 |
Re: Arcam
|
EllaK.
|
2004-04-03 20:17:07
|
|
|
Observera att det bara har skett ett avslut i går, totalt 2 börsposter varav den sista på 3 kr som därmed blev stängningskurs.Omedelbart därefter dök det upp köpare på 4kr utan avslut (det har handlats lite udda småposter, dessa får ju alltid avslut på senaste betalkursen)
|
 |
Re: Tagmaster - ny stororder (Hamburg)
|
EllaK.
|
2004-04-03 20:12:43
|
|
|
Sorry, jag missade ditt senaste inlägg fast jag kollade (trodde jag)
|
 |
Re: Tagmaster - ny stororder (Hamburg)
|
EllaK.
|
2004-04-03 20:10:54
|
|
|
Den här gången står det faktiskt om taggarna (om jag inte minns fel), tom före läsarna.
|
 |
Re: Tagmaster - ny stororder (Hamburg)
|
Boxarn
|
2004-04-03 16:46:44
|
|
|
Jag läste tydligen slarvigt. Det står faktiskt att ordern inkluderar "800 TagMaster Heavy Duty high speed tags".
|
 |
Re: Makro
|
Boxarn
|
2004-04-03 15:25:13
|
|
|
Om inte något exceptionellt händer så tror jag också att vi står inför en mycket stark ekonomisk uppgång. Men mycket kan hända. Terrordåd i en tidigare inte skådad omfattning, t.ex. Ett inbördeskrig i Irak med återverkningar i den övriga arabvärlden är ett annat exempel. Oljepriset kan komma att stiga kraftigt även utan ett sådant scenario. Om scenariot blir verklighet så kan oljepriset "explodera".
Grundtipset blir dock det ovan nämnda starka ekonomiska uppsvinget i världsekonomin.
|
 |
Makro
|
Rikard.
|
2004-04-03 15:08:34
|
|
|
Jobbstatistiken från USA var inte så lite positiv, 308000 nya jobb i mars. George Bush ligger därmed hyggligt nära sitt löfte om "200000 nya jobb i månaden". Hjulen snurrar på med god fart och vi kan förvänta oss stigande vinster. Med räntesänkningarna i Europa dessutom och ett ohyggligt drag i Kina och en bra utveckling i Japan, Indien m fl länder ser det ut som om det kommer att stiga brett under lång tid. Nu tycker analytikerna att PE 15 är dyrt när det räknas på vinster i början på konjunkturuppgången. Sedan om några år när vinsterna har stigit flera år i sträck börjar de extrapolera och anser att PE 25 är billigt, räknat på vinsterna i slutet av högkonjumkturen. Det är nu du skall vara fullinvesterad så att du kan sälja till fonderna i slutet av cykeln ;-)
|
 |
Re: Tagmaster - ny stororder (Hamburg)
|
sixten
|
2004-04-03 11:24:56
|
|
|
Jag tror att det är rätt för Tagmaster att hitta nischer där de kan vidareutveckla lösningar och få en marknadsledande roll på inom dessa nischer (tex som med järnväg och tunnelbana applikationerna). Däremot är jag tveksam till om TM lyckas med sin satsning på trafiktullar med tillhörande applikationer (trafikinformation etc) men som princip är det rätt tänkt. Att TM lyckades få en stark position på logistiklösningar vore ju drömscenariet...
|
 |
Arcam
|
Rikard.
|
2004-04-03 10:45:42
|
|
|
En kort kommentar om Arcams nyemission.
Att det skulle komma en nyemission har ju stått klart länge för den som kan räkna. Nu var den ju dessutom garanterad till 10 av de elva miljonerna, vilket ju tar bort en hel del osäkerhet kring finansieringen. Varför sjönk då kursen så dramatiskt? Jag vet inte riktigt om jag skall vara ärlig. Det kan bero på att konstruktionen är sådan att de gamla aktieägarna, om de inte utnyttjar sin företrädesrätt, i praktiken förlorar halva sin andel i bolaget. Det skulle då vara människor som inte har råd att vara med som sålt för att de "ändå förlorar så mycket". Känns inte riktigt logiskt men jag har svårt att se något bra skäl. Såvida det inte är ilska över att "armen bryts upp på ryggen", men det är klart, logiskt blir det ju inte för det.
Det skall ju naturligtvis komma en kurssänkning, men först när teckningsrätterna avskiljs. Just nu framstår kursen som riktigt billig.
Jag skall uppdatera den gamla analysen som någon efterlyst här på Derank, så att det åtminstone finns någon extern bedömning av bolaget inför emissionen.
Jag noterar att jag med min jumboplats i DASO inte ens lyckats slå allemansfonderna...
|
 |
Re: Derank All Share Open 2004
|
Prompt
|
2004-04-03 09:47:33
|
|
|
Vår gemensamma uppgång torde vara 33,6%.
Vi är från början 23 deltagare med 100 tusen vardera. Dvs. utgångskapitalet 2,3 miljoner.
Det totala beloppet på vår uppgång är 772.759:-.
Dividera detta med 2,3 miljoner och detta ger = 0,336
Inte allt för pjåkigt :-) Själv drar jag tyvärr ner vårt index.
|
 |
Re: Räntan
|
Boxarn
|
2004-04-03 09:17:09
|
|
|
När ledande politiker och andra går ut och kräver lägre ränta så kan det få en motsatt effekt. Med anledning av att Riksbanken är mån om att marknaden har förtroende för den, och att man inte låter sig påverkas, så leder det lätt till att man just vill visa att man inte låter sig påverkas, och att man därför drar sig för att sänka räntan trots att mycket talar för att man bör göra det. Dessutom tror jag att det på något sätt finns en skevhet såtillvida som att det är lättare att uppfattas som ansvarsfull om man är räntehök än om man intar en något "mjukare" hållning, vilket inte borde vara fallet. Att våga sänka räntan är väl så mycket "macho" som att inte våga göra det.
|
 |
Re: Tagmaster - ny stororder (Hamburg)
|
Boxarn
|
2004-04-03 09:09:07
|
|
|
Härligt! Det skrivs en hel del om RFID-teknik i media. Även om mycket av denna teknik ligger utanför vad TagMaster är inriktat, om jag har förstått det rätt, så ser det allt mer intressant ut för företaget.
Men! Än en gång talas det i pressmeddelandet bara om läsarna!
Det är heller inte riktigt tillfredsställande att man inte går ut med ordervärdet. Orsaken kan vara den "Aktiepohlman" anger, men ur aktiemarknadssynpunkt är det inte riktigt bra.
|
 |
Re: Derank All Share Open 2004
|
Boxarn
|
2004-04-03 09:04:15
|
|
|
Jag får inte riktigt ordning på tankarna så här på morgonkvisten, så min fråga blir om de värden som anges för respektive fiktivt innehav utgår från basen 100.000. Om det är så, så har vi distanserat Generalindex rejält då uppgången för detta index väl ligger på 11-12% i år, medan vi DASO index ökat med 39%.
Eller tänker jag fel?
|
 |
Re: Ericsson
|
Boxarn
|
2004-04-03 09:00:24
|
|
|
Även jag hade mina dubier vad gäller värderingen av Ericsson. Och då vill jag minnas stod aktien i 14 kronor. Jag gjorde visserligen reservationen att det är svårt att som utomstående ha ett grepp om vad som händer i företaget internt. Med tanke på vad som nu framkommer vad avser kostnadsreduceringar så var det en befogad reservation. Men likväl var min syn på aktiekursen en rätt så rejäl tabbe.
|
 |
Derank All Share Open 2004
|
glyssner
|
2004-04-02 20:39:27
|
|
|
1. Kylis 193 152
2. Steget före 178 429
3. Boxarn 171 980
4. Poike 161 516
5. Leksandfan 159 531
6. PGA 154 903
7. Jugge 153 088
8. EllaK 144 096
9. Sixten 135 224
10. Aktiepohlman 130 311
11. Glyssner 127 549
12. JL 123 922
13. Prompt 122 253
14. Phantom V 121 023
15. Njurunda 119 123
16. Joje 117 594
17. Per Wersén 117 156
18. Mr Rockefeller 114 371
19. Krillekillen 113 660
20. Superboy 109 784
21. Framfond 108 221
22. Namee 107 177
23. Rickard 105 852
Våra gemensamma investeringar ligger nu + 1 392 116 kr.
|
 |
Re: Senea!
|
glyssner
|
2004-04-02 20:12:20
|
|
|
Sixten!
Tack för det.
|
 |
Re: Senea!
|
sixten
|
2004-04-02 17:31:54
|
|
|
Klippte in en analys från Avanza nedan som ger lite inblick i vad som händer i bolaget. Huvudägaren i Senea är Rune Andersson via bolaget Mellby Gård AB som avser teckna sig i den kommande emissionen med sammanlagt 20 MSEK efter att tidigare varit negativt inställd till att tillföra ytterliggare medel till bolaget. Vad jag kan förstå så har Senea bra produkter och ny lagstiftning kommer innebära att marknaden för elmätare (åtminstone i sverige) kommer växa starkt närmaste åren. Så lyckas man få ut produkterna på marknaden (vilket inte alltid är så lätt) så borde framtiden vara ljus. Finns olika vägar att gå för att få ut produkterna men för ett litet bolag kan det vara fördelaktigt att jobba med större partners snarare än att bygga ut en internationell marknadsorganisation (sedan gäller det att välja bra partners vilket Senea tydligen inte lyckats med i första försöket). Jag har dock ej koll på värderingen i bolaget.
Megacon är annars en konkurrent till Senea och är noterade på NGM.
Från Avanza:
I januari 2003 tecknade Senea ett distributions- och licensavtal med Actaris Technologies som är världens näst största mätartillverkare och en global leverantör. Enligt avtalet skulle Actaris integrera Seneas teknologi för mätvärdesinsamling i Actaris elmätare. Actaris fick samtidigt rätt att återförsälja Seneas CustCom system till nätbolag i Sverige och internationellt.
Senea levererade i höstas teknologi till drygt 50 000 mätare för automatisk elmätning till Actaris projekt i Sverige. Enligt Senea är prestanda i systemen som levererats mycket hög, vilket också Actaris bekräftat.
Actaris hävdade dock att man kraftigt underskattat kostnaderna i sina projekt och kräver nu Senea på ersättning på ett väsentligt belopp för att kompensera sina ökade kostnader. Enligt Senea finns inget stöd för en sådan åtgärd i det avtal som ingåtts mellan parterna och Senea har stämt Actaris.
Actaris ville inte fullfölja åtagandet avseende ytterligare 100 000 mätare och stoppade även betalningar av förfallna leverantörsskulder till Senea. På grund av detta kunde Senea inte fullfölja sina ekonomiska förpliktelser vilket tvingat fram en finansiell rekonstruktion.
Refinansiering av bolaget innebär i korthet en nyemission av stamaktier med företrädesrätt till aktieägarna att teckna två nya aktier på fem gamla till en teckningskurs om 1,50 kr. Ett konsortium garanterar den del av emissionen som ej säkerställts genom huvudägarnas åtagande.
Genom emissionen tillförs Senea ca 34,3 Mkr. Dessutom kan de som har teckningsoptioner 2003/2004 delta i nyemissionen om de nytecknar aktier inom den beslutade tiden. Om den emissionen fulltecknas tillförs Senea ytterligare 10,3 Mkr.
Huvudägarna Mellby Switzerland SA och Isac Brandberg AB har förbundit sig att dels teckna det fulla antalet nya stamaktier som deras innehav av teckningsoptioner berättigar till och dels teckna det fulla antal nyemitterade aktier som deras aktieinnehav berättigar till.
Mellby Switzerland S A har gjort förbehåll för att Aktiemarknadsnämnden beviljar dispens från budplikten. Mellby Switzerland S A har också meddelat att man över tid avser att minska sitt aktieinnehav till under 30 procent av aktierna, dvs under nivån för budplikt.
I en riktad nyemission omvandlar Technology AB Nexus en fordran på 7,5 Mkr till aktier. Samtidigt förlänger Industrifonden en kredit på 4 Mkr.
Sammantaget ökat antalet aktier i Senea från 57 miljoner till 82,4 miljoner och bolaget tillförs 50,1 Mkr efter emissionskostnader.
Senea får därmed en kapitalbas så att man kan återuppbygga sin projektavdelning och förstärka sin utvecklingsfunktion och aktivt ta del av den framväxande marknaden för mätvärdesinsamling och nätautomation.
Före tvisten med Actaris Technologies räknade Senea med vinst för 2003. Men resultatet påverkats negativt av konflikten och kostnader relaterade till slutförandet av pågående projekt i Norge. Omsättningen slutade i fjol på 66,2 Mkr med ett resultat på minus 12,5 Mkr.
Aktierna i Senea har idag stigit med 13 procent eller med 50 öre till 4,31 kr. Sedan årsskiftet är aktien upp 40 procent. Aktien är till och med 5 procent högre än för ett år sedan.
Senea har tidigare i år fått en ny VD, Bengt Sundling. Samtidigt ger emissionerna förutsättningar för Senea att sluta egna avtal direkt med nätbolagen eller via andra samarbetspartners. Två viktiga parameterar är därmed på plats. Sedan tidigare finns tekniken.
Den har tidigare rönt stor uppmärksamhet och en utlicensiering av tekniken skulle kunna ge betydande intäkter. Det har talats om en tänkbar omsättning på några 100 Mkr inom några år.
Vi anser att Senea är ett intressant företag med en betydande potential. I avvaktan på det kommande prospektet har vi en neutral rekommendation.
|
 |
Paynova
|
Gamblern
|
2004-04-02 14:22:09
|
|
|
Ytterligare ett avtal meddelades för en kort stund sen.
|
 |
Re: Senea!
|
glyssner
|
2004-04-02 13:20:54
|
|
|
Ursäkta!
"verkar intressant för någon eller några" ska det vara. Aktien har handlats upp den senaste tiden från 1,50 till 1,75 i går under hygglig omsättning.
I dag är köparna på 1,81 och alla säljarna har flytt.
Senea är förståss ett bolag vars aktiekurs bygger på förväntningar varför det är omöjligt att ha någon "koll".
Jag undrar om det finns någon på sidan som är insatt?
|
 |
Tagmaster - ny stororder (Hamburg)
|
Aktiepohlman
|
2004-04-02 10:48:24
|
|
|
Där satt den!
Tagmaster verkar ligga helt rätt i tekniken och visar förträfflig förmåga att hantera storkunderna. Ingen ordersumma nämns, kan tänka mig att inte minst andra kunder annars skulle få en hint om hur mycket de skulle kunna pruta vid nya affärer.
http://www.tagmaster.se/download/news/news_20040402.pdf
|
 |
Arcam
|
Rikard.
|
2004-04-02 10:36:57
|
|
|
Arcam AB genomför en riktad nyemission samt en företrädesemission.
Mölndal 2 mars, 2004
Genom teckningsförbindelser från nuvarande huvudägare och extern teckningsgaranti kommer företrädesemissionen att vara garanterad till minst 89%.
Emissionerna tillför vid fullteckning bolaget 11,60 miljoner kr före emissionskostnader.
Styrelsen i Arcam AB har fattat beslut om en riktad nyemission. Emissionen tecknas av finansiella investerare som enligt styrelsens bedömning har ett långsiktigt intresse av att äga aktier i bolaget. Beslutet, som baseras på ett bemyndigande från den extra bolagsstämman den 9 november 2003, innebär att 0,93 milj aktier ges ut till kursen 3 kr och emissionen inbringar därmed 2,80 miljoner kr. Utöver aktier erhåller tecknarna en teckningsoption per tvåtal tecknade aktier. Teckningsoptionerna löper till den 31 mars 2006 och har ett lösenpris på 3,50 kr per aktie.
Vidare har styrelsen beslutat om en emission med företräde för nuvarande aktieägare, med följande villkor:
- Innehav av 3 aktier ger rätt att teckna 2 nya aktier.
- Teckningskursen för aktierna är 3 kronor (samma som i den riktade emissionen)
- För varje tvåtal tecknade aktier erhålls en teckningsoption.
- Optionerna löper till den 31/3 2005 och lösenpriset är 3,50 kr per aktie
Enligt beslutet kommer maximalt 2,93 milj aktier ges ut till kursen 3 kr per aktie (samma som i den riktade emissionen) och emissionen inbringar maximalt 8,8 miljoner kr.
Genom teckningsförbindelser från nuvarande huvudägare och extern teckningsgaranti kommer företrädesemissionen att vara garanterad till minst 89%.
Emissionerna tillför vid en fullteckning bolaget 11,60 miljoner kr före emissionskostnader.
Styrelsen kommer att kalla till en extra bolagsstämma för godkännande av förslaget om företrädesemission, den 21 april 2004.
Styrelsens fullständiga förslag framgår av kallelse till stämman som kommer att kungöras senast den 7 april.
För ytterligare information kontakta:
Magnus René, VD Arcam AB
Telefon: 031 710 32 00, alt. mobil: 0702 79 89 99 eller
E-post: magnus.rene@arcam.com
Arcam är ett high-tech företag som erbjuder utrustning för direkttillverkning av metalldetaljer med FriFormsteknik. Utrustningen används bland annat för funktionella prototyper, formverktyg och kortserietillverkning. Teknologin ger möjlighet till betydande besparingar i både ledtid och produktionskostnader..
|
 |
Re: Senea!
|
sixten
|
2004-04-02 10:29:32
|
|
|
?? Nu får du föklara dig...
|
 |
Senea!
|
glyssner
|
2004-04-02 01:54:44
|
|
|
Vill bara påpeka att Seneas preferansaktie verkar intressant.
Varför?
|
 |
Ericsson
|
sixten
|
2004-04-01 14:03:24
|
|
|
Ericsson går starkt idag efter att ha kommunicerat ökande marginaler och bolaget drar med sig resten av börsen. Även om jag håller med Mr Rockefeller att Ericsson känns dyr så tror jag kanske ändå att Rockefeller varit angingen för negativ i sina tidigare inlägg om Ericsson.
|
 |
Räntan
|
sixten
|
2004-04-01 10:06:08
|
|
|
Riksbanken sänker som väntat räntan med 0.5 % idag. Så här i efterhand är det lätt att konstatera att riksbanken borde fört en mera expansiv penningpolitik på senare tid. För alla som har lån med rörlig ränta (som jag själv) så blir lånen billigare.
|
 |
Re: Paynova
|
sixten
|
2004-03-31 18:08:39
|
|
|
Ja hade det varit för 4 år sedan så hade kursen mångdubblats på så här många pressreleaser. Konstigt nog har jag fått för mig att PR-byråerna fortfarande har ganska goda dagar...
|
 |
Re: Paynova
|
Boxarn
|
2004-03-31 17:31:53
|
|
|
Företaget torde ha slagit rekord i frekventa pressmeddelanden. En veritabel bombmatta! Men kursen rör sig som nämnts inte. I varje fall inte uppåt. Småaktieägarkollektivet har med tiden blivit luttrade. Man kräver numera mera av intäkter och resultat.
|
 |
Re: Cashguard
|
Boxarn
|
2004-03-31 17:28:25
|
|
|
Klart positivt! Skoj!
|
 |
Cashguard
|
sixten
|
2004-03-31 13:30:41
|
|
|
Än ska vi inte räkna ut Cashguard:
"CASHGUARD:FÅR YTTERLIGARE ORDER FRÅN REWE VÄRD DRYGT 20 MKR (Direkt)."
Kul att man verkar få fart på försäljningen utomlands - kan annars vara svårt att lyckas när man ska utanför landets/nordens gränser. Kursen upp 11 % idag.
|
 |
Re: Apropå Gunnebo
|
sixten
|
2004-03-31 13:25:13
|
|
|
Instämmer att Gunnebo inte är dyrt även om en stor del av expansionen kommer från förvärv. Gunnebo har dock varit framgångsrika med sina förvärv och bolaget verkar följa Assa Abloy och Securitas strategier: dvs att framgångsrikt konsolidera sin nisch inom säkerhetsområdet genom förvärv. En viktig pusselbit för Securitas / Assa Abloy har varit att behålla investerarnas förtroende så att man kan ta in mera kapital billigt eller betala förvärv med billiga aktier. Lyckas man med detta så finns det fortfarande mycket kvar att göra inom Gunnebos nisch som fortfarande är en ganska ostrukturerad marknad utan några dominerande aktörer (förutom Gunnebo). Safepay-lösningen kommer som grädde på moset...
|
 |
Apropå Gunnebo
|
Rikard.
|
2004-03-31 13:01:00
|
|
|
GUNNEBO: UPPREPAR BEDÖMNING GODA AFFÄRSUTSIKTER HELÅR
STOCKHOLM (Direkt) Gunnebo upprepade vid måndagens
bolagsstämma utsikterna om att affärsutsikterna för helåret
2004 ser goda ut. Enligt det normala säsongsmönstret väntas
det första kvartalet bli svagt.
Det framgår av bokslutskommunikén från bolagsstämman.
Siktet är inställt på expansion.
"De två senaste åren har vi konsoliderat vår
ställning, satsat på lönsamhet före volymtillväxt och arbetat
med att omstrukturera och integrera förvärvade bolag. Vi har
idag en god soliditet och är finansiellt mycket starka för att
från och med i år gå in i en ny expansionsfas där tillväxt
kommer att känneteckna de kommande åren", sade VD Bjarne
Holmqvist./ST
#CODES C/GUNN S/SVC N/GUNNEBO I/SE0000195570
© Direkt
Jag vidhåller att PE 16,74 och PS 0,61 är alldeles för billigt för ett så snabbväxande bolag.
|
 |
NGM
|
glyssner
|
2004-03-31 00:52:30
|
|
|
Pratade i dag med ansvarig för NGNews om debiteringar för dessa.
Han sade att det fanns en mängd olika avtal, allt från en engångsavgift till årliga avtal.
Han kunde inte säga så mycket om det ekonomiska utfallet utan hänvisade bara till delårsrapporten i april.
|
 |
Paynova
|
sixten
|
2004-03-30 16:24:18
|
|
|
Paynova går ut hårt som nynoterat bolag och spottar fram pressmeddelanden. Igår kom info om utökat samarbete med CDON och idag kom följande besked att Paynova levererar betallösning till CD-WOW. Kul att det rör på sig och det är säkert nyttigt för ett nyligen noterat bolag att få lite uppmärksamhet initialt så att investerarna inte glömmer bort bolaget. Marknaden verkar dock haft högre förväntningar och handlar ner kursen med 5 % vilket innebär att kursen närmast halverats sedan bolaget började handlas på NGM.
|
 |
Re: NGM
|
Gamblern
|
2004-03-29 13:57:51
|
|
|
Bra att en relativt ny och vettig signatur (Rikard) dykt upp på sidan. Det behövs flera.
|
 |
Re: NGM
|
Rikard.
|
2004-03-29 13:07:11
|
|
|
Jag är inte aktieägare i NGM och avser inte att bli det, men vill ändå kommentera debatten. De allra flesta (alla?) företag har haft perioder av motgångar innan de lyckats. Det gäller inte minst extremt framgångsrika företag (HM, IKEA, Tetrapac för att nämna några). Det är under motgångsfasen man som VD trimmar taktik och kanske också strategi så att man hamnar rätt. För mig är det viktigaste kriteriet i "nya" bolag, förutom ledningens kompetens, att de funderar på sin position när de testat marknaden och anpassar taktiken efter det. För att ta ett exempel: Arcams taktik att gå på verktygsmarknaden var på många sätt rätt tänkt (stor marknad, unika fördelar, kort ROI). Men i mötet med marknaden visade det sig att pga av marknadens struktur, med uppdelning mellan OEM, plasttillverkare och verktygsmakare och etablerade inköpsmönster dem emellan var svårt för en part att motivera investeringen (OEM:ens kärnaffär är branding, sälj, design, utveckling och logistik - inte tillverkning av detaljer, plasttillverkarens kärnaffär är just formsprutningen eller formpressningen, och verktygsmakaren måste således få betalt för den bättre prestandan av de andra parterna, men de köper via inköpssystem som väsentligen inte tillåter unika fördelar - sourcningen bygger på flera bidders som pressar varandra, varför tekniken måste bli någorlunda etablerad innan den kommer in). En klok företagsledning gör i det läget en anpassning. Utan att långsiktigt frångå verktygsbranschen försöker de nu på kortare sikt nå hållbara volymer inom lågvolymtillverkning i besvärliga metaller och legeringar, så att de därmed skall få en godtagbar kassaflödessituation.
För att bedöma NGM måste den frågan besvaras: vad gör de utifrån sin nuvarande situation, på kort och lång sikt, för att uppnå volym- och lönsamhetstillväxt? Jag ser inte tillräckligt tydliga svar för att jag skall bli aktieägare. Men tidigare förluster är per se inget skäl för att inte köpa.
|
 |
Re: NGM - engeem
|
SäkerPåSinSak
|
2004-03-29 10:28:08
|
|
|
Kunde inte sagt det bättre själv.
Har otaliga gånger påvisat detta men som det heter "hoppet är det sista som överger människan", och det gäller nog i allra högsta grad aktier i allmänhet och Ngm i synnerhet.
|
 |
Re: NGM
|
engeem
|
2004-03-28 21:30:21
|
|
|
Av historien kan man uppenbart lära sig att alla NGM-förespråkare alltid har samma argument och ursäkter för varför tidigare löften inte infriats. Inte helt olikt Array Printer som alltid stod inför ett genombrott.
Vad borde NGM göra då? Jo, tänka tvärtom. Istället för att försöka notera ett fåtal bolag per kvartal, sikta på 500 noterade bolag t.ex, med en extremt kort, enkel och billig introduktion. Ta 2000 per månad och bolag vilket skulle ge 12 MSEK i årsintäkter. Eller skapa analysera, publicitet och marknadsföring kring sina bolag. Nordnet använder VCW. Kanske kan NGM tänka på något liknande? Varför inte sluta med sin kändisstyrelser utan kontinuitet och istället knyta an personer som använder NGM som språngbräda för kommande karriärer.
Det finns massor idéer. Men så länge alla aktieägare bara hoppas och hoppas kommer även NGM att fortsätta hoppas och hoppas.
|
 |
Re: NGM
|
sixten
|
2004-03-28 16:01:37
|
|
|
engeem, jag tror förvisso att du har rätt i att det är mycket som man skulle kunna göra i NGM. Men likt Boxarn håller jag inte med när du blickar tillbaka och drar slutsatser av vad som varit för att bedöma framtiden för NGM. Den konstellation som NGM är idag har bara varit verksam under den tid som finansmarknaden varit extremt kärv. Nu är marknadsförutsättningarna betydligt bättre för NGM och jag tycker att det ska bli intressant att se vad NGM kan åstadkomma nu. Men helt klart så ligger bevisbördan fortfarande på bolaget och dess ledning.
|
 |
Terrorattentaten
|
Boxarn
|
2004-03-28 14:51:46
|
|
|
Citat ur media: "Hamas Leader Vows 'Earthshaking" Revenge."
För mordet på rörelsen ledare.
Det bådar inte gott. Frågan är emellertid om terrorattentat inte börjar bli något som vi - och marknaderna - börjar bli vana vid och att de därför inte får den effekt man befarar.
Men citatet låter minst sagt oroväckande.
|
 |
Re: NGM
|
Boxarn
|
2004-03-28 13:16:40
|
|
|
Jag anser att historien är en dålig indikator vad avser framtiden. Den säger mycket litet om vad som kommer att hända i framtiden. Inte minst gäller det företag.
I övrigt är det en relevant och sund skepsis som du "engeem" ger uttryck för. Däremot förstår jag inte riktigt vad du menar med att framtiden ter sig ljus i den mån man börjar differentiera sig och fokusera sig på sin kärnverksamhet.
Utveckla gärna!
|
 |
Re: NGM
|
engeem
|
2004-03-28 13:07:34
|
|
|
Om man från historien kan lära sig något av framtiden är NGM klart övervärderad. Ständiga löften om stora saker har hela tiden fallit platt. Den interna euforin kring börsstatusen har externt inte ens väckt en gäspning.
NGM har historiskt varit ett notoriskt förlustbolag som levt på oss småsparares godtrogenhet kring deras löften.
NGM kommer förvisso att visa sitt bästa kvartal hittills i sin kommande rapport. Detta beror på att informationsverksamheten har exploderat.
Men vad för typ av bolag är det som ska värderas till 75 Mkr? En börs eller en kanal ut till Direkt, TT, etc?
Som jag sagt många gånger är framtiden lika ljus för NGM när de börja differentiera sig och fokusera på sin kärnverksamhet, som mörk när man skriker börs börs börs och hankar sig fram på informationsintäkterna. Dessa intäkter är förvisso inte att förakta, men de skapar ingen intressant värdering.
|