 |
>>Kylis<<
|
Rökta räkan
|
2002-01-03 11:06:54
|
|
|
Vad föredrar du för Bolag nu?
|
 |
Affärsstrategerna
|
Loner
|
2001-10-30 16:48:33
|
|
|
... har deklarerat att man kommer att sålla bland innehaven. Jag tror inte att man kommer att pumpa in pengar i så många företag utan i stället låter dom dö.
|
 |
Affärsstrategerna
|
insider
|
2001-10-30 16:44:15
|
|
|
I så fall har Affärsstrategerna en suspekt informationsgivning. Först går man ut med att man förvärvat IMÄ, sen går man ut med att man förvärvat delar av IMÄs innehav... Tänker de fortsätta spotta ut pressmeddelanden för alla IMÄs innehav? Det är rätt många.
|
 |
USA-börserna rasar!
|
Loner
|
2001-10-30 16:43:50
|
|
|
Kan nog rasa en bra bit till. Men den som går in och köper på lång sikt kommer att göra en bra affär nu. Undrar hur länge det dröjer innan köparna är på gång igen?
|
 |
insider
|
Loner
|
2001-10-30 16:38:13
|
|
|
Innovationsmäklarna finns fortfarande kvar som bolag. Dom utlyste en bolagsstämma för en tid sedan. Så man har inte köpt hela IMÄ vad jag förstår. Jag tror att man övertagit aktierna som IMÄ ägde.
|
 |
Affärsstrategerna
|
insider
|
2001-10-30 16:34:35
|
|
|
Nä, IMÄs innehav har väl Affärsstrategerna redan? Inte kan de väl gå ut med ett pressmeddelande som kan feltolkas?
|
 |
Affärsstrategerna
|
insider
|
2001-10-30 16:32:01
|
|
|
Ska vi tolka det som positivt att Affärsstrategerna köper, eller ska vi tolka det som negativt att andra ägare säljer stora poster till Affärsstrategerna?
I varje affär finns både köpare och säljare.
|
 |
Affärsstrategerna
|
Loner
|
2001-10-30 16:30:37
|
|
|
Det är nog bara det att dom övertagit aktierna från IMÄ?
|
 |
Kärninnehav i Affärsstrategerna
|
insider
|
2001-10-30 16:28:56
|
|
|
AFFÄRSSTRATEGERNA: KÖPER I SONESTA, APROACH, FOCAL POINT
STOCKHOLM (Direkt) Affärsstrategerna har förvärvat 10,2 procent av kapitalet och 7,4
procent av rösterna i Sonesta.
Affärsstrategerna har även förvärvat 15,3 procent av kapital och röster i Aproach, samt
6,6 procent av kapital och 3,2 procent av rösterna i Focal Point.
Det framgår av ett pressmeddelande./MW
|
 |
insider
|
Loner
|
2001-10-30 16:28:53
|
|
|
Sorry! Jag medger att köpets omfattning är en svaghet i min argumentation. Det finns fler A-aktier i bolaget än jag trodde.
|
 |
Loner
|
insider
|
2001-10-30 16:26:22
|
|
|
Ja, ofta gör de det av justehet. Kursen som köpet görs på kan dock vara rätt låg, men vad de som går ur vill är att få pengar och bli av med aktierna.
Nu har jag svarat på dina frågor länge, kan du inte svara på min fråga? Du har noga undvikit att svara på den trots att jag upprepat den två gånger.
|
 |
Loner
|
Mandel
|
2001-10-30 16:25:10
|
|
|
Det handlades en herrans massa NGM-aktier förra gången man sa att en lösning var nära, men det blev kortvarigt. Tror dessvärre samma sak gäller denna gång, då det säkert är småspeckare som är i farten och chansköper.
|
 |
insider
|
Loner
|
2001-10-30 16:18:08
|
|
|
Och dom gör det av justhet, menar du? Kanske du har rätt men jag har lite svårt att tro på det.
För övrigt har ytterligare 50.000 aktier nu handlats på NGM.
|
 |
Insider eller ej
|
Mandel
|
2001-10-30 16:18:04
|
|
|
Som sagt var, positivt att insider köper men absolut inget avgörande argument till att gå in i en aktie. Ska man investera efter dessa premiser skulle man snart äga aktier i vart och ett av dom noterade bolagen.
|
 |
antal aktier
|
insider
|
2001-10-30 16:17:48
|
|
|
9 miljoner A-aktier.
|
 |
Juste
|
insider
|
2001-10-30 16:14:38
|
|
|
Det förekommer rätt flitigt i onoterade bolag att styrelsemedlemmar köper upp aktier av ägare som vill gå ur bolaget.
|
 |
insider
|
Loner
|
2001-10-30 16:13:03
|
|
|
Hur många A-aktier finns det i NGM?
|
 |
Loner
|
insider
|
2001-10-30 16:11:32
|
|
|
Hur förklarar du att köpet var så litet?
|
 |
insider
|
Loner
|
2001-10-30 16:05:15
|
|
|
Fortfarande utan att försöka verka spydig så är väl ändå din förklaring att B W köpt för att vara juste lite i torftigaste laget? Tycker du inte det själv? Jag är för övrigt helt överens med dom som anser att NGM har betydande problem och jag utesluter inte att man blir tvungen att ge upp och att aktierna då blir värdelösa. Men jag kan inte släppa tanken på att det ligger något bakom köpen.
|
 |
Loner
|
insider
|
2001-10-30 16:00:59
|
|
|
Bra, då är vi överens om att det finns olika förklaringar. Om det är dina förklaringar som är rätt, hur förklarar du att köpet var så litet? Dina förklaringar gick ju i viss mån ut på att han vill få kontroll eller tjäna stora pengar och då är ett litet köp inte mycket att komma med. Jag tror mer på att det var någon som ville bli av med sina aktier.
|
 |
NGM
|
Loner
|
2001-10-30 15:56:19
|
|
|
Jag har nu försökt presentera en lösning på gåtan. Men ni som är kritiska till NGM verkar gå kring gåtan som katten kring het gröt. Något skäl hhar väl ändå B W för sina köp!
|
 |
Löner
|
SäkerPåSinSak
|
2001-10-30 15:52:49
|
|
|
Var är det som
är så speciellt
med insiderköp?
Det förekommer väl
dagligen i diverse
bolag?
Tycker det är betydligt
viktigare att titta
på saker som
kassa/kostnader och
omsättning/resultat.
Kan inte hitta nått
som talar för NGM
förutom då (möjligen)
ett insiderköp på
30tkr som dessutom
rörde A-Aktier.
Kommer att skriva
positivt om NGM den
dagen det finns något
positivt att ta upp.
Håller med Mandel om
att nu är det upp till
bevis som gäller.
|
 |
insider
|
Loner
|
2001-10-30 15:51:42
|
|
|
En förklaring är att han vet mer än säljare eller har egna planer på att utnyttja sina många A-aktier. En annan är att han räknar med att det just är A-aktierna som kommer att betinga ett högre värde vid t.ex. ett bud.
|
 |
Loner
|
insider
|
2001-10-30 15:42:16
|
|
|
Precis så ska du uppfatta det. Observera att det här bara är EN tänkbar förklaring, det kan finnas andra. Ska jag anta att din förklaring till Wolraths köp är att han vet mer än säljaren och att det han vet är att det är köpläge?
|
 |
Insider
|
Loner
|
2001-10-30 15:34:49
|
|
|
Jag vill inte verka spydig men ska jag tolka ditt svar som om styrelseordföranden köper för att vara juste och att det inte finns någon annan orsak bakom?
|
 |
Obtech
|
EllaK.
|
2001-10-30 15:24:40
|
|
|
Konkurrenten LAP kommenteras i senaste årsredovisningen. Obtechs jämförelse av de båda verkar avvika en liten aning från den reklamtext från konkurrenten som Mr R citerade. Jag är inte kompetent att döma.
Faktum är att LAP är väl etablerad i vissa länder - å andra sidan växer Obtech snabbt med extrem lönsamhet - det måste bero på något.
|
 |
Att sälja A-aktier i NGM
|
insider
|
2001-10-30 15:11:25
|
|
|
Att sälja A-aktier i NGM är svårt. De handlas inte på börsen utan man måste hitta en köpare. Vad gör man?
Man kan, som ofta sker i onoterade bolag, ta kontakt med styrelsen för att höra om någon kan tänka sig att köpa. Ibland känner styrelsen till intressenter, ibland inte. När det inte finns några kända intressenter händer det ofta att någon i styrelsen är juste och köper de aktier som man vill bli av med.
Det här scenariot kan vara förklaringen till att Wolrath köpt A-aktier.
För sakens skull så vill jag påpeka att jag inte vill kännas vid epitetet "baissare" även om jag kan förstå att det jag skrivit kan uppfattas på det sättet.
|
 |
Baissarna
|
Loner
|
2001-10-30 15:02:46
|
|
|
Tiger som muren om varför B W köper på sig A-aktier! Men är snabbt framme när något negativt kan tas fram. Varför?
|
 |
NGM
|
Loner
|
2001-10-30 14:50:09
|
|
|
Antal omsatta nu 78.000. Brukar det vara så här många?
|
 |
BadMan
|
Loner
|
2001-10-30 14:16:33
|
|
|
BadMan, Badman! Du lovade att du skulle bli snällare. Har du redan glömt det?
|
 |
insider
|
GodMan
|
2001-10-30 14:13:23
|
|
|
Han (Affekaffe) är ju helt sanslös i sin iver att
haussa NGM.
Blir ju bara värre och värre, ja rent av riktigt
komiskt faktiskt.
|
 |
Orderdjup
|
Loner
|
2001-10-30 14:07:57
|
|
|
Kul med lite debatt! Ska lägga mig sjuk hemma i influensa fler gånger. :)
Det finns bara 16.000 aktier på säljsidan upp till 40 öre. Därefter är det någon optimist som ligger med 2.000 på 5 kr! Omsättningen hittills i dag 44.000.
|
 |
Affe
|
insider
|
2001-10-30 14:02:25
|
|
|
"Det är svårt att bedöma vad priset på dessa A-aktier kan bli
men när priset väl blir känt kommer det att utgöra draghjälp för
B-aktierna."
Såvida inte priset är LÄGRE än vad B-aktierna handlas för. Då kommer det att utgöra sänke.
|
 |
NGM och budpremie
|
Affekaffe
|
2001-10-30 13:52:03
|
|
|
Det är bara B-aktien som går att köpa på NGM Equity. En eventuell köpare vill ha kontroll över bolaget och därmed så många A-aktier som möjligt. Det är svårt att bedöma vad priset på dessa A-aktier kan bli men när priset väl blir känt kommer det att utgöra draghjälp för B-aktierna.
Makten över bolaget tror jag ligger vansinnigt mycket högre än de 35 öre aktierna kostar idag.
|
 |
krillekillen
|
KYLIS
|
2001-10-30 13:51:49
|
|
|
Det dök upp en "mindre" order för ett par minuter sen Waymaker 13:50 Frontyard 2001-10-30 13:51:55
Frontyard får order på Intelligenta Fastighets-lösningar till Veidekke på ca 1 Mkr.
Vet att det förekommit analyser på bolaget och att slutsatsen man drar är att håller dom prognos vilket dom ju faktiskt upprepade gånger sagt att dom skall göra så är kursen mycket aptitlig, samtidigt har jag ägt och sålt aktien vid rapporten och har länge förundrats över det säljtryck aktien har trots ledningens påminnelse om att dom kommer hålla prognos, det i samband med att handeln nu gjorts betydligt svåråtkommligare med Teletrade/Nordnet har faktiskt gjort att jag därav valt att avyttra aktier som noteras där. Kan man inte i det nya årtusendet lätt hantera en order i vad dom nu NGM sägs kalla sig auktoriserad börs så avvaktar jag. Tyvärr så får nog även aktier som påvisar resultat inte den snabba bekräftelsen i kurs som man kanske önskar sig, men långsiktighet kan ju då rekommenderas.
|
 |
NGM
|
Loner
|
2001-10-30 13:45:12
|
|
|
Jag har fortfarande inte fått något tillfredsställande svar från panelen varför styrelseordföranden verkar var i gång och köpa. Är det något som vi helt kan bortse från?
|
 |
Mandel
|
MiljöMagnus
|
2001-10-30 13:42:08
|
|
|
Köpte själv en massa aktier i Ngm-Holding för ett år sedan när man snackade om att stora saker var på gång.
Dagens nyhet tar jag med en gäspning.
//Från en luttrad f.d aktieägare i Ngm-Holding
|
 |
Obtech
|
insider
|
2001-10-30 13:33:13
|
|
|
Jag drar mig till minnes att Obtech nämnt denna konkurrent. Tror de sa nåt i stil med att det är bra att det finns en konkurrent som hjälper till att öppna upp marknaden.
|
 |
Loner
|
Mandel
|
2001-10-30 13:15:29
|
|
|
Som sagt. Chansköp gärna. Inget fel i det, då chans och storlek på avkastningen hänger ihop. Men det jag ville få fram med mitt första inlägg handlade enbart om att jag tycker ledningen lovat och lovat utan att något igentligen hänt, och en sådan ledning har i alla fall jag inget förtroende för.
Lycka till
|
 |
Mandel
|
Loner
|
2001-10-30 13:14:02
|
|
|
B W har i så fall gett fel signaler. Kanske han och kanske ett par till har egna idéer om en annan lösning om ett uppköp eller en fusion inte kommer.
|