 |
Re: För en tid...
|
KYLIS
|
2005-02-23 12:46:50
|
|
|
Alltfler unga beroende av nätpoker
2005-02-23 08:02 Spelberoendes Riksförbund och Folkhälsoinstitutet är bekymrade över den senaste speltrenden på nätet: poker. Antalet samtal från drabbade och oroliga anhöriga har skjutit i höjden.
- Vi ser en tydlig trend över hela riket där alltfler unga människor är eller är på väg att bli beroende av nätpoker, säger Anne Nilsson, ordförande på Spelberoende Riksförbund.
Det som gör att så många lockas till just nätpoker är att det är lättillgängligt, insatserna är obegränsade och det kan gå snabbt att vinna stora pengar.
Och det är framför allt unga som lockas av spelet.
- Vi vet att ungdomar spelar poker på sina raster och då går det ändå att kontrollera spelandet, men när ungdomarna kommer hem är det oerhört svårt att kontrollera hur länge de spelar, säger Anne Nilsson.
Vägen till spelberoende är tydlig. Spelandet inleds med låtsaspengar där spelaren möter lika oerfarna spelare som sig själv. Då är det ofta enklare att vinna och spelaren lockas till nya utmaningar.
Utvecklingen går snabbt
När väl spelaren möter ungefär lika bra spelare som sig själv avgör slumpen. Då är risken större att förlora mer pengar. Och när inte ens det avskräcker väntar proffsen. Det är då de riktigt stora förlusterna uppstår.
- Det farligaste och vanligaste misstaget från en som håller på att bli spelberoende är att tro att det ska gå att vinna tillbaka pengarna och på så sätt kompensera sina förluster. Det är då man lätt hamnar i skuldfällan, säger Anne Nilsson.
Hon får medhåll från Kalle Åslund, som jobbar på Spelberoendes Riksförbund i Stockholm.
- Det är oerhört svårt att ta sig ur beroende då man väl har fastnat och det händer att spelberoende tar livet av sig. Visserligen går det inte att förbjuda nätpoker, men det vore bra om det gick att begränsa insatserna, säger han.
Folkhälsoinstitutet fasar också inför vad som komma skall. Myndighetens 020-nummer har på kort tid fått en tredubbling av antalet samtal.
Trenden är tydlig. Allt oftare rör sig samtalen om just nätpoker.
- Det handlar ofta om unga grabbar, 18-25 år. Utvecklingen har gått i en rasande fart och vi har inte hunnit forska kring fenomenet. Vi funderar över att genomföra en opionsundersökning, men risken är att det får motsatt effekt och lockar fler spelare. Det är det sista vi vill, säger Anders Stymne, utredare och projektledare för Folkhälsoinstitutets spelberoendeprojekt.
Ja jag kan säga att jag bävar för vad som kommer ske i vågskvalpet för de som lyckas mindre bra eller riktigt dåligt. Vår nya tids folksjukdom har jag ju sagt tidigare och med tanke att man öppet för göra reklam för bettingen så är det ju som att ge godis till en diabetiker.
Jag är allvarligt oroad och med tanke på möjligheterna till snabb finansiering och lättvindiga lån så är detta alarmerande.
|
 |
Re: För en tid...
|
Boxarn
|
2005-02-23 10:24:08
|
|
|
Vi i Sverige får väl sitta och spela poker med varandra! :-)
|
 |
För en tid...
|
Boxarn
|
2005-02-23 10:22:06
|
|
|
...sedan diskuterade vi scenariot med att allt fler företaget flyttar delar av sin verksamhet utomlands. Nu visar det sig att 2/3 av företagen i Västsverige har planer på att flytta hela eller delar av verksamheten till andra länder.
|
 |
Re: Quibus International
|
Boxarn
|
2005-02-23 10:00:05
|
|
|
Felet man gjort tidigare - tror jag - är att man väntat på att företag ska komma till NGM och anmäla sitt intresse. Om NGM i stället blir offensivt i det här avseendet, så tror jag att man kan värva ett betydande antal bolag till sin lista.
|
 |
Re: Quibus International
|
Helloworld
|
2005-02-23 09:50:16
|
|
|
Bra signaler på bägge fronter då... lite mer info ur pressmeddelandet:
QUIBUS INTERNATIONAL: QUIBUS INTERNATIONAL AB TAR FÖRSTA STEGET MOT NOTERING.
Styrelsen i Quibus International AB i Malmö offentliggjorde tisdagen den 22. februari 2005 ett beslut om att söka till NGM, den Stockholmsbaserade nordiska börsen för tillväxtföretag.
"Med beslutet önskar vi att sända en signal till aktieägarna," säger t.fVD Andreas Hultman, en av grundarna i Quibus. "Vi lägger stor vikt vid att tillhandahålla information och service till våra aktieägare och inte endast stå på en handelslista. Därför är det av betydelse för oss att vara representerade på en riktig börs som har en hög standard för information och service".
Styrelsebeslutet är ett första steg i den process som nu inleds. Hos NGM säger noteringschef Fredrik Ljung "Vi har mottagit noteringsansökan från Quibus International AB och kommer nu att inleda vår noteringsprocess, vilken bl a innefattar en extern börsrevision och att bolaget upprättar ett noteringsprospekt."
Quibus International AB arbetar med skydd, marknadsföring och statistik av spel och film på Internet. Genom förvärvet av majoriteten i Defensor AB är Quibus dessutom involverat i skyddet av sina kunders IT-struktur.
Ytterliggare information:
Tf VD Andreas Hultman, 0708-372270, andreas@quibus.se
Se också www.quibus.se
|
 |
Re: Quibus International
|
Boxarn
|
2005-02-23 09:42:55
|
|
|
Vad jag menar med "bred och djup front" är att potentiella kunder måste kartläggas och sedan bearbetas. Man måste visa företagen på ett konkret sätt vad NGM har att erbjuda och vilka fördelar det skulle innebära för företagen.
|
 |
Quibus International
|
Boxarn
|
2005-02-23 09:35:07
|
|
|
Här kommer i alla fall en rätt signal. Företaget ansöker om notering.
Det är bara att hoppas på att den nye noteringschefen lyckas bättre än den förra. Mer av "uppsökande verksamhet" krävs nog för detta. Han måste bli aktiv på bred och djup front i sina "värvningskampanjer".
|
 |
Re: NGM och fel signaler
|
KYLIS
|
2005-02-23 09:15:03
|
|
|
Kommer om inte annat öka trycket på finansinspektionen, det finns ju cash att tjäna för information-hårdvaluta. En del kan blir rikar/are utan risk andra kan bli det med risk men desto fler måste förlita sig på "turen"
|
 |
Re: NGM och rätt signaler
|
Helloworld
|
2005-02-23 09:10:21
|
|
|
Pressmeddelande från NGM 08:51
Verkar som om Internationella banker inte bryr sig om det så mycket... Hellre noteringar och handel i derivat på Ericsson, Nokia och Index än 24HBet...
NORDIC GROWTH MARKET NGM AB: SOCIÉTÉ GÉNÉRALE NOTERAR TURBOWARRANTER PÅ NDX
Fredagen den 25 februari noterar Société Générale 40 turbowarranter på Nordic Derivatives Exchange, NDX. Underliggande för dessa är Ericsson, Nokia, AstraZeneca, Hennes&Mauritz och OMXS 30 Index.
– Det är glädjande att återigen vara med om att introducera en ny produkt på den nordiska marknaden, säger Ulf Cederin, VD NGM.
Turbowarranter är en ny företeelse på den svenska warrantmarknaden men står för en betydande andel av warranthandeln i t ex Tyskland. Sedan warranthandeln startades i Sverige för åtta år sedan har den helt dominerats av vanliga warranter. NDX inträde på marknaden medför en mer attraktiv prismodell för emittenterna som gör att utbudet av produkter kan breddas.
För ytterligare information, se www.ndx.se, alternativt vänligen kontakta:
Roger Peleback, tfn +46 8 566 390 25
eller
Tommy Fransson, tfn +46 8 566 390 49
Denna information distribuerades av NG News - www.ngnews.se
|
 |
NGM och fel signaler
|
KYLIS
|
2005-02-23 08:18:05
|
|
|
24hbet siktar på börsen inom ett år
2005-02-23: Henrik Huldschiner
Svenska 24hbet siktar på en börsnotering inom ett år. Spelbolagets inofficiellt noterade aktie har rusat med 600 procent det senaste året.
"Vi ska träffa ett antal fondkommissionärer i vår för att diskutera en börssnotering. Vår preliminära plan är att en notering kan ske någon gång i början av nästa år", säger Per Hildebrand, VD och grundare för 24hbet.
"Folk springer som skållade råttor"
Speljätten som föddes i pojkrummet
I mars förra året tog 24hbet in 12 miljoner kronor i en nyemission. Då var priset på aktierna 10 kronor styck och målet var en notering på NGM-börsen hösten 2004.
Någon börsnotering har det ännu inte blivit, men de 700 aktieägarna har ändå kunnat se aktien stiga till oanade höjder. På den inofficiella marknadsplatsen inoff.nu har aktien, under förhållandevis stor omsättning, stigit månad efter månad och i dag handlas den för runt 70 kronor. Det ger 24hbet ett inofficiellt marknadsvärde på cirka 360 miljoner kronor.
Efter det senaste årets pokerhausse ser nu 24hbet en notering direkt på Stockholmsbörsen som ett alternativ till NGM.
"Vi är i ett helt annat läge än vi var för ett år sedan, med helt andra möjligheter. Vi är på inget vis bundna vid vår ansökan till NGM", säger Per Hildebrand.
Min not! Det sistnämnda misskrediterar NGM som handelsplats även om man inte säger det rent ut så ....
Ser att vi nu börjar bli speltokiga, som jag tidigare sagt tom NGM skapar någon form av harakiriwarrants, hoppas det finns någon som plockar upp alla som spelar bort hus och hem också, mycket snack om miljarder som skapas om hur man i en två i Linkping sitter och livnär sig på poker ja det är bara ett axplock dom senaste två dagarna eller jag gjorde minsan 800% på en warrant idag. Men som sagt detta kommer skapa stora problem, ett fåtal är lyckliga och dom vill ju synas men det vill man knappast om man misslyckas.
|
 |
inWarehouse
|
Boxarn
|
2005-02-22 22:20:24
|
|
|
Mitt minne sviker mig. Hette företaget Business2Express tidigare?
|
 |
Re: Minidoc igen
|
sixten
|
2005-02-22 20:53:13
|
|
|
Kollade upp Minidoc som hastigast tidigare och konstaterade att det fanns ett aktieinnehav som kunde vara värdefullt. Jag följde dock inte upp bolaget mera och en av anledningarna var att jag var osäker på huruvida Minidocs egen verksamhet skulle besättas ett positivt värde eller ej. Teoretiskt sett så kan ju pengarna från aktieinnehavet, om det skulle realiseras, i sämsta fall stanna kvar i Minidoc för att försöka få fart på en verksamhet som inte har så bra framtidsutsikter. Minidoc har väl också vissa kostnader i den egna verksamheten.
Men jag har egentligen dålig koll på Minidoc (samt deras aktieinnehav) och webbsidan var inte tillräckligt informativ för att jag skulle känna mig trygg med att satsa pengar i bolaget (har dock för mig att jag var inne som aktieägare för länge sedan i samband med att bolaget gjorde sin första publika emission någon gång på nittiotalet - mycket har dock hänt i bolaget sedan dess).
|
 |
Re: Minidoc igen
|
Neo
|
2005-02-22 20:36:12
|
|
|
Nej, att de äger aktier i ett amerikanskt bolag som ska Nasdaqnoteras. Han menar att det är värt ett par hundra miljoner. Minidocs marknadsvärde är under 100 miljoner.
|
 |
Re: InfiniCom
|
glyssner
|
2005-02-21 13:36:46
|
|
|
Det är väl ingen som påstått att resultatet för 2004 var bra!!
Det är ganska ointressant vad som hänt tidigare, exempelvis när bolaget för inte så länge sedan var mycket nära konkurs.
Vad som är viktigt för mina investeringar är hur verksamheten utvecklas de närmsta åren. Jag berättade i ett tidigare inlägg att jag ofta är tidigt inne i bolagen.
Med den information som i dag finns tillgänglig tror jag att möjligheten till en ordentlig uppgång lurar runt hörnet. (100% räcker för mig).
|
 |
Re: InfiniCom var väl inte så bra!?
|
SäkerPåSinSak
|
2005-02-21 12:52:09
|
|
|
INFINICOM 12 MÅN: NETTORESULTATET BLEV -20,6 MKR (Direkt)
2005-02-18 08:06
STOCKHOLM (Direkt) Infinicom redovisar ett resultat
efter skatt på -20,6 miljoner kronor (-16,1) för helåret. Per
aktie motsvarar det -0:16 kronor (-0:15).
Rörelseresultatet före goodwill uppgick till -6,8
miljoner kronor (0,6). Nettoomsättningen sjönk till 103
miljoner kronor (165).
Bolaget räknar med att nå lönsamhet under 2005.
Stämma hålls den 27 maj.
I ett separat pressmeddelande meddelar bolaget att en
avsiktsförklaring tecknats om försäljning av 24 Holding.
Betalningen blir 0,5 miljoner dollar kontant samt aktier i
bolaget efter att det förvärvat en ny operativ verksamhet
genom apportemission.
Köpare till 24 Holding är ett bolag ägt av privata
investerare oh en amerikansk investmentbank./LÖ
|
 |
Derank kommentar
|
axel5
|
2005-02-20 23:24:28
|
|
|
Jämförelsen med sax är inte riktigt rättvis. Liksom jag har väl de flesta valt ut aktier ur egen portfölj som man har de största förväntningar på. Utifrån det verkliga inköpsvärdet på dessa skulle det i mitt fall de slagit sax med god marginal, och så är det nog för många andra, tror jag. Men reglerna gäller alla och det skall bli spännande framåt hösten.
|
 |
Re: InfiniCom
|
MiljöMagnus
|
2005-02-20 21:06:11
|
|
|
Problemet med Infi är det samma som gäller NGM=mycket snack och liten verksdad. Det må hända hur mycket "posivit" som helst men så länge vinsterna uteblir (mer eller mindre) kommer inte kursen att stiga med all rätt.
|
 |
Re: Minidoc igen
|
-Hunger-
|
2005-02-20 20:54:45
|
|
|
Vad baserar mäklaren den värderingen på? De förlustavdrag som finns i bolaget? Minidoc's storhetstid har nog tyvärr redan varit i och med att de valde att göra egna terminaler istället för program till Palm och liknade handdatorer.
|
 |
Minidoc igen
|
Neo
|
2005-02-20 20:31:08
|
|
|
En gång till. Vad tror ni om Minidoc. Mäklarn menar att aktien är värd 2,50. Idag står den under en spänn.
|
 |
Re: InfiniCom
|
Neo
|
2005-02-20 20:28:56
|
|
|
Smallcap har vänt i infinicom. De har sänkt potentialen.
|
 |
Re: InfiniCom
|
glyssner
|
2005-02-20 17:42:21
|
|
|
Jag har svårt att se något negativt för Infinicom just nu.
24Holdings inc värderas till c:a 19 miljoner på sista betalkurs, 3 cent X 80 miljoner aktier.
Stabil kassa. c:a 10 miljoner.
Positivt kassaflöde.
Nya verksamhetsområden som ligger med marginaler på 20-25 %.
Även den gamla konsultdelen har ökat sina marginaler från 3,7 till 4,5 %.
|
 |
Re: InfiniCom
|
Boxarn
|
2005-02-20 16:13:16
|
|
|
Det var ytterligare ett alternativ som jag i tanken lekte med inför aktietävlingen.
Den har redan ryckt litet. Men det är svårt att avgöra om det i realiteten finns mer att ge när det gäller aktiekursen. Jag spekulerade en gång att bolaget var värt mer på grund av de stora potentiella förlustavdragen. Men jag är numera osäker i vilken mån dessa avdrag kan utnyttjas.
Jag är också osäker på vad handelsdelen i realiteten är värd. Liksom jag är osäker på vad själva verksamheten i Sverige kan vara värd.
|
 |
Re: InfiniCom
|
I/O
|
2005-02-20 16:00:57
|
|
|
Glyssner och Boxarn!
Jag ser att ni har en tro på att InfiniCom ska rycka!?
Är det inte lite tidigt ännu?
|
 |
Re: Min kommentar!
|
I/O
|
2005-02-20 15:42:03
|
|
|
Att jämföra Biolight med Obducat.. huaa där slog du an en sträng hos mig =D
Trots mina frågetecken över bolaget så verkar Obducat inom ett område som kommer att bli en verklighet för alla, med stora påverkningar av vårat samhälle.
En aktie med hur stor potential som helst. Men som jag påpekar så ska man vara mycket försiktig och håller med dig om att aktier som är svåra att genomskåda skal hållas på en låg nivå i portföljen.
Det är riktigt att det har pumpats in mycket pengar i Både Biolight och Obducat, men att säga att bolagen har gjort sitt???
Personligen så bryr jag väl mig inte om Biolight, har aldrig ägt dem. Men Obducat har varit i mina ögon en liten "guldlott", iallafall om man tittar på affärsområde.
Det är nog många Obducatägare som håller med om att resultaten har varit få och kanske gör detta att Obducat har gjort "sitt". Då färre kommer att investera i nyemissioner och de får svårare att leva vidare.
Obducat kanske gick för tidigt ut och blev publikt, de skulle kanske har fått andra riskkapitalister att satsa lite pengar i bolaget och därmed, antar jag fått lite hårdare krav på utveckling.
Men vi ska också begrunda att det var VI, IM aktieägare som var riskkapitalisterna. Reglerna visste vi att teorestiskt så skulle 1-2 av tio, bolag klara sig och bli kommersiella.
Denna problematik brottas NGM med fortfarande då de har ärvt många bolag från IM. Vilket inte är till deras fördel då vi har tröttnat på nyemissioner och överger våra gamla "favorit" papper för att hitta nya.
Jag tror att NGM skulle behöva ett stålbad, men vem vet NMG kanske blir en ren Derivat mäklare???
Vet inte om jag har hållit mig till ämnet, många tankar kom och gick. Men ta det för vad det är ;)
De aktier jag har kvar från IM är:
Vitec . ligger lågt med dessa efter att sålt av lite. De höga olje priserna kanske får denna aktie till en riktig raket.... om inte annat så har de visat vinst i flera år och även givit utdelningar... jag vill mena att det är det enda bolaget från IM som kommit til den kommersialiseringsgraden. (?)
Arcam - en enorm marknad, men även det ett bolag som behöver visa lite flera resultat för att jag ska bli överbevist. Hr dock gjort och visat resultat.
Cashguard - Marknaden finns redan och de verkar ha skakat av sig Gunnebo, om inte helt så för en kort stund.
Obducat - mitt sorgebarn, antar att jag har en hatkärlek relation till detta bolag. Har dock viktat av betydande storlek.
NGM - Ett annat sorgebarn, viktat av en betydande mängd även här och är det pappar som jag funderar på att avyttra helt.
|
 |
Re: Min kommentar!
|
Boxarn
|
2005-02-20 11:25:01
|
|
|
Jag trodde mig förstå det.
|
 |
Re: derank komentar
|
Boxarn
|
2005-02-20 11:24:29
|
|
|
Du har nog en bra chans,"Joje", bara oljepriset stiger. :-)
|
 |
Re: Min kommentar!
|
glyssner
|
2005-02-20 11:20:21
|
|
|
Boxarn!
Ditt andra stycke är precis vad jag menar. Absolut inte TA.
|
 |
Re: derank komentar
|
Joje
|
2005-02-20 11:04:34
|
|
|
;-) jo jag brukar ju spurta sista månaderna! brukar ju ligga bland dom sista i början av året.
Nä det är inte kul att ligga efter men det vänder kanske inte för alla jag tror dock att jag har en chans ännu så länge.
|
 |
Re: derank komentar
|
Boxarn
|
2005-02-20 08:05:04
|
|
|
Oroa dig inte "Phantom V", vi "tar dom" framme i höst! :-)
|
 |
Re: Min kommentar!
|
Boxarn
|
2005-02-20 07:46:51
|
|
|
Du "glyssner" skriver att du mer tar fasta på fundamentala faktorer än siffror. Jag antar att du med siffror menar teknisk analys. Men siffror är en del av FA.
Men om du med fundamentala faktorer menar det grundläggande affärskonceptet i det samhälle och den tid vi lever i, med en utblick mot framtiden, då tror jag vi är inne på samma linje. Jag själv misstor nämligen inte bara teknisk analys, utan faktiskt också i stor utsträckning fundamental analys. Jag går mera - på gott och ont - på min "intuition". Delvis kanske på grund av lathet. Jag orkar inte sitta och dissekera siffror i den utsträckning som man kanske borde.
Jag är nog också mindre "realist" än vad du verkar vara. Jag håller med om att inblicken i många små bolag är dålig. Jag håller också med om att flera bolag på NGM-listorna har tveksamma förutsättningar. Trots det har jag svårt för - kanske det beror på "gamblerinstinkten" - att avstå att satsa i mindre bolag. Även om jag har blivit något mer försiktig på den här punkten.
Jag känner mig "träffad" vad gäller att ligga kvar i aktier som man en gång trott på. Jag är medveten om den svagheten hos mig själv.
När det gäller Biolight har jag aldrig trott på bolaget. När det gäller Obducat så ägde jag en gång aktier i företaget, men något säger mig att det kommer att ta myciet lång tid att förverkliga nanotekniken.
Jag vet att det är "förbjudet" att så här i efterhand ange vilka företag som var aktuella när det gäller valet till aktietävlingen. Men jag gör det i alla fall. Bland dessa småbolag fanns framför allt, MSAB, men även Confidence och Minidoc. Framför allt de två sistnämnda har gått mycket starkt.
Confidence har varit ett riktigt "strulbolag", som jag har under långa tider varit mycket tveksam till. Men nu verkar man ha stramat upp verksamheten. Jag tror att den nye styrelseordföranden är en handlingskraftig person.
Minidoc har inblicken i varit minst sagt dålig. Men företaget har intressen i verksamhet som sysslar med datorisering inom sjukvårdssektorn. Man är delägare i E-trials, ett amerikanskt företag. Och senast i går såg jag en rubrik om att den här sektorn i USA måste skärpa sig när det gäller IT. Man har inte hängt med i utvecklingen.
Både när det gäller Confidence och Minidoc har jag funderat på att öka mina innehav i. Det var när de både aktierna stod i något över 20 öre - ja, jag tror till och med att Minidco för ett halvår sedan låg under den nivån. På mindre än ett par månader har Cofidence stigit med cirka 100% och ligger nu i intervallet 40-45 öre. Minidoc har under den senaste tiden handlats i intervallet 80-90 öre.
Jag önskar att jag hade varit litet mindre realist för ett halvår sedan och inte varit så försiktig.
|
 |
Re: Obducat
|
Boxarn
|
2005-02-20 07:00:11
|
|
|
En eloge till dig också, "I/O", för din genomgång av Obducat. Den här aktiediskussionssidan behöver mer av sådana här inlägg.
|
 |
Min kommentar!
|
glyssner
|
2005-02-19 23:08:51
|
|
|
Jag är lite förvånad att så många av deltagarna i tävlingen kör med samma aktier år efter år. Jag tycker aktier är färskvara. Under de tre år som vi tävlat har jag haft en enda aktie i två år, nämligen Acando-Frontec där jag var lite tidigt ute förra året. I år förväntas detta bolag blomma ut.
Jag satsar också på fundamentala faktorer i stället för siffror. (det är anledningen varför jag inte skriver några tekniska inlägg) En bra affärsidé med goda förutsättningar är grunden för mina investeringar. Det innebär att jag ofta är väldigt tidigt ute i mina bolag.
I januari 2004 lade jag mig tungt i IT-aktier där jag i dagsläget ligger kvar. Jag anser att IT är vår stora tillväxtsektor under många år framöver. Jag har innehav i stora som små bolag. Jag kanske får mothugg av er andra på Derank men jag tycker att små bolag utan möjligheter till insikt skall vara en mindre del av portföljen. kanske 20 %.
Jag anser mig vara realist, med risk att reta vissa skribenter på sidan anser jag efter en noga genomgång av möjligheteter att bolag som Obducat och Biolight har gjort sitt. Visst är det hemskt som Obducatägare att jämföras med Biolight. Dessvärre har bolagens aktieägare pumpat in pengar under många år utan synbart resultat.
Tacksam för kommentarer!
Det finns flera bolag på NGM-listan med mycket tveksamma förutsättningar. Undrar om NGM har någon koll på detta?
|
 |
Re: derank komentar
|
Phantom V
|
2005-02-19 17:38:40
|
|
|
Usch, ingen kul inledning detta...
|
 |
Obducat
|
I/O
|
2005-02-19 11:12:11
|
|
|
Så har två av de bolag jag har i portföljen lämnat sina bokslut.
Börjar med Obducat vilket är ungefär samma läsning som tidigare, tyvärr så är resultaten sämre än året innan.
Omsättning 27,0 (38,3)MSEK
Resultat före skatt -40,2 (-31,9)MSEK
En 30 % högre orderingång avseende NIL, och en mycket högre orderstock på 11,1 MSEK, mot förra årets 0,6.
De bränner pengar och ett nytt finanseringsförslag ska lämnas, så alla luttrade Obducatägare får nog vänta sig en nyemission även detta år.
Antagligen en till under år 2006, eftersom Obducat inte förväntar sig att få ett plusresultat då heller.
Enligt Obducat så är det utvecklingskostnaderna och de förlängda beslutsprocesserna som tär på resultat och kostnader.
Om man tittar på utvecklingskostnaderna så är det inte i jämförelse med tidigare års kostnader, men en relativt stor del av årets kostnader.
De långa beslutsprocesserna har jag svårare att föstå mig på, visst utvecklingen går rasande fort och konsumentkraven ökar därmed. Sannoligen så öppnar det sig för nya tekniska landvinningar och krav.
Men och detta är ett stort MEN, så har Obducat en produkt som kan åstadkomma mycket små strukturer vilket borde kunna tillgodose dagens krav.
Eller är det så att det finns svårigheter att anpassa detta till olika kommersialiseringsfaser, så att Obducats kunder kan få ut så mycket som möjligt av sina investeringar och produktutveckling.
Detta område är väl det mest svåra att förutsäga, i vlken takt kommer utvecklingen att gå?? Den senaste dubbleringen på ett och ett halvt år eller fortare ändå?
Om man tittar på de konsumentinriktade produkterna som Obducat har teknik till att ge sig i kast med så undrar jag starkt hur det går inom det magnetiska minnesmedia området. Om jag inte missminner mig så¨hade de ett sammarbete med IBM, vilka har sålt detta område, men man har inte hört något om resultaten. Eller från någon annan sammarbetspartner heller.
Personligen så tycker jag att det är lite märkligt att det inte har kommit något possitivt från detta område då Obducat helt klart har kapacitet att överträffa lagringsstorleken på dagens standard.
Även inom mobiltelefoner och andra digitala enheter som t ex kameror.
Inom området Optisk minnesmedia så vill de vara med på de efterföljande generationerna av t ex DVD. Som exempel har de kapacitet på flera hundra GB.
Varför inte mer? Har tyvärr förlaggt artikeln men det fin en prototyp på lagring av 1 T (terra) på dagens DVD skivas storlek.
Frågan är återigen när får vi konsumenter tillgång till detta, hur många år i framtiden ligger det?
Då jag tror att Blueray blir nästa standard i våra PC'er, på en lagring av ca 25 GB.
Eftersom denna teknik är ganska så lätt att implementera i dagens utrustning, bara att byta ut DVD-spelarna.
Inom områdena Optoelektronik och displayer, får man hoppas att de har något på G. Höghastighetskommunikation och t ex flatscreens är under en enorm utveckling.
Hur som helst verkar det som att aktiägarna i Obducat får vänta i några år till innan den eventuella kommersiella framgången kommer.
De väntar fortfarande på en industriell order som kanske kommer i år eller nästa år.
Frågetecknet är varför de inte redan är med och spelar inom magnetisk och optisk minnesmedia?
|
 |
Re: Kommentar till rapporten i TagMaster
|
Boxarn
|
2005-02-19 10:11:32
|
|
|
Jag instämmer i berömmet till "Mr Rockefeller".
|
 |
Re: Kommentar till rapporten i TagMaster
|
njurunda
|
2005-02-19 09:27:41
|
|
|
Tack för din fina och väl genomarbetade TagMaster rapport. Det är en stor glädje att få läsa den. Dessutom så har jag en post själv.
Boxaren tycker att TM bör noteras på t.ex NGM. Pengarna tycks leta sig fram till de "bästa" aktierna oavsett vart de är noterade. Men visst, de är lättare att handla på annan lista.
|
 |
Re: derank komentar
|
I/O
|
2005-02-19 09:19:27
|
|
|
Nå, det var ju småsorgligt att skåda. Tillbaka till startplacering.
Men hoppas nu på en liten raket som varar i ca 10 månader ;)
|
 |
Re: derank komentar
|
Boxarn
|
2005-02-19 08:38:47
|
|
|
Illa, för min del! Kräftgången fortsätter. Jag kan tyvärr inte komma på några bra bortförklaringar.Man får finna sig i sitt öde.
|
 |
derank komentar
|
Joje
|
2005-02-19 08:15:22
|
|
|
sax ligger på 8,15% upp medans vi ligger på 2,22% upp det är bara 3 st som lyckats gå bättre än indexet!
|
 |
derank 2005
|
Joje
|
2005-02-19 08:11:58
|
|
|
1..Prompt.........111003,8...1
2..glyssner.......110650,3...9
3..Per Wersén.....108583,4...6
4..krillekillen...107448,1...12
5..sixten.........105026,6...7
6..Anastasia......104452,7...15
7..Mr Rockefeller.104113.....8
8..jugge..........103717,5...4
9..Steget Före....102621,9...2
10.HPD............101700,9...3
11.njurunda.......100200,3...11
12.Joje............99779.....10
13.EllaK...........99372,99..16
14.axel5...........99118,15..5
15.Framfond........98603,46..17
16.I/O.............96328,19..14
17.Boxarn..........94864,73..13
18.Phantom V.......92423,37..18
|