INLÄGG
 |
Re: NGM uppe igen
|
Boxarn
|
2004-10-11 16:24:12
|
|
|
Märkligt! Jag får fram kurslistan men den innehåller inte några bokstäver/siffror. Fältet är inramat men tomt.
|
 |
Re: NGM uppe igen
|
Phantom V
|
2004-10-11 16:19:19
|
|
|
Jag har inte haft något problem överhuvudtaget med NGM.
|
 |
Re: Rösta
|
Boxarn
|
2004-10-11 15:06:46
|
|
|
Har ni för övrigt sett det där med utbuktningen under kavajen på Bush under debatten? Nu börjar till och med mer respektabla tidningar ta upp det efter att det först spridits via internet. Det ser faktiskt något konstigt ut.
Enligt en brittisk tidning skulle en sådan här manick, genom vilken Bush skulle ha sufflerats under debatten, kunna förklara varför Bush vid några tillfällen utan till synes någon anledning avbryter vad han är i färd med att säga, och att han också vid ett par tillfällen säger ha blivit avbruten utan att han har blivit det.
Det här kan förefalla långsökt, och kanske är det det också. Men konstigheter har många gånger förekommit vid amerikanska val. Minns Florida vid det förra presidentvalet!
Under kanske främst 40- och 50-talet dominerades Chicago av den mäktige demokratiske borgmästaren Richard Daley. "The Daley Party Machine" var ett vida känt begrepp som hade betydelse också på det i den nationella politiken. Kennedy anses av många ha fått sin seger genom Daleys manipuleringar så att Illinois gick till honom i stället för till Nixon.
Richard Daley har gjort sig känd för en klassisk uppmaning som speglar hans beredvillighet till röstfusk: "Vote early, and vote often"!
|
 |
Rösta
|
Finansprofessorn
|
2004-10-11 14:27:12
|
|
|
Såg att Boxarn röstat i USA's presidentval. Här är en annan site där man kan rösta:
http://www.wearabledissent.com/101/floridavote.html
F.ö. får inte heller jag fram kursdata från NGM, antagligen något fel hos dem?
|
 |
CashGuard
|
Boxarn
|
2004-10-11 14:07:41
|
|
|
Order från Italien på säkerhetsväskan! Ordern dock bara på 2 mille! Men...
|
 |
Re: Fortsättning av debatten om presidentvalets inverkan
|
Boxarn
|
2004-10-11 12:16:47
|
|
|
Nja, min invändning mot Kerry gick ut på att han inte talat om VAD han tänker göra. Jag tror också att artikelförfattaren bygger sitt resonemang på vad han TROR att Kerry kommer att göra. Vi kanske också ska komma ihåg att Wall Street nog i sina preferenser lutar ganska så tydligt åt Bush.
Men jag medger att det när det gäller just på den ekonomiska politikens område, så finns det anledning att hysa vissa farhågor för den politik som Kerry avser att föra. Men jag tror samtidigt att man inte bör överdriva riskerna.
Dessutom tror jag inte heller att man ska vara så säker på att Bush är helt immun mot påtryckningar från ekonomiska särintressen som kan få negativa konsekvenser. Ståltullarna är ett exempel. Och när det gäller skatterna och budgetpolitiken så visade hans skattesänkningar, som i hög grad gynnade de mest välbeställda och som kritiserades även av många som i övrigt inte har något emot hans ekonomiska politik - t.ex. "The Economist - att Bush är beredd att offra en sund ekonomisk politik till förmån för grupper som stödjer honom. Det finns till och med de som tror att han kommer att fortsätta med nya skattesänkningar i den här riktningen.
Något bör i varje fall göras. Budgetunderskottet och obalansen i bytesbalansen är oroande. En lösning som borde vara möjlig - i alla fall vad avser bytesbalansen - vore att förmå Kina att tillåta att deras valuta uppvärderas. Man skulle då få en avkylning i den kinesiska ekonomin, samtidigt som USA:s bytesbalans skulle förbättras. Kanske Kerry skulle vara mera benägen att sätta hårt mot hårt för att få till stånd en sådan här förändring. Men det är oklart om USA fortfarande förfogar över sådana här maktmedel.
Men presidentvalet gäller inte bara vilken politik som ska föras på det ekonomiska området. Det gäller också om amerikanerna ska få en vettig trygghet när man blir sjuk, ett tema som nog Kerry kommer att trycka hårt på vid onsdagens debatt, som ju ska handla om inrikespolitik.
Valet gäller också vilken typ av domare som ska nomineras till Högsta Domstolen - 2 ledamöter väntas avgå under den kommande mandatperioden - som nu av de republikanska administrationeran har befolkats av stockkonservativa jurister. Och Bush kryper inför den kristna högern genom sin syn i abortfrågan där Kerry intar en liberalare hållning.
Men det viktigaste tror jag ändå är den "psykologiska stämning" som Bush respektive Kerry har möjlighet att skapa nationellt och internationellt. Det ÄR faktiskt så att Bush genom sin politik anses ha skapat den polarisering i det amerikanska samhället som de flesta anser vara ett faktum. Och att Bush genom sin politik har fjärmat sina "forna" allierade torde heller ingen förneka.
Det kan verka "flummigt" att hänvisa till en sådan faktor som i vilken grad en kandidat i förhållande till en annan har förmågan att utöva ledarskap på ett sådant sätt att människor i gemen är beredda att acceptera denne som ledare även om man inte håller med om den politik som förs. Men jag tror att det är en "realitet" i det politiska livet som absolut inte bör underskattas. Och här anser jag att Kerry är helt överlägsen Bush.
|
 |
Re: NGM uppe igen
|
Boxarn
|
2004-10-11 11:25:34
|
|
|
Var och när kom meddelandet upp? Något sådant meddelande har jag inte sett till. Vore skönt att få bekräftelse på att det inte är något fel på den egna datorn.
|
 |
Re: NGM uppe igen
|
37
|
2004-10-11 11:08:25
|
|
|
"Vilket får mig att tro att det aldrig varit något fel..."
Och hur förklarar du då att jag fick upp ett meddelande om at siten var nere tills xxx (Där xxx är dagens datum?)?
Jag försökte varje dag ca 10 ggr per dag. Ville först inte svara då jag sitter med slött modem och dåliga förbindelser på det, nere i Asien och testade, men när nästan ingen annan alls svarade (?) så passade 'offrade' jag mig i alla fall.
Hoppas fler kan svara nu hur det hela har betett sig för dom.
|
 |
Re: NGM uppe igen
|
Boxarn
|
2004-10-11 10:45:39
|
|
|
Nix! Det fungerar inte för mig. Vilket får mig att tro att det aldrig varit något fel, utan att du och jag drabbats av andra orsaker.
Jag tycker för övrigt att det är litet svagt att ni andra inte svarar när man ställer en enkel fråga huruvida ni har samma problem eller ej.
|
 |
NGM uppe igen
|
37
|
2004-10-11 10:13:15
|
|
|
Nu är NGM-sidan uppe igen.
Håller med Boxarn om oacceptabelt förfarande. Man blir rent mörkrädd när en stor firma inte kan ta hand om det där lilla, men viktiga, på ett vettigt sätt, utan bara låtsas som om det regnar.
|
 |
TagMasters rapport
|
Mr Rockefeller
|
2004-10-11 01:29:50
|
|
|
Nu är det snart dags för TagMasters rapport. På fredag om en vecka kommer den. Fram tills dess kan vi tippa hur resultatet i TagMaster skall bli. Vi tippar orderingång, omsättning och resultat för Q1 - Q3. Fram till Q2 vare orderingången 39,7, omsättningen 22,0 och resultatet 0,5.
Jag tippar nu att orderingången blir: 52,8 (alltså 13,1 under Q3), omsättningen blir 36,9 (omsättning 14,9 under Q3) och resultatet 1,3 (0,8 under Q3). Vinsten per aktie blir alltså 0,04.
|
 |
Fortsättning av debatten om presidentvalets inverkan
|
Rikard.
|
2004-10-11 00:14:52
|
|
|
Den här artikeln från Wall Street Journal ger ett ganska bra svar på varför jag anser att börsen skall ned om Kerry vinner. Med all respekt för Boxaren - som menar att Kerry chikanerar och inte tänker genomföra vad han säger - är jag rädd att det blir precis tvärtom: Kerry kommer att drivas av sina partikamrater till en klassisk 70-talspolitik (för dem som inte minns den tiden är det ungefär som att sitta med foten i rävsaxen). Artikeln belyser en annan intressant sak: västeuropa finns inte med på kartan över framtidens konkurrenter. Sant eller falskt så är det en inte ovanlig ståndpunkt, vare sig i Asien eller USA. Jag tycker det är överdrivet men på det stora hela är det svårt att se hur Europa kan komma ikapp utan de reformer som tycks så förtvivlat svårt att genomföra.
America's New Jingoes
Kerry and the left embrace economic isolationism.
With markets at last recovering from the turn-of-the-century crash and the attacks of September 11, it is an opportune time to debate America's future in a rapidly changing world economy. America's establishment liberal economists and media pundits, however, are joining in a cramped new nationalism that jeopardizes the future of American technology and prosperity. Like reactionary jingoes of the past, they are priming John Kerry with the delusional view that the U.S. and its workers are somehow victims of global trade and capital movements. But as the presidential debates turn to domestic policy and economics, voters need to recognize the realities of world economic transformation and the real threats to American dominance.
In a popular image, "Benedict Arnold CEOs" are seen to be offshoring factories and outsourcing jobs. Once-prestigious economists such as Paul Samuelson and once-responsible analysts such as Paul Krugman and once-sensible financial pundits such as Lou Dobbs are adducing twisted new theories of how free trade is no longer a win-win proposition. The alleged victims of expanding trade and globalization run from low-wage American workers to Third World environments, from aging American software engineers to overall U.S competitiveness. Mr. Kerry is showing a disturbing receptivity to this alarming turn among his economic allies and advisers.
With international trade expanding as a share of the global economy, these pundits want to revisit and politicize all trade compacts in order to incorporate favored rules for ecological and labor policy, presumably lowering the permitted exhalations of carbon dioxide by low-wage workers abroad. They want to revive the entirely spurious issue of dumping, a system of price traps and controls used only against foreign rivals outperforming U.S. companies, usually using U.S. components.
Central to their concerns is the hugely beneficial emergence of China from barbarism and India from penury to become crucial sources of skills and components for U.S. companies and by far the fastest growing markets for high technology goods. But in a remarkably callous and destructive revulsion, these new self-defeating nationalists of the left want to deprive Indian engineers of jobs serving American companies and to harass China over spurious charges of currency "manipulation" and picayune technicalities of ever more complex U.S. trade laws.
In the crucial area of technology, the new nationalists claim to want a futuristic industrial policy. But when closely examined, their support for technology shuns most existing markets, energy sources, and technology companies in favor of subsidies for fashionably flaky or far-out technologies, such as nanotech and hydrogen cars. Promises to achieve energy independence, for example, invoke the usual heliotropic mantras and Quixotic tilts at windmills, while opposing any demonstrably effective means of energy production, such as new drilling for oil and gas in Alaska or new generations of nuclear plants.
All these policies reflect an era when the U.S. was the global capitalist spearhead, dominant in technology deployment, and our major rivals routinely crippled themselves with socialism. Through these decades, the U.S. could afford to indulge in chemophobia, xenophobia, eco-legal self-abuse, rampant litigation, and regulatory excess without gravely harming what remained the world's lowest taxed and freest major economy.
Today, however, our major rivals are China, Taiwan, South Korea, Japan and other Asian tigers that are more aggressively capitalist and more resourceful in deploying technology than we are. Preparing to join them are Russia and its Baltic and Eastern European neighbors now competing with each other in lowering tax rates to flat levels in the low teens. China has become a new Wild East of enterprise, with the heart of its economy located in "free zones" with lower tax rates and regulations than Silicon Valley. In energy policy, China is far more advanced than the U.S. and has announced plans to build 60 new nuclear power plants over the next five years; Russia is unleashing petroleum venturers across its endless reaches of promising territory.
In high technology, China today has more Internet connections and its free zones have higher bandwidth than does the U.S. South Korea has 40 times as much communications bandwidth per capita as we do. Japan is also far ahead of us in broadband deployment. India is advancing rapidly, particularly in software, fueled by graduates of its rigorous and competitive school system. Asian countries annually graduate 10 times as many electrical engineers as does the U.S., and the U.S. still feels free to send back to their homes foreign engineers and scientists graduating from advanced education in the U.S.
At the same time that our rivals have turned sharply toward capitalism and technology, the U.S. intelligentsia is turning toward a technophobic fear of useful chemicals (DDT, PCBs) and fervent opposition to world-leading deployment of technology in the U.S. by such corporations as Wal-Mart and General Electric. In passionate support for the Kyoto treaty, they arouse false fears of global warming (global temperatures today stand just below the average of the last two millennia), and raise the hopes of foreign and U.S. bureaucrats bent on usurping control of U.S. energy usage from our citizens.
At the same time that this movement offers reefs of proposals that would ensnare the U.S. economy in new taxes and regulations, its economists accept a set of unduly pessimistic beliefs about current U.S. performance. Not only is the U.S. wartime budgetary deficit strangely seen as evidence of runaway tax cuts for the rich, but a growing trade gap is seen as evidence of a gullible America absorbing goods dumped from abroad while outsourcing jobs to cheap labor overseas. Over and over, the new American jingoes depict the U.S. as somehow a victim in the international economy.
Warning of a possible turn against the dollar by current holders of the currency, such establishment figures as Robert Rubin and Pete Peterson, and their academic and journalistic vicars, urge tax hikes, devaluations, trade restrictions and higher minimum wages for labor, as if the U.S. were a precarious Third World country to be pushed into crisis by the International Monetary Fund.
Their case is a tangle of contradictions. We are to run down the dollar, creating inflation and inflation premiums in interest rates, increasing the costs of all technology businesses that import crucial components (nearly all), crashing our markets ourselves, in order to prevent foreign banks from selling our securities, running down the dollar, and crashing our markets. Beat 'em to the punch. Hey, sounds smart, if the balance of payments were a sign of failing U.S. competitiveness rather than of flourishing American growth. Smart policy perhaps if the U.S. were likely long to remain the largest market for American technology companies.
But this is no longer the 19th century, when trade in goods dominated the balance of payments and a gap was filled with gold shipments across treacherous seas. In the 21st century, capital movements traveling on fiber lines at the speed of light precede and dominate goods movements, which are inhibited by all the obstacles of international trade. By definition, a trade gap means a capital surplus. For the past several years, foreign movements of capital to purchase long-term assets in the U.S. have exceeded the trade gap by between $200 billion and $300 billion per year. Most of the trade gap is capital goods used by American companies to compete internationally. Foreigners want to invest in the U.S. because we have the most creative and entrepreneurial culture and by far the deepest and most liquid financial markets. By Walter Wriston's Law, capital goes where it is welcome and stays where it is well treated. People send us money because we welcome it and treat it well. The only way we can stop them is by slowing U.S. economic growth and destroying our uniquely resourceful financial industries.
While regularly incurring trade gaps and budgetary deficits, our economy has grown since the early 1980s from a level, depending on dollar valuation, between one-fifth and one-fourth of global GDP to close to one-third of global GDP last year. During this upsurge entirely unexpected by the same economists now advising Sen. Kerry, U.S. per capita GDP surged from 4.7 times per capita global GDP in 1980 to 6.5 times per capita global GDP in 2003. The U.S. created some 36 million net new jobs at ever higher levels of productivity and earnings, while Europe and Japan created scant employment at all outside of government and entered a productivity slump that continues today. Meanwhile, the U.S. won the Cold War, and since 1990 its stock markets soared from less than one-third to roughly half of global market cap. The net wealth of U.S. households in real terms trebled to all-time records ($45.9 trillion at last report). Debt has been shrinking as a share of overall national assets, which now stand at a level near $80 trillion.
Throughout this period of expanding trade, catastrophist economists like Mr. Rubin, Mr. Krugman, Fred Bergsten and Mr. Peterson have been predicting the same disastrous flight from the dollar that they would cause by their policies. The remedy is always tax rate increases and spending cuts--which always tend to mean reductions in defense, the only kind of spending that Congress permits to be cut.
These proposals are silly and self-defeating. They reflect the continuing bankruptcy of demand-side economics. Empirically, the supply-side engine of global growth revived by President Bush with crucial tax rate reductions has outperformed all other countries. To adopt some panicky austerity regime now would crash our competitiveness without achieving any significant benefit.
The U.S. today stands at a crossroads. The key economic issue confronting the next president is whether to embrace the policies of decline and sclerosis that afflict old Europe and have left generations of young people unemployed; or whether to enlist with Asia in the supply-side policies of dynamism and growth that have brought more human beings out of poverty than any other regimes in world history.
It should be an easy choice. The American left once displayed a real concern for poor people, but today they exhibit merely a morbid envy of the rich. Once they supported American engagement in the world. Today, they retreat to a timorous parochialism. Now it is President Bush who shows compassion for the world's poor and confidence rather than timidity before the forces of global capitalism. It is Mr. Bush who is embracing Asian dynamism rather than Eurosclerosis. For America, that is the winning side.
Mr. Gilder, a senior fellow at Seattle's Discovery Institute, is editor of the Gilder Technology Report.
|
 |
Oljan
|
Boxarn
|
2004-10-10 12:26:02
|
|
|
Både från OPEC och SaudiArabien kommer signaler om att man avser att öka utbudet på marknaden för att hålla oljepriset i schack.
|
 |
Re: De gör det igen
|
Boxarn
|
2004-10-10 11:48:24
|
|
|
Jag tycker också, som jag har skrivit tidigare, att smallcap.se sköter sig bra. Definitivt seriösa analyser!
Vad gäller Netwise så tittade jag för en tid sedan på företaget. Jag uppfattade det som välskött men faktiskt inte, trots att man verkar inom en till synes spännande branch, IP-telefoni, så där utpräglat intressant. Omsättningstillväxten vittnar inte om det. Konkurrensen är nog inte nådig.
Det blev inte något köp.
|
 |
De gör det igen
|
Neo
|
2004-10-09 22:06:44
|
|
|
De där Smallcap.se är smått fantastiska. Nu har det kommit en analys på Netwise och Klick Data på två dagar. Idag gick jag in och såg en marknadskommentar, en onetwocom analys och en Bubbeltian analys. Börsveckan och Stockpicker får nog se upp. Intressant att konstatera också att marknadskommentaren har haft rätt varje vecka sedan start. Å nej, jag har inget samröre med sajten. Jag är bara genuint imponerad
|
 |
Internetpoker
|
Boxarn
|
2004-10-09 15:53:10
|
|
|
Expressens internetupplaga har en artikel under rubriken "Full pott för internetpoker".
|
 |
För uranintresserade
|
Framfond
|
2004-10-09 14:04:13
|
|
|
Lite basfakta om några huvudaktörer under resten av decenniet i kanske den hetaste av alla branscher:
Först har vi Cameco, CCO, som producerar det mesta uranet i världen och har överlägset största bevisade reserverna. De har dock problem med lovade leveranser i sina kontrakt nu + att de för stunden får värdelöst betalt på gamla flerårskontrakt. Om 2-3 år kommer deras vinster att skena iväg våldsamt. Bör vara det säkraste kortet/ej alternativet med mest procentuell uppsida p.g.a. sin storlek
Av de bolagen som kommit någonstans av de mindre(hyfsade reserver säkrade alt. superträff i testborrningar)
a) UEX-Corporations, UEX
bästa storägare (CCO), mest trolig uranmark etc.
b) International Uranium Corp.
Har fått en fullträff i Athabasca (urancentrum) och gör redan plusresultat genom verksamhet i Mongoliet & USA. Bra management
c) JRN Resources, JNN
Partners med IUC i Athabasca där man har 25% men har förhandlat bort sina kostnader så här slipper man nog se aktieutspädning för deras utveckling
d) Denison Mines, DEN -Små bevisade reserver, produktion igång som kommer att ge bra pengar att köpa in sig på andra ställen (Vet ej om de har bra management nog för det)
e) Strathmore Minerals, STM -Stora reserver (ca 100milj. pound) i gamla gruvor där kostnaderna blir högre per pound i produktion (gör inget om uranpriset går förbi 40-50dollar/pound), +3 inmutade områden i Athabasca. Sanslöst lågt börsvärde (drygt 200milj)i denna kategori.
f) Altius Minerals, ALS - Jätteträff typ IUC & JNN i urangruva gör dem starka men lite högre börsvärde i förhållande till JNN
Intressanta chansbolag :
a) Northern Continental, NCR (mitt i urancentrum men i rättsprocess)
b) Hornby Bay Exploration, HBE (högt börsvärde i denna kategori)
c) Triex Minerals, TXM (låga uranhalter i utkanterna av uransektorn)
d) Canalaska Ventures, CVV (Största ambitionerna i detta gänget (ny stor spelare i Athabasca)har ett mycket lägre börsvärde än NCR & HBE och verkar mycket mer seriösa än TXM
Framfonds innehav nu:
UEX, IUC, JNN, DEN, STM, CVV
Antal aktier:
CCO:57,3milj
DEN:21,0milj
UEX:132,8milj
IUC:77,9milj
NCR:18,9milj
HBE:60,2milj
JNN:62,7milj
TXM:4,3milj
STM: 28,5milj
ALS: 24,6milj
CVV: 27,3milj
|
 |
Ny affärstidning på nätet
|
Boxarn
|
2004-10-08 18:11:51
|
|
|
www.realtid.se
|
 |
Re: Presidentval en global angelägenhet.
|
Boxarn
|
2004-10-08 17:48:33
|
|
|
Ja, så har man då lagt sin röst i det amerikanska presidentvalet!
Sverige tillhör de länder där Kerry har mest och Bush har minst stöd. 91% mot 8%.
|
 |
Presidentval en global angelägenhet.
|
KYLIS
|
2004-10-08 12:58:55
|
|
|
http://www.betavote.com/
Ska man döma av dessa siffror så är (im)populariteten inte att ta miste på. Skall väl tas med en stor nypa salt men kul ändå.
En börskurva som nu är ca 50/50 efter den senaste holmgången där Bush gick förlorande ur striden.
http://www.ideosphere.com/fx-bin/Claim?claim=Bush04
|
 |
Re: Gambling - Kylis
|
SäkerPåSinSak
|
2004-10-08 11:23:33
|
|
|
Tack!
|
 |
Re: Gambling
|
KYLIS
|
2004-10-08 11:23:08
|
|
|
http://www.tv4.se/program/episode.aspx?pid=156688
Måndag Tv4 21.00 Kalla Fakta
|
 |
Re: Gambling - Boxarn
|
SäkerPåSinSak
|
2004-10-08 11:23:08
|
|
|
;-)
|
 |
Re: Gambling
|
Boxarn
|
2004-10-08 11:18:00
|
|
|
Jo, det kan nog vara nyttigt för dig, "SPSS", så förtappad som du verkar vara. :-)
|
 |
Re: Gambling
|
SäkerPåSinSak
|
2004-10-08 10:56:10
|
|
|
Bokat......vilken kanal?
|
 |
Re: Gambling
|
KYLIS
|
2004-10-08 00:48:33
|
|
|
Såg en reklamsnutt om kommande program kring den nya hälsosjukdomen som man drabbas av genom gambling/bet, tror det var på måndag det skall sändas. Rekommenderas
|
 |
jordan om tyk´s möte.
|
Joje
|
2004-10-07 20:53:20
|
|
|
TYK meddelar ikväll i pressrelease vad JF anat och till medlemmarna förmedlat sedan en tid:Man slutförhandlar nu som den part syriska regeringen nominerat till detaljförhandlingar om oljefälten TISHRIN(T) och SHEIK MANSOUR (SM). I praktiken betyder detta att TYK får fälten förutsatt man kommer överens om vissa kalkyler kan överenskommas, dvs i första hand sannolikt hur dagens produktionsnivå på 6000 fat i T skall avtömningskalkyleras under sin totala produktionslivstid. Sannolikt är det så att Syrien får fortsatt all produktion upp till 6000 fat och TYK det man kommer att producera däröver idag och motsvarande i avtappningsskala framöver. De övriga 6 bolagen som bjöd på blocken har passerats, bl a Shell. T är ett mycket stort fält där man idag mycket konservativt säger 500+ milj fat i backen. Vi talar om lättare olja med sannolikt högre utvinningsfaktor(Oudeh tidigare förstamål 7% som jmfr). SM är ett mindre fält ,obearbetat idag = TYK är med från första litern, där man idag förut satt 5 hål som bevisar en respektabel fyndighet som det skulle ligga på TYK:s konto att utveckla från början. Oljan är där.
JF bedömer att TYK nu tillförs värden(om avtalet spikas) om +30-50% av vad som fanns igår och blir en ännu hetare kandidat för raden av möjliga budgivare(JF tror det nu är fler än en intressent) inom rimlig tidshorizont.
Kvällens höjdare var annars att Syriens såväl ambassadör som ambassadsekreterare satt på första parkett vilket JF tolkar som en mycket stark signal om vad som skall komma snart OCH SEDAN. Diplomatin gick inte att ta miste på. Ambassadören gav också positivt besked om relationerna med TYK och bolagets vidare möjligheter i landet. Jättebra!
Allt som JF hoppats på betr TYK har nu inträffat, Sproule resp nya blocken. Handlas aktien under 50 kr liknas det mest som tjänstefel. Var uppsidan ligger får var och en begrunda i sin egen kammare. Nu finns alla datana ute. JF betraktar sista bläcket på senaste avtalet som en formalitet.
|
 |
Re: Arcam
|
Rikard.
|
2004-10-07 13:51:16
|
|
|
Ang uppköp av Arcam. En del av aktieägarna skulle snarare se uppköp som en möjlighet och inte ett hot, men det beror helt på hur man värderar snabba klipp mot långsiktig tillväxt.
Det finns två skäl som begränsar risken för fientligt uppköp. Dels finns det trots allt en hel del långsiktiga ägare som knappast är intresserade av att sälja till kurser på några tior. Bjuder man tillräckligt högt kanske man får med sig en majoritet men då är det kanske ingen dålig affär för de nuvarande ägarna. Dels är projektet fortfarande väldigt beroende av personalen; en uppköpskandidat måste i så fall vara 100% säker på att man får med sig personalen, annars stupar hela affären.
Annars finns det gott om tänkbara uppköpskandidater, både inom vertikalerna och på maskinsidan.
|
 |
Gambling
|
Boxarn
|
2004-10-07 12:28:02
|
|
|
Det spelas snart på allting som rör sig. I år är det 3 spelbolag som erbjuder folk att satsa på vem som får Nobels fredspris.
|
 |
Gruvaktier
|
Boxarn
|
2004-10-07 12:17:44
|
|
|
"Demand for mining stocks pushes London higher", skriver Financial Times i en artikel i dag.
Kanske något för "Framfond"!?
|
 |
Re: NGM
|
Boxarn
|
2004-10-07 11:43:12
|
|
|
Det är inte acceptabelt!
Men ännu mer bekymmersamt är att inte några bolag tillkommer på listan. På Aktietorget och Nya Marknaden tillkommer då och då nya bolag.
Aktien har handlats upp under den senaste tiden. Men jag undrar om man inte än en gång misstar sig och utgår från att den ökande omsättningen kommer att ge klirr i kassan. För det krävs nog att en prishöjning har genomförts. Om det vet vi ingenting.
|
 |
Re: NGM
|
37
|
2004-10-07 11:21:19
|
|
|
I förrgår blev jag irriterad på att jag inte kom in på ngm-listan så jag gick till 'bara' http://www.ngm.se och då fick jag upp ett meddelande på engelska om att sidan ligger nere några dagar och beklagar etc... Inte mycket till meddelande och på fel ställe. Fy donk så klantigt rent utav. Jag har inte kommit närmare än 'Uppkopplingen misslyckades' sedan dess.
|
 |
24hbet och Unibet = urstarka
|
SäkerPåSinSak
|
2004-10-07 10:17:04
|
|
|
Fortsätter sin resa norrut.
Köparna på 22kr nu i 24hbet och säljsidan i princip helt tom :-)
Och Unibet börjar närma sig 200kr.
|
 |
Re: NGM
|
Boxarn
|
2004-10-07 10:15:59
|
|
|
Jag använder Internet Explorer!
Tack för att du tar dig tid!
|
 |
Re: NGM
|
EllaK.
|
2004-10-07 09:46:47
|
|
|
Använder du Explorer? Då skall det inte vara något problem, det funkar för mig.
Jag har tidigare provat Mozilla Firefox (för att minska säkerhetsriskerna), det funkar på många websidor men inget vidare på NGM (visserligen fick jag fram nuffrorna men tabulatorlägena rasade vid första uppdatering).Kan det vara problem i kommunikationen mellan NGM och din webläsare?
|
 |
Netwise och Trio
|
Neo
|
2004-10-07 08:37:09
|
|
|
Netwise-analys på www.smallcap.se. De tror på uppköp verkar det som.
|
 |
Re: NGM
|
Boxarn
|
2004-10-07 08:30:08
|
|
|
Samma problem i dag! Kommer verkligen ni andra in på kurslistan när ni på hemsidan trycker på "KURSER"? Hos mig visas inte några "nöffrer".
|
 |
Arcam
|
Acke
|
2004-10-06 22:47:28
|
|
|
Grunnar på om inte det finns risk för ett uppköp av Arcam. Det finns ingen stark långsiktigt ägare och ett bud på typ 3 ggr kursen skulle kanske accepteras att tillräkligt många för man skulle hamna i taskig sits om man stannar kvar. Vid 50% hos en huvudägare finns risk det blir otrevligt för de mindre och vid 90% får de väl tvångsinlösa?
3 ggr kursen är fortfarande hälften av vad det kostat att utvekla tekniken.
|
 |
ibland är det rätt kul att
|
Joje
|
2004-10-06 20:04:06
|
|
|
vara ägare av TYK två nya fält på g :-)
|
 |
Re: NGM
|
Boxarn
|
2004-10-06 12:03:47
|
|
|
Vad kan en sådan här sak bero på?
|
|