 |
Ericsson/Telekom (igen)
|
sixten
|
2002-07-20 08:45:51
|
|
|
Jag skrev i mitt tidigare inlägg:
"För att öka intäkterna (eller ARPU = Average Revenue Per User) så behöver operatörerna göra nya investeringar som de idag ofta inte har råd med. "
Jag skulle vilja modifiera detta något: det finns teknik som operatörerna kan investera i för att öka intäkterna och på sikt måste de göra det. Men idag är det kanske viktigare att operatörerna lär sig bättre vad deras kunder behöver och att operatörerna lär sig jobba med de mindre bolag som har för avsikt att tjäna pengar på att ta fram applikationer. Operatörerna är väldigt stora bolag och applikationsutvecklarna är mycket små bolag - företagskulturerna och sättet att göra affärer är därför helt olika i dessa båda grupper. Operatörerna är traditionellt sett mycket protektionistiska av sig - de vill gärna äga kunden och ser gärna att de applikationer som kunden använder väljs från det utbud som operatören tillhandahåller.
Sammanfattningsvis så tror jag att det är inom området affärsutveckling som både operatörerna och telekomföretagen behöver bli bättre.
|
 |
Ericsson - framtiden
|
sixten
|
2002-07-20 00:42:06
|
|
|
Vad kan man då vänta sig framöver för telekom branschen i allmänhet och Ericsson i synnerhet? Ja, den som det visste...
Men, med tanke på den skuldbörda som många (inte minst europeiska) operatörer befinner sig i så lär inte efterfrågan på systemsidan ta fart innan operatörernas ekonomier har förbättrats. (Kom också ihåg att europa hela tiden legat före USA när det gäller mobil användning och det är därför extra allvarligt att det är dessa operatörer som helt har dragit i bromsen).
Det som kan förbättra operatörernas ekonomiska situationer är antingen vinster eller att operatörerna kan ta in nytt kapital från börserna. De flesta operatörerna gör idag vinster på sina rörelser. Problemet är att skuldräntorna kan och håller på att knäcka flera bolag (Worldcom, Mobilcom etc) medan andra bolag successivt går åt rätt håll. För att öka intäkterna (eller ARPU = Average Revenue Per User) så behöver operatörerna göra nya investeringar som de idag ofta inte har råd med. Konkurrenterna gör heller inga investeringar så de flesta sitter mest och väntar på bättre tider, antingen på börsen eller att de egna finanserna sakteligen ska förbättras. Börserna å sin sida är starkt beoende av telekombranschen då den fortfarande är så pass viktig plus att man hamnat i en negativ spiral där börserna och den reala ekonomin växelverkar i en nedåtgående trend.
Finns det då inget hopp om framtiden? Jo det finns det nog: börserna är idag lågt värderade (och då tänker jag inte på P/E-tal utan här litar jag mera på min lilltå som har en egen inbygd indikator för den här typen av frågor (dvs min intuition)). Därmed inte sagt att börserna kommer lyfta imorgon. Det behövs nog någon händelse som får den negativa spiralen att brytas - en mycket positiv rapport och prognos från Microsoft, positiv ekonomisk statistik eller en sk. washout. Dvs något som gör att börserna stabiliseras och förtroendet återvänder från spararna.
En sak som jag tror skulle kunna vända börstrenden är om telekombranschen verkligen lyckades ta fram någon killer application. DVS, om marknaderna såg att mobilt internet börjar komma och det går att tjäna pengar på det. Detta skulle dels förbättra vinstprognoserna för operatörerna och samtidigt minska osäkerheten på finansmarknaderna vilket kanske till och med skulle ledan till att operatörerna kunde börja göra nyemissioner och börja satsa offensivt igen. Potentiella killer applikationer är mail, spel, nyheter/börsinfo, sex, betalning etc.
Mitt tips är att telekombranschen kommer vara i bättre skick om ett år än den är idag. Och om Ericsson lyckas hålla ihop sin verksamhet något så när så borde aktien kunna stå betydligt högre om ett år än vad den gör idag. Men det är långt ifrån riskfritt och kursen kan mycket väl stå i 5 kronor om två månader.
|
 |
Ericsson - en historisk tillbakablick
|
sixten
|
2002-07-20 00:02:22
|
|
|
Håhåjaja vilket eländes elände det varit runt Telkom i allmänhet och Ericsson i synnerhet på senaste tiden. Visst finns det flera bolag som drabbats på liknande sätt: Lucent, Nortel och Marconi för att nämna några. Men inte trodde väl någon för 2 år sedan att detta skulle kunna hända med Ericsson? För 2 år sedan gick visserligen telefonerna dåligt men Ericsson var ledande på systemsidan som tjänade tiotals miljarder (i vinst) på årsbasis! Ericsson kändes, trots vissa problem beträffande design och marknadsföring av telefonerna, så kändes Ericsson ändå som ett mycket stabilt och seriöst bolag.
Nu har Ericsson säkrat överlevnaden men till priset av en dubbling av antalet aktier. Och ändå finns det förståsigpåare som säger att det kanske inte räcker. Ack ack, jämmer och elände.
Vad har då hänt? Allt är inte telekombolagens fel (även om de har viss skuld, mer om detta nedan). Den största orsaken till krisen är 3G aktionerna som kom i ett läge där börserna, eller snarare IT och tele företagen, var sanslöst uppblåsta. Internet var den nya religionen och alla noterade bolag, oavsett bransch, skulle skicka ut en pressrelease om att de skulle börja sälja sina produkter på Internet, eller tillhandahålla vissa tjänster via WAP etc varpå marknaden svarade med att höja kursen flera tiotals procent. Mobilt internet var nästa hype och att missa en 3G licens var helt enkelt inte att tänka på för en VD för en större mobiloperatör. Priserna trissades därför upp till astronomiska belopp. En konsolidering bland teleoperatörerna höll samtidigt på att ske och här gälde det att äta eller att ätas. Flera av Deranks läsare kommer säkert ihåg kampen mellan Vodaphone och Mannesman - vem skulle vinna? Till slut lyckades Vodaphone köpa upp Mannesman efter att lovat att deras nya samarbetsprojekt med Vivendi (ett annat problem bolag) skulle erbjuda "internet överallt" (Vizzavi som projektet heter för idag en ganska tynande tillvaro). När teleoperatörerna friskt köpte både licenser för 3G och konkurrenter så var finansieringen inget problem. Det var ju bara att göra en smärre nyemission på tiotals miljarder eller mera. Men med tanke på hur operatörerna värderades så var det fortfarande peanuts. Sen kom nedgången på finansmarknaderna och operatörerna har fortfarande inte lyckats hämta sig från sina skuldberg. Ovanstående beskrivning speglar i första hand den europeiska marknaden där 3G auktionerna varit dominerande och det är också i europa som problemen är som störst idag.
Men Ericsson mfl får också ta på sig en del av skulden: titta bara på hur WAP och GPRS har tagits till marknaden. Först har teknikerna haussats och marknadsförts som något som de inte är. Sedan har man gjort det så knöligt för användarna att komma igång så att till och med tekniskt bevandrade personer fått problem. Och till på köpet har man inte förmått hitta några intressanta applikationer att använda de nya teknikerna till. Visst, "mobilt internet" (som kanske inte är samma sak som vanligt internet) kommer säkert men det är inte konstigt om slutkonsumenterna är skeptiska. Jag kan hålla med om att det inte är någon trivial uppgift att ta fram en mobil variant av internet på en handfull år. Men jag tror också att telekombranschen fortfarande präglas av sitt historiska arv: dvs att sälja telesystem till statliga televerk/monopol. Detta är också en av förklaringarna till att Nokia har varit så framgångsrika - de har nämligen inte detta arv/belastning då Nokia till för 15 år sedan snarare var ett industrikonglomerat.
|
 |
KYLIS
|
(real)SVULLO
|
2002-07-19 20:28:57
|
|
|
DET VÄRSTA ÄR ATT JAG TROR DET ÄR LÅÅÅÅÅNGT KVAR TILL BOTTEN.
VISST....VINNARE KOMMER ALLTID ATT FINNAS, MEN INDEX SKA NER EN BRA BIT TILL.
|
 |
Mynt
|
KYLIS
|
2002-07-19 13:57:48
|
|
|
Ja om man har gamla eller nya Peson spelar det nog mindre roll då.
Ericssons resultat är ju ett debakel i sig men det mesta är psykologiskt då resultatet var bra eller inte bra men bättre än väntat. lite minus är nedskärning i prognoserna men inte det som föranleder ett ras på 20% det är nog relaterat till emissionskursen på endast 3,80.
Tillväxten finns inte inom Telecom den saken är nog rätt klar den närmaste tiden, men det behöver inte innebära att allt annat inte har det.
|
 |
STÅENDE REKEN GÄLLER FORTFARANDE
|
(real)SVULLO
|
2002-07-19 12:36:28
|
|
|
AVSTÅ FRÅN ALLT VAD AKTIER HETER UNDER EN LÅNG TID FRAMÖVER.
AMORTERA AV LÅN, SPARA I OBLIGATIONER ELLER GÖR SOM JAG...KÖP FRIMÄRKEN (ELLER KONST, MYNT ETC) OCH FÅ NÅGOT VACKER ATT TITTA PÅ.
|
 |
Om NGM
|
engeem
|
2002-07-18 19:32:30
|
|
|
Om NGM
Bolag som söker notering är i första hand ute efter likviditet i sin aktie, man vill ha en riktig värdering och god handel.
Idag ser ekonomin någorlunda bra ut för NGM eftersom noteringsavgiften är hög, månadsavgiften är hög och även så även priset för pressmeddelande. Som noterat bolag på NGM måste man skicka ut sina pressmeddelande via NGM. NGM klarar sig bra idag pga av intäkter som inte är relaterade till handeln i papperna. Detta är i sig en stor risk. Bolagens primära mål med en notering är just likviditeten vilket man också är redo att betala för. Som noterat bolag på NGM har man kostnaden, men handeln i papperna är stendöd. För att NGM ska fortsätta att ta ut den där typen av kostnader (och dessutom höja kostnaderna) måste de skapa likviditet i aktierna, annars försvinners bolagens incitament att vara noterade.
För NGMs aktieägare är det naturligvis kul att deras siffror ser allt bättre ut. Men eftersom likvidieten inte ökar kommer bolagens intresse sina noteringar (och även nynoteringar) självfallet att minska. NGM måste göra det de hittills aldrig varit intresserade av – att marknadsföra sina bolag. Inte skapa mer kostnader för dem, utan skapa möjligheter till likviditet. Det är det som de är ute efter.
|
 |
Translink
|
LUTON
|
2002-07-18 13:12:33
|
|
|
Någon som känner till den aktuella situationen i Translink?
Har huvudägaren satsat nytt kapital tillräckligt för att undvika likvidationen?
|
 |
NGMs egna kapital
|
testaren
|
2002-07-18 11:05:24
|
|
|
NGMs egna kapial är nere på 48 öre per aktie, vid 45 öre är man tvungen att upprätta en kontrollbalanräkning eftersom det nominella värdet är 90 öre per aktie.
5 dagar innan rappotens datum, 20020630, skrivs det ner till 55 öre.
Man sitter verkligen med kniven på strupen, en kontrollbalansräkning hade skapat fel signaler utåt.
|
 |
Daydreams nyemission fulltecknad
|
Poike
|
2002-07-17 20:39:23
|
|
|
Daydreams nyemission fulltecknad
Daydreams nyemission om 14 350 000 kr har fulltecknats. Antalet aktier efter emissionen uppgår till 43 050 000, varav 690 000 aktier av serie A och 42 360 000 aktier av serie B. Med en aktiekurs på 95 öre värderas Daydream således till 40,9 Mkr.
Sjunnesson & Krook ny storägare
Sjunnesson & Krook Corporate Finance har tecknat, och betalat, drygt 3,9 miljoner B-aktier i Daydream Softwares nyemission. Efter omvandling av betalda teckningsaktier till B-aktier motsvarar det 9,1 procent av kapitalet och 7,8 procent av rösterna i bolaget.
Fredrik Larsson på Sjunnesson & Krook säger till Spelinfo att man tycker spelmarknaden är intressant och att man intresserar sig för denna typ av företag. På frågan vad Sjunnesson & Krook har för avsikt att göra med sitt innehavet så blir svaret att det är en spännande investering för framtiden.
(www.spelinfo.net)
|
 |
NGM
|
Mr Rockefeller
|
2002-07-16 22:14:42
|
|
|
Jag kollade upp det själv: efter konvertering uppgår antalet aktier i NGM till ca 59.000.000. Det betyder att börsvärdet vid en kurs på 31 öre är ca 18,3 mkr. Det känns lite lågt, men det krävs nog en tillväxt av bolag för att det ska bli ordning på resultatet. Eftersom det nu är 53 bolag noterade uppgår månadsavgifterna till ca 3,2 mkr i halvåret eller 6,4 mkr per helår. Varje ytterligare noterat bolag leder till ytterligare 120.000 i intäkter.
NG-NEWS verkar dra in ca 2.500 kr per skickat pressmeddelande.
Transaktionskostnader från handeln ger inte så mycket, ens om handeln ökar.
NGM är nog ganska så beroende av att antalet bolag på listan ökar; marginalkostnaden av ytterligare ett bolag torde vara mycket begränsad. Vidare är det viktigt att man klarar konkurrensen gentemot Aktietorget och Nya Marknaden, men det verkar väl gå hyfsat. Aktietorget är väl dock en billigare noteringsplats.
Risken i NGM är fortsatt hög, men en mindre investering kanske det kan vaar värt.
|
 |
Mr Rockefeller
|
Mandel
|
2002-07-16 21:36:20
|
|
|
Måste vara en hel del aktier nu, med tanke på alla emissioner man gjort. Tyvärr vet jag inte det exakta antalet.
|
 |
-> Affekaffe (NGM)
|
Mr Rockefeller
|
2002-07-16 20:23:26
|
|
|
Jag har tidigare struntat i NGM, men efter delårsrapporten kan man kanske bli lite intresserad... Jag har lite undringar som du kanske kan besvara, om du har uppgifterna i huvudet...
Hur många aktier finns det i NGM?
Hur många aktier kommer det att finnas i NGM efter full konvertering (alla konvertibellån)?
Konvertibellånet med lösenkurs om 55 öre, när ska det lösas och till vilken ränta löper det?
Hur mycket är NGMs intäkt på ett pressmeddelande som skickas ut via deras NGM News tjänst?
Har de några andra intäkter än noteringsavgiften (på ca 400.000 kr tror jag det stod på hemsidan) och månadsavgiften på 10.000 per bolag?
|
 |
NGM
|
Affekaffe
|
2002-07-16 20:02:22
|
|
|
Jag håller med Boxarn om att både 30 och 40 öre är en alldeles för låg kurs på bolaget som det ser ut nu. De konvertibla skuldebreven har en inlösenkurs på 55 öre per aktie vilket är det värde på aktien som lånegivarna accepterat.
Förstår jag det hela rätt kommer det att ske en nyemission på 20 miljoner aktier till kursen 55 öre den dag lånegivarna beslutar sig för att de inte vill ha tillbaka sina pengar.
De som har lånat ut 10 miljoner till bolaget har alltså accepterat ett värde på aktien till 55 öre. De har alltså fått en insyn i bolaget som marknaden inte har fått. Alltså är aktien knappast värd mindre än så. Förr eller senare får marknaden samma information och då bör aktien snabbt klättra upp till en nivå kring 50 öre.
|
 |
Mr Rockefeller: SBT - kommentar
|
Hasse
|
2002-07-16 17:26:25
|
|
|
Det är ju nästan totala motsatsen mot Knorr-Bremse, dom höll mest på med tåg bromsar. Dom sålde inte Haldex tidigare.
Jag tror inte Knorr-Bremse hade nån erfarenhet av att sälja bromshävarmar till bussar.
Det nya avtalet är i princip en massa (säkra) ordrar till befintlig distributör, som har har sålt
massor med bromshävarmar till bussar. Vem köpte dom av tidigare?
SBT har brädat någon.
Grejen är att slutkunden (Bussbolagen) har ett behov av att
byta bromshävarmar efterhand som de gamla uttjänas, och i praktiken har en leverantör har ingått avtalet med SBT.
Storbritannien är ett busstätt land, där säkerhetsmedvetandet är stort.
Bussbolagen följer de tester som gjorts med olika prodkter.
Det är idag en känd kostnadsbesparing
för ett bussbolag att välja hållbara
bromshävarmar.
Nu har SBT fått hjälp av ett gäng
säljare på plats.
Det här är 90 graders kursändring åt rätt håll för SBT.
I och med dessa frekventa ordarna/beställningar,
så kommer SBTs kassainflöde att öka
rejält.
|
 |
SBT - kommentar
|
Mr Rockefeller
|
2002-07-16 16:15:32
|
|
|
Visst är det bra att SBT tar hem ett exportavtal för Storbritannien, speciellt som motbalans till USA nu då dollarn rasar, men någon order är det inte. SBT har presenterat avtal förut som inte lett ttill något, mins bara när Knorr-Bremse skulle sälja SBTs hävarmar, men inte sålde ett dugg.
Jag tror inte det blir någon fart på SBT-aktien förrän bolaget kan visa upp en rejäl omsättningsökning och, framför allt, en rejäl vinst. Och det lär dröja. Möjligtvis kan SBT nå break-even sista kvartalet i år, men knappast det heller nu när emissionerna dragit ut på tiden. Med andra ord: ni som hoppas på en uppgång i SBT-aktien i år får nog vänta förgäves.
|
 |
NGM
|
Boxarn
|
2002-07-16 14:17:26
|
|
|
Stod det för övrigt inte i halvårsrapporten just att checkkrediten var outnyttjad? Jag har litet bråttom tillbaka till ölen och hängmattan så jag ids inte checka upp det.
Ser att det ligger rätt stora köporder på 30 och 31 öre. Om säljarna tolkar rapporten korrekt, som jag ser den, så kommer köparna bli tvungna att krypa uppåt. Jag skulle definitivt heller inte sälja mina aktier på den nivå som säljarna nu ligger.
|
 |
Räntan
|
Boxarn
|
2002-07-16 14:08:51
|
|
|
Det börjar nu glunkas på Wall Street om att det kan bli aktuellt med räntesänkningar. Detta med anledning av riskerna med den nedåtgående spiralen i börskurserna och därmed också riskerna för den reala ekonomin eftersom de sjunkande börskurserna underminerar den amerikanska privatkonsumtionen och denna står för 2/3 av den amerikanska ekonomin. Vi får väl se vad Alan Greenspan har att säga senare idag när han kommer med sin traditionella halvårsrapport om tillståndet i ekonomin. Kanske han där ger signaler som marknaden kommer att tolka som att en räntesänkning inte är utesluten.
|
 |
Affekaffe
|
Boxarn
|
2002-07-16 14:03:55
|
|
|
Som jag förstått det är checkkrediten outnyttjad. Den har tagits upp som skuld men jag tror att man balanserat det genom att också ta upp den bland tillgångar. Jag har visserligen inte penetrerat siffrorna när till varje krona men jag har mycket svårt att få det till ett negativt kassaflöde när man tittar på övriga siffrorna, framför allt avskrivningarna.
|
 |
Grattis SBT, ni får en "guldbagge"
|
Hasse
|
2002-07-16 08:26:31
|
|
|
Vilken kanonorder för lilla SBT,
det här kommer definitivt att förändra situationen, beträffande investerare, popularitet/acceptans på marknaden.
Otroligt att dom med så små resureser lyckas ro hem en sån order. En "guldbagge" till SBTs personal.
|
 |
Boxarn om NGM
|
Affekaffe
|
2002-07-15 16:15:50
|
|
|
Jag delar din uppfattning om att NGM verkligen överraskade positivt denna gången men...
...du skriver att bolaget hade ett positivt kassaflöde på 0,5 MSEK under perioden. Men om jag förstår rätt när jag kikar på siffrorna så har de lånat upp 1 miljon under samma period. Alltså har de egentligen haft ett negativt kassaflöde på 0,5 MSEK.
|
 |
SBT - avtal
|
Mr Rockefeller
|
2002-07-15 14:19:14
|
|
|
SBT I LANDSKRONA: SBT TECKNAR DISTRIBUTIONSAVTAL FÖR STORBRITANNIEN, NORDIRLAND OCH HONGKONG
Efter en period bestående av inledande tester och förhandlingar har SBT tecknat ett distributionsavtal med en stor aktör inom området stadsbussar och landsvägsbussar i Storbritannien, Nordirland och Hongkong. Denna framgång kan i stor utsträckning hänföras till de goda erfarenheter, som gjorts av SBT-produkten på den nordamerikanska marknaden för stadsbussar. SBT:s samarbetspartner i USA, Truck-Trailer-Transit, har aktivt medverkat vid avtalets tillkomst. Avtalet innebär, att SBT får tillgång till ett av Europas viktigaste marknadssegment, vilket tidigare varit mycket svårt att nå på grund av de etablerade konstellationer som råder hos kunder och användare.
Det bör understrykas, att marknaden för SBT på bussmarknaden i de nu berörda områdena volymmässigt inte ligger så långt efter den nordamerikanska.
Värdet för SBT har av parterna gemensamt försiktigt uppskattats till c:a 30 MKR över den närmaste treårsperioden räknat från hösten 2002 med en stor potential för tillv! äxt även utanför bussmarknaden. Detta avtal kan också få en avgörande betydelse i de pågående förhandlingarna med nyckelkunder på andra marknader.
VD, Micael Brattefelt, just hemkommen från slutförhandlingarna i Storbritannien, gör följande uttalande:
”Det nu tecknade avtalet är en stor framgång för SBT:s tålmodiga och långsiktiga arbete. Jag bedömer, att detta samarbete kan få samma strategiska värde för bolaget som vårt tidigare väl etablerade samarbetsprojekt, initialt på området stadsbussar, i Nordamerika. Det har tagit tid att nå fram, men produktens bevisade höga tekniska nivå och kvalitet har till sist fällt avgörandet.”
Landskrona 2002-07-15
Styrelsen
|
 |
sbt
|
Rökta räkan
|
2002-07-15 13:23:30
|
|
|
***SBT LANDSKRONA: VÄRDE AV AVTAL CA 30 MKR NÄRMASTE 3 ÅR
|
 |
3 nu
|
MiljöMagnus
|
2002-07-15 01:39:37
|
|
|
..
|
 |
Bara en besökare...
|
Kalaskulan
|
2002-07-15 01:25:13
|
|
|
Nu är det faktiskt bara 1 besökare här...
|
 |
Förtydligande
|
KYLIS
|
2002-07-13 21:00:16
|
|
|
Satsen liknas med att man kan få svårt att klargöra hurvida detta skett, och i vilken omfattning. Risken eller hur man nu vill se det är väl att mäklarsamfunden trots tvivelaktiga analyser och förehavande kring dessa och därefter rent generellt kring dess interna handel och hur dom agerat utifrån deras egna analyser. Om en utredning klargör detta som att en mäklare medvetet gett råd men handlat i en annan riktning eller att dom på annat sätt otillbörligen påverkat marknaden och om detta kan omsättas till gemene aktiehandlare i klartext ja då tappar mäklarna det lilla förtroende dom har samt kunder/uppdrag och en ny cirkus drar igång, för vem kan man lita på???
|
 |
Leonardo
|
Boxarn
|
2002-07-13 15:12:06
|
|
|
Jag har också stora betänkligheter inför de optionsprogram som införs och hur de hanteras. Ibland kan de vara motiverade men de får inte införas urskillningslöst. Utan att vara så där riktigt insatt så föreföll "manipulationerna" i Ericsson vara ett lågvattenmärke. Ett annat oskick är att när optionstiden gått ut så förlänger man den bara.
"Problemet" är att det är aktieägarna som bestämmer över sitt företag. Vad som har framskymtat i debatten är att myndigheterna - genom till exempel lagar kan man förmoda - skulle reglera det här. Men det är inte en helt okontroversiell lösning då den innebär en inskränkning i den privata äganderätten. Och i bolagen finns det ofta huvudägare som anser dessa optionsprogram motiverade.
När det gäller Wall Street/Las Vegas så påminns jag om att någon som svar på frågan varför inte Maffian i USA etablerat sig på Wall Street påpekade att den förmodligen inte skulle ha någon chans där eftersom där redan fanns värre skurkar än vad Maffian kunde uppvisa.
|
 |
Det kan bli en bubbelpol till slut!
|
Leonardo
|
2002-07-13 14:50:38
|
|
|
Det här med att berika sig och de närmsta med optinsprogram måste i det snaraste ses över och till och med få ett slut på!Går ett företag bra så skall alla ha del i den framgången och inte som nu, att vi ser giriga toppar i näringslivet "roffa" åt sig en massa "stålar" trots att företaget går minus! Det var pinsamt och många aktieägare blev rent ut sagt förbannade när de såg hur Ericson med Ramqvist i spetsen, agerade före årsslutet för att få positivt kassaflöde och i förlängningen få utdelning till ett antal utvalda som styrelsen tyckte gjort sig förtjänta av! Det som de skulle ha lagts stor energi på i Ericson var att göra sig av med Ramqvist och byta ut styrelsen för att få marknaden och investerarnas förtroende tillbaks men framförallt få bolaget på banan igen!
Betänk hur många mindre aktieägare gödde IT-topparnas "uppsnackade" aktiekurser med mycket gott resultat
som facit!Det var många optionsavtal som hann gå i hamn under den perioden.
Nej det är nog dags att se till att de som är satta att styra och ställa i företagen gör så också, man får känslan av att det går åt för mycke energi, att berika sig själva och en del andra!
Vi har nog inte sett slutet ännu på girighetens marknad och finns det några lik i garderoben på Stockholmsbörsen av den typ vi nu ser på Wall Street?
Det här kan ta många år att reparera
och hur skall förtroendet återskapas
så att vanligt folk törs satsa på fonder och aktier framledes?
Det är bra att ni diskuterar det här ämnet ibland, men jag tror att ni är ett fåtal som törs ta upp den för en eventuell debatt. Vi bör nog även bli konfronterade med bakgården på denna marknad!
Betänk gott folk att här ligger Las Vegas hästlängder efter, om man nu får va lite rolig i ett så allvarligt ämne!?
|
 |
KYLIS
|
Boxarn
|
2002-07-13 14:40:27
|
|
|
Ditt inlägg är inte helt lätt att förstå. Vad menar du med satsen "...sätta det i pränt till börsgolvet..."?
|
 |
Börsens stora bubbla?
|
KYLIS
|
2002-07-13 13:35:57
|
|
|
Är nog inte bara redovisningar och andra oegentligheter. Det som nog nu kommer att ske är granskningar av mäklarsamfund vars köp och säljrekommendationer kanske bör synas lite närmare och faller en dit så lär kedjereaktionen bli omfattande. Det har länge påtalats mest kring amerikanska mäklare men kan man bevisligen sätta detta i pränt till börsgolvet och småspararna så kommer nog förtroendet om det inte redan fått sig en slagsida att gå under för nu tror man inte på någon längre.
|
 |
Börserna
|
Boxarn
|
2002-07-13 13:03:11
|
|
|
Det hjälpte inte att både General Electric - nu tillbaka i positionen som världens högst värderade företag - och Dell kom med positiva besked. Dow:s fall under den gångna veckan var den största sedan slutet av september efter terrorattackerna. 7;4% blev nedgången. Nasdaq föll till sin lägsta nivå på nästan 5 år. En bedömare sammanfattade läget så - med tanke på det som jag skrev om förtroende - att man varken kan tro på företagen, analytikerna eller revisorerna. Samtidigt passar vissa på att sprida rykten om utvalda företag som varande utsatta för en granskning från SEC angående sina räkenskaper - senast var det Procter & Gamble - för att på så sätt trycka ned kurserna och tjäna sig en extra hacka.
I övrigt var det alltså Michigan Index som mäter "consumer confidence" som satte sin prägel på USA-marknaderna i går. Siffrorna var sämre än väntade och ledde bland annat till att konsumtionsrelaterade företag fick en del stryk.
|
 |
Förtroende
|
Boxarn
|
2002-07-13 12:34:42
|
|
|
En del betraktare ser den nuvarande pessimismen på marknaderna som en fråga om brist på förtroende. Nationalekonomiska fundamenta i USA - världens "nyckelekonomi" som står för cirka 25% av världsekonomin - ser bra ut. Tillväxten var 5,8% första kvartalet, andra kvartalet antas den ha varit 2,5% och den beräknas bli 3,5% för det andra halvåret i år och lika stor det första halvåret nästa år. Men så är det där med tilliten. Tilliten till företagens bokföring, som bekant, men också till Bush som anses ha givit ett mer än lovligt svagt tal under tisdagen kring problemen med företagens redovisning och vad administrationen tänker sig att göra åt dem och som själv har sysslat med det han nu fördömer hos andra. Det börjar mullra bland den aktieägande amerikanska allmänheten.
|
 |
Web-TV
|
Boxarn
|
2002-07-13 11:59:42
|
|
|
Web-TV av en något ett något mer "sofistikerat" slag än det som NGM kört igång lanseras nu av Köpenhamnsbörsen. Tjänsten ger möjlighet för listade företag att presentera sig "live" från en "in-house" studio. Tanken är också att dessa sändningar i framtiden skall kunna ske till mobiltelefoner när 3G har etablerats. Man räknar med att dessa sändningar kommer att konkurrera ut de traditionella telekonferenserna. Kostnaden för företagen för en sådan här sändning ligger på 13.000 danska kronor, vilket anses göra möjligheten attraktiv även för medelstora och mindre företag som på det här sättet kan exponera sig mera globalt. Eftersom sändningarna också riktas till privata investerare hoppas Köpenhamnsbörsen på det här sättet stimulera handeln i aktier.
|
 |
NGM
|
Boxarn
|
2002-07-13 11:41:24
|
|
|
Trots att 2:a kvartalet belastats med extra kostnader så blev vinsten alltså 0,6 miljoner kronor. Det är bättre än jag förutsåg. Jag instämmer med signaturen "37" att "detta är ju löjligt" och att man gott kan utfärda en köprekommendation. Konkurshotet - som nog aldrig var någon reell "option" - kan definitivt avskrivas. Genom konvertibelemissionen riktad till fondkommissionärerna kommer 6 miljoner in i kassan. Ytterligare 4 miljoner kommer in om huvudägaren och Univits som aviserat utnyttjar sin möjlighet i det här avseendet.
9 ansökningar om notering ligger inne och det förs samtal med ytterligare ett 10-tal bolag. Sent i fredags meddelades att Printcom i Malmö noteras den 29 i denna månad. Skulle de företag som aviserat intresse för noteringar verkligen göra slag i saken så kan vi vänta närmast en våg av sådana.
Företaget aviserar också fortsatta kostnadsreduceringar.
Kassan har förstärkts med 0,5 miljoner under det senaste kvartalet. Om vi bortser från avskrivningarna, som är mer av bokföringsteknisk karaktär, så blir vinsten under det andra kvartalet drygt 1,5 miljoner.
Efter senaste betalkurs på 31 öre värderas NGM till ungefär 18 miljoner kronor om man i aktieantalet räknar in de som blir följden av konvertibelemissionerna, gjorda och aviserade. Då har också företaget mer än 10 miljoner i kassan. I betraktande av ovanstående så anser jag att aktien är grovt undervärderad.
|
 |
NGM
|
37
|
2002-07-12 17:58:42
|
|
|
Visst fick vi en högre omsättning i aktien. Ifrån ingenting alls till pyttelite.
Kursen steg också mycket riktigt.
Ifrån 30 till 31 öre.
Visserligen är marknaden trött på NGM, men detta är ju löjligt.
Några nya noteringar till och det stora uppsvinget närmar sig.
En köprekommendation är lätt att utfärda, men ingen bryr sig ju längre. SUCK!
Köp och avvakta. Förr eller senare kommer 'marknaden' att begripa och då blir det MYCKET dyrare.
Inte ens denna styrelsen kan väl klanta till det tillräckligt för att NGM skall ´börja blöda' igen?
|
 |
engeem
|
GodMan
|
2002-07-12 14:21:04
|
|
|
Ska erkänna att mitt engagemang i Ngm blivit mindre och mindre, men var det verkligen så att dom höjde avgifterna?
|
 |
NGM - Godman
|
engeem
|
2002-07-12 14:01:22
|
|
|
NGM har inte sänkt avgifterna, tvärtom har man chockhöjt avgifterna för att få vara noterad med 100 %. Det är enkom pga dessa höjningar som resultat har förbättras. Affärsidén i sig levererar oförändrat resultat.
|
 |
O3 Games säljer utvecklingsuppdrag
|
Poike
|
2002-07-12 11:42:05
|
|
|
O3 Games, noterat på AktieTorget, säljer utvecklingsuppdraget Tremors till samarbetspartnern Rock Solid Studios för 2 Mkr. Tremors har utvecklats på uppdrag av amerikanska Conspiracy Entertainment i samarbete med svenska Rock Solid Studios.
"Tremors eller Hotet från underjorden som filmlicensen heter på svenska är ett starkt koncept och är väl lämpat för Rock Solids landskapsmotor. För vår del handlar det om att renodla vår portfölj till att endast innefatta projekt som bygger på vår egen grafikmotor. Dessutom kan vi på det här sättet få en stor del av det förväntade överskottet i ett tidigt skede samtidigt som vi minskar vår exponering mot den amerikanska dollarn", säger Daniel Benitez, VD för O3 Games.
|
 |
Ngm
|
GodMan
|
2002-07-12 10:34:18
|
|
|
Trevligt att dom lyckades gå med vinst Q2 (om än marginellt).
Ett klart fall framåt.
När det gäller nynoteringarna så vill jag allt se det först innan jag tror på det. Allt för mycket snack om si och så många nya bolag, utan att så mycket har hänt.
En "smolk" i glädjebägaren är den kraftiga avgiftsänkning NGM genomförde för inte så länge sedan.
Hur kommer det att slå på Q3???
Här finns sådeles risk för att kommande rapporter kommer att visa röda siffror igen.
|
 |
NGM
|
37
|
2002-07-12 10:03:09
|
|
|
Bra rapport, men vart tog 'Börsstatus' vägen?
Nu bör vi väl kunna se lite omsättning i aktien, samt höjd kurs.
|