 |
TagMaster
|
Boxarn
|
2002-10-26 15:56:42
|
|
|
Jag har svårt att som "Mr Rockefeller" se pessimistiskt på företaget. Visserligen är det korrekt att orderingången gått ned något men man spår att faktueringen kommer att öka väsentligt fjärde kvartalet. I jämförelse med förra året är orderingången i år större. Likaså är resultatet bättre liksom omsättningen.Om man bortser från produktutvecklingskostnaderna så gör TagMaster nästan ett nollresultat hittills i år. Det är inte så många företag i TagMasters storlek som befinner sig i motsvarande skede som mäktar med det. Lönsamhet förutses för det återstående kvartalet i år.
Man fortsätter också produktutvecklingen. Den produkt som utvecklats särskilt för Motorola kommer att lanseras även gentemot andra kunder. Leveranser till Motorola startar det fjärde kvartalet. Det är antagligen dessa leveranser som gör att företaget vågar förutspå den kraftiga ökningen i faktureringen under resten av året.
Negativt är som "Mr Rockefeller" nämner att det inte har blivit något av avtal inom flyglogistikområdet.
Mitt intryck att TagMaster är ett välskött företag som stadigt förbättrar sina möjligheter har snarast stärkts efter att ha läst niomånadersrapporten. Jag har tidigare skrivit att jag hyser stort förtroende både för VD och SO. Jag vågar mig till och med på en köprekommendation.
Jag är emellertid beredd att ompröva det här om någon kan påvisa svagheter som jag inte har upptäckt eller andra missar jag gjort vid bedömningen av företaget.
|
 |
Börserna USA
|
Boxarn
|
2002-10-26 14:00:27
|
|
|
USA-börserna steg för tredje veckan i följd. Enligt New York Times så var uppgången för Dow Jones 1,5% och för Nasdaq 3,4%. Motsvarande siffror enligt Bloombergs var 1,2% respektive 2,9%. (Märkligt att de här siffrorna allt som oftast skiljer sig åt beroende på vilken källa man kollar.) Detta trots att makrostatistiken är mycket "tveksam" när det gäller den ekonomiska återhämtningen. På den positiva sidan står dock att företagens vinster har visat sig vara något bättre än förväntat.
Marknaden befinner sig enligt försåsigpåarna i en "upswing mood". En bedömare uttryckte sig så här: "People are buying on the dips instead of selling on the rallies."
|
 |
Reguard...
|
Mr Rockefeller
|
2002-10-26 11:07:17
|
|
|
...innebörden av det jag skrivier är naturligtvis att det är en bra affär att köpa Reguard-aktier i emissionen för 4 kr styck, men en ännu bättre affär att köpa dem över börsen så länge de kostar mindre än 4 kr.
|
 |
->Jodå
|
Mr Rockefeller
|
2002-10-26 10:59:19
|
|
|
Mitt sätt att värdera Reguard är ett vanligt sätt att värdera den här typen av företag som står inför stora förändringar. Jag tror dessutom jag kan Reguard bätre än dig.
Problemet med Reguard är att den nya ledningen inte haft en chans att visa vad de går för genom att ta fram något de kunnat koppla till konkreta ekonomiska resultat. Det gör naturligtvis att många väljer att avvakta. Därtill kommer den svaga finansiella ställning som bolaget har, som försvårande faktor.
Eftersom jag dock kunnat se den stora förändring som skett inifrån tror jag naturligtvis på bolaget. Bara en sådan sak som att det finns en helt annan och optimistisk stämning bland personalen betyder mycket, det märkte jag tydligt på XBS. Dessutom har nya Reguard ett kostnadsmedvetande som de inte haft innan, vilket kommer att betyda mycket.
Är det någon bransch som man skall investera i så är det säkerhetsbranschen och där är Reguard ett kanonföretag, de har bara inte haft en chans att visa det ännu. Jag vidhåller att aktien är värd åtminstone 7 kr.
|
 |
Det går att läsa bakåt
|
37
|
2002-10-26 10:32:37
|
|
|
Jag sökte på det simplast jag kunde komma på, nämligen i söktexten bara 'a', och fick upp 86 sidor som man kan läsa.
På det viset kan man 'backa' och läsa tidigare inlägg.
Längst ned står det "Till nästa sida." Borde det inte vara FÖRRA?
Hoppas Derank ser detta meddelandet och ändrar till lämpligare text.
|
 |
Re: Konsten att namnge en ekonomisk term!
|
Boxarn
|
2002-10-26 10:16:33
|
|
|
Jag råkade höra en analytiker - jag tror hon var schweiziska - som mycket väl kunde tänka sig att ABB skulle kunna gå i konkurs. Hur osannolikt det än låter. Hon pekade på att innan Swissair gick i kk så var det heller ingen som riktigt trodde på det scenariot.
|
 |
Re: --> Mr Rockefeller
|
Mr Why
|
2002-10-26 09:52:19
|
|
|
Kära Jodå,
Mr Rockefellers bedömning av ISEC (Reguard) måste grunda sig på helt andra motiv än de normala motiven som finns för att investera i en aktie.
Jag och flera med mig har länge varnat för den typen av teoretiska beräkningar som Mr Rockefeller sysslar med vad det gäller ISEC.
Var och en gör naturligtvis som han eller hon vill, men att bedöma ISEC ur enbart ett teoretiskt perspektiv, som dessutom inte stämmer, det verkar för farligt.
ISEC bör istället, precis som alla andra småbolag, bedömas utifrån marknad, konkurrenter, produkter och kunder.
Gör man det så får man en helt annan bild än den teoretiska bild som Rockefeller försöker försvara.
|
 |
Derank
|
Boxarn
|
2002-10-26 08:50:23
|
|
|
Som sagt var! Det går inte att se alla inlägg som skrivits under veckan.
|
 |
--> Mr Rockefeller
|
Jodå
|
2002-10-26 03:12:23
|
|
|
En liten kommentar till Ditt inlägg om ISEC tidigare i veckan:
Menar Du alltså att man skall teckna sig i emisionen för att det "nuvärde" som du inför, baserat på av Dig antagna framtida vinster, omsättningar och p/e-värden, är högre än emissionskursen?
Jag hoppas verkligen Du skämtar.
Bland det värsta jag läst tror jag.
Det "nuvärde" Du räknar fram skall alltså vara ngn sorts vetenskaplig approach, applicerad på godtyckliga antagna nyckeltal, till aktieköp?
Detta värde skall alltså ses som mer trovärdigt, och frestande, än den verkliga kursen?
Du får gärna berätta vad detta "nuvärde" skall representera. Ser ut som ett ihopblandande av obligationsberäkningar. Där är det intressant med den här sortens ränteberäkningar.
Kommer inte åt inläggen nu då sökfknen inte fungerar, men jag har för mig att du "räknade ut" en "nuvärdeskurs" om ca 7-9sek. Ngnstans där.
Baserat på detta säger Du att en emissionskurs om 4sek är mkt attraktiv.
Att kursen idag är ngnstans under 3sek bekommer inte Ditt resonemang alls?
Det är möjligt att jag, när jag i all hast läste och förfasade över Ditt inlägg, har missförstått det hela. Får hoppas det.
Förklara gärna som sagt vad Ditt "nuvärde" för aktier representerar.
Vore mkt intressant att höra.
VH
|
 |
--> Webmaster
|
Jodå
|
2002-10-26 02:44:43
|
|
|
Det går ej att gå tillbaka till gamla inlägg. Ej heller fungerar sökfknen.
Lurigt.
|
 |
Obducat
|
vonk 69
|
2002-10-25 19:10:33
|
|
|
Obducat´s rapport finns nu för tolkning , spekulation , positiv/negativ analys eller så kan man bara försöka förstå dess innebörd utan att ringa till bolaget :-)
www.obducat.se
mvh vonk
|
 |
Arcam
|
vonk 69
|
2002-10-25 19:04:30
|
|
|
Arcam´s rapport finns nu att läsa på deras hemsida.
www.arcam.com
mvh vonk
|
 |
Mycket svag rapport från TagMaster
|
Mr Rockefeller
|
2002-10-25 17:57:32
|
|
|
Förlust: 1,3 mkr under tredje kvartalet.
Orderingången sackar.
Det blev inget flyglogistikavtal.
Nu pekar det åt fisk igen för TagMaster. Aktien lär sjunka på måndag.
|
 |
Reguards prospekt...
|
Mr Rockefeller
|
2002-10-25 16:19:25
|
|
|
...finns nu att ladda ner på www.isec.se.
- GodMan: jag köpte Elektronikgruppen för 17,30, men sålde igen för 20,30 eftersom jag trodde att aktien skulle sjunka efter rapporten.
|
 |
framfond
|
bengA
|
2002-10-25 15:34:57
|
|
|
hej
jag undrar bara om du har nåra nyheter eller funderingar om sonesta-stille??
mvh bengA
|
 |
Mr Rockefeller
|
GodMan
|
2002-10-25 09:55:33
|
|
|
Han du kliva in i Elgruppen?
Minns att du skulle avakta rapporten först.
Tycker rapporten var ungefär som väntat, men marknaden hade tydligen befarat det värsta, eftersom kursen nu har dubblats :-))
Personligen kommer jag behålla Elgruppen eftersom jag tror långsiktigt på företaget, men på kort sikt - med tanke på den osäkerhet som ändå råder - känns nog aktien fullvärderad i dagsläget.
|
 |
Grattis Adera - omsättning minus 0.2 MSEK
|
sixten
|
2002-10-25 06:25:17
|
|
|
Första gången jag sett att ett bolag har negativ omsättning:
Adera redovisar ett resultat efter finansnetto på minus 2,0 miljoner kronor (-86,3) för det tredje kvartalet 2002.
Rörelseresultatet uppgick till minus 1,9 miljoner kronor (-86,9).
Nettoomsättningen blev minus 0,2 miljoner kronor (51,8).
|
 |
Re: Konsten att namnge en ekonomisk term!
|
sixten
|
2002-10-25 06:21:44
|
|
|
Bra inlägg angående ABB - du glömde dock bort trixandet med fallskärmarna.
|
 |
->Framfond
|
Mr Rockefeller
|
2002-10-24 21:25:28
|
|
|
Det var ett bra inlägg, ett av dina bättre får jag säga. Fyndigt att döpa om materialet från "asbäst" till "assämst".
En sak som jag tänkte på, och som är ett bra sätt att se igenom sådan redovisning som ABB har kört med, är att titta på hur det egna kapitalet utvecklats. Enligt uppgift steg inte ABBs egna kapital överhuvudtaget under flera år, trots att koncernen påstod att de visat vinst.
Just det egna kapitalets utveckling är något som ibland underskattas. Jag är ingen redovisningskung, men jag har noterat att förändringen av det egna kapitalets utveckling per aktie ofta skiljer sig från vinsten per aktie. Det är intressant och något som man kan titta på.
|
 |
Konsten att namnge en ekonomisk term!
|
Framfond
|
2002-10-24 21:13:58
|
|
|
ABB har inte mycket av eget kapital om man tar bort goodwill.
Varför kallas det för något så fint som goodwill om det inte är något lurt...? Birgersson och grabbarna sa att de sket i goodwillen men vi vet bättre idag.
På tal om att kalla något farligt för ett lockande namn, så tänker jag på "Godahoppsudden". Första gänget som skulle runda denna blev nästan utplånade, men de få överlevande ville inte skrämma nästa generations äventyrare utan gav den ett namn som lockade fler att testa vindarna runt udden.
På samma sätt för de äventyrare som idag tycker att ABB är ett fynd. Vindarna är det uppblåsta egna kapitalet som består av mestadels "goodwill". Resten av storyn upplever varje äventyrare som sitter kvar i båten.
...och jag har inte ens nämnt asbest...assämst vore ett mer passande ord i ABB:s interna språkbruk.
Som ett stort kraftbolag anar man att det ska vara stabilt och starkt, likt en Belgian Blue.
Men på samma sätt som en Belgian Blue till slut rasar ihop p.g.a. att de späda benen inte håller upp den allt växande kroppen, är det naturligt att ABB:s svaga rentvättade egna kapital inte håller upp den allt större kroppen av asbest, goodwill och utökade antal aktier (efter nästa nyemission).
Kvar blir ett blödande lik fastlimmat vid marken...och svenskar som vägrar äta köttet...!
Rått, men sant!
:-)
|
 |
Står Sverige stilla eller ?
|
Mark Stovert
|
2002-10-24 00:25:16
|
|
|
Hej alla !
Jag bara undrara varför det den senaste veckan skrivits så lite på sidan.
Står Sverige stilla eller ...?
Jag är som ni vet på en annan ort söderut men för den delen så behöver ni ju inte sluta skriva, jag sa att jag hade tillgång till dator här nere.
Det sista stycket var på skoj, men det förstod jag att ni fattade.
I nästa vecka eller ev redan på fredag så återkommer jag förhoppningsvis med mera "bokstäver".
Nu skall jag fortsätta med gänget, sista kvällen "you know" !
MVH
|
 |
Re: IES
|
KYLIS
|
2002-10-23 12:05:23
|
|
|
Har ett givet scenario om utvecklingen, dock vill jag ha ett par pusselbitar på plats innan jag börjar skriva desto mer kring aktien.
Jag har uppättat en hemsida om aktien, samt där jag följer upp det hela.
http://w1.923.telia.com/~u92303659/im-belle.htm
Detta är ett bolag som man säkerligen hade älskat på den gamla goda IM-tiden.
|
 |
Re: IES
|
testaren
|
2002-10-23 11:56:34
|
|
|
En gammal IM-are sedan 94-95.
Följer gärna onoterade bolag.
|
 |
Re: IES
|
KYLIS
|
2002-10-23 11:38:39
|
|
|
Är du bekant sedan tidigare?
|
 |
IES
|
testaren
|
2002-10-23 11:35:17
|
|
|
IM-Belle, har du något nytt om IES?
|
 |
Re: Mr Why !
|
Mr Why
|
2002-10-21 21:31:31
|
|
|
Hej Mark Stovert,
Kul om vi skulle vara samma person, för då skulle jag inte behöva sitta här i kylan och analysera börskurser, utan då skulle jag också ha haft det varmt och skönt.
Jag kan bara bekräfta att vi inte är samma persom.... Tyvärr??
Lev väl
|
 |
Mr Why !
|
Mark Stovert
|
2002-10-21 21:15:03
|
|
|
Ursäkta att jag tar upp en simpel och för andra helt oviktig fråga.
Du och jag har på VCW blivit anklagade för att vara samma person.
I så fall hade jag ju inte behövt sitta här nere i södra Europa och dricka pilsner själv, eller ?
PS Jag har anmält mitt intresse för en knvertibelpost (54 KKR).
Hoppas att jag får den !DS
|
 |
ElektronikGruppen
|
Mr Why
|
2002-10-21 20:43:35
|
|
|
Mr Rockefeller, kan Du förklara för mig som ännu inte sett några detaljer kring Elektronikgruppens rapport, hur aktien kunde rusa 20% på en rapport som visar att bolaget måste skriva bort 20milj av aktieägarnas pengar i lagernedskrivning.
Framtidsutsikterna för gruppen är ju enligt mitt förmenande mycket svårbedömda och därför måste väl slutsatsen bli att kursuppgången är att hänföra till ren spekulation, eller finns några andra underliggande faktorer som jag inte fattat trots att jag tycker mig ha bra koll på min gamla bransch.
Ibland fattar jag ingenting???
|
 |
Förestående Serverbyte
|
Webmaster
|
2002-10-21 20:38:06
|
|
|
Derank kommer att genomföra byte av web-server. Arbetet är planerat till torsdag förmiddag. Under arbetet kommer sidan att helt eller delvis vara nere. Vi kommer att jobba på så snabbt som möjligt för att minimera avbrottstiden.
Med den nya servern kommer prestandan att kunna förbättras och vissa av dom tekniska problem som finns idag kommer att kunna elimineras.
Vid hög belasting kan felmeddelande om scriptfel och timeout förekomma. Vidare kan sidan emellanåt verka seg. Vi hoppas på överseende för detta och hoppas att detta skall vara löst efter serverbytet.
|
 |
FOCAL POINT: ORDER VÄRD 0,5 MKR PÅ NY INTEGRATIONSPRODUKT
|
under luppen
|
2002-10-21 19:55:47
|
|
|
Stockholm (Direkt) Focal Point har fått en beställning på sin ny integrationsprodukt, som initialt är värd cirka 0,5 miljoner kronor.
Det framgår av ett pressmeddelande.
Den nya produkten används för att integrera Focal Point med andra installerade applikationer hos kunderna.
Bolaget, noterat på NGM, har också lanserat en ny version av sin programvaruplattform Focal Point som är helt webbaserad.
Bolaget räknar med att antalet licenskunder kommer att öka med mer än 50 procent i år, heter det i
pressmeddelandet./AE
|
 |
Re: God Man
|
GodMan
|
2002-10-21 18:49:38
|
|
|
Jo det lär säkert fortsätta vara nervöst ett tag till. Dock är mina placeringar långsiktiga så jag bryr mig inte så mycket. Tror börsen kommer stå avsevärt högre om 2-3år, och därför spelar det mindre roll vad som händer på kort sikt.
Dock är det väl mycket som talar för att vi trots allt nådde årlägsta härom veckan.
|
 |
God Man
|
KYLIS
|
2002-10-21 18:07:06
|
|
|
Innan det är dags för småbolagen ser vi nog en eller ett par resor ner igen!
Det är på tok för instabilt, marknaden och för osäker tillväxt inom många segment och vinsterna lär dröja för många samt behovet av kapital lär ligga nära för många om återhämtning fortsätter dröja.
Självsanering sker nu och dom starka blir därför starkare då dimman väl lättat. Det är bara psykologi som styr nu och just nu är vi för tillfället positivt inställda varför uppgången är naturlig.
Därför ser jag inte den kortsiktiga uppgången som ett läge att spekulera i småbolag ännu, detta pga av den obefinliga handel i dessa bolag. Tids nog finner även dessa sig i vad man kan kalla vändning men dessa är inte mogna ännu.
Att jag tror på Ericsson till 7,50 eller WM-Data till 10 innan klockorna klämtar för nyår är ju i sig ingen garant då bolagen har mycket kvar att bevisa men substansen har helt bortsetts i det tokrally ner som skett. Ericsson kan mycket väl hamna närmare 2,50 om det visar sig att vinsten 2004 bör eller kan ifrågasättas eller i värsta fall bekräftas. det är som sagt mycket kvar att bevisa innan vi kan få en definitiv trendvändning, nu styr enbart psykologiska faktorer. Men helt rätt skall man "spela" nu så är det bland dom mer likvida listorna.
|
 |
Re: Härliga uppgångar
|
GodMan
|
2002-10-21 17:38:09
|
|
|
Sorry att det blev dubbla inlägg.
|
 |
Härliga uppgångar
|
GodMan
|
2002-10-21 17:36:32
|
|
|
Skandia, Ericsson mfl har nu stigit med ca 100% sen botten.
Ligger fortfarande fullinvesterad i den typen av bolag (som jag redogjorde för nån månad sedan) sånär som på några suddar Human och Konftel (börstoppade idag föresten).
Idag såg vi många bolag på Attractiv40 och o-listan stiga kraftigt också (bla Elgruppen, Tlog och Enea), så det är precis i sin ordning (dom stora först och därefter dom mindre bolagen).
Om detta håller i sig så ska väl även Ngm kunna få sig en släng av uppgången. För säga vad man vill....inte är det någon rolig syn att kolla listan med tanke på den börshausse som varit senaste tiden.
Personligen ser jag inga direkta köpkandidater på Ngm. Tycker fortfarande att bolagen har på tok för mycket att bevisa först.
Bättre att fortsätta "hänga med" uppgången på dom större stabilare bolagen ett tag till.
|
 |
Härliga uppgångar
|
GodMan
|
2002-10-21 17:35:42
|
|
|
Skandia, Ericsson mfl har nu stigit med ca 100% sen botten.
Ligger fortfarande fullinvesterad i den typen av bolag (som jag redogjorde för nån månad sedan) sånär som på några suddar Human och Konftel (börstoppade idag föresten).
Idag såg vi många bolag på Attractiv40 och o-listan stiga kraftigt också (bla Elgruppen, Tlog och Enea), så det är precis i sin ordning (dom stora först och därefter dom mindre bolagen).
Om detta håller i sig så ska väl även Ngm kunna få sig en släng av uppgången. För säga vad man vill....inte är det någon rolig syn att kolla listan med tanke på den börshausse som varit senaste tiden.
Personligen ser jag inga direkta köpkandidater på Ngm. Tycker fortfarande att bolagen har på tok för mycket att bevisa först.
Bättre att fortsätta "hänga med" uppgången på dom större stabilare bolagen ett tag till.
|
 |
Rapport från extra bolagsstämma i ISEC AB
|
Mr Rockefeller
|
2002-10-21 16:46:46
|
|
|
Rätt inlägg - glömde förlustavdragen i förra...
Undertecknad var ende externe deltagare på ISECs extra bolagsstämma 2002-10-16. Mina förväntningar var återhållsamma, givet den prognos om ett svagt andra halvår som lämnats i halvårsrapporten. Jag blev dock positivt överraskad av vad jag fick höra och se.
ISEC byter namn till Reguard AB (publ). Företagets nya logotyp, som visades på bolagsstämman, var något av det svettigaste jag sett på länge. Ni som inte är aktieägare i Reguard AB, beställ prospektet via: info@isec.se; det är värt att beställa bara för logotypens skull.
Det går bättre och bättre för Reguard AB, orderingången ökar stadigt. Styrelseordföranden Tomas Julin (som bland annat tidigare på uppdrag av Jan Stenbeck som VD byggt upp COMVIQ GSM i Sverige och därtill har stor internationell erfarenhet) gjorde en gedigen presentation. Återigen upprepades prognosen om att marknaden förväntas återhämta sig nästa år, samtidigt som konkurrensen förväntas minska eftersom amerikanska företag kommer att fullt upp att göra på sin hemmamarknad, som en följd av terroristattackerna 11 september.
Reguard AB har starka produkter och en minst sagt imponerande referenslista. Nu när bolaget övergått från teknik- och produktfokus till fokus på försäljning bör Reguard AB kunna bli väldigt lönsamt. Kostnadsmedvetenheten imponerar: som exempel kan nämnas att bolaget på denna stämma tog beslut om att i fortsättningen bara utannonsera stämman i Post och Inrikes Tidningar samt i Svenska Dagbladet, en neddragning med en tidning i syfte att spara annonskostnader. Sådana besparingsåtgärder kan verka futtiga och överdrivna, men titta på vilka företag som är lönsammast: det är precis de företag som sparar på allt som tjänar mest pengar (Ikea osv), vilket är positivt för aktieägarna.
De långsiktiga målet är att Reguard AB om ett par år skall nå en omsättning på 100 mkr. Med den nya organisationen och kostnadsmedvetandet bör man då kunna nå ett resultat på cirka 10 mkr efter finansnetto. Om vi utgår från att Reguard AB lyckas nå detta år 2005 -2006 så bör värdet på bolaget då bli minst 100 mkr (det är rimligt att räkna med ett ganska högt p/e-tal (14) för ett säkerhetsföretag). Nuvärdet av detta bör då bli 45,8 mkr om vi räknar med en diskonteringsränta på 25% och 3,5 år. Om vi räknar med ett högre värde år 2005 - 2006 (120 mkr - p/e 17) blir nuvärdet 54,9 mkr. Bolaget har en goodwillpost på 10 mkr som man eventuellt kan dra ifrån, nuvärdet blir då mellan 36 och 45 mkr. Därtill kommer värdet av förlustavdragen, vilka i och för sig är osäkra, men troligtvis nu kan uppskattas vara värda cirka 4 mkr, nuvärdet blir då mellan 40 och 49 mkr.
Efter företrädesemissionen, som kommer att inledas om en vecka, kommer det att finnas 5,4 miljoner aktier. Det motiverade värdet på Reguard-aktien blir då mellan 7:40 och 9:10. Det bör alltså vara en bra affär att teckna sig i emissionen, eftersom aktierna där bara kostar 4 kr stycket.
Precis som SBT är ett nytt företag jämfört med vad det var ett par år sedan är också Reguard AB ett nytt företag jämfört med vad det var för bara ett halvår sedan. Ni som inte är övertygade, beställ ett prospekt på: info@isec.se eller ladda ner det på Reguard ABs hemsida (www.isec.se), även om ni då inte får se färgkompositionen i den nya logotypen (såvida ni inte har färgskrivare).
När prospektet når aktieägarna i slutet av veckan kommer troligtvis många att bli imponerade. Det kan då inte uteslutas att Reguard-aktien kommer att stiga en smula.
|
 |
Rapport från extra bolagsstämma i ISEC AB
|
Mr Rockefeller
|
2002-10-21 16:41:28
|
|
|
Undertecknad var ende externe deltagare på ISECs extra bolagsstämma 2002-10-16. Mina förväntningar var återhållsamma, givet den prognos om ett svagt andra halvår som lämnats i halvårsrapporten. Jag blev dock positivt överraskad av vad jag fick höra och se.
ISEC byter namn till Reguard AB (publ). Företagets nya logotyp, som visades på bolagsstämman, var något av det svettigaste jag sett på länge. Ni som ännu inte är aktieägare i Reguard AB, beställ prospektet via: info@isec.se; det är värt att beställa bara för logotypens skull.
Det går bättre och bättre för Reguard AB, orderingången ökar stadigt. Styrelseordföranden Tomas Julin (som bland annat tidigare på uppdrag av Jan Stenbeck som VD byggt upp COMVIQ GSM i Sverige och därtill har stor internationell erfarenhet) gjorde en gedigen presentation. Återigen upprepades prognosen om att marknaden förväntas återhämta sig nästa år, samtidigt som konkurrensen förväntas minska eftersom amerikanska företag kommer att fullt upp att göra på sin hemmamarknad, som en följd av terroristattackerna 11 september.
Reguard AB har starka produkter och en minst sagt imponerande referenslista. Nu när bolaget övergått från teknik- och produktfokus till fokus på försäljning bör Reguard AB kunna bli väldigt lönsamt. Kostnadsmedvetenheten imponerar: som exempel kan nämnas att bolaget på denna stämma tog beslut om att i fortsättningen bara utannonsera stämman i Post och Inrikes Tidningar samt i Svenska Dagbladet, en nedragning med en tidning i syfte att spara annonskostnader. Sådana besparingsåtgärder kan verka futtiga och överdrivna, men titta på vilka företag som är lönsammast: det är precis de företag som sparar på allt som tjänar mest pengar (Ikea osv), vilket är positivt för aktieägarna.
De långsiktiga målet är att Reguard AB om ett par år skall nå en omsättning på 100 mkr. Med den nya organisationen och kostnadsmedvetandet bör man då kunna nå ett resultat på cirka 10 mkr efter finansnetto. Om vi utgår från att Reguard AB lyckas nå detta år 2005 -2006 så bör värdet på bolaget då bli minst 100 mkr (det är rimligt att räkna med ett ganska högt p/e-tal (14) för ett säkerhetsföretag). Nuvärdet av detta bör då bli 45,7 mkr om vi räknar med en diskonteringsränta på 25% och 3,5 år. Om vi räknar med ett högre värde år 2005 (120 mkr - p/e 17) blir nuvärdet 54,8 mkr. Bolaget har en goodwillpost på 10 mkr som man eventuellt kan dra ifrån, nuvärdet blir då mellan 36 och 45 mkr.
Efter företrädesemissionen, som kommer att inledas om en vecka, kommer det att finnas 5,4 miljoner aktier. Det motiverade värdet på aktien blir då mellan 6:70 och 8:30. Det bör alltså vara en bra affär att teckna sig i emissionen, eftersom aktierna där bara kostar 4 kr stycket.
Precis som SBT är ett nytt företag jämfört med vad det var ett par år sedan är också Reguard AB ett nytt företag jämfört med vad det var för bara ett halvår sedan. Ni som inte är övertygade, beställ ett prospekt på: info@isec.se eller ladda ner det på Reguard ABs hemsida (www.isec.se), även om ni då inte får se färgkompositionen i den nya logotypen (såvida ni inte har färgskrivare).
När prospektet når aktieägarna i slutet av veckan kommer troligtvis många att bli imponerade. Det kan då inte uteslutas att Reguard-aktien kommer att stiga en smula.
|
 |
SBT - Mr Rockefeller
|
Mark Stovert
|
2002-10-21 15:51:52
|
|
|
Vad är det man skådar när man kommer hem efter en dags hårt arbtete ?
Att Mr Rockefeller blivit "omvänd".
Det kan ju direkt inte höra till vanligheterna.
- Välkommen i gänget Mr Rockefeller !
Det tog tid, kraft och på humöret för att få dig att förstå vad en del av vi andra redan visste.
Jag håller med både Mr Why och den nya bekantskapen Wedge när de säger att det är starkt av dig att öppet inför alla kunna erkänna att du hade "fel".
- Du skall ha stort beröm för ditt inlägg, framträdande och ditt engagemang i bolaget Mr Rockefeller.
GRATTIS till ett bra beslut !
Jag kan ju säga att jag tidigt i morse skickade in min "köporder" på en post om 54 KKR till SBT.
Jag hoppas nu innerligt att jag blir med i lottdragningen. Av allt att döma så är det väl en sådan som det måste bli.
Jag väntar faktiskt med lite nervositet på att få min tilldelning.
Intresset för SBT har blivit större den seanste tiden, det är helt klart och jag hoppas att det bara är början.
MVH/
|
 |
Mr Rockefeller och SBT
|
Mr Why
|
2002-10-21 14:20:10
|
|
|
Jag håller helt med Wedge när han ger Mr Rockefeller den komplimang han så väl behöver.
Mitt intresse är naturligtvis i första hand riktat mot den rapport som Mr Rockefeller givit, och som visar att SBT trots allt har möjlighet till en välförtjänt turn-around.
Att Mr Rockefeller dessutom på ett ödmjukt sätt meddelar att han återigen tror på bolaget hedrar honom och jag välkomnar honom också tillbaka in i den lilla skara som verkligen tror på SBT och dess framtid.
Jag lovar härmed inför alla Ni andra att göra samma avbön den dag då nya ledningen för det nya Reguard AB har visat samma förmåga till omvändning.
Det är denna typ av nyheter som vi behöver.
Tack för en bra rapport Mr Rockefeller, jag kommer att försöka teckna tre poster i SBT.
Lycka till med Reguard AB också.
|
 |
Mr Rockefeller och SBT
|
Wedge
|
2002-10-21 13:35:01
|
|
|
Det sägs i Bibeln, att det blir större glädje i himlen över en syndare som gör bättring än över tio, som ingen bättring behöva. Välkommen i gänget av på SBT troende, mr Rockefeller! Låt mig smatidigt uttrycka min respekt för en person, som har den intellektuella kapaciteten att ändra uppfattning och den moraliska styrkan att offentligt erkänna det.
|