 |
Bad Loans
|
Boxarn
|
2004-11-25 21:28:49
|
|
|
I dag började Kina sälja "bad loans" till internationella storplacerare som t.ex. Citigroup och Morgan Stanley. Detta som ett led i att rensa upp i bankernas balansräkningar. 18 miljarder dollar rörde det sig om i den här vändan.
Det är inte någon fart i våra svenska investerare. Varför ger sig inte någon av dessa in i budgivningen, delar upp vad man kommit över i småposter, och noterar dessa hos NGM? :-)
Det är egentligen märkligt vilken dålig fantasi som präglar de svenska finansmarknaderna. Som någon mycket riktigt påpekade här på Derank så existerar det en mängd finansiella instrument som det skulle kunna handlas med, till fromma för både fondkommissionärerna och inte minst NGM. Jag tror att det finns ett latent intresse i det här avseendet. Investeringar innehåller ett moment av "gambling" för många. Den aspekten verkar åtminstone den svenska finansiella marknaden inte riktigt ha uppmärksammat och slagit mynt av. Åtminstone inte i den utsträckning som borde vara möjlig.
|
 |
Carnegie
|
Boxarn
|
2004-11-25 17:51:12
|
|
|
Har "KYLIS" någon kommentar till rallyt i Carnegie?
|
 |
Re: Valutor
|
Boxarn
|
2004-11-25 16:59:38
|
|
|
Felformulerat av mig! Jag menade självfallet inte att euron tar stryk, utan att de europeiska ekonomierna gör det om euron tillåts att stärkas i relation till dollarn.
|
 |
Re: Valutor
|
Boxarn
|
2004-11-25 16:57:35
|
|
|
Det kan vara en signal om att man från europeiskt håll förbereder interventioner för att hindra att euron tar mera stryk. Att vår svenske finansminister inte säger sig tro på sådana skall man nog ta med en nypa salt.
|
 |
Re: Valutor
|
Mandel
|
2004-11-25 16:16:45
|
|
|
USA:s underskott kan leda till ett
"skarpt" fall för den amerikanska dollarn. Det sade OECD:s chefekonom, Jean-Philippe Cotis, i ett tal på torsdagen, enligt Bloomberg News.
|
 |
Valutor
|
Boxarn
|
2004-11-24 22:47:42
|
|
|
Ryssland aviserar att man kommer att öka andelen euro och minska andelen dollar i sin valutareserv. Det här sätter fortsatt press nedåt på dollarn.
Allt fler analytiker lägger tidpunkten när Kina kommer att uppvärdera sin valuta yuan närmare i tiden. Kina behöver bromsa tillväxten och inflationen.
|
 |
Re: Säker på sin sak!
|
SäkerPåSinSak
|
2004-11-24 11:19:20
|
|
|
Helt OK glyssner
Mvh
|
 |
Säker på sin sak!
|
glyssner
|
2004-11-24 10:47:05
|
|
|
Jag ber om ursäkt!
Nu först börjar även jag att förstå vad du menar!
|
 |
Säker på sin sak!
|
glyssner
|
2004-11-24 10:42:52
|
|
|
"Görs spelet dessutom på 24hbet's plattform så får man ju del av raken indirekt."
Jag kanske missat något väsentligt, men varför får man det?
|
 |
Re: Nyemission i pokerspelare!! Halleluja
|
SäkerPåSinSak
|
2004-11-24 09:02:35
|
|
|
glyssner igen....så att även du förstår:
citat:
"Då föredrar jag aktierna 24hbet och Unibet och att sköta pokerspelet själv."
Kan översättas med:
"då föredrar jag att vara döv framför att bli blind", dvs det är INTE samma sak som att jag är varesig det ena eller det andra.
Så SPSS är fortfarande 100% likvid.
|
 |
Re: Nyemission i pokerspelare!! Halleluja
|
SäkerPåSinSak
|
2004-11-24 08:48:43
|
|
|
glyssner, det är du som läser "bibeln" som f-n själv.
Jag är fortfarande 100% likvid, SVAR JA. Det jag skrev var att föredrar att satsa pengarna i Unibet och 24hbet och sköta pokerspelandet själv än att investera i denne spelare.
Om du nånstans i mina inlägg kan finna att jag köpt/fortfarande äger aktier i Unibet/24hbet får du gärna lägga fram bevisen.
Ps. Får en känsla av att du gillar att ställa till med bråk. Stämmer det?????
|
 |
Re: Nyemission i pokerspelare!! Halleluja
|
glyssner
|
2004-11-23 21:55:08
|
|
|
SPSS!
För fyra dagar sedan informerade du om att du lagt dej 100% likvid och i dag vill du pyssla om dina aktier och ta del av eventuellt nya uppgångar i pokerbolagen. Resonemanget verkar minst sagt märkligt!!!
|
 |
Småbolagsdagen den 26 nov
|
engeem
|
2004-11-23 20:36:16
|
|
|
Hur många tänker delta på småbolagsdagen den 26 nov?
http://www.financialhearings.com/start.html
Börsveckan håller i det hela verkar det som. Från NGM deltar Firefly, Focal Point och Rejlers.
|
 |
Re: Nyemission i pokerspelare!! Halleluja
|
SäkerPåSinSak
|
2004-11-23 16:25:45
|
|
|
Kan tillägga att det däremot inte är så ovanligt att spelare som vunnit plats i större turneringar säljer procentandelar av eventuella vinstpengar.
Behåller 50% själv och säljer resten i form av poster på 5% a: X antal kr.
På så sätt är han garanterad att få in en hygglig slant även om han skulle åka ut direkt. Och skulle han vinna blir det storslam för alla parter.
|
 |
Re: Nyemission i pokerspelare!! Halleluja
|
SäkerPåSinSak
|
2004-11-23 16:19:58
|
|
|
Tja varför inte? ;-)
Kollade WPT i söndags och vinnaren vann 1,4 mille dollares vilket är nytt rekord för den tävlingen.
Nä skämt och sido. Då föredrar jag aktierna 24hbet och Unibet och att sköta pokerspelet själv. Görs spelet dessutom på 24hbet's plattform så får man ju del av raken indirekt.
|
 |
Infinicom
|
Neo
|
2004-11-23 14:05:43
|
|
|
Såg att www.smallcap.se ska skriva en analys på Infinicom. Det ser vi framemot!
|
 |
Daydream - Kommande månad
|
Poike
|
2004-11-23 12:34:55
|
|
|
Daydreams aktiekurs har en intressant månad framför sig. Det gäller att ha koll på datumen.
När emissionen meddelades så började kursen rasa och gå mot emissionskursen 2,25 kr. Sedan kom det några (äkta) positiva nyheter och kursen hämtade sig något. I vanliga fall går teckningsrätterna i Daydream alltid ned till 1 öre. Ska det bli annorlunda denna gång? Negativa nyheter kan vara att man inte säljer in Kore Gang, eller att man kommer gå med underskott längre än sagt. Men Daydream sitter samtidigt på många olika avtal som inte presenterats närmare, mer information kan mycket väl uppskattas av marknaden. Den som äger eller vill handla Daydream-aktier bör alltså ha koll på nedanstående datum och bör nog följa nyhetsrapporteringen ganska noga.
24/11 - Daydream har extra bolagsstämma.
25/11 - Daydream, sista dag för handel inkl. teckn.
30/11 - Daydream, avstäm. för rättighet att teckna.
3/12-14/12 - Daydream, handel med teckningsrätt.
|
 |
Msab-insiders köper
|
maroon
|
2004-11-23 10:47:07
|
|
|
Det är väl inte helt fel?
Insider
Jan Klingspor 20 000 2004-11-19
|
 |
Nyemission i pokerspelare!! Halleluja
|
KYLIS
|
2004-11-23 08:36:36
|
|
|
http://www.di.se/Avdelningar/Artikel.aspx?stat=0&ArticleID=2004%5c11%5c23%
Är det någon här som vill satsa 3,5 miljoner på mig så jag får ha lite kul i drygt 1 år världen över Vegas Melbourne Hawaii osv, åka och spela poker sova på flotta hotell bli upptagen med privatjet/helikopter äta flådiga middagar klä mig snyggt få eyecandy samt dricka i överflöd och inte satsa något själv (hmm liknar en del chefers vardag på för några år sedan). Ni betalar men vill man vara fin får man lida pin och ni kan ju få tillbaka pengarna, det är ju ett spel. E ni me? Möjligen kan jag trycka ert företagsnamn/namn på kalsongerna för reklam får man ej gör på WPT.
|
 |
Re: Optioner på NGM
|
SäkerPåSinSak
|
2004-11-22 21:33:19
|
|
|
;-)
|
 |
Re: Optioner på NGM
|
engeem
|
2004-11-22 19:46:12
|
|
|
NGM tar aldrig, och kommer aldrig, att ta itu med sina riktig problem. Istället för att se till att bolag verkligen vill vara noterade på NGM, efterapar man OM ännu en gång. Hur många bolag tror ni egentligen vill vara noterade på NGM? Det är en siffra jag aldrig sätt.
En avnotering är extremt jobbig, både i termer av goodwill och omarbete om en ev nynotering skulle behövas.
Resultatet av dessa nya erbjudanden kommer självklart att bli som alla gånger tidigare man pinkat i byxorna; lite småtrevligt ett tag.
Snälla NGM. Ni har världens chans att blir hur fantastiska som helst när ni börjar differentierar er. Se till att svenska bolag älskar er. Se till att bolagen på OM ser något spännande hos er. Sluta sträva efter att vara en blek kopia.
Om ni inte vill har jag en flera tips till nya erbjudanden till er. Börja med att sälja möbler som kunderna själva får montera. Det har visat sig lönsamt. Eller varför inte börja sälja böcker på nätet.
|
 |
glyssner
|
Joje
|
2004-11-22 10:21:35
|
|
|
song avnoteras på stockholms fondbörs i och med uppköp av danska tdc den 3 december 2004
kursen för uppköp är 95 kr jag vet inte om du lägger in beloppet eller hur du gör när den 3 dec är jag antar att lättast för dig är att kursen får ligga kvar på 95 kr tills nyår trots att det inte kommer att gå handla med men jag vet inte vad som är sakt. ville bara förbereda dig för detta mvh Joje
|
 |
Re: Derank All Share Open 2004
|
Joje
|
2004-11-22 10:12:03
|
|
|
nu ser jag att framfond har lagtsig strax bakom mig jag skulle inte bli förvånad om framfond går om mig tills nästa rapport jag ser det som ytterst troligt i och med att han har alla mina starka kort och desutom lundin oil jag tror nämligen på olja just nu vist tycker jag att vitec och även telelogic har lite att ge song tror jag inte kommer att stiga nå mycket mera i och med uppköpsbudet inte kommer att höjas nå mera.
|
 |
Misstag
|
Boxarn
|
2004-11-22 09:27:09
|
|
|
Två av mina misstag det senaste halvåret har varit att inte köpa Unibet och PARE. Både funderade jag på, men det blev inte av. Kanske "misstag" inte är rätta benämningen eftersom jag under den här tiden inte varit riktigt "kontant". Jag ville heller inte sälja av mitt existerande innehav.
PARE bidrog till att omsättningen blev mycket hög på NGM under fredagen. I dag fortsätter företaget med att inleda starkt, kursmässigt och omsättningsmässigt.
|
 |
Re: Optioner på NGM
|
Boxarn
|
2004-11-21 14:41:46
|
|
|
Jag följer diskussionerna men har inte tid just nu att formulera mina egna åsikter. Jag tycker att det ligger något i vad både optimisterna och pessimisterna ger uttryck för.
|
 |
Re: Optioner på NGM
|
37
|
2004-11-21 14:17:44
|
|
|
"...emittenter hittills inte haft något alternativ till Stockholmsbörsen."
Det var i första hand detta jag hade i sinnet. Undrar hur stor kaka vi slåss om med andra ord.
För övrigt kan jag bara instämma och tacka för dina synpunkter, och till stor del hålla med.
Kostnaden just nu för en notering på NGM's 'stora' lista gentemot Aktietorget är trefaldgad på ett höft. Skilnader finns dock. NGM är en godkänd börs och Aktietorgets ägare är skandalomsusade.
Håller med Boxarn om att NGM missar att fånga lite väl många som väljer bl.a Aktietorget för notering. Priset kan mycket väl vara avgörande, men NGM kan inte sänka just nu. Behöver några nynoteringar till först, men ser ut att nå positivt resultat redan som det är, så utrymmet växer för var dag.
Så vitt jag vet så är inte NGM dyra mot sina fondkommissionärer, men dessa är oförskämt dyra gentemot sina kunder. Inte NGM's fel, men med tiden och konkurens under ökad omsättning, så sjunker det och då stiger omsättningen och vinsten ytterligare för NGM.
Det kommer säkerligen fler produkter på listorna, men jag tror det bara blir småslantar. Det är i första hand fler noteringar som behövs, och jag tror det kommer. Några få till i alla fall, och det räcker gott tills vidare. Under tiden växer dom som finns.
|
 |
Re: Optioner på NGM
|
L0ner
|
2004-11-20 22:00:22
|
|
|
Start för notering av obligationer på NGM.
16 nov 2004
Nordic Growth Market NGM AB (NGM) kommer för första gången att inregistrera obligationer på Nordic Derivatives Exchange, NDX. Handelsstart blir den 21 december 2004.
När det gäller notering av obligationslån och andra ränteinstrument har banker, bostadsinstitut och andra emittenter hittills inte haft något alternativ till Stockholmsbörsen.
Finansinspektionen har tidigare godkänt att NGM inom ramen för sin börsverksamhet noterar och bedriver handel med ränteinstrument. Den 21 december 2004 kommer för första gången obligationer att handlas på NGM:s marknad för derivat- och ränteinstrument, Nordic Derivatives Exchange, NDX. Emittent är Svenska Handelsbanken (publ) som inregistrerar två aktieindexobligationslån med löptider om 1,5 respektive 4 år.
Starten för obligationssidan av NDX - NDX Bonds - är ett led i NGM:s strävan att utveckla NDX och öka antalet emittenter och produkter, för att därigenom öka flexibiliteten och konkurrensen inom detta segment.
Ärligt talat har jag svårt att se att det skulle kunna bli någon större omsättning på dessa. Handelsintäkterna är säkert försumbara. Jag har tyvärr ingen uppgift om noteringskostnaden.
Jag tror inte på att hitta en produkt som kommer att dra in stora pengar till NGM. Jag tror mer på många bäckar små. Den fasta kostnaden för varje ny produkt bör rimligen vara ganska låg och därmed tycker jag att det borde finnas ett utrymme för ett ganska brett spektrum av nya produkter. I USA kan man handla med i stort sett allt och jag ser personligen egentligen inget hinder för att man skulle kunna introducera fler produkter därifrån. Man behöver inte uppfinna hjulet igen. Det går riktigt bra att kopiera. HIT-warrants kom från utlandet och blev en tid en succé, men det finns säkert fler prdukter som skulle kunna slå.
Om man hade fler produkter skulle garanterat intresset från allmänheten öka och även den något styvmoderliga behandlingen från fondkommisionärerna minska. E*trade har t ex 249 kr för en affär på NGM.
För övrigt tycker jag att NGM kunde införa ett lågkostnadsalternativ för alla de små bolag som har aktieägare bland allmänheten men som är för små och inte heller har råd att noteras på NGM OTC. Handel skulle kanske kunna inskränkas till 4-6 gånger per år. Avgiften skulle inte behöva bli mer än några tusenlappar per år. Jag tror att det skulle kunna finnas ett intresse bland en hel del mindre företag. Alternativa Aktiemarknaden http://www.alternativa.se/ har rönt en del intresse från mindre företag och torde kunna växa en del de närmaste åren. Men ärligt talat tycker jag inte att deras upplägg är mycket att hänga i julgranen och det bör inte vara särskilt svårt för NGM att utgöra ett bättre alternativ. Man skulle då även få ett naturligt inflöde till NGMs större listor om man i ett tidigt skede "fångade" in små företag med ambition att växa.
|
 |
Re: Optioner på NGM
|
37
|
2004-11-20 20:51:34
|
|
|
Helt korrekt. Det var obligationer och inte optioner.
Mindes/Läste tydligen lite slarvigt, men grundfrågan kvarstår om någon törs sia om vad det kan ge till NGM i form av intäckter.
|
 |
Re: Optioner på NGM
|
L0ner
|
2004-11-20 18:21:13
|
|
|
Optioner?
Det var väl obligationer som man ska börja med?
|
 |
Re: Derank All Share Open 2004
|
MiljöMagnus
|
2004-11-20 01:03:12
|
|
|
Glyssner, jag föredrar att hålla mig till fakta i alla fall till skillnad mot vissa drömmare.
|
 |
Re: Derank All Share Open 2004
|
glyssner
|
2004-11-19 19:41:24
|
|
|
konstruktiv ska det vara!
|
 |
Derank All Share Open 2004
|
glyssner
|
2004-11-19 19:39:48
|
|
|
Jag ser att optimistkonsulten MM har varit inne och hälsat på i dag. Lika konstuktiv och stimulerande som vanligt!!!
Här kommer i alla fall aktuell ställning i tävlingen.
1. Phantom V..........214600
2. Joje...............145777
3. Framfond...........144356
4. Boxarn.............143975
5. Kylis..............135172
6. Mr Rockefeller.....132168
7. Per Wersén.........131791
8. Prompt.............123488
9. JL.................122449
10. Steget före........120438
11. Superboy...........118837
12. Glyssner...........114968
13. EllaK..............111096
14. Sixten.............110103
15. Namee..............110052
16. Njurunda...........105938
17. Poike..............104363
18. Leksandfan.........103055
19. Jugge..............101942
20. Rickard.............93472
21. Krillekillen........86595
22. Aktiepohlman........81810
23. PGA.................70101
|
 |
37
|
kapsylen
|
2004-11-19 16:14:05
|
|
|
Detta är ett utdrag ur nio månaders rapporten, på den adressen som jag nämde innan. Avnotering av Swedish Brake Technology
Det låga intresset för aktien har medfört att styrelsen beslutat att säga upp noteringsavtalet med NGM.
Aktien blir avnoterad den 17 januari 2005. Fondkommissionärsfirman Mangold kommer efter avnoteringen att upprätthålla handel i aktien.
Noterbart är att inför nyem. och splitten innan i år fick vi aktie ägare ett personligt brev från direktören, där det stod att om vi gick med skulle vi inte ångra oss??? Tyvärr så går man på sånt skit i mellanåt. Man skulle nästan tro att direktören är mer politiker
en företagsledare.
|
 |
Re: IM-bolag
|
MiljöMagnus
|
2004-11-19 13:29:11
|
|
|
"NEJ! Det vet vi inte, och detta har debatterats här tidigare."
JO det vet vi, och det vet dessutom ALLA utom du tydligen.
Boxarn inte minst, har vid flertal tillfällen påpekat just detta dilemma med till synes dåliga avtal mot mäklarfirmorna.
Om du fortfarande inte håller med så kan du ju dra dig till minnes när Metro fortfarande var noterat på Ngm-listan. Omsättningen sköt i höjden nått otroligt och alla (inklusive jag själv) trodde på ett stort resultatlyft. Döm om min och mångas förvåning när det bara resulterade i marginellt ökad inkomst för Ngm. Sanningen är (vare sig du vill tro det eller ej) att aktieomsättningen är av marginell betydelse, medan nynoteringarna på listan och Ngm news är det man tjänar pengar på.
Som du sa. Att diskutera för döva öron är döfött så även jag sätter punkt för diskussionen här.
Ps. Har inget emot dig eller Ngm. Tvärtom skulle det vara jättekul om dom lyckades och alla trogna aktieägare är värda en STOOOR uppgång. Men det retar mig samtidigt när folk blundar för verkligheten och försöker försköna den samma.
Men LYCKA TILL i alla fall!!!
|
 |
Re: IM-bolag
|
37
|
2004-11-19 12:10:50
|
|
|
SPSS
Jo, det är väl rätt att dom inte skulle klarat sig utan nyemmissioner, men perioden med nästan död aktiemarknad på småbolagssidan särskilt pågick extremt länge, av den senare halvan, utan nyemmisioner, och går fortfarande utan nyemmisioner och kan hålla på extremt länge till (om vi slipper många avnoteringar, men läget verkar cool för mig.)
Kort sagt, jag tror inte att vi åker baklänges mer, men att farten framåt ökar lite var månad som går.
Idén med att nynotera teckningsrätterna på NGM ifrån bolag på vanliga börsen var inte dum heller. Hittils bara 2 bolag och några veckor i december, sedan är det slut, men det kommer säkerligen flera, och en del kan bli stora.
|
 |
Re: IM-bolag
|
37
|
2004-11-19 11:58:28
|
|
|
MiljöMagnus!
"Jo men vi vet ju att ökad aktieomsättning är av ytterst ringa betydelse för resultatet."
NEJ! Det vet vi inte, och detta har debatterats här tidigare.
"Vad som händer i bakgrunden som du skriver låter en aning flummigt.
Menar du det sedvanliga flosklet från ledningen=lova stort och hålla smått?"
Om du läser inlägget innan, så ser du att optioner som kommer snart, är nytt. Räcker inte det, eller har du missat allt som sker?
Eftersom du inte vill fatta, avslutar jag diskussionen med dig här och nu, i stället för att spilla tid på döva personer.
|
 |
Re: IM-bolag
|
SäkerPåSinSak
|
2004-11-19 11:29:22
|
|
|
37, att NGM överlevde krisåren var nog inte så mycket tack vara dom själva om du tänker efter.
Nej ett antal nyemissioner senaste åren har varit nyckeln till NGM's överlevnad utan tvekan.
Mvh SPSS
|
 |
Re: Arcam
|
Rikard.
|
2004-11-19 10:25:34
|
|
|
Nej, jag har inte sålt något i Arcam. Tvärtom har jag faktiskt köpt lite optioner. Det är andra innehav jag lättat lite på, Millicom eftersom innehavet efter uppgången på över 40% gick över gränsen för hur stort ett enskilt innehav får vara i min portfölj, Investor för att öka likviditeten. Jag har också sålt Precise Biometrics som jag nog aldrig begrep varför jag ägde men vinst blev det ju i alla fall... Redan i augusti sålde jag Biogaia och Gunnebo, pga av nyhetsflödet, men de pengarna gick in i CashGuard och Investor.
|
 |
Re: IM-bolag
|
MiljöMagnus
|
2004-11-19 10:11:30
|
|
|
"Nu omsätts det 5-10 millione per dag "
Jo men vi vet ju att ökad aktieomsättning är av ytterst ringa betydelse för resultatet.
Vad som händer i bakgrunden som du skriver låter en aning flummigt.
Menar du det sedvanliga flosklet från ledningen=lova stort och hålla smått?
|
 |
Optioner på NGM
|
37
|
2004-11-19 10:05:34
|
|
|
Jo, dom sparkar ju igång snart med detta också, och när den nyheten kom emottogs den av marknaden med en gäspning. Precis som vanligt.
Eftersom jag aldrig handlar med optioner, har jag mycket svårt för att bilda mig en uppfattning om vad det kan ge. Avgifterna är höga, men det sänks väl nu när ordinarie börsen (för dom är/var väl listade där) får konkurenns.
Någon som vågar gissa vad sämsta respektive bästa utfallet kan bli?
|