 |
Lightlab
|
Boxarn
|
2004-07-03 09:49:44
|
|
|
Inte blir läget ljusare för NGM på grund av att det då och då poppar upp små skandaler kring bolagen på listan. Den här gången är det Lightlab som utmärker sig. För tullbedrägerier!
|
 |
Re: Dags i NGM?
|
Boxarn
|
2004-07-03 09:33:31
|
|
|
Tillägg: Jag tycker mig spåra en inte så liten "grinighet" hos "kombattanterna". Här måste jag nog klandra "MiljöMagnus" en smula. Jag tycker nog att du i senare inlägg "backtrackade" en del från vad du skrev i tidigare inlägg.
|
 |
Re: Dags i NGM?
|
Boxarn
|
2004-07-03 09:30:20
|
|
|
Jag håller med "MiljöMagnus" att utvecklingen för IM/SBI/NGM inte alls varit den man hoppades på. Men som skribenterna verkar vara överens om så är det framåt man bör blicka för att ta ställning till om aktien är värd att inneha eller ej. Tyvärr måste jag tillstå att det ser trögt ut. Få bolag väljer att lista sig hos NGM, utan väljer i stället Aktietorget eller Nya Marknaden. Jag ligger dock kvar med mitt relativa stora innehav i bolaget. Jag upprepar vad jag skrivit flera gånger tidigare, nämligen att något säger mig att det finns potential i företaget på grund av att NGM befinner sig där det befinner sig, dvs. mitt i Stockholms finansvärld och där ledning och styrelse har goda kontakter. Jag har alltså en känsla av att det förr eller senare kommer att öppna sig möjligheter för företaget som kan komma att lyfta det.
|
 |
Re: IM-bolaget – resultattoppen Q1 2004
|
Boxarn
|
2004-07-03 09:16:51
|
|
|
Jag vill bara göra det tillägget, att det är litet lurigt med sådana här jämförelser, eftersom vissa bolag tar utvecklingskostnaderna direkt över resultaträkningen, medan andra aktiverar motsvarande kostnader.
|
 |
Re: Derank All Share Open 2004
|
Framfond
|
2004-07-02 23:28:35
|
|
|
Aros split 1:2
Tack!
|
 |
Derank All Share Open 2004
|
glyssner
|
2004-07-02 21:54:11
|
|
|
Det verkar att bli spännande när vi nu går in på andra halvan av året.
Vi får se om det blir några rusningar när rapporterna snart börjar trilla in.
Har det hänt något speciellt under sista tiden?
Vad har hänt med Aros som tappat stort? Glöm inte att rapportera!!
1. Kylis 147 900
2. Phantom V 142 549
3. Boxarn 142 124
4. Steget före 137 459
5. Glyssner 128 283
6. EllaK 124 627
7. Sixten 121 319
8. Leksandfan 120 231
9. Jugge 118 928
10. Prompt 116 942
11. Joje 115 293
12. Njurunda 114 122
13. Aktiepohlman 113 707
14. Poike 113 607
15. Per Wersén 113 219
16. JL 110 422
17. Superboy 107 956
18. Framfond 105 828
19. Namee 103 431
20. Mr Rockefeller 98 554
21. Rickard 95 926
22. PGA 92 652
23. Krillekillen 86 494
|
 |
Re: Dags i NGM?
|
37
|
2004-07-02 10:18:55
|
|
|
Tack 'Under luppen'. Jag kan definitivt inte slå den beskrivningen heller.
Du tycks ha ett neutralt förhållande till aktien, och ser krasst på den vilken gav resultatet att du värderade ner den, och det på ett mycket förnuftigt sätt.
Jag vill gärna ha din syn på hur mycket vinst du tror att den kan ge i framtiden, m.a.o inte bara att den kan ge vinst, utan ochså hur mycket om 'det rullar på'.
Som jag ser det på några års sikt kan det mycket väl bli en bra slant. Det mest intressanta är antalet bolag på listorna, och nu räcker det nog för en liten vinst denna gång, men om fler...osv.
Ett vanligt bolag på börsen, typ verkstad, har ju knappast dessa möjligheter till rejäl vinst, så det kanske kan få dig att värdera upp aktien lite till, eller?
|
 |
Starbreeze
|
Poike
|
2004-07-02 10:08:26
|
|
|
VU Games bekräftar uppgifter i media om att Riddick-spelet för Xbox även ska släppas på PC senare i år. Det skulle kunna påverka Starbreeze aktiekurs när nyheten väl sprids.
I artiklen sägs vidare att VU Games överväger att göra Riddick till en hel serie spel. Riddick för Xbox har under sina tre veckor i USA sålt 110.000 exemplar, och förväntas sälja sina 250.000 levererade exemplar. Bra siffror för ett spel som endast släppts på Xbox. Spelet släpps i Europa till hösten (samtidigt som filmen).
|
 |
Re: Dags i NGM?
|
MiljöMagnus
|
2004-07-02 08:38:25
|
|
|
Tack under luppen!
Kunde inte ha uttryckt mig bättre själv. En strålande beskriving av "the story NGM"
|
 |
Re: Dags i NGM?
|
under luppen
|
2004-07-02 00:03:38
|
|
|
På fem år (2003 jämfört med 1999) har NGM minskat sina intäkter med 40 %, från 26 Mkr 1999 till 16 Mkr 2003.
Under samma period har man förlorat 47 Mkr.
Inget av de senaste fem åren har varit vinstgivande.
Allt detta trots tjusiga avtal, kopplingar till diverse system, börsstatus och gud vet vad. Nordic Growth Market? Nordic? Tja, Sverige i fall.
Idag har man en värdering på cirka 50 Mkr vilket ger ett p/s på cirka 3 vilket skulle vara OK om vore är ett växande bolag som visar vinst. Men NGM är tyvärr ett krympande bolag som inte visar vinst.
För att nå ett p/e-tal på 10 vilket är någorlunda normalt för bolag utan tillväxt behöver man öka intäkterna med 50 % utan att kostnadsbilden förändras (räknat på Q1-rapporten). Sannolikt när man de senaste fem åren snarare krympt? Nja. Sannolikt när Q1 i år kanske rent omsättningsmässigt på börsen varit som högst? Nej.
Så länge vi aktieägare (var det tills nyligen) fortsättar att hoppas hoppas hoppas och handla upp aktien (vilket vi gjort med 100 % i år) kommer inget att hända med bolaget varken tillväxt- eller vinstmässigt.
Aktien NGM tror jag dock på. Det kryllar av personer som månad efter månad, kvartal efter kvartal, år efter år, resonerar ”snart så”, ”nästa rapport, då jäklar”, ”inom en snar framtid”...
En krass värdering är p/s 0,5 vilket ger en aktiekurs på 20 öre. Vid nollresultat bör det ligga kring p/s 1 vilket ger en aktiekurs på 40 öre givet nolltilväxt i omsättning.
Dagens kurs på 1 kr går inte att motivera på något sätt.
Även om man inte kan döma framtida prestationer genom att titta i backspegeln så ger de inte sällan en viss fingervisning.
|
 |
Re: Dags i NGM?
|
37
|
2004-07-01 16:47:43
|
|
|
Jag tittade framåt, du svarade med
en tillbakablick och när jag påpekade det blev du irriterad och svarade med
"och hur man ska värdera X utifrån framtidsutsikterna är en HELT annan diskussion...punkt...."
Det var ju JUST DET jag påpekade.
========
Då borde du ju inte tala om det för mig utan följa ditt eget utago istället, och inte säga att jag missförstår IGEN!
Ta inte illa upp. Jag måste ju få försvara mig.
|
 |
Re: Dags i NGM?
|
MiljöMagnus
|
2004-07-01 16:02:54
|
|
|
Ps. Begriper väl ALLA som sysslar med aktier att det är vad som tänkas kan ske i framtiden som betyder nått, inte vad X presterade för 5år sedan.
Men som sagt...det var inte det jag framförde i mitt inlägg, utan ENDAST hurvida NGM varit en bra aktieplacering eller ej för dom som köpte aktien får flera år sedan.
|
 |
Re: Dags i NGM?
|
MiljöMagnus
|
2004-07-01 15:58:31
|
|
|
Ska för sista gången försöka förklara vad jag menar. Förstår du ändå inte så ger jag upp.
Har inte nämt nått om framtiden utan konstaterar bara (med dom fakta som är) att NGM - från starten, dvs FÖRSTA DAGEN det gick att köpa aktien (inklusive ALLA emissioner mm mm) - INTE varit nån BRA placering fram till idag. Och det ÄVEN om aktien stigit en del från nivåerna för ett år sedan.
Det var DET jag skrev (eller menade) och hur man ska värdera X utifrån framtidsutsikterna är en HELT annan diskussion...punkt....
|
 |
Paynova igen
|
37
|
2004-07-01 15:15:09
|
|
|
Sökte man med Google på 'paynova' den 14e Maj fick man 13.400 träffar.
Idag 22.400
Dvs 67% fler redan med en ganska jämn ökningstakt.
Klart intressant att se att dom växer så snabbt, även om det är svårt att relatera detta till aktiekursen.
(Varför Yahoo ger hela 27.900 träffar vet jag inte.)
|
 |
Re: Dags i NGM?
|
37
|
2004-07-01 14:29:09
|
|
|
Tycker inte alls att det verkar som om jag har misstolkat dig helt.
"...sett från starten (på lång sikt)..." Hur lång sikt då? Det skrev du inte. Skall vi då välja en tidpunkt som passar dig? Skall det vara med alla nyemmisoner osv? Hursomhelst var det fortfarande inte bakåt jag snackade om, utan framåt. Historia bakåt kan kanske ge en vink, ok, men bevisar absolut ingenting om framtiden. Man kan inte se framtiden i en backspegel.
Tips: Om du tror att många tänker bakåt som du, så borde ju kursen vara för låg nu då, dvs köpläge.
Jag skrev ingenting om att aktien plötsligt skulle tokrusa som du gav sken av, bara att jag tror på den nu. Visar rapporten vinst, vilket jag tror, är en uppgång given. Plötsligt har vi ett bolag som tjänar pengar, troligtvis bara mer och mer för varje dag dessutom. Det är väldigt många som aldrig investerar i bolag som inte generarar vinst, och vips har vi flera köpare än nu. Vad det ger i kurspåverkan kan jag bara gissa mig till, men inte sjutton blir det nedåt i alla fall.
Skulle den återigen visa på liten förlust är väl fallet redan diskonterat i stort sett. Allt är ju som vanligt då, enligt dig.
|
 |
Re: Dags i NGM?
|
MiljöMagnus
|
2004-07-01 13:25:28
|
|
|
Du misstolkade mig helt. Vad jag menade var att en placering i NGM sett från starten (på lång sikt) inte varit nån lysande placering. Men självklart så har dom som köpte sina första NGM-aktier för nått år sedan när dom kostade 30öre gjort en bra affär. Men kunde man alltid köpa en aktie på absoluta botten så vore man multi-mega-miljonär på några månader.
Annars ser jag inte vad som skulle kunna få denna rapport att "plötsligt" få aktien att "tok-rusa". Under alla år på Derank har man läst inlägg, liknande ditt, att "nästa rapport från NGM" får nog aktien att dubblas, och varje gång har det blivit en besvikelse (mer eller mindre). En och annan gång har aktien mycket riktigt stigit rätt kraftigt, men förr eller senare har den också allt som oftast fallit tillbaka igen.
Nej uppriktigt sagt har jag svårt att förstå mig på placerare som inte har flexibilitet att omvärdera sina beslut utan ska "hänga" fast vid ett visst papper. För även om NGM skulle kunna bli - efter alla bedrövelser - en bra placering får man ju inte glömma bort alla allternativa placeringar som skulle ge betydligt bättre avkastning.
Har en gång själv ägt aktier i NGM men tack och lov kom jag - i hyfsat god tid - till insikt om det var hög tid att avyttra denna placering vilket jag är mycket glad för idag.
|
 |
Re: Dags i NGM?
|
37
|
2004-07-01 12:19:39
|
|
|
Jag vet inte varför du tycks ha ett hat mot NGM och drivs till att prata ned aktien hela tiden, men för mig har det i alla fall varit en lyckad placering, och då är det inte någon enstaka vecka jag snackar om eftersom jag har haft aktien hela tiden sedan det hette Innovasions-Marknaden. Dock med någon tids undantag i början på den perioden då den dalade kraftigt för mycket länge sedan.
Dessutom var det inte bakåt i tiden jag snackade om utan framåt.
Du säger att det inte ser lika ljust ut på längre sikt framåt. Jag tror att dom flesta tveklöst skulle säga precis tvärtom. Betänklig bakgrund med massor av bråk etc och nu skiner solen på bolaget mer och mer för varje dag, men ditt hat (eller vad det nu är) tycks göra dig blind för detta faktum.
"...redan extremt låga nivåer"
Håller med om låga nivåer, och det var just därför jag gick in med mer.
|
 |
Re: Dags i NGM?
|
MiljöMagnus
|
2004-06-30 20:57:07
|
|
|
Hur gärna man en vill kan man knappast påstå att NGM varit en lyckad placering, eller?
Men visst, från ena veckan till den andra kan man säkert upptäcka att kursen står högre, men på längre sikt ser det inte lika ljust ut.
Därför blir det lite lustigt när du då äntligen, efter år av stadig nedgång, hänvisar till en kortare period med stigande kurser från redan extremt låga nivåer.
|
 |
Re: Dags i NGM?
|
37
|
2004-06-30 10:49:09
|
|
|
MiljöMagnus!
Verkar som om du redan har tappat hoppet, och då är ju det som du säger totalt fel, eller?
Jag har mitt hopp kvar, starkt nog att köpa fler.
Sist du klankade på mig stod väl kursen betydligt lägre än idag, för att sedan tokrusa och backa tillbaka något? Tycker du att det har gått dåligt sedan du skrev strunt om NGM sist?
Är det en släng av den kungliga svenska avundsjukan vi ser här?
|
 |
Re: Dags i NGM?
|
MiljöMagnus
|
2004-06-30 07:49:44
|
|
|
"hoppet är det sista som överger människan"
eller
"vi har hört det förut"
|
 |
Dags i NGM?
|
37
|
2004-06-29 18:13:58
|
|
|
Gissar på att NGM kommmer med en rapport med POSITIVT kassaflöde denna gången, dvs 22a nästa månad,(Jag vet, besviken många ggr tidigare...) så jag la in en köporder och fick dom efter några dagars väntan. Har nu alltså ökat åter igen.
Tidigare så vågade jag inte ha mer högrisk i portföljen, men insåg att fallhöjden är relativt liten nu och att uppsidan kan tripplas om det vill sig mycket väl, så jag kunde bara inte hålla mig. Känns helt rätt att gå in (mer) nu.
|
 |
Re: Inte illa !!!!!
|
SäkerPåSinSak
|
2004-06-29 16:23:29
|
|
|
Visst är det så. Men visar ändå på två saker.
1. Det går att göra pengar, RIKTIGT STORA pengar på online-poker.
2. Poker är ren och skär skicklighet på lång sikt.
Men framförallt....poker är skoj, riktigt skoj förutsatt att man inte spelar bort hus och hem förståss, vilket är djupt beklagligt.
|
 |
Re: TagMaster
|
JM
|
2004-06-29 15:42:40
|
|
|
Börspost = 1000 st.
Mvh
|
 |
TagMaster
|
kapsylen
|
2004-06-29 15:10:52
|
|
|
Finns det någon som vet hur stor en aktiepost är i TagMaster.
|
 |
Re: Inte illa !!!!!
|
KYLIS
|
2004-06-29 13:35:49
|
|
|
Dom skulle nog kunna göra samma artikel om de som förlorar sitt "allt" pga det missbruk denna typ av spel kan ge upphov till. På en vinnare finns det ? förlorare.
|
 |
Inte illa !!!!!
|
SäkerPåSinSak
|
2004-06-29 13:15:30
|
|
|
http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,497972,00.html
|
 |
IM-bolagen presterartoppen
|
engeem
|
2004-06-27 16:48:46
|
|
|
(siffrorna avser rörelsemarginal Q1 2004).
Focal Point 23%
Vitec 7%
CashGuard 4%
TagMaster 1%
Stille -9%
Countermine -18%
NGM -21%
Paris -33%
SBT -143%
Obducat -216%
Arcam -860%
Glycorex -1080%
Focal Point är överlägset i toppen och Arcam/Glycorex kämpar i botten.
|
 |
IM-bolagen – omsättningstoppen Q1 2004
|
engeem
|
2004-06-27 16:48:26
|
|
|
CashGuard 31,2
Stille 23,9
Vitec 12,6
TagMaster 9,2
Paris 5,4
Focal Point 5,2
Obducat 4,4
NGM 4,3
Countermine 3,9
SBT 1,4
Arcam 0,5
Glycorex 0,5
Det är värt att notera att NGM numera är ett av de mindre bolagen sett till omsättningen.
|
 |
IM-bolaget – resultattoppen Q1 2004
|
engeem
|
2004-06-27 16:48:02
|
|
|
CashGuard 1,3
Focal Point 1,2
Vitec 0,9
TagMaster 0,1
Countermine -0,7
NGM -0,9
Paris -1,8
SBT -2
Stille -2,1
Arcam -4,3
Glycorex -5,4
Obducat -9,5
Flertalet bolag har svårt att via positivt resultatet även som storleken på förlusterna minskat något det senaste året.
Av de fyra bolag som visar vinst är det bara Focal Point som är kvar på NGM-listan. Resten har lämnat. Trend?
|
 |
Re: TagMaster
|
Boxarn
|
2004-06-26 12:49:57
|
|
|
Här är adressen till artikeln:
www.economist.com/business/displayStory.cfm?story_id=2794472
|
 |
TagMaster
|
Boxarn
|
2004-06-26 10:11:39
|
|
|
Intressant artikel om RFID-tekniken i den högst ansedda tidskriften "The Economist". Om TagMaster lyckas bli en spelare att räkna med i racet så kan företaget bli ett större guldkorn än vad även många optimister föreställer sig.
|
 |
Re: Gambling
|
Boxarn
|
2004-06-26 09:01:15
|
|
|
Ja, poker är kul.
|
 |
Re: Tävlingen
|
Joje
|
2004-06-25 13:48:54
|
|
|
helt ok då kanske min portfölj ha hämtat sig ;-)
Nä jag ska bara önska alla har en trevlig hälj!!!
|
 |
Tävlingen
|
glyssner
|
2004-06-25 11:04:37
|
|
|
Semester till första veckan i juli!
|
 |
tyk
|
Joje
|
2004-06-23 22:54:58
|
|
|
nu har dom släpt relesen jag vänta på tyvärr så vet vi ej ännu vad dom kan produsera där det gör att inga stora kursrörelser är att vänta men den som väntar på nått.....
|
 |
Arcam BT
|
EllaK.
|
2004-06-23 20:00:33
|
|
|
De som tror på Arcams framtid kan passa på och tanka BT-aktier. I dag var FIP ute och sålde igen, denna gång på 2.90, det går nog att få ner dem till 2.80 igen. Nu har de på en dryg vecka sålt över 100 000 aktier under emissionskursen.
|
 |
Translink
|
LUTON
|
2004-06-23 11:11:36
|
|
|
Rykten om uppköp i Translink.
Nån som vet ?
|
 |
tyk på jordan!!
|
Joje
|
2004-06-22 18:30:11
|
|
|
Det är nu högst sannolikt att bolaget är klara med hz-borrning nr 2 och tar fart mot en nr 3 i samma vertikal. Testresultat kommer troligen före junis slut för de första 2 hz-borrningarna. Den större pumpen är på väg, vilket fordras för att testa lite starkare flöden. JF är fortfarande optimistiska till testerna och gissar på 375-400 resp 400-425 för resp hz, vilket är mycket bra resultat i så fall
om detta stämmer säjer jag jippi 800 fat ur dessa hål det innebär en kraftig kursstigning tror jag kanske 50-55 är rimligt!!! en vecka efter pressrel...
synd bara att jag sålde lite för att ha råd att ha semester men jag tordes inte vänta med det kapitalet jag för jag måste ha det! däremot så resterande aktier "de flästa alltså" jag har ligger jag med till nästa semester !!!
|
 |
Gunnebo
|
Rikard.
|
2004-06-22 14:16:08
|
|
|
GUNNEBO: PÅ VÄG GÖRA FÖRSTA SAFEPAY-INSTALLATION FRANKRIKE
14:12
GUNNEBO: PÅ VÄG GÖRA FÖRSTA SAFEPAY-INSTALLATION FRANKRIKE
STOCKHOLM (Direkt) Gunnebo är på väg att göra sin
första installation av kontanthanteringssystemet Safepay i
Frankrike.
"Det finns inga maskiner ute på den franska marknaden
i dag men inom den allra närmaste framtiden. Vi är precis på
gång att installera det första Safepaysystemet i Frankrike",
säger Torbjörn Browall, affärsområdeschef för Gunnebo Physical
Security, till Nyhetsbyrån Direkt.
Gunnebo har tidigare sagt att flera stora franska
detaljhandelskedjor visat intresse för Safepay. I januari i år
var budskapet att man fortfarande befann sig tidigt i
processen.
"Intresset är fortsatt stort och vi planerar för många
installationer", säger Torbjörn Browall i dag.
Generellt anser Gunnebo att uppmärksamheten kring
Safepay blivit för stor och som ett led i att kyla ned
intresset vill Torbjörn Browall inte lämna någon specifik
information om hur de olika testinstallationerna fortlöper.
"Hos Coop pågår testerna fortfarande och vi har
maskiner ute i tre länder. Testerna ligger i lite olika faser
i Sverige, Norge och Danmark. Vi för delvis samordnade
diskussioner med Coop och det känns bra", konstaterar han
dock.
I samband med rapporteringen av första kvartalet
uppgav Gunnebo att de tekniska problem Safepaysystemet
tidigare dragits med var åtgärdade. Det som kvarstod var att
uppgradera maskinerna ute i fält, någonting som enligt
Torbjörn Browall nu är gjort.
Kommentarer som "Generellt anser Gunnebo att uppmärksamheten kring
Safepay blivit för stor" kan få mig att trycka på säljknappen. Vad menas? Att de inte tror att de kommer att kunna tjäna pengar eller vad? Kul att de säljer men budskap som kan tolkas hursomhelst imponerar inte på mig. Det kan förlåtas från små företag men Gunnebo är stort nog för att kunna ha bättre information än så.
|
 |
COT
|
Rikard.
|
2004-06-22 14:06:30
|
|
|
Nån som har tittat på Clean Oil Technology som gör en nyemission nu? Intressant produkt men det är svårt att avgöra hur kunderna reagerar på det. Skulle vilja se ett "business case" ur kundens synvinkel. Finns det någon i panelen som har erfarenhet som är intressant? (Åkare eller dylikt kanske.)
|