 |
Re: NGM
|
Boxarn
|
2005-06-03 14:54:58
|
|
|
Ser riktigt trevligt ut, faktiskt!
Lägst: 1,10
Högst: 1,14
Senast: 1,12
|
 |
!
|
Boxarn
|
2005-06-03 14:05:27
|
|
|
Det blir bara värre och värre. Eller bättre och bättre, om man så vill. Det koreanska företaget NextMobile meddelar att man tagit fram ett syntest i mobilen.
Den tekniska revolutionen fortsätter och kommer kanske till och med att accelerera. Jag har en känsla av att det här kommer att gynna småbolagen. Dessa bär ofta inte på den barlast som mer etablerade och större företag gör.
|
 |
Re: NGM
|
Boxarn
|
2005-06-03 12:33:22
|
|
|
"MiljöMagnus"! Inget fel i det resonemanget! Jag håller med om att det krävs fortlöpande nyheter för att hålla den nuvarande kursen uppe. Vi får se om det blir så eller ej under framför allt juni och juli. Fram i augusti brukar kurserna i småbolagen börja repa sig. Allt annat lika!
|
 |
Re: NGM
|
MiljöMagnus
|
2005-06-03 12:17:40
|
|
|
Boxarn, ja jag får erkänna att det ser ovanligt bra ut för NGM just nu med alla nyheter som strömmar in.
Kanske kanske vi äntligen ser ett bestående trendbrott.
Dock - som du ju också håller med om - vet vi historiskt att NGM haft en förmåga att alltid falla tillbaka kursmässigt och att till synes mycket positiva nyheter mer eller mindre inte betydd något speciellt för resultatet när det kommit till kritan.
Ska bli intressant att följa utvecklingen framöver. Personligen vill jag ha mer bevis (menar då resultatmässigt) för att det verkligen vänt innan jag tänker överväga köp. Visserligen kommer det bli dyare då. Å andra sidan har jag sluppit låsa upp kapitalet i alla år tack vare den strategin, så den ev extra kostnaden tar jag gärna isåfall.
|
 |
Re: Telia Sonera stämmer turkarna
|
Poike
|
2005-06-03 11:37:27
|
|
|
TeliaSonera ligger ju dessutom i bråk med ägare i ett annat bolag i öst (kommer inte på namnet just nu). Det bråket har koppling till Turkcell-bråket.
Jag tycker inte att man ska räkna ut affären ännu.
Men visst framstår TeliaSonera som väldigt osmidiga. Ibland känns det som att de inte har någon känsla för affärsklimatet i öst. Ger man sig ut vilda-östern så måset man ju inse att det är lite ruffigt.
|
 |
Telia Sonera stämmer turkarna
|
sixten
|
2005-06-03 11:10:45
|
|
|
"Telia Sonera har bett en internationell domstol i Genève att tvinga turkiska finansbolaget Cukurova group att fullfölja det avtal bolagen hade om försäljning av aktier i Turkcell."
Kommentar: börjar nästan likna "Telia/Telenor-affären". Känns inte som så bra utgångspunkt inför framtida samarbete: Telia ville ju ha kvar Cukurova som ägare för att de själva inte kan den turkiska marknaden men ett partnerskap som börjar på det här sättet bådar inte gott.
|
 |
Re: NGM
|
Boxarn
|
2005-06-03 10:31:41
|
|
|
Senast betalt 1,12!
Men det ligger en del i vad "MiljöMagnus" skriver. Vid nyhetstorka kommer aktien att sjunka tillbaka.I regel brukar sommaren vara en sådan tid. Men det är å andra sidan långt ifrån helt säkert att det blir en sådan nyhetstorka. Vi får se.
|
 |
nexcite
|
krillekillen
|
2005-06-03 10:08:54
|
|
|
det kommer gå ut ett brev inom tio dagar från nexcite som förklarar läget. men även om det drar ut på tiden med aktierna så är det inte så att dom försöker blåsa oss på något sätt är min känsla, utan detta beror på något strul på vpc, men det löser sig nog så småningom.
vill man så kan man få pengarna tillbaka, men för mej är det inte ett alternativ!!
idag med 12 000 000 aktier och avknoppningen på 35 öre ger ett börsvärde på
4 200 000. det är ju helt sjukt egentligen, lyckas nexcite med sina prognoser eller ens hälften av sina prognoser så bör bolaget värderas till 10 eller varför inte 20 gånger den summan. eller?
självklart är risken stor att bolaget inte alls lyckas men det är en risk jag tar när det finns en liten möjlighet att få sina pengar att växa så ofantligt.
eller vad säger derankierna?
|
 |
Re: Poker
|
sixten
|
2005-06-03 09:22:02
|
|
|
Du har nog rätt i att fjolårets värderingar inom betting är just fjolårets och inte så relevanta längre...
|
 |
New Science
|
Boxarn
|
2005-06-03 09:14:47
|
|
|
Är det någon som har någon uppfattning om det här bolaget?
Jag har aldrig varit särskilt tänd på bioteknik. Men kanske det skulle vara litet kul att äga några ströaktier i ett sådant här bolag.
|
 |
Re: Poker
|
Boxarn
|
2005-06-03 06:59:41
|
|
|
Jag tror att utvecklingen sprungit ifrån värderingarna från i fjol.
"Float may see PartyGaming at 10bn"
"...analysts estimate the listing could value it at 8-10bn based on the price of Sportingbet and other valuations."
|
 |
Re: Poker
|
Poike
|
2005-06-02 23:57:54
|
|
|
DI.se påpekar att Unibet är dyrare än PartyGames. Inte totalpriset alltså, utan p/e-talet på fjolårets vinst.
|
 |
Re: Poker
|
sixten
|
2005-06-02 23:19:01
|
|
|
Fast marknadsvärdet återstår nog att se var det hamnar - nyhetsbyrån Direkt skriver följande:
"Värdet på bolaget, cirka 4 miljarder dollar, baseras
på vad Sportingbet betalade för Paradise Poker i fjol, enligt
Bloomberg News."
Time will tell...
|
 |
Poker
|
Boxarn
|
2005-06-02 22:25:18
|
|
|
PartyGaming - världens största "online poker company" - avser att notera sig i London. Marknadsvärdet beräknas komma att bli runt 10 miljarder dollar.
|
 |
Re: Kloka Gubbar
|
Boxarn
|
2005-06-02 22:20:56
|
|
|
Jag kan för litet om Glycorex och Obducat för att kunna uttala mig. Men det har ju "KYLIS" redan gjort.
När det gäller Stille så ligger jag också kvar med en liten bunt aktier. Men jag ägnar företaget ett mycket förstrött intresse.
Vad gäller NGM och TagMaster torde min uppfattning vara välbekant vid det här laget. Jag ser mycket positivt på möjligheterna för dessa båda företag.
Vad som stör mig är att TagMasters styrelse hårdnackat vägrar att notera aktien på en mera regelrätt marknadsplats än den vad Bequoted erbjuder. Det kan väl inte vara så att detta sker med beräkning från styrelsens sida för att en dag köpa upp bolaget till ett lägre pris än vad man annars skulle få betala? Nej, jag tror inte det. Men det är mycket märkligt att man inte vill ta den kostnad som t.ex. en notering på NGM skulle medföra. Den kostnaden torde inte vara större än vad styrelsearvodena uppgår till. Men att betala för att aktieägarna får förmånen att få sina aktier noterade är man tydligen inte beredd till.
Det störde mig också något att Ulf Cederin i sitt anförande på kapitalmarknadsdagen nämnde ordet ägarförändringar. Man kan inte utesluta att sådana här företag som NGM och TagMaster, när de väl gått igenom sin svåra period och´är på väg att bli succéer, köps upp och att de små privatspararna står där med lång näsa.
|
 |
Re: SUCK
|
MiljöMagnus
|
2005-06-02 17:19:31
|
|
|
Har gubben varit på semester igen? Var han inte det häromvecka också? ;-)
Ps. Var inte ledsen. Du kommer med all säkerhet kunna köpa dina NGM för 93öre (och lägre än så). Sin vana trogen sjunker säkert aktien tillbaka igen när nyhetstorkan tar vid på nytt.
|
 |
Re: Kloka Gubbar
|
KYLIS
|
2005-06-02 17:06:53
|
|
|
Klok och klok vet jag väl inte men jag har på sista tiden inte mer än ägt Obducat och lite Glycorex nu även dessa realiserade från portföljen till fördel för det som jag endast nu bevakar (av småbolag) nämligen IES. Men kring Obducat kan man väl inflika följande, ännu en i den till antalet långa raden läggs nu ännu en emission vilken nu var garanterad. Jag är lite oroad för de små aktieägarnas skull för ett bolag som vill stå i den tekniska framkanten och göra nya landvinningar har alldeles för många rorsmän ombord. De som vill göra affär med Obducat söker en stabil ägarstruktur gärna uppbackad av en större partner eller att en tilltänkt indistruell avtalspartner tar och köper in sig via en riktad emission. Att som det nu är hela tiden vända sig i första hand till småägarna och dränera dom gång efter annan med samma historia börjar bli rätt uttjatat nu och många har nu gett upp också och ser istället för att teckna sitt innehav späs ut gång efter annan. Obducat kan lyckas och så tror jag även dom kommer göra men jag tror det blir på bekostnad för dom små till fördel för dom stora, dvs den riktiga resan bjuds inte aktieägarna på så om 5 år kanske Obducat inte heter Obducat om man uttrycker det så och tyvärr anser jag det nödvändigt om man har ambitionen att lyckas etablera sig som ett riktigt stort bolag.
Glycorex kan man ju säga "räddar liv" och med tanke på den debatt kring donationer som varit och är så tror jag detta bolag kan gå en riktigt ljus framtid till mötes och den åsikten tycks delas av en arab som fyller på mer Glycorex titt som tätt.
|
 |
Kloka Gubbar
|
veteran
|
2005-06-02 12:39:12
|
|
|
Till:Boxarn,Kylis,Glyssner och ni andra som skriver här. I mitt tycke verkar Derank vara den mest sansade av alla nu varande diskutionsforum.
Sedan IM-erans glansdagar har jag passivt sparat på följande aktier i
väntan på bättre tider.
TagMaster
Glycorex
NGM-hold
Stille
Obducat
Det skulle vara intressant att höra lite "sansade" åsikter från några av Er om möjligheterna för dessa bolag på låt oss säga 5-års sikt.
Hälsningar från en som inte längre följer utvecklingen så noggrant...
|
 |
Re: Displayit
|
Boxarn
|
2005-06-02 12:28:29
|
|
|
Det är alltid kul att höra när någon gör bra affärer här på Derank.
|
 |
Re: Displayit
|
krillekillen
|
2005-06-02 12:24:48
|
|
|
känns bra att sitta ganska tung i displayit en dag som denna.
inte helt fel att man ökade på 33 för några dagar sen.:)
|
 |
SUCK
|
37
|
2005-06-02 12:15:08
|
|
|
Pga att 'min gubbe' var på semester fick jag först nu lagt en order på NGM. 45.000 för 93 öre.
Tror inte det går igenom, men hade gjort tidigare. SUCK.
Nu senast betalt 1.09
Bara att hoppas att MiljöMagnus är på ett dåligt humör och skriver vad han tycker om aktien ;-)
|
 |
Re: Displayit
|
KYLIS
|
2005-06-02 11:55:37
|
|
|
Ser onekligen så ut, insider har ju också köpt en del. Omsättningsökningen är definitivt ett skäl att öka bevakningen här.
|
 |
Re: Börsposter
|
sixten
|
2005-06-02 11:51:24
|
|
|
Avanza har info om börsposternas storlek - när man klickar på ett bolag så får man förutom kursgraf även en sammanställning över viktigaste info om bolaget inkl nyheter och även storlek på börspost.
Vill du inte bli kund så kan man registrera sig som "provmedlem" utan kostnad och får då tillgång till stor del av tjänsterna. Se http://www.avanza.se/dsr/omavanza/omavanza.jsp under "bli medlem" för mera info.
Kanske finns det enklare sätt???
|
 |
Displayit
|
Boxarn
|
2005-06-02 11:04:18
|
|
|
Skulle inte förvåna mig om ett pressmeddelande snart är på G. Aktien har stigit i går och i dag, och handlas nu under ovanligt stor omsättning.
|
 |
Börsposter
|
Boxarn
|
2005-06-02 10:49:32
|
|
|
Var kan man se börsposterna för bolagen på Stockholmsbörsen? Varken Dagens Industri eller Affärsvärlden har dessa uppgifter i sina listor.
|
 |
Re: NGM
|
Boxarn
|
2005-06-02 10:37:48
|
|
|
Enligt pressmeddelande hos Affärsvärlden handlas FreeStar på OTC Bulletin Board i New York.
|
 |
Re: NGM
|
Boxarn
|
2005-06-02 10:18:27
|
|
|
Plötslig rusning i aktien! Igen!
|
 |
Re: NGM
|
Boxarn
|
2005-06-02 08:58:43
|
|
|
FreeStar Technology - ett företag baserat i Dominikanska Republiken (Hepp!) ansöker om notering på NGM Equity. Det bör dock framhållas att det just rör sig om en ANSÖKAN. Läs vidare i meddelandet på NGM News.
|
 |
Re: Se upp - om ni sprider falska börsrykten!
|
Boxarn
|
2005-06-02 06:50:29
|
|
|
Det är nog i och för sig bra att man skärper lagbestämmelserna kring det här. Men jag misstänker starkt att det i vanlig ordning blir en tandlös lag.
Vad beträffar Derank så tycker jag att vi varit förskonade från falsk ryktesspridning. Det beror nog i hög grad på att de som läser och skriver här inser att inte så många andra gör det och att ett försök till otillbörlig kurspåverkan skulle ha ringa effekt.
|
 |
Se upp - om ni sprider falska börsrykten!
|
sixten
|
2005-06-01 22:29:18
|
|
|
Att sprida falska rykten om ett börsföretag i syfte att påverka aktiekursen blir olagligt den 1 juli. Den nya lagen innebär att övervakning av vad som sägs på aktiechattar som di.se:s Börssnack kommer att öka.
Kommentar: gäller med andra ord även Derank!!!
|
 |
Re: Aktiespridning
|
sixten
|
2005-06-01 21:02:45
|
|
|
Vi får se hur det går för Aktiespridning framöver...
Ps skulle inte bli förvånad om du, Boxarn, följer upp min kommentar om Rejlers med en rejäl sågning (rallarsving!?) av bolagets VD om du skulle få för dig att titta på presentationen - vi brukar ju som du säger ha olika uppfattningar i personfrågor... Men även negativa synpunkter ang Rejlers välkomnas då jag således får en mera nyanserad bild av bolaget.
|
 |
Re: Rejlers på NGMs kapitalmarknadsdag
|
sixten
|
2005-06-01 20:53:32
|
|
|
Kanske ska tillägga att efter köpet av det finska bolaget kommer det finnas 2,136 miljoner aktier i Rejlers (varav runt 42 % ägs av fam Rejlers) och med en kurs på 90 SEK ger det ett marknadsvärde på drygt 190 MSEK. Prognosen för 2005 är en omsättning på 400 MSEK och att marginalen överstiger fjolårets 5.1 %. Affärsvärldens prognos på en vinst efter skatt på 11.9 MSEK känns således försiktig (dock med reservation för att jag inte har koll på om omsättningsprognosen beaktar det faktum att det finska bolaget konsolideras from halvårsskiftet etc).
För den som tror på VDs mål att bolaget ska omsätta 1 miljard SEK år 2010 så känns värderingen på 190 MSEK inte så farligt (även om det säkert blir viss utspädning av ägandet i samband med förvärv).
|
 |
Rejlers på NGMs kapitalmarknadsdag
|
sixten
|
2005-06-01 20:36:12
|
|
|
Jag kan varmt rekommendera att titta på Peter Rejlers presentation av bolaget Rejlers på NGMs kapitalmarknadsdag! Inte bara för att Peter är rolig att lyssna på (och det blir ju inte sämre av att han stundom jonglerar och stundom skämtar om att "hans ambition är att alla bland personalen på Rejlers, Sveriges friskaste företag, ska åka vasaloppet") - framför allt är presentationen intressant därför att bolaget är ett mycket lönsamt tillväxt bolag med högst rimlig värdering.
Rejlers, som är konsulter inom el/teknik/etc, startades av nuvarande VDns farfar för 63 år sedan och har varit lönsamt alla år sedan dess förutom ett år. Man har idag runt 650 anställda och ambitionen är att vara 1000 anställda år 2010 och att tillväxten ska ske både organiskt och genom uppköp men aldrig på bekostnad av lönsamheten.
Peter utstrålar SJÄLVFÖRTROENDE men på ett mycket sympatiskt sätt och då han är ung lovar det mycket gott för framtiden. Att värderingen enligt senaste affärsvärlden ligger på p/e 7.4 gör inte saken sämre.
Omsättningen i Rejlers-aktien är mycket tunn och det känns som att aktien varit lite "bortglömd" tidigare. I år har dock kursen fått ett välmotiverat uppsving vilket man kanske ska komma ihåg om man överväger köp. Andra faktorer om man vill se negativt på tillvaron är att samtidigt som det är kul med "familjeföretag" och dessa kan gå mycket bra under lång tid med rätt "familj" bakom sig så kan familjeföretag också vara sårbara och hur stora de blir avgörs till stor del av familjen bakom bolaget. Rejlers verkar ibland "gneta på" och tjänar bra med pengar men vissa dotterbolag är ganska små och man får kanske se upp så att man inte får för många/spridda verksamhetsområden. Branschen (el/teknik-konsulting) är kanske inte den sexigaste heller även om VD anser att marknadsförutsättningarna är goda.
Men som sagt, titta gärna på presentationen själva!
|
 |
Re: NGM
|
Råger
|
2005-06-01 16:04:34
|
|
|
Resultat 2004
NGM omsättning 11 mkr, resultat efter skatt -6,8 mkr
Aktietorget omsättning 7 mkr, resultat efter skatt 1,7 mkr
Vinnaren är given - eller?
|
 |
NGM
|
Boxarn
|
2005-06-01 12:23:42
|
|
|
Jag har nu tittat på NGM:s presentation på kapitalmarknadsdagen. Jag rekommenderar att ni andra gör det också. Själv kanske jag till och med tar mig tid att titta på genomgången en andra gång. Vissa uttalanden lät som ljuv musik i mina öron.
Minnesgoda läsare kommer i håg att jag tidigare uttalat stort förtroende för Ulf Cederin. Som framgår av presentationen är det en mycket "välstrukturerad" person. På minussidan bör man dock sätta att han tidigare varit alltför optimistisk i sina framtidsbedömningar. Det bör man kanske ha i åtanke när man hör vilken optimism som han ger uttryck för.
Det sagt, så går det inte att komma ifrån intrycket att det ser mycket lovande ut för NGM. Han talar bl.a. om intresse för NGM/NDX, inte bara från övriga nordiska länder, utan till och med från Europa. Ja, han nämner faktiskt också USA vid ett tillfälle. Det torde väl bl.a. handla om parallellnoteringar.
Han säger också att NDX kommer att vara först med väldigt många nya produkter. Det är något - tillsammans med internationaliseringen - som sedan flera år spökat i bakhuvudet på mig, och som jag också vid ett par tillfällen skrivit om. IT-revolutionen och Internet känner inte längre några nationsgränser och det måste finnas även andra instrument än aktier, obligationer, warranter som kan vara av intresse.
Jag sticker ut näsan och rekommenderar köp.
|
 |
Re: Aktiespridning
|
Boxarn
|
2005-06-01 12:09:14
|
|
|
Jag kan för övrigt nämna att jag till slut beslöt mig för att avstå teckning. Men det var nära att jag "hoppade på tåget". Inte alls långt borta, faktiskt. Inte minst efter att ha läst inlägget från "sixten" - som jag har intrycket av som en sansad person med gott omdöme (trots våra många gånger skilda uppfattningar i personfrågor).
|
 |
Re: Aktiespridning
|
Boxarn
|
2005-06-01 12:09:13
|
|
|
Jag kan för övrigt nämna att jag till slut beslöt mig för att avstå teckning. Men det var nära att jag "hoppade på tåget". Inte alls långt borta, faktiskt. Inte minst efter att ha läst inlägget från "sixten" - som jag har intrycket av som en sansad person med gott omdöme (trots våra många gånger skilda uppfattningar i personfrågor).
|
 |
Här kommer den!
|
glyssner
|
2005-06-01 11:47:07
|
|
|
Publicerat 1 juni 2005 05:31
Aktiespridning faller på sitt eget grepp
Aktiespridning AB är bolaget som ska hjälpa andra små- bolag att ragga aktieägare så att de kan börsnoteras. Men nu riskerar Aktiespridning att falla på eget grepp- man hittar inte folk som vill bli ägare i Aktie-spridning.
Den 31 maj gick teckningstiden ut i en nyemission i Aktiespridning i Sverige AB under bildande. Stiftarna har förhoppning att få in 1 000 aktieägare som satsar cirka 8 miljoner kronor totalt. Men det har gått trögt med aktieteckningen trots ett stort antal presentationer.
- Hittills har några hundra tecknat, säger Magnus Heinstedt, en av stiftarna och tidigare noteringschef på NGM-börsen.
Eftersom bolagets affärsidé just är att hitta intresserade aktie- ägare till småbolag är det illavarslande att man inte själv lyckas skrapa ihop nödvändigt antal ägare. Men Magnus Heinstedt verkar ta saken med ro:
- Jo visst kan det vara marigt att få ihop tillräckligt antal ägare. Men jag tror att det löser sig.
Så här är det tänkt att Aktie- spridning ska fungera:
"Aktieägarna får "gratis" aktier i andra "intressanta tillväxt- bolag" som söker ägarspridning för att bli noterade på någon lista, exempelvis börsens O-lista, NGM eller Aktietorget.
"Aktiespridning har dessförinnan analyserat bolagen och bestämmer
vilka som släpps fram.
"Tilldelning av "gratisaktier" sker i proportion till hur många aktier man äger i Aktie- spridning.
"Fördelen för tillväxtbolagen är att de enkelt får en massa nya ägare, helst 1 000. Därmed uppfylls kraven på notering med råge och det blir lätt att göra riktade nyemissioner.
Affärsidén är ovanlig men det finns konkurrenter i Sverige. Normalt görs emission, ägarspridning och notering samtidigt. Men om ett av leden misslyckas faller hela processen, hävdar Aktiespridning i sitt prospekt.
Återstår dock att se om Aktie- spridning ska lyckas. I värsta fall dras emissionen tillbaka.
- Då betalar vi självklart tillbaka pengarna, säger Magnus Heinstedt.
Det är ännu inte klart när och i så fall på vilken lista Aktiespridning kommer att noteras. I prospektet förbehåller sig stiftarna rätten att förlänga teckningstiden och att fullfölja emissionen även om den inte fulltecknas. Bland stiftarna återfinns Stig Nordvall, tidigare chefredaktör på tidningen Aktiespararen samt Leif Öberg,
tidigare informations- direktör på bland annat Boliden.
Fotnot: Normalt gäller, ju fler aktieägare i ett bolag, desto tillförlitligare handel och kurser. För att få aktien noterad på olika börser och marknadsplatser krävs minst följande antal ägare: O-listan 500, NGM 300, Aktietorget 200.
|
 |
Re: Aktiespridning
|
Poike
|
2005-06-01 11:35:34
|
|
|
http://www.svd.se/dynamiskt/naringsliv/did_9855887.asp
|
 |
Re: Aktiespridning
|
Boxarn
|
2005-06-01 11:22:14
|
|
|
www.svd.se
Artikeln finns på avdelning "Näringsliv".
|