 |
IDL går nästan runt!
|
insider
|
2002-10-29 15:19:50
|
|
|
IDL Biotech delårsrapport 1 januari – 30 september 2002
Intäkterna uppgick till 9302 KSEK (9993 KSEK) med en bruttovinst på 8516 KSEK (92%).
Resultat inkl. finansiella poster, före avskrivningar, var positivt för 3:e kvartalet (452 KSEK).
Resultatet för 9 månader inkl. finansiella poster, före avskrivningar uppgick till -308 KSEK (767 KSEK).
Nettoresultatet uppgick till -970 KSEK (-94 KSEK) eller -0,12 KSEK/aktie
Projektkostnader på 640 KSEK har belastat resultatet under perioden.
Trots det positiva resultatet i 3:e kvartalet, bedömer styrelsen att resultatet för helåret blir något sämre än förra året.
Bolagets soliditet var 93%, räntabiliteten –6%, räntetäckningsgraden –3% och kassa 7166 KSEK (8 073).
Bolaget fortsätter sin strategi att bredda försäljningen till nya geografiska marknader och med en breddning av produktportföljen.
TUBEX™ testen, en 2 minuters snabbtest för Tyfoid Feber, lanserades under juni 2002 och har under Q3 signifikant börjat bidra till intäkterna.
Bolaget har idag 15 (14) anställda varav 9 (8) kvinnor.
För mer information kontakta vd Bo Wiklund 08-79-96-751 eller läs hela rapporten på www.idl.se .
Publicerat här: 2002-10-29 14:58:11
|
 |
OT
|
insider
|
2002-10-29 15:09:13
|
|
|
Prostitutionsdebattanter kan lämpligtvis gå på detta seminarium:
http://www.regeringen.se/pdf/Effekter_av_legalisering_av_prostitution_konf_nov.pdf
|
 |
-> Mr Why
|
Mr Rockefeller
|
2002-10-28 18:38:55
|
|
|
Det lät ju ganska bra. Stämmer ganska hyfsat med min egen bild också.
Till saken hör att ledningen på bolagsstämman nämnde att det förekommit någon friare som velat köpa Reguard, men de hade inte råd.
Jag vidhåller att det antagligen är en bra idé att vara med i emissionen, kanske till och med en mycket bra idé.
Det viktigaste för Reguard just nu är att få emissionen rimligt fulltecknad, det vill till att de får in minst 4 - 4,5 mkr. Eftersom 1,2 mkr är garanterat återstår det cirka 3 mkr. Vi får hoppas det går vägen, men det bör nog inte vara några problem.
|
 |
Re: -> Mr Why
|
Mr Why
|
2002-10-28 16:13:04
|
|
|
Mr Rockefeller,
Jag har idag kollat lite i branschen om nya Reguard.
Det allmänna intrycket verkar vara att man ännu inte märkt någon stor skillnad sedan samgåendet, men det kanske man inte ska förvänta sig heller.
CH, den gamle delägaren och säljaren i Teletron, är mycket populär och han verkar vara väl förankrad i kundsegmentet.
De flesta som jag pratat med säger att möjligheterna till framgång finns, men att man först vill se vad som händer innan man blir odelat positiv.
Jag tror personligen att det nog vore bättre att marknadsföra samgåendet som om ISEC blivit uppköpt, även om alla vet att det tekniskt sett inte är så.
Teletron har ett mycket bättre rykte än ISEC och folk vill nu se att ekonomin stabiliseras så att man vågar börja handla från Reguard igen.
Vissa utrensningar inom båda organisationerna borde också, enligt branschen till.
Det finns vissa som är till mer problem än möjlighet inom organisationen.
Sammantaget kan man säga att branschen är avvaktande positiv till sammanslagningen, men att man vill se resultat innan man uttalar sig.
Detta stämmer ganska väl med mina egna åsikter.
Som sagt jag kommer att teckna i emissionen, men inte för pengar som jag inte kan förlora...
Jag är mer positiv till Reguard än till gamla ISEC och Teletron var för sig. Du får väl ta det som ett halvt erkännande från mig att bolaget kan bli bra, trots våra kontroverser här på derank tidigare.
Ingen ska ju vara sämre än att man kan ändra sig, eller hur?
|
 |
Parisab - kommentar
|
Mr Rockefeller
|
2002-10-28 13:16:34
|
|
|
Ett förlustbolag, trots att de ökar omsättningen med 93%. Illa. Sista kvartalets resultat lär bli mycket svagt eftersom de inte har någon mer orderstock att arbeta mot.
Aktien får säljrekommendation från mig.
Vad tycker Framfond?
|
 |
PARISAB: DELÅRSRAPPORT FÖR PERIODEN 1 JAN TILL 30 SEP 2002
|
Mr Rockefeller
|
2002-10-28 13:14:24
|
|
|
* Försäljningsintäkterna jan-sep ökade med 93% till 38,9 (20,2) miljoner kronor
* Resultatet efter skatt jan-sep uppgick till –0,9 (-2,9) miljoner kronor
* Orderingången under tredje kvartalet uppgick till 3,1 (8,9) miljoner kronor
* Orderstocken per 30 sep uppgick till 3,3 miljoner kronor
Parisab har under perioden genomfört den första leveransen av den nya produkten Catech 1000. Catech 1000 har prestanda som matchar behoven strax under våra mest avancerade system, och detta till ett mycket konkurrenskraftigt pris.
Verksamheten generellt sett har inte genererat tillfredställande bruttomarginal. Den nya produkten Catech 1000 beräknas dock ge betydligt bättre bruttomarginaler. Under perioden har bolaget även påbörjat en effektivisering av organisationen som väntas bidra till ett bättre resultat från 2003.
Ekonomi
För årets nio första månader uppgick bolagets försäljningsintäkter till 38,9 (20,2) miljoner kronor, vilket motsvarar en ökning med 93%. Rörelseresultatet uppgick till –0,7 (-3,7) miljoner kronor. Omsättningen under tredje kvartalet uppgick till 19,2 (6,0) miljoner kronor. Orderingången under tredje kvartalet var 3,1 (8,9) miljoner kronor. Resultatet efter skatt under tredje kvartalet uppgick till 1,1 (-0,1) miljoner kronor.
Finansiell ställning
Likviditeten försämrades ytterligare under tredje kvartalet. Ej utnyttjad andel av beviljad checkkredit uppgick per 30 sep till 1,6 miljoner kronor. Under perioden har kortfristiga bankskulder återbetalats med 2,3 miljoner kronor. Efter periodens utgång har kortfristiga bankskulder återbetalats med ytterligare 1,5 miljoner kronor, samt utökning av kreditramen beviljats med 2 miljoner kronor. Kundfordringar uppgick per 30 sep till 7,1 (2,8) miljoner kronor.
Leverantörsskulderna uppgick per 30 sep till 4,3 (1,5) miljoner kronor.
Soliditeten ökade under tredje kvartalet till 42%, främst till följd av amorteringen av skulder. Substansvärdet per aktie ökade under tredje kvartalet till 0,41 kr.
Marknadsutveckling och framtidsutsikter
Orderingången under tredje kvartalet uppgick till 3,1 miljoner kronor och orderstocken minskade till 3,3 miljoner kronor. Periodens relativt låga orderingång till trots möter vi alltjämt ett starkt intresse från marknaden för bolagets produkter. Det breddade produktprogrammet, där även Catech 1000 ingår, utgör härvid ett heltäckande utbud inom kantningssystem. En nyhet är även vårt egenutvecklade scanningssystem som gör att vi bidrar med teknik i en större del av sågverkens produktionskedja.
Aktien
Totalt var per den 30 september, 17.914.000 aktier utgivna varav 1.975.000 aktier av serie A och
15.939.000 aktier av serie B.
|
 |
Bedminster vann i miljödomstolen
|
Björn R
|
2002-10-28 12:51:33
|
|
|
Bedminster VANN i Stockholms Tingsrätt – Miljödomstolen.
Länsstyrelsen hade anmält Bedminster för påstådda brott mot miljötillståndets villkor för Stora Vika.
----------------------------------------------
Ur protokollet: 2002-10-22
SLUTLIGT BESLUT: Domstolen avskriver målet för vidare handläggning.
Efter att domaren under förhandlingarna redogjort för ärendet återtog Länsstyrelsens representant sin talan inför sittande rätt.
Länsstyrelsen i Sthlms län skall ersätta Bedminster Sverige AB för rättegångskostnaderna med 48 489 (fyrtioåttatusenfyrahundraåttionio) kr jämte ränta.
Länsstyrelsen yrkade under rättegången att beloppet skulle jämkas som oskäligt, men rätten fastställde summan.
Mål: M 488-01 aktbil. 27
----------------------------------------------
Björn R kommentar:
En rejäl näsknäpp mot Lässtyrelsen. Domstolen behövde inte många minuter för att fria Bedminster.
Länsstyrelsen agerade sanslöst amatörmässigt - hade i sin talan inte ens formulerat VAD Bedminster skulle åtgärda, eller NÄR, eller HUR. Skrämmande låg kvalitet hos myndigheten.
Bakgrunden vet vi: Den stackars tjänstemannen vid miljöenheten klarade inte trycket från klagande grannar och försökte visa handlingskraft. Ärendet har legat 1,5 år och resultatet blev att vi skattebetalare tvingas betala processkostnader med nästan femtio tusen kronor.
Något överklagande lär vi inte få se. Vore en rejäl skandal i så fall.
Bedminster badwill är svår att bedöma, men trist är det. Under hela proceduren har företaget benämnts ”det miljöåtalade”, ”Bedminsters vd som står under miljöåtal” osv osv. Som om åtal vore lika med fällande dom.
Principen att en åtalad skall betraktas som oskyldig tills fällande dom föreligger gäller minsann inte här.
Alla som tror att den friande domen kommer att uppmärksammas av de medier som konsekvent förföljer Bedminster räcker upp handen.
Den friande domen lär Bedminster inte meddela förrän i Q3-rapporten 7 november, misstänker jag.
Återkommer med info om målet där Max Return stämt Bedminster på 6 miljoner. Bedminster kommer att vinna även det målet, bedömer
|
 |
-> Mr Why
|
Mr Rockefeller
|
2002-10-28 10:47:26
|
|
|
Nej, ISEC har inte haft någon försäljningsavdelning. Bolaget har haft en affärsområdesansvarig, som så vitt jag vet inte har sålt så mycket själv, därtill har Vd understundom arbetat som säljare.
Det har väl egentligen gått till som så att när ISEC inte haft något att göra så har Vd sålt, sedan har ISEC fått in ett projekt, arbetat med det, och när projektet varit slut har VD fått ge sig ut igen. Tills ett nytt projekt kommit in har ISEC då inte haft något att göra. Det kallar inte jag en försäljningsavdelning.
På XBS sa de att distributionsavtalen inte gett så mycket eftersom de inte underhållits. I Norge har ISEC aldrig haft ett distributionsavtal. Summa summarum är att nu när ISEC äntligen får en försäljningsavdelning så tror jag förändringarna kan bli stora.
Glöm inte borde de nya produkterna och att man skall satsa mer på eftermarknaden dessutom.
Skall bli intressant att höra vad dina kollegor i branschen säger om nya Reguard.
|
 |
Re: Joje
|
Joje
|
2002-10-27 20:09:20
|
|
|
Jo det kan man göra men allt jag har hört pekar det på en pressrelease åt veckan tyvärr så kommer dom ju att avnoteras från O-Listan åt veckan men det är ju inte så farligt frågan är bara om dom lyckas få några nya pengar dom behöver ju bara 2-3 avtal till för att gå i vinst men som sagt var jag är ju lite partisk pga att jag äger i dom
|
 |
Björn R
|
Boxarn
|
2002-10-27 17:41:06
|
|
|
Tack! Man undrar litet varför Günter Pauli inte frivilligt ville lämna styrelsen.
|
 |
Joje
|
Boxarn
|
2002-10-27 17:39:44
|
|
|
Ja, vi kan ju alltid hoppas. Jag också sitter på en post aktier - mycket liten - i företaget.
|
 |
CELLPOINT
|
Joje
|
2002-10-27 16:43:29
|
|
|
Cellpoint kommer nog med nå posetivt nästa vecka jag tror att vi snart får se kurser över 3 kr men det är ju ej säkert cellpoint har mycket på g och kan överaska! Se upp för denna aktie!
|
 |
Bedminster
|
Björn R
|
2002-10-27 16:21:05
|
|
|
Boxarn - här är otålig bara förnamnet. Att det skall behöva ta så frbannat lång tid att bli rik på sopor!
Bolagsstämman fick väntad utgång. Storägaren Skandias förslag till ny styrelse klubbades.
Procedurfrågor tog tid - stämmans ordförande (proffs och jurist) var tvungen och ta ”time out” (vet inte hur ajournera stavas) för att konferera med närvarande lagkloka.
Orsaken var en styrelsemedlem som inte avgått ”frivilligt” som en konsekvens av förslaget till extrastämman. Han var ju vald på ordinarie bolagsstämman och ansåg sig tydligen ha mandat att sitta kvar.
Lösningen blev att närvarande representant för Skandia gjorde ett tillägg till förslaget om ny liten styrelse på fyra personer: Den icke frivilligt avgående Gunter Pauli skulle först entledigas. Därefter ny styrelse väljas.
Låter enkelt för en lekman. Men ordföranden sade sig aldrig tidigare ha varit med om en liknande ”juridisk nöt”. Så visst är Bedminster nyskapare på mer än ett sätt, hi.
Slutresultatet blev att en ny styrelse valdes enligt förslag i kallelsen.
Storägarnas önskan om en
”snabbfotad” styrelse är nu alltså verklighet.
Bedminsters vd P-O Rengstedt berättade översiktligt om sin syn på framtiden:
Omstruktureringen av affärsidé och strategi mm skall snart vara klar. Vad detta innebär konkret meddelades icke.
Gotlandskontraktet har inte varit någon lysande affär pga avfallets usla kvalitet.
Stora Vikas nuvarande kapacitet på max 100 ton per dag räcker inte för lönsamhet på sikt. Därför pågår förprojektering för tillståndets nästa etapp på 300 ton per dag.
Vd verkade inte orolig för finansieringen. Hoppas vi ”här ute” snart får veta.
Vd påstod bestämt att inga problem finns med etableringstillståndets tidplan (som jag såg någon påstod på VCW). Myndigheten och Bedminster är överens om villkoren och någon tidsmässig ”kontrollstation” som kan krångla till etableringen föreligger inte.
Certifieringsproceduren i Sverige av produkten pågår enligt plan. En certifiering bör kunna sätta fart på försäljningen också till dem som i dag är tveksamma pga påstådda miljögifter osv.
Vd verkade också förhoppningsfull om nya sopkontrakt. Men inget kommenteras förrän kontrakt finns.
Allmänt hävdades att tiden talar för Bedminster. Det finns nu i Sverige en tydlig politisk vilja - på alla nivåer - till kraftigt ökad biologisk behandling av avfall. Och metoden som förespråkas är sluten reaktorbehandling, dvs Bedminsters metod.
Själv tror jag att den snart väntade förbränningsskatten på avfall kommer att innebära ett rejält lyft. Då blir Bedminsters upplägg konkurrenskraftigt även ekonomiskt - det enda som verkar bita på kommuner, hur mycket ”Eko” de än marknadsför sig som.
I veckan kollar jag ärendena som ligger i Tingsätten (bonnfångarnas anmälan, min beteckning) och i Miljödomstolen. Länsstyrelsens agerande – att gå vissa grannars ärende och anmäla – väntar jag med att sätta beteckning på. Ger sig själv när utslaget kommer.
Hoppas och tror
|
 |
Ganska svag rapport från Human Care
|
Mr Rockefeller
|
2002-10-27 15:46:30
|
|
|
Vinsten per aktie ökade inte alls. Positivt är dock att det egna kapitalet per aktie ökade med ca 50% till följd av ett apportförvärv. Sammantaget får man dock anse att Human Care-aktien är relativt fullvärderad i det nuvarande svaga börsläget.
Human Care delårsrapport jan–sep 2002
Human Care har under de tre första kvartalen fortsatt den stabila tillväxten vad gäller såväl omsättning som resultat.
Resultatet efter årets första nio månader uppgick till 11 434 Tkr (10 491). Resultatet påverkas av en rad internationella och långsiktiga marknadssatsningar vilka belastat resultatet med 1 750 Tkr.
Totalt ökade omsättningen till 69 034 Tkr (46 951). Den sammanlagda omsättningökningen blev 47 procent medan resultatet ökade med 9 procent. Koncernens utveckling motsvarar i stort tidigare uppställda förväntningar.
Orderingången är fortsatt stark och orderstocken är betydligt större per 30 september inom båda produktområdena än vid samma tidpunkt föregående år.
Likvida medel vid periodens slut Tkr 7 358 (6 576).
Prognosen för helåret 2002 – högre omsättning och högre resultat än föregående år – kvarstår.
Human Cares expansionsstrategi ligger fast. Avsikten är att expandera både organiskt och genom förvärv. För
närvarande förs diskussioner med flera företag i för Human Care kompletterande produktområden, med vilka det finns tydliga synergieffekter.
Eget kapital per aktie (sek) 21,09 (14,27). Resultat per aktie efter schablonskatt (sek) 3,77 (3,77).
Investeringar i dotterbolagsaktier (tsek) 12 493. Antal aktier vid periodens slut 2,2 miljoner (2,0).
Medeltal anställda 50 (29).
Mer information hittar du på www.humancare.se eller tel 046-18 91 75, fax 046-18 91 22, e-post mail@humancare.se .
|
 |
Uppgångarna
|
Boxarn
|
2002-10-27 14:03:07
|
|
|
Bara en liten anmärkning! Sedan botten på USA-börserna den 9 oktober har Dow Jones stigit 16% och Nasdaq 20%. Så fort kan det gå!
|
 |
Björn R / Bedminster
|
Boxarn
|
2002-10-27 13:48:10
|
|
|
Jag väntar fortfarande på din rapport från bolagsstämman. Jag börjar snart bli otålig.
|
 |
Konftel
|
Boxarn
|
2002-10-27 13:46:25
|
|
|
Jag tycker det är märkligt att inte någon som helst orsak har lämnats till handelsstoppet. Någon som kan förklara?
|
 |
Re: Reguard -> Mr Why
|
Mr Why
|
2002-10-27 13:32:30
|
|
|
Hej igen,
Jag vet, Mr Rockefeller att vi har olika åsikter om gamla ISEC, men att man saknat försäljningsavd är väl ändå inte rätt.
Både förra VDn NB och en person till har varit heltidsanställda för försäljning.
Dessutom har vi på ISECs hemsida kunnat följa alla pressmeddelanden vad gäller distributionsavtal i Norge, England, Finland mm.
Dessa kanaler är inte egna försäljningsavdelningar, men de sysslar trots allt i huvudsak med distribution av säkerhetsprodukter inom sina resp territorier.
Att Teletrons gamla försäljningsavdelning kommer att sälja ISEC produkter är självklart, men det har dom kunnat tidigare också plus att dom kunnat sälja från konkurrenter till ISEC, för det inser Du väl att det finns sådana?
Betr kärnkraftverken så är det en intressant marknad som går att utveckla och som jag hoppas Reguard satsar på.
Att vi ska avveckla kärnkraften på sikt betyder inte att marknaden för övervakning där minskar utan snarare tvärt om, vilket få verkar ha insett ännu.
|
 |
Boxarn
|
Mr Rockefeller
|
2002-10-27 13:15:39
|
|
|
Det är okej att rensa för goodwillavskrivningar. Läs mitt inlägg om hur jag tycker att Reguard skall värderas så förstår du hur jag tycker man skall angripa goodwillproblematiken i värderingssammanhang.
|
 |
Reguard -> Mr Why
|
Mr Rockefeller
|
2002-10-27 13:13:35
|
|
|
Det är inte allt i ditt inlägg som är korrekt. Styrelsen har endast en representant från gamla Teletron, och består därtill av den nya huvuägaren, hans kompanjon från Visual Wireless samt två personer från gamla ISEC-styrelsen.
Ökningen i fsg skall framför allt komma från de nya produktlinjerna, där fsg lär öka ganska enkelt eftersom mycket av fsg sker över disk. Reguard kommer på ett helt annat sätt än tidigare att fokusera på eftermarknaden där marginalerna är bättre.
Kom dessutom ihåg att marknaden i sig förväntas växa, det gör att det är lättare att öka fsg.
ISEC har inte haft någon fsgavdelning tidigare, därför lär de kunna öka rejält när de nu äntligen får en. Man skall heller inte glömma bort processövervakningsdelen; hittills har inte alla svenska kärnkraftverk köpt AVISS; varje sådan affär är på över 10 mkr. Det finns dock inga indikationer på att någon sådan affär skulle vara på gång.
|
 |
Smarteq
|
Boxarn
|
2002-10-27 13:09:03
|
|
|
Emissionen genomfördes för mindre än två månader sedan till en emissionskurs om 0,25 kr. Efter en order från Volvo så har kursen stigit till 0,65 kr senast betalt, en uppgång på mer än 150%.
Numera får man vara glad för det lilla!
Jag tror att företaget kan bli intressant. Man tillverkar handsfreeutrustning för mobiltelefoner.
|
 |
engeem
|
Boxarn
|
2002-10-27 12:35:56
|
|
|
Jag tycker att du i ditt inlägg torgför litet väl subjektivt färgade uppfattningar. I niomånadersrapporten skriver man bland annat om fortsatt fokusering på NGM News. Likaså finns där satsningar på årsredovisningar och NGM-TV. Men det är korrekt att de största intäkterna kommer från noteringsverksamheten.
Jag påminner om - trots att kanske "Mr Rockefeller" inte gillar det - att om man bortser från avskrivningarna (varav huvuddelen avser goodwill) så visar företaget en vinst hittills i år. Än bättre ser resultaträkningen ut om vi inkluderar de tilläggsavgifter för "otillräcklig" handel som företagen tvingas göra under det sista kvartalet - åtminstone om man har samma "tågordning" som förra året.
Till detta kommer den derivatbörs som NGM lanserar.
Jag tycker faktiskt att det inte alls ser så pjåkigt ut för företaget.
|
 |
NGM- Boxarn
|
engeem
|
2002-10-27 11:53:44
|
|
|
Boxarn skriver att man inte ska stirra sig blind på noteringen utan även se t.ex. informationsverksamheten.
Men du, och NGM, glömmer en sak. NGM vill inte vara ett informationsföretag, de vill vara en börs. De vill konkurrera med OM.
Det NGM vill är inte det som deras kunder vill vilket är väldigt synd. Som man lätt kan utläsa av alla rapporter är notering och handel inget som driver deras verksamhet, men detta är det som de satsar på. De drivs av vad de själva vill, inte vad de kan sälja. Hade NGM studerat sina kunder och deras behov bättre skulle de ha en fantastisk möjlighet.
Att vilja bli som OM är fel väg. NGM har hur många andra vägar som helst som kan leda snabbt framåt, men inte den valda.
Skoda blir inte BMW hur mycket de än kopierar dem. Men det hindrar dem inte för att vara framgångsrika och vinstgivande (åtminstone 2000 om jag inte minns fel).
|
 |
Fredag
|
Boxarn
|
2002-10-27 10:39:53
|
|
|
De två månatliga ekonomiska rapporterna som marknaden följer med störst intresse kommer båda på fredag morgon i USA. Rapporterna innehåller siffror om arbetslösheten och inköpschefsindex. Att två så här betydelsefulla rapporter kommer samtidigt är mycket ovanligt. Det händer bara när en fredag infaller den första i en månad. Som ett resultat väntas handeln i aktier bli mycket hektisk under förmiddagen i USA. Av samma skäl väntas handeln tidigare under veckan bli avvaktande.
|
 |
Re: Svagt!
|
Mr Why
|
2002-10-27 10:26:17
|
|
|
Boxarn,
Jag håller med Dig om att en mer ingående diskussion skulle behövas.
En av anledningarna till det "minskade" intresset är nog att intresset minskat i takt med aktiernas kursutveckling.
Tyvärr är det nog så att många idag tvingas sitta på läktaren och se på när tillgångarna minskat, och då är det svårt att med något större engagemang diskutera det som hänt och händer.
Jag hoppas dock att diskussionerna tar fart igen, eftersom vi alla kan vara överens om att en ny uppgång kommer, men det är bara frågan om när.
|
 |
Re: Mr Why...
|
Mr Why
|
2002-10-27 10:19:16
|
|
|
Hej Mr Rockefeller,
Ja, jag har läst prospektet och tvingas väl hålla med om att det ser väldigt proffsigt ut och innehåller en hel del visioner inför framtiden.
Att loggan däremot skulle vara särskilt "svettig" som Du uttryckte det, det tycker jag inte, men det har ju inte heller någon betydelse.
Dessa visioner har vi ju trots allt hört mycket av från "gamla" ISEC också.
Hur Reguard ligger till med betalningarna idag det vet jag inte, men jag kan lätt undersöka.
Jag tycker dock att man inför en medverkan i emissionen ska vara uppmärksam på att man faktiskt köper in sig i ett bolag som till ca 80% består av gamla Teletron och till 20% av ISEC.
Teletron har alltid haft tillgång till en bra försäljningsavdelning, så att den nu bara för att man fått till gång till 6-7 anställda i Helsingborg genom ISEC, ska lyckas sälja så oerhört mycket mer på kort tid, det tror jag inte på.
Teletron har tidigare också haft tillgång till ISECs och andras produkter genom olika former av samarbeten, så jag tror inte att skillnaden blir så enormt stor.
Det finns nu en större risk att gamla samarbeten t.ex. med ISG i Höganäs kan tvingas upphöra, vilket inte skulle vara bra för Teletron-delen.
De gamla ägarna till Teletron är totalt dominerande i såväl ledning, styrelse och på bolagsstämman, så jag måste nog säga att det i verkligheten är Teletron som köpt ISEC, istället för tvärt om.
Jag tror säkert att Reguard kan lyckas, och jag hoppas det också, men jag tror inte att tidsplanen är realistisk, utan vi får nog vänta framemot nästa höst innan en vändning kommer.
Som billig lottsedel är dock aktien intressant, och jag kommer att köpa några aktier, bara för att få vara med och se.
Dock bör ingen köpa aktien för pengar som man inte har råd att förlora...
Hittills är jag inte speciellt imponerad av vad marknadens reaktion har varit.
De flesta vet att Teletron var ett hyfsat bra företag, och har lite svårt att se varför man gick ihop med ISEC.
När nu detta har skett, så vill man vänta och se.
Vad gäller aktiens framtid, så får man definitivt se den som en chans/risk aktie, men det gäller ju alla småbolag i mer eller mindre stor omfattning.
Jag kollar lite under veckan och återkommer med mer ingående svar.
|
 |
NGM
|
Boxarn
|
2002-10-27 09:18:01
|
|
|
Jag tror att många "stirrar sig blinda" på noteringarna och handeln på NGM-listan. Men man får inte glömma att informationsverksamheten är lika viktig. En mängd företag använder sig av NGM:s tjänster härvidlag, betydligt fler än de som är noterade. Den här veckan dök det t.ex. upp ett nytt företag - Quicklib - som kom med sitt första pressmeddelande. Med tanke på att företaget i stort gör ett nollresultat efter goodwillavskrivningar, att man har cirka 10 miljoner i kassan när konvertibelemissionerna är fullt genomförda, att kassaflödet i stort är plus minus noll, och att företaget värderas till endast 18 miljoner till en kurs av 30 öre (och då har jag räknat med de aktier som kan komma att "realiseras" till följd av konvertibelemissionerna) så tycker jag att aktien ser attraktiv ut.
|
 |
Svagt!
|
Boxarn
|
2002-10-27 08:55:47
|
|
|
Vi är mitt uppe i en rapportperiod. Trots det så är det ytterst få kommentarer till niomånadersrapporterna. Man frågar sig om den här aktiediskussionssidan har något existensberättigande. Synd, då personerna bakom den verkar börja lägga ned litet intresse för den.
|
 |
Mr Rockefeller
|
Boxarn
|
2002-10-26 19:18:56
|
|
|
Jag tycker dina reaktioner på mitt inlägg om Reguard var "snåla". Bättre kan du. Annars drar jag rentav den slutsatsen att du anser att mina reflektioner vara korrekta.
|
 |
Re: USA-börsen...
|
Boxarn
|
2002-10-26 19:17:19
|
|
|
Även jag har blivit alltmer pessimistisk. Jag tror att de amerikanska konsumenterna balanserar på stupkanten. Man är kraftigt skuldsatta. Hittills konsumerar man på grund av att man känner att man har den egna bostadens höga värde i ryggen.
Å andra sidan får man inte glömma att många under den senaste tiden har refinansierat sina inteckningslån till lägre räntor. Det ger mer pengar i plånboken.
Det finns naturligtvis nästan oändligt många faktorer att ta hänsyn till när man gör en sådan här bedömning. Men som sagt! Jag undrar om inte.....
|
 |
Mr Why...
|
Mr Rockefeller
|
2002-10-26 19:15:18
|
|
|
...har du hunnit läsa Reguards prospekt ännu (under förutsättning att du är intresserad av det)? Hur ligger Reguard till med betalningarna på senaste tiden? Några reflektioner på namnbytet och Reguards allmänna utveckling från dina kontakter i branschen?
|
 |
USA-börsen...
|
Mr Rockefeller
|
2002-10-26 19:12:07
|
|
|
...kanske rasar nu på måndag istället. Känns inte som det finns så mycket substans i nuvarande uppgången. Jag lutar fortfarande åt att analysen från Merril Lynch i somras var rätt: folk är skuldsatta och har inget att handla för och bytesbalansen måste förbättras. En lägre dollar hjälper till, men sänker samtidigt aktiekurserna.
Om bostadspriserna i USA åker ner, vilket många tror att de kommer att göra, så åker börsen efter. Jag tror fortfarande på en uthållig nedgång.
Också terrordådet i Ryssland som lök på laxen.
|
 |
Affärsstrategerna
|
Boxarn
|
2002-10-26 18:10:16
|
|
|
Företaget har utan tvekan en del intressanta företag i portföljen. Till och med sådana som gör vinst. Men varför orkar inte företaget redogöra för alla innehav. Utvecklingen beskrivs bara i en del. Positivt är att en lösning som man ser framför sig är strukturlösningar.
|
 |
Reguard
|
Mr Rockefeller
|
2002-10-26 17:53:49
|
|
|
När jag var på XBS framhöll ledningen speciellt vilka bra produkter man har; det finns en STOLTHET hos personalen på Reguard för de produkter man har. Därför är risken att de ska klicka liten.
Reguard har så pass bra produkter att man inte kan utesluta att någon utländsk leverantör som skulle vilja in på svenska marknaden lägger ett bud på Reguard. Det antyddes på XBS att propåer redan förekommit.
Det som också är positivt är att företaget nu fått en ordentlig försäljningsavdelning, ISEC har faktiskt inte haft någon försäljningsavdelning tidigare, hur konstigt det än låter. Det gör att försäljningen lär öka dramatiskt framöver, personligen tror jag att de prognoser som finns i prospektet är kraftigt i underkant.
Ett framgångsrikt säkerhetsföretag förtjänar en ganska hög värdering på börsen. Den smarte köper in sig redan idag.
|
 |
ABB-aktien inte värd så mycket...
|
Mr Rockefeller
|
2002-10-26 17:45:10
|
|
|
Aktieanalytikerna på Deutsche Bank klassar i dag ABB som ett skräpbolag. Aktien är snart inte värd mer än 62 öre. Det är inte mer än att Percy Barnevik och Göran Lindahl kan köpa hela ABB för pengarna de har kvar från sina pensionsavtal. I går satte Deutsche Banks analytiker en ny riktkurs på ABB. Enligt Dagens Industri klassar de nu företaget som ett högriskabelt skräpbolag. Den tyska banken sätter riktkursen till 0,1 schweizerfranc - motsvarande 62 öre.
|
 |
Mr Rockefeller
|
Boxarn
|
2002-10-26 17:40:50
|
|
|
Jag håller med om att man måste se utvecklingskostnader som en normal del av verksamheten. Mitt syfte var inte att "räkna bort" dem, utan enbart att tydliggöra hur det går för företaget genom att lyfta fram dem.
|
 |
Reguard
|
Boxarn
|
2002-10-26 17:37:56
|
|
|
Det har pågått en debatt här om företaget kan vara något att satsa på. Ja, kanske enligt min mening. Jag har personligen en positiv inställning till säkerhetsbranschen även om vi skall komma ihåg att även om branschen expanderar så är det inte liktydigt med att det enskilda företaget kommer att vara framgångsrikt. Det finns många företag som ser branschen som ett Klondyke vilket det förhållandet att det finns tusentals företag i Sverige inriktad mot segmentet vittnar om även om vi också skall komma ihåg att alla dessa naturligtvis inte direkt konkurrerar med Reguard. För branschen talar också att tillväxten med all sannolikhet kommer att fortsätta att växa. I prospektet anges tillväxten till 10-15%. Terroristattacker och rädslan för dessa kommer med all sannolikhet inte att minska i omfattning, snarare tvärtom. Till detta kommer att processövervakning - som Reguard genom AVISS också är inne på - förmodligen också ökar i omfattning. Det blir i det moderna företaget allt dyrare med alla former av driftavbrott eller andra störningar.
Företaget framhåller i prospektet att man också satsar på eftermarknaden i form av uppgradering och underhåll. Det är viktigt. Större införsålda projekt ger visserligen stora intäkter, men de kräver också långa och krävande tidsinsatser. Sådana här installationer tas det inte beslut om i en handvändning.
Företaget lanserar nu i höst också nya produkter som är litet billigare än de man sålt tidigare. Det gör att marknadspotentialen ökar betydligt. Men här finns också en liten risk även om den inte bör överdrivas. Det KAN bli så att kunderna i högre utsträckning väljer billighetsalternativen och avstår från de dyrare produkterna.
Samarbetet med Visual Wireless ser intressant ut då detta företag om jag förstått det rätt tillför kompetens inom IT och telekom vilket förmodligen i framtiden är viktigt med tanke på att dessa teknologier i högre utsträckning kommer att integreras i säkerhetsprodukter. Vad jag däremot inte riktigt förstår är hur företagets - Visual Wireless´ - produkt för övervakning och trafikanalys av telefonväxlar passar inte i det övriga produktutbudet. Det här stärker ett viss intryck av en viss "yvighet" i organisationen. Men kanske man kommer att ta itu med detta. Helt kan jag dock inte komma ifrån att jag tycker mig ana en viss grogrund för spänningar internt.
Referenserna är utan tvekan imponerande. Likaså ger ledningen ett erfaret och habilt intryck.
När det gäller riskerna - som företaget i prospektet (kanske är man märkta av det område man är verksam på) kallar hot - så tror jag att man inte skall underskatta att, om det inträffar något där företaget installerat sina säkerhetsprodukter, kan komma att anklagas för dålig funktionalitet. Vid sådana här allvarliga händelser blir det lätt så att människor tappar fattningen, särskilt när man riskerar att själv bli anklagad för försummelse. Här gäller det nog att man försäkrar sig ordentligt.
Vi vet sedan tidigare att man bör ta framtidsplaner och prognoser med en stor nypa salt. Men aktier innebär alltid ett risktagande. Jag tycker därför inte man gör helt fel om man går in i Reguard. Det kan till och med visa sig bli en mycket bra investering på sikt.
|
 |
->Boxarn
|
Mr Rockefeller
|
2002-10-26 17:33:55
|
|
|
Det finns 35.850.000 aktier i TagMaster plus en del optioner (ca 10%).
Det är fel att dra ifrån produktutvecklingskostnaderna och påstå att TagMaster gör ett nollresultat. FoU är en normal del av verksamheten.
Personligen har jag blivit alltmer restriktiv mot företag som inte visar vinst, men som borde göra det. Företag som expanderar under förlust är livsfarliga för aktieägarna. TagMaster lär förlora cirka 2,5 mkr på helåret (jag tror inte de tjänar mer än 1,4 mkr sista kvartalet), vilket definitivt inte är bra. Jag är skeptisk till TagMaster, speciellt nu efter det att det inte blev något flyglogistikavtal.
Har du läst prospektet från Reguard? Du hittar det på www.isec.se. Den finansiella ställningen är urusel, men framtidsutsikterna ser lovande ut. Skulle vara kul att höra vad du tycker.
|
 |
Optovent
|
Boxarn
|
2002-10-26 16:09:54
|
|
|
Företaget verkar ha förtvivlat svårt att få igång någon försäljning att tala om. Värderingen på över 20 miljoner kronor efter senaste betalkurs torde väl helt och hållet ha att göra med innehavet i OptoQ. Optovent har blivit en stor besvikelse.
|
 |
TagMaster
|
Boxarn
|
2002-10-26 16:07:08
|
|
|
Jag har utgått från mitt minne som säger mig att bolaget har utestående aktier till ett antal om 35-40 miljoner. - Om någon har det mera exakta antalet så är jag tacksam för den uppgiften. - Jag har också utgått från att aktien kan köpas till en kurs i intervallet 40-50 öre. I det intervallet torde P/S-talet ligga någonstans kring 0,6 lite slarvigt beräknat.
|