 |
Stockholmsbörsen är en högriskbörs
|
SäkerPåSinSak
|
2004-08-25 08:39:53
|
|
|
Stockholmsbörsen är en högriskbörs. Det är anledningen till att försäkringsbolagen minskar andelen svenska börsnoterade aktier i sina portföljer. Under åtta kvartal i rad har bolagen nettosålt svenska aktier för drygt 50 miljarder kronor.
"Vi har ökat andelen utländska aktier successivt under fyra år. Våra konkurrenter gör samma sak och det kommer att fortsätta. Den svenska börsen är för volatil och man vill minska riskerna", säger Håkan Johansson, chef för Folksams kapitalförvaltning.
Tillbaka...
Läsartoppen...
Dagens artiklar...
--------------------------------------------------------------------------------
Skicka artikel...
Skriv ut artikel...
--------------------------------------------------------------------------------
Fortsätt
Enligt statistik från Finansinspektionen har försäkringsbolagen nettosålt svenska aktier varje kvartal under två år. Under de sex senaste kvartalen har man samtidigt ökat innehaven på utländska börser. Folksam har gått från 60 procent av aktieinnehavet i Sverige och 40 i utlandet, till 40 procent i Sverige och 60 i utlandet.
Den svenska börsen anses vara en högriskbörs. Bolagen på Stockholmsbörsen drabbades extra hårt under börsnedgången, men går snabbt uppåt när konjunkturen vänt. Börsen är tekniktung och domineras av ett fåtal stora bolag som Ericsson. Dessutom är den svenska marknaden liten i globala mått.
En annan anledning till minskningen är att allt fler förvaltare har tagit bort Stockholmsbörsen som referensindex vid sina placeringar, och i stället använder Europaindex där Stockholmbörsen ingår som en liten del.
Hos SPP och Handelsbanken Liv är trenden densamma som i Folksam. Nu ligger runt en tredjedel av bolagens aktieinnehav på Stockholmsbörsen.
"Vi var tidigt ute med att lägga en större del i utlandet än i Sverige. Det är ett allmänt risktänkande. Den svenska marknaden är liten och domineras av Ericsson", säger Henrik Sandberg, chef för kapitalförvaltningen i SPP och Handelsbanken Liv.
Att bolagen fortsätter att minska sina risker, trots att nyckeltalen blivit bättre i takt med börsuppgången, beror enligt Henrik Sandberg på att man blivit försiktig efter den långa och oväntade nedgången i början av decenniet.
Under 2001 när börsen gick ned skiftade många livbolag till en högre andel räntebärande papper i sina portföljer för att minska risken. Men sedan har förvaltarna fortsatt vara skeptiska till svenska aktier.
Även pensionsbolaget Alecta har minskat sitt svenska innehav från 21,6 till 16,4 procent av den totala portföljen de senaste två åren. Av aktieportföljen har den svenska andelen minskat från runt 57 till 50 procent.
Kapitalförvaltningschefen Staffan Grefbeck räknar med att omviktningen i branschen fortsätter.
"Stockholmsbörsen är en av de börser som svänger mest i Europa. Portföljen bör ha en god riskspridning så att den tål olika scenarier", säger han.
SEB Trygg liv började minska den svenska andelen 1998, för att få ned risken i portföljen. Man ansåg också att det var svårare att göra snabba omplaceringar om en för stor del var i svenska aktier. Länsförsäkringar går åt samma håll och Skandia Liv har länge försökt hålla en låg andel aktier i Sverige, nu cirka en tredjedel av aktieandelen.
"Vill man ha en hög aktieandel, då är det tryggare i utlandet. Den svenska börsen är volatil", säger Malin Björkmo, ställföreträdande kapitalförvaltningschef på Skandia. AMF Pension skiljer sig från gruppen.
Andelen svenska aktier var ungefär lika stor vid halvårsskiftet i år som för två år sedan, cirka 22 procent av den totala portföljen.
"Vi har den högsta andelen svenska aktier och strävar inte mot en minskning. Den svenska börsen är också en av de få som utvecklats positivt det första halvåret", säger kapitalförvaltningschef Sarah McPhee.
|
 |
Re: Infinicom
|
krillekillen
|
2004-08-24 23:19:51
|
|
|
glyssner.. vad tror du är i görningen?
Mvh
|
 |
Millicom
|
Rikard.
|
2004-08-24 09:26:43
|
|
|
Artikel på BBC http://news.bbc.co.uk/2/hi/business/3576260.stm
Africa is a hugely untapped market. I think that mobile Africa will definitely grow, and the future of Africa is a wireless one
Lara Srivastava, International Telecommunications Union
Vodacom's bullish optimism for the roll-out of 3G extends to its operations elsewhere in Africa, including Tanzania and the Democratic Republic of Congo.
Ser ut som Millicom får konkurrens av 3G. Olika segment visserligen, Millicom kör lågkostnad - prepaid. Fler tror på stark tillväxt i Afrika för mobiltelefoni.
Millicom handlas till PE 8,5 på nästa års pronosticerade vinst. Aktien är billig för att institutionerna ser på den relativt svaga balansräkningen. Själv tycker jag inte att det är ett problem: med en EBITA marginal på över 50% behöver man bara sänka CAPEX om det blir svårare att låna pengar, så man behöver inte justera för en finansiell risk.
Bättre då att fokusera på en 40% vinst - och omsättningstillväxt, nya GSM nät i Honduras och El Salvador, en mycket stark underliggande tillväxt. Millicom gynnas starkt av den goda tillväxten vi ser i utvecklingsvärlden (ca 8% i BNP tillväxt på deras viktigaste marknader!)
|
 |
Ännu ett i raden av IM-bolag..............
|
KYLIS
|
2004-08-24 08:52:39
|
|
|
Waymaker 08:30 Labbex-koncernen 2004-08-24 08:30:11
LABBEX-GRUPPEN LÄGGER BUD PÅ IDL BIOTECH AB (PUBL)
LABBEX-GRUPPEN LÄGGER BUD PÅ IDL BIOTECH AB (PUBL) Labex Holding ApS, Labbex Förvaltning AB och Leif Pihlqvist, ("Labbex") lägger idag ett bud på samtliga B-aktier i IDL Biotech AB (publ) ("IDL"). Labbex äger för närvarande samtliga 600 000 A-aktier och drygt 4 400 000 B-aktier, vilket ger gruppen ett innehav om ca drygt 32 procent av aktiekapitalet och 50,13 procent av rösterna i bolaget. Labbex är helägt av Leif Pihlqvist som även är styrelseordförande i IDL. Labbex kom i och med den nyemission som skedde i IDL under våren 2004 upp i sådant aktieinnehav att budplikt uppkommit och fick dispens härför av Aktiemarknadsnämnden villkorat av att Labbex under en tvåårsperiod sålde aktier så att ägarandelen sjönk till den nivå som förelåg före emissionen. Labbex har nu bestämt att man önskar behålla innehavet. Genom detta erbjudande avser Labbex således att uppfylla sin budplikt och slippa dispensvillkoret. Erbjudandet finansieras genom Labbex- koncernens egna tillgängliga medel. Köpeskillingen erläggs med ett kontant belopp uppgående till 1 kr 10 öre per aktie, vilket är den genomsnittliga kursen aktien noterades för på Aktietorget under perioden 27 juli till 23 augusti 2004
Förvisso nu köpare med "närstående intressen" men klart bud på 1,10 är väl inge kul för dom som för 12 månader sedan fick 3,80.
|
 |
Re: Parisab
|
-Hunger-
|
2004-08-23 19:53:35
|
|
|
På nuvarande ordrar skall det vara
|
 |
Re: Parisab
|
-Hunger-
|
2004-08-23 19:52:51
|
|
|
Tror att Parisab går bättre än -5 MSEK på nuvarande kurs. Täckningsbidraget är nog mindre än 46% och breakeven omsättningen lägre än du tror.
I år har man, oms Q1 5,4, orderbok Q1 15,2, senaste orden 16 och löpande underhållsköp för tidigare levererade maskiner på ca 2-3 msek per kvartal.
Om hälften av den sista orden faktureras i Q4 så blir omsättningen ca 35 MSEK, jag tror att de kan gå breakeven på det.
Men man är ju oftast lite optimistisk när man analyserar egna aktier.
|
 |
Infinicom
|
glyssner
|
2004-08-23 16:01:24
|
|
|
AVA säljer fyra dagar före rapport en halv miljon aktier. HQF fortsätter samma dag att sälja 400000 aktier till årets lägsta kurs.
Swedbank plockar upp det mesta i stora poster. Omsättningen har inte varit så stor tidigare varför man undrar vad som försigår.
|
 |
Re: Nilsson Materials
|
DuncansJourney
|
2004-08-23 14:59:54
|
|
|
sixten, har du läst deras affärsplan än? Några kommentarer?
|
 |
Cellpoint AB
|
detvarli godtgrav
|
2004-08-23 12:20:59
|
|
|
http://www.cellpoint.com/flamingo.asp
kommentarer ?
|
 |
Re: Focal Point i Stockpicker
|
Gamblern
|
2004-08-23 10:17:47
|
|
|
Fruktansvärt tryck uppåt i aktien!!!
|
 |
Confidence
|
Gamblern
|
2004-08-23 10:17:21
|
|
|
Meddelar ny order!!!
|
 |
Focal Point i Stockpicker
|
under luppen
|
2004-08-22 23:12:20
|
|
|
FOCA-B
Rekommendation från
Stockpicker (2004-08-19)
Focal Points rapport för andra kvartalet var vrålstark, enligt Stockpicker.
Trots den starka kursutvecklingen upprepas köprådet. På ett års sikt spås det finnas fortsatt god potential, men förväntningarna på IT-bolaget bedöms som höga och någon större kursuppgång är under de närmaste månaderna enligt Stockpicker inte att räkna med i nuvarande börsklimat.
Kurs då rekommendationen gavs: 9,75 Kr
riktkurs: 11 Kr
|
 |
Parisab
|
Rikard.
|
2004-08-22 22:03:40
|
|
|
Inte alldeles lätt att genomskåda deras resultaträkning, men min bedömning är att det ser ut ungefär så här:
Fasta kostnader
Personal 10
Rev, lease mm 2,5
Andra externa 5
Avskrivningar 0,7
Summa 17,7
Bruttomarginal 46%
Omsättning hittills i år 26 M ger täckningsbidrag 12M. Utan fler order skulle det peka mot drygt 5 M back. Såvida inte en del av de externa är påverkbara. De skulle behöva en lika stor order till som den sista de fick för att göra ett bra resultat. Eller några mindre. Kassaflödesmässigt ser det inte så bra ut eftersom huvuddelen av de fasta kostnaderna är utgifter, det pekar på minus 5 M just nu.
|
 |
Re: Tävlingen!
|
Joje
|
2004-08-21 20:31:54
|
|
|
Ok glöm min senaste fråga ser att det du skrev kan gälla för min senaste fråga jag ber så mycket om ursäkt måste skylla på att man inte är helt nykter i dag!!!! cheers.
|
 |
Re: Tävlingen!
|
Joje
|
2004-08-21 20:05:56
|
|
|
ok klara besked även om detta är en försäljning så måste väll jag gota detta jag hoppas förståss ändå att det inte blir av med försäljningen ! i tyk
Men i och med att ryktet verkar inte vara svammel så ville jag bara fråga och i och med att 90 % av bolaget säljs ut så kommer det att ändra kursen ordäntligt! om dom beslutar att göra detta ! ryktet säjer nu att det bör hamna runt 50-60 kr alltså upp till 50% över kursen på aktien
PS! en fråga till i all välmening jag som inte kommer ihåg reglerna vid en uppköp av alla aktier "ej utdelning" vad händer då? sätts pengarna in i dom andra bolagen eller ? läggs det till vid nyår? eller ? nått annat?
|
 |
Tävlingen!
|
glyssner
|
2004-08-21 19:06:21
|
|
|
Joje!
En utdelning innebär med våra regler att dessa läggs till portföljen sista dec 2004. Redovisas till Mr Rockefeller. Utdelat kapital får inte investeras under året.
|
 |
Re: Offshoring
|
Boxarn
|
2004-08-21 17:35:51
|
|
|
Missuppfatta mig inte! Jag är inte negativ till fenomenet. Resultatet kommer med all sannolikhet att bli så som du beskriver det. Men det hindrar inte att det kommer att bli en besvärlig utmaning för industriländerna. Vi ser redan exempel på det i USA där problemen knutna till fenomenet har blivit en politisk fråga med en viss sprängkraft.
|
 |
Re: Offshoring
|
Rikard.
|
2004-08-21 17:27:27
|
|
|
Jag skulle tro att offshoring tvärtom innebär en bra möjlighet för framförallt USA, CAN och UK (pga språk och flexibel arbetsmarknad). De förlorar några miljoner lågbetalda arbetsuppgifter och skapar lika många och fler därtill på annat håll. Inte minst driver ju den fantastiska ekonomiska tillväxten i "offshore-länderna" upp efterfrågan på varor och tjänster från i-världen. Dessutom blir varor och tjänster billigare i i-världen, en real-löneökning således. Handel är ett plus-summe-spel.
|
 |
Offshoring
|
Boxarn
|
2004-08-21 16:54:50
|
|
|
"Offshoring" är ett fenomen som kommer att bli allt mer besvärlig för anställda inom många branscher. Den finansiella sektorn i USA kryllar av exempel på företag som förlägger många arbetsmoment till låglöneländer i Asien, framför allt Indien.
Experter hävdar att det i länder som Kina, Ryssland, Indien, m.fl., finns 10 gånger så många människor som i USA med löner på i genomsnitt 5-15% av de som gäller i det senare landet.
Jag läste en gång om en bank i Mellanvästern i USA vars kundsupport var baserad i Indien. För att kunderna i USA skulle "känna sig hemma" och inte märka någonting, så lät man den indiska personalen gå intensivkurser i engelska i syfte att personalen skulle lägga sig till den dialekt som talas i Mellanvästern.
"Offshoring/Outsourcing" tror jag kommer att bli en mycket besvärlig utmaning för USA och Europa.
|
 |
Re: Spam
|
Boxarn
|
2004-08-21 16:20:46
|
|
|
Jag kanske dock ska tillägga att jag äger en mycket liten post i Sigma. För något år sedan hade jag några tusen kronor över och fick ett infall att köpa RKS, ett företag som Sigma med betalning av egna aktier köpte upp. Men den här posten ligger jag på gränsen till att avyttra.
|
 |
CashGuard / SafePay
|
Boxarn
|
2004-08-21 16:16:25
|
|
|
Jag har läst igenom årsredovisningen. Gunnebo är ett företag som jag redan för ett tiotal år sedan var intresserad av, men det blev aldrig av att köpa aktier i företaget. Sedan dess har aktien haft en mycket bra utveckling.
Jag reagerar dock mot en passage i årsredovisningen:
SafePay - slutet kontanthanteringssystem för detaljhandeln
SafePay lanserade i slutet av 2002 och redan i februari 2003 slöts ett första avtal med ICA-Ahold om leverans under 2004 och 2005 av 4 800 kompletta SafePay till ett värde av ca 400 Mkr. Leveranserna till ICA kom igång under det sista kvartalet 2003. Detta gäller också leveranser till Fakta (COOP)i Danmark samt ytterligare testinstallationer i Holland och Tyskland. COOP Sverige har också testat SafePay fullt ut i en butik och godkänt såväl de tekniska egenskaperna som systemets funktionalitet integrerat med COOP's kassasystem.
Min undran avser den sista meningen. Var det verkligen så att COOP Sverige godkände systemet? Om så var fallet, vilka var då problemen som senare fick COOP att bli tveksam till systemet?
|
 |
Re: TagMaster
|
Boxarn
|
2004-08-21 16:04:41
|
|
|
Det ser fortsatt bra ut för TagMaster. En något dold pärla som jag tror inte riktigt uppmärksammats. Man lever ett liv litet i skymundan. Intrycket är att man i det fördolda är i färd med att skapa något riktigt bra.
|
 |
Re: Favorit raketer, odds och spådom
|
Boxarn
|
2004-08-21 15:56:45
|
|
|
Njaa, jag drar mig för att komma med företag/aktier där jag TROR att det är mer än 50%:s möjlighet att aktien inom ett par år stiger med över 100%. Men jag är beredd att komma med exempel på aktier där jag intuitivt känner på mig att de har åtminstone en 25%-ig möjlighet att fördubblas inom ett par år.
Framför allt gäller det Nordnet, Focal Point och TagMaster. I det sistnämnda fallet kanske det bara behövs en notering hos t.ex. NGM för att målet skall uppnås.
Andra kandidater är Avanza och CashGuard. Men liksom i fallet Nordnet kan en svag aktiemarknad - betingad t.ex. av ett fortsatt högt oljepris - till och med göra att Avanza kommer att sjunka och i fallet CashGuard kan det gå åt pipan om andra konkurrenter med överlägsen teknik dyker upp på arenan.
|
 |
Re: Spam
|
Boxarn
|
2004-08-21 15:45:21
|
|
|
Jag vet inte om jag är så där alldeles rationell när jag saknar förkärlek för IT-konsulter. Den bygger mest på en känsla av att när det blir en bra marknad för dessa konulter, så kommer det också att bli en brist på IT-kompetens, vilket kommer att driva upp lönerna inom branschen.
Det är fullt möjligt att den här lönepressen uppåt inte kommer att slå igenom och att mina farhågor är ogrundade. Men jag kan i vilket fall som helst inte uppbåda någon entusiasm för den här typen av företag. Ibland är man inte helt rationell i sina investeringsbeslut och kanske det här i mitt fall är ett sådant exempel.
|
 |
Re: Sämre tider kommer?
|
Boxarn
|
2004-08-21 15:37:54
|
|
|
Det finns nog anledning att vara försiktig i sin optimism om hur den framtida svenska och internationella ekonomin kommer att utveckla sig. Man behöver bara tänka på den nu aktuella hotbilden med ett konstant högt/stigande oljepris för att optimismen skall dämpas. - Även om många bedömare påpekar att verkningarna av ett högt oljepris inte skall överdrivas. Och att bensinpriset i USA faktiskt har sjunkit under den senaste tiden som oljepriset har rakat i höjden. - Men man bör heller inte måla fan på väggen. Domedagsvarningar har alltid kommit, men de har visat sig vara betydligt överdrivna. Världsekonomin har fortsatt att expandera och investeringar i aktier har i det långa loppet visat sig vara en god affär. Dessutom har det alltid funnits enskilda företag/aktier som gått utmärkt även när makroekonomin har krisat.
Jag instämmer med "Phantom V" när han påpekar att pengar faktiskt inte försvinner, utan "bara" tar andra vägar som sedan utmynnar i konsumtion/investeringar och företagsvinster.
Jag tror inte heller att man bör blanda ihop den ekonomiska utvecklingen i Sverige - som jag själv hyser en del farhågor kring - och enskilda företag. Ett av skälen har redan nämnts, nämligen att företagen blir allt mer internationaliserade.
När det gäller USA så finns det anledning att vara något bekymrad, men - något som också nämndes - en stark ekonomisk tillväxt har en tendens att göra upplåning mindre allvarlig än vad den skulle vara om den ekonomiska tillväxten var svag. Det gäller både nationen USA och hushållen.
Och som sagt! Det finns alltid företag som kommer att gå bra. Bl.a för att en del företag på grund av ett överlägset affärskoncept eller en överlägsen teknik är relativt oberoende av den makroekonomiska utvecklingen och att vissa företag kommer att dra nytta av förändringar i den ekonomiska utvecklingen. Man kan ju t.ex. föreställa sig att om vi under en längre tid kommer att tvingas dras med ett högt oljepris så kommer det med all säkerhet att dyka upp företag som kommer att leverera teknik/koncept för energibesparingar.
|
 |
Re: TagMaster
|
sixten
|
2004-08-20 23:40:46
|
|
|
DELÅRSRAPPORT FÖR ANDRA KVARTALET 2004
Perioden 2004-01-01 till 2004-06-30
• Periodens försäljning 22,0 MSEK (17,2 MSEK)
• Periodens resultat 0,5 MSEK (0,2 MSEK)
• Periodens orderingång 39,7 MSEK (17,4 MSEK)
Första halvåret har visat en fortsatt god omsättningsökning och en stark orderingång. Resultatet förbättras något men belastas av vår planerade marknadsexpansion.
Försäljning och resultat
Under första halvåret uppgick faktureringen till 22,0 MSEK (17,2 MSEK) och resultatet till 0,5 MSEK (0,2 MSEK), vilket motsvarar 0,02 kronor per aktie (35 850 000 st totalt i TagMaster AB). Orderingången nådde 39,7 MSEK (17,4 MSEK).
Vår likviditet den 30 juni, 2004, var 7,5 MSEK, vilket innebär att med befintligt ej ianspråktaget kreditutrymme förfogar bolaget över 15,1 MSEK. Kundfordringar uppgick till 7,1 MSEK och leverantörskulder till 4,5 MSEK. Lagret har beräknats till 8,9 MSEK, vilket är den nivå som krävs för att klara en fortsatt stark affärsutveckling. Per 30 juni, 2004, var orderstocken värd 25,4 MSEK.
Affärsområde - Passagekontroll
Effektiv passagekontroll med hjälp av automatisk identifiering ger en rad fördelar i situationer där behörighet skall styrkas, där parkering skall resultera i debitering och där identifiering även kan ge upphov till tilläggstjänster som guidning, vägning eller kontroll. Genom att erbjuda lång räckvidd, snabb avläsning och att teknologin är utvecklad för mycket krävande miljöer ger detta TagMaster en fortsatt stark position.
Flera intressanta leveranser har gjorts bl a till Securitas i Sverige samt parkeringsmarknaden i Asien, främst till Korea. Förseningar i Kina har orsakats av långsamma beslutsprocesser, men affärsläget bedöms som oförändrat gott.
För passagekontroll i samband med busstrafik finns en stor potential att medverka i systemlösningar som innefattar passagerarinformation, trafikstyrning, underhållsplanering samt effektivisering av befintlig kapacitet. Exempel på detta är busstrafik i Peking - Kina, i Bern - Schweiz och i Siena - Italien.
Affärsområde - Spårbunden Trafik
Tack vare gjorda installationer, nya beställningar och deltagande på seminarier i Europa och i Asien har TagMaster positionerats allt starkare i affärsområdet. Huvudsakligen gäller detta lösningar för kollektivtrafik och i viss mån nationella tågoperatörer. I Europa och Asien genomför operatörer och infrastrukturägare stora investeringar. Detta gynnar TagMaster då vår teknik på ett enkelt sätt bidrar till förbättrad passagerarservice, rationalisering av informationshantering och ökad utnyttjandegrad av befintlig vagnpark.
Flera av de mest etablerade systemintegratörerna har vänt sig till TagMaster för att förstärka sitt utbud genom att integrera vår teknologi i sina systemlösningar.
TagMaster deltar i ett flertal utvärderingar i både Europa och Asien och en allt bättre utveckling i marknaden förväntas under det kommande året.
Affärsområde - Logistik
Behovet av automatiska lösningar för identifiering, lokalisering och hantering av lastbärare som containers, godsvagnar och lastbilar förväntas öka. Med de säkerhetskrav som har antagits för internationell containertrafik och för hamnar öppnas nya affärsmöjligheter. Det fortsatta arbetet med systemintegratörer och direkt mot slutkundsmarknaden skapar förutsättningar för en god tillväxt.
Då flera projekt ställer krav på kundanpassningar med fler funktioner vid sidan om identifiering kan TagMaster utnyttja sin styrka att skapa konceptuella lösningar och öka konkurrenskraften ytterligare.
Framtidsutsikter
Med nuvarande inriktning ser vi positivt på utvecklingen. Bolagets satsning på att öka kundens värdeinnehåll genom att skapa konceptuella lösningar fortsätter inom samtliga affärsområden.
Tack vare en stark kassa och fortsatt förstärkning av i första hand marknadsorganisationen har vi nu möjlighet att satsa än mer på att öka antalet affärer.
Rapportdagar för 2004
22 oktober 2004 delårsrapport 04-01-01 -- 04-09-30
15 februari 2005 bokslutskommuniké 04-01-01 -- 04-12-31
Kista den 20 augusti 2004
Magnus Rehn
Verkställande Direktör
Kontaktpersoner
Magnus Rehn, VD i TagMaster AB, 08-632 19 50, magnus.rehn@tagmaster.se
Marika Falk, CFO i TagMaster AB, 08-632 19 50, marika.falk@tagmaster.se
Följande dokument kan hämtas från beQuoted
TagMaster Delårsrapport Q2 2004.pdf
TagMaster grundades 1994 och har sitt huvudkontor i Kista. TagMaster utvecklar och marknadsför avancerad utrustning för radiofrekvensbaserad identifiering (RFID), samt värdebringande informationstjänster knutna till identifiering. Tillämpningar för TagMaster-systemet finns bland annat inom fordonsaccess och parkering, spårbunden trafik, logistik och säkerhet. TagMaster exporterar produkter huvudsakligen till Europa, Asien och Nordamerika via ett globalt nätverk av systemintegratörer och distributörer. Omsättningen nådde 37,9 miljoner kronor år 2003 och resultatet uppgick till 2,3 miljoner kronor. TagMaster-aktien handlas från och med 2 januari, 2003 inofficiellt hos Stockholm Fondkommission.
Om du vill öppna texten i din webbläsare klicka här
______________________________________________________
Denna information skickades genom beQuoted Press
Om Du vill ha mer information gå till www.beQuoted.com
Om Du inte vill erhålla företagsnyheter klicka här
beQuoted Press är en service till Dig som är intresserad av finansiell information. Med beQuoted Press underlättas företagens finansiella kommunikation till Dig och till nyhetsbyråer, aktieägare, placeringsrådgivare och andra intressenter på aktiemarknaden.
Vi hoppas att Du uppskattar denna service.
|
 |
Re: Derank All Share Open 2004
|
Joje
|
2004-08-20 23:03:34
|
|
|
såg du min fråga?
|
 |
TagMaster
|
Mr Rockefeller
|
2004-08-20 19:42:01
|
|
|
Har någon möjlighet att gå in och se om TagMasters rapport kommit, och i så fall lägga ut den här.
Jag sitter vid en väldigt gammal dator ikväll och har inte möjlighet att göra det själv.
Tack på förhand!
Tack också till Glyssner för det fina arbetet med att uppdatera tävlingen.
|
 |
Riksbanken
|
Rikard.
|
2004-08-20 19:31:32
|
|
|
"Riksbanken lämnar reporäntan oförändrad på 2,00 procent. Nivån gäller till nästa penningpolitiska möte."
"Det finns anledning att tro på en högre tillväxt i svensk ekonomi jämfört med Riksbankens bedömning i maj och i juni. Inflationen är dock fortfarande låg och väntas bli måttlig även framöver."
"Främst är det exporten som har ökat mer än beräknat. En positiv signal är också att en uppgång i investeringarna tycks ha inletts. "
Måttlig inflation & ränta, uppgång i investeringarna och god export till de växande ekonomierna. Kombinerat med rekordvinster och låga värderingsmultiplar. Fortfarande köpläge.
|
 |
Derank All Share Open 2004
|
glyssner
|
2004-08-20 18:59:24
|
|
|
Jag har väntat några veckor på att "Zippen" skall falla, dock utan något resultat 8-).
Det har rört sig ordentligt på listan där undertecknad och Sixten tillhör förlorarna. Mr Rockefeller, Joje och Framfond tillhör vinnarna.
1. Phantom V.....176432
2. Kylis.........129600
3. Boxarn........122245
4. Joje..........120639
5. Framfond......117530
6. Mr Rockefeller117367
7. Prompt........114603
8. Steget före...111998
9. Glyssner......109641
10. Jugge.........103591
11. Per Wersén....102492
12. JL............101412
13. EllaK.........100307
14. Njurunda......100040
15. Namee..........99845
16. Superboy.......97161
17. Sixten.........95353
18. Rickard........92613
19. Poike..........91140
20. Aktiepohlman...89252
21. Leksandfan.....86374
22. PGA............77869
23. Krillekillen...69656
|
 |
Re: Spam
|
Neo
|
2004-08-20 18:28:45
|
|
|
Nej, jag gjorde ett överslag på den och kom fram till samma sak som BV. En option ligger i sajterna, kanske dundrar det till där.
På privataaffärer kan man se BVs tro om bolaget.
Jag menar att den mest intressanta potentialen finns i TurnIT. Inte för att bolaget är bäst utanför att de också stiger om IT-konjunkturen tar sig. Då blir optionen en möjlig tiodubblare, turn to 4B
|
 |
Re: lupe
|
Joje
|
2004-08-20 16:19:55
|
|
|
jag önskar att du har gjort rätt jag tror dock det men man är tyvärr ingen som kan utsäja framtiden men vem är det !
|
 |
Re: lupe
|
37
|
2004-08-20 15:41:55
|
|
|
joje skrev nyligen...
"nästa vecka tropr jag att lupe kommer att stiga kraftigt jag tror att dom kommer upp på 48 kr pga rapporten är bättre än vad marknaden tror !!! nu är det en gissning från mig!"
just nu är senast betalt 42:60 och oljan kostar $49:20 enligt http://www.futuresource.com/charts/charts.jsp?s=CLU04
Jag hoppas innerligt att du får rätt, för idag gick jag in med 800 Lupe till. Känns bra.
Verkar mig begripa av andra skribenter att Lupe är undervärderad redan på ett oljepris runt $35. Ni som tror på fortsatt uppgång i oljepriset...KÖP!
Och om alla problem med leveranser upphör, Yuko fixar sig, Iraq-lillkriget sansar sig osv, så RÄCKER INTE DET PÅ SIKT, enligt mig.
Blir bara en svacka innan det sticker (måttligt) uppåt igen för evigt. Vi hittar nämligen mindre olja än vi förbrukar.
Tack joje och Framfond för 'starten' av oljeportföljen.
|
 |
Re: Bättre tider kommer?
|
Rikard.
|
2004-08-20 15:29:17
|
|
|
Hunger,
Den offentliga upplåningen i USA är stor just nu, men jag tror inte att det kommer att ha så stor effekt. Dels är skuldbördan inte så stor och dels växer ekonomin fort. Med 4,5% i tillväxt ökar ju inte skulden som andel av BNP särskilt fort. Privatupplåningen är stor både däröver och här hemma, vilket syns i alltfler privata konkurser. Kommer det att sänka börsen? Jag tvivlar på det. Ett uteblivet bidrag till BNP från privat konsumptionsökning lär inte föranleda börsfall med tanke på börsens nuvarande värdering och en allt bättre investeringskultur.
Jag tycker björnarna missar två viktiga faktorer: dels finns ett uppdämt investeringsbehov efter idiotstoppen för nya investeringar som följde på IT-kraschen, dels tycks de diskontera BÅDE en rejäl räntehöjning OCH en utebliven högkonjunktur. Högst endera lär inträffa.
För en tjur finns det tvärtom följande glädjande fakta: företagen är hårdbantade, investeringskonjunkturen är definitivt på väg upp, och privatkonsumtionen kommer inte att driva inflationen vilket kommer att verka återhållsamt på räntan.
|
 |
Re: Sämre tider kommer?
|
37
|
2004-08-20 14:37:04
|
|
|
"Är imponerad av att vissa fortfarande tror på NGM..."
Jo, jag gör. Stämmer bra.
Tror att om vi får en börsuppgång nu så får vi nynoteringar, och då tokrusar kursen, fast långsamt innan rapporterna, för folk kommer inte att fatta före rapporterna vad det innebär.
Om börsen står och stampar så bör NGM göra det med. Bara att avvakta i så fall. Lär nog aldrig få se en nyemmision igen, så länge som avnoteringarna klarar sig.
|
 |
Re: Och Focal Point bara stiger och stiger
|
under luppen
|
2004-08-20 13:22:46
|
|
|
Och Focal Point bara stiger och stiger.
|
 |
Re: Och oljan bara stiger och stiger
|
SäkerPåSinSak
|
2004-08-20 11:32:47
|
|
|
Som sagt, gissningar som allt annat för ännu är inte den varelse född som kan se in i framtiden (vad jag vet).
Dock är ju min tro som bekant att börsen kommer att stå lägre inom en 6månaders period och jag har inte ändrat uppfattning.
Samtidigt ska erkännas att börsläget känns väldigt svårbedömt just nu.
|
 |
Re: Och oljan bara stiger och stiger
|
SäkerPåSinSak
|
2004-08-20 11:27:53
|
|
|
Det finns risk för att USA:s ekonomi åter faller ned i en recession om oljepriset ligger kring 50 dollar per fat under tre till sex månaders tid.
Det säger Morgan Stanleys chefekonom Stephen Roach i en intervju med Washington Post, rapporterar tidningen i sin nätupplaga.
|
 |
Och oljan bara stiger och stiger
|
SäkerPåSinSak
|
2004-08-20 11:25:01
|
|
|
Priset på råolja steg i USA på torsdagen till nya rekordnivåer nära 49 dollar fatet på grund av oro över att strider i södra Irak skall sänka Iraks export ytterligare.
|
 |
Re: Sämre tider kommer?
|
-Hunger-
|
2004-08-20 09:43:19
|
|
|
Richard: Tänkte snarare på kreditexpansionen för privatpersoner i US kombinerat med den snabbt växande stadsskulden. Denna upplåning sker till stor del genom pengar utifrån och syns inte i handelsunderskottet så vitt jag förstår. Den som lånar mycket måste för eller senare ändra sina vanor och amortera istället.(se gärna artikeln i FT i tisdags “US on a comfortable road to ruin”). Handelsunderskottet är ju en omdebaterad fråga eftersom kapitalflöden från utlänska dotterbolag till amerikanska koncerner inte ingår.
Det som oroar mig mest är oljepriset och den demografiska situationen i Sverige. När det gäller att Svenska företag inte till så stor del påverkas av den svenska marknaden håller jag med när vi talar stora koncerner med dominerande försäljning utomlands. Problemet är ju bara att denna försäljning är koncentrerad till Europa och US, dessa ekonomiska områden anser jag stå inför stora utmaningar. Väldigt få stora svenska koncerner har någon större omsättning i tex asien procentuellt sett.
Håller med att man inte skall titta sig blind på en fara, dock så ser jag många faktorer som i samverkan kan få stora effekter. Det svåra blir att tidsbestämma när problemen dyker upp. Relativt obetydliga förlösande faktorer tenderar alltid att få skulden för de makro- och microekonomiska problem som uppstår vid obalanser. Flygbranchens problem uppstod inte pga terroristattackerna och sars, de beror på att tidigare skyddade marknader har avregleras och bolagen som verkat i denna inte klarar av att tillräckligt snabbt bli effektiva.
Har följt denna sida i runt 5 år och placerat på SBI/IM i tio år, vilket varit en ganska rutten affär. Aktier jag tittar på är Parisab, Medirox, Firefly, 3L och chansningen Impact Europe. Är imponerad av att vissa fortfarande tror på NGM (för att inte nämna obducat och stille mm), liknar min desperata tro/förhoppning på Impact.
|