 |
Re: Backman Boats - stämma
|
$Henrik$
|
2007-06-27 16:22:30
|
|
|
Hur går det egentligen för Backman Boats? Kommer ihåg när jag fick memorandumet, verkade först intressant men värderingen var relativt hög minns jag.
|
 |
Backman Boats - stämma
|
swedshare
|
2007-06-27 14:06:40
|
|
|
Jag är skeptisk men måste ändå fråga. Är det någon som ska på stämman i Backman Boats på fredag?
|
 |
Re: DO Networks- dotterbolag i konkurs
|
Poike
|
2007-06-26 14:07:59
|
|
|
Roligare nyhet hade ju kunnat komma samma dag som jag ska betala aktierna. Men jag tycker fortfarande att det ser billigt ut.
|
 |
derank/cupen 2007
|
Mhå
|
2007-06-26 13:23:50
|
|
|
Är det någon som har koll på omräkningar efter nyemission eller ska man räkna ut det själv, eller strunta i det..:-)? Taurus genomförde i varje fall en nyemission där man blivit tilldelad teckningsrätter som i praktiken gått att sälja och givet ett värde..
|
 |
DO Networks- dotterbolag i konkurs
|
$Henrik$
|
2007-06-26 13:09:59
|
|
|
DO Networks: Dotterbolag Hemmanet AB i konkurs
"DO Networks har vid Tingsrätten i Umeå ansökt om att försätta dotterbolaget Hemmanet i konkurs. Hemmanet är på obestånd och verksamhetens utveckling under andra kvartalet 2007 varit mycket negativ.
Hemmanet omsatte under Q1 2007 1,1 Mkr (koncernen 4,1 Mkr) med en förlust om 701 Tkr (koncernen 1,8 Mkr) före skatt. Koncernens Q1 resultat har påverkats negativt av utvecklingen i Hemmanet AB. Konkursen får en positiv effekt på koncernens framtida resultat. Konkursen i Hemmanet bedöms inte påverka DO Networks övriga dotterbolag."
|
 |
Re: Albin Metals
|
swedshare
|
2007-06-25 23:24:02
|
|
|
Bra skrivet Henrik. Och som alla tycks hålla med om, här ska inte investeras ett öre.
|
 |
Re: Albin Metals
|
Boxarn
|
2007-06-25 18:28:03
|
|
|
Jag instämmer. Avstår!
|
 |
Re: Albin Metals
|
$Henrik$
|
2007-06-25 17:28:27
|
|
|
Instämmer. Var helt inne på samma spår när jag läste prospektet. Basindustri med icke-komplicerade komponenter; kan någon stava till stenhård internationell konkurrens??
Mycket skitemissioner nu tycker jag, är det meningen att vi småsparare ska rädda sjunkande skepp eller satsa på innovativa potentiella stjärnor?
Vidico imponerar heller inte direkt...
|
 |
Re: Albin Metals
|
Råger
|
2007-06-25 16:58:23
|
|
|
Henrik,
En föredömligt bra och genomarbetad analys!
|
 |
Re: Albin Metals - jag avstår!
|
Henrik.Schulze
|
2007-06-25 15:15:28
|
|
|
+ På plussidan finns att huvudägaren Lennart Wiklund är en erfaren företagsledare. Han är (enligt prospektet, sidan 33) tidigare VD och grundare av Johnson Pump AB, som tidigare låg på O-listan.
Sedan är det inte lätt att säga så mycket mer positivt om bolaget. :-(
- Som vanligt från Thenberg & Kinde är det ett glättigt prospekt med snygg layout. Men det är slarvigt skrivet. Skrivfel redan i rubriken på sidan 4. Om de sedan envisas med att prata om "Göteborgslistan", så kunde de åtminstone kalla den "Göteborgs MTF-lista" i stället för att använda den obsoleta förkortningen "OTC". Förvirrande om vem som är styrelseordförande. På sidan 12 står det att Lennart Wiklund är "styrelseordförande" (i Albin Invest AB). På sidan 33 står det att Boo Clenow är "styrelsens ordförande". Lätt att missuppfatta. Hela den här emissionen är som gjord för att producera Badwill åt Thenberg & Kinde.
- Uppsidan lockar inte alls. Vad sägs om målet att "växa organiskt med 5-10% årligen"? Eller målet att "nå en rörelsemarginal på minst 6% per år under den närmaste 5-årsperioden"? (sid 25) Fem år! Skämtar de? För ett bolag som gör brakförlust med -14,8 MSEK på en omsättning om 94,1 MSEK!
- Som förklaring till den stora förlusten 2006 anges (sid 29) att "den fortsatta prisuppgången på metaller bara i begränsad omfattning kunnat tas ut av kund. Detta har belastat resultatet med ca 9 mkr." Ett tag tänkte jag: "OK. Om metallpriserna faller kraftigt igen, så kanske det blir attraktivt att köpa den här aktien?" Men tänk efter. Om metallpriserna faller så beror det i så fall troligen på en vikande konjunktur. Och hur går det med bolagets försäljning i så fall? Dessutom: om nu metallpriserna sänkt resultatet med "ca 9 mkr", då måste i så fall nästan 6 mkr av förlusten förklaras av något annat! Till exempel av att bolaget är misskött?!? Jag kan inte se *något* som skulle kunna få aktien att lyfta.
- Vad sägs om följande citat under "Finansiell ställning" på sidan 30: "Bolaget har en mycket ansträngd likviditetssituation. Totala leverantörsskulder uppgår per bokslutsdagen till 34,4 mkr varav 25 mkr är förfallna." Soliditeten är 10,2%. Hela emissionen går åt för att täcka leverantörsskulder som redan är "förfallna"!
- Emissionen och är alldeles på tok för stor för en liten lista som Nordic MTF. Den listan mår bäst av *lovande* bolag med måttligt kapitalbehov och (sky-)hög potential. Inte ett stort (över-?)moget bolag som går med förlust.
- Sammanfattningsvis är uppsidan mycket begränsad, medan nersidan är avskräckande. Jag kan inte låta bli att tycka lite synd om de småsparare som kanske trots allt väljer att teckna. Kanske blir det inte ens någon emission med listning på Nordic MTF: "Om emissionen inte genomförs [...] kommer Bolaget att välja andra vägar för finansiering" (prospektet sidan 30). Om den trots allt skulle bli av, med tillhörande handel, så förväntar jag mig en snabb havlering av aktiekursen ner mot 2,50 kr. För att därefter kanske fortsätta falla...
|
 |
Re: Alla ägg i en korg
|
swedshare
|
2007-06-24 23:36:21
|
|
|
Afri-Can Marine Minerals Corp på Venture-listan i Kanada skulle jag ta.
|
 |
Capital oil och endomines
|
delaxa
|
2007-06-23 14:47:57
|
|
|
Jag har teckat ett poster i båda företagen. Kursen ligger sabilt runt emissionskursen.
Vad anser ni om deras framtid?
|
 |
Nyemission Mo´Cycle Industries
|
Ungtuppen
|
2007-06-22 12:16:41
|
|
|
Trevlig midsommar alla!
Mo´Cycle Industries gör en nyemission. Jag har bara hunnit ögna igenom prospektet och listat ut att de tillverkar jeans för motorcyklister.
Prospekt kan fås från Trader Invest, info@traderinvest.com
eller genom att maila mig via ungtuppen@gmail.com
Notera att jag just fått prospektet och inte har någon aning om det är en bra investering eller rena blåsningen.
M v h
|
 |
Cupen 2007
|
kapsylen
|
2007-06-21 19:49:35
|
|
|
1…. Neo_ 1…. 85
2…. Boxarn_ 2…. 126
3…. Axel5_ 3…. 150
4…. Sixten_ 4…. 176
7…. 37_ 5…. 178
6…. Mhå_ 6…. 202
5…. Sniparn_ 7…. 211
10…. Krillekillen_ 8…. 218
12…. Kapsylen_ 9…. 222
13…. Randomwalk_ 11…. 223
10…. WHO_ 11…. 223
24…. Turnarounden_ 12…. 227
16…. Highlander_ 13…. 229
8…. Steget Före_ 14…. 234
16…. HPD_ 15…. 236
11…. Leksansfan_ 16…. 239
14…. Phantom V_ 17…. 251
18…. Glyssner_ 18…. 269
21…. Joje_ 19…. 273
20…. Per Wersén_ 20…. 276
23…. Mr Rockefeller_ 21…. 279
17…. EllaK_ 22…. 286
19…. Jugge_ 23…. 288
22…. Poike_ 24…. 289
26…. Kitesurfer_ 25…. 328
27…. Wildflower_ 26…. 333
26…. Njurunda_ 27…. 339
Turnaroundens split finns med....
|
 |
derank komentar
|
Joje
|
2007-06-21 18:16:14
|
|
|
vi leder än mot GI men knapt
GI = 9,4%
derank=12,9%
|
 |
derank 2007
|
Joje
|
2007-06-21 18:14:22
|
|
|
1 Phantom V_________ 204 634 kr 1
2 HPD_______________ 183 139 kr 2
3 Neo_______________ 171 417 kr 3
4 Boxarn_____________ 149 084 kr 4
5 37_________________ 137 521 kr 5
6 axel5______________ 130 612 kr 6
7 Mhå_______________ 119 536 kr 7
8 sixten_____________ 115 486 kr 8
9 Turnarounden______ 111 630 kr 19
10 sniparn____________ 111 360 kr 9
11 randomwalk________ 108 752 kr 11
12 krillekillen_________ 105 467 kr 10
13 highlander_________ 104 864 kr 12
14 WHO______________ 101 779 kr 14
15 kapsylen___________ 101 714 kr 16
16 Steget Före________ 99 633 kr 13
17 Poike______________ 99 168 kr 15
18 leksandsfan________ 97 479 kr 17
19 Glyssner___________ 94 750 kr 18
20 Per wersen_________ 92 661 kr 21
21 Mr Rockefeller______ 92 208 kr 23
22 EllaK_______________ 90 156 kr 22
23 joje________________ 89 971 kr 24
24 jugge______________ 89 809 kr 20
25 Wildflower__________ 86 074 kr 25
26 njurunda___________ 79 736 kr 26
27 kitesurfer__________ 78 705 kr 27
och jag har fixat din splitt nu Turnarounden
|
 |
Re: Alla ägg i en korg
|
$Henrik$
|
2007-06-21 17:24:11
|
|
|
RayClinics kurs är rejält pressad, helt utan anledning tycker jag. Kassan är stor och idag meddelades att man har förvärvat Bröstmottagningen och den Medicinska behandlingsavdelningen på Christinakliniken, Sophiahemmet, som nyligen har tecknat ett 6-årigt vårdavtal med Stockholms Läns Landsting.
|
 |
Re: Dibben.comhttp://www.geocities.com/dibben_investment/dok
|
Per Wersén
|
2007-06-21 16:52:02
|
|
|
Dibben är på väg att återuppstå. Signaturen BC har tagit över, men han har ännu inte fått fason på sidan: http://www.geocities.com/dibben_investment/dok2.html
Jag hoppas han (BC) grejar det inom kort.
|
 |
Re: Alla ägg i en korg
|
glyssner
|
2007-06-21 14:46:03
|
|
|
Innate P. skulle jag inte våga vara utan. Enorm uppsida! Jag väntar tålmodigt och kommer att få min belöning.
|
 |
Alla ägg i en korg
|
delaxa
|
2007-06-21 14:19:40
|
|
|
Om ni bara fick bara köpa en aktie under resten av året, vilken skulle ni ha valt?
|
 |
Dibben.com
|
$Henrik$
|
2007-06-21 11:35:41
|
|
|
Någon som vet vad som hänt med sidan Dibben.com? Är den borttagen permanent eller bara temporärt? Hoppas den kommer tillbaka, bra sida tycker jag.
|
 |
Re: BM Impex
|
swedshare
|
2007-06-20 22:50:00
|
|
|
Det är mycket mycket bra PR att notera sig på en lista. Låt aktierna ligga några år. Tålamod är en dygd :)
|
 |
Ralip får ny kund
|
bylsma
|
2007-06-20 21:42:27
|
|
|
Ralip AB sluter samarbetsavtal med Excellent Controller som erbjuder mindre och medelstora företag redovisningstjänster online i realtid. Redovisningsbolaget finns placerat i Bromma, Stockholm. Till att börj a med ansluts 12 bolag.
Läs hela nyheten på:
http://www.aktiespridning.se/cgi-bin/webbpub-s/ak_webbpub-s.cgi?funk=Nyhet&Nyhet_ID=1182324805&nr=00001&Sprak_ID=sv
|
 |
B&M Impex
|
Wildflower
|
2007-06-20 16:52:48
|
|
|
Alltså jag förstår inte varför de skulle lista sig , har man inte den minsta nyhet på lager så bör man ligga lågt med att gå in på en lista.
Besviken !
|
 |
Re: Garcio / SIMBAPOKER !
|
Wildflower
|
2007-06-20 16:46:13
|
|
|
Jo ekonomin i Brasilien växer så det knakar , se bara på Brasilien fonderna.
Ryssland försöker väl alla de andra pokerbolagen ge sig in på.
Då låter Brasilien mera nyskapande.
Tack för infon !
M.v.h
|
 |
Re: ancora
|
Boxarn
|
2007-06-20 16:22:36
|
|
|
Det kom just nu info om att aktien tills vidare kommer att handlas på Mangold-listan.
|
 |
Re: ancora
|
Poike
|
2007-06-20 16:19:23
|
|
|
Kanske finns fler saker, men styrelseledamoten Rikard Akhtarzand blev påkommen med att inte ha betalt skatt på några miljoner i ersättning han fick på sitt förra företag. I kombination med lite annan negativ press så fick det nog marknadsplatsen att trycka på pause-knappen.
|
 |
ancora
|
delaxa
|
2007-06-20 14:53:17
|
|
|
är det någon som har koll som vad hände med ancora igentligen??
|
 |
Re: Odd Molly
|
Boxarn
|
2007-06-20 13:35:28
|
|
|
Om det är TA du syftar på så har jag inte en susning. Jag tror inte på metoden.
Jag tyckte företaget såg mycket attraktivt ut. - Tyvärr så fick jag ingen tilldelning. - Däremot är det vanskligt att ha någon uppfattning om vad en rimlig kurs på aktien är.
Jag konstaterar dock att klädföretag verkar växa som svampar ur jorden. Men marknaden torde å andra sidan också växa.
|
 |
Re: Odd Molly
|
Mr Pelton
|
2007-06-20 12:28:19
|
|
|
Boxaren,
Har du någon susning om var första "vallen" (motståndet )ligger ?
Kanske dags att sälja av till det dubbla och invänta någonform av vinsthemtagning innan ett återköp (!)
Mvh
Tony "Mr Pelton" Rosenquist
|
 |
Odd Molly
|
Boxarn
|
2007-06-20 09:51:58
|
|
|
Hoppsan! Aktien står nu i 78 kronor och var till och med uppe i 82!!
|
 |
Garcio / SIMBAPOKER !
|
Mr Pelton
|
2007-06-20 07:59:44
|
|
|
Pokersajten Simbapoker med Garcio AB som ägare växer hela tiden. Redan efter 3,5 månaders verksamhet har det spelats drygt 1 260 000 stycken händer.
Igår talade jag med Vd Rickard Johansson som informerade mig om att den Brasilianska delen ökar lavinartat och att nya spelare tillkommer dagligen.
Jag passade på att slå lite i faktaböckerna och insåg att i Brasilien finns det drygt 12 000 000 människor som har en levnadsstandard motsvarande den svenska eller bättre medan det finns ca 176 000 000 stycken som har det mindre bra. Lek med tanken !!! 12 miljoner potentiella spelare dvs. mer än Sveriges befolkning! Vad säger Ni ? Ska man köpa på sig någon mer post i nyemisionen som avslutas den 26 juni eller ej ?
Kan tillägga att Simbapoker har startat upp även i Ryssland men jag har inte följt upp det ännu.......
Men mig veterligt så lär det finnas en och en annan potentiell spelare i det landet med :):)
Mvh
Tony "Mr Pelton" Rosenquist
|
 |
Re: Sökning på derank
|
swedshare
|
2007-06-19 22:45:36
|
|
|
och webmaster, vad sägs om en edit-funktion!? :)
|
 |
Re: Sökning på derank
|
bylsma
|
2007-06-19 22:37:14
|
|
|
ok, då är det inte bara jag... Webbmaster? tar Du till dig detta??
|
 |
Re: Sökning på derank
|
swedshare
|
2007-06-19 22:33:52
|
|
|
edit: nej det gjorde det inte... märkte nu vad du menade och kan hålla med om att det var en funktion som saknades!
|
 |
Re: Sökning på derank
|
swedshare
|
2007-06-19 22:32:00
|
|
|
går det inte bara att trycka "svara på inlägg"?
|
 |
Sökning på derank
|
bylsma
|
2007-06-19 22:21:00
|
|
|
När jag söker på ett ämne och hittar en massa trådar kan jag inte kommentera dessa. Det går endast via 1:a sidans "Visa inlägg". Är det något jag gör tokigt?
|
 |
Ralip i Stockpickers nyhetsbrev den 30/5
|
bylsma
|
2007-06-19 22:16:48
|
|
|
Frågor och svar för Stockpicker AB
Utfrågare, Stockpicker. Svar från Nils Dahl, VD, Ralip AB.
1. Enligt ert Informationsmemorandum vill ni ta in 3.3 miljoner kronor. Hur länge ska dessa pengar räcka?
Svar: Pengarna räcker för att hantera expansionen under året men vi planerar ta in mer kapital under hösten för att kunna expandera ytterligare under nästa år.
2. Kommer alla nuvarande aktieägare att delta i emissionen?
Svar: Vi kommer att erbjuda samtliga aktieägare att delta i emissionen och vi vet att flera är positiva till deltagande. Vi har hittills fått besked om att minst 500.000 kr kommer från tidigare ägare.
3. Fortnox som nyligen börsnoterats går in med 500.000:- i emissionen. Vilken är deras roll?
Svar: Vi har sedan hösten förra året haft ett bra samarbete med Fortnox. Vi har liknande affärsmodell och många intressanta affärsmöjligheter med varandra. Jag ser Fortnox deltagande i vår emission som en garant för att vi i framtiden kan bygga bra lösningar för våra gemensamma kunder. Samtidigt är det viktigt att påpeka att vi står oss neutrala mot ekonomisystemen på marknaden och också har anpassningar mot bland annat Hogia, snart SPCS och även andra ekonomisystem.
4. Vad kommer likviden först och främst att användas till?
Svar: Den kommer först och främst att användas för uppskalning av vår produktionsmiljö datorer och utveckling av våra egna programvaror. Detta för att möta våra kunders krav på ökade volymer. Delar kommer naturligtvis också användas för att bygga ut försäljningssidan.
5. Vilka är de största riskerna?
Svar: I vår riskanalys har vi identifierat kapitalförsörjning, konkurrens och rekrytering av nyckelpersoner som de största riskerna. För att minimera dessa risker har vi valt att göra Ralip publikt och ständigt bevaka omvärlden.
6. Vad är er konkurrensfördel jämfört med konkurrenterna?
Svar: Vi har en prismodell som tilltalar även små företag. Det är inga investeringar för kunden att komma igång. Trots detta har vi inte gjort avkall på funktionalitet och kvalitet utan våra system är även dimensionerade för att klara stora företags krav och volymer.
7. Vad är det som är unikt med ert företag?
Svar: Vi har en mycket hög innovationskraft kombinerat med lång erfarenhet och ett starkt säljfokus. Trots tidigare brist på kapital har vi bibehållit vårt teknologiska försprång och om och om igen tagit affärer i konkurrens med de största som exempelvis IBM, Canon och Filenet hos kunder som AstraZeneca, Ericsson och flera myndigheter.
8. Tittar man i ägarförteckningen i bolaget så är de största ägarna idag?
Svar: Det är jag samt min bror Magnus Dahl och affärsängeln Hans Tholander som äger drygt 80% tillsammans, innan emissionen.
9. Varför ska man satsa pengar i ert företag?
Svar: Ralip har bestämt sig för att digitalisera redovisningsbranschen. Vi har en enorm möjlighet att etablera oss som en av de ledande leverantörerna inom ett nytt expansivt område. Vi har en stark, egen, delvis patenterad teknologi som gör vår konkurrenskraftiga prissättning möjlig.
--
Ralip AB
Box 501
S-192 05 SOLLENTUNA
Telefon: 08-514 933 90
Telefax: 08-514 901 35
E-post: info@ralip.se
Hemsida: www.ralip.se
|
 |
Re: tips
|
tradingtomten
|
2007-06-19 21:43:01
|
|
|
jag skulle ta en titt på Guideline Oil. Har nu gått kraftigt efter att de fick en genombrottsorder med ett stort kanadensiskt bolag förra veckan. Men efter börsens stängning idag så kom ett flaggningsmeddelande om att Försäkringsaktiebolaget Avanza Pension flaggat upp i bolaget till 5,04 %. Känns som att när denna typen av spelare går in så har det börjat analyserats på div håll i aktien. Kan vara intressant
|
 |
Re: Scandinavian Healthy Brands köper Hälsokostgrossisten
|
tradingtomten
|
2007-06-19 21:37:04
|
|
|
pratade med bolagets VD idag. Enligt honom är emissionen redan fulltecknad.
|