 |
Re: Börsintro
|
sixten
|
2007-05-23 04:46:24
|
|
|
Ang Odd Molly kan jag konstatera att Svds Lars Frick är positiv medan Afv tycker att risken med tanke på bolagets korta historik överväger och rekar därför att inte teckna. Tecknar nog lite för egen del i alla fall.
Är det någon som har koll på hur Swedebank brukar agera när det gäller tilldelning? Har ingen koppling till Swedebank själv - är chansen för tilldelning större om man tecknar en större post? Brukar tilldelningen vara proportionellt mot tecknade aktier?
Hur brukar ni övriga agera för att maximera tilldelning i förhållande till risk?
|
 |
Suck!
|
glyssner
|
2007-05-23 01:30:49
|
|
|
Klockan är 01,05 på tisdag natt och jag sitter och tittar på vad som hänt under eftermiddagen när jag sysslat med lite arbete (väldigt lite).
Själv har jag laddat ordentligt i TMGI och är jättenöjd med dagen. (23 procent upp)
Samtidigt som jag skummar av Derank får jag ett mail om något konstigt fönsterföretag (kl 01,05 på natten) som vill ha pengar till att utveckla sin idé.
Jag tycker ni är modiga som satsar era pengar i dessa bolag när det finns så mycket bra företag att investera i. Comfort window system AB som det här företaget heter borde inte ha en chans att få något kapital. Affärsidén verkar för en gammal snickare som jag fullständigt ohållbart.
Förutom min ögonsten Innate så är det ryska råvaror som gäller för mej just nu. Ta gärna en titt på varyag.se så ska ni se på möjligheter. En mycket stark ledning, allt går bolagets väg just nu. (politiskt) Sågat virke till tillväxtzonerna i asien och krossat bergmatrial till Ryssland för utbyggd infrastruktur i norr, vägar , broar, järnvägar och så vidare. Rekas som långsiktigt innehav.
|
 |
Re: Börsintro
|
Boxarn
|
2007-05-23 00:09:06
|
|
|
:-)
|
 |
Re: Comfort Window System
|
swedshare
|
2007-05-22 23:54:11
|
|
|
Fick samma känsla. Kanonfin idé men galet dålig prognos. Tecknar inte om inte något nytt kommer fram på infoträff (har en spion som ska gå) :)
|
 |
Comfort Window System
|
$Henrik$
|
2007-05-22 23:01:51
|
|
|
Någon som läst prospektet? Tyckte det kändes mycket intressant tills jag kom till värderingen. Runt 55 mille för ett oprövat fönsterbeslag. Jag får känslan att hade samma erbjudande kommit för två år sedan hade värderingen varit hälften. Max. Känns som alla försöker med vad som helst nu.
|
 |
Re: Börsintro
|
Per Wersén
|
2007-05-22 21:18:20
|
|
|
Jag har tecknat mig för Odd Molly, men möjligheten att få tilldelning är förmodligen minimal. Citat från en av mina döttrar: "Varumärket är jättepoppis i vissa kretsar, men inte min stil". Jag tolkar detta såsom varande mycket positivt för företaget.
Seanet ger för lite information på sin hemsida, varför jag avstår här.
Däremot är jag intresserad av Endomines. Lennart Bylock (styrelseordförande) har ett fläckfritt förflutet (kemi och shipping bl a) och är högt aktad var han än dyker upp. Dessutom är Nisse på Jordanfonden positiv till bolaget.
Jag har också tecknat mig för DIBS, där jag hoppas på en snabb försäljning med profit.
I förra veckan besökte jag ett morgonmöte med PSI Spelinvest, vars representanter gjorde ett kompetent intryck. Man erbjuder naturligtvis poker (det gör väl alla idag?); men man trodde mest på sin bingosite, som riktar sig mot cybergrannies och/eller frustrerade hemmafruar. Tillväxtsmöjligheterna bedömdes som enorma. Lasse Kronér är förutom styrelsesuppleant sk bingoambassadör och leder en chatsite som är knuten till bingospelandet. Jag har gått in med en liten summa, mest för att företagets kontor ligger Göteborg (detta Boxarn kallar jag "seriös" analys!).
Det finns ett antal bolag som jag håller mig långt borta från. T ex 3P International. Det räcker med att läsa den engelska versionen av deras hemsida. SDK Group´s affärsidé är att sälja tunna pannkakor. Jag gör hellre mina pannkakor själv. Inte heller brinner jag för Deflamo...
|
 |
Börsintro
|
sixten
|
2007-05-22 19:45:39
|
|
|
Nu är det många bolag som har brått att komma in på börsen innan midsommar - vad tror panelen om följande bolag: Odd Molly, Seanet, Dibs, Endomines? Gärna även tips på andra börsintroduktioner som kan vara värda att kolla upp...
|
 |
Vart tog sadeln vägen?
|
horseback
|
2007-05-22 15:49:39
|
|
|
Någon som hört vad som hänt i Linear. Kursen i botten, en av grundarna sparkad och VD i Usa.......
|
 |
Re: Enjoy Group noteras i dag
|
sixten
|
2007-05-22 11:49:47
|
|
|
Enjoy handlas i 9:40 SEK (upp ca 50 %) vilket känns ganska rimligt tycker jag - sitter därför nöjd med mitt innehav tills vidare...
|
 |
Re: Svindlerier
|
silf
|
2007-05-22 10:10:50
|
|
|
Är det förenligt med lagstiftingen att droppa namn på det sättet som görs i artikeln ? Flera namn är med utan en egentlig förklaring till varför eller på vilket sätt personer i fråga betecknas som en bedragare. Hur ska dessa personer kunna försvara sig ? Det påminner mer om Kafkas Processen än om journalistik.
|
 |
Re: Svindlerier
|
jii
|
2007-05-22 09:46:39
|
|
|
MAn ser ju klart och tydligt att detta är ett personligt vendetta ifrån Sydsvenskan.
Har journalisterna placerat fel när det gäller exempelvis onoterade aktier?
Hermod Pedersen kan man ju i det närmaste kalla manisk med sin häxjakt.
Jag följde inläggen på SVDs hemsida igår och 70% av inläggen som var negativa emot skandaltidningen plockades bort!!! Är detta yttrandefrihet??? Knappast! Komunistfasoner som hör hemma hos politbyrån i Ryssland.
Som tidigare sagt så STÅ PÅ ER ni som har blivit utsatta för deras fasoner.
mvh
Jihmmy
|
 |
Re: Svindlerier
|
KYLIS
|
2007-05-22 09:45:26
|
|
|
Hermod som är skribent på Sydsvenska är känd för häxjakt och stora rubriker.
Det är dessutom så att han får information från de som önskar person eller bolag illa av någon anledning det ligger i hans yrke att väcka rubriker och jag tror inte det finns etik/moral eller hederskodex i den branschen tyvärr.
Obducat är ett exempel som han grillar hårt och vinklar till det negativa trots att det är ett lokalt företag som ger arbetstillfällen i region där skribent står skriven.
Jag vet att han har sina kontakter med personer som har ett ont öga till Obducat pga gamalt groll, dom söker varje tillfälle till att misskreditera bolaget på ett till synes sjukt sätt.
Ellenbogen som var en av anledningarna att jag slutade skriva här då tom direktreklam gjordes på denna site är typen av bedregärier som kommer i slutet på börsuppgångar, det är då dom mest obskyra och skitiga bolagen/affärsideerna och personerna söker finna riskkapital och fantastiskt nog så lyckas dom varje gång och varje gång är alla lika överraskade.
Det finns så enormt mycket skit och oärliga personer där ute, Cevianaffären är småpotatis mot vad som gjorts/görs.
|
 |
Re: Svindlerier
|
37
|
2007-05-22 08:15:35
|
|
|
Jag gillar inte alls vinklingen på artiklarna. Man tycks vilja skriva om avslöjanden hellre än sanningen.
Ett exempel är ju just att man samlar 20 personer i ett rum och presenterar något. Skojare visar ju helst inte upp sig, utan gömmer sig i mörkret.
Enligt artikelförfattaren tycks ju alla vara skumma som sysslar med (förhoppnings-)bolag som ännu inte gett vinst, eller har en idé som kan vara bra.
Jag vill hänga ut alla skojare med bild i tidingarna, men då skall dom bevisligen vara bluffgubbar också, och inte bara vagt misstänkta av en sensationslysten författare.
Alla känner alla? Puuh, om man vet vem någon är, känner man denne då? Var går gränsen, och håller man med denna för man vet vem det är? Jag vet vem Saddam Hussein var. Gör det mig till en skurk? Vinklat trams.
Bevisa vem som gjort vad, häng ut honom och jag tar dylik artikel till mig, men denne författaren vimsar ju bara till allt. Han gör med skada än nytta ed sina 'avslöjanden', och borde stoppas.
|
 |
Re: Kina
|
Boxarn
|
2007-05-22 06:00:21
|
|
|
Jag såg en uppgift om att det genomsnittliga P/E-talet på de kinesiska börserna är 43.
Enligt en bedömares åsikt så borde den kinesiska valutan yuan apprecieras med 30% för att spegla de ekonomiska realiteterna.
|
 |
Re: Enjoy Group noteras i dag
|
sixten
|
2007-05-22 03:47:41
|
|
|
Håller med om att 6:30 nog var ett fynd - fick en hyfsad tilldelning själv men kan tänka mig att köpa på mera om kursen mot förmodan skulle hamna nära introkursen.
|
 |
Enjoy Group noteras i dag
|
DuncansJourney
|
2007-05-22 01:11:47
|
|
|
Teckningskursen på 6:30 tror jag var ett fynd, vi får se om jag har rätt.
Ny PR från bolaget i dag, se
http://www.enjoysales.se/pressemeldinger/pressemeddelande-070522.pdf
|
 |
Re: Svindlerier
|
DuncansJourney
|
2007-05-22 00:08:23
|
|
|
Utmärkt inlägg Phantom V! Jag kan inte annat än hålla med.
|
 |
Re: Svindlerier
|
Phantom V
|
2007-05-21 23:59:21
|
|
|
Ett ganska märkligt agerande av Sydsvenskan, att i princip hänga ut 9 bolag under en rubrik som "skojarnas marknad del 2". Som jag ser det är det onyanserat och smaklöst, och en form av journalistiskt frosseri som man normalt brukar hitta i kvällstidningar. Ganska modigt också av en tidning som jag personligen och numera brukar azzzosiera med feghet och slätstrukenhet. Om någon på Sydsvenskan läser detta och inte håller med, är den person välkommen att höra av sig till thederankphantom@hotmail.com så ska jag ge ett konkret exempel på en tidning med total avsaknad av ryggrad.
Att dessutom i princip ge sig på Fortnox, vars VD hade en mycket sansad och realistisk syn på sitt företag (under nämnda roadshow) är även det mycket märkligt.)
Att finansmarknaderna innehåller en stor mängd skojare är väl för de flesta ganska uppenbart, och det är mycket bra att dessa hängs ut offentligt! Men att man inte bör dra alla över en kam, bara för att bolagen har en liknande affärsidé är lika uppenbart det. Hermod Pedersen borde kanske läsa på bättre innan han skriver.
Jag tycker inte att det är något konstigt att bolag i kapitalbehov reser ut och presenterar sig på detta sätt, med eller utan hjälp från riskkapitalister. Det är väl snarare en bra möjlighet att ställa frågor till ledning och nyckelpersoner inom företagen. Sedan är det är upp till var och en att avgöra vad som är värt att satsa på eller ej.
En kommentar som förresten irriterade mig extremt mycket i Sydsvenskans artikel var följande:
"De samlar tjugo gubbar i en lokal och berättar om något fantastiskt utan risk, säger Anders Törnqvist, Skånes Provinsbank. -Då borde man ställa en motfråga: Varför sprider ni den här goda idén i stället för att uttnyttja den själva?"
Ehh Anders, du har så rätt, aktiebolag behövs ju inte alls och alla har tillräckligt med pengar för att kunna förverkliga sina idéer. Herregud vilket stolpskott!
Därmed givetvis inte sagt att man inte ska vara försiktig vid emissioner. De flesta bolag tycker jag värderar sig till fantasisummor, och man förundras över hur de överhuvudtaget lyckas dra in pengar. Men som sagt, att dra alla över en kam känns i detta fall som en parodisk häxjakt utan nämnvärd substans.
|
 |
Re: BM Impex
|
Wildflower
|
2007-05-21 16:57:36
|
|
|
Länge sedan de gick ut med nyheter om nya ordrar ...
Bra start på handeln idag
M.v.h
|
 |
EMI System
|
Wildflower
|
2007-05-21 16:55:32
|
|
|
Tecknar inte , inga lediga pengar men framför allt så gav ju prospektet knappt ingen information.
M.v.h
|
 |
Re: BM Impex
|
swedshare
|
2007-05-21 16:47:02
|
|
|
Det står om spliten i protokollet från årsstämman. Vill du ha prospekt från i höstas så kan du skriva din e-mailadress.
|
 |
Re: BM Impex
|
swedshare
|
2007-05-21 16:45:14
|
|
|
Henrik,
Fråga vad du vill, jag har många aktier i dem precis som Duncan och Wildflower. Jag håller kursprognos på 2.60 kr (p/e 15) efter bokslut för -08. Det går framåt för dem är det minsta man kan säga. Jag blir inte förvånad av en kurs på 4 kr om 3 år.
|
 |
Re: B
|
Henrik.Schulze
|
2007-05-21 15:26:17
|
|
|
Tack Swedshare!
Då är det således en helt OK investering!
Du kanske har någon källa också?
(Jag äger visserligen inga aktier själv i "BMIM MTF", men det kan vara trevligt att hålla sig informerad... Kanske kan jag lära mig något?)
|
 |
Re: B
|
swedshare
|
2007-05-21 14:47:46
|
|
|
ja split 10:1 för ca månad sedan.
|
 |
Re: B&M Impex handlas för 0,90 - 1,50 kr
|
Henrik.Schulze
|
2007-05-21 14:08:19
|
|
|
B&M Impex med tickerkod "BMIM MTF" började handlas på Nordic MTF idag. Avslut i kr har gjorts till kurserna 0,90; 1,50; 1,25; 1,05; 0,93; 0,94 (i den ordningen).
Men teckningskursen 2006-10-31 var 7 kr. Det får mig att undra om det gjorts någon split sedan den emissionen?
(Annars framstår det som en katastrofal investering för dem som gick med...?)
|
 |
Re: Svindlerier
|
jii
|
2007-05-21 13:09:40
|
|
|
Jag tycker det bara är pinsamt av Sydsvenskan ( En gång i tiden en aktad tidning) att hänga ut personer i små företag som skojare, Kom Ni ihåg Telia aktien där staten blåste halva Sverige?
Nä jag hyser största respekt för AIS, NOVUS, EKEBLOM LERNESJÖ mfl. som står ut med SVD s smutskastning.
Att kalla det kartläggning är direkt felaktigt, jag skulle vilja kalla det drev emot enskilda individer och inget annat.
Jag har även följt inläggen på SVD hemsida och alla som inte passar Sydsvenskan plockas bort.. yttrandefrihet.. jo jag tackar jag..
Det vore intressant om dom kan gå på djupet med deras anklagelser någongång, på vilket sätt är AIS oseriösa eller Novus?
Stå på Er
Jihmmy
|
 |
Re: Kina
|
Boxarn
|
2007-05-21 13:00:00
|
|
|
Blackstone meddelar för övrigt i dag att man avser att emittera aktier för sammanlagt 7,75 miljarder dollar varav 3 miljarder riktat till kinesiska staten.
|
 |
Re: Kina
|
Boxarn
|
2007-05-21 12:28:39
|
|
|
Misstankar finns om att många kinesiska företags vinster består i att man köpt aktier i andra börsnoterade företag och sålt dessa med vinst. Är detta sant så är det oroande. I så fall är det en bubbla.
På längre sikt är dock Asien/Kina framtiden. Det är jag övertygad om.
Själv har jag nästan allt mitt fondinnehav i en asiatisk småbolagsfond. Den har gått som tåget.
|
 |
Re: Kina
|
Poike
|
2007-05-21 11:59:39
|
|
|
Kinesiska staten har gjort ett drag för att lätta något på trycket. Man har nu gjort det tillåtet för kinesiska banker att investera i utlandet. Om det hjälper återstår att se.
Vore intressant att veta vad det är för typ av "bubbla". Är det mestadels sunda företag som har fått en för hög värdering, eller faller företagen samman när aktiemarknaden faller (á la it-hype i Sverige kring 2000-2002).
Känns ändå som att det finns en otrolig kraft i Kina.
|
 |
Re: Svindlerier
|
Per Wersén
|
2007-05-21 11:26:03
|
|
|
OK Boxarn. Jag går med på kartläggning och omfattande name dropping...
|
 |
Kina
|
Boxarn
|
2007-05-21 11:09:44
|
|
|
Kurserna steg åter på börserna. Varningar om en bubbla verkar inte bita på privatinvesterarna.
Om/När bubblan spricker så kommer det med all sannolikhet att få återverkningar på världens övriga börser. Kinabörserna har vid det här laget blivit så stora att sådana återverkningar knappast kan undvikas.
|
 |
"Timing"...
|
Boxarn
|
2007-05-21 10:57:35
|
|
|
... är inte min starka sida.
Vanligtvis så är jag för het på gröten. För en kort tid sedan var jag på väg att köpa Net Entertainment. Den här gången tänkte jag att jag skulle ta det lugnt. Aktien hade sjunkit från 13-14 till 12-13 kronor. Jag avvaktade.
Vad händer då? Jo, aktien börjar naturligtvis stiga och står nu över 17 kronor.
|
 |
Re: Svindlerier
|
Boxarn
|
2007-05-21 10:48:04
|
|
|
Jag skulle vilja påstå att artikeln både är en "omfattande kartläggning" och innehåller "name dropping".
|
 |
Re: Trevligt
|
Boxarn
|
2007-05-21 10:44:33
|
|
|
Instämmer!
|
 |
Trevligt
|
glyssner
|
2007-05-21 09:46:43
|
|
|
att höra av dig. Du är alltid välkommen "Kylis".
|
 |
NGM
|
37
|
2007-05-21 09:06:44
|
|
|
Listan strular igen. SUCK!
|
 |
Re: Svindlerier
|
KYLIS
|
2007-05-21 08:28:45
|
|
|
Tro mig Boxarn det finns anledning, som jag skrev här på den gamla goda tiden varpå kritiken givetvis var massiv. Artikeln må i vissa avseende innehålla sakfel men i det stora hela är är den korrekt.
Sen uppdagas det mycket skit bland mäklarna, Carnegie för att nämna någon. Detta är givetvis bara toppen på isberget, finansinspektionen har inte en sportslig att göra sig påmind.
Det enda rätta är att nu statuera exempel och låta domarna falla och det enligt den strängaste straffsatsen. Förvisso lär det inte avskräcka för pengar luktar och har man en viss levnadsstandard och rykte så kan hjulet snurra iväg. Fråga Nick Leason!
Jag råder Er att vara högst kritisk granskande till emissioner som kommer ut nu oavsett om det ser "gratis ut"
Var länge sedan jag skrev här nu och kollar om signaturen fortfarande finns kvar, en kortis från KYLIS i två avseenden.
|
 |
Re: Aktietorget i nytt blåsväder
|
37
|
2007-05-21 08:28:40
|
|
|
Hermods artikel, del 2
http://sydsvenskan.se/ekonomi/article239716.ece
|
 |
Re: Svindlerier
|
Per Wersén
|
2007-05-21 07:06:22
|
|
|
Tack för den intressanta hänvisningen till Sydsvenskan, en tidning jag mycket sällan kommer i kontakt med.Men att kalla artikeln för en omfattande kartläggning är väl att ta i? Huvuddelen består ju snarast av "names dropping". Med utgångspunkt från det omfattande materialet skulle det vara möjligt för reportern att göra en genomlysande analys av läget i Södra Sverige där det verkligen klargörs vilka av de namngivna personerna som bär svarta hattar och vilka (om några?) som bär vita.
|
 |
Aktietorget i nytt blåsväder
|
jii
|
2007-05-20 20:55:17
|
|
|
|
Marknadsplatsen Aktietorget har dragits in i en eventuell mutskandal. Ekobrotts- myndigheten utreder om ett antal personer som samarbetar med Aktietorget kan ha gjort sig skyldiga till mutbrott.
Annelie Östlund
Utredningen fokuserar på ett av de lokala aktietorg som ger råd till företag som vill in på listan. Rådgivningen gäller bland annat kapitalanskaffning och prospektskrivning.
Detta lokala aktietorg har varit inblandat vid noteringarna av samtliga fyra bolag som den brottsmisstänkte affärsmannen Alexander Richards hade ägarintressen i. Ett av dessa bolag var NRST som kom till Aktietorget sommaren 2005.
Noteringen skedde genom att redan noterade Bubbeltian via en kvittningsemission köpte brittiska NRS Technologies Ltd. Åklagaren är nu särskilt intresserad av hur värderingen av NRST gick till.
Det bolag som ansvarade för värderingen av NRST kontrolleras av två personer som även äger det företag som driver det lokala aktietorget.
Samma bolag som ansvarade för värderingen var också med och tog fram prospektet med uppblåsta prognoser på NRST:s förväntade tillväxt och lönsamhet. En person med koppling till dessa företag ska också ha skrivit NRST:s pressreleaser.
När Aktietorget i augusti förra året beslutade att NRST skulle avnoteras motiverades detta genom att bolaget "lämnat gravt vilseledande information till marknaden".
Beslutet baserades på de felaktiga pressmeddelanden och löften om stora ordrar som NRS Technologies gick ut med under hösten 2005 och våren 2006. De positiva nyheterna gjorde aktien till en kursraket på Aktietorget.
Företaget som driver det aktuella lokala aktietorget fick betalt för utförda tjänster. Ersättningen för att ha upprättat beslutsunderlag till Bubbeltians styrelse och för löpande kontakt med Bolagsverket uppgick till närmare 800 000 kronor inklusive moms.
Detta betalades genom en kvittningsemission med kursen 20 öre per aktie kort innan handeln i bolaget återupptogs sensommaren 2005. En månad senare hade aktiekursen stigit kraftigt och aktierna var värda cirka 2,6 miljoner.
I slutet av november samma höst fick bolaget som driver det lokala aktietorget dessutom teckna närmare 700 000 aktier för 0,65 kronor styck vid en riktad nyemission.
Mindre än två veckor senare skickades ett pressmeddelande ut med beskedet att NRST fått nya order till ett värde av 65 miljoner kronor, något som senare visade sig vara påhittat. Dagen efter sålde personerna som driver det lokala aktietorget aktier för närmare 1 miljon kronor till kursen 2 kronor.
Under hösten fram till och med december, då kursen toppade, hann samma personer via torgbolaget sälja av cirka en fjärdedel av innehavet och kamma hem drygt 2 miljoner kronor.
Ekobrottsmyndigheten kommer nu att utreda huruvida personer med koppling till det bolag som driver det lokala aktietorget samt det bolag som gjorde värderingen av NRST kan ha gjort sig skyldiga till mutbrott.
Utredningen kring mutmisstankarna har förgreningar i den redan pågående utredningen kring affärsmannen Alexander Richards, som misstänks för grovt insiderbrott och grovt svindleri.
I maj förra året slog Ekobrottsmyndigheten till mot nyckelpersoner bakom det då Aktietorget-noterade bolaget NRST. Totalt två personer, däribland Alexander Richards som satt fyra bolag på Aktietorget, greps av polis efter misstankar om brottslig verksamhet i NRST. Båda släpptes senare efter en häktningsförhandling men misstankarna kvarstår och förundersökningen pågår fortfarande.
Enligt åklagare Stig Åström har utredningen växt och ett flertal personer har lagts till listan över misstänkta.
Patrik Engellau, vd för Aktietorget, vill inte kommentera åklagarens mutmisstankar.
- Jag är inte tillräckligt insatt för att kommentera och måste därför passa på det, säger Patrik Engellau till E24.
|