 |
OPEC
|
Boxarn
|
2003-05-18 19:55:41
|
|
|
Enligt tidningsartiklar i internationella media så finns det önskemål/sker påtryckningar från USA:s sida att Irak skall lämna OPEC. Irak behöver pumpa upp mer olja för återuppbyggnaden än vad landets kvot inom OPEC tillåter.
Kommer det ett ras i oljepriset framöver?
|
 |
Japan
|
Boxarn
|
2003-05-18 19:51:03
|
|
|
"Japanese markets braced for turmoil", lyder en rubrik i Financial Times. Japanska staten tar över landets femte största bank. Detta tros kunna få följder för på marknaderna i morgon.
|
 |
Re: Hur kommer dollarn att utvecklas?
|
Boxarn
|
2003-05-18 19:44:07
|
|
|
I en annan artikel hos Bloomberg så kan ni läsa om de som tror att "bear market" är över för den här gången.
|
 |
Re: Hur kommer dollarn att utvecklas?
|
Boxarn
|
2003-05-18 19:39:47
|
|
|
Paul Samuelson, en av de mest respekterade nationalekonomerna i världen och Nobelpristagare i ekonomi anser enligt en artikel hos Bloombergs att det är uppenbart att dollarn kommer att fortsätta att sjunka.
|
 |
Hur kommer dollarn att utvecklas?
|
Mandel
|
2003-05-18 19:06:17
|
|
|
Finns dom som tror att $ kommer att söka sig ner mot 5-6kr om ett par år.
Det i sin tur kommer att innebära stora svårigheter för våra exportföretag med Ericsson i spetsen.
Annat som ligger och pyr är den enorma skuldsättningen som USA brottas med.
Måste erkänna att jag är fortsatt skeptisk till börserna.
Upprekyler kommer, men frågan är om vi verkligen passerat botten?
|
 |
Re: Alternativa aktiemarknaden
|
sixten
|
2003-05-18 18:05:17
|
|
|
Alternativa aktiemarknadens koncept är framtaget med tanke på dagens sura klimat på finansmarknaderna. Jag är själv lite skeptisk till prissättningsmekanismen men efter smärre barnsjukdomar så kanske man kommer fram till en bra modell. Anledningen till uplägget är troglitvis att man vill att kurserna på ett bättre sätt än vad som ibland varit fallet i många mindre publika bolag.
Vi ska dock inte utesluta att AA ändrar sitt upplägg med tiden - dels pga hur marknaderna utvecklas men även i takt med att bolaget utvecklas och vilka ambitioner som finns...
|
 |
Re: Paris AB
|
Mr Rockefeller
|
2003-05-18 16:34:51
|
|
|
Där kom sista maskinordern. Nu kan Parisab tjäna mellan 17 - 22 öre per aktie efter skatt i år, kanske till och med ännu mer. Med tanke på att de även har en del förlustavdrag borde detta betyda att de inte behöver göra någon nyemission (kassaflödet per aktie bör bli högre än 17 - 22 öre).
MIN FÖRRA ANALYS:
Jag tror att baserat på det den senaste orderingången kan resultatet bli hyfsat i år. Kostnaderna har sänkts, serviceförsäljningen är stabil. Catech 1000 lär ha betydligt bättre marginaler än den gamla Rolls-Royce-versionen av Catech.
Break-even ligger på 32-33-34 mkr. Hittills har de nått en maskinorderingång på 30 mkr och även för den sista maskinordern uppges att den skall levereras till sommaren 2003.
Det betyder att en maskinomsättning för helåret på minst 40 mkr (krävs ytterligare maskinordrar om 10 mkr) torde vara möjlig att nå. Om man räknar med en bruttomarginal på 40% så borde de 6 mkr mellan 34 och 40 mkr kunna svara för vinsten. Den blir då 2,4 mkr efter finansnetto.
Dessutom borde ju serviceförsäljningen svara för 0,5 – 1,0 mkr per månad. Vi kan anta 0,7 mkr vilket blir 8,4 mkr på helårsbasis. På den omsättningen borde man ha en bruttomarginal på minst 50%, vilket torde öka vinsten efter finansnetto med 4,2 mkr på helårsbasis.
Totalt borde då omsättningen kunna bli 48,4 mkr på helårsbasis, med en vinst på 6,6 mkr efter finansnetto. Dock får vi dra nye VD:s lön från den, vilken torde uppgå till 1 mkr inklusive allt. Därmed blir vinsten 5,6 mkr efter finansnetto (vilket iofs knappt låter realistiskt) och 4,0 mkr efter skatt, vilket blir 22,5 öre per aktie efter skatt (17,914 miljoner aktier).
För två år sedan uppgick breakevennivån till 33,8 mkr (det året som Catech förvärvades). Kanske nuvarande breakevennivån utgår från en del serviceförsäljning redan, varför man kan räkna med 40% bruttomarginal på totala försäljningen som överstiger 34 mkr (36,5 mkr inkl lön för ny VD). Det borde då kunna bli en vinst på 4,76 mkr före skatt och 3,43 mkr efter skatt, vilket blir 19 öre per aktie efter skatt.
Det är knepigt att räkna på hur mycket resultatet blir då man väl passerat break-even. Någon gång dyker det ju upp nya kostnader som gör att man inte kan ta bruttomarginalen på marginalintäkten rakt av. Någon som har erfarenhet av hur resultatet brukar utvecklas då man väl passerat break-even och som kan några överslagsknep som man kan räkna med?
Även om vi bara skulle räkna med 35% bruttomarginal på totala försäljningen som överstiger 36,5 mkr borde vinsten kunna bli 4,17 mkr före skatt och 3 mkr efter skatt, vilket blir 17 öre per aktie efter skatt.
Med tanke på den stora osäkerhet som råder och att Parisab är ett konjunkturkänsligt företag med låg substans skall man nog inte betala mer än 5 ggr vinsten. Det betyder att aktien är värd 85 - 95 öre. Det skulle innebära att Parisab värderas till cirka en tredjedel av omsättningen.
|
 |
Re: Tagmaster - Mr Rock...!
|
Mr Rockefeller
|
2003-05-18 15:59:58
|
|
|
Bra att du hörde av dig i alla fall. Har du möjlighet att gå kan du väl ta med dig frågorna, annars får det uppenbarligen vara.
|
 |
Alternativa aktiemarknaden
|
Boxarn
|
2003-05-18 12:26:46
|
|
|
I veckans Affärsvärlden finns en enspaltare om företaget som nu fått klartecken från Finansinspektionen. Man planerar att erbjuda handel i aktier i företag som inte riktigt är mogna för börsen. - Afv borde här skrivit börserna. - Priset på aktierna kommer att bestämmas av ett aktieråd och handelsdagarna kommer att inskränka sig till 1-4 per år.
|
 |
Re: Konftel / Impact Europe Group
|
Berra
|
2003-05-18 12:20:07
|
|
|
Den ska finnas på nedanstående länk sedan 24 april, men något fel är det för det kommer inget dokument.
http://www.impact-europe.com/Default.asp?DocGUID={F34FCE3E-05B2-4695-A016-6542F8D14E12}
Jag beställde min årsredovisning för leverans med post på
groupinfo@impact-europe.se
|
 |
Re: Konftel / Impact Europe Group
|
Boxarn
|
2003-05-18 11:56:12
|
|
|
Vet du var man kan få tag på årsredovisningen? Jag hittar den inte på hemsidan.
|
 |
Re: Konftel / Impact Europe Group
|
Berra
|
2003-05-18 09:10:22
|
|
|
http://www.impact-europe.se/default.asp
|
 |
Konftel / Impact Europe Group
|
Boxarn
|
2003-05-18 07:47:10
|
|
|
När man går in på www.konftel.se så hittar man där inte någon årsredovisning. Någon som vet var man kan hitta den? Och i övrigt har någon information om hur företaget utvecklas?
|
 |
Tagmaster - Mr Rock...!
|
Framfond
|
2003-05-17 21:03:54
|
|
|
Tack för ditt engagemang med frågorna till stämman.
Jag är dock osäker om jag kan delta p.g.a. större engagemang i livet just nu.
m.v.h.
Framfond
|
 |
Re: Parisab
|
Framfond
|
2003-05-17 21:00:37
|
|
|
PARISAB: NY ORDER TILL PARISAB
Parisab AB (publ) har erhållit order för ett Catech kantningssystem. Beställare är Okome Träindustri AB och leverans sker under hösten. Bolaget har också erhållit en uppgraderingsorder från Norge.
Framfonds kommentar:
Vid förra året gick kursen upp till långt över en krona tack vare förra vårens orderingång.
Denna vårs orderingång är mycket högre och beställarna är till slillnad mot i fjol praktiskt ihopklumpade i Norden, vilket sänker kostnadsbilden dramatiskt.
Räkna med att Parisab (som dessutom har tuff kostnadskontroll i år även i övrigt) gör ett bra resultat på helår (3-5Mkr i vinst efter skatt) vilket är hyfsat för ett företag med ett börsvärde runt 9 Mkr (=50öre/aktie)
|
 |
Re: Tävlingarna!
|
Joje
|
2003-05-17 17:13:58
|
|
|
du ligger bra till för aktie-sm har inte uppdaterat sin tävling häller:-)
|
 |
Re: Cellpoint
|
Joje
|
2003-05-17 17:12:47
|
|
|
cellpoint ligger mycket risigt till dom har dålig ekonomi och har sökt chapter 11 för ett tag sedan cellpoint har nästan inga antsälda för tillfället men allt är inte nattsvart dom kämpar för bolagets överlevnad jag tror dock att dom lyckas men detta tror jag tar tid och tar all deras kapacitet så tyvärr har dom ingen tid med att marknadsföra sig men med deras produkt fins det chans att dom lyckas få till bolaget risken är extrem i detta bolag det viste jag när jag skrev om dom och det vet jag nu men om dom lyckas kommer värderingen att skuta upp i höjden typ 10-40 dollar minst och då om ca: 1-3 år så vet vi hur det gick jag trodde ju förstås att det kunde ske tidigare men jag får nog se mitt kapital ligga till sig lite men vad gör det den som väntar .... ja nästan i alla fall
chapter 11= I USA kan man söka detta jag tror att det var därför dom avnoterades på aktietorget och det inebär att INGEN kan medans dom är där ansöka bolaget i KK flera bolag har då fått den tidsfrist som dom behöver för att överleva och därigenom klara sig
så tyvärr så brukar det ta en tid att fixa till ekonomin i bolagen som har fått chapter 11
|
 |
Tävlingarna!
|
glyssner
|
2003-05-17 17:07:40
|
|
|
Det blir ingen uppdatering denna helg. Tydligen överföringsproblem från Privata Affärer.
|
 |
Re: Wireless House
|
Boxarn
|
2003-05-17 15:51:49
|
|
|
Förre VD:n och huvudägaren omkom i en båtolycka. Men det kanske var den efterföljande VD:n du syftade på.
|
 |
Re: Wireless House
|
Boxarn
|
2003-05-17 15:51:49
|
|
|
Förre VD:n och huvudägaren omkom i en båtolycka. Men det kanske var den efterföljande VD:n du syftade på.
|
 |
Re: Diverse
|
SäkerPåSinSak
|
2003-05-17 13:55:06
|
|
|
Boxarn...om man ser till hur pass försenat detta med derivat-handeln blev, jämfört med prognosen, så får vi nog vara glada om kvällshandeln kommer igång innan 2004 är till enda.
Har NGM någonsin lyckats hålla någon prognos?
|
 |
Re: Wireless House
|
Mr Why
|
2003-05-17 12:43:12
|
|
|
Nej det gör det kanske inte, men jag tror att bolagen hade ganska stort samröre.
Eftersom jag känner förra VDn på ABNW, så ska jag kolla...
|
 |
Re: Starbreeze nyemission fulltecknad
|
sixten
|
2003-05-17 12:40:35
|
|
|
Ska bli spännande att följa Starbreeze framöver och hur det går med att hitta ny förläggare till Enclave efter Swings konkurs. Jag tror att det kan ta ytterliggare ett kvartal eller så innan Starbreeze har hittat formen till 100 % igen men jag är samtidigt övertygad att så kommer ske. Angående kursutvecklingen så slutade kursen på 1.25 vilket är väsentligt över de 51 öre som man kunde teckna sig för i emissionen (inkl TR). När de nyemitterade aktierna når marknaden så kommer säkert kursen sjunka något pga det stora utbudet aktier och det lär nog ta ett halvt år innan fundamenta börjar styra kursen på allvar.
|
 |
Nordnet
|
Boxarn
|
2003-05-17 12:40:33
|
|
|
Nu "hämnas" företaget på de norska aktörer som sägs ha planer på att etablera sig i Sverige. Man sänker minimicourtaget till 9 kronor i Norge och Danmark. Stocknet är verksam också på den danska marknaden.
Bakgrunden är följande om jag förstått det hela rätt. Eller åtminstone misstänker jag att det förhåller sig på det här sättet.
Nordnet har tagit marknadsandelar på Oslobörsen. Stocknet "hämnas" genom att gå ut med ett erbjudande om minimicourtage på 29 kronor vid handel på Stockholmsbörsen. Mot det slår nu Nordnet tillbaka. Ett priskrig således!
Jag har börjat titta närmare på Nordnet. Jag tycker företaget och aktien ser intressant. Jag kommer nog att återkomma med en redogörelse för vad jag snappat upp. Men ett priskrig bådar inte gott. Aktien kan falla om media börjar skriva om detta priskrig.
|
 |
Re: Wireless House
|
Boxarn
|
2003-05-17 12:28:28
|
|
|
Men det innebär väl inte att Wireless House har gått i kk? Eller har jag missuppfattat saken?
|
 |
Re: Wireless House
|
Mr Why
|
2003-05-17 12:24:38
|
|
|
A Brand New World gick i konkurs i månadsskiftet oktober-november 2002.
Jag tror att konkursen inte är helt klar ännu, men bolaget är helt avvecklat.
|
 |
Wireless House
|
Boxarn
|
2003-05-17 11:57:32
|
|
|
Tidigare A Brand New World.
Är det någon som känner till vad som pågår här? Hemsidan verkar ha lagts ned. När och var är bolagsstämman?
|
 |
Cellpoint
|
Boxarn
|
2003-05-17 11:55:42
|
|
|
Jag var inne och tittade på hemsidan. Den verkar död såtillvida som att information kring företaget sedan länge inte verkar läggas ut på den. Är det någon som vet vad som händer i företaget? När och var är bolagsstämman? "Joje", till exempel, som jag har för mig är intresserad av företaget!
|
 |
Optovent
|
Boxarn
|
2003-05-17 11:52:39
|
|
|
Jag hinner med ett par frågor innan "deadline" eventuellt inträder.
Man kan undra över att aktien i går såldes till 2,50 och BTB till 2,03 i kurs, då ju budet låg på 3,40 kr. Är det månne någon som tvivlar på att budet skall gå igenom?
|
 |
Diverse
|
Boxarn
|
2003-05-17 11:20:50
|
|
|
Bara ett par kommentarer! Eventuellt blir det "tight" under helgen, så mitt "klottrande" på Derank kanske inskränker sig till det här inlägget.
Vi får se.
Bedminster: T R A G I S K T ! För övrigt finns en liten "blänkare" om företaget i dagens DN.
IDL: Ja, verkligen märkligt att man är så positiv i årsredovisningen och att det i samband med att den skickas ut meddelas att VD och en av huvudägarna säljer av alla sina aktier.
NGM: Visst blir det spännande! Jag tror emellertid att det finns risk för att kvällshandeln inte kommer i gång förrän senare i höst eller i början av nästa år. Det verkar som att en del pusselbitar skall falla plats först innan den tar sin början. Det visar sig.
|
 |
Re: Osmakligt misstänkliggörande
|
Berra
|
2003-05-16 18:15:29
|
|
|
Instämmer helt med insider!
En ursäkt borde vara på sin plats!
|
 |
Re: Osmakligt misstänkliggörande
|
SäkerPåSinSak
|
2003-05-16 17:33:25
|
|
|
Osmakligt??? Är det så konstigt att en och annan tanke går åt det hållet? Därmed inte sagt - lång därifrån - att det skulle vara på det sättet.
|
 |
Re: Apropå rekar av mäklare
|
SäkerPåSinSak
|
2003-05-16 17:31:31
|
|
|
Helt rätt men det där torde väl alla redan vara väl bekanta med?
Vill minnas att Ericsson tex överöstes av köprekar för 3år sedan (var mäklarnas favorit) och kursen då?....ja betydligt HÖGRE än idag ;-)
|
 |
Re: Mr Why
|
Mr Rockefeller
|
2003-05-16 15:04:48
|
|
|
Kallelsen skall ut minst fyra veckor innan, tror jag. Jag frågade bolaget och då sade de att de tänkt 11 juni, men att revisorerna troligtvis inte var klara med allt, så att det kunde bli senare. Jag skulle tippa en vecka senare eller så, eventuellt två veckor senare. Hursomhelst måste den hållas senast 30 juni.
|
 |
Re: Mr Why
|
Mr Why
|
2003-05-16 15:01:19
|
|
|
Kan kanske vara en bra ide...
Oavsett om man går på bolagsstämman eller ej, så kan det ju vara intressant att se och hör skillnaden mellan gamla och nya ägares visioner.
Jag kommer nog, men vet Du när den är tänkt att hållas?
|
 |
Re: Apropå rekar av mäklare
|
Mr Rockefeller
|
2003-05-16 13:29:16
|
|
|
Ett bra inlägg och du har helt rätt.
|
 |
Starbreeze nyemission fulltecknad
|
Poike
|
2003-05-16 13:09:52
|
|
|
Spelinfo har noterat att flera aktieägare väntar på att det ska komma ett pressmeddelande från Starbreeze där det framgår om nyemissionen blev fulltecknad eller inte. Spelinfo kontaktade därför Starbreeze för att höra hur det ligger till. Daniel Benitez, Vd, säger till Spelinfo att nyemissionen blev fulltecknad, tom något övertecknad. Starbreeze har inte för avsikt att skicka ut något pressmeddelande om saken eftersom man redan har meddelat att emissionen är garanterad.
E3: IGN gillar Knights of the Temple
IGN har testat Starbreeze spel Knights of the Temple i TDKs monter på E3-mässan och de är mycket nöjda.
"Perhaps even more interesting than all the hugely anticipated games at E3 are the smaller games that you've never even heard of, but manage to blow you away nevertheless. TDK's Knights of the Temple is one of these. With an intriguing story, good old-fashioned hack-and-slash combat and absolutely gorgeous graphics, this is one of the nicest surprises of the show."
http://xbox.ign.com/articles/403/403257p1.html?fromint=1&submit.x%20=58&submit.y=10
|
 |
Apropå rekar av mäklare
|
KYLIS
|
2003-05-16 13:05:52
|
|
|
Ja man tycker väl nästan synd om deras kunder dvs om dom nu snart har några kvar, som vi tidigare diskutterade så brukar dom ha en benägenhet att ligga i ofas och säga fel sak vid fel tidpunkt. Ericsson var ju exemplet senast och nu har den i veckan stigit dryga 10%. Tyvärr existerar ej ETIK i branschen och dom handlar nog igen vilket klart motsäger deras egen utsago och bekräftar bara vilket syfte dom egentligen haft med reken. Nu kommer dessutom blodbadet inom mäklarbranschen där 500 mäklare kommer förlora sina jobb och det är sannorligt bara början på en cirkus där mäklarsamfund väljer att gå samman och där första regeln för att återvinna förlorat förtroende är att lära sig vad ETIK är och att det är kunden som är det viktiga och inte ens eget ego. Jag har tidigare sagt att Carnegie är en bluff och bågfirma och det har till och med skrivits en bok i ärendet där bla följande finns med:
Citat:
maj 2001 skrev Carnegie i sitt månadsbrev, "We are bullish about the equity market". Under de närmaste 3,5 månaderna rasade stockholmsbörsen med 37,5 procent.
I februari 2002 hette det: "Marknaden stiger på konjunktursignaler" och "Vi föredrar tillväxtaktier, och de sektorer vi är mest positiva till är media och telekom – nytt är således att vi ser en stor potential i teknologiaktier."
Och i mars 2002 skrev man: "Den europeiska ekonomin är nu på väg att lämna det värsta bakom sig. Positiva signaler från olika industriindikatorer innebär att vårt scenario om en ekonomisk återhämtning Q 2 står på säker grund".
Börsen föll sedan så gott som oavbrutet under fem månader.
Om Ericsson skrev man den 19 april 2002, inför rapporten. "Starkt köp på 6-9 månaders sikt med en riktkurs på 65 kronor". Tre dagar senare, i samband med att Ericssons rapport släpptes, sjönk aktien från 35.90 till 28,50. Ericsson fick i maj 2002 rekommendationen "öka" av Carnegie. I oktober i år hade aktien sjunkit från 18,51 till 3,59 – ett ras på 80,6 procent.
Och om Boliden skrev Carnegie i maj 2002. "Att köpa aktier i Boliden är en investering i en allt starkare ekonomi, eftersom metallpriserna är starkt korrelerade till konjunkturen ... Dagens värdering tar inte hänsyn till bolagets ljusa utsikter."
Fem månader efter att analysen publicerades hade Bolidens aktie fallit med 80 procent.
Slut citat
Så när ni ser en rekommendation, tänk då följande. Detta skrivs eller sägs inte för att jag som småspare skall få en möjlighet att komma in i en aktie som har goda utsikter att utvecklas i enlighet med vad dom skriver, nej tänk nu försöker dom intala mig att köpa något som dom själv vill sälja eller tvärtom. tyvärr så ser det ut på den osunda mäklarbranschen i syfte att få sina egna horribla löner och bonusar.
|
 |
Paris AB
|
Lokföraren
|
2003-05-16 09:34:34
|
|
|
Två ordrar till Paris.
Läs mer på DI.SE
|
 |
Osmakligt misstänkliggörande
|
insider
|
2003-05-16 09:27:12
|
|
|
Trist att Bedminster krossats. Ännu tristare att vissa skribenter direkt vill misstänkliggöra en av de bästa skribenterna.
|