 |
så skrev jordanfunden om tyk relisen
|
Joje
|
2004-09-22 18:02:41
|
|
|
Rapporten från Sproule kom in helt enligt JF:s tidtabell. Dock var i vart fall den engelska versionen så komplicerad att JF här måste lista väsentligheterna på ett förhoppningsvis begripligt språk:
1)Oil in place har ändrats med nära 7% till 2,56 miljarder fat men det är inte den siffran som är intressant.
2)P1P2-reserverna(det viktiga) är nu 103,3 miljoner fat(+c:a 20% jmfr prospektet)
3)P3-reserverna(mindre viktig uppgift)är nu 76 milj fat
4)Det s k "NPV"(net present value) har enligt Sproule ökat med m+66%(baserat på Brent 1 juni-6 USD)
5)De här nämnda reservbegreppen inkluderar INTE beräkningar som har med de 3 senaste brunnarna(136,137,138)att göra
6)Sproule har identifierat YTTERLIGARE potentiella reserver i centrala och västra blocket med 1,34 miljarder fat OIL IN PLACE(=möjliga 94 milj fat P1P2P3) bara i Shiranish-nivån(den grunda)(för att utveckla dessa sektorer till "reserver" fordras 3D-seismik/som nu påbörjats/, testning av existerande nu stängda källor och utvecklingsborrningar
7)start av utvecklingsborrningar och workovers startar när 3D-informationen föreligger
Sproules rapport var BÄTTRE än vad JF förmodade och i skenet av det nu dramatiskt höjda oljepriset bör aktien nu innehålla betydligt högre värden.
Mötet den 6 okt i Stockholm blir än mer intressant.
TYK torde nu bli än mer attraktivt för en ev uppköpsintressent.
Diskussionen med Syrien om nytt block är inte avslutad och här finns med lite tur pats för ytterligare överraskning tror JF.
Med andra ord:aktien torde nu vara betydligt attraktivare som investering och en "ribba" på 50-55 kr i höst bör inte vara allt för svår att forcera.
och jag kan bara hålla med
|
 |
Re: infinicom/Evolution
|
Boxarn
|
2004-09-22 17:06:02
|
|
|
Jag har nu läst igenom kallelsen till bolagsstämman något mera noggrant.
Upplägget är nog kanske inte så mycket att säga om. Det är av "teknisk" natur.
Det som inte är bra är att man köper bolag av till Infinicom närstående personer. Risken är att det följer fler sådana här transaktioner.
|
 |
Novestra
|
Joje
|
2004-09-22 16:14:59
|
|
|
har stigit mycket sen jag tittade på dom tycker fortfarande att det är billigt men nu så har den stigit till 18,5 kr om den kommer upp på ca:20 kr så är den mera rätt i pris
|
 |
Re: infinicom/Evolution
|
blueberry
|
2004-09-22 16:14:33
|
|
|
Såg detta nu och kom att tänka på vad min bror sa när han besökte Anritsu då han träffade en infinicom konsult på detta öppnahus!
Evolution&Co har något sorts smmarbetsavtal med Enea! enligt hemsidan! tyckte detta sammanträffande är lite lustigt hehe..
Enea Embedded Technology har fått
en order på realtidsoperativet OSE från japanska Anritsu, som
är verksamt inom telekommunikation och den optiska industrin.
Det skriver Enea i ett pressmeddelande.
Anritsu kommer att använda OSE som kärnteknik i en
produkt som skyddar IP-nätverk från överbelastning vid
trafiktoppar.
Marknaden för inbyggda operativsystem och relaterade
produkter och tjänster omsatte år 2003 över 168 miljoner
dollar i Asien och Stillahavsregionen. De kommande två åren
spås efterfrågan i regionen växa med 17 procent, vilket är
snabbare än i både USA och Europa, skriver Enea./TR
|
 |
tyk press
|
Joje
|
2004-09-22 16:04:02
|
|
|
troligen så ska dom informera om detta.
VANCOUVER, BRITISH COLUMBIA--(CCNMatthews - Sept. 22, 2004) - (TYK - TSX Venture, TYKS - Nya Marknaden) Tanganyika Oil Company Ltd. (the "Company") is pleased to announce that an updated independent oil reserve estimate for the Oudeh Field in Syria has been completed by Sproule International Limited. The report was prepared during July and August, 2004 and contains field development data up to and including May 31, 2004.
Total 3P (proved, probable plus possible) oil in place is estimated at 2.56 billion barrels, an increase over Sproule's June, 2003 estimate, which was 2.4 billion barrels. Total gross 3P recoverable reserves are in the order of 179 million barrels, a significant 8% increase over the June, 2003 estimate. Net present value (discounted at 10%) of the Company's interest in the 3P reserves is estimated at US $269 million, representing a 66% increase over the previously reported NPV of US $162 million. The Sproule evaluation is based on their June 1, 2004 Brent Oil Price Forecast less an adjustment of $5.95 per barrel for the blended Oudeh production. In the 3P case, the Oudeh oil price, weighted to production, averaged $20.67 per barrel over the remaining term of the contract.
It should be noted that the new reserves estimate does not include the three recently drilled successful horizontal wells, OD# 136, #137 and #138. Inclusion of these three new wells is expected to further enhance the reserves estimate at the next assessment.
Also, Sproule has identified a potential additional oil in place resource volume of 1.34 billion barrels in the western and central sectors of the Shiranish formation. Further development of these sectors, including 3D seismic, testing of existing suspended wells and appraisal drilling could facilitate conversion to 3P reserves.
The Company is currently in the process of acquiring 3D seismic data covering the entire Oudeh Field. Appraisal drilling in the western and central sectors and further development drilling throughout the rest of the field will commence upon processing and interpretation of the 3D data. The well workover program, as part of the overall development of the Oudeh Field, is ongoing and has been very successful to date, resulting in materially increased production levels. The Company looks forward to seeing further positive results from this program by year end. Gross field production is currently approximately 1,800 bopd. Several wells are temporarily shut-in while undergoing repairs. The latest horizontal well drilled, OD #138, is on production with an initial production test of 150 bopd. OD #138 is awaiting acid stimulation which is expected to significantly increase production rates from this well.
In addition, as previously reported, the Company is planning three exploration wells on its West Gharib project in Egypt. Gross field production from the Hana Field is approximately 1,750 bopd.
Tanganyika Oil is a Canadian oil and gas company with production and exploration assets in Egypt and Syria. Its shares are traded on the TSX Venture Exchange and Swedish Depository Receipts trade on the Nya Marknaden of the Stockholm Stock Exchange.
|
 |
tyk
|
Joje
|
2004-09-22 16:00:34
|
|
|
man bör ta in den nu snart ska dom ha presenation i stockholm och jag tror att vi får se en ordentlig uppvärdering 50 kr gissar jag på!
|
 |
Re: Ännu ett i raden
|
JM
|
2004-09-22 16:00:32
|
|
|
Xzero har samma anstiftare som HVR, som visst har fått ett vanhedrande omnämnande i Veckans Affärer. Om man går in på www.hvr.se så kan man få en rätt bra bild av vederbörandes track record. Mvh
|
 |
song stiger mycket
|
Joje
|
2004-09-22 15:44:41
|
|
|
efter två uppköps bud om någon har missat det
|
 |
Re: infinicom/Evolution
|
Boxarn
|
2004-09-22 15:18:57
|
|
|
Tyvärr! Jag blir tveksam. Det bör läggas märke till att det inte är ett aktiebolag som man avser att förvärva, utan ett kommanditbolag. Därför måste de åtaganden och förpliktelser med anledning av detta klarläggas och också klarläggas hur det här bolaget faktiskt har gått. Saken blir inte bättre av att det är personer ivolverade i Infinicom som man köper av.
Det blir till att vänta och se.
Kursen trycks - åtminstone för tillfället - något nedåt.
|
 |
Re: infinicom/Evolution
|
Boxarn
|
2004-09-22 14:55:33
|
|
|
Jag är mindre "impad" över mina egna teorier än vad du är. Sanningen att säga så har jag långt ifrån klart för mig vad det här verkligen innebär. Jag tycker det verkar vara en hel del frågetecken kring Infinicom. Varför låter man ett eget dotterbolag teckna sig, till exempel? Varför skulle omfattningen av de förluster som kan användas för framtida skattemässiga avdrag vara något man inte får avslöja för marknaden och de egna aktieägarna?
Men jag får väl skylla på att inte tillräckligt satt mig in i bolaget och det nu aktuella upplägget.
|
 |
Re: infinicom/Evolution
|
blueberry
|
2004-09-22 13:53:37
|
|
|
Boxar jag tycker du har väldigt bra teorier och du ska ha en eloge för detta!
------------------------------------
En reflektion jag gör att det KAN vara så att aktiekursen medvetet pressats nedåt för att optionerna ska bli så billiga som möjliga. Jag har undrat - och varit litet konfunderad - över att det legat ute så stora säljposter. /Boxarn
------------------------------------
Jag har också undrat över detta om varför kursen har trykts ner som den gjort de senaste månadena.Aktierna har ju således också ätits upp också.Du har en klar poäng i det du skriver då anledningen kan vara pga förvärvet och optionerna.
-----------------------------------
Emission som man vill få bemyndigande för på 15-60Mkr 0.3kr/Aktie får tankarna över från denna teori som du hadde angående att man köper bolag som man själv är involverade i för överpris.
-----------------------------------
Men då kommer vi till denna fråga
är investerar gruppen seriös eller oseriös? de bakgruns check som jag har gjort tyder på att denna grupp är seriös! och vi vet ju faktist inte ännu om vilka kommande förvärv som blir av efter denna emission!
Sen ska man ju veta att bakom allt detta har vi 2 mäktiga factioner i industrifonden och Aktiespararen som håller en viss koll på alltet.
-----------------------------------
Helt klart ska det bli intressant den 20oktober och jag ska nog sannolikt ditt på stämman.
Mvh
|
 |
Re: infinicom/Evolution
|
blueberry
|
2004-09-22 13:37:06
|
|
|
Nu får nog de större ägarna trycka på underifrån så kursen höjs annars så lär de inte få många som tecknar aktier för 0,3kr/Aktie ifall de inte kommer med info på bolagstämman som får alla att ta bort sinna säljisar under 0.3kr
|
 |
Re: ang Nilsson Materials
|
DuncansJourney
|
2004-09-22 13:28:28
|
|
|
Tack, insider. Se även artikeln i Elektroniktidningen som det hänvisas till. Jag citerar:
"De amerikansk-indiska forskarna utförde också ett antal experiment som tycks bekräfta att materialet är homogent och magnetismen är polariserad. Deras slutsats är att materialet verkar vara en lovande kandidat för framtida magnetiska halvledare."
http://www.elektroniktidningen.se/article.asp?version=11767
|
 |
Re: infinicom/Evolution
|
blueberry
|
2004-09-22 13:24:56
|
|
|
jaja nu fattar jag! priset på evolution är optionsrätter nom värde 0.2 ca 2Mkr.
sen så vill man ha tillstånd att höja gränserna för bolagets aktiekapital till ”lägst 15.000.000 SEK och högst 60.000.000 SEK”. för 0.3kr/Aktie.
|
 |
Re: infinicom/Evolution
|
blueberry
|
2004-09-22 13:18:33
|
|
|
hmm! var kommer denna in i bilden
(inflikar från kallelsen)
Teckningskursen per aktie är 0:30 SEK. Vid fullt utnyttjande av optionsrätterna kommer aktiekapitalet att ökas med sammanlagt 2.179.313
|
 |
Re: infinicom/Evolution
|
blueberry
|
2004-09-22 13:11:15
|
|
|
Det som jag blir lite yr över är detta!
Enligt Black&Scholes standardmodell för aktieoptioner beräknat efter Infinicom’s aktiekurs 0:25 SEK, riskfri ränta på 4,0% och standardavvikelsen 25,0%; uppgår teckningsoptionens värde till 0:042 SEK per option, totalt motsvarande 457.655 SEK för samtliga teckningsoptioner.
hoppas du kan hjälpa till så att man förstår detta boxarn (hehe)
kostar Evolution&Co 2 mille eller 500Tkr
|
 |
Re: infinicom/Evolution
|
blueberry
|
2004-09-22 13:08:15
|
|
|
Jag tror man kan vända på den skutan 24H (med bättre säljar insatser)i annat fall så borde ju 24h ha endel ansamlade förluster bakom sig,som kan vara intressant för kommande uppköpare!
Håller på granska förvärvet och blir således lite yr(skratt) Det verkar som att man startar ett nytt Dotterbolag (Infinicom Management Consulting AB) Detta dotterbolag tecknar i sin tur ett skulde brev på 1000kr inhållande 10.896.565 avskiljbara optionsrätter till nyteckning av aktier av serie B i bolagets moderbolag Nom(0.2kr/Aktie)
2.179.313 samanlagt. Optionsrätterna skall utgöra köpeskilling för samtliga aktier i Evolution International TLW AB, vars huvudsakliga tillgång utgörs av 91,0% av andelarna i det rörelsedrivande bolaget Evolution&Co EvCon KB. De återstående 9,0% av andelarna i Evolution&Co EvCon KB kommer att förvärvas av Infinicom AB för en kontant köpeskilling uppgående till högst 45.000 SEK.
En så länge tycker jag hela affären verkar skjyst!!
|
 |
Millicom
|
Rikard.
|
2004-09-22 12:59:50
|
|
|
MILLICOM: FALLER 4,8% I USA EFTER MOTGÅNG I PAKISTAN
18:18
MILLICOM: FALLER 4,8% I USA EFTER MOTGÅNG I PAKISTAN
STOCKHOLM (Direkt) Millicom International Cellular
hade sjunkit 4,8 procent på Nasdaq i USA vid 18-tiden på
tisdagen. Bakom nedgången låg nyheten att Millicoms
dotterbolag Paktel stämt den pakistanska myndigheten PTA för
att den hindrat bolagets GSM-lansering i Pakistan.
"Vi hade ett avtal om att vi vid betalningen av 11,1
miljoner dollar skulle få tillåtelse att gå vidare med
GSM-processen", säger Millicoms IR-ansvarige Andrew Best till
Nyhetsbyrån Direkt.
Millicom betalade summan till PTA den 7 september och
ingenting hänt sedan dess.
"De förhalar processen och därför tar vi till
rättsliga åtgärder", säger Andrew Best.
Klockan 18.20 hade Millicom fallit 0:88 dollar, eller
4,8 procent, till 17:52 dollar./FF
Ett fortsatt trassel i Pakistan är trisst, det är deras näst största marknad. Jag hyser dock inget tvivel om att det så småningom kommer att lösa sig, och att därför dagens nedgång på 5% är överdriven. Det mesta går annars i rätt riktning.
|
 |
NGM
|
Boxarn
|
2004-09-22 12:49:10
|
|
|
Aktien handlas upp i dag.
Trevligt!
|
 |
Re: infinicom/Evolution
|
Boxarn
|
2004-09-22 12:18:35
|
|
|
Ett något märkligt svar måste jag säga! Men det ante mig att vi inte skulle få något klart besked. Jag undrar verkligen om motiveringen för "tystnaden" har någon grund.
Men tack i alla fall!
Jag håller med om, att OM man "får ordning" det brittiska bolaget - det har en hög omsättning - ja, då kanske man inte kan invända mot värderingen. Men det är det som jag tvivlar på. Konkurrensen är stenhård.
|
 |
Omsättning
|
Boxarn
|
2004-09-22 12:11:07
|
|
|
Kan någon förklara varför omsättningen är så hög på börsen i dag? I skrivande stund har det omsatts aktier för drygt 9 miljarder. Det brukar inte ens vara hälften under andra dagar vid samma tid.
Jag konstater för övrigt förnöjt att en av mina favoriter, Nordnet, har gått som tåget den sista tiden.
|
 |
Re: infinicom/Evolution
|
blueberry
|
2004-09-22 12:07:44
|
|
|
Har skickat mail till dig nu angående kompletering av ansamlade förluster!
Nja Dyr o dyr det beror ju på vad man får för 24H anser jag!
så som aktievärdet är idag är den endast värderad till konsultdelen med en vinst på ca 3Mkr P/e10
ska kolla lite på 24H nu!
Mvh
|
 |
Re: infinicom/Evolution
|
Boxarn
|
2004-09-22 11:42:08
|
|
|
Jag har inte tittat igenom kallelsen så noga.
En reflektion jag gör att det KAN vara så att aktiekursen medvetet pressats nedåt för att optionerna ska bli så billiga som möjliga. Jag har undrat - och varit litet konfunderad - över att det legat ute så stora säljposter.
Men det behöver inte vara så. OM företaget bara har 30 miljoner i potentiellt skattemässiga avdrag så anser nog många att värderingen på nuvarande nivå är rimlig. Enligt min uppfattning så kanske den då till och med är för hög.
|
 |
infinicom/Evolution&Co
|
blueberry
|
2004-09-22 11:21:50
|
|
|
Kallelse Till Extra Bolagsstämma I Samband Med Förvärv Av Evolution & Co
http://www.dagensfinans.se/press1.php?id=48705
Vaknade nu till detta pressmedelande angående det kommande förvärvet.Är trött som fasiken nu men om jag inte misstar mig så köper man 91% av evolution&Co för 2.179.313 SEK. kan det stämma boxarn? ska granska detta mer senare!
Mvh
|
 |
Re: Ännu ett i raden
|
KYLIS
|
2004-09-22 10:28:58
|
|
|
Instämmer! Känns lite uppblåst redan nu.
|
 |
Re: Ännu ett i raden
|
JM
|
2004-09-22 09:32:58
|
|
|
Till emissionskurs värderas Xzero till drygt 92 MSEK, medan eget kapital ligger på 0.8 MSEK. Jag tror jag avvaktar. Mvh
|
 |
ang Nilsson Materials
|
insider
|
2004-09-22 09:22:29
|
|
|
Läs:
http://www.idg.se/ArticlePages/200409/21/20040921164132_CS/20040921164132_CS.dbp.asp
|
 |
Re: Ännu ett i raden
|
KYLIS
|
2004-09-22 08:41:14
|
|
|
Avdragsmöjligheter med lättnadsbelopp, det var ju intressant!
|
 |
Nexcite når ej försäljningsmål för 2004
|
Phantom V
|
2004-09-22 08:22:11
|
|
|
"Nexcite kommer ej att nå de försäljningsmål som framgick av prospektet i samband med noteringen på Aktietorget i juni. Lanseringar på ett flertal marknader har förskjutits till senare delen av 2004 och under nästkommande år." (från Aktietorget)
|
 |
Ännu ett i raden
|
KYLIS
|
2004-09-22 08:21:59
|
|
|
Waymaker 08:17 Xzero 2004-09-22 08:18:40
Nyemission i svenskt världsledande nanoföretag
Nyemission i svenskt världsledande nanoföretag Stockholm 2004-09-22 Xzero AB (publ) genomför en nyemission mellan den 21 september och 15 oktober. Aktier emitteras för 11 kronor per styck i poster på 500 aktier. Likviden ska användas för att bygga en demonstrationsanläggning som har beställts av Intel Corporation. Xzero är ett utvecklingsföretag som ingår i KTH:s Energipark. Företaget har utvecklat en unik teknik för framställning av processvatten för halvledarindustrin. De två viktigaste beståndsdelarna vid tillverkning av datachips är kisel och absolut rent vatten. Intel har precis meddelat om lyckade experiment med linjebredden 35 nano - 2 857 gånger smalare än ett hårstrå. Till den processen behövs absolut rent vatten. www.scarab.se/xzero
|
 |
Re: blueberry/infinicom
|
Boxarn
|
2004-09-22 05:07:11
|
|
|
Revisorn lyckas i sitt korta svar använda tre olika benämningar på förlusterna som företagit gjort: ansamlade förluster; skattemässiga förluster; skattemässiga underskott.
Jag är fortfarande inte på det klara med huruvida man faktiskt kommer att kunna använda de 376 miljonerna i ansamlade förluster till framtida skattemässiga avdrag.
Jag föreslår att du skickar ett nytt mail där du ber om ett klargörande och ställer den enkla frågan om det är så att man i princip inte behöver betala skatt på framtida vinster upp till ett belopp av 376 miljoner eller om siffran i stället är 30 miljoner.
Det vore intressant att se om revisorn även den här gången lyckas uttrycka sig på ett sådant sätt att det inte går att avgöra i vilken utsträckning de uppkomna förlusterna i framtiden kan användas för kvittning mot vinster. Det skulle inte förvåna mig om han kommer att göra det.
|
 |
Re: Boxarn/infinicom
|
blueberry
|
2004-09-22 01:25:50
|
|
|
Är lite seg i skallen nu,(Trött)Men det verkar som de skattemässiga underskotts avdragen är på 30Mkr enligt mailet från honom(Revisorn)
Nej nu ska jag natta
Mvh
|
 |
Boxarn/infinicom
|
blueberry
|
2004-09-22 01:18:39
|
|
|
Jag har fått mail från Revisorn nu idag! skickar den till din hotmailkonto!
Mvh
|
 |
Re: FED
|
Boxarn
|
2004-09-21 21:20:13
|
|
|
I en annan kommentar jag läste, framgår det att FED är mer optimistisk nu än efter det senaste policymötet den 10 augusti. Det skulle tyda på att man kommer att fortsätta räntehöjningarna och att igenting ändrats i det här avseendet.
|
 |
Millicom
|
Boxarn
|
2004-09-21 21:16:09
|
|
|
"Rikard."! Kommentar till "bråket" i Pakistan!?
|
 |
Re: FED
|
Boxarn
|
2004-09-21 21:13:49
|
|
|
Det verkar som om FED tonat ned riskerna för inflation och därmed gett marknaden en signal att man eventuellt kommer att vara återhållsam med fortsatta räntehöjningar. Som en följd faller dollarn.
|
 |
Re: Problem!?
|
Boxarn
|
2004-09-21 14:40:29
|
|
|
I går försvann problemet fram på eftermiddagen. Hur är det för er andra?
|
 |
Re: infinicom
|
Boxarn
|
2004-09-21 11:20:13
|
|
|
:-)
|
 |
infinicom
|
blueberry
|
2004-09-21 11:10:21
|
|
|
Verkar som Köparna har hittat tillbaka! hehe..
Om man kollar orderdjupet
|
 |
Re: Poker
|
Boxarn
|
2004-09-21 09:44:12
|
|
|
Jag såg att du "SPSS" var inne på BS och gick bärsärkagång. Det är bra! Jag håller på dig!
Själv hoppas jag på ett litet lyft för NGM om/när 24hBet noteras.
|