 |
>>Kylis<<
|
Rökta räkan
|
2002-01-03 11:06:54
|
|
|
Vad föredrar du för Bolag nu?
|
 |
Loner
|
SäkerPåSinSak
|
2001-10-30 13:12:09
|
|
|
Verkar så.
NGM och Boxarn
är tydligen heta
potatisar.
|
 |
Mandel
|
Loner
|
2001-10-30 13:11:33
|
|
|
Jag tror också att man ska vara försiktig med NGM. Men om en lösning kommer så lär det inte bara röra sig om några få procents uppgång. NGM värderas väl nu till bara 10-15 miljoner.
|
 |
Loner
|
Mandel
|
2001-10-30 13:10:07
|
|
|
Vet ej, men kom ihåg att det trots allt handlar om en relativt liten kostnad han investerat i bolaget.
|
 |
Loner
|
Mandel
|
2001-10-30 13:07:59
|
|
|
Angående mitt inlägg om förtroende så var det inte riktat till dig eller ens med tanke på insiderköpen, utan pekade på dom löften om dom utländska tänkbara aktörerna. Att än en gång komma dragandes med detta ger inte mig någon större tilltro. Jag menar, varför skulle det stämma denna gång när man pratade om det redan för ett år sedan? Ser du inte kopplingen? Nu låter det som att innan årsskiftet så ska det definitivt vara klart. Redan för ett år sedan skulle det varit klart enligt ledningen. Nej upp till bevis är min bestämda uppfattning. Hellre missa några procent och vara säker på att man lyckas reda ut problemen, än att sitta med ett konkursbolag i portföljen.
|
 |
Mandel
|
Loner
|
2001-10-30 13:04:30
|
|
|
Men frågan inställer sig i alla fall! Varför köper styrelseordföranden? Kan det verkligen vara så att han köper utan att han är övertygad att någon sorts lösning kommer?
|
 |
NGM
|
sixten
|
2001-10-30 13:03:14
|
|
|
Enda möjligheterna som jag ser det för NGM att få en budpremie som heter duga är om det finns flera intressenter som man kan spela ut mot varandra (på samma sätt som Liffe uppenbarligen gjort med framgång) alternativt att det är en större och kapitalstark aktör som vill få igenom en affär snabbt och som därför inte bryr sig så mycket om det kostar några miljoner mer eller mindre.
Jag delar uppfattningen om att det kan mycket väl vara så att artikeln är ett sätt att förhoppningsvis få uppmärksamhet och intresse från potentiella friare. Eventuellt skulle det även kunna vara ett led i ett förhandlingsspel. Någon större trovärdighet tycker jag inte man ska fästa uppgifterna med tanke på bolagets alla tidigare uttalanden.
|
 |
loner ang insiderköp
|
Mandel
|
2001-10-30 12:59:44
|
|
|
När det gäller insiderköp så hade jag och (minns inte namnet på personen) en liten diskussion om insiderhandel där vi var rörande överens. Att insider köper och säljer kan vara en signal, men behöver inte vara det. Det görs mängder av insiderköp i bolag som för den skull inte lyckas något vidare. Klart det är positivt att köp har gjorts i Ngm, men jag skulle definitivt inte ta det som ett säkert tecken på att något verkligen är på gång.
|
 |
Mandel
|
Loner
|
2001-10-30 12:58:16
|
|
|
Hoppas mitt svar inte låter elakt, men det var inte frågan om vad ledningen säger utan vad dom gör. Wolraths köp, alltså!
|
 |
Loner
|
Mandel
|
2001-10-30 12:56:17
|
|
|
Har inget emot att chansköpa i ett bolag där förtroendet är i botten.
Vad jag menade med mitt inlägg var det märkliga i att vissa fortfarande tycks fästa vikt i vad ledningen säger om framtiden.
|
 |
NGM
|
Loner
|
2001-10-30 12:35:31
|
|
|
Det kanske är just därför att ingen har förtroende för NGM och kursen är nedpressad som man ska köpa. Styrelseordförandens köp tyder på att något är på gång. Varför köper han annars om företaget är på väg i putten?
|
 |
Ngm och förtroende
|
Mandel
|
2001-10-30 12:32:18
|
|
|
Vad som gör mig mycket förundrad är att det fortfarande finns dom som fäster vikt på vad ledningen säger. Vid det här laget borde det framgått med all tydlighet att vad som sägs och vad som sker är som natt och dag.
Önskar inget hellre än att Ngm kommer att klara sig, men mitt förtroende för vad Ulf Cederin säger är vid det här laget obefintligt. Nu gäller inget annat än UPP TILL BEVIS, och till dess kommer jag inte köpa en enda aktie.
|
 |
NGM
|
Loner
|
2001-10-30 12:21:35
|
|
|
Ät det bara NGM som kan få i gång diskussionen här?
|
 |
EllaK
|
Mr Rockefeller
|
2001-10-30 12:21:34
|
|
|
Känner EllaK till den här amerikanska konkurrenten?
|
 |
frontyard
|
krillekillen
|
2001-10-30 12:13:48
|
|
|
är någon på den här sidan insatt i frontyard?.. jag har köpt en ganska stor post i nämda företaget o tror stenhårt på dom.. har tillexempel boxarn nån kommentar??
Mvh
|
 |
Obtech Medical
|
Mr Rockefeller
|
2001-10-30 12:04:48
|
|
|
En jämförelse med SAGB på hemsidan till
www.ozband.com:
What are the differences between the Lap Band and
SAGB
SAGB LAP-BAND
There are quite a few differences. The main one
is the installed numbers. The Lap Band is in over
50,000 people and the SAGB has less then 5000
installed.
More Doctors are trained in the Lap Band which
means there is more experience out there and less
learning to do.
The Lap Band is a much newer device made from
silicon and does not have rough or unusual edges
that may damage the stomach.
The SAGB was not designed for Lap insertion and
whilst it can and is normally installed in a Lap
procedure it's locking mechanism requires it to
be stitched close whereas the Lap band is pulled
shut and locks into place.
The choice at the end of the days is yours but
there are no SAGB members of ozband and we are
not aware of any Doctors in Australia pushing the
SAGB over the Lap Band.
|
 |
Ngm intressant
|
framtid
|
2001-10-30 12:01:30
|
|
|
Att ansökan ännu inte bifallits förklarar Ulf Cederin med att det dels är en process som tar lång tid, och dels att NGM avvaktar förhandlingarna med den nya ägaren eftersom det påverkar kapitalsituationen i företaget
Vad säger Badman som inte tycks tycka om bolaget av någon sjuk anledning??
|
 |
Obtech Medical - amerikansk konkurrent
|
Mr Rockefeller
|
2001-10-30 11:59:06
|
|
|
Detta företag hittade jag på webben: http://www.bioenterics.com/
Deras band heter LAP-BAND.
Ytterligare en sajt som beskriver processen är: http://www.ozband.com/
|
 |
Säkerpå....
|
GodMan
|
2001-10-30 11:52:47
|
|
|
Tack!
|
 |
insider
|
GodMan
|
2001-10-30 11:52:28
|
|
|
Just precis vad jag hävdar.
Som jag skrev...NGM får vara glada om man lyckas
få en deal som den Flying och Texet fick (vilket
inte var mycket att hurra över).
Då NGM befinner sig i ett mycket sämre förhandlings-
läge än vad dessa bolag gjorde är det snarare så
att en "bud-premie" ö.h.t är uteslutet.
Det förstår du väl att endast en som äger en större
post NGM kan drömma om en saftig budpremie.
|
 |
Parisab
|
Mr Rockefeller
|
2001-10-30 11:48:32
|
|
|
Storaffär i Parisab: 60.000 aktier omsatta för 60
öre styck. Tydligen någon som har börjat
analysera Parisab och konstaterat att Parisab är
ett tämligen uthålligt tillväxtföretag med hög
lönsamhet och att 2001 skall ses som ett mellanår
med stora engångskostnader för förvärvet av
Catech.
Börsvärdet nu är ca 11 mkr för ett bolag som omsätter 40 - 45 mkr på helårsbasis. P/e-talet på nästa års vinst är ca 4!. Det är givetvis för lite. Parisab är köpvärt åtminstone upp till 1 kr.
|
 |
Budpremie NGM
|
insider
|
2001-10-30 11:29:30
|
|
|
Hur resonerar ni som tror att det skulle bli en stor budpremie vid ett uppköp? Jag har svårt att se någon anledning för en köpare att betala en budpremie överhuvudtaget, ägarna vill ju sälja.
|
 |
> God Man
|
SäkerPåSinSak
|
2001-10-30 11:25:17
|
|
|
Din liknelse med
Mister skräddaren
var strålande ;-))
|
 |
Felskrivet
|
GodMan
|
2001-10-30 11:21:08
|
|
|
Skulle stå "förutom mig" och inte "bortsett från mig"
|
 |
glyssner
|
GodMan
|
2001-10-30 11:18:52
|
|
|
Pajkastning? Försöker bara få fram lite fakta och
sanningar om NGM.
Tycker det behövs som motvikt till dina och framför-
allt Affekaffes önskedrömmar.
T.om du måste hålla med om att det är väl magstarkt (ja t.om patetiskt)
att som AffeKaffe skriva "En sak är (snart) säker, NGM är här för att stanna.", när
läget för NGM är värre än det någonsin varit.
Bortsett från mig så är dom allra flesta överens om
att NGM dansar på en mycket slak lina, och det är
skribenter som är mycket högt aktade här på Derank.
Må hända skriver dom inte lika rakt på sak som jag,
men jag är övertygad om att dom tycker lika dant
som jag (och det har jag redan fått bevis för, från vissa).
Nej det är dags att du och AffeKAffe börjar vakna
upp ur er "NGM-dröm".
Ju fortare dessto bättre för er.
|
 |
NGM
|
glyssner
|
2001-10-30 11:02:39
|
|
|
Märkligt!! Så fort man nämner NGM börjar omedelbart Godman med sin pajkastning igen. Det är väl inte konstigt att man undrar varför.
|
 |
Uppköp av NGM?
|
GodMan
|
2001-10-30 10:53:05
|
|
|
Ja det är väl det bästa som kan hända, även om KK
är det mest troliga.
Dock ska ni inte vänta er någon större budpremie.
Skulle bli förvånad om den blir bättre än vad
Flying och Texet fick när det begav sig.
|
 |
Affekaffe
|
GodMan
|
2001-10-30 10:50:51
|
|
|
Du är precis som Uffe Cederin. "Lovar" och "hyllar"
NGM. Precis detta du nyss skrev har du skrivit i
ett års tid nu.
Sen dess har kursen sjunkigt med ca 95%.
Just en fin investering. Undrar vem som fått skylla
sig själv.
Sen....ta och kolla upp saker och ting lite bättre.
Att Björn W köper 100 000st aktier i NGM påverkar
knappast kursen för aktien när det handlar om A-
aktier.
|
 |
NGM osäkert men helt klart spännande
|
Affekaffe
|
2001-10-30 10:27:55
|
|
|
Den som inte kryddat sin portfölj med NGM till dagens kurs får skylla sig själv när uppköpsmeddelandet eller kapitaltillskottet kommer. Det spelar ingen roll vem som köper SvMetalls alla aktier, när en sådan nyhet offentliggörs blir det en kul resa.
Kanske är det därför Wolrath köpt sammanlagt 100.000 akiter de senaste månaderna?
En sak är (snart) säker, NGM är här för att stanna. Och skönt är väl det, annars får vi aldrig någon konkurrens på börsmarknaden i Sverige.
|
 |
Uffe ljuger så han borde stämmas!!!
|
GodMan
|
2001-10-30 10:23:58
|
|
|
"Nu vill inte huvudägarna skjuta till mer pengar, utan vill sälja hela eller delar av bolaget till en utländsk börspartner.
"Det ska definitivt vara klart före årsskiftet", säger VD Ulf Cederin."
Den minnesgode kommer med all tydlighet ihåg att
detta var exakt vad han sa för ett år sedan.
Då skulle ÅTTA utländka samarbetspartner slåss om
att få göra sitt intåg i detta "fantastiska" bolag.
Allt skulle vara klart innan Augusti 2000, och allra
senast till hösten.
Jo jo.....nu hör vi det igen. Vem törs tro på honom
denna gång??????
PINSAMT ÄR ORDET och det luktar desperation lång väng.
|
 |
Glyssner och Affekaffe=Deranks stora drömmare
|
GodMan
|
2001-10-30 10:15:34
|
|
|
Mage till att släta över problemen och vinkla allt
till positivt när det gäller NGM får man leta efter.
Era ständiga försvarstal börjar te sig allt mer
patetiska.
Förövrigt håller jag med KYLIS och Sixten till 110%.
NGM har - trots börklimatet senaste året - misslyckats
kapitalt (den som säger något annat måste ha stora
intressen i bolaget).
Sen när det gäller att snacka mycket och prestera
lite, kommer jag osökt att tänka på "Mr Skräddare".
Ni vet han som skulle göra en rock av en tygbit, men
där det inte bidde någonting till slut.
NGM befinner sig väl vid "vantarna" ungefär i dags-
läget.
|
 |
Glyssner
|
sixten
|
2001-10-30 09:47:13
|
|
|
Kan inte hålla med om att NGM lyckats bra men vi hoppas på det bästa...
|
 |
glysser
|
KYLIS
|
2001-10-30 09:46:47
|
|
|
jo men det är ju mycket snack liten verkstad, och att vara optimist är ju i sig inte fel men att dom varit nära avtal har man hört en bra tid nu. Jag hoppas verkligen att NGM lyckas inte tal om annat. Nu efter sammanslagningen med Nordnet/Teletrade finns inte NGM-aktierna att tillgå, i alla fall inte i classic än så länge vilket är den endea handlarapplikationen jag sett på och det hämmar väl omsättning/handel om något om man varken kan sätta aktien på bevakning eller lätt handla oavsett om man ämnar köpa eller sälja vilket det ju i grunden är NGM "inkomstkälla".
|
 |
Kylis
|
glyssner
|
2001-10-29 23:48:38
|
|
|
Tycker du att det är ett grundläggande fel att vara optimist eller.....
För övrigt har NGM i nuvarande tappning inte ett dugg med vad som hände 1999. Det borde du kanske veta! Jag tycker att att NGM med det dystra börsklimat vi haft de senaste året klarat sig bra. Man har systematiskt jobbat vidare med verksamheten, dock med lite mer dämpad ton det senaste halvåret.
|
 |
NGM-kassan sinar
|
KYLIS
|
2001-10-29 23:11:53
|
|
|
....och optimismen lyser, tycker jag hört samma tongångar sen 1999. Men ingenting händer och sämre förhandlingssits kan man väl inte ha, må vara att dom har kommit långt men med den finansiella ställning kan motpart vackert köra en Fälldinare "öhhh" och vackert vänta ut NGM.
|
 |
Euronext + Liffe = sant?
|
sixten
|
2001-10-29 22:23:49
|
|
|
Från DI:
LONDON - Euronext ser ut att gå segrande ur budstriden om derivatbörsen Liffe i London. Liffes styrelse rekommenderade i går enhälligt budet på 555 miljoner pund kontant från Euronext, samägd av börserna i Paris, Amsterdam och Bryssel...
Affären kräver godkännande av aktieägarna, som kan glädja sig åt att Liffes aktie på en månad stigit från 8,60 till gårdagens 17,25 pund i inofficiell handel.
Kommentar: den internationella börskartan håller så sakteligen på att förändras - vi får hoppas på en minst lika fin budpremie på NGM!
|
 |
NGM
|
sixten
|
2001-10-29 22:17:06
|
|
|
NGMs förhandlingsposition är inte stark, det verkar dock som att diskussioner förts med flera parter (om man får tro VDn) vilket kanske gör situationen bättre. Vid ett eventuellt bud på NGM borde det dock kunna innebära en viss budpremie, hur stor är dock svårt att säga och om det blir fråga om en riktad nyemission är det mera osäkert hur det påverkar kursen. Det har dock pratats om förhandlingar med internationella börsaktörer tidigare så innan det finns något konkret att ta ställning till så ska man nog förhålla sig avvaktande till alla uttalanden.
Angående NGMs börsplaner så har jag svårt att tro att de är möjliga utan en ordentlig kapitalförstärkning först.
|
 |
NGM i DI
|
sixten
|
2001-10-29 22:06:17
|
|
|
NGMs kassa sinar
2001-10-30
Stefan Lundell
NGM Holding, ägare till marknadsplatsen Nordic Growth Market, befinner sig i ett ansträngt ekonomiskt läge. Nu vill inte huvudägarna skjuta till mer pengar, utan vill sälja hela eller delar av bolaget till en utländsk börspartner.
"Det ska definitivt vara klart före årsskiftet", säger VD Ulf Cederin.
TILLFÖRSIKT: NGM-börsens VD Ulf Cederin förhandlar om fusion med en ny hemlig partner och ansöker om att få full börsstatus hos Finansinspektionen. FOTO: SBI
Efter ännu ett förlustgivande kvartal uppgick NGMs niomånadersförlust till 9 Mkr vid utgången av september samtidigt som kassan krympte till 1,5 Mkr.
En bidragande orsak till NGMs problem är att handeln i de NGM-noterade bolagen kollapsat. Under fjolårets nio första månader hade NGM intäkter från handeln på 3,2 Mkr. Hittills i år har dessa intäkter fallit till 0,4 Mkr.
Det svaga börsklimatet gör också att allt färre företag vill bli noterade, vilket ytterligare minskar intäkterna.
Enligt Ulf Cederin befinner sig nu ett antal företag i en noteringsprocess, som kan leda till att intäkterna vänder uppåt.
"Handeln har varit väldigt låg. Får vi in några bolag påverkar det oss snabbt och positivt", säger han.
I april i år gjorde bolaget en nyemission, som bara tecknades till en tredjedel. NGM fick in cirka 5 Mkr, varav de fyra största ägarna tecknade drygt hälften.
En av dem var fackförbundet Metall, som för fyra månader sedan köpte ytterligare 2,7 miljoner aktier i NGM för 75 öre stycket. Därmed blev fackförbundet största ägare i NGM med 31,4 procent av rösterna och 12,3 procent av kapitalet.
I samband med köpet deklarerade Metall att det var ett tillfälligt inhopp och fackförbundet letar nu efter en köpare till aktierna. Sedan köpet för fyra månader sedan har värdet på Metalls NGM-aktier rasat med 60 procent i värde.
"Vi har inte som huvudintresse att äga en börs och kommer att minska vår ägarandel när det blir tillfälle", säger Hans Olsson, VD Metall Finans som förvaltar Metalls kapitaltillgångar. Han ser nu ut att bli sannspådd.
Ulf Cederin säger att NGM har fört parallella förhandlingar med flera aktörer under en tid. Nu har diskussionerna lett till intensiva förhandlingar med en part. Vilken, eller från vilket land, vill han inte avslöja.
Syftet med en ny partner är dels att få in nya pengar, och dels att kunna bredda sig från en svensk marknadsplats till en skandinavisk.
"För oss är det viktigt att säkra så mycket pengar att vi kan fullfölja våra planer. En strategisk partner kan hjälpa oss i det bygget", säger Ulf Cederin.
Ungefär samtidigt med nyemissionen i våras ansökte NGM hos Finansinspektionen om att få full börsstatus, i stället för att bara vara en auktoriserad marknadsplats.
Att ansökan ännu inte bifallits förklarar Ulf Cederin med att det dels är en process som tar lång tid, och dels att NGM avvaktar förhandlingarna med den nya ägaren eftersom det påverkar kapitalsituationen i företaget.
|
 |
Varför springer Wolrath omkring och småskvätter ?
|
Affekaffe
|
2001-10-29 20:17:11
|
|
|
Hej!
Är det någon som vet varaför en "finansman" som Wolrath köper aktier i NGM för småslantar i flera omgångar. Jag själv har ju tom högre månadslön efter skatt än vad han har handlat för i år.
Jag vet att man inte kan köpa mer än max 20.000 styck på en dag utan att driva upp kursen men ändå. Det här är ju löjligt eller så är det något på gång i bolaget? Det är kanske just detta han vill uppnå, att andra småsparare skall hänga på och köpa de också.
|
 |
NGM/Lite här och lite där.
|
glyssner
|
2001-10-29 00:51:53
|
|
|
Björn Wolrath har nu i småposter köpt på sig drygt 100 000 NGM.De senaste 24 okt plus de 100.000 optioner han hade sen tidigare. Småpengar.... men ändå!
|