 |
Re: Du är rolig du 37:an !!
|
37
|
2005-05-18 11:36:32
|
|
|
Min kära 'fiende' MiljöMagnus!
När du skall fatta? Det kan inte jag avgöra, men jag gör mitt bästa, fast det går klart trögt.
Vad det sedan är du har fattat under 6-7 år, som inte jag har fattat framgår dessvärre inte.
Ditt minne är kort. Jag har flera gånger skrivit att jag har varit med på IM-tiden sedan det var handel bara några dagar per vecka.
"Vi som varit med längre än så känner ju igen EXAKT samma typ av uttalanden vid ett ANTAL gånger under alla dessa år."
Längre än så? Hmmm...Har du?
För övrigt har jag hållit med dig hela tiden på den punkten att VDn m.fl har lovat runt och resultatet varit tunt, men det tycks du också ha glömt.
Anta att dessa 8-10 nya bolag bara blir 3 st. NGM gick redan med vinst utan dessa 3 så jag vägrar tro att det blir fler röda siffror. Skulle det sedan bli 10 st, så är lyckan gjord, vilket warranter mm kanske fixar ändå.
Klart glädjande i alla fall att du vill att NGM skall gå bra, även om du har valt att stå utanför nu.
Antar att du håller med om att man bör köpa innan kursen rusar, sedan är det mindre lönsamt. Jag tror det är precis nu, men du tjatar bara om vad som har hänt tidigare i bolaget hela tiden. Inte samma sak.
Angående ditt 3e inlägg så har jag nyligen svarat på det redan, men även det tycks du ha glömt.
Angående ditt 4e (!) inlägg så har vi så skilda åsikter att det tar ut varandra. Tiden får utvisa vem som har rätt och fel, och lite 'boxhandskar' under tiden är OK, så länge som det är snygga svingar ;-)
---
Jag finner det mycket märkligt att när VDn går ut så här, så omsattes det inga mer aktier den dagen, och idag tills nu har både köp och sälj dalat lite, och står FORTFARANDE under kronan. Dessutom inte en enda kommentar på VCW.
Verkar som om så gott som alla privatpersoner har hoppat av tåget. Om det nu blir som jag tror, klart bättre resultat framöver osv, så måste ju det bli en lustig vänding på allas åsikter om NGM. Från död aktie till lite av folkaktie.
Föresten har jag stött på två reklamer om turbowarranter och utbildning. Sådant såg man aldrig förr, men nu rör det på sig.
|
 |
Räntor och valutor
|
Boxarn
|
2005-05-18 11:21:25
|
|
|
Riksbanken sätts under tryck av ekonomer och marknaden att sänka räntan. Man frågar sig om detta inte har motsatt effekt än den avsedda. För att visa sitt oberoende blir man nog mer obenägen att sänka räntan.
Kanske utspelet från Klas Eklund på SEB om en räntesänkning med 50 punkter är ett sätt att ge Riksbanken en bättre möjlighet att sänka med en kvarts procent. Tänker jag i mitt stilla sinne!
USA har ökat trycket på Kina att revalvera sin valuta. Även här torde motståndet mot att skriva upp värde snarast öka med anledning av detta. Men frågan är om man kan stå emot. Grundtipset på den här fronten blir nog att man successivt, i små steg, skriver upp värdet på yuanen.
|
 |
Re: NGM
|
Boxarn
|
2005-05-18 11:07:24
|
|
|
Smallcap höjer potentialen med ett snäpp. Men menar fortfarande att risken i aktie är hög. Det senare har jag faktiskt något svårt att instämma i. Det skulle i så fall vara att emittenterna slutar att notera olika typer av derivat.
|
 |
Re: NGM
|
Boxarn
|
2005-05-18 09:28:24
|
|
|
De emissioner som görs, övertecknad överlag. Det verkar vara en mycket bra marknad för kapitalanskaffning nu. Det gör att allt fler företag också kommer att göra nyemissioner. Det gynnar NGM, även om den process som leder fram till noteringar i NGM:s fall verkar vara mycket tungrodd.
|
 |
Re: Bettingföretagen
|
Boxarn
|
2005-05-18 09:23:40
|
|
|
Det är en av de orsaker som avhållit mig från att köpa aktier i "gamblingföretag". Dvs, att man kommer att tvingas konkurrera med de odds man ger och därmed kommer också vinstmarginalerna att pressad nedåt.
|
 |
Bettingföretagen
|
sixten
|
2005-05-18 09:21:39
|
|
|
Affärsvärlden tycker tydligen att det liknar en "klassisk bubbla" för bettingföretagen på börsen. Från dagens tidning:
För spelbolagen är det bara en tidsfråga innan
branschen öppnas upp för konkurrens. Marknaden börjar likna
en klassisk bubbla där förväntningarna lever ett eget liv.
De miljarder som idag går till statskassor kommer inte att
gå till dagens utmanare som dagens värderingar kan ge sken
av utan hamnar snarare hos dagens spelare istället, skriver
tidningen./MLH
|
 |
Re: NGM
|
sixten
|
2005-05-18 09:20:07
|
|
|
Det rör på sig just nu när det gäller emissioner och noteringar av mindre bolag så det kommer säkert några bolag till NGM under det närmaste året. Men om vi jämför Aktietorget med NGM så har Aktietorget tagit in fler bolag på sista tiden jämfört med NGM - sedan är det en annan fråga vilken kvalite det är på bolagen (och på sikt är detta mycket viktigt).
|
 |
Millicom!
|
glyssner
|
2005-05-18 01:10:48
|
|
|
Rikard!
Är det läge att köpa ?
|
 |
Coolguard tecknar avtal med ICA
|
Prompt
|
2005-05-17 23:15:32
|
|
|
Tror på trevlig fortsättning för Coolguard efter dagens avtal med ICA.
|
 |
Re: Du är rolig du 37:an !!
|
Boxarn
|
2005-05-17 22:23:59
|
|
|
Snygg gest av dig "MiljöMagnus" att medge att det ibland blir överord i stridens hetta!
|
 |
Re: Du är rolig du 37:an !!
|
MiljöMagnus
|
2005-05-17 21:55:29
|
|
|
En sista sak 37:an
Ledsen om jag ibland låter lite dryg. Är egentligen inte illa ment.
Du får ta det för vad det är=i "stridens hetta" kanske man ibland väljer lite för starka ord.
|
 |
Re: Du är rolig du 37:an !!
|
MiljöMagnus
|
2005-05-17 20:21:44
|
|
|
Ett förtydligande bara.
Ja det är riktigt att kursen från absoluta botten stigit en hel del (vilka aktier har iofs inte gjort det dom senaste 2-3åren).
Men sammantaget har NGM inte varit någon kursraket precis med hänsyn till emissioner osv, och det var givetvis det jag syftade på.
Skulle man Klara att ständigt köpa på botten och sälja på toppen blir praktiskt taget ALLA aktier köpvärda.
|
 |
Re: Du är rolig du 37:an !!
|
MiljöMagnus
|
2005-05-17 20:03:12
|
|
|
"VDn vågar gå ut med det mer än vanligt" skrev du visst för att vara exakt, men mitt svar gäller i högsta grad även detta.
|
 |
Du är rolig du 37:an !!
|
MiljöMagnus
|
2005-05-17 20:00:55
|
|
|
Ja du 37:an!
"När ska jag fatta" skriver du. He he, du borde kanske tänka dig för nästa gång du skriver nått. Inte första gången du levererar (ursäkta mig) mer eller mindre komiska inlägg.
Kan ju säga så mycket att jag fattar det du inte fattat under 6-7år nu, mer tycker jag inte behövs sägas.
Och vadå "VD törs lova mer än vanligt" eller vad du nu exakt skrev.
Hur länge har du följt SBI/NGM listan egentligen? Mindre än ett år eller? Isåfall förstår jag att du kan slänga ur dig nått dylikt.
Vi som varit med längre än så känner ju igen EXAKT samma typ av uttalanden vid ett ANTAL gånger under alla dessa år.
Nej du 37:an. Så mycket har jag lärt mig under alla år att det resultat som räknas i slutändan och inte floskel. Kursen står och stampar trots alla positiva skriverier. Ägna dig några minuter åt att fundera vad du tror det beror på ;-)
Till Boxarn vill jag bara säga.
Ja det ser lovande ut och hade det varit vilket annat bolag som helst än just NGM (nästan) hade jag nog köpt. Och visar det sig nu att NGM äntligen kommer bli en riktig kursvinnare, så kommer jag inte vara sen att säga grattis.
Men som jag skrev till 37:an förut när han drömde om miljonerna som värst,,, vi är inte där än. Vi är inte där än.
|
 |
Re: NGM
|
Phantom V
|
2005-05-17 17:38:14
|
|
|
Som jag tidigare sagt så känner jag idagsläget till ett antal bolag som är på väg till NGM.
Ny notering senast igår.
Själv har jag ökat i Univits, men inte otänkbart att det även kan droppa in lite NGM vad det lider. NGM har jag ju dessutom i tävlingen, och det är jag inte ensam om.
Kan det rent av vara så att det äntligen börjar hända saker?
|
 |
Re: NGM
|
Boxarn
|
2005-05-17 15:05:53
|
|
|
Ja, kanske det inte är troligt att han sticker ut hakan på det här sättet utan att ha bra på fötterna.
|
 |
Re: NGM
|
37
|
2005-05-17 15:03:37
|
|
|
Det var ju liksom ingen nyhet, men intressant att VDn vågar gå ut med det mer än vanligt.
Företaget är ju inte längre p 'G', utan snarare redan på 'å' liksom. Undrar bara när marknaden och MiljöMagnus skall fatta det.
NGM kommer nog aldrig mer att redovisa röda siffror t.ex.
Undrar dessutom varför NGMs egna nyhetsbyrå, NG News, inte gick ut med det, utan via Ticker.
|
 |
Glycorex
|
Boxarn
|
2005-05-17 14:46:44
|
|
|
Ovanligt stor omsättning! Kursen stiger. Trots att det inte kommit någon nyhet.
Är det en nyhet på G?
|
 |
Re: Q-Med
|
Boxarn
|
2005-05-17 14:24:25
|
|
|
Jag hade glömt bort att utdelningen på 8 kronor bör dras bort i kalkylen. Men nedgången är nog trots det större än den generalindex har fått vidkännas.
|
 |
Re: NGM
|
Boxarn
|
2005-05-17 14:23:07
|
|
|
Vad säger du "MiljöMagnus"? Ska vi tro på VD den här gången? Jag syftar på hans uttalande till Ticker som kom för en stund sedan. Eller blir det som vanligt? Det vill säga att nynoteringarna i stort sett kommer att lysa med sin frånvaro. Nja, jag är nog beredd att den här gången sätta en liten slant på att det faktiskt kommer ett antal nynoteringar. Men osvuret är bäst.
Intressant är att VD antyder att det nödvändigtvis inte rör sig om helt små bolag.
|
 |
NGM
|
Boxarn
|
2005-05-17 06:32:28
|
|
|
Société Générale noterade i går certifikat på NDX.
|
 |
Aktiemästaren Christmas cup
|
kitescandinavia.com
|
2005-05-17 00:02:29
|
|
|
Någon vet vilka som låg bakom denna tävlingen? Vore kul om det kom en liknande tävling igen. Här kunde man handla 3 gånger per timme och inte bara en gång per dagsom i många andra tävlingar. Var det någon som var med? Jag blev snuvad på förstaplatsen o hamnade 3:a
|
 |
Re: Aktiespridning i Sverige AB?
|
Phantom V
|
2005-05-16 16:18:28
|
|
|
Fel av mig. Nu hittade jag den längst ner på NGM Nordic OTC.
|
 |
Re: Aktiespridning i Sverige AB?
|
Phantom V
|
2005-05-16 16:15:24
|
|
|
Enligt hemsidan och enligt brev till aktieägarna skulle aktien noteras från idag.
Jag hittar den dock inte. Gör någon annan det?
|
 |
Obducat - garanti
|
insider
|
2005-05-16 14:15:35
|
|
|
Obducat genomför en företrädesemission för närvarande. Hela emissionsbeloppet är garanterat av ett konsortium. För närvarande ligger kursen över teckningskursen och teckningsrätterna handlas till 1-2 öre. Garantin skulle om detta står sig inte behöva utnyttjas.
Min fråga är om panelen har någon uppfattning om vad ett rimligt pris för utnyttjade av garantin är? Jag antar att Obducat måste betala något till konsortiet för att de ska ställa upp. En annan fråga är om det Obducat måste betala är avhängit av huruvida garantin används (och i hur stor grad) eller om allt betalades bara för dess existens.
Vid tidigare emissioner har positiva nyheter kommit lägligt och emissionerna har, vad jag minns, fulltecknats. Om garantin har betalts med fast pris finns det ingen anledning för Obducat att släppa nyheter inför denna emission. Om den å andra sidan kostar efter utnyttjande så ligger det i Obducats intresse att kursen ligger kvar över emissionskursen.
|
 |
Re: Utdelningar - Aktietävlingen
|
Anastasia
|
2005-05-16 13:58:16
|
|
|
Du har säkert rätt!-Jag kommer inte ihåg.
Den blåögda blondinen.
|
 |
Human Care ökar exporten
|
Mr Rockefeller
|
2005-05-16 10:24:51
|
|
|
Försäljningen på export växte med 17% första kvartalet 2005. Framför allt gick länder som USA, Holland (där rullatorerna tagit fart) och Storbritannien bra.
Under året kommer Human Care att lansera hissen A2 i en utomhusversion, något som spås påverka exporten ytterligare positivt. Den starka exportförsäljningen kompenserade den fortsatt svaga hemmamarknaden.
Human Care lär göra ett resultat på 4 - 5 kr per aktie i år. Den nuvarande kursen på 66 kr är då inte mycket för att bolag som i grund och botten är ett tillväxtbolag.
|
 |
Re: Aktiespridning i Sverige AB?
|
glyssner
|
2005-05-16 10:08:28
|
|
|
"Phantom V"
Du har rätt!! Jag har tittat på fel hemsida.
|
 |
Q-Med
|
Boxarn
|
2005-05-16 09:41:07
|
|
|
Dålig "timing" när jag för en tid sedan köpte Q-Med i intervallet 210-215 kronor. Stiger visserligen i dag från 185 till cirka 190, men tidpunkten för köpet kunde varit bättre. Får väl trösta mig med att kurserna överlag sjunkit. Dock knappast med så mycket som Q-Med. Äger emellertid aktierna på mycket lång sikt!
|
 |
Utdelningar - Aktietävlingen
|
Boxarn
|
2005-05-16 09:35:05
|
|
|
Var det inte så att utdelningarna läggs till i samband med att tävlingen avslutas vid utgången av året?
|
 |
Min utdelning.
|
Anastasia
|
2005-05-16 09:27:44
|
|
|
Salusansvar,utdelning 2:-/aktie,antal 953= 1906:-,att läggas till mina 103373,2:-=105279,2:-.
|
 |
Re: Aktiespridning i Sverige AB?
|
Phantom V
|
2005-05-16 07:45:54
|
|
|
glyssner:
www.yield.nu
|
 |
Re: derank
|
Joje
|
2005-05-16 06:40:57
|
|
|
har du nå tips där man lätt får tag i senaste kurserna på alla listorna ?glyssner! tack för hjälp
|
 |
Re: Aktiespridning i Sverige AB?
|
glyssner
|
2005-05-15 22:33:39
|
|
|
Fast det är ju definitivt inte liknande upplägg på dessa bolag!
Yield är en fond där lägsta teckning av en fondandel är en halv miljon som sen skall öka i värde på alla möjliga sätt, bl.a. blankning.
Aktiespridning bygger mer på vad namnet innebär. Man får aktier gratis i nya friska bolag för att sedan långsiktigt vara med och investera i dessa tills en möjlig notering gör att man får en värdering på sitt innehav. Det står ju inget om att man måste vara med i några emissioner så det går säkert att hoppa över någon gång. Jag tycker det här verkar vara en spännande sparform med relativt liten insats.
|
 |
Re: Aktiespridning i Sverige AB?
|
glyssner
|
2005-05-15 22:21:36
|
|
|
Har just tittat på Yield.s hemsida. Verkar mycket intressant. Det ska också bli detsamma (intressant) att se hur marknaden värderar bolaget.
|
 |
Re: Aktiespridning i Sverige AB?
|
Phantom V
|
2005-05-15 20:25:20
|
|
|
Yield kommer att noteras på NGM Nordic OTC.
|
 |
Re: Aktiespridning i Sverige AB?
|
Phantom V
|
2005-05-15 20:23:59
|
|
|
Jag håller med. Risken att förlora satsade pengar verkar vara obefintlig med tanke på upplägget. Det tål att noteras att ett bolag med nära nog identisk strategi noteras på NGM imorgon. Bolaget heter Yield och är en avknoppning från Gexco.
Jag själv har en obetydlig post i Yield men överväger faktiskt att öka.
Mycket möjligt att jag tecknar lite AIS också.
|
 |
Re: Aktiespridning i Sverige AB?
|
glyssner
|
2005-05-15 19:18:39
|
|
|
Det kan ju vara en investering till pensionen.))))
I alla fall verkar det så roligt att även jag ska försöka få någon post!!
|
 |
Re: Onoterat
|
KYLIS
|
2005-05-15 19:13:20
|
|
|
Det är därför man skall på stämman, förhoppningsvis får vi information då.
|
 |
Re: Onoterat
|
Byron
|
2005-05-15 18:51:12
|
|
|
Vet någon när dom kommer köra för fullt då? Vad jag förstått drar det ut på tiden.
|