 |
Re: Starbreeze köper Rock Solid
|
sixten
|
2002-12-25 07:44:56
|
|
|
Ser intressant ut och det verkar vara ett sunt upplägg med fortsatt incitament för säljarna under lång tid! Så vitt jag kan bedöma har Starbreeze valt att köpa kvalite (imponerande licensintäkt från spelmotorn) vilket säkert är helt rätt tänkt. Poike, hur ser du på affären samt värderingen av Starbreeze nu (jag antar att du är minst lika positiv som tidigare)?
|
 |
Starbreeze köper Rock Solid
|
Poike
|
2002-12-23 23:18:31
|
|
|
Starbreeze köper Rock Solid
Starbreeze har köpt den Stockholmsbaserade spelutvecklaren Rock Solid Studios genom förvärv av samtliga aktier i dess moderbolag Fatalist AB.
Köpeskillingen utgörs initialt av 437.500 nyemitterade aktier i Starbreeze, vilket medför en utspädning om cirka 3,4 procent, samt 200.000 kr kontant. Köpeskillingen kan totalt komma att uppgå till ytterligare 875.000 aktier i Starbreeze samt 2,6 Mkr kontant i form av tilläggsköpeskillingar fram till år 2006. För att skapa ytterligare incitament för säljarna har parterna träffat avtal om delning av försäljningsbaserad royalty, ej att förväxla med förskottsroyalty, för de tre närmaste spelutvecklingsuppdragen som utvecklas inom ramen för Starbreeze Stockholmskontor. Starbreeze aktie steg idag 9 % och stängde på 4,60 kr.
"Vi är mycket nöjda med affären. Rock Solid, med sin tekniska och kreativa höjd inom spelutveckling, innebär en klar förstärkning för oss." säger Daniel Benitez, VD Starbreeze. "Förvärvet är viktig pusselbit i vår långsiktiga strategi där strävan är att bli större och därmed minska affärsrisken genom att utveckla fler uppdrag parallellt."
"Starbreeze identifierades tidigt som en lämplig partner för Rock Solid rent strukturellt. Att dessutom personkemin överensstämmer har varit oerhört viktigt för oss att säkerställa. Vår utvecklingsmetodik och teknik kommer sannolikt att stärka den nya koncernen." kommenterar Christofer Sundberg, VD Rock Solid.
Rock Solid har idag 17 anställda och har under året primärt arbetat med utvecklingen av spelet Tremors för ett flertal plattformar. Starbreeze och Rock Solid har sedan tidigare samarbetat kring projektet. Tremors såldes in till en förläggare av Starbreeze och produktionen lades ut på Rock Solid, vilka sedan också förvärvade kontraktet. De båda företagen har alltså haft tid på sig att lära känna varandra.
Efter köpet sysselsätter Starbreeze 92 personer. Företaget har fortsatt expansiva planer och vill växa med 1-2 team per år. Tillväxten ska dock främst ske på andra kontor än i Uppsala då företaget inte vill riskera att kreativiteten blir lidande av storleken.
3,5 miljoner för Rock Solids spelmotor
Rock Solid har tidigare meddelat att de sålt en licens på sin spelmotor RSSTech till Codemasters. I dagens pressmeddelande framgår att priset var 3,5 miljoner kronor. Det är ett enormt bra pris för en spelmotor och smått fantastiskt med tanke på att motorn inte varit med i något spel ännu. Starbreeze har alltså även fått en spelmotor av yttersta toppklass med på köpet.
www.spelinfo.net
|
 |
-> Alla läsare och skribenter på Derank
|
Mr Why
|
2002-12-23 21:51:08
|
|
|
Jag vill bara på detta enkla sätt tillönska alla Ni som följer de olika debatterna här på Derank, en God Jul och ett Gott Nytt Börsår 2003.
Själv tar jag nu en paus pga utlandsengagemang en tid och sedan byte av arbetsuppgifter, men jag kommer att med intresse följa den debatt som finns på derank, och gör den unik i jämförelse med vcw och andra.....
Lycka till.
|
 |
Re: Skandia
|
sixten
|
2002-12-23 00:45:39
|
|
|
Spekulationerna om ett takeover låter inte alls osannolika men möjligheten beror nog i Skandias fall i stor utsträckning på hur stark ställning ledningen har numera. Jag kommer ihåg tidigare när Skandia hade en långtgående rösträttsbegränsning för hur många aktier en ägare fick företräda på bolagsstämman. Idag tror jag att dessa regler är avskaffade men jag gissar att Skandia fortfarande i stor utsträckning är ett så kallat "tjänstemanna styrt" bolag och det är inte säkert att det ligger i ledningens intressen att Skandia säljs. Men kanske har institutionerna som är ägare i Skandia flyttat fram positionerna (optionsprogrammen fick ju göras om) och i så fall tror jag att sannolikheten för en försäljning ökar. Att affären med Skandia amerikanska del skulle vara första steget i en sådan affär låter inte ologiskt.
|
 |
Re: Finansinspektionen
|
sixten
|
2002-12-23 00:36:05
|
|
|
Instämmer i att FI inte är något under av effektivitet i att beivra överträdelsen av det regelverk som reglerar handel med värdepapper.
|
 |
Re: Börskartan, ny aktör: Alternativa aktiemarknaden
|
sixten
|
2002-12-23 00:33:46
|
|
|
Jag tror inte att syftet med AA är att mäklare/slut kunderna i allmänhet ska handla med de 1000 bolag som nämns i artikeln i DI. Däremot kan det finnas aktörer som nischar sig mot den här typen av bolag. Corp firmor skulle kunna följa vissa av bolagen inom en viss bransch och här finna framtida kunder för kapitalanskaffning samt M&A affärer (mergers & aqcuisitions). Men syftet verkar heller inte vara att skapa en likvid handel utan mera att erbjuda möjligheten för de ägare som finns att under ordnade former kunna avyttra del av sitt innehav och här tror jag definitivt att det finns ett behov.
|
 |
Re: Finansinspektionen
|
njurunda
|
2002-12-22 23:06:56
|
|
|
Ja du Boxarn!
När det gäller FI, Anders Andersson
m.fl. självutnämda övervakare och
superexperter så är det så man kan spy! Tydligen så har de inga krav på sig själva.
|
 |
-> Mr Rockefeller
|
Mr Why
|
2002-12-22 12:00:03
|
|
|
Visst är situationen fortfarande osäker, men det omedelbara hotet verkar ju vara undanröjt.
Låt oss hoppas på det bästa, om inte annat för de hårt prövade aktieägarnas skull.
Det som dock är tråkigt är att branschen, som borde vara framgångsrik, fortfarande lider så hårt av dålig lönsamhet.
Själv lämnar jag mitt uppdrag i säkerhetsbranschen den 31 januari, för att övergå till en helt annan bransch, nämligen förebyggande hälsovård för att förhindra stress.
Ska bli spännande att bygga upp ett nytt företag i Sverige, men jag kommer nog ändå att hålla ett öga på säkerhetsbranschen, eftersom detta projekt är på två år och men vet ju aldrig om jag är tillbaka om två år...
|
 |
-> Mr Why
|
Mr Rockefeller
|
2002-12-22 00:20:54
|
|
|
Ja, visst var det en bra julklapp. Jag tyckte det var så kul att jag unnade mig ett rejält julbord på Grand Hotel i Lund ikväll. Satt fint, dock till priset av 485 pix!
Dock skall man vara realist och inse att Reguards situation fortfarande är knepig. Priset för Teletron kan naturligtvis variera, men det som eventuellt kan dra ner det är ju att Teletron knappast kan ha något eget kapital (baserat på hur de tidigare delårsrapporterna sett ut), och att den nye ägaren därmed antagligen omedelbart måste sätta in en hel del pengar för att återställa det egna kapitalet i Teletron. Det gör att priset kan bli lägre än vad det skulle blivit annars och att det därför kanske kommer att understiga 10 mkr.
Det som emellertid är positivt är beskedet om att Reguard inte gör konkurs och att ledningen visat att den är 100%-igt inriktad på att rädda verksamheten och göra rätt för sig. Det gör att många av de offerter och prospekts som bolaget enligt uppgift har ute kan "materialize", för att prata svengelska, vilket naturligtvis höjer värdet på bolaget rejält. Det är ju naturligtvis en mycket rimlig tanke att många kunder valt att avvakta med att svara på många av de offerter som legat ute, eftersom de inte vetat om Reguard skulle överleva. Nu slipper de den oron och kan börja handla igen. Kanske kan det leda till en miniketchupeffekt.
Det andra positiva med detta är att Reguard nu är på väg att bevisa att de har en ledning som kan reda ut knepiga situationer och som inte ger upp i första taget. En duktig ledning är värd mycket och kan leda till att fler vill hoppa i båten med Reguard. Kanske det slutar med att ISEC behåller Teletron, genom att de hittar nya investerare som imponerats av Reguards kamp och som vill kliva på via en riktad nyemission som skulle få Reguard finansiellt flott, och att det i sin tur kan leda till att Reguard börjar gå in för att äta istället för att ätas, det vill säga att Reguard tar ledningen i den konsolidering i säkerhetsbranschen som enligt vissa kommer att behövas.
Skulle ISEC tvingas sälja Teletron så är det ju tillbaka till ruta ett, låt vara i en finansiellt bättre situation och med engagerade huvudägare. Vad är ISEC i så fall värt? Det är svårt att svara på i nuläget, men speciellt högt torde inte värdet vara.
Jag gissar på att ledningen därför hellre satsar på att i första hand behålla Teletron genom att bjuda in nya ägare, för att därigenom ha en bra bas för fortsatt expansion. Reguards förhandlingsläge är bättre nu eftersom de visat att de har "råg i ryggen", a rare commodity in these days...
Det finns fortfarande många möjligheter för hur detta kan sluta, men kanske kan ISEC till slut förvandlas från en riktigt ful ankunge till en ståtlig svan, låt vara efter synnerligen många om och men i så fall.
|
 |
-> Mr Why
|
Mr Rockefeller
|
2002-12-22 00:17:56
|
|
|
Ja, visst var det en bra julklapp. Jag tyckte det var så kul att jag unnade mig ett rejält julbord på Grand Hotel i Lund ikväll. Satt fint, dock till priset av 485 pix!
Dock skall man vara realist och inse att Reguards situation fortfarande är knepig. Priset för Teletron kan naturligtvis variera, men det som eventuellt kan dra ner det är ju att Teletron knappast kan ha något eget kapital (baserat på hur de tidigare delårsrapporterna sett ut), och att den nye ägaren därmed antagligen omedelbart måste sätta in en hel del pengar för att återställa det egna kapitalet i Teletron. Det gör att priset kan bli lägre än vad det skulle blivit annars och att det därför kanske kommer att understiga 10 mkr.
Det som emellertid är positivt är beskedet om att Reguard inte gör konkurs och att ledningen visat att den är 100%-igt inriktad på att rädda verksamheten och göra rätt för sig. Det gör att många av de offerter och prospekts som bolaget enligt uppgift har ute kan "materialize", för att prata svengelska, vilket naturligtvis höjer värdet på bolaget rejält.
Det andra positiva med detta är att Reguard nu är på väg att bevisa att de har en ledning som kan reda ut knepiga situationer och som inte ger upp i första taget. En duktig ledning är värd mycket och kan leda till att fler vill hoppa i båten med Reguard. Kanske det slutar med att ISEC behåller Teletron, genom att de hittar nya investerare som imponerats av Reguards kamp och som vill kliva på via en riktad nyemission som skulle få Reguard finansiellt flott, och att det i sin tur kan leda till att Reguard börjar gå in för att äta istället för att ätas, det vill säga att Reguard tar ledningen i den konsolidering i säkerhetsbranschen som enligt vissa kommer att behövas.
Skulle ISEC tvingas sälja Teletron så är det ju tillbaka till ruta ett, låt vara i en finansiellt bättre situation och med engagerade huvudägare. Vad är ISEC i så fall värt? Det är svårt att svara på i nuläget, men speciellt högt torde inte värdet vara.
Jag gissar på att ledningen därför hellre satsar på att i första hand behålla Teletron genom att bjuda in nya ägare, för att därigenom ha en bra bas för fortsatt expansion. Reguards förhandlingsläge är bättre nu eftersom de visat att de har "råg i ryggen", a rare commodity in these days...
Det finns fortfarande många möjligheter för hur detta kan sluta, men kanske kan ISEC till slut förvandlas från en riktigt ful ankunge till en ståtlig svan, låt vara efter synnerligen många om och men i så fall.
|
 |
Konftel
|
Boxarn
|
2002-12-21 18:03:11
|
|
|
Kan för övrigt meddela att jag köpte en (mycket liten) post i Konftel under veckan som var. Vi får se hur det går.
|
 |
E-commerce
|
Boxarn
|
2002-12-21 15:48:34
|
|
|
Detta årets julklappshandel "online" i USA har överträffat alla förväntningar.
Här är det som köps/säljs mest:
Böcker, musik och video/DVD.
Kläder och personliga tillhörigheter.
Konsumentelektronik.
Leksaker.
|
 |
Skandia
|
Boxarn
|
2002-12-21 13:05:07
|
|
|
Investerare och analytiker har börjat spekulera kring företaget som ett "takeover target" efter försäljningen av den amerikanska verksamheten. Omkring 7 miljarder av försäljningssumman kommer att vara tillgängliga för att betal av på företagets lån om 11,4 miljarder. Skandia värderas nu till cirka 30 miljarder, eller en tiondel av vad det värderades till för 2 1/2 år sedan. Munich Re och Swiss Re tros kunna bli spekulanter på Skandia.
|
 |
Finansinspektionen
|
Boxarn
|
2002-12-21 12:13:07
|
|
|
FI har återigen sett sig föranlåten att röra på sig en smula. Man har varnat Banco för att man inte följt föreskrifterna när det gäller andelen onoterade aktier i en aktiefond. FI har påpekat detta varje månad sedan årsskiftet. Däremot har man inte sett sig föranlåten att kräva att information gått ut till de berörda fondandelsägarna!!
När det gäller livbolagen så har FI haft synpunkter på konsolideringsgraden. Man har tvingat livbolagen till att sälja av aktier och öka andelen räntebärande tillgångar. Det här gör att dessa bolag inte haft/kommer att ha en möjlighet att förbättra konsolideringsgraden när aktiemarknaden vänt/vänder. Inte blir läget bättre av att om konjunkturen går uppåt så kommer räntorna att också stiga, vilket i sin tur innebär att värdet på de räntebärande tillgångarna sjunker. Jag kan inte påminna mig att jag någon gång sett att den senare problematiken uppmärksammats.
Jag har alltid haft en misstro gentemot "förståsigpåare" som ger ett "konservativt och ansvarsfullt" intryck. För mig framstår dessa så kallade experter mest som fantasilösa och pompösa. Ett skolexempel på detta är Anders Andersson hos Privata Affärer. Råden verkar mest ges för att just uppnå effekten av att läsarna/lyssnarna skall uppfatta rådgivarna som ansvarsfulla. Ett av de råd som ständigt har utbasunerats har just varit att spara i pensionsförsäkringar. Det har ansetts som tryggt och säkert. Vilket det alltså inte alls har varit visar det sig nu. Dessa försäkringstagare riskerar nu att deras pensionsutbetalningar minskar och att livbolagen skriver ned de sparade pensionsbeloppen.
Så var det med den "säkerheten"!
|
 |
Focal Point
|
Boxarn
|
2002-12-21 11:32:03
|
|
|
Kom med ett pressmeddelande om att licensintäkterna visar god ökningstakt. Pressmeddelandet framstår som litet omotiverat om det inte rör sig om ganska så stora framgångar. Man talar om "famgångsrik nyförsäljning och merförsäljning till befintliga kunder." Särskilt till verkstadsindustrin har försäljningen under andra halvåret varit stark.
|
 |
Optovent
|
Boxarn
|
2002-12-21 11:27:14
|
|
|
Nej, "sixten"! Jag måste nog göra dig "besviken". Det var inte jag som köpte och drev upp kursen. Jag äger en mindre post i företaget sedan en längre tid tillbaka.
"EllaK." undrar om det här är det stora genombrottet. Tja! Man har blivit härdad och luttrad vad avser sådana här pressmeddelanden. Men jag skulle nog sätta en slant på att det verkligen rör sig om en stor framgång. Om det är vad som skulle kunna kallas ett "genombrott" återstår väl att se. Men det här är väl bara semantik. Kombinerat med pressmeddelandet om dotterbolaget OptoQ för någon vecka sedan så ser Optovent utan tvekan mycket intressant ut.
|
 |
Alternativa aktiemarknaden
|
Boxarn
|
2002-12-21 11:16:38
|
|
|
Meningsutbytet mellan "sixten" och "glyssner" angående denna nya alternativa aktiemarknad skulle jag vilja kommentera så här: Jag tror - tyvärr, måste man säga sett ur perspektivet som aktieägare i NGM - att det ligger alltför mycket i vad "sixten" skriver. ( Jag kan nog skriva under till 100% på de synpunkter som han ger i inlägget 21.48 i onsdags kväll.) Av samma anledning hoppas jag att "glyssner" får rätt i sin skeptiska hållning.
Det gäller överhuvudtaget att NGM i framtiden har ett "bra fotarbete". Vad avser VD är jag inte oroad i det här avseendet. Däremot när det gäller styrelsen. Jag tror att den är alltför "tung och ovig".
|
 |
Bedminster
|
Boxarn
|
2002-12-21 11:01:35
|
|
|
I onsdagens DI får vi veta att de tre avgångna styrelseledamöterna Anders Byström, Sven-Erik Ragnar och Anders Wijkman i ett brev till Skandia påpekar att bolaget vilsefört Bedminster och de övriga aktieägarna genom att i ett pressmeddelande uppge att de avgångna ledamöterna bildat ett "advisory board". Skandia anklagas också för att ha gett ett löfte om att ta ett långsiktigt finansiellt ansvar för Bedminster. I stället har Skandia sagt upp lån till Bedminster. Brevskrivarna kräver en skriftlig ursäkt från Skandia och skriver också att en stämning mot Skandia inte kan uteslutas.
Jag tycker det är litet märkligt att inte någon här har kommenterat ovanstående, i synnerhet då Björn R. Men kanske han i likhet med mig bara läser DI sporadiskt.
|
 |
-> Mr Rockefeller
|
Mr Why
|
2002-12-21 00:01:32
|
|
|
Definitivt ett steg i rätt riktning.
Priset på Teletron kan vara allt från 5-6 milj och ända upp till det dubbla. Det som jag tror är viktigast nu, är att man snabbt hittar en köpare om man önskar avyttra företaget.
Tråkigt i och för sig att ISEC i så fall förlorar volym, försäljningsavdelning mm.
Jag vet inte vad som blir kvar i ISEC, och hur intressant det kan vara att fortsätta när verksamheten än en gång blir så liten.
Å andra sidan, så har ju ISEC då en kassa som borde räcka till att få igång en egen sådan verksamhet.
Ur aktieägarperspektiv så är dagens beslut trots allt det mest förmånligaste, och jag får konstatera att Du trots allt har fått en julklapp i år, om än några dagar för tidigt.
God Jul!
|
 |
Re: Börskartan, ny aktör: Alternativa aktiemarknaden
|
glyssner
|
2002-12-20 23:04:21
|
|
|
Sixten!
Eftersom du nämde inoff så passade jag på att titta in där.
C:a 200 företag är listade men endast 22 köpkurser fanns noterade. De flesta dessutom till rena skambud vilket inte innebär någon som helst handel. Om man vill uppmärksammas i media (texttv och tidningar) är det nog bättre med NGM otc.
|
 |
Optovent
|
EllaK.
|
2002-12-20 23:00:47
|
|
|
Boxarn m fl, vad tror ni om Siemens-avtalet? Är det Det Stora Genombrottet eller ett halmstrå utan större betydelse?
|
 |
Re: Börskartan, ny aktör: Alternativa aktiemarknaden
|
glyssner
|
2002-12-20 22:38:05
|
|
|
Sixten!
Du ska verkligen få mitt erkännande om AA skulle lyckas med sina ambitioner.
Gränsen för vilka bolag en bra mäklare känner till i dag går vid O- listan. Det finns inte någon möjlighet att sätta sig in i alla smålistor som finns i dag.
Fråga din mäklare hur många bolag han kan säja något om på exempelvis inoff så får du se vad som händer.
Precis som du nämner måste även den något kantiga hanteringen vara synnerligen dämpande. Jag tror nog att det krävs något bättre i dag än när IM drog i gång.
|
 |
-> Mr Why
|
Mr Rockefeller
|
2002-12-20 20:10:53
|
|
|
Ett stort steg i rätt riktning, eller vad säger du Mr Why? Tror du fortfarande ett pris på Teletron kan ligga runt 5 - 6 mkr?
|
 |
Pressmeddelande från ISEC
|
Mr Rockefeller
|
2002-12-20 16:45:03
|
|
|
Styrelsen i ISEC har beslutat att, trots en lägre teckningsgrad än förväntat, genomföra nyemissionen som avslutades den 9 december. Den direkta teckningen kompletteras med garanterad teckning från huvudägare och ett underhandsackord som medför delvis reglering av skulder till fordringsägare i form av aktier. Den totala teckningsgraden uppgår därmed till mer än 50 procent av det förväntade resultatet och innebär i kombination med andra åtgärder att det direkta konkurshotet undanröjts och verksamheten bedöms kunna bedrivas vidare.
Styrelse och ledning fortsätter arbetet med kompletterande åtgärder bland annat genom ytterligare nedskärningar av bolagets kostnader samt koncentration av verksamheten i syfte att kunna driva Isec:s ursprungliga verksamhet vidare. Sådana kompletterande åtgärder kan komma att medföra en utförsäljning av dotterbolaget Teletron samt utökat samarbete med ett eller flera företag i branschen.
Ytterliggare information beräknas att föreligga i mitten av januari då även handel med aktien beräknas kunna
återupptas.
För ytterligare information kontakta:
Tomas Julin, styrelseordförande ISEC, telefon: 0702-41 00 00 Lars Högberg, VD ISEC, telefon: 0705-54 50 50
Publicerat här: 2002-12-20 14:49:59
|
 |
ISEC
|
Gamblern
|
2002-12-20 15:18:21
|
|
|
Info om företaget på aktietorget nyss.
|
 |
Optovent
|
sixten
|
2002-12-20 11:17:42
|
|
|
Optovent går som tåget de senaste dagarna - hoppas Boxarn mfl här på Derank hann snappa upp några aktier innan uppgången? Eller kanske är det rent av Boxarn som kör kursen norrut?
|
 |
-> Mr Why
|
Mr Rockefeller
|
2002-12-20 10:12:06
|
|
|
Jag har inte läst artikeln själv, men den handlar tydligen en hel del om CSI och huvudpersonen bakom detta bolag. Rubrikartikeln är "Sista valsen i den nya ekonomin" och verkar inte bara ha varit positiv för aktuell person, om man uttrycker det diplomatiskt. Även Reguard nämns på ett hörn har jag för mig, dock oklart i vilken kontext.
|
 |
Re: -> Mr Why
|
Mr Why
|
2002-12-20 10:02:36
|
|
|
Jag håller med Dig...
Själv har jag redan tagit jullov och tidningen Detector går på cirkulation på jobbet, så jag kan inte läsa artikeln förrän efter trettonhelgen.
Om Du vet vad som står där, så får Du gärna referera innehållet redan nu om Du vill.
|
 |
-> Mr Why
|
Mr Rockefeller
|
2002-12-19 20:12:28
|
|
|
Har du tidningen Detector? Det lär visst finnas en intressant artikel där i ledaren om vår gemensamma bekant i senaste numret som kom idag.
För övrigt lär det dröja tills efter jul innan det blir något slutbesked i Reguardfrågan (inte många dagar kvar nu), så jag tror jag tar jullov i Reguardfrågan nu. Vi får väl se om tomten kommer med några roliga nyheter i säcken.
|
 |
Dow Jones vs Nikkei
|
Mr Rockefeller
|
2002-12-18 22:33:25
|
|
|
För typ tio år sedasn var väl Nikkei uppe i drygt 30.000 medan Dow Jones väl harvade runt en tiondel av detta (3.000)? Nu står Dow Jones högre än Nikkei. Detta är en fullkomligt makalös relativutveckling av desssa index som jag inte tror att någon kunde förutsäga för tio år sedan.
|
 |
Kabe
|
Mr Rockefeller
|
2002-12-18 22:28:43
|
|
|
Nu är rätt tid att köpa Kabe, kommer vi bara ett tag in på nästa år kommer aktien att börja sin vandring uppåt. Jag är ganska säker på att aktien når 80-kronorsnivån under första halvåret, såvida inte fullständigt katastrofala saker inträffar på börsen, men det kan det naturligtvis göra.
Jag är inte alls förvånad över att börsen börjat gå neråt igen och jag tror risken är överhängande att även 2003 blir ett minusår för Dow Jones.
|
 |
Parisab
|
Mr Rockefeller
|
2002-12-18 22:25:18
|
|
|
Snackade som sagt med Håkan Lövqvist för ett tag sedan och han var optimistisk inför kommande år (å andra sidan har han alltid varit optimistisk). Problemen med Catech borde vara över nu; det är ALLTID myket svårt att slå samman företag och det är sällan det går smärtfritt. Med den nya Catechmodellen bör marginalerna förbättras väsentligt och de rejäla vinsterna återvända. Serviceförsäljningen går bra och prospektsidan ser hyfsad ut.
Nu går det att komma över Parisabaktien för 40 öre och jag vågar rekommendera ett köp, även om risken är hög. På dagens kurs värderas bolaget till drygt 7 mkr och det kommer att omsätta 30 - 50 mkr nästa år och antagligen att tjäna 1,5 - 3 mkr.
Om ett år tror jag Parisabaktien är uppe i minst 80 öre igen, med potential uppåt 1:- kr.
|
 |
Stille (Sonesta)
|
Mr Rockefeller
|
2002-12-18 22:16:33
|
|
|
Denna aktie bytte idag ägare för 34 öre, tror jag att det var, och aktien börjar nu närma sig den nivån där den enligt min uppfattning bör ligga, dvs cirka 25 öre. Sälv är jag glad att jag sålde mina för 70 öre.
|
 |
Re: Börskartan, ny aktör: Alternativa aktiemarknaden
|
sixten
|
2002-12-18 21:48:25
|
|
|
Glyssner, vi verkar ha lite olika syn på detta initiativ - jag skojar verkligen inte när jag säger att jag tycker att det är ett mycket intressant initiativ framför allt pga de personer som står bakom. Om dessa herrar får för sig att satsa 100% på Alternativa aktiemarknaden och de får lite fart på verksamheten så kan jag mycket väl tänka mig att de vidgar intresseområdet och börjar konkurrera med NGM. Men behovet är stort för den här typen av tjänst, AA ser de 1000 bolag som är VPC-registrerade som sin målgrupp. Titta för övrigt på www.inoff.nu hur många bolag som de har på sin "lista".
Däremot tycker jag inte att konceptet är klockrent när det gäller handeln och prissättningen och jag skulle bli mycket förvånad om de inte behöver finslipa på dessa bitar en del innan de hittar en form som fungerar. Jag förstår dock tankarna bakom deras val för handel och prissättning och det kan tänkas att det kan fungera men det kommer säkert finnas ett behov av att kunna handla aktierna vid flera tillfällen än 4 ggr per år och även möjlighet att gå utanför av något råd beslutat pris.
Men för alla som var med när IM drog igång - initialt var det inte regelbunden handel som gällde där heller!!!
|
 |
Re: Börskartan, ny aktör: Alternativa aktiemarknaden
|
glyssner
|
2002-12-18 20:36:20
|
|
|
Skojar du? Tycker du verkligen att det verkar intressant?
Noll handel,utom av en och annan närstående och en tynande tillvaro är vad jag skulle tro att det slutar med.
|
 |
FOCAL POINT: SPÅR LICENSINTÄKTER PÅ CA 6,1 MKR I ÅR
|
under luppen
|
2002-12-18 19:00:13
|
|
|
STOCKHOLM (Direkt) NGM-noterade Focal Point räknar med att licensintäkterna i år uppgår till cirka 6,1 miljoner kronor, en ökning med 69 procent jämfört med i fjol.
Dessutom räknar bolaget med fortsatt god ökningstakt i licensintäkterna under hela 2003.
Det skriver bolaget i ett pessmeddelande./AE
|
 |
Re: Börskartan, ny aktör: Alternativa aktiemarknaden
|
sixten
|
2002-12-18 12:36:57
|
|
|
Kommentar: intressant initiativ, inte minst med tanke på vilka aktörer det är som står bakom. Kanske innebär detta ny konkurrens för NGM och eventuellt kan detta förändra börskartan på lite sikt? Det är ju inte omöjligt att konceptet från Alternativa aktiemarknaden förändras med tiden och man kanske vill vidga möjlgiheterna på sikt? Kanske kan de bli den spelare som samlar de mindre börserna?
|
 |
Börskartan, ny aktör: Alternativa aktiemarknaden
|
sixten
|
2002-12-18 12:33:40
|
|
|
Alternativa aktiemarknaden bildas!
· Ny alternativ marknadsplats för små och medelstora företag
· Aktiehandel på förutbestämda dagar, t ex fyra gånger per år i anslutning till kvartalsrapporter
· Priset fastställs av ett Marknadsråd inför varje handelsdag
· Aktiesparinvest AB kommer att hantera likvid, leverans, depåhållning mm.
· Första handelsdag planeras till mars 2003
Alternativa aktiemarknaden är namnet på en ny marknadsplats för aktier i Sverige. På Alternativa aktiemarknaden kommer små och medelstora företag att erbjudas en möjlighet till handel av sina aktier. Alternativa aktiemarknaden i Sverige AB ägs till 65 % av Investment AB Spiltan och till 35% av Högbom-Söderström AB och har hos Finansinspektionen ansökt om tillstånd att bedriva värdepappersrörelse.
I styrelsen finns representanter från Spiltan och Högbom-Söderström. Ordförande är Per H Börjesson från Spiltan och VD är Carl Johan Högbom, f d chef för Stockholmsbörsen.
Spiltan har länge funderat på ett enklare och mer kostnadseffektivt sätt att skapa likviditet i den egna aktien bland sina 850 aktieägare. Genom Alternativa aktiemarknaden och Högbom-Söderström’s långa börserfarenhet, blir nu idéerna verklighet.
Vilka företag kan handlas ?
Målgruppen är små och medelstora företag med viss ägarspridning sedan en tid tillbaka. Dessutom ska företagen ha ett marknadsvärde från ca 10 miljoner kr och uppåt. Ett exempel är personalägda företag där det ofta är problem att hitta en modell för hur man skall lösa ut personal som slutar. Andra exempel är företag som fått stor aktieägarkrets bland kunder, leverantörer, vänner, mm vid tidigare kapitalanskaffningar och där börsen kanske är ett alternativ på lång sikt. Spiltan har tidigare haft ambitionen att göra en börsnotering men då företaget bygger på ett nätverk bland långsiktiga aktieägare kommer Alternativa aktiemarknaden vara ett bättre sätt att skapa likviditet i Spiltanaktien.
För att vara ansluten måste företagen vara registrerade hos VPC.
Hur ska handeln gå till ?
Handeln ska vara regelbunden men inte kontinuerlig. Den kommer att ske på förutbestämda dagar i anslutning till att ny information lämnas från företaget. Exempelvis kan handel ske fyra ggr/år i anslutning till företagets kvartalsrapporter. Genom att koncentrera handeln till ett fåtal i förväg aviserade handelsdagar, skapas förutsättningar för god likviditet i aktiehandeln trots att företagen är små och har begränsad spridning av ägandet.
Hur fastställs priset ?
Alternativa aktiemarknaden kommer att ha ett Marknadsråd, som fastställer priset i företagen inför varje handelsdag. Priset grundar sig på en traditionell värderingsmodell, kombinerat med resultatet av en anbudsgivning (s.k. book building) där intresserade investerare fått lägga bud. Rådet tar del av anbuden, väger det i förhållande till det från modellen framräknade värdet och fastställer sedan priset per aktie. Detta omöjliggör s.k. kurskörningar och förhindrar att små förändringar i utbud eller efterfrågan kraftigt påverkar kursen. Dessutom minskar transaktionskostnaden i och med att den s.k. spreaden (skillnaden mellan köp- och säljkurs) försvinner. Marknadsrådet kommer att ledas av Hans Edenhammar, f d auktoriserad revisor och chef för Stockholmsbörsens marknadsövervakning. Rekrytering av övriga ledamöter pågår.
Vilka får handla?
Alla som vill får handla. Orderläggning kommer att ske via Internet eller telefon, dock inledningsvis endast via telefon. En principöverenskommelse har träffats med Aktiesparinvest AB (ett helägt dotterbolag till Aktiespararna), avseende hantering av det praktiska arbetet med depåhållning, likvid och leverans mm.
När sker första handelsdag?
Ambitionen är att ha första handelsdag i mars 2003. Tidpunkten är dock beroende av att tillstånd erhållits från Finansinspektionen.
Varför Alternativa aktiemarknaden ?
Företagen får på ett enkelt, kostnadseffektivt och prisvärt sätt, en möjlighet att underlätta ägarförändringar utan att för den skull behöva agera som ett börsbolag med krav på omedelbar information och ständig tillgänglighet.
Investerare kan på ett väl fungerande sätt köpa aktier i små och medelstora företag som hittills endast varit möjligt för en liten krets kring bolagen. Det möjliggör också för grundare och tidiga ägare att sprida ägandet vidare.
För ytterligare information kontakta gärna Carl Johan Högbom eller Kent Söderström på tel 08 - 673 17 80 eller Per Håkan Börjesson, Spiltan, på tel 08- 545 813 40
|
 |
Lign multiwood
|
Phantom V
|
2002-12-17 19:39:30
|
|
|
Fördjupat samarbete med golvtillverkaren Walk On Wood...
|
 |
Re: -> Mr Why
|
Mr Why
|
2002-12-17 19:29:44
|
|
|
Hur snabbt vi får se ett avgörande är nog en fråga om hur det gått med emissionen...
Jag har fortfarande hört något om hur mycket pengar som kommit in.
Om inte tillräckligt med pengar kommit in och dessutom några större fordringsägare inte vill godkänna ett ackord. Ja, då är det väl bara en fråga om dagar innan det är slut.
Ytterligare en aspekt är ju dessa ständigt återkommande handelsstoppen i aktien under året.
Det är klart att när en aktie inte har trovärdighet i marknaden, då är det inte långt kvar.
Nu är det bästa att sätta punkt, hur tråkigt det än är.
|