 |
Re: Fortnox rapport
|
$Henrik$
|
2008-08-27 13:53:56
|
|
|
Jag har tittat lite närmare på rapporten nu. Man har höjt priserna vilket är bra, hoppas att kunderna fortfarande är kvar efter prishöjningen. De produkter som kostat 69 kr per månad kostar nu 89 kr. Extra användare kostar nu 49 kr istället för 39 kr.
Tittar vi på likvida medel ser vi att kassan är nästan tom igen. Prishöjningarna kommer ge extra tillskott, men frågan är hur bolaget ska lösa detta problem? Man bränner ca 0.5 msek i månaden just nu.
|
 |
Re: AIS delårsrapport
|
KYLIS
|
2008-08-27 11:52:39
|
|
|
I VA läser man idag!
Bottenrekord för riskkapital
Europeiska riskkapitalbolag minskar kraftigt sina investeringar med 35 procent. Inte på nio år har satsningarna varit lika dåliga.
Publicerad 2008-08-27 kl 11:06
Skriv ut
Tipsa en vän
Dela på facebook
Spara till Delicious
Blogga om artikeln
Kommentarer
Stäng
Blogga om artikeln
Om du bloggar och länkar till våra artiklar får du en länk tillbaka från oss. Så här fungerar det.
1.Skriv ett inlägg i din blogg som länkar till den här artikeln
http://www.va.se/nyheter/2008/08/27/riskkapitalet/index.xml
2.Anmäl din blogg hos Twingly, http://www.twingly.se/Ping.aspx
3.När Twingly tagit med din blogg, så dyker länken till ditt blogginlägg upp i anslutning till artikeln.
Ämnen
Etiketter
Riskkapitalet
Europeiska riskkapitalbolag gjorde investeringar till ett värde av 858 miljoner euro, motsvarande 8 miljarder kronor, under årets andra kvartal. Vilket är en rekordnedgång med 35 procent, inte på nio år har lika dåliga siffror presterats under ett kvartal, enligt Dow Jones Venturesource-undersökning.
Under andra kvartalet gjorde endast 167 riskkapitalaffärer i Europa, vilket kan jämföras med samma period i fjol då 286 affärer genomfördes till ett värde av 1,33 miljarder euro, motsvarande 12,4 miljarder kronor.
"Liksom i USA har den europeiska riskkapitalbranschen upplevt mjukhet på markaden för noteringar och fusion och förvär, och detta dämpar antalet affärer i stort", säger Jessica Cannig, researchdirektör på Dow Jones Venturesource i ett pressmeddelande.
Vad som är anmärkningsvärt i undersökningen är att 44 procent av alla investeringarna som riskkapitalbolagen har gjort under årets första halvår är i uppstartsbolag. Tio affärer lockade investeringar på totalt 147 miljoner euro, motsvarande 1,4 miljarder kronor.
"Vi har inte sett liknande intresse för investeringar i uppstartsföretag sedan första halvåret 2001", säger Jessica Canning.
VA.se
Om man ska se det i ett aktiespridarperspektiv handlar det om till vilket pris huvudägarna är villig att släppa ut ägandet. Anser risken stor att man väljer att vänta till konjunktur vänder. Så hur skall aktiespridarföretagen överleva en lågkonjunktur där aktiespridningarna blir färre och där kanske bolag går omkull inom ramen för densamma. Badwill och där riskkapitalet inte är aktivt gör att för överlevnad så krävs det att huvudägarna tar sitt ansvar för finansiell uthållighet. Kommer dom göra det?
|
 |
Fortnox rapport
|
$Henrik$
|
2008-08-27 11:45:33
|
|
|
Tillväxten ligger i linje med förväntningarna. Hade dock väntat mig ett lite mindre minus-resultat. Men man visar att man är på rätt väg iallafall.
|
 |
Devicom-rapport
|
Poike
|
2008-08-27 09:52:32
|
|
|
Devicom släppte sin halvårsrapport idag. Den ger en bra översikt på alla de tjänster som Devicom kommer rulla ut under de kommande månaderna.
http://www.aktietorget.se/pressdocs/Devicom/6580/DEVI%2020080827%203.pdf
Devicoms övertagande av Lebara Mobiles verksamhet är ett tydligt exempel på att Devicom kan telekom. Lebara hade höga priser i väldigt många fall, och samtidigt hade man höga kostnader själv. Vilket gjorde att Lebara inte fick ekvationen att gå ihop. Devicom tar över verksamheten och kan med en gång sänka priserna kraftigt så att det blir ett bra erbjudande.
Det har varit samma sak när Devicom har tagit över konkurrenters kunder i fasta nätet. Konkurrenterna är bara bra på att sälja. Devicom kombinerar bra sälj med telekom-kunnande. Man gör någonting rätt när man har marknadens lägsta priser och samtidigt marknadens högsta marginaler.
|
 |
Re: !!!
|
Phantom V
|
2008-08-26 23:24:39
|
|
|
Ja, kul med lite mer action! Har ju varit stendött på sistone. Men med tanke på marknaden så är det kanske inte så konstigt. Hoppas att både Derank och börsen får lite fart framöver...
|
 |
Neurovive
|
Neo
|
2008-08-26 22:22:41
|
|
|
Jag har haft tillfälle att träffa bolagets VD. Oerhört bra intryck. De har lagt ut en video presentation, men han görs inte riktigt rättvisa där tycker jag.
|
 |
!!!
|
Boxarn
|
2008-08-26 18:58:11
|
|
|
Har folk kommit tillbaka efter semestrarna? 20 inlägg i dag!
|
 |
Re: AIS delårsrapport
|
$Henrik$
|
2008-08-26 18:53:24
|
|
|
KYLIS, du har helt rätt. En lågkonjunktur tvingar bolagen till lägre emissionsvärderingar. De enda som förlorar på det är huvudägarna i bolagen som vill ha hjälp av AIS. För AIS och dess aktieägare borde det ju tvärtom vara en fördel.
Men frågan kvarstår hur AIS ska lösa den långsiktiga finansieringen. Jag tycker man bränner för mycket pengar i förhållande till vad man presterar.
|
 |
Re: AIS delårsrapport
|
$Henrik$
|
2008-08-26 18:46:48
|
|
|
Fortnox släpper sin rapport imorgon. Viktigt för AIS att rapporten är bra.
|
 |
Re: Makalös soppa i MyScoop
|
dry_martini
|
2008-08-26 17:53:37
|
|
|
Jag håller med att det är fel. Samtidigt är det ju så att små företag i utvecklingsstadiet tenderar att stirra sig blinda på hur företaget utvecklas enligt den plan man har satt upp. I denna plan är det sällan fokus på marknaden, eftersom den är svårare att styra själv. Ofta är det tyvärr så att enda anledningen till att man har med försäljnings/intäktsprognoser i prospekt,etc är för att det krävs för att locka investerare.
Sen är det nog svårt för varje företagare att acceptera att ens produkt/tjänst inte är så fantastisk som man trodde. Då är det lättare att fokusera på att företaget utvecklas i rätt riktning vad gäller andra variabler.
Det positiva är att marknadens efterfrågan är lätt att bilda sig en uppfattning om själv. Bara att jämföra bolagets tidigare prognoser med faktisk omsättning och resultat!
|
 |
Re: AIS delårsrapport
|
KYLIS
|
2008-08-26 16:41:14
|
|
|
Men vad i H-E! Hur kan det gå att dubbelregistrera en signatur?
Derank för nog lägga det här i träda tills man kommit till rätta med det här.
|
 |
Re: AIS delårsrapport
|
Aktieägareicombex
|
2008-08-26 16:38:16
|
|
|
Se det gick ju bra att registrera ett likadant namn igen. Hur seriös är de som driver denna sida? Inte speciellt. När man inte har koll på inregsitreringarna.
|
 |
Re: Makalös soppa i MyScoop
|
Phantom V
|
2008-08-26 16:11:51
|
|
|
dry_martini:
Visst kan det vara så, men då är det hursomhelst fel att hävda att bolaget utvecklas enligt plan. Viker marknaden och bolaget säljer sämre än väntat, då följer inte utvecklingen planen, eller hur?
|
 |
Re: AIS delårsrapport
|
Phantom V
|
2008-08-26 15:38:29
|
|
|
Det verkar ivarjefall ha vänt för MyPay och det ganska rejält. Vidare har tydligen AIS ökat ytterligare i bolaget. Jag tror fortfarande att denna investering kommer att bli bra och förhoppningsvis så kommer det att hjälpa AIS på traven...
|
 |
Re: AIS delårsrapport
|
KYLIS
|
2008-08-26 15:03:24
|
|
|
Dom har redan problem, lågkonjunkturen troligen deras räddning då blir kvaliten bättre (mindre antal spridningar) även om bolaget som sådant får kapital på sämre premisser men i goda tider kommer skiten in vilket redan påvisats. Dags att sluta ta ut lön tror jag :))
|
 |
AIS delårsrapport
|
$Henrik$
|
2008-08-26 14:40:32
|
|
|
Positivt:
*Man får betalt för sina tjänster (dock ej speciellt mycket)
*Fler Mostphotos-aktier kommer att delas ut
*Hembingo (United Media Group) kommer nog snart att delas ut
*Investeringsbolagen Fortnox och Scirocco verkar vara på rätt väg
*MyPay känns stabilt igen
*"Förutsättningarna för verksamheten i AIS bedöms framöver vara gynnsamma" (enligt AIS)
Negativt:
*Höga driftskostnader (kostar det verkligen så mycket att driva bolaget??)
*Stora investeringar trots tveksamt börsklimat och dessutom har ju bolaget inte lyckats speciellt bra med tidigare investeringar)
*Ralip i rekonstruktion/KK (detta bolag som var så nära svarta siffror?)
*Inställd ägarspridning i Prowike (AIS bör få någon ersättning för detta)
*Kassan är under en mille nu
AIS måste få kontrol på sina kostnader. Man måste även nå exit snart i någon/några av sina investeringar. Dessutom måste minst 2-3 av AIS portföljbolag noteras inom ett år, annars kommer folk inte satsa pengar i kommande emissioner. Fler ägarspridningar måste också presenteras under hösten/vintern. Annars kommer AIS få problem.
|
 |
Re: Makalös soppa i MyScoop
|
dry_martini
|
2008-08-26 13:52:52
|
|
|
Marknaden kan ju förändrats även om verksamheten utvecklas enligt plan. Kanske har något annat företag kommit på något bättre vilket minskat efterfrågan på MyScoops produkter. Eller kanske har efterfrågan på den här typen av produkter helt enkelt minskat. Våra svenska idrottare tränade enligt plan, men vad hjälpte det när andra var ännu bättre. Då minskar avkastningen, i deras fall i form av färre OS medaljer, i MyScoops fall i form av lägre värdering på företaget...
Dock ska sägas att jag aldrig har fått något förtroende för ledningen i MyScoop.
|
 |
BM Impex
|
dry_martini
|
2008-08-26 13:38:56
|
|
|
Detta bolag är verkligen på väg utför. Kassan urholkas för varje kvartal och inte lyckas de få in några ordrar av dignitet heller. Här gick jag på en riktig mina, men nu har jag iallafall lyckats sälja det mesta...
|
 |
Derank/Joje
|
kapsylen
|
2008-08-26 13:09:07
|
|
|
Jag har ett alternativ till förslaget jag kom med när det gäller Biophausa
Jag sälger mina tr. sista dagen till 1,50kr (köp) det blir 11430 kr dessa pengar använder jag till att köpa nya aktier till stängningskursen 2,23kr.(sälj)
Det blir 11430/2,23=5125,56 Altså räcker pengarna till 5125 st nya aktier i biophausia således ska jag ha 5125+3810= 8935st aktier att deltaga med i tävlingen.
Anm. Jag kan inte i prospektet hitta någonstans där det står att man måste använda sig av tr. för att köpa till teckningskurs. Det står, för en gammal aktie ägar man rätt att teckna två nya aktier till teckningskursen 1,35kr.
Utdrag ur regelboken:
Nyemissioner fungerar som så att TR säljs sista dagen de är noterade eller 31/12 (årets slutkurs) och då används det fiktiva vederlaget för att köpa motsvarande antal nya aktier till teckningskurs.
Vad du en väljer Joje så är det ditt beslut som är det slutgiltiga.
|
 |
Makalös soppa i MyScoop
|
Phantom V
|
2008-08-26 11:36:50
|
|
|
Delade åsikter råder i MyScoops styrelse om budet från Mobispine. Majoriteten är dock för det föreslagna uppköpet och styrelsens råd är att acceptera budet.
Samtidigt så hävdar man att verksamheten utvecklas i princip helt enligt plan.
Mobispines bud är i dag värt 41 öre per aktie, och man måste då fråga sig vad det vad det var som gjorde att man värderade bolaget till 2 kr per aktie vid senaste emissionen till aktieägarna. Detta för mindre än ett år sedan.En emission som inbringade 5 av 6 önskade miljoner. Bolaget sägs som sagts utvecklas enligt plan.
Ja, jag förväntar mig en bra förklaring från MySoops styrelse, och jag avser att skicka ett brev inom kort till densamma. Noterbart är att styrelsen är oenig!
|
 |
Re: Niklas Palmlöf
|
KYLIS
|
2008-08-26 10:48:51
|
|
|
Jag har sågat en del bolag och det med rätta med facit i hand, ser inget bestående här heller så om du anser at tjag drar ner det till deras nivå så befinner vi väl oss där.
Sen har ja inget minne av falska signaturer (har haft ett längre break) och förstår inte hur det kan hända och att Derank inte styr upp det snabbare.
Blå text betyder ingenting eller mycket beroende på vem som läser.
|
 |
Re: Niklas Palmlöf
|
Aktieägareicombex
|
2008-08-26 10:28:48
|
|
|
KYLIS:
Problematiken med falska signaturer har funnits tidigare och det tog 3-4 dagar innan derank reagerade förra gången. Och det är fel av dig att dra ner seriösa inlägg till den nivå falsk-skrivarna håller till på.
Det här borde inte vara något okänt faktum för dig. Du skriver ju ändå med blå text. Vad det nu betyder?
|
 |
Re: Niklas Palmlöf
|
KYLIS
|
2008-08-26 10:24:57
|
|
|
Signatur Niklas Palmlöf registrerad med 10 dagars mellanrum - identisk - hur är det möjligt?
Testade dubberegistrera min egen men det gick inte.
|
 |
Re: Niklas Palmlöf
|
KYLIS
|
2008-08-26 10:13:05
|
|
|
?? Är det inte exakt samma signatur??
|
 |
Re: Niklas Palmlöf
|
KYLIS
|
2008-08-26 10:07:03
|
|
|
Det här börjar ju likna ett skämt!
Att aktierna som är berörda är det har jag tyvärr också anledning att tro är det också.
Debatten gör verkligen inte saken bättre.
Just nu är det verkligen sandlåda här inne.
|
 |
Re: Niklas Palmlöf
|
Niklas Palmlöf
|
2008-08-26 00:54:18
|
|
|
Jag har hänvisat till FONDERA Capital AB för information om Bolaget och har inget att säga om Bolaget Combex AB förutom att det finns många som har väldigt lite kunskap här inne. Jag kan inte som privatperson ragga kapital åt något Bolag och jag ställer mig mycket tveksam till all okunnighet som florerar här. Dessutom är det ju ytterst seriöst av den person som skriver under min signatur att lägga in fullkomligt idiotiska inlägg under mitt namn. Personen kommer att polisanmälas, ärendet har överlämnats till Derank.se ikväll
|
 |
Derank/Joje
|
kapsylen
|
2008-08-25 19:16:21
|
|
|
Biophausa har haft en nyem. Där tilldelningen var två nya för en gammal.
Då mitt innehav var 3810 så blir det 7620 tr. Som jag idag (sista dag med handel av tr.) sålt för 1,50 och fått ett vederlag av 11430 kr. som jag använder för köp av 8466 st. nya aktier enligt prospekt (1,35kr)
Således borde jag hava 3810+8466= 12276 aktier att deltaga med i tävlingen.
Slutkursen för tr. har jag hittat på SVT 1 sid 221
övrigt på länken: http://www.biophausia.se/upload/BioPhausia.pdf
|
 |
Re: Combex AB
|
Aktieägareicombex
|
2008-08-25 18:49:21
|
|
|
Sida har problem med sin legitimitet då derank inte har koll på sina skribenter.
|
 |
Re: Combex AB
|
Cockie
|
2008-08-25 18:39:59
|
|
|
Inte samma Niklas P. som nedan.
Borde vara 3 inlägg totalt om man tittar på historiken men det visas bara 2 st.
1 st på Niklas längre ner på sidan
|
 |
Re: Combex AB
|
Mr Pelton
|
2008-08-25 13:22:54
|
|
|
och vad vill du ha sagt med det ?
Att ni sysslat med något skumt och försöker dämpa era samveten.......
ELLER ?????
|
 |
Re: Derank-Cupen (resultat)
|
Joje
|
2008-08-24 19:20:20
|
|
|
Jo det tjäns väldigt tryggt och bra att ha han som medhjälpare. Nästa hälg ska jag till nordnorge och fiska, så då fixar kapsylen det hela om inte han har för mycket att gjöra vill sägas.
Kapsylen har hjälpt mig massor den senaste 4 veckorna PGA Mina arbetstider varit extrema just nu så utan honnom har jag bommat massa förändringar i portföljerna "just hemkommet efter 12 timmars arbetsdag!"
PS! Till MR Rock Du kommer väll ihåg att komma med en uträkning den sista dagen som CAG TR handlas med så vi inte glömmer bort dom
MVH
|
 |
Re: Derank-Cupen (resultat)
|
Boxarn
|
2008-08-23 10:22:24
|
|
|
Schysst att ni båda - "Joje" och "kapsylen" - verkar ha etablerat ett bra samarbete!
|
 |
Derank-Cupen (resultat)
|
kapsylen
|
2008-08-22 22:35:19
|
|
|
1__ Joje__ 1__ 125
3__ Glyssner__ 2__ 204
4__ $Henrik$__ 3__ 208
12__ Fladder Dominator__ 5__ 209
7__ 37__ 5__ 209
10__ Poike__ 6__ 214
6__ Phantom V__ 8__ 223
2__ TRUBBI__ 8__ 223
11__ EllaK__ 9__ 225
8__ Sixten__ 10__ 231
16__ Boxarn__ 11__ 239
6__ Turnarounden__ 12__ 245
13__ Ungtuppen__ 13__ 253
14__ NEO__ 14__ 258
18__ yachtchief__ 17__ 262
21__ Kylis__ 17__ 262
9__ Mr Rockefeller__ 17__ 262
20__ Aktiepohlman__ 18__ 269
19__ Kapsylen__ 19__ 270
16__ Krillekillen__ 20__ 282
17__ Liatris AC__ 21__ 290
25__ Steget Före__ 22__ 303
23__ Hpd__ 23__ 305
23__ Axel5__ 24__ 306
24__ Per Werse'n__ 25__ 316
26__ RiKiTiKiTaWi__ 26__ 326
27__ Mr Pelton__ 27__ 331
28__ Njurunda__ 28__ 345
|
 |
Jojes lista av
|
kapsylen
|
2008-08-22 22:34:04
|
|
|
Glömde att säga jag har använt mej av slutkursen för Cashen den 21/8. Handel beräknas komma igång 26/8-29/8 med det nya bolaget
|
 |
Jojes lista av
|
kapsylen
|
2008-08-22 22:28:58
|
|
|
Joje jobbar denna helg därav mitt inhopp.
Noterat 1. Cash Guard är avnoterat i väntan på att fusionen med PSI Group ASA
Noterat 2. Office Provider har bytt namn till RFIG Sweden AB
1__ Joje__ 156371,40
2__ 37__ 125617,00
3__ Fladder Dominator__ 103768,51
4__ EllaK__ 99784,64
5__ Phantom V__ 98090,37
6__ $Henrik$__ 92680,85
7__ NEO__ 88661,07
8__ Poike__ 87103,60
9__ TRUBBI__ 87002,57
10__ Mr Rockefeller__ 85819,43
11__ Glyssner__ 85441,89
12__ yachtchief__ 84007,66
13__ Turnarounden__ 83210,28
14__ Kapsylen__ 82995,37
15__ Sixten__ 82962,44
16__ Ungtuppen__ 80152,51
17__ Boxarn__ 80074,35
18__ Kylis__ 77609,10
19__ Aktiepohlman__ 76785,20
20__ Steget Före__ 76100,36
21__ Krillekillen__ 73838,42
22__ Liatris AC__ 72128,12
23__ Axel5__ 70939,20
24__ Hpd__ 69958,02
25__ Per Werse'n__ 68405,82
26__ RiKiTiKiTaWi__ 67000,24
27__ Mr Pelton__ 65285,05
28__ Njurunda__ 62300,31
|
 |
Vindico Security
|
$Henrik$
|
2008-08-22 19:33:55
|
|
|
Detta bolag lyckas verkligen inte med något. Sämre trackrecord får man leta efter. Tycker inte att man hör hemma på börsen, bolaget hade mått mycket bättre av att vara onoterat.
|
 |
Re: Skyllermarks Presser- vad ska man säga?
|
Cockie
|
2008-08-21 20:46:21
|
|
|
Utveckling av vindkraftverk samt köp av ett företag som tillverkar kontakter
|
 |
Re: Skyllermarks Presser- vad ska man säga?
|
swedshare
|
2008-08-20 13:20:32
|
|
|
Skulle vara intressant att veta vart alla pengar tar vägen som de troligen har fått in.
|
 |
Re: Skyllermarks Presser- vad ska man säga?
|
Cockie
|
2008-08-20 11:50:04
|
|
|
läser man endast texterna i prospektet så är de ju helt klart på rätt spår.
De tänker helt rätt.
Förutom kanske att vertikala vindkraftverk som vi såg på teve för några dagar sedan vore bättre att satsa på.
|
 |
Skyllermarks Presser- vad ska man säga?
|
$Henrik$
|
2008-08-19 23:36:05
|
|
|
Mitt hat-bolag Skyllermarks Pressar förnekar sig aldrig. Bolaget har den geniala affärsidén att ha nymeission efter nyemission, varje gång med lite högre teckningskurs. Nu är bolaget värderat till 151,3 Mkr vid full teckning. Hur ser det ut resultatmässigt då? 4 mille i försäljning 2007, med ett resultat om minus 9 Mkr!!
Herrejesus, vad ska man säga? Vem tecknar dessa aktier?
|