 |
Ericsson
|
Boxarn
|
2002-07-27 16:02:56
|
|
|
Vår forna nationella stolthet är som bekant litet på dekis. "It´s no good having a leading market position if you have no market.", som en stor internationell drake uttryckte det. Och nu har alltså Moody´s sänkt Ericssons kreditbetyg till "junk bond status". Standard & Poor väntas följa efter nästa vecka. Ytterligare nedgraderingar kan komma. Kreditvärderingsinstituten menar att även med emissionsbeloppet medräknad så kommer likviditetssituationen att vara pressad. Fortsatta förluster i den löpande verksamheten, omstruktureringskostnader och skuldåterbetalningar tär hårt. Vissa utesluter inte att företaget behöver ytterligare kapital inom 12 månader.
Företagets egna prognoser om en vändning i marknadsförutsättningar för de egna produkterna tas emot med skepsis. Till exempel så tror Credit Suisse First Boston på en 18%-ig nedgång i år för mobilsystemsidan, 4%:s nedgång nästa år, därefter 3% nedgång var och en av åren fram till 2007.
Vad göra? Sälja företaget? Nja, det verkar inte finnas några lämpliga köpare. De tre företag som nämnts i det här sammanhanget är Nokia, Cisco och Microsoft. Om det skulle inträffat så sällar sig då Ericsson till två andra svenska flaggskepp - Volvo och Astra - som nu inte längre är just detta. Aj,aj, Moder Svea!
|
 |
Kommunikationstjänster
|
Boxarn
|
2002-07-27 15:34:47
|
|
|
Enligt en tysk undersökning så ligger MMS fortfarande först på 4:e plats när det gäller kommunikationstjänsternas omfattning i näten. Här följer ordningen:
1/ Tal
2/ SMS
3/ E-mail via mobiltelefon
4/ MMS
Men det här var väl kanske inget nytt.
|
 |
De amerikanska konsumenterna
|
Boxarn
|
2002-07-27 15:26:40
|
|
|
En fråga som återkommande stöts och blöts är denna: Kommer uppgången i den reala ekonomin lyfta börskurserna eller kommer negången i börskurserna att sänka den reala ekonomin?
Under den gångna veckan steg faktiskt Dow med 3 procent - det bästa detta index presterat sedan mitten av maj - medan Nasdaq sjönk med drygt 4%. Igår fick marknaderna ett visst förnyat mod genom att Michiganindexet över "consumer sentiment" visade bättre siffror än förväntat trots att det sjönk till sin lägsta nivå på 8 månader.
Vissa menar emellertid att börskursernas inverkan på konsumentviljan är överdrivan. 80% av den amerikanska befolkningen har mer av sin förmögenhet placerad i det egna hemmet än i aktier, och på bostadsmarknaden är det fortsatt hög efterfrågan och höga priser, bland annat beroende på de låga räntorna.
Men en del varnar också för en bubbla på husmarknaden. Inte blir det bättre av att de amerikanska hushållens skulder ligger på redkordnivåer - 76% av BNP -, budgetunderskott i de federala finanserna och annat smått och gott vad gäller obalanser i den amerikanska ekonomin.
|
 |
Test
|
Boxarn
|
2002-07-27 15:18:40
|
|
|
Testar innan jag på nytt försöker lägga in ett inlägg som inte "nådde fram".
|
 |
NGM
|
sixten
|
2002-07-27 14:00:37
|
|
|
I dagsläget så tror jag att det snarare är skräpstatus bolagen som kommer säka sig till NGM från O-listan men att det bara marginellt kommer påverka inställningen till NGM. Redan idag så är bolagen som är kvar lite grand av "the leftovers" som inte fick komma in på O-listan.
När börstrenden vänder är det troligtvis hos dessa bolag som vinnarna kommer finnas - alla bolag kanske inte är kvar och de som är kvar kan mycket väl sjunk mera innan vändningen kommer. Men som sagt, när vändningen kommer, då kan det mycket väl bli "inne" igen att lansera bolag på NGM då den senaste tidens vinnare troligtvis funnits på denna lista...
För övrigt saknar jag fortfarnade initiativ från ledning/styrelse och vill gärna se mera här.
|
 |
NGM
|
Boxarn
|
2002-07-27 13:50:19
|
|
|
Den eviga sagan NGM går vidare. Den får duga när det är litet tunt med diskussionsämnen. Vi får se om det går att rota fram några sådana i eftermiddag. I vilket fall som helst så noteras Printcom imorgon hos NGM. Företaget kommer från O-listan, om än dess observationslista. Skall vi se det som ett första tecken på att NGM kommer att lyckas värva över fler företag? Eller skall vi se det som om "skräpföretagen" samlas hos NGM och att det kan få andra att "dra sig" för att att notera sig där?
Någon gång under den gångna veckan -jag tror det var under onsdagen - lyckades någon köpa 30.000 aktier på den köpkurs - 23 öre - han/hon lagt. Jag är övertygad om att den personen gjorde en mycket god affär.
|
 |
Nya USA skandaler?
|
Mandel
|
2002-07-26 01:43:29
|
|
|
USA: RYKTEN OM INTERVENTIONER I AKTIEMARKNADEN - JP MORGAN
14:50
STOCKHOLM (Direkt) Den senaste tidens stora, men dock
kontrollerade, kursfall på den amerikanska börsen har gett
upphov till rykten i finanskretsar på Wall Street om att
amerikanska myndigheter har hållit i trådarna och därmed styrt
utvecklingen på marknaden. Det skriver JP Morgan i en
kommentar till marknadens aktuella tillstånd.
Interventionerna skulle, enligt ryktena, ha gjorts av
det så kallade Plunge Protection Team, som uppges vara ett
hemligt samarbete mellan den amerikanska finansministern,
chefen för den amerikanska centralbanken samt ledarna för den
amerkanska finansmyndigheten SEC och Commodity Futures Trading
Commission, CFTC. Syftet med organisationen skulle vara att
skydda investerarnas tilltro till den amerikanska
aktiemarknaden.
Plunge Protection Team har tidigare beskrivits i
Washington Post i februari 1997. Enligt tidningen startade den
hemliga organisationen i mars 1988 som en reaktion på
börskraschen den 19 oktober 1987, då Dow Jones index föll 22
procent på en dag.
Enligt ryktena ska organisationen i största hemlighet
ha agerat på marknaden under den senaste veckan för att
förhindra en snöbollseffekt på den amerikanska aktiemarknaden.
Tilltaget anses bekräftat av att Alan Greenspan tidigare i år
sagt att det skulle kunna bli nödvändigt att använda sig av
"okonventionella metoder" för att återskapa tilliten för
ekonomin och därmed aktiemarknaden.
Officiellt har organisationens existens aldrig blivit
bekräftad, då det ligger i sakens natur att det skulle vara
att kompromittera idéen om fria marknader, även om det
sannolikt skulle vinna stöd hos övriga G7-länder. Dessa länder
har uttryckt behovet av väl fungerande finansiella marknader,
och senast i söndags sa den japanska finansministern att han
anser att amerikanska myndigheter bör stötta de amerikanska
börserna genom stödköp.
En orsak till att det okonventionella penningpolitiska
verktyget tagits fram ur byrålådan nu är att den amerikanska
räntan är så pass låg, 1,75 procent, och att ytterligare
räntesänkningar därmed inte får den effekt på ekonomin som
skulle önskas.
Interventioner på aktiemarknaden lär dock på sikt inte
kunna vända den negativa trenden, bara förhindra en
okontrollerad negativ utveckling som kan komma att uppstå de
kommande veckorna, när flera stora bolag offentliggör sina
delårsrapporter. I många fall väntas rapporterna vara kryddade
med negativa utsikter./PG
#CODES T/MACRO
|
 |
Ps
|
Folke
|
2002-07-25 19:27:18
|
|
|
Hej igen!
Det var ett tag sen.
|
 |
MiljöMagnus-NGM
|
Folke
|
2002-07-25 19:26:00
|
|
|
Håller med!
|
 |
NGM-Holding
|
MiljöMagnus
|
2002-07-25 12:30:10
|
|
|
Har ni märkt att omsättningen åter är i det närmaste obefintlig, och att köpordrarna lyser med sin frånvaro (köparna ligger på 18öre nu).
Tycker det är märkligt eftersom insiders borde agera om nu rapporten andas optimism.
|
 |
Läst på nätet om låsta bromsar !
|
Mark Stovert
|
2002-07-24 23:22:58
|
|
|
Slump med "låsta bromsar" !? 2002-07-24 23:19:49
Ikväll läste jag följande på Sydnytt: svt.se/sydnytt
[Allvarliga brister på transporter med farligt gods]
"För andra gången på mindre än en vecka har en tankbil med brandfarlig vätska börjat brinna på E-6:an. Dessutom visade det sig vara samma chaufför och samma åkeri som i förra veckan.
Denna gången hade bromsklossarna legat mot bromstrumman som började glöda men det uppstod inga lågor. På åkeriet säger man att det är en ren slump.
Men polisinspektör Mikael Lindberg på Ängelholmspolisen har en helt annan uppfattning. Han säger till Sydnytt att bilen och tanksläpet hade många stora brister och att det är allvarligt att så dåliga ekipage färdas på vägarna med farligt gods. Detta ekipage måste nu åtgärda samtliga brister innan det får fortsätta sin transport."
--
Hur kan detta ske med den utökade "bromstestklubb" som finns och där flertalet åkerier och bussbolag vill vara med i för att visa sitt kvalitativa tänkande på bromssäkerhet.
På sätt och vis ett ISO 9000 för tunga fordon.
Är det vanligar än gemeneman tror att olyckor inträffar med låsta bromsar?
Kan det vara så att dagens fordonsbromsar inte är anpassade för de nya belastningar som fordon utsätts för ?
Enligt tidigare inlägg som jag läst av LTH, beskrevs skillnaden i test mellan olika bromsjusterare, där det visade sig att SBT är bäst i test.
Bl.a. kan ju olika pressreleaser från SBT visa att bussbolag i USA och i andra delar av världen, efter test valt SBT framför andra tillverkare.
Om nu SBT är så bra, är det då dags att åkerier och lastbilsägare ser samma fördelar som bussbolag gör ?
Om jag vore lastbilsägare skulle jag se mig om efter nyare och bättre teknik.
tex. SBT eller Haldex skivbromsar !
SBT's hemsida - www.sbt.nu.
Attila A
---
Som fleratlet tidigare negativa insändare skrivit om SBT's bromsjusterare så bör väl detta kunna påvisa att SBT kommer att kunna ha stora möjligheter att nå volymer även inom lastbils området inom nära framtid.
SBT kommer att bli en vinnare !
|
 |
sixten
|
GodMan
|
2002-07-24 01:37:17
|
|
|
Då är vi två.
|
 |
Börsoro
|
sixten
|
2002-07-24 00:52:47
|
|
|
Nytt ras på Nasdaq (-4.2 %) ikväll. Det börjar bli riktig otrevligt nu och man kan undra var det kommer sluta. Prognosinstitut, åtminstone i sverige, brukar alltid släpa efter när de ekonomiska fundamenta förändras. Om så är fallet även nu så lär prognoserna få revideras ned en hel del från dagens nivåer med anledning av börsnedgången...
Jag kan tyvärr konstatera att jag har haft ganska rätt på makronivå de senaste åren när jag flaggat för att nedgången kan bli djup pga av att vi haft en stor bubbla på börserna och att problemen inom telekom är viktiga att hålla koll på (jag vill inte påstå att jag haft allt rätt - har tex rekat några riktiga bottennapp när det aktier och vid flera tillfällen så har jag trott att börserna varit på väg att bottna ut).
|
 |
Ericsson
|
Mandel
|
2002-07-23 12:55:12
|
|
|
Ericsson tvivlar på amerikansk mobilmarknad
2002-07-23 08:42
Ericsson, som på marknaden för mobilnät är världsledande, tvivlar nu på den amerikanska mobiltekniken cdma och överväger att dra sig ur.
Med en marknadsandel på endast 5 procent på marknaden för cdma-nät planerar Ericsson att helt avveckla sin närvaro på marknaden för cdma-nät.
”Som läget är just nu har de tre största 45, 20 respektive 18 procent av marknaden. Vi har 5 och det håller inte i längden.” Det sa VD Kurt Hellström enligt Dagens Industri i samband med fredagens kvartalsrapport. Han menar att Ericsson antingen måste öka sin andel eller helt avveckla satsningen på cdma.
På Aragon Fondkommission tror Peter Nyström att en avveckling är riskfylld.
– Jag tror att cdma och den variant av 3G som är baserad på cdma blir större än vad Ericsson och de andra gsm-leverantörerna tror. Det är en för viktig marknad, säger han till DI.
Av Erik Mörner
|
 |
Konjukturen
|
Mandel
|
2002-07-23 12:45:11
|
|
|
STOCKHOLM (Direkt) Det är lite mer än 50 procents risk
att den reala tillväxten i USA blir negativ före årets slut.
Det skriver Morgan Stanley-ekonomen Stephen Roach i
ett kundbrev på tisdagen.
Risken för att USA:s ekonomi går in i ytterligare en
recession har ökat skriver Stephen Roach och pekar främst på
att den slutliga efterfrågan riskerar att sjunka just som
produktionen lyfts för att fylla på lagren.
I sin kommentar skriver Stephen Roach också att den
reala delen av ekonomin inte fullt ut har tagit till sig den
senaste tidens kapitulation på de amerikanska
aktiemarknaderna.
|
 |
Boxarn angående augusti
|
jugge
|
2002-07-22 09:28:29
|
|
|
Maj är en av de mest riskabla månaderna för att spekulera i aktier.
De andra är juli, januari, september, april, november, mars,
oktober, juni, december, augusti och februari.
Mark Twain
|
 |
Korrektion
|
Boxarn
|
2002-07-21 10:58:44
|
|
|
Dow startade på 884 1982 i inledningen på sin "bull run".
|
 |
SBT
|
Boxarn
|
2002-07-21 10:46:26
|
|
|
Det är naturligtvis bara att gratulera företaget och dess aktieägare. Men avtal är inte detsamma som order som "Mr Rockefeller" skrev. Men utan att vara insatt och utan att ha följt företaget under en lång tid så får man ändå intrycket att avtalet kommer att leda till order. Det är en indikation på hur lågt börshumöret har sjunkit att inte aktiekursen - om jag har förstått det rätt - reagerade.
|
 |
SBT artar sig
|
polarn
|
2002-07-21 10:36:24
|
|
|
Jaha, det händer tyligen saker under semstern, GREAT!
Hemsidan www.sbt.nu uppdaterad, sista nyheterna finns också där, hoppas SBT fortsätter med det.
Vill du kolla på slutkundernas bussar, klicka på bilder.
|
 |
Ericsson
|
Boxarn
|
2002-07-21 10:24:23
|
|
|
Jag läser i "Financial Times" att Ericsson använder både svångrem och hängslen när man anger villkoren för emissionen. Det är mycket ovanligt en emission BÅDE garanteras och att den sker till en stor "rabatt". Antingen eller är det som brukar gälla. Dessutom betalar Ericsson en hög avgift till bankerna - 3-4% av emissionsbeloppet - för att dessa skall köpa ej tecknade aktier. Tidningen använder faktiskt ordet "desperate" för att beteckna marknadens syn på företagets åtgärder.
|
 |
Den fortsatta utvecklingen
|
Boxarn
|
2002-07-21 09:46:29
|
|
|
I en artikel såg jag en mycket koncis och pregnant formulering av den fråga som nu många ställer sig inför när de bedömer den fortsatta utvecklingen i USA. Kommer den reala ekonomin lyfta aktiekurserna eller kommer aktiekurserna att sänka den reala ekonomin? Risken för det senare scenariot kan inte uteslutas eftersom den privata konsumtionen har så stor betydelse för den fortsatta utvecklingen och allt fler människor upplever att man inte har sina aktier i ryggen när man konsumerar. Konsumtionen har dock hittills tuffat på bra. Orsaken anses bland annat vara att värdena på bostadsmarknaden har stigit. De egna hemmens värden har ersatt aktierna i det här avseendet. Dessa värden beror i sin tur på de låga räntorna vilka i sin tur beror på den låga inflationen. Folk har i stigande grad intecknat sina kåkar för att finansiera sin konsumtion.
|
 |
Bear Market
|
Boxarn
|
2002-07-21 09:18:00
|
|
|
Det senaste numret av "Business Week" har en grizzlybjörn på framsidan. "Contrarians" vädrar morgonluft. Man påminner sig att en liknande omslagsbild fanns på tidskriften 1979 med rubriken "The Death of Equities". 1982 startade den längsta "bull market" som någonsin varit, från ett Dow index på 1.000 till nästan 12.000 i januari 2000 då det kulminerade. Nu väntar dessa "contrarians" bara på att "Time" och "Newsweek" kommer med liknande omslagsbilder och att marknaden slutligen kapitulerar med en "blowout".
Ta ovanstående på allvar eller inte! Men vissa gör det i alla fall.
|
 |
NGM
|
Boxarn
|
2002-07-21 09:08:01
|
|
|
I nuvarande läge är det nog mer relevant att jämföra NGM:s avgifter med de på Nya Marknaden och Aktietorget. Men frågan är om det är det om/när NGM får börsstatus. För övrigt kanske det är bolagen på dessa båda marknadsplatser som NGM skall sikta in sig på och värva över. Att som "SäkerPåSinSak" kategoriskt avfärda möjligheten att en del bolag kan värvas från Stockholmsbörsen tror jag heller inte riktigt på, även om jag inte förutser strömhopp därifrån.
|
 |
NGM-handeln
|
Fredd
|
2002-07-21 08:10:05
|
|
|
Elektronisk handel via Nordnet fungerar helt ok.
|
 |
NGM avgifter
|
sixten
|
2002-07-21 01:30:12
|
|
|
Man bör nog komma ihåg att NGM inte är den enda marknadsplatsen för bolag som inte kommer in på Stockholmsbörsen. Nya Marknaden och Aktietorget finns som bekant också och det är kanske mer relevant att jämföra avgifterna hos NGM med dessa bägge konkurrenter. Beträffande handeln, dvs rent tekniskt sett, så fungerar handeln bra på dessa listorna - det vet jag av egen erfarenhet.
|
 |
NGM handeln?
|
sixten
|
2002-07-21 01:22:42
|
|
|
Tyvärr vet jag inte om handeln fungerar bra på NGM idag - jag är för närvarande inte så aktiv på börserna (sålde av rätt mycket aktier tidigare pga av förestående lägenhetsköp) och just nu har jag inte några stora innehav på NGM.
Kankse vet någon annan?
|
 |
NGM igen
|
SäkerPåSinSak
|
2002-07-20 20:51:12
|
|
|
Skulle vara intressant att veta från er som handlar på NGM om dom fått ordning på handeln?
Vet du Sixten?
Tidigare var det ju så (med något enstaka undantag), att oavsett vilken mäklare man hade, kunde det dröja 5-10, ja kanske 1 timme ibland innan ordrarna gick igenom.
Har man nu ordnat så det går lika fork/smidigt/enkelt att handla på NGM som på Fondbörsen?
|
 |
NGM
|
sixten
|
2002-07-20 20:37:06
|
|
|
Jag tror inte att en eventuell börsstatus för NGM kommer innebära så mycket initialt (jag är för övrigt skeptisk till att nuvarande kapitaltillskott räcker för att blidka Finansinspektionen på denna punkt).
Det som bolagen söker med en notering är dels möjligheten att ta in kapital och då är en hög, stabil och likvid handel en fördel men bolag kan också söka trovärdighet inför kunder/partners, det kan ses ur marknadsföringssynvinkel eller som ett sätt att kunna avlöna sina anställda mha optioner. Jag tror att det viktigaste NGM kan göra är att öka sin trovärdighet och status som marknadsplats - idag anser jag att det finns en hel del att göra här och jag har inte sett några konkreta tecken på att man tar tag i detta. En anna sak som NGM kan göra är att nischa sig, man är idag nischad mot mindre bolag men ev skulle man kunna göra ansatser att locka över bolag inom vissa sektorer och på så sätt uppnå fördelar.
Om vi jämför NGM idag med SBI runt 1996 så är det en stor skillnad - då var det lite häftigt att vara noterad på en mindre marknadsplats vilket det knappast är idag.
Jag tror alltså inte att en ev börsstatus gör så stor skillnad men med tiden kanske NGM blir en mera attraktiv marknadsplats. Att man nu återigen får in mäklare som ägare kanske kan öka intresset att notera bolag på NGM...
|
 |
Ngm
|
SäkerPåSinSak
|
2002-07-20 19:58:14
|
|
|
En sak är om dom lyckas få nynoteringar, men att dom skulle lyckas locka över bolag från O-lista....näääää knappast.
Hur är det föresten med orderläggningen? Fortfarande fördröjning med flera minuter?
|
 |
NGM - igen
|
Boxarn
|
2002-07-20 17:02:57
|
|
|
Jag vet att en del här betvivlar att NGM kommer att uppnå börsstatus på grund av att det så länge från företagets sida har sagts vara i faggorna men har dröjt. Men om vi nu antar att man trots detta - kanske någon gång under det första halvåret 2003 - får godkännande från finansinspektionen, får detta då några påtagligt positiva konsekvenser för NGM? Kommer det ändå att finnas skäl för att trots lägre avgifter stanna kvar på Stockholmsbörsen? Eller kommer många företag - t.ex. bland de på O-listan - att söka sig till NGM? Vad säger panelen?
|
 |
NGM
|
Boxarn
|
2002-07-20 16:44:51
|
|
|
Jag checkade upp halvårsrapporten. Där står det att checkräkningskrediten är outnyttjad.
Signaturen "engeem" skriver att NGM:s avgifter är höga. Nåja! Allting är relativt. I förhållande till OM:s avgifter är de låga om jag inte fått ett felaktigt intryck. När det gäller motiven för notering så skriver samme signatur att det är av vikt att NGM vidtar åtgärder för att om möjligt öka handeln i de noterade aktierna. Jag håller med. Däremot tror jag inte att det är så stor risk för att en låg aktivitet i handeln skulle framkalla avnoteringar. Företagens ledningar kanske vill spara litet pengar men aktieägarna tycker inte om när aktier avnoteras.
En större risk för avnoteringar tror jag är att en hel del av de noterade företagen går i konkurs och att NGM på så sätt mister företag i stort sett samma takt som nya noterar sig. Många av företagen hos NGM har en skral ekonomi.
På plussidan finns att det fjärde kvartalet kommer att inbringa mer intäkter än de tre föregående på samma sätt som hände förra året eftersom de noterade företagen vars aktier inte handlats i en viss omfattning då får betala en tilläggsavgift för att komma upp i minimiavgiften. Om det nu inte är så att NGM ändrat på "betalningsstrukturen", vill säga.
Konvertibelemissionen tror jag har flera syften. En är att helt enkelt stärka kassan och balansräkningen. En annan är att uppfylla kraven för att uppnå börsstatus, något som man enligt uppgift beräknas göra i november eller december.
Ett ytterligare syfte tror jag är att man hos NGM på allvar tänker marknadsföra sig mot bolag noterade hos OM. Enligt uppgifter som nått mig på omvägar så anser man hos NGM att man nu har en arsenal av argument som till och med skulle kunna få en del företag att lämna OM och notera sig hos NGM istället. Printcom är ett exempel på detta. Men här finns också den risken att man lägger ut stora pengar på marknadsföringsåtgärder och att resultatet bli magert. Och då skulle vi åter vara tillbaka på förlustsiffror.
Men spännande är företaget i vilket fall som helst. Jag tror att det kan komma att hända en hel del i framtiden med företagets utbud av tjänster och dess inriktning.
|
 |
Augusti
|
Boxarn
|
2002-07-20 16:13:00
|
|
|
Här kommer några "kuriosa" som man väl inte skall ta alltför allvarligt.
Augusti är en av de sämsta månaderna för aktier om man blickar tillbaka i historien. Men det är också en månad när det har vänt ordentligt. Vissa väntar nu bara på den slutliga "kapitulationen" för att åter gå in i marknaden.
|
 |
Ericsson
|
Boxarn
|
2002-07-20 16:08:58
|
|
|
Den "rabatt" som företrädesemissionen ger de nuvarande aktieägarna - 74% i förhållande till slutkursen i torsdags - är den största ett företag har gett i Europa sedan 1990. Detta, menar en del bedömare, kommer också tvinga France Telecom och Deutsche Telekom att ge liknande rabatter. Båda företagen tros gå ut med emissioner för att nedbringa skulderna i företagen.
|
 |
sixten
|
Boxarn
|
2002-07-20 15:26:10
|
|
|
"The Economist" har två artiklar om telekombranschen i sitt senaste nummer av hemsidan. Men det har du väl kanske redan sett. I vilket fall som helst så skriver man där under rubriken "The great telecoms crash" att telekombubblan är 10 gånger så stor om "dotcom"-bubblan. Konsolideringar står för dörren. WorldComs med sannolikhet nära förestående konkurs kommer att bli den största i världshistorien. Operatörernas sammanlagda skuldberg uppgår till 1.000 miljarder dollar. Inte så konstigt då att Ericsson har problem.
|
 |
Börserna
|
Boxarn
|
2002-07-20 14:55:01
|
|
|
Dow gjorde som bekant en ordentlig djupdykning igår. Det var den största sedan den 17 september förra året. Indexet står nu lägre än det stod efter terrorattackerna. Inte sedan i oktober 98 har det stått så lågt. Dow har nu fallit 9 av de 10 senaste sessionerna. Den igår lär för övrigt ha varit den till antalet omsatta aktier största i New York börsens historia. Förvaltare talar om att många kunder helt enkelt blivit rädda. Dock kunde man notera ett mindre uppsving i slutet av börsdagen och "after hours".
Faktorer som inverkade menligt på stämningen var bland andra att Microsoft som nämnts överraskade negativt liksom Sun Microsystems vars kurs föll 27%. Inte blev det bättre av att Johnson & Johnson, visar det sig, är föremål för en undersökning med anledning av "oklarheter" vid en av företagets fabriker. I Europa var det Ericsson som var den stora boven.
|
 |
Irak
|
Boxarn
|
2002-07-20 14:36:55
|
|
|
På tal om oljan! Priset på den kan nog i alla fall komma att skjuta upp framåt hösten. Man skall självfallet vara mycket skeptisk till vad som skrivs om USA:s planer gentemot Irak och Saddam Hussein men den gängse uppfattningen är att en aktion kommer i början av nästa år. Bedömare anser att indikationerna på detta är många. Så även om det skulle komma börsuppgångar fram i höst så kan dessa få ett abrupt slut några månader eller ett halvår senare.
|
 |
USA
|
Boxarn
|
2002-07-20 14:32:11
|
|
|
På plussidan står att inflationen är låg - och kan bli än lägre om ett priskrig på olja bryter ut som OPEC har hotat med eftersom man menar att Ryssland tar för sig alldeles för mycket av världsmarknaden - och att produktiviteten visar överraskande starka siffror. På minussidan finns den låga investeringsviljan bland företagen. Vad gäller konsumenterna så har deras tilltro till ekonomin minskat mer än väntat men de fortsätter i alla fall att konsumera. I allt högre grad importerade varor visar det sig emellertid. Siffror för handelsbalansen som kom i fredags var sämre än väntade. Dollarn försvagades som ett resultat.
De sjunkande börskurserna börjar nu bli ett reellt hot mot den reala ekonomin. Risken finns att konsumenterna - på grund av att de inte upplever sig ha "täckning bakåt"
- börjar dra i bromsen. Det finns de som allt mer börjar lufta tankegångar om att USA och i världen i övrigt kommer att gå in i en period liknande den som Japan upplevt och fastnar i en långt utdragen period av låg ekonomisk aktivitet.
|
 |
sixten/Ericsson
|
Boxarn
|
2002-07-20 13:52:01
|
|
|
Nej, du "sixten"! Jag avstår. Jag har inte alls de kunskaper du har om företaget och den bransch det är verksamt i. Jag tycker du verkar ha fångat upp det allt väsentliga i den problematik som Ericsson och telekombranschen brottas med. Om jag hittar något av intresse när jag "strövar omkring" i internationell press så kanske jag återkommer.
Vad avser Microsoft så togs halvårsrapporten emot negativt.
|
 |
Boxarn/Ericsson
|
sixten
|
2002-07-20 13:40:31
|
|
|
Jag skulle vara intresserad av att höra dina kommentarer till Ericssons rapport och emission samt om du tror att det är läge att köpa aktier i Ericsson idag?
|
 |
Coca-Cola
|
Boxarn
|
2002-07-20 13:24:56
|
|
|
Företaget avser att kalkylera in sina optionsprogram i kostnaderna. Bra, tyckte jag naturligtvis. Och det är det självfallet. Men det tog mig en dag - en förmildrande omständighet är emellertid att jag kom på det själv - att begripa att det var en "reklamkupp" - som företaget gjort sig känt för under sin historia - trots att vi här för en tid sedan av en signatur uppmärksammades på att utspel av den här typen kan vara betingat av PR-motiv. Märkligt hur trögtänkt man är ibland!
|