 |
Google
|
sixten
|
2004-08-10 11:31:03
|
|
|
Som jag tidigare påpekat så är Googles börsintroduktion väldigt viktig även för värderingen av noterade internetbolag och för i vilken utsträckning nya bolag kommer söka sig till börsen under den närmaste tiden. Det verkar nu som att Google fått lite problem längs vägen men förhoppningsvis reder de upp situationen:
"Ökade motsättningar
mellan Googles rådgivare
2004-08-09
Nyhetsbyrån Direkt
Motsättningarna stiger mellan Googles finansiella rådgivare, vilket ökar sannolikheten för att villkoren för den planerade börsintroduktionen ändras, skriver Financial Times på måndagen.
Några rådgivare anser personligen att börsintroduktionen bör senareläggas eller omstruktureras för att attrahera fler placerare, enligt tidningen..."
För mer info se DI.
|
 |
Orderdjup på Bequoted
|
EllaK.
|
2004-08-09 23:14:31
|
|
|
Även om inte Beq lämnar ut det till enskilda så har jag fått svar från Sth Fondkomission direkt (MM för Taggen)
|
 |
Re: Tagmaster
|
Aktiepohlman
|
2004-08-09 22:21:43
|
|
|
Glyssner!
TagMasters kurs är ju, precis som för många småpapper, extremt nyhetsstyrd.
Nu är det ett antal månader sedan kinaordern följd av hamburgordern annonserades
och kursmönstret upprepar sig. Upp på nyheten och sedan långsamt dalande.
Ledningen (+ anställda?) har ju några år gamla optioner som ser ut att bli värdelösa nu i dagarna pga att kursen ej uppnått 2:50. Det visar ju att även insiders kan göra en
felbedömning och att det inte ”garanterat” är lyckosamt att följa insider-john.
För min del är jag därför försiktig med att tolka en plötsligt ökad omsättning som att
”någon vet mer än vi andra” och framförallt att denne i ett längre perspektiv tolkar
denna insikt på rätt sätt och handlar därefter.
Det förargliga med s k onoterat är att courtaget kan bli procentuellt mycket högt
om man bara får en liten post. På SHB tar de ex 300:- per order och den går ej att
diktera som allt eller inget. Jag har råkat ut för att att 5 min före stängning så
görs ett avslut på ynka 1000 st och då måste ju kursen gå upp 60 öre för att
man ska kunna vända på posten utan förlust. Jag kan ge mig katten på att
det är mäklaren som handlar via eget lager för att tillgodogöra sig courtaget.
Bäst att be din mäklare kolla med bequoted hur många poster som finns
på aktuell prisnivå! Bequoted lämnar inte ut den infon direkt till slutkunden.
Jag tror att om de senaste dagarnas jämförelsevis höga omsättning på köparens
villkor (1:50) inte är en tillfällighet så är det betingat av skatteterminen
den 17 aug.
Den 20 aug kommer rapporten. Ser med tillförsikt tiden an och hoppas att det
snart händer något så att vi får en mer relevant kurs. Kanske har de tre nyanställda
från i höstas inte hunnit påverka resultatet på uppsidan, men verbaliseringen
på tema ”krattade manescher” brukar alltid vara kittlande.
|
 |
Tagmaster
|
glyssner
|
2004-08-09 20:29:39
|
|
|
Jag ser att kurserna på Tagmaster har fallit under ganska stor omsättning den senaste tiden. I dag 53.000 till kurs 1,50.
Vem vet vad? Det finns ju alltid en anledning till kursfall. Jag tänkte gå in på 2 kr men det blev inte av.
Likviditeten är något ansträngd efter att mitt sista kapital gått till köp av Infinicom och Strand.
Ska man nu satsa nya intäkter på Tagmaster eller .....?
Jag blir sällan eller aldrig så påverkad av andra att jag rusar i väg och köper. Trots det vore det skoj att veta varför kurserna har fallit så pass och varför jag ska köpa just nu.
|
 |
Re: Obducat
|
sixten
|
2004-08-09 19:52:23
|
|
|
Om jag var ordförande i Obducat skulle jag vara väldigt mån om att verkligen gå till botten med alla eventuella frågetecken runt emissioner och andra delar som den aktieägare som lämnat in ansökan begärt att få utredda. Som dagens pressrelease formuleras (se nedan) där Obducat vill begränsa utredningen för att minska kostnaderna för bolaget kan man lätt få intryck av att bolaget har något att dölja. I förhållande till att återställa förtroendet så är jag övertygad om att utredningskostnaderna är låga i sammanhanget.
Pressrelease:
OBDUCAT: OBDUCAT HAR LÄMNAT YTTRANDE TILL LÄNSSTYRELSEN ÖVER ENSKILD AKTIEÄGARES BEGÄRAN OM SÄRSKILD GRANSKNING (NGNews)
2004-08-09 09:28
Som tidigare meddelats har en enskild aktieägare lämnat in en formell begäran till länsstyrelsen om förordnande av särskild granskare av Obducat i enlighet med aktiebolagslagen. Länsstyrelsen har gett Obducat möjlighet att inkomma med ett yttrande över denna begäran – ett yttrande som länsstyrelsen tagit emot i dag.
Huvudpunkterna i Obducats yttrande: · Obducat ifrågasätter begäran om att en advokat baserad i Göteborg ska utses till särskild granskare. Eftersom bolaget bekostar hela denna process, torde det ligga i allas intresse att länsstyrelsen utser en lokalt baserad granskare. · Obducat ifrågasätter den tolkning av stämmobeslutet som gjorts i den enskilde aktieägarens begäran, vad avser vilken tidsperiod som ska vara föremål för granskning. Bolaget anser att stämmobeslutet skall tolkas så att endast perioden fr.o.m. föregående ordinarie bolagsstämma, vilken hölls i maj 2003, skall granskas. · Obducat avvaktar nu länsstyrelsens beslut och återkommer med information så snart beslutet kommit bolaget tillhanda.
-Vi ser fram emot att få granskningsprocessen avklarad så snart som möjligt, då det ligger i allas intresse att kunna lägga den till handlingarna och gå vidare, säger Obducats styrelseordförande Peter Jonsson i en kommentar. -Jag tycker mest synd om bolaget och därmed dess aktieägare som av allt att döma tvingas ta betydande kostnader för att bolaget ännu en gång ska ”genomlysas”. Detta är något som i praktiken redan genomförts kontinuerligt av våra revisorer som avrapporterat på ordinarie bolagsstämmor.
|
 |
Re: Obducat
|
KYLIS
|
2004-08-09 00:32:31
|
|
|
Instämmer till fullo i vad du Sixten skrev. Vissa tvivel smyger sig onekligen in då det sköts på ett minst sagt tvivelaktigt sätt, bla den här fullmakten på stämman som dom sa fanns i kassaskåp men som sedan visade sig inte finnas osv. Att försäljningstappet kom förstod man med tanke på den minskade frekvensen av orders men det är ju klart alarmerande. Man satsar på 1 nil frågan är om det blir en almosa för att få igång försäljning/efterfrågan. Tycker ledningen klarat sig allt för länge utan att ifrågasättas, ansåg måttet rågat redan vid förra emissionen och nu påtalar man redan en ny. Aktien är extremt tradarvänlig och har vid några tillfällen tidigare vikt upp efter att ha hälsat på 1kr eller strax därunder, få se om historien kan upprepas. Det är verkligen upp till bevis nu.
|
 |
Re: Obducat
|
sixten
|
2004-08-08 23:14:03
|
|
|
Obducat kan säkert vara intressant som trading objekt (om man är medveten om risken) och jag instämmer i att nanoteknologi är mycket intressant - Obducat har dock långt ifrån levt upp till sina prognoser och när försäljningen nu ser ut att vända neråt så ser det med mina numera ringa kunskaper om bolaget dåligt ut. Den som utifrån egen kunskap har bättre koll på hur verksamheten, teknologin och förutsättningarna utvecklas kanske gör en annan bedömning men en sund skepsis till lednings utsagor känns befogad.
|
 |
Re: Betting och börs
|
Boxarn
|
2004-08-08 19:51:24
|
|
|
Jo, nog har jag tänkt på det. Som framgår av inlägget om NGM.
|
 |
Re: smallcap.se
|
Boxarn
|
2004-08-08 19:50:38
|
|
|
Svårt att säga det där med potential, men bland de små bolagen är det Focal Point och just TagMaster som är mina favoriter. Enligt min uppfattning har båda bolagen också seriös ledning och styrelse.
|
 |
Re: smallcap.se
|
Neo
|
2004-08-08 19:38:23
|
|
|
Men egentligen spelar det ingen roll vem som ligger bakom sajten. De påpekar ju att man ska ifrågasätta analyserna och inte ta något för givet.
Jag tycker att Coolguard analysen (och de andra också) var träffsäker. Slutsatsen är väl också sund; 50% chans, inget lova guld och gröna skogar.
Har ni Derankare annars något tips som känns lika säkert som Tagmaster - med samma potential?
|
 |
Re: Coolguard
|
glyssner
|
2004-08-08 19:16:07
|
|
|
Neo!
Välkommen till Derank. Själv har jag ingen koll på detta bolag. Hoppas du får svar av någon annan skribent.
|
 |
Re: smallcap.se
|
glyssner
|
2004-08-08 19:11:09
|
|
|
Intressant!
Vi får se om det blir något prickskytte. Denna sida är väl ett måste för alla Derankare. (Tillsvidare).
|
 |
Betting och börs
|
Poike
|
2004-08-08 15:48:48
|
|
|
Har ni tänkt på att betting- och börsverksamhet flyter allt mer samman.
Allt fler finansiella produkter lanseras. Man kan köpa och sälja kontrakt i sol, regn, temperatur etc. Och nu tydligen även i politiska händelser.
På betting-marknaden kan man spela på allt fler saker, exempelvis på politiska händelser. En ny produkt är ju även bettingbörser där man både kan köpa och sälja odds. Och där betting-företaget bara tar några procent i courtage, och ställer alltså inga egna odds. Typ svenska Betsson.
|
 |
NGM
|
Boxarn
|
2004-08-08 10:22:40
|
|
|
Företaget verkar som bekant att stå och stampa på samma ställe. Kanske dags att "poppa upp" det!?
Åtminstone på två marknadsplatser - Iowa Electronic Market och Intrade (Dublin)- kan man handla terminskontrakt gällande politiska skeenden. (Hos Intrade kan man även handla sådana kontrakt avseende andra typer av händelser, såsom t.ex. vilken stad som kommer att bli värd för sommar OS 2012.)
Kanske en idé att börja bearbeta hos NGM. (Men för det krävs det nog en annan typ av styrelse.)
Nåväl! Opinionsundersökningar visar att John Kerry har en liten ledning över President Bush inför det amerikanska presidentvalet. Men när det gäller terminskontrakt så indikerar de att Bush kommer att vinna.
|
 |
smallcap.se
|
Boxarn
|
2004-08-08 08:36:18
|
|
|
Någon här hänvisade till "siten", som körde i gång i måndags. Efter att snabbt ha ögnat igenom den så blev jag smått imponerad.
Enkel och snygg layout, utförliga och välskrivna analyser, m.m. Kan nog utvecklas till något riktigt bra!
Men som alltid gäller en sund skepsis. Man anger inte vilka som ligger bakom "siten". Sådana här analyser kan användas för att påverka kurserna.
Men det ger onekligen ett seriöst intryck.
|
 |
Re: Zip
|
Phantom V
|
2004-08-07 16:43:35
|
|
|
Det är svårt att säga i dagsläget om aktien är övervärderad eller ej.
Jag skulle dock inte själv gå in och köpa fler till dagens kurs om jag inte fick mer kött på benen.
|
 |
Re: Zip
|
Boxarn
|
2004-08-07 16:36:41
|
|
|
"Phantom V"! Jag kanske uttryckte mig litet slarvigt. Jag menade faktiskt inte att du anser att aktien är köpvärd. Det var mera som en uppmaning att förklara för mig varför aktien har den kurs den har.
|
 |
Re: Zip
|
Phantom V
|
2004-08-07 16:26:44
|
|
|
Boxarn:
Jag har inte sagt att aktien är köpvärd, jag sade att aktien var köpvärd när den stod i 8-9 öre styck.
Håller för övrigt med om att informationen på hemsidan kunde varit bra mycket bättre.
|
 |
Re: Zip
|
Boxarn
|
2004-08-07 15:35:12
|
|
|
Om jag skall vara riktigt ärlig så tycker jag att företaget verkar helskumt. Hemsidan ger minst sagt mager information om vilken omfattning som de ägda företagen har. Det nyförvärvade företaget - som betalades med 85 miljoner aktier - har såvitt jag förstår inte ännu någon kommersiell verksamhet. Efter denna nyemittering så finns det 123 miljoner aktier utestående. Det ger ett marknadsvärde efter senaste betalkurs på cirka 100 miljoner.
Vinsten för det första kvartalet är det mycket svårt att få något grepp om då köp och försäljningar av företag har skett. Det för sig för övrigt om något 100.000-tals kronor.
Du "´Phantom V" får gärna utveckla ditt resonemang och försöka övertala mig varför aktien är köpvärd!
|
 |
Re: Gamers Paradise
|
Boxarn
|
2004-08-07 15:11:16
|
|
|
Den som gick med i nyemissionen tidigare i år fick köpa aktierna för 15 öre stycket.
Det här är ett spännande företag enligt min mening. Huruvida det kommer att bli en "hit" eller en "flopp" återstår att se. Vad jag själv var tveksam till var om folk verkligen är beredda att pallra sig iväg utanför hemmets dörrar för att spela. 1.400 intresseanmälningar för deltagande som "testpiloter" tyder dock på det. Jag tycker att det är en ganska så imponerande siffra. Om denna tas som en indikation så kan företaget gå en intressant framtid till mötes.
Själv är jag inte det minsta intresserad av sådana här spel. Så det är litet svårt för mig att föreställa mig hur "spelgalna" ställer sig till konceptet. Någon här som tillhör den kategorin?
Lyckas man med konceptet så kan företaget faktiskt bli mycket stort. En centraliserad systemplattform utifrån vilken man etablerar "gaming centers" i egen regi eller via franchising har stor potential!
|
 |
Re: Focal Point
|
Boxarn
|
2004-08-07 14:53:36
|
|
|
Företaget kommer knappast att presentera några spektakulära siffror. Men jag tror att man arbetar på bra och successivt förfinar programvaran.
Jag tror att det här är ett företag med seriös ledning och styrelse. Det är ett av mina favoritföretag bland de mindre bolagen.
|
 |
Musicbay har vänt till vinst!
|
Phantom V
|
2004-08-06 23:00:40
|
|
|
Jag har skrivit ett flertal inlägg om detta lilla företag här på sidan och det är glädjande att kunna konstatera att bolaget numera går med vinst.
Ca 0,7 miljoner kr blev vinsten för år 2003. Omsättningen låg på strax över 2,3 miljoner. Detta att jämföra med 2002 då motsvarande siffror låg på -2,9 miljoner resp 1,2 miljoner kr.
Kul tycker Fantomen!
|
 |
Re: Obducat
|
I/O
|
2004-08-06 22:40:41
|
|
|
Tror och tror???
Det har varit en aktie som har varit väldigt lätt att tjäna pengar på, den har följt en viss rytm och speciellt haussats inför en nyemission.... märkligt nog, men har alltid fallit tillbaka runt kronan.
Med din påminnelse av ET och de siffror du visar så ger det inte Obducat en speciellt lysande framtid.
Nog är det många gånger man funderat på om det är ren skär "bondfångeri", pengarna strömmar ut lika snabbt som de får dem in.
Dock ska vi tänka på att de är verksamma inom ett område som inte har slagit fullt ut ännu, jag har många gånger skrivit tidigare om att vi håller på att ta oss ur mikroteknologin in i nanoteknologin. Vilket fortfarande är sant och med detta argument säga att det är för tidigt att avgöra Obducats framtid.
Å andra sidan har deras sk "teknologiska försprång" varit en sporre för en fortsatt tro att något stort kan ske, men även här vill jag återkomma till "giganternas" återhämtning. Då pratar jag om resursstarka bolag som snabbt börjar att återhämta försprånget.
Att ha i minnet är att de har, förutom kapital, redan en stor kundkrets, distrubition, makten att förändra standard osv osv...
Detta har hänt förut och har inget med en produkts förträfflighet eller inte.
Personligen är jag nog inne på att Obducats försrpång och tid håller på att rinna ut, men förbannat nog så är de inne i ett högintressant område.
Frågan är inte om nanoteknologin är framtiden utan är Obducat med i den utvecklingen.
Jag vill trots alla mina betänkligheter tycka att OBducat är en krydda i portföljen, men jag är mycket försiktig och tradar inga stora innehav.. de har fortfarande mycket att bevisa för att jag ska kunna tro att de spelar med i ligan och sedan må deras förträffliga produkt vara hur förträfflig som helst.
|
 |
Impact-Europe
|
Phantom V
|
2004-08-06 19:53:08
|
|
|
Frontyard har gjort en betydande investering i Impact-Europe, och om en av huvudkonkurenterna tror på "IMPE" så kanske vi slipper konkursvärderingen inom snar framtid.
Impact... en intressant turnaround, eller?
|
 |
Nexcite
|
Phantom V
|
2004-08-06 19:42:46
|
|
|
"Redo för lansering på bred front"
Den 20 augusti kommer Nexcite med sin halvårsrapport och i den kommer det förhoppningsvis att stå om lanseringsframgångar lite runt om i världen.
Enligt prospektet ska lanseringar ske i 13 st länder under innevarande år, och däribland Sverige.
Vidare spås företaget omsätta 8,9 miljoner under 2004, 53,5 miljoner under 2005 och 168 miljoner under 2006.
Resultaten för samma tid förväntas bli 0,7 , 14,3 resp 43,8 miljoner kr.
Om företaget skulle nå dessa mål ter sig dagens värdering om 24-25 miljoner inte speciellt skräckinjagande.
|
 |
Re: Zip
|
Phantom V
|
2004-08-06 19:20:50
|
|
|
Boxarn:
1. Zip Har stigit från en mycket låg nivå (bolaget var under en period i slutet på förra året värderat till ca 3,5 mijoner kr.), man har ökat sin i och för sig låga omsättning och man har vänt till vinst.
Bolaget förde en mycket bortglömd tillvaro på NGM-equity, men i och med ett ökande intresse för de mindre listorna har "Zippens" konkursvärdering reviderats och detta kraftigt.
Zip gjorde härförleden även ett omfattande förvärv i C2SAT Communication AB. Detta har marknaden uppenbarligen gillat ordentligt. Jag själv har dock inte haft tid att sätta mig in i C2SAT, men tiden får utvisa vad det kommer att innebära.
Hoppas att det klarnade något!
|
 |
Re: Börsläget det inte stabilt ut
|
SäkerPåSinSak
|
2004-08-06 16:39:15
|
|
|
Ps. Veckans stat har ju inte direkt ändrat min åsikt.
Ser vi "äntligen" beviset för att det OMÖJLIGT - i det långa loppet - går att bara låna, och låna ännu mer för konsumtion?
Ja jag tror det och småmyser lite över att vara 100% likvid.
|
 |
infinicom
|
blueberry
|
2004-08-06 15:04:58
|
|
|
Rekonstruktionen av bolaget är klar nu och jag håller med dig om att den har verkligen gått bra.Sista delen av rekonstruktionen var ju också att göra bolaget finansiellt starkt och det har ju de nya ägarna verkligen ställt upp på! skönt också att de större ägarna är sams nu om vilken styrelse som ska styra detta skepp! har kollat upp dessa styrelse män/kvinna och är mycket nöjd med att vi har fått in så kompitent folk i bolaget.Nu kan man sitta lungt och tillbakalutat o låta de sköta om och vårda vår placering då jag är övertygad om att vi gör en Turnaround med den kommande konjukturen för it-tjänster som är på väg upp!
Har passat på att snitta ner mig nu då vi antagligen inte kommer att få se aktien här nere på 0.23kr/Aktie så länge till nu..
har ett snitt som ligger på ca 0.3kr nu!
Mvh
|
 |
Börsläget det inte stabilt ut
|
SäkerPåSinSak
|
2004-08-06 14:45:47
|
|
|
Kryper allt närmre årslägsta och jag sitter helt lugn och avaktar ännu lägre kurser innan några köp kommer på tal.
Snart höst och det brukar - av tradition - betyda skakig börs.
|
 |
Obducat
|
sixten
|
2004-08-06 13:14:01
|
|
|
Någon som fortfarande tror på Obducat? Rapporten ser inte så rolig ut för en oinvigd. Jag följer sedan en längre tid inte bolaget i någon större utsträckning då jag lite grand tappade förtroendet i samband med EtchTech strulet om någon kommer ihåg det.
Rapport:
Elektronikföretaget Obducat redovisar ett resultat efter skatt på minus 10,7 miljoner kronor för andra kvartalet (-7,0).
Rörelseresultatet blev minus 9,4 miljoner kronor (-6,6), medan omsättningen uppgick till 5,9 miljoner kronor (11,1).
Orderstocken uppgick vid periodens utgång till 4,6 miljoner kronor och har därefter stigit till 7,9 miljoner kronor.
För första halvåret redovisar Obducat ett resultat efter skatt på minus 20,2 miljoner kronor (-14,8). Omsättningen var 10,3 miljoner kronor (20,0).
Obducat sänker sin helårsprognos för omsättningen från 50 till 40 miljoner kronor.
Bolaget upprepar samtidigt att de ska ta minst en industriell NIL-order under 2004.
Obducat upprepar också att det ser en möjlighet att nå en omsättning på 100 miljoner kronor och ett positivt kassaflöde på helårsbasis för 2005.
|
 |
Coolguard
|
Neo
|
2004-08-06 13:12:13
|
|
|
Hej alla!
Vad tror ni om Coolguard?
www.smallcap.se har en positiv analys.
Det var mitt intresse för Tagmaster som ledde mig hit.
Mvh
|
 |
Re: Pricerunner
|
sixten
|
2004-08-06 13:08:46
|
|
|
Jag kan tänka mig att priserna på internetbolag kommer påverkas en hel del av hur Googles notering går. Googles notering försenas för övrigt med en vecka pga "längre tid för registrering av investerare". Det är alltså inte brist på intresse som har försenat processen uppger bolaget vidare - å andra sidan så tror jag inte att man skulle uppgett brist på intresse som anledning till en försening även om så var fallet. Lite förvånande är det i alla falla att Morgan Stanley och CSFB som bistår google inte håller tidsplanen men kanske har intresset varit större än väntat?
|
 |
Re: Starbreeze
|
sixten
|
2004-08-06 12:54:56
|
|
|
Ja det är kul att det verkar lösa sig - såg lite mörkt ut ett tag men bolaget är ju duktigt så jag hoppas att de får ordning på skutan nu.
|
 |
Starbreeze
|
Poike
|
2004-08-06 00:39:04
|
|
|
Starbreeze spel Riddick säljer bra i USA och recensionerna kan nästan inte bli bättre (91% i genomsnitt!). Om några dagar släpps spelet i Europa. Förläggaren har beställt en pc-version som ska släppas till jul (när dvd-filmen också släpps).
Ännu positivare är dock att Starbreeze har skrivit ett letter of intent för en mycket stor produktion (betydligt större än 30 mkr). Extra roligt är att det gäller en produktion för nästa generations konsoler, vilket gör att Starbreeze kommer att ligga i framkanten. Ett avtal innebär att företaget är förskottsfinansierat i två år framåt. Det kan bli aktuellt att nyanställa 10 personer.
Det ser helt enkelt mycket bra ut för Starbreeze. Men jag anser dock att dagens värdering är allt för hög. En kurs på 10 öre skulle vara rimligare, istället för 17 öre. För en högre värdering krävs att man utvecklar mer än 1 spel åt gången.
|
 |
Re: Pricerunner
|
Poike
|
2004-08-05 23:19:20
|
|
|
Tyvärr kan jag inte komma på några noterade uppköpskandidater. Tror att det till stor del beror på att de noterade företagen förstördes av gratispengarna kring 1999/2000. De som överlevt är de som i sakta takt byggt upp företaget med normala kassaflöden.
Företag som köps är exempelvis:
Sök-teknologi. De stora sökmotorerna köper för att ligga i framkanten. Microsoft är påväg in, då gäller det att vara bättre.
Annonser. Enkla radannonssajter genererar vinster och är rätt självgående. Mest oväntade köp är Eniros köp av papperstidningen Gula Tidningen.
Bild-tjänster. Vi knäpper allt mer digitala bilder. Nu ska de upp på nätet, de ska hanteras, de ska skrivas ut etc.
Det finns mycket mer.
|
 |
Re: Pricerunner
|
sixten
|
2004-08-04 23:47:15
|
|
|
Poike - har du några tips på noterade uppköpskandidater med anledning av det du skriver att "Det är en trend just nu att större aktörer köper mindre aktörer för att stärka sin position med nya tjänster."?
|
 |
Re: Säker med Lupe?
|
Joje
|
2004-08-04 22:14:41
|
|
|
håller med dig att går oljan ner till 25 dollar så är nog lupe i dagsläget övervärderat. Men jag tror på oljepris på över 30 dollar och att alla borrningar Lupe gör inte blir en flopp. Detta gör att jag anser aktien som köpvärd och ligger oljan kvar över 40 dollar ja då kommer dina 75 kr att träffas om ett år eller så. Nu tror jag inte att 40 dollar är rimligt snitt på oljan så därför tror jag på ca: 50 kr i år och om 1,5 år 60 kr
PS! jag gillar att du törs stå för din sak och att du inte kom med personliga påhopp
Men jag tycker dock inte som dig att dom har varit tysta. Dom kommer ju med nyheter hela tiden däremot så är det ryckigt med nyheter. men det är för att när det gäller prospekteringsbolag så rapporteras det oftast så här.
1. borrprogram
2. efter minst halvår startat borrning
3. 1-3 månader borrning skutförd tester startat
4. 1-4 veckor testresultat
infon som rigg hyrt och läges rapportet är mycket ovanligt i branchen men det fins dom som rapporterar detta.
och som du ser så kan det bli vissa dödperioder mellan vissa tidpunkter
Lupe brukar mig veterligen rapportera allt ovan lägesrapport osv kan inte lupe rapportera. Det skulle ju ta för mycket tid eftersom dom inte har nån som på heltid håller i med info till press. Desutom så kan dom ju inte rapportera nå om dom inte är dom som har avtalet med staten och Lupe brukar oftast bara vara med som samarbetspartner och inte vara den som äger kontraktet med staten.
Men jag önskar dig lycka till med dina placeringar.
|
 |
Re: infinicom
|
krillekillen
|
2004-08-04 22:12:54
|
|
|
skönt att höra att även du glyssner tror på infi.:)
|
 |
Re: infinicom
|
glyssner
|
2004-08-04 21:11:53
|
|
|
Utan att veta så mycket om bolagets specifika arbetsområde och möjligheter tycker jag att "Infi" har gjort en jättefin rekonstruktion. Helt klart tror ju marknadskrafterna att bolaget har mer att ge. På dessa enkla fundamenta har även jag köpt på mig en hel del aktier. Jag har även köpt en del Strand som jag tycker andas en hel del optimism. Förvisso en lottsedel men som kan bli vad som helst. Infinicom rapport 27/8, Strand rapport nu på fredag.
|
 |
Re: Säker med Lupe?
|
Anastasia
|
2004-08-04 20:10:06
|
|
|
Hej Joje!
Det är klart att inlägget står för mig!
Jag är bara lite tveksam till alla förhoppningar kring bolagets intjäningsförmåga.-Några gånger går även det på en nit (eller flera).-40-41 :- kan vara en hög kurs,mest beroende av det höga oljepriset.-Det är ju dock möjligt att oljepriset stiger ännu mer och stannar högt uppe och då har jag ju fel.-Jag har ju också fel om den kommande rapporten är bra (men jag undrar om den är det).Jag har naturligtvis ett mindre antal Lupeaktier och hoppas ju som många andra att kursen rusar till 75:- i höst,för att stiga ännu mer 2005.
Bästa hälsningar
|