 |
NGM - ny avnotering
|
Boxarn
|
2003-05-20 17:11:19
|
|
|
MiniDoc meddelar att företaget avser att avnotera sig från NGM.
Vad skriver man inte för att glädja "SäkerPåSinSak"?
|
 |
Mr Why?
|
Mr Rockefeller
|
2003-05-20 16:55:51
|
|
|
Ska Du gå på bolagsstämman den 18 juni?
|
 |
Re: DICE
|
sixten
|
2003-05-20 11:44:22
|
|
|
Förtydligande ang föregående inlägg: "dessa intäkter till stor del är säkrade på en högre dollarkurs än dagens." avser alltså första kvartalets intäkter...
|
 |
Re: DICE
|
sixten
|
2003-05-20 11:42:47
|
|
|
Vad jag förstår så valutasäkrar Dice sina intäkter åtminstone till viss del (royalty blir givetvis svåra att säkra tex). Valutasäkringarna sker troligtvis löpande / i takt med att nya avtal skrivs - nya avtal ger således en lägre kurs i samband med valutasäkring. Hur detta påverkar kvartalsvis är lite överkurs men det är möjligt att dessa intäkter till stor del är säkrade på en högre dollarkurs än dagens.
|
 |
Reguard
|
Mr Rockefeller
|
2003-05-20 11:07:18
|
|
|
Kallelse till bolagsstämma i Reguard den 18 juni 2003
Aktieägarna i Reguard AB (publ) kallas härmed till ordinarie bolagsstämma 18 juni 2003, kl 13.00, i Reguard’s lokaler Dunkärrsgatan 2, 256 57 Ramlösa, Helsingborg.
A. RÄTT TILL DELTAGANDE I STÄMMAN
Aktieägare som önskar deltaga i bolagsstämman skall, dels vara införd i den av VPC AB förda aktieboken per 6/6, 2003, dels anmäla sitt deltagande till bolaget under adress Reguard AB (publ), Dunkärrsgatan 2, 256 57 Ramlösa, Helsingborg, eller per telefon 042-33 48 00 eller per telefax 042-33 48 01 senast 11/6, 2003, kl 12.00. Vid anmälan skall aktieägare uppge namn, personnummer (registreringsnummer), adress och telefonnummer. Ombud samt företrädare för juridisk person skall inge behörighetshandling före stämman.
Aktieägare som genom banks notariatavdelning eller enskild fondhandlare låtit förvaltarregistrera sina aktier måste för att få utöva rösträtt på stämman tillfälligt inregistrera aktierna i eget namn hos VPC. Sådan omregistrering måste vara verkställd senast 4/6, 2003. Detta innebär att aktieägare så tidigt som möjligt före denna dag måste meddela sin önskan härom till förvaltaren.
B. ÄRENDEN PÅ STÄMMAN
Förslag till dagordning
1. Stämmans öppnande.
2. Val av ordförande vid stämman.
3. Godkännande av dagordning.
4. Upprättande och godkännande av röstlängd.
5. Val av två justeringsmän.
6. Prövning av om stämman blivit behörigen sammankallad.
7. Föredragning av årsredovisning och revisionsberättelse samt koncernredovisning och koncernrevisionsberättelse.
8. Beslut om
a. Fastställande av resultat- och balansräkning samt koncernresultat- och koncernbalansräkning
b. Dispositioner beträffande bolagets resultat enligt den fastställda balansräkningen
c. Ansvarsfrihet för styrelseledamöter och verkställande direktören.
9. Fastställande av antalet styrelseledamöter.
10. Fastställande av styrelse och revisionsarvoden.
11. Val av styrelse och revisorer.
12. Ändring av bolagsordning.
13. Bemyndigande om nyemission.
14. Stämmans avslutande
Förslag till beslut om ändring av bolagsordningen (punkt 12 på dagordningen)
Styrelsen föreslår att bolagsstämman skall besluta om ändring av bolagsordningen av innebörd att aktiekapitalet skall utgöra lägst 500.000 kronor och högst 2.000.000 kronor. Skäl till ändring är nedsättning av aktiekapital för förlusttäckning.
C. HANDLINGAR
Styrelsens fullständiga förslag till beslut i enlighet med punkt 12 och 13 på dagordningen jämte övriga handlingar som enligt lag skall hållas tillgängliga för aktieägarna kommer att senast 11/6, 2003 finnas tillgängliga på bolaget för de aktieägare som önskar taga del av dessa samt sändas till aktieägare som så begär.
Helsingborg den 21/5, 2003
Styrelsen
Reguard AB (publ)
|
 |
Re: DICE
|
kg
|
2003-05-20 11:00:03
|
|
|
Du har en poäng där. Är inte påläst om deras valutasäkringstrategier.Men borde inte det ha slagit igenom förra kvartalet också?
|
 |
Re: DICE
|
sixten
|
2003-05-20 10:01:51
|
|
|
Jag skulle tro att Dice delvis drabbats av den sjunkande dollarkursen - Dice har ju främst intäkter i dollar och kostnader i kronor (och Kanada dollar som också lär vara en svag valuta?).
|
 |
Re: OM vidgar vyerna?
|
sixten
|
2003-05-20 09:59:38
|
|
|
"Styrelserna för HEX Plc ("HEX") och OM AB (publ) ("OM") offentliggör
idag ett samgående mellan bolagen i syfte att skapa en integrerad
nordisk och baltisk marknad för notering, handel, clearing, settlement
och registrering av värdepapper. Genom samgåendet skapas OM HEX, en
ledande leverantör av marknadsplatstjänster och transaktionsteknologi."
Kommentar: en större börs borde vara bra för bolagen ur en likviditetssynvinkel. Troligtvis kommer det i första hand vara de större bolagen som handlas över gränserna men det ska bli spännande att se vad fusionen får för konsekvenser. Beträffande NGM så borde OMs fusionsarbete vara till fördel för NGM - OM kommer ju ha fullt upp med fusionen närmaste tiden och det ger NGM möjlighet att agera utan att OM orkar kontra...
|
 |
DICE
|
kg
|
2003-05-20 09:58:11
|
|
|
Nedasntående nyhet kom idag, jag trodde att MS intresse av att samarbeta med Dice hade minskat rejält sedan EA kom in i bolaget. Intressant, det i kombination med Daydreams nyhet kring ordern från SONY visar attt det finns liv i de svenska spelbolagen. Ett problembarn är väl iofs UDS.
-------------------------------------
STOCKHOLM (Direkt) Digital Illusions tecknar ett nytt delavtal med Microsoft. Värdet beräknas till cirka 9 miljoner kronor om omfattar en utökad utveckling av spelet Rallisport Challenge 2 för spelkonsolen Xbox.
Digital Illusions ska på Microsofts begäran lägga till mer innehåll samt fördjupa flera delar av spelet.
Spelet ska lanseras under våren 2004.
------------------------------------
|
 |
Re: Steg i rätt riktning för NGM
|
sixten
|
2003-05-20 09:53:13
|
|
|
Beträffande Obducats skäl för att stanna på NGM, dvs av kostnadsskäl - är det någon som har en uppfattning om vad det kostar att låta notera ett bolag på Nasdaq? Har själv inga uppgifter om detta men jag utgår från att kostnaderna är betydligt högre för ett svenskt bolag än vad det skulle kosta att låta notera sig på O-listan. (Givetvis finns det andra utländska marknadsplatser också).
|
 |
OM vidgar vyerna?
|
KYLIS
|
2003-05-20 09:22:29
|
|
|
OM: Aktien handelsstoppad, mer information under dagen 2003-05-20 09:28:23
OM:s aktie är handelsstoppad och mer information väntas senare under dagen. Det framgår av ett börsmeddelande. OM har tidigare meddelat att samtal om samarbete förs med finska HEX
|
 |
Re: Steg i rätt riktning för NGM
|
KYLIS
|
2003-05-20 09:15:56
|
|
|
Ja nog har dom försäljningsargument och till saken hör nu att jag faktiskt ställt mig positiv till framtiden för NGM, som aktie och som marknadsplats. Mycket kvar att göra men om pusselbitarna faller på plats och dom får "bra publikation i takt med att något bolag (ansett) väljer NGM och att kvällshandeln startar kan leda till att de som blir först följs av andra. Att Obducat väljer att stanna är verkligen en fjäder i hatten för NGM och precis det startskott dom behövde samt att en del av framtidsvisionen kan erbjuda samarbete med utländska tillväxtmarknader, vet inte om alla är prismedvetna men det hoppas jag dom är då tiderna är som dom är.
Det kommer ta tid att arbeta upp ett förtroende som gör att även alla aktieägare skulle kunna ta ett sådant beslut som att ex flytta handeln från ex O-listan till NGM.
I grunden får dom samma tjänst och utfall så why not? för i grund och botten är det ju resultatet som speglar vad bolaget ämnar dela ut vilket i sig borde vara det primära målet för att äga aktier och istället för att kicka "kunskap" kan man väl se över onödiga kostnader såsom vad det kostar att vara noterad i form av avgifter till OM etc och jämföra alternativ.
Lyckas inte NGM,s ledning framföra budskapet så anser jag dom inkompetenta.
|
 |
Re: Diverse
|
KYLIS
|
2003-05-19 21:53:57
|
|
|
IM SBI 0 1998
SBI NGM =2001 (Mars tror jag det var)
Själva namnbytet till NGM var ju av mer internationel karaktär för framtiden då det ju tydligare åskådliggör vad dom "säljer för något"
Om herr Cederin vet jag dock inte mycket men det vet säkert andra.
|
 |
Re: Steg i rätt riktning för NGM
|
Boxarn
|
2003-05-19 21:36:21
|
|
|
Utan tvekan har börsstatusen försett NGM med en helt annan plattform från vilken man kan göra nya "utspel".
Tack för kostnadsjämförelsen mellan en notering hos NGM och en notering på O-listan. Om den stämmer - och det förutsätter jag att den gör - så har NGM självfallet ett starkt marknadsföringsargument. Det är bara att hoppas att man också förmår använda det och går till "frontalangrepp".
När det gäller den andra stora intäktsposten vid sidan av noteringsverksamheten, det vill säga informationsverksamheten, så ryktas det att NGM ligger mer än 50% lägre i pris i jämförelse med den nu i stort sett enda kvarvarande konkurrenten Waymaker ( de andra verkar i stort sett vara på väg ut ur marknaden har det ryktats). Således har man även här ett marknadsföringsargument.
Om man inte lyckas utnyttja det här så är jag beredd att åtminstone delvis ta tillbaka mitt beröm av VD.
Jag hörde också ett rykte att transaktionsintäkterna från derivathandeln nu är lika stora som från aktiehandeln. Men det ryktas ju så mycket. Och dessa intäkter är som väl alla vet ganska obetydliga i förhållande till de två huvudsakliga intäktskällorna.
|
 |
Re: Steg i rätt riktning för NGM
|
KYLIS
|
2003-05-19 21:24:17
|
|
|
Kostnaden är ju i sig ett skäl till varför man avser sig stanna där. Det är ju skillnad på 120 000 (NGM) och 480 000 (O-listan)(att vara noterad) vilket jag nog tror många kommer inse och det kan nog bli fråga om flytt i annan riktning om rådande omständigheter kvarstår. Jag säger inte att allt är lätt vunnet men med börsstatus kommer allt att bli så mycket angenämare.
|
 |
Live Networks
|
Boxarn
|
2003-05-19 21:05:05
|
|
|
Kommer att avnoteras från NGM.
"Live Networks erbjuder digitalt distribuerad högkvalitativ filmunderhållning där konsumenten själv bestämmer när och var filmen skall konsumeras. Live Networks har ingått samarbete med filmdistributörer och bredbandsoperatörer för att uppfylla sin vision om att bli Nordens ledande digitala filmdistributör." Det här skriver man i delårsrapporten. Det låter väl bra! Eller hur?
Det är bara det att affärskonceptet fullständigt har havererat verkar det som. De totala intäkterna för år 2002 blev 6.595 riksdaler. Förlusten uppgick till 10.800.000.
|
 |
Re: Nordnet
|
sixten
|
2003-05-19 20:58:06
|
|
|
Så fick vi även en prislapp på gratishandeln:
"Nordnet inför courtagefri handel
med aktier i bolag som köpt sig en plats på den nya
Nollcourtagelistan. Det skriver nättidningen DI.se.
Priset bolagen får betala till Nordnet för att handlas
courtagefritt hos nätmäklarens kunder är mellan 5.000 och
15.000 kronor per månad. Målgruppen är bolag med illikvida
aktier och först ut på Nollcourtagelistan är Beijer
Electronics och MSC.
Nordnets VD Klas Danielsson säger till nättidningen
att han hoppas att listan på sikt ska innehålla minst 20
bolag./DD"
|
 |
aPROch
|
Boxarn
|
2003-05-19 20:55:32
|
|
|
Handeln i aktien återupptas i morgon. Bolaget ger sig ut på förvärvsstråt. I praktiken är det förstås det företag från vilket man förvärvar aktier, CISL, som köper sig en plats på Aktietorget. CISL verkar nära lierat med XponCard som är noterat på O-listan.
|
 |
Re: Deflation
|
Boxarn
|
2003-05-19 20:51:02
|
|
|
Tack för den rättelsen, "sixten"!
|
 |
Re: Deflation
|
sixten
|
2003-05-19 20:42:05
|
|
|
Instämmer med Boxarns inlägg att det är i Europa som risken för deflation (obs felskrivet i B's inlägg ska vara "...torde öka risken för deflationistiska tendenser i Europa i stället..."). Deflation är ju som alla upplyst läsare här på Derank vet det värsta scenarie som nationalekonomer kan tänka sig. Vi kan med andra ord räkna med lägre styrränta både inom ECB och även här hemma i sverige för att försöka stimulera ekonomin. Vad herr Duisenberg och de andra inom europeiska riksbanken kan tänkas göra för att försöka påverka växelkursen mellan Euron och Dollarn och vad man skulle vilja se för kurs har jag ingen aning om (har för övrigt aldrig förstått mig på valutasvängningarna).
Att Europa inte har kommit över "Eurosklerosis" som åkomman kom att kallas under början av 90-talet är väl ganska uppenbart. Och just nu har man väl fullt upp med att försöka integrera de nya medlemmarna inom EU så några krafttag med strukturella reformer inom EU för att försöka få fart på tillväxten lär vi nog inte kunna vänta oss.
|
 |
Deflation
|
Boxarn
|
2003-05-19 20:05:59
|
|
|
Risken för deflation i USA minskar nu. På grund av den lägre dollarkursen "importerar man inflation". Det torde öka risken för inflationistiska tendenser i Europa i stället. Det är ju mot euron som dollarn framför allt har sjunkit. Mot den japanska yenen har dollarn sjunkit betydligt mindre. Mot den kinesiska valutan yuan och hongkongdollarn befinner den sig på samma nivå sedan tidigare.
Kanske blir det i Europa de besvärliga följderna infinner sig. Trycket på strukturella förändringar lär öka.
|
 |
Re: Diverse
|
Boxarn
|
2003-05-19 19:21:50
|
|
|
Ibland balanserar media nästan på gränsen till vad som kan anses vara påhittat. Åtminstone kan man väl uttrycka sig så att man handskas mycket oförsiktigt med sanningen.
Jag begrep nog inte riktigt det där att något bara var en principfråga!
|
 |
Re: Diverse
|
SäkerPåSinSak
|
2003-05-19 18:53:23
|
|
|
Nu tror jag iofs inte DI hittar på saker bara sådär.
Gjorde som hastigast en sökning på google och fann denna länk:
http://www.derank.se/cgi-bin/tips/showall.asp?user_id=1304
Orkar inte lägga ner mer tid på detta, men att dömma av signaturen Bear så förekom alltså diskussioner om derivathandel redan för två år sedan.
Ps. Håller med Boxarn och Mandel.
Detta gällde endast en princip-fråga och inget annat.
|
 |
Re: Diverse
|
Boxarn
|
2003-05-19 18:24:18
|
|
|
När övergick IM till SBI? Och när blev SBI NGM? När tillträdde Ulf Cederin som VD?
|
 |
Re: Steg i rätt riktning för NGM
|
Boxarn
|
2003-05-19 18:22:15
|
|
|
Vad avser VD:ns uttalande om att det kan bli aktuellt med en noteringsplats utanför Sverige så har det eventuellt just det syftet, det vill säga att sätta fantasin i rörelse hos marknaden och på så sätt möjligtvis få upp kursen. Det behöver naturligtvis inte vara så, utan det kan ju faktiskt också finnas sådana planer från Obducats sida. Men nog tycker jag att det har litet karaktären av ett "bete" som man räknar med att de flesta nog förstår sig på att tyda som att till exempel Nasdaq kan bli aktuellt. Om det är realistiskt återstår väl att se.
|
 |
Re: Diverse
|
Mandel
|
2003-05-19 18:16:59
|
|
|
Jag måste erkänna att även jag har ett starkt minne av att Ngm nämde detta med derivat i olika former, och att målet var att komma igång till "hösten". Men jag undar om det inte är längre tillbaka än 2000/01?
Hur som helst spelar det mindre roll tycker jag. Nu är man igång och mycket av dom förseningar som inträffat (för det måste vi väl alla erkänna) beror alldeles säkert på det som Boxarn nämner.
Tycker det ska bli spännande att följa Ngm framöver.
|
 |
Re: Steg i rätt riktning för NGM
|
Boxarn
|
2003-05-19 18:08:59
|
|
|
Jag får samma intryck som signaturen "sixten" när jag läser pressmeddelandet från Obducat. Det KAN vara ett svepskäl. Men i vilket fall som helst var det positivt för NGM att Obducat stannar. Det är en av de flitigast handlade aktierna på listan.
|
 |
Re: Diverse
|
Helloworld
|
2003-05-19 17:51:46
|
|
|
Hade något om detta stått på NGMs hemsida hade det givetvis skickats även som ett pressmeddelande då ett noterat eller börsregistrerat bolag enligt lag måste skicka eventuellt kurspåverkande info via pressmeddelande - som de gjorde i oktober förra året, du kan kontrollera samtliga pressmeddelanden sedan -2000.
Jag tror fortfarande att du läst det i en artikel någonstans - för övrigt behövs särkilda tillstånd för att få bedriva derivathandel vilket jag har mycket svårt att tro att NGM hade under 2000/2001. Jag har därigenom även svårt att tro att de skulle uttala något datum för start av sådan verksamhet då de var beroende av 3:e part (FI).
|
 |
Re: Diverse
|
Boxarn
|
2003-05-19 17:51:03
|
|
|
Det är nog bra att du "SPSS" är kritisk och håller de som tror starkt på NGM - mig själv inräknad - i tukt och förmaning genom att påminna om de scenarier som inte infriats. Men jag tror att dessa icke infriade scenarier inte har så mycket med "interna" faktorer hos NGM att göra som med "externa" faktorer i form av ett marknadsläge som man hos NGM inte förutsåg. Jag vidhåller alltså det jag så många gånger förut hävdat. VD - tillika en av huvudägarna - Ulf Cederin är en mycket dynamisk personlighet. I ett gynnsammare marknadsläge tror jag att han kommer att framstå i en annan dager än vad han gör nu, då många blivit besvikna på företagets utveckling och dess aktiekurs. Mitt förtroende för honom är alltså orubbat, även om han ibland kan framstå som överoptimistisk.
|
 |
Re: Diverse
|
SäkerPåSinSak
|
2003-05-19 15:50:05
|
|
|
Det märks att du inte hängt med så länge. Detta med att starta derivathandel kom naturligtvis från NGM själva och PROGNOSEN var att få igång det hela hösten 2000 eller möjligen 2001 (mins inte exakt men det var hus som helst länge sedan).
Detta gick att läsa om på NGM's hemsida.
Sen gick tiden och inget mer om detta. Kanhända det berodde på det trista börsklimatet, vad vet jag, men det är inte det primära i denna sak. Det primära är att PROGNOSEN inte höll utan blev 2-3 försenat och sen kan du kalla det för vad du vill.
|
 |
NGM, Obducat och institutionella ägare
|
sixten
|
2003-05-19 14:02:43
|
|
|
Att NGM får börsstatus är en stor fjäder i hatten men innebär inte automatiskt att NGM-bolagen har samma möjligheter att få in institutionella ägare som bolagen på O-listan - många fonder tex har mera långtgående regler för sina placeringar än att det ska vara bolag som är noterade på "en autoriserad börs". Till detta kommer även praxis etc bland förvaltarna.
|
 |
Re: Steg i rätt riktning för NGM
|
KYLIS
|
2003-05-19 13:30:41
|
|
|
Då är denna mening fri att tolka,
Patrik Lundström utesluter inte att Obducat kan komma
att ansöka om notering på någon annan handelsplats framöver,
men i så fall behöver det inte vara O-listan.
"Om det blir aktuellt är det inte säkert att det är i
Sverige", säger han
Kan läsas mellan raderna.
|
 |
Re: Diverse
|
Helloworld
|
2003-05-19 12:07:21
|
|
|
Att något "nämns" skulle jag aldrig likställa med en prognos - endast det som skickas via bolagets pressmeddelande där avsiktsförklaring görs bör värderas som en prognos. Följer du NGMs pressmeddelanden har de således hållt vad de lovat - saker som "nämns" bör nog tas med en nypa salt då det mest brukar peka på vilka områden bolaget ev har intresse av. Det som "nämns" i tidningar som DI brukar dessutom vara ganska förvrängd information och inte mycket att lita till.
|
 |
Re: Diverse
|
SäkerPåSinSak
|
2003-05-19 11:14:45
|
|
|
Helloworld, du kanske har glömt att detta med derivathandeln nämdes första gången för ca 3år sedan, och då beräknande man att handeln skulle komma igång till hösten 2000 (eller om det möjligen hösten 2001).
Sen blev det knäpptyst fram till nu.
Det kallar inte jag för att hålla prognos.
Ps. Tror mig komma ihåg att det förövrigt var i samma veva som dom där åtta utländska samarbetsparterna skulle pressenteras.
Vi väntar fortfarande ;)
|
 |
Re: Diverse
|
Helloworld
|
2003-05-19 10:45:47
|
|
|
Tycker nog att NGM höll vad de lovade ganska väl i fallet ang derivathandel, se klipp ur pressrelease - 13:e mars startade handeln
---------------------------------
Lanseringen av den nya marknadsplatsen NDX påbörjas omedelbart och om marknadsläget medger kommer noteringar kunna påbörjas under Q1 2003.
Stockholm 2002-10-07
Ulf Cederin
Verkställande direktör
NGM
---------------------------------
|
 |
Re: Steg i rätt riktning för NGM
|
SäkerPåSinSak
|
2003-05-19 10:36:07
|
|
|
Tror även att Obducat har/kommer få stora problem framöver.
|
 |
Re: Steg i rätt riktning för NGM
|
sixten
|
2003-05-19 10:13:55
|
|
|
Borde skrivit "O-listan" i stället för "börsen" i mitt förra inlägg. men det sitter djupt rotat så det kommer säkert bli flera grodor av denna sort i framtiden också.
|
 |
Re: Steg i rätt riktning för NGM
|
sixten
|
2003-05-19 10:12:13
|
|
|
Det kan ju vara ett svepskäl från Obducats sida - dvs om de fått problem med sin ansökan till börsen...
|
 |
Steg i rätt riktning för NGM
|
KYLIS
|
2003-05-19 09:54:57
|
|
|
NYHET FRÅN DIREKT
OBDUCAT: AVBRYTER PROCESS FÖR O-LISTENOTERING
09:06
STOCKHOLM (Direkt) Obducat avbryter processen för att
notera bolaget på O-listan. Därmed är det inte längre aktuellt
med den omvända split som bolaget aviserat.
Det framgår av ett pressmeddelande.
Som orsak till att bolaget stannar på NGM anges att
marknadsplatsen nyligen erhållit börsstatus./AE
#CODES C/OBDU N/OBDUCAT I/SE0000514705 T/NGM
|
 |
Re: Wireless House
|
Mr Why
|
2003-05-18 20:42:23
|
|
|
Förre VDn och ABNWs "turbo" PK dog tragiskt i en båt olycka i norra roslagen förra sommaren.
Deras dåvarande vVD och senare VD, TBM har haft stora problem att axla den arbetsbörda som PK hade.
Det är TBM som jag känner, och han lever i bästa välmående idag, dock inte beroende på engagemanget i ABNW och Wireless House....
Ska undersöka lite under nästa vecka och återkommer.
PS Jag kände PK också. DS
|