 |
Msab-insiders köper
|
maroon
|
2004-11-23 10:47:07
|
|
|
Det är väl inte helt fel?
Insider
Jan Klingspor 20 000 2004-11-19
|
 |
Nyemission i pokerspelare!! Halleluja
|
KYLIS
|
2004-11-23 08:36:36
|
|
|
http://www.di.se/Avdelningar/Artikel.aspx?stat=0&ArticleID=2004%5c11%5c23%
Är det någon här som vill satsa 3,5 miljoner på mig så jag får ha lite kul i drygt 1 år världen över Vegas Melbourne Hawaii osv, åka och spela poker sova på flotta hotell bli upptagen med privatjet/helikopter äta flådiga middagar klä mig snyggt få eyecandy samt dricka i överflöd och inte satsa något själv (hmm liknar en del chefers vardag på för några år sedan). Ni betalar men vill man vara fin får man lida pin och ni kan ju få tillbaka pengarna, det är ju ett spel. E ni me? Möjligen kan jag trycka ert företagsnamn/namn på kalsongerna för reklam får man ej gör på WPT.
|
 |
Re: Optioner på NGM
|
SäkerPåSinSak
|
2004-11-22 21:33:19
|
|
|
;-)
|
 |
Re: Optioner på NGM
|
engeem
|
2004-11-22 19:46:12
|
|
|
NGM tar aldrig, och kommer aldrig, att ta itu med sina riktig problem. Istället för att se till att bolag verkligen vill vara noterade på NGM, efterapar man OM ännu en gång. Hur många bolag tror ni egentligen vill vara noterade på NGM? Det är en siffra jag aldrig sätt.
En avnotering är extremt jobbig, både i termer av goodwill och omarbete om en ev nynotering skulle behövas.
Resultatet av dessa nya erbjudanden kommer självklart att bli som alla gånger tidigare man pinkat i byxorna; lite småtrevligt ett tag.
Snälla NGM. Ni har världens chans att blir hur fantastiska som helst när ni börjar differentierar er. Se till att svenska bolag älskar er. Se till att bolagen på OM ser något spännande hos er. Sluta sträva efter att vara en blek kopia.
Om ni inte vill har jag en flera tips till nya erbjudanden till er. Börja med att sälja möbler som kunderna själva får montera. Det har visat sig lönsamt. Eller varför inte börja sälja böcker på nätet.
|
 |
glyssner
|
Joje
|
2004-11-22 10:21:35
|
|
|
song avnoteras på stockholms fondbörs i och med uppköp av danska tdc den 3 december 2004
kursen för uppköp är 95 kr jag vet inte om du lägger in beloppet eller hur du gör när den 3 dec är jag antar att lättast för dig är att kursen får ligga kvar på 95 kr tills nyår trots att det inte kommer att gå handla med men jag vet inte vad som är sakt. ville bara förbereda dig för detta mvh Joje
|
 |
Re: Derank All Share Open 2004
|
Joje
|
2004-11-22 10:12:03
|
|
|
nu ser jag att framfond har lagtsig strax bakom mig jag skulle inte bli förvånad om framfond går om mig tills nästa rapport jag ser det som ytterst troligt i och med att han har alla mina starka kort och desutom lundin oil jag tror nämligen på olja just nu vist tycker jag att vitec och även telelogic har lite att ge song tror jag inte kommer att stiga nå mycket mera i och med uppköpsbudet inte kommer att höjas nå mera.
|
 |
Misstag
|
Boxarn
|
2004-11-22 09:27:09
|
|
|
Två av mina misstag det senaste halvåret har varit att inte köpa Unibet och PARE. Både funderade jag på, men det blev inte av. Kanske "misstag" inte är rätta benämningen eftersom jag under den här tiden inte varit riktigt "kontant". Jag ville heller inte sälja av mitt existerande innehav.
PARE bidrog till att omsättningen blev mycket hög på NGM under fredagen. I dag fortsätter företaget med att inleda starkt, kursmässigt och omsättningsmässigt.
|
 |
Re: Optioner på NGM
|
Boxarn
|
2004-11-21 14:41:46
|
|
|
Jag följer diskussionerna men har inte tid just nu att formulera mina egna åsikter. Jag tycker att det ligger något i vad både optimisterna och pessimisterna ger uttryck för.
|
 |
Re: Optioner på NGM
|
37
|
2004-11-21 14:17:44
|
|
|
"...emittenter hittills inte haft något alternativ till Stockholmsbörsen."
Det var i första hand detta jag hade i sinnet. Undrar hur stor kaka vi slåss om med andra ord.
För övrigt kan jag bara instämma och tacka för dina synpunkter, och till stor del hålla med.
Kostnaden just nu för en notering på NGM's 'stora' lista gentemot Aktietorget är trefaldgad på ett höft. Skilnader finns dock. NGM är en godkänd börs och Aktietorgets ägare är skandalomsusade.
Håller med Boxarn om att NGM missar att fånga lite väl många som väljer bl.a Aktietorget för notering. Priset kan mycket väl vara avgörande, men NGM kan inte sänka just nu. Behöver några nynoteringar till först, men ser ut att nå positivt resultat redan som det är, så utrymmet växer för var dag.
Så vitt jag vet så är inte NGM dyra mot sina fondkommissionärer, men dessa är oförskämt dyra gentemot sina kunder. Inte NGM's fel, men med tiden och konkurens under ökad omsättning, så sjunker det och då stiger omsättningen och vinsten ytterligare för NGM.
Det kommer säkerligen fler produkter på listorna, men jag tror det bara blir småslantar. Det är i första hand fler noteringar som behövs, och jag tror det kommer. Några få till i alla fall, och det räcker gott tills vidare. Under tiden växer dom som finns.
|
 |
Re: Optioner på NGM
|
L0ner
|
2004-11-20 22:00:22
|
|
|
Start för notering av obligationer på NGM.
16 nov 2004
Nordic Growth Market NGM AB (NGM) kommer för första gången att inregistrera obligationer på Nordic Derivatives Exchange, NDX. Handelsstart blir den 21 december 2004.
När det gäller notering av obligationslån och andra ränteinstrument har banker, bostadsinstitut och andra emittenter hittills inte haft något alternativ till Stockholmsbörsen.
Finansinspektionen har tidigare godkänt att NGM inom ramen för sin börsverksamhet noterar och bedriver handel med ränteinstrument. Den 21 december 2004 kommer för första gången obligationer att handlas på NGM:s marknad för derivat- och ränteinstrument, Nordic Derivatives Exchange, NDX. Emittent är Svenska Handelsbanken (publ) som inregistrerar två aktieindexobligationslån med löptider om 1,5 respektive 4 år.
Starten för obligationssidan av NDX - NDX Bonds - är ett led i NGM:s strävan att utveckla NDX och öka antalet emittenter och produkter, för att därigenom öka flexibiliteten och konkurrensen inom detta segment.
Ärligt talat har jag svårt att se att det skulle kunna bli någon större omsättning på dessa. Handelsintäkterna är säkert försumbara. Jag har tyvärr ingen uppgift om noteringskostnaden.
Jag tror inte på att hitta en produkt som kommer att dra in stora pengar till NGM. Jag tror mer på många bäckar små. Den fasta kostnaden för varje ny produkt bör rimligen vara ganska låg och därmed tycker jag att det borde finnas ett utrymme för ett ganska brett spektrum av nya produkter. I USA kan man handla med i stort sett allt och jag ser personligen egentligen inget hinder för att man skulle kunna introducera fler produkter därifrån. Man behöver inte uppfinna hjulet igen. Det går riktigt bra att kopiera. HIT-warrants kom från utlandet och blev en tid en succé, men det finns säkert fler prdukter som skulle kunna slå.
Om man hade fler produkter skulle garanterat intresset från allmänheten öka och även den något styvmoderliga behandlingen från fondkommisionärerna minska. E*trade har t ex 249 kr för en affär på NGM.
För övrigt tycker jag att NGM kunde införa ett lågkostnadsalternativ för alla de små bolag som har aktieägare bland allmänheten men som är för små och inte heller har råd att noteras på NGM OTC. Handel skulle kanske kunna inskränkas till 4-6 gånger per år. Avgiften skulle inte behöva bli mer än några tusenlappar per år. Jag tror att det skulle kunna finnas ett intresse bland en hel del mindre företag. Alternativa Aktiemarknaden http://www.alternativa.se/ har rönt en del intresse från mindre företag och torde kunna växa en del de närmaste åren. Men ärligt talat tycker jag inte att deras upplägg är mycket att hänga i julgranen och det bör inte vara särskilt svårt för NGM att utgöra ett bättre alternativ. Man skulle då även få ett naturligt inflöde till NGMs större listor om man i ett tidigt skede "fångade" in små företag med ambition att växa.
|
 |
Re: Optioner på NGM
|
37
|
2004-11-20 20:51:34
|
|
|
Helt korrekt. Det var obligationer och inte optioner.
Mindes/Läste tydligen lite slarvigt, men grundfrågan kvarstår om någon törs sia om vad det kan ge till NGM i form av intäckter.
|
 |
Re: Optioner på NGM
|
L0ner
|
2004-11-20 18:21:13
|
|
|
Optioner?
Det var väl obligationer som man ska börja med?
|
 |
Re: Derank All Share Open 2004
|
MiljöMagnus
|
2004-11-20 01:03:12
|
|
|
Glyssner, jag föredrar att hålla mig till fakta i alla fall till skillnad mot vissa drömmare.
|
 |
Re: Derank All Share Open 2004
|
glyssner
|
2004-11-19 19:41:24
|
|
|
konstruktiv ska det vara!
|
 |
Derank All Share Open 2004
|
glyssner
|
2004-11-19 19:39:48
|
|
|
Jag ser att optimistkonsulten MM har varit inne och hälsat på i dag. Lika konstuktiv och stimulerande som vanligt!!!
Här kommer i alla fall aktuell ställning i tävlingen.
1. Phantom V..........214600
2. Joje...............145777
3. Framfond...........144356
4. Boxarn.............143975
5. Kylis..............135172
6. Mr Rockefeller.....132168
7. Per Wersén.........131791
8. Prompt.............123488
9. JL.................122449
10. Steget före........120438
11. Superboy...........118837
12. Glyssner...........114968
13. EllaK..............111096
14. Sixten.............110103
15. Namee..............110052
16. Njurunda...........105938
17. Poike..............104363
18. Leksandfan.........103055
19. Jugge..............101942
20. Rickard.............93472
21. Krillekillen........86595
22. Aktiepohlman........81810
23. PGA.................70101
|
 |
37
|
kapsylen
|
2004-11-19 16:14:05
|
|
|
Detta är ett utdrag ur nio månaders rapporten, på den adressen som jag nämde innan. Avnotering av Swedish Brake Technology
Det låga intresset för aktien har medfört att styrelsen beslutat att säga upp noteringsavtalet med NGM.
Aktien blir avnoterad den 17 januari 2005. Fondkommissionärsfirman Mangold kommer efter avnoteringen att upprätthålla handel i aktien.
Noterbart är att inför nyem. och splitten innan i år fick vi aktie ägare ett personligt brev från direktören, där det stod att om vi gick med skulle vi inte ångra oss??? Tyvärr så går man på sånt skit i mellanåt. Man skulle nästan tro att direktören är mer politiker
en företagsledare.
|
 |
Re: IM-bolag
|
MiljöMagnus
|
2004-11-19 13:29:11
|
|
|
"NEJ! Det vet vi inte, och detta har debatterats här tidigare."
JO det vet vi, och det vet dessutom ALLA utom du tydligen.
Boxarn inte minst, har vid flertal tillfällen påpekat just detta dilemma med till synes dåliga avtal mot mäklarfirmorna.
Om du fortfarande inte håller med så kan du ju dra dig till minnes när Metro fortfarande var noterat på Ngm-listan. Omsättningen sköt i höjden nått otroligt och alla (inklusive jag själv) trodde på ett stort resultatlyft. Döm om min och mångas förvåning när det bara resulterade i marginellt ökad inkomst för Ngm. Sanningen är (vare sig du vill tro det eller ej) att aktieomsättningen är av marginell betydelse, medan nynoteringarna på listan och Ngm news är det man tjänar pengar på.
Som du sa. Att diskutera för döva öron är döfött så även jag sätter punkt för diskussionen här.
Ps. Har inget emot dig eller Ngm. Tvärtom skulle det vara jättekul om dom lyckades och alla trogna aktieägare är värda en STOOOR uppgång. Men det retar mig samtidigt när folk blundar för verkligheten och försöker försköna den samma.
Men LYCKA TILL i alla fall!!!
|
 |
Re: IM-bolag
|
37
|
2004-11-19 12:10:50
|
|
|
SPSS
Jo, det är väl rätt att dom inte skulle klarat sig utan nyemmissioner, men perioden med nästan död aktiemarknad på småbolagssidan särskilt pågick extremt länge, av den senare halvan, utan nyemmisioner, och går fortfarande utan nyemmisioner och kan hålla på extremt länge till (om vi slipper många avnoteringar, men läget verkar cool för mig.)
Kort sagt, jag tror inte att vi åker baklänges mer, men att farten framåt ökar lite var månad som går.
Idén med att nynotera teckningsrätterna på NGM ifrån bolag på vanliga börsen var inte dum heller. Hittils bara 2 bolag och några veckor i december, sedan är det slut, men det kommer säkerligen flera, och en del kan bli stora.
|
 |
Re: IM-bolag
|
37
|
2004-11-19 11:58:28
|
|
|
MiljöMagnus!
"Jo men vi vet ju att ökad aktieomsättning är av ytterst ringa betydelse för resultatet."
NEJ! Det vet vi inte, och detta har debatterats här tidigare.
"Vad som händer i bakgrunden som du skriver låter en aning flummigt.
Menar du det sedvanliga flosklet från ledningen=lova stort och hålla smått?"
Om du läser inlägget innan, så ser du att optioner som kommer snart, är nytt. Räcker inte det, eller har du missat allt som sker?
Eftersom du inte vill fatta, avslutar jag diskussionen med dig här och nu, i stället för att spilla tid på döva personer.
|
 |
Re: IM-bolag
|
SäkerPåSinSak
|
2004-11-19 11:29:22
|
|
|
37, att NGM överlevde krisåren var nog inte så mycket tack vara dom själva om du tänker efter.
Nej ett antal nyemissioner senaste åren har varit nyckeln till NGM's överlevnad utan tvekan.
Mvh SPSS
|
 |
Re: Arcam
|
Rikard.
|
2004-11-19 10:25:34
|
|
|
Nej, jag har inte sålt något i Arcam. Tvärtom har jag faktiskt köpt lite optioner. Det är andra innehav jag lättat lite på, Millicom eftersom innehavet efter uppgången på över 40% gick över gränsen för hur stort ett enskilt innehav får vara i min portfölj, Investor för att öka likviditeten. Jag har också sålt Precise Biometrics som jag nog aldrig begrep varför jag ägde men vinst blev det ju i alla fall... Redan i augusti sålde jag Biogaia och Gunnebo, pga av nyhetsflödet, men de pengarna gick in i CashGuard och Investor.
|
 |
Re: IM-bolag
|
MiljöMagnus
|
2004-11-19 10:11:30
|
|
|
"Nu omsätts det 5-10 millione per dag "
Jo men vi vet ju att ökad aktieomsättning är av ytterst ringa betydelse för resultatet.
Vad som händer i bakgrunden som du skriver låter en aning flummigt.
Menar du det sedvanliga flosklet från ledningen=lova stort och hålla smått?
|
 |
Optioner på NGM
|
37
|
2004-11-19 10:05:34
|
|
|
Jo, dom sparkar ju igång snart med detta också, och när den nyheten kom emottogs den av marknaden med en gäspning. Precis som vanligt.
Eftersom jag aldrig handlar med optioner, har jag mycket svårt för att bilda mig en uppfattning om vad det kan ge. Avgifterna är höga, men det sänks väl nu när ordinarie börsen (för dom är/var väl listade där) får konkurenns.
Någon som vågar gissa vad sämsta respektive bästa utfallet kan bli?
|
 |
Re: IM-bolag
|
37
|
2004-11-19 10:00:11
|
|
|
MiljöMagnus
Dom lyckades tidigare med det otroliga att överleva när det blåste supersnålt länge om börsen, och småbolagen i synnerhet. Sedan dess...osv.
Nu omsätts det 5-10 millione per dag och nya saker sker sakta men säkert i bakgrunden hela tiden.
Tror du fortfarande att det står still? Köp i så fall någon annan aktie, så mår du bättre.
|
 |
Efter en lysande höst
|
SäkerPåSinSak
|
2004-11-19 10:00:10
|
|
|
med stora uppgångar i främst 24hbet och Unibet lägger jag mig nu 100% likvid.
|
 |
Re: 37
|
37
|
2004-11-19 09:55:37
|
|
|
Kapsylen
Kan inte ens hitta en rad om det i den fulla delårsrapporten ifrån NMG på http://www.ngnews.se/pressreleases/press_download.asp?lngPrbId=39846
Fattar noll.
|
 |
Re: IM-bolag - 37:an
|
MiljöMagnus
|
2004-11-19 08:34:14
|
|
|
"men NGM är på gång nu"
Är dom?
På vilken sätt?
Tycker dessvärre det är som vanligt=mycket snack och lite som händer i verkligheten.
|
 |
Infinicoms rapport
|
MiljöMagnus
|
2004-11-19 08:31:48
|
|
|
Blev väl ingen höjdare.
Skulle det inte vända nu å det grövsta enligt vissa skribenter?
Tredje kvartalet i sammandrag
· Omsättningen uppgick till 20,4 Mkr (35,2 Mkr), minskningen främst hänförbart till handelsverksamheten, som nu är under avyttring
· Rörelseresultatet före goodwillavskrivningar uppgick till -2,0 (-0,7) Mkr, varav
IT-konsultverksamheten 0,2 (0,6) Mkr och handelsverksamheten -1,3 (0,1) Mkr
· Rörelsemarginalen uppgick till -9,8% (-2,0%), varav IT-konsultverksamheten 2,2% (5,8%) och handelsverksamheten -11,7% (0,4%)
· Rörelsen genererade ett positivt kassaflöde på 0,6 (2,6) Mkr
· Riktad kontantemission om totalt 30 010 870 nya aktier av serie B genomfördes, i enlighet med beslut på extra bolagsstämma den 3 augusti 2004, vilket tillförde koncernen 6,9 Mkr
· Koncernen uppvisade en positiv nettoskuld på 10,9 Mkr
|
 |
Re: Arcam
|
Boxarn
|
2004-11-19 05:33:16
|
|
|
Innebär det i klartext att du sålt en del av ditt innehav i Arcam?
|
 |
37
|
kapsylen
|
2004-11-18 23:45:35
|
|
|
Det står att läsa i Ngnews,
(delårs rapporten) 17 Januari
avnoteras den.....
|
 |
Re: Arcam
|
Rikard.
|
2004-11-18 22:22:35
|
|
|
Nej, jag tror att ett svart kvartal är för mycket att hoppas på, men det lär se mycket bättre ut än det förra Q4. Däremot ser jag fram emot att Magnus René kommer att infria löftet om att det inte kommer att krävas någon mer defensiv emission, utan att alltså pengarna som lyfts hittills plus optionsinlösningarna i mars kommer att räcka till lönsamhet.
Vill också passa på att meddela att jag inte längre tycker man skall ligga investerad till sista kronan. Efter uppgångarna som varit har jag återgått till en normal likviditet. Jag tror inte det skall falla men tycker inte längre att det finns skäl att bryta "portföljteorierna".
|
 |
Re: IM-bolag
|
37
|
2004-11-18 21:11:00
|
|
|
Stämmer säkerligen, men jag kan inte hitta någon info om detta.
Har någon en länk?
NGM klarar nog detta också, men om det skett för ett år sedan hade det svidigt duktigt.
Också tråkigt att man får reda på det denna vägen, men via NGM News om det hade varit en nynotering.
Sådarna oärliga signaler har jag mycket svårt för, men NGM är på gång nu, så det är väl bara att svälja förtreten.
Omsättningen har ju ökat markant, vilket kanske inte ger så mycket klirr i kassan, men tillräckligt för att gå plus säkerligen Turn-o-round-effekten kan bli kraftig när den kommer. Frågan är om det blir nästa eller näst-nästa rapport innan vi ser mer än 2 kr i kursen.
Vet också att en del nynoteringar bör ske. Inte bara att NGM lovar, utan vad som skrivs i artiklar etc. Ett av dom var ett bolag för försäljning av dricksvatten, en annan artikel hittade före detta misstänkta svindlare mm i det bolaget. SUCK! Får se om det blir något, men några nya inom ett halvår behövs, och jag tror NGM får det, plus att det sakterliga ser ut att bli vind i seglen och tidigare små skandaler och dåligt rykte om NGM är väl numera så gott som bortblåst?
Jag kommer nog att öka återigen, men just nu avvaktar jag säkerligen tills rapporten i alla fall.
|
 |
IM-bolag
|
kapsylen
|
2004-11-18 19:25:56
|
|
|
Ännu ett fd. im-bolag avnoteras.
SBT-Landskrona lämnar NGM i Januari
för liten omsättning anges som ett av huvudskälen. Tråkigt men sant.
Men helt oventat är det ju inte, när man ser hur det gått föt de
övriga IM-bolagen
|
 |
Arcam
|
Acke
|
2004-11-18 09:42:56
|
|
|
Arcam har sålt 4 maskiner hittills i år, samma som ifjol. Men nuj har de fått riktigt betalt så omsättningen har tagit ett riktigt skutt. Rikard, tror du på svart kvartal i fjärde?
|
 |
Snart +100% även i Unibet :-)
|
SäkerPåSinSak
|
2004-11-18 09:42:31
|
|
|
Köpta på dryga 160kr!
Hoppas jag lyckades få någon av Deranks läsare intresserade av Pokerns inflytande i kommande resultat för Unibet och 24hbet.
|
 |
Re: Impact-Europe
|
Boxarn
|
2004-11-17 22:16:31
|
|
|
Det ligger mycket i det du skriver. Ofoget med att huvudägare m.m., genom att påstås ha utfört t.ex. konsultarbeten och tillåts använda ersättningarna som likvid för nytecknade aktier, och därmed inte betalar en krona för de aktier genom vilka man blir allt mer dominerande ägare - det blir alltså bara småaktieägarna som skjuter till kontanter - har blivit allt mer utbrett i den här typen av bolag. Det är en av de orsaker som har fått mig själv att bli allt mer skeptisk mot att investera i små bolag. Risken att man som småaktieägare i slutändan blir blåst bör inte underskattas.
|
 |
Re: Impact-Europe
|
-Hunger-
|
2004-11-17 21:13:29
|
|
|
Bästa aktieägare,
Tack för ert fortsatta förtroende för Impact Europe's aktie och ledning. Som belöning för ert tålamodiga stöd under flera år i många svårigheter kommer vi att belöna er med följande:
- Aktielistan BeQuoted, så behöver ni inte fundera på om ni skall sälja era aktier eller behålla dem.
- En spännande nyemission med massor av nya roliga aktier som skall samsas med era tidigare, och dessa får ni dessutom mycket billigare.
- Rätt för "vissa av oss" att kvitta bolagets skuld till oss mot era emissionspengar.
- En så bra emissionsstruktur att 80% av er slipper att förstå hur många aktier ni har, kan köpa ytterligare, samt förlora.
- Om det skulle gå bra lovar vi huvudägare, som äger 91% av bolaget snart, att tvångsinlösa er andra för 5 öre aktien.
Er kompetenta och ödmjuka styrelse i Impact Europe.
PS! Betala snarast och ställ inga jobbiga frågor.
|
 |
Fina nyheter från Magic-House!
|
Phantom V
|
2004-11-17 17:36:41
|
|
|
Bra start i Sverige och ny order från Island.
Info finns på aktietorget.
|
 |
arcam
|
Rikard.
|
2004-11-17 10:19:09
|
|
|
Arcam har fått en order på ett EBM S12T system från Synergeering Group i Detroit, USA. Maskinen skall användas för direkttillverkning i titan för krävande applikationer, främst till bilindustrin. Leverans är planerad till fjärde kvartalet 2004.
Arcams EBM S12T är ett elektronstrålebaserat system för så kallad Free Form Fabrication (FFF) av solida titankomponenter direkt från CAD-underlag. EBM S12T-maskinen laddas med titanpulver och kammaren vakuumsätts. Den datorstyrda elektronstrålen smälter med hög energi pulvret och detaljer byggs efter CAD-ritningen genom att 0,1 mm tunna skikt av smält pulver adderas till varandra. Processen sker under vakuum, vilket ger en mycket ren smälta och det färdiga föremålet får optimala materialegenskaper. Genom EBM S12T får kunden möjlighet att snabbare och billigare producera komplicerade detaljer för prototyper och kortserietillverkning.
- Med denna nya order på ett system för det snabbt växande segmentet direkttillverkning, bekräftas intresset för vår titanteknologi. Synergeering är en välrenommerad servicebyrå med en bred kundbas. Denna första order från en servicebyrå ger viktiga referenser och ökar intresset för vår teknologi i USA, säger Magnus René, VD på Arcam
Fantastiskt roligt, ännu en order till direkttillverkning. VDs strategi att fokusera på det segmentet tycks bära frukt. Jag vet inte riktigt hur Synergeering skiljer sig från t ex Fruth (de kallar det sin första kund inom Servicebyrå) men det är positivt att det förstärker satsningen på automotive (vilket man väl får gissa att det rör sig om när det är Detroit). Då är vi uppe i fyra maskiner levererade i år, men framförallt avsevärt mycket högre omsättning än förra året. Det är klart att Arcam nu är på gång. Återstår att se om VDs löfte om att Arcam skall nå lönsamhet utan ytterligare emissioner (utöver optionsteckningarna i mars) kan infrias.
Som en god vän skrev i ett brev:
"Ser att Arcam minskar tiderna mellan ordrarna
automotive 2003-12-18
FIT 2004-05-17 ca 6mån
Boeing 2004-08-25 drygt 3mån
Medical comp 2004-10-05 drygt 2mån
Synengeering 2004-11-16 drygt 1mån
Då kommer nästa till Lucia"
Är det köpläge? Tja, ingen vet när garanternas aktier tar slut och aktien lär sticka på allvar först när det sker. Den försiktige tankar nu, den våghalsige väntar tills det finns tydliga tecken på att garanterna börjar få slut på aktierna. (Att kursen har flyttats upp är i sig ett bevis på att de inte är lika desperata längre, så tidpunkten när de har sålt färdigt närmar sig.)
|
 |
Re: Dice - Blir uppköpt
|
sixten
|
2004-11-17 06:09:32
|
|
|
Noterade det stora missnöjet med EAs bud. Och det är fullt förståeligt med tanke på att kursen tidigare varit 86 SEK. Kanske var denna kurs för hög alt så har förutsättningarna försämrats exvis pga en lägre dollarkurs.
Det finns nu flera scenarier:
1) EA får mer än 90 %, budet går igenom på 61 SEK och resternad aktier tvångsinlöses
2) EA får mindre än 90 % men fullföljer budet och hamnar på en ägarandel om mer än 50 %.
3) EA höjer budet som sedermera går igenom.
4) EA får inte 90 % och fullföljer ej budet.
Att döma av kommentarer på nätet så verkar det troligt att EA inte når 90 % som budet ser ut nu. Kanske kan ledningen mfl övertyga marknaden med mera info samt prospekt men jag tror inte det. Det är därför inte alls osannolikt att det kommer ett högre bud med kanske sådär en 10 SEK(vilket även Kauphting verkar tro). Bedömer EA att de kan få in Dice med en smärre höjning av priset så gissar jag att de väljer detta alternativ före att avstå bud. Om de däremot avstår från att gå vidare är risken för en kursnedgång nedåt 50 kronor på kort sikt överhängande. Relationen mellan EA och Dice kan i så fall bli något kärvare och ledningen (som jag utgår från kommer kvarstå) får i så fall en utmaning i att försöka hålla resultatet uppe trots den lägre dollarkursen. Lyckas de fortsätta komma ut med nya succetitlar så kan det dock bli riktigt bra.
Det finns också varianten att EA köper de aktier de kan men inte når 90 %. I detta läge så kan EA inte fullt ut dra nytta av sitt köp då de inte kan integrera Dice och bolagets teknik fullt ut inom EA. För aktieägarna som kvarstår så är detta kanske inte så rolig situation. EA kommer då att kontrollera bolaget helt och aktien blir mindre likvid. Själv skulle jag nog inte vilja vara kvar i detta läget. Om EA vill snåla så skulle de alltså kunna säga att de fullföljer budet på 61 SEK och sedan förlänger de budtiden och hoppas på att folk resonerar som jag. Går EA vidare utan att få in alla aktier så vill man nog ta in utestående aktier på sikt men de måste i så fall respektera ett antal regler för hur de får agera i samband med offentliga bud (de kan exvis inte köpa ut merparten av aktierna till 61 SEK för att några månader senare höja erbjudandet till 75 SEK för de kvarvarande aktieägarna). Så denna lösning är egentligen inte så lyckad vare sig för EA eller för övriga aktieägare.
Några konkurrerande bud ska vi nog inte hoppas på i och med att EA säkrat 49 % av aktierna i Dice. Nordeas utlåtande om att "priset är skäligt" ger jag inte så mycket för. Värderingsinstitut brukar, inom rimliga gränser, säga det beställaren vill höra och det intressanta för aktieägarna är ju inte huruvida budet är "skäligt" eller ej utan om det är det mest lönsamma alternativet. Att döma av börskursen så tror marknaden att det kan komma ett högre bud då aktien handlas strax över 61 SEK. Risken för spekulanterna som köper på denna nivå är främst att EA hoppar av och att kursen sjunker.
Jag ska för övrigt erkänna att det var länge sedan jag själv gjorde en bedöming av Dice och jag har inte heller någon konkret uppfattning om hur stort värdet skulle vara för EA. Gissar dock att värdet för EA är betydligt högre än 61 SEK per aktie då EA skulle kunna tillgodogöra sig teknik från Dice inom hela EA-koncernen (exvis grafikmotorer mm).
|