 |
Fråga
|
Per Wersén
|
2003-05-29 13:44:13
|
|
|
Jag har ett program (Supercharts 4)för teknisk analys, som jag inte använder allt för ofta. Uppdatering av kurser är för en sparsam individ relativt kostsam. Finns det något alternativt?
|
 |
Re: SBT
|
Mark Stovert
|
2003-05-29 11:56:01
|
|
|
Dollarn kom inte på tal.
Jag trodde inte att det var något problem eftersom man funnits där i ca 3 år.
Vi talade bara väldigt kort om USA eftersom jag mest var intresserad av att få veta om allt där går som väntat.
Jag läste att du poängterade att SBT "om-startade" fr.o.m. V36 - 2000. Jag har tidigare sagt samma sak vilket jag tror inte många egentligen känner till. Personligen tror jag att det kommer att visa sig vara ett oerhört viktigt beslut man då tog. Mycket viktigare än vad många kanske kan föreställa sig.
Det kan också vara så att konkurrenterna på så vis kanske inte hängt med och förhoppningsvis så har man släppt lite fokus på SBT.
Låt oss hoppas att det är så, så att SBT kan få jobba ett tag i lite lugnare vatten och nå sina så välförtjänta framgångar.
|
 |
Re: SBT
|
Mr Rockefeller
|
2003-05-29 11:07:23
|
|
|
Ja, att det handlar om ett land i Sydeuropa skrev jag ju redan i mitt första inlägg, och jag tror dessutom jag vet vilket det är eftersom jag råkade se det på ett papper då jag satt intill VD:n på bolagsstämman, men jag har inte sagt något om det ändå, det är bolagets sak att gå ut med den informationen. Men det finns ju inte dussintals länder i Sydeuropa att välja på.
Frågade du om de säkrat dollarn för UAS-försäljningen, det sade de att de funderat på att göra...
|
 |
Re: SBT
|
Mark Stovert
|
2003-05-29 10:44:14
|
|
|
Mr Rockefeller !
Jag ringde VD'n för att höra mig lite för om hur det går för bolaget. Du har rätt det var inte Tyskland. Han ville ännu inte säga vilket land, inte mera än att det är ett av de sydligare länderna i Europa. Men han sa att allt snart verkar vara klart och att det lutar åt en pressrelease i nästa vecka.
VD'n hade förövrigt mycket andra positiva saker att berätta om, vilket jag tror att du redan har fått reda på eftersom du var på SBT's BS.
Asien nyheterna tycker jag var oerhört positivt och att man med så små resurser som man hade under 2002 lyckats med bedriften att komma in på den marknaden som man har gjort. Jag gav bolagets ledning ett stort beröm, dels för att man inte tappat tålamodet och dels för att man verkar ha nerver av stål, som vågar att driva verksamheten vidare i den tidigare uttalde riktningen trots att likviditeten inte varit den önskade.
För ca ett år sedan så påpekade jag för bolaget att man borde få in minst 6-7 MKR i en emission för att skulle kunna göra ordentliga marknads satsningar. Samtliga tidigare emissioner har mer eller mindre gått åt till att fylla igen hålen och för att hålla näsan ovanför vattenytan.
Det var riktigt som du sa om Qvarfort. Han har konverterat men har också blivit mera engagerad i SBT som styrelseledamot.
Jag tror att detta är oerhört viktigt för SBT att man nu har fått in en riktigt bra finanskille som kan axla rollen som största kapital ägare, vilket jag insett att IF pga olika anledningar inte kunnat göra och som därmed har skapat en del problem för bolaget.
Försäljningen i USA verkar flyta på ganska hyffsat om jag förstod VD rätt. Frankrike verkar också kunna bli mycket intressant i höst.
Min ständigt positiva tro på SBT verkar snart kunna bli verklighet. Jag har flertalet gånger tidigare skrivit på denna sidan att SBT kommer att lyckas och den senaste informationen försämrar definitivt inte min tro.
Vi får väl hålla ögonen öppna så vi får se om det kommer någon pressrelease i nästa vecka.
|
 |
Re: NGM
|
KYLIS
|
2003-05-29 00:36:05
|
|
|
Ang diskussionen kring NGM så har dessa förhandlat till sig mycket fördelaktiga avtal och priser från ett antal välrenommerade och från Finansinspektionen godkända VP institut. Detta för att erbjuda NGM-noterade bolag marknadens klart lägsta priser för kvalitetssäkrade corporate finance uppdrag, som nyemissioner etc. Vidare erbjuds Market Maker tjänster till lägre kostnader jämfört med vad Stockholmsbörsbolag tvingas betala.
Vad som sades på stämman och som jag alltså har uppgifter om är att det skall göras ett antal reportage om några tillväxtbolag på listan, Obducat skall också således ha påpekat att dom har förhoppningar om att bli utvald. Min Not. Jag förutsätter att dom förde en dialog sinsemellan som skall gagna bägge och att Obc är högt på den listan.
Ni kan tolka dessa uppgifter efter tycke och smak, jag vill också se det verkställas men det är klart att det är intressant att leka med tanken på vilken uppståndelse det kan bli, jag menar det är ju lite skillnad på Nova och dessa aktörer.
Jag följer inte vare sig NGM eller Obc närmare än att jag anser dessa två som klart intressanta i händelse av framgång för blir det medvind skall man sitta i båten och inte utanför.
|
 |
Re: Handla aktier utan courtage på Nordnet
|
Boxarn
|
2003-05-28 21:32:11
|
|
|
Problemet är hur man skall veta att sänkningen av courtaget gäller under en någorlunda utdragen tidsperiod. Om man misstänker att den är tillfällig så blir benägenheten att byta mäklare nog inte så stor.
|
 |
Re: Handla aktier utan courtage på Nordnet
|
SäkerPåSinSak
|
2003-05-28 20:30:21
|
|
|
Beror nog till stor del vilken typ av handlare man är.
Gör man 10-20 affärer/år spelar det knappast nån roll. Men gör man 10-20 affärer/dag finns det STORA pengar att tjäna på att välja rätt mäklare, och då är nog "tryggheten" av sekundär karaktär, tror "SPSS"
|
 |
Re: Handla aktier utan courtage på Nordnet
|
Boxarn
|
2003-05-28 19:38:37
|
|
|
Nej, jag tror inte heller på någon "massflykt" även om konkurrenter skulle dumpa courtaget. Jag tror att det fungerar ungefär på samma sätt som för bankkunder. Man drar sig för att byta bank trots att man inte är nöjd med den bank man anlitar. Till det kommer att man blivit van med till exempel en viss handelsapplikation.
Man skulle emellertid kunna tänka sig att om internetmäklarna börjar tjäna alltför mycket pengar så dyker det snart upp nya aktörer. I viss mån gäller det. Men på grund av tjänsterna utvecklats så tror jag att barriärerna är högre nu än tidigare.
|
 |
Re: Handla aktier utan courtage på Nordnet
|
Poike
|
2003-05-28 19:31:56
|
|
|
Ska bli intressant att läsa.
Jag tror vi får räkna med olika priskampanjer och ökad konkurrens, speciellt som en andra norsk mäklare också är påväg in i Sverige.
Samtidigt tror jag inte att vi får se någon allmän prisdumpning, snarare riktade kampanjer från de etablerade.
Många känner sig nog också bekväma och trygga med de mäklare de använt under flera år, så någon massflykt tror jag inte på.
|
 |
USA-börserna
|
Boxarn
|
2003-05-28 19:29:30
|
|
|
Jag läste för 1-2 timmar ett uttalande från en bedömare på Wall Street där han förklarade den initiala uppgången i dag med att det är de som inte hann med i går som nu går in och köper, men där han trodde att kurserna skulle sjunka tillbaka något under handelsdagen förlopp. Han pekade på den relativt usla statistiken som grund för förutsägelsen. Han verkar - i alla fall just för närvarande - ha varit inne på rätt linje.
|
 |
Re: Dollarn
|
Boxarn
|
2003-05-28 19:25:15
|
|
|
Håller med om att man bör ta alla rykten med en stor skopa salt.
|
 |
Re: Dollarn
|
SäkerPåSinSak
|
2003-05-28 19:18:39
|
|
|
Hej Boxarn
Om jag det visste. Ett första villkor är nog att NGM bevisar att man lyckas visa vinst.
Blir spännande att följa bolaget, men nog vet väl du att man bör ta alla rykten som florerar med en stor skopa salt (därmed inte sagt att det kan vara sant denna gång) ;-)
|
 |
Re: Handla aktier utan courtage på Nordnet
|
Boxarn
|
2003-05-28 19:03:40
|
|
|
Jag kommer med en genomgång av internetmäklarna inom de närmaste veckorna. Ett priskrig skulle störa mina beräkningar. Stocknet har aviserat att man kommer med lägre courtage och Nordnet har svarat.
|
 |
Handla aktier utan courtage på Nordnet
|
Poike
|
2003-05-28 18:58:58
|
|
|
Nu inför vi (Nordnet) en ny lista för aktiehandel där du kan handla aktier helt utan courtage. Listan heter Nollcourtage och du hittar den bland övriga aktielistor i Classic under Marknadsinformation. Först ut är MSC och Beijer Electronics och vår målsättning är att ha minst ett 20-tal aktier på listan.
|
 |
Re: Dollarn
|
Boxarn
|
2003-05-28 18:50:48
|
|
|
"SPSS"! När kommer beskedet från dig att du gått in hårt i NGM? "KYLIS" påstår att NGM ska ha något slags samarbetsavtal med CNN: Vad anser du? Ska vi tro på det?
|
 |
Re: Dollarn
|
SäkerPåSinSak
|
2003-05-28 18:46:45
|
|
|
Ja låt oss hoppas på att Rune får rätt. Idag är $ fortfarande - trots nedgång - löjligt högt värderat.
Tackar min stjärna för att jag medvetet undvek fonder som var noterad i $ och istället placerade i motsvarande fonder som noterades i kronor eller euro.
Pratar alltså om pensionspengarna som man själv skulle placera. Då - för 2-3år sedan - stod dollarn i runt 10kr.
|
 |
Re: Dollarn
|
Boxarn
|
2003-05-28 18:46:29
|
|
|
Det är korrekt. Enstaka uppgånger betyder mindre. Jag antar att du heller inte uppfattade det som att jag påstod att det nu definitivt vänt för dollarn.
Vad gäller Rune Andersson är det nog en bra person. Men någon auktoritet när det gäller valutkurser är han näppeligen. Därmed inte sagt att han inte kan få rätt.
Det som emellertid talar för dollarn är den dynamik och flexibilitet som finns i den amerikanska ekonomin, alltså det motsatta mot den europeiska som karakteriseras av stelbenta strukturer och som det är ett litet helsike att luckra upp.
|
 |
Re: Dollarn
|
Mr Rockefeller
|
2003-05-28 18:41:09
|
|
|
Enstaka hack betyder inte att det vänt för dollarn. Jag glömmer inte vad Rune Andersson sade i EMU-debatten som jag besökte: om några år kan dollarn kosta 4 - 5 kronor...
|
 |
Dollarn
|
Boxarn
|
2003-05-28 17:39:21
|
|
|
Man blir ständigt påmind om marknadspsykologin. Dollarn stärks nu rätt så avsevärt.USA-börserna stiger. Detta trots att "consumer confidence"-siffran i USA i går faktiskt var något sämre än väntad. Statistiken över husbyggnationen var visserligen något bättre än väntad, men i dag kom siffror över orderingången på kapitalvaror och de var sämre än väntade. Visserligen påverkas dollarn i relation till euron av att den europeiska centralbanken tros komma att sänka räntan nästa vecka, men sammantaget så finns det egentligen ingenting fundamentalt som ska skicka upp dollarkursen och aktiekurserna. Åtminstone inte om media ger en någorlunda heltäckande bild av de faktorer som är i spel på marknaderna.
|
 |
Re: SBT
|
Mr Rockefeller
|
2003-05-28 13:23:31
|
|
|
Ja, Qvarfort har konverterat. Tyskland är det inte.
|
 |
Starbreeze - VD storköper aktier
|
Poike
|
2003-05-28 13:06:12
|
|
|
Starbreeze VD har ökat sitt innehav kraftigt. Han har nettoköpt 1.284.000 aktier (Sålt 516.000 och köpt 1.800.000)
Även marknads/försäljnings-chef Niclas Dunham ökar kraftigt. Han har köpt 212.000 aktier.
|
 |
Re: SBT
|
Mark Stovert
|
2003-05-28 00:19:04
|
|
|
Mr Rockefeller
Har Tommy Qvarfort blivit huvudägare ??
Då måste han redan ha konverterat sitt konvertibel lån till aktier
alternativt att han den senaste tiden köpt på sig en hel del nya aktier i SBT.
Intessant utveckling !
Fick du veta var någonstans avtalet är pågång ?
Kan det vara Tyskland ?
|
 |
Re: SBT
|
Mr Rockefeller
|
2003-05-27 20:33:28
|
|
|
Avtal på gång, men inget klart. Inga större ordrar heller inne, men det kan det eventuellt bli.
Huvdägaren Tommy Qvarfort träffade jag, ingen lastbilskille, men skall hjälpa till med finansieringen bland annat. Stabil person som står med båda fötterna på jorden. Övriga styrelseledamoten kommer jag inte ihåg så mkt om, om han var där.
|
 |
SBT
|
Mark Stovert
|
2003-05-27 15:43:36
|
|
|
Mr Rockefeller !
Hej det var ett tag sedan jag var inne på sidan. Jag har pga arbete varit mycket ute och rest i andra delar av världen. Vad jag tycker mig ha sett är att konjunkturen är på väg att vända. Det investeras enormt i flera länder i Asien och i Sydamerika. Det byggs hus och vägar i stort sett överallt dit man kommer. I östeuropa kunde jag skönja en större livsglädje idag mot hur det var för tre år sedan jag sist var på samma ort.
Jag läste om att du varit på SBT's BS och att du antydde en stor optimism inför framtiden. Jag läste att det också valdes in nya herrar i styrelsen. Fick du träffa dessa herrarna ?
Vilken bakgrund har dom, fick man reda på det ?
Vad kan de komma att kunna tillföra SBT ?
Jag har tyvärr just kommit hem och har inte hunnit tala med VD'n på SBT ännu.
Det skulle vara intressant om du kunde ge lite mera information om vad som sades på BS. Har man fått någar större order ännu. Senast jag talade med SBT så annoserade man om att man hade en del avtal pågång med några större kunder.
Nämndes det något om det på BS ?
|
 |
Re: Boxaren - Optovent
|
EllaK.
|
2003-05-27 10:16:41
|
|
|
Komplettering för den som inte minns det: nyemissionen var på 1.-
Kursen 2.50 innebär alltså vinst 150%, inte kurs 150% = vinst 50%
|
 |
Boxaren - Optovent
|
EllaK.
|
2003-05-27 09:07:55
|
|
|
Du undrar varför folk säljer till "underpris".
Det finns inget bud på 3.40 , bara ett AVISERAT bud, på två villkor,
- att O inte har lik i garderoben
- att "köparen" kan visa upp pengarna (O tycks ha lärt av misstagen från företagen som sänkts av skojaren RH som inte levererat).
Jag kan inte bedöma risken för att köpet inte blir av, men den finns där (och faller budet lär kursen göra det också, ner mot 1.-)
O har nyligen haft en nyemission som inte tecknats fullt ut. Alla som ville teckna utan företräde fick rimligen göra det, andra kunde köpa TR ner till 1 öre/st. Om man säljer kring 2.50 har man gjort 150% på kort tid. Budet kan ge 90% till (rättare sagt 36% från 2.50), men man kan även mista hela stycket.Dessutom finns det en tidsaspekt, 3 dagars leveranstid på pengarna eller minst 3 månader.
Jag erkänner att jag själv har fegat ur mellan 2.40 - 2.80. En fågel i handen ... Jag önskar skogskarlarna lycka till, får själv sola i glansen i Small Cap-tävlingen i så fall utan att riskera riktiga pengar.
|
 |
SVULLO LIGGER FÖRE!!!!
|
(real)SVULLO
|
2003-05-26 21:08:09
|
|
|
HEJ ALLA AKTIEKÄMPAR. KOLLA AUKTUELLT IKVÄLL.
RUBRIK: NÄR AKTIEMARKNADEN FALLER FLYR INVESTERARNA TILL ANDRA ALLTERNATIV. REKORDPRISER PÅ BUKOWSKIS AUKTIONER.
Ja som sagt. Det är framtiden=vackra tingest, hej och hå
|
 |
Re: Cintindex
|
Poike
|
2003-05-26 20:38:30
|
|
|
Cintindex äger Cint som är en konsumentsajt där konsumenter utbyter erfarenheter om produkter och tjänster. Informationen - i avpersioniferad form - kan köpas av företag. Det är främst stora företag som säljer snabba konsumentprodukter som är kunder.
Större delen av intäkterna kommer dock fortfarande i från utlicensiering av teknologi för marknadsundersökningar.
Mer om företaget:
http://www.cint.com/Cintindex/asp/cintindex_cint.asp
http://www.bequoted.com/irs2/bolagMain.asp?BolagId=64
Konsumentsajten: www.cint.se
|
 |
Re: Cintindex
|
Boxarn
|
2003-05-26 20:26:01
|
|
|
Beskriv företaget! Jag vet nada om det.
|
 |
Cintindex
|
Poike
|
2003-05-26 20:22:31
|
|
|
Principöverenskommelse om förvärv av bolag
Cintindex har träffat en principöverenskommelse om att förvärva ett bolag. Bolaget bedriver "konsumentnära" verksamhet på nätet. Förvärvet beräknas äga rum under juni månad genom en riktad emission av egna aktier.
Under maj månad har ett par nya kunder tillkommit, varav den största är Shurgard.
|
 |
Citat
|
Boxarn
|
2003-05-26 19:59:34
|
|
|
Ur en artikel i New York Times: "Of all the big lies out there, the one that corporate executives' pay is linked to the performance of their companies takes the prize." I artikeln beskrivs sedan hur företag bara sätter ribban lägre om målen sannolikt inte kan uppnås, och att ledningarna på så sätt får ut sin bonus i alla fall.
|
 |
Optovent
|
Boxarn
|
2003-05-26 19:45:59
|
|
|
Det har lagts ett bud på företaget på 3,40 kr. Ansenliga mängder finns till salu mellan 2,50 och 3,00 kr. Antingen finns det insiders som tror att budet inte går igenom eller också finns det gott om aktieägare i Optovent som inte följer med vad som händer. Vad ska man tro?
|
 |
Re: tyk målkurs 2cad
|
Joje
|
2003-05-26 19:10:11
|
|
|
tack nån gång ska man väll ha flyt...
|
 |
Re: tyk målkurs 2cad
|
Boxarn
|
2003-05-26 17:31:33
|
|
|
Då är det väl bara att säga grattis då!
|
 |
Securitas
|
Boxarn
|
2003-05-26 17:28:02
|
|
|
Jag har svårt att tänka mig någon säkrare aktie. - Sorry, för den! - Utdelningen ligger runt 2 kronor - Är det någon som vet exakt? - och med nuvarande kurs så ger alltså aktien cirka 3% i avkastning, vilket inte är så mycket mindre än räntebärande papper. Vinstutvecklingen i företaget har legat på ungefär 20% i årlig tillväxt, och det är också det uttalat långsiktiga målet. Ibland har vinstökningen legat högre, ibland litet lägre.
Eftersom utdelningen till aktieägarna - som också stadigt växt för varje år - utgör bara en mindre del av den årliga vinsten så är risken minimal att den skulle komma att sänkas.
Företaget har på senare tid tappat en del av sin tidigare förmåga att med lönsamhet expandera. Men jag tror att man snart är "on track" igen, även om man inte kommer att komma tillbaka till sin glansperiod under 90-talet.
Är det så underligt att det nu rapporteras om insiderköp? Det är en styrelseledamot som köp.
|
 |
tyk målkurs 2cad
|
Joje
|
2003-05-26 17:24:22
|
|
|
TYK Signs Major Oil Development Block in Syria
Monday May 26, 10:46 am ET
VANCOUVER, BRITISH COLUMBIA--Tanganyika Oil Company Ltd. (the "Company") is pleased to announce that it has signed a Production Sharing Agreement with the Syrian Petroleum Company over the giant Oudeh oil field in northeastern Syria. The Production Sharing Agreement signing ceremony took place today in Damascus with top government and Oil Ministry of Petroleum officials in attendance as well as Tanganyika management and investors and officials from the Canadian and Swedish embassies. The highlight of the ceremony was an audience with the Prime Minister of Syria, Prime Minister Mohammed Mustafa Miro. Over three years in negotiations, the anticipated oil reserves and expected production levels from the Oudeh Field will launch Tanganyika into a new league, joining the ranks of the world's mid-tier oil companies.
|
 |
Starbreeze
|
Boxarn
|
2003-05-26 17:08:23
|
|
|
Thanks, "sixten" och "DuncansJourney"!
|
 |
Re: Reguard och Starbreeze
|
sixten
|
2003-05-26 15:05:43
|
|
|
Ska försöka återkomma med någon form av enkel kommentar om Starbreeze värdering (har inte gjort någon värdering själv men vad jag hört så ska det vara ett mycket duktigt gäng och välskött bolag). Tills dess så nöjer jag mig med att säga att risknivån i bolaget har ökat med anledning av senaste tidens problem vilket även gett utslag i aktiekursen. Det finns ca 38.5 miljoner aktier vilket ger ett värde på bolaget på ca 33 MSEK utifrån senast betalt 85 öre.
Jag tror att det kommer bli en press nedåt på aktien de närmaste dagarna då de nyemitterade aktierna kan handlas from imorgon. Kan man komma över Starbreeze aktier för runt 65 - 70 öre så tror jag absolut att det kan bli en bra affär. Ny information som är intressant är hur det går med fordringar (bla på förläggaren Swing som gått i KK) samt vad det blir för förlag som tar över kontrakt beträffande Enclave. Starbreeze har dock gott rykte och flera andra stora kontrakt så bolaget borde klara sig oavsett utfall i dessa frågor men givetvis kommer det påverka kursen, inte minst på kort sikt, beroende på utfall. För egen del har jag tankat för fullt i samband med emissionen...
|
 |
Starbreeze - Boxarn
|
DuncansJourney
|
2003-05-26 14:59:13
|
|
|
Du eftersöker motiverat värde på aktien. Det kan jag inte ge, men litet fakta runt bolaget kan du få.
Fram tills i år ökade vinst och omsättning stadigt, och det verkade som om bolaget gjorde allt rätt. I början på året kom två smällar: förläggaren Swing hamnade på obestånd (stor smäll) och köpet av Rock Solid återgick (mindre smäll).
2001/2002 tjänade Starbreeze 4 mkr efter schablonskatt. Innevarande bokslutsår lär det bli förlust, men om man tror att detta bara är ett hack i kurvan går det att motivera kurser som är avsevärt högre än dagens notering runt kronan. Men då gäller det först och främst att bolaget hittar en bra lösning för sina Enclave-spel (som Swing hade rättigheterna till).
Vidare framöver har man spelet Knight of the temple (Templar). Den fick bra recensioner på E3-mässan och släpps lagom till julhandeln. Och nästa vår kommer ett spel tillsammans med en Hollywoodfilm.
Efter nyemissionen finns ca 38 miljoner aktier i bolaget, vilket ger ett börsvärde på runt 35 mkr.
|
 |
Re: Tävlingarna
|
glyssner
|
2003-05-25 23:26:22
|
|
|
Det är inget försvar men det var så jag gjort fast Axel och Joje hade båda fått 83 st på grund av att jag inte kom ihåg att Axel kom in senare.
Eftersom jag inte har tid att sätta mig in i alla turer måste ni själva komma överens utan att för den skull tubba mig.
Joje:s portföljvärde är nu 9429 kr
|