 |
Re: IDL
|
sixten
|
2004-02-18 18:55:20
|
|
|
IDL är noterade på Aktietorget, www.aktietorget.se. Nedan finner du utdrag från IDLs senaste rapport för Q3 2003. Bolaget har drygt 8 miljoner aktier och värderas till ca 25 MSEK med en kurs på ca 3 SEK.
IDL Biotech delårsrapport 1 januari - 30 september 2003
Fortsatt svag marknad
· Intäkterna uppgick till 8808 KSEK (9302 KSEK) med en bruttovinst på 7730 (8516) KSEK.
· Resultatet för 9 månader år 2003:
- Nettoresultatet uppgick till -4516 KSEK (-970 KSEK).
- Resultatet har belastats med avvecklingskostnader för personal och nedskrivning av lager uppgående till -2408 KSEK.
· Bolagets soliditet är 79% och kassan 4397 KSEK. Skuldsättningsgraden är 26% då företaget endast har kortfristiga skulder.
· Bolaget fortsätter sin strategi att bredda försäljningen till nya geografiska marknader samt att finna ytterligare samarbetspartners.
· Interna data visar lovande resultat vad gäller andra användningsområden för TUBEX™ teknologin.
|
 |
Re: TagMaster
|
Boxarn
|
2004-02-18 18:47:30
|
|
|
Det ser mycket bra ut. Man har gott om pengar i kassan och kundfordringarna är större än leverantörsskulderna. Det jag något undrar över är om man har aktiverat kostnader och att resultatet på så sätt inte riktigt avspeglar om man i realiteten gör en vinst eller ej. Men en hastig blick på siffrorna tyder inte på att man gjort någon sådan aktivering.
La ni märke till "blänkaren" om dagligvaruhandeln? Klart intressant!
Jag blev faktiskt smått uppåt när jag läste rapporten!
|
 |
Re: NGM
|
sixten
|
2004-02-18 18:44:14
|
|
|
Du har en poäng, Boxarn, i att NGM skulle kunna sänka ribban för att ta in bolag och det kanske inte alls behöver vara fel. Fler bolag skulle ju onekligen öka intäkterna för NGM och konurrensen kanske inte är lika tuff i detta segment heller. Har egntligen inte funderat så noga på frågan - men i den mån man gör en bedömning av bolagen och så att säga sätter en kvalitetsstämpel genom att låta notera bolagen så är det viktigt att man vaskar fram de bästa bolagen i detta segment (dvs oberoende av var man sätter ribban). På så sätt så gör man arbetet enklare för investerarna, dvs om de vet att det har gjorts en grundlig genomgång av bolagen innan de tas in och att NGM säkerställer att det lämnas korrekt information etc.
Men man kan ju jämföra med Inoff tex, de är visserligen ingen börs utan förmedlar bara kontakt mellan köpare och säljare men de verkar ha varit framgångsrika med sin strategi och har idag många bolag där man kan anmäla köp och sälj intresse. Så vitt jag vet så är enda kravet att bolagen är VPC-anslutna för att Inoff ta med dem i sin lista.
|
 |
Re: Ecovision
|
Boxarn
|
2004-02-18 18:30:08
|
|
|
Jag tittade för cirka ett år sedan på både Ecovision och Observer. Men det blev inte några köp. Det förstnämnda bolaget hade visserligen en stor kassa i förhållande till bolagets marknadsvärdet men det var ägarförhållandena som jag blev litet "skrajsen" för. Jag fick ingen klar bild över denna aspekt och fick av någon anledning - kanske ogrundad - en misstanke om att den där stora kassan på något sätt skulle läggas beslag på utan att de mindre aktieägarna skulle få full utdelning från den.
Vad gäller Observer så äger företaget den största pressmeddelartjänsten (Waymaker). Nu vet jag inte hur stor del den är av hela verksamheten, men den kan komma att drabbas av prispress. Nästa största aktör håller nämligen enligt uppgift betydligt lägre priser och denna aktör är ingen mindre än vårt kära gamla NGM.
|
 |
Re: NGM
|
Boxarn
|
2004-02-18 18:18:43
|
|
|
För tusan, "glyssner"! Vad tar du dig till? Pressar kursen nedåt när jag just börjat få upp flåset i jakten på "KYLIS" och kompani?
Skämt åsido! Du kan nog ha gjort rätt. Åtminstone på kort sikt. Det känns som att kursen ska nedåt nu. Om inte något särskilt inträffar.
Jag har emellertid i viss mån en avvikande uppfattning vad gäller NGM:s "ledning": Jag tror nämligen man måste skilja på styrelsen och VD: Jag uppfattar den senare som mycket dynamisk. Erkännas ska dock att mindre än vad jag trodde har kommit ut av denna "dynamik".
Styrelsen uppfattar jag mer som något "nödvändigt ont" där man - vilket tyvärr inte är ovanligt - placerat folk som har mer av social kompetens än av vilja och förmåga att bidra med något konstruktivt och vars sammansättning speglar kraven på "politisk korrekthet".
Signaturen "sixten" skriver att det är av vikt att de bolag som noteras håller en viss kvalitet. Vilken tur att jag för en tid sedan inte torgförde tanken att NGM kanske skulle ha mått bättre av att ha litet mer av "Vilda Västern" över sig, en tankegång som jag faktiskt varit inne på. Som det nu är blir det varken "hackat eller malet". Men kanske det ändå i längden är bäst med den valda strategin.
|
 |
IDL
|
Anastasia
|
2004-02-18 17:47:57
|
|
|
Hallå.
Finns det någon här som vet något om IDL?Har ett mindre antal aktier kvar sedan IM-tiden och undrar om den aktien också kommer upp som en "vinnare" i dessa tider?
|
 |
Re: Gexco till NGM
|
Boxarn
|
2004-02-18 17:35:30
|
|
|
Det låter onekligen som en märklig kombination!
|
 |
Re: Stille
|
sixten
|
2004-02-18 14:30:45
|
|
|
Vet inte vad marknaden väntat sig (brukar inte följa bolaget så noga) men vid en hastig läsning så ser det inte så roligt ut för Stille. Vet inte hur mycket man har kvar om man köpte aktier i Sonesta när de introducerades på IM men jag gissar att det varit en mycket dålig affär.
Är det någon som har koll på bolaget och kan säga om det är dags att lämna skeppet. För Stille lär väl knappast vara en av de där eftersläntrarna som jag efterfrågade tidigare (i så fall har i alla fall bolaget mycket kvar att bevisa)?
|
 |
Stille
|
MiljöMagnus
|
2004-02-18 14:00:12
|
|
|
• Nettoomsättningen uppgick till 85,2 (95,7) miljoner kronor
• Rörelseresultatet försämrades till –22,3 (–11,6) miljoner kronor
• Resultatet efter skatt uppgick till –25,9 (–13,2) miljoner kronor
• Resultatet per aktie blev –0,13 (–0,07) kronor
• I resultatet ingår engångskostnader uppgående till 6,4 miljoner kronor
• Kassaflödet från den löpande verksamheten förbättrades till
–11,7 (–19,2) miljoner kronor
• Omsättningen för fjärde kvartalet uppgick till 22,1 (27,3) miljoner kronor
• Rörelseresultatet för fjärde kvartalet blev –8,7 (–3,9) miljoner kronor
• Styrelsen har beslutat genomföra en nyemission med företrädesrätt för aktieägarna. Huvudägaren Linc AB garanterar att teckna sin andel av emissionen genom kvittning av lån till Stille. Detta tillför Stille 16,9 miljoner kronor i eget kapital. Vid full teckning tillförs Stille 20,1 miljoner kronor
• Styrelsen har beslutat att fokusera verksamheten på Instrument och bord.
I samband med detta kommer bolagets kostnadsnivå att ytterligare reduceras. Personalen minskas med cirka 25 personer
|
 |
Re: Ecovision
|
sixten
|
2004-02-18 13:59:50
|
|
|
Hoppsan, såg precis att Ecovision gått ner 6 % idag. Det var ju tur att jag la in en brasklapp att de såg en prispress på sina produkter. Har dock fått ett bra intryck av bolaget och jag tror att det är ett bra bolag långsiktigt.
|
 |
Re: TagMaster
|
sixten
|
2004-02-18 13:57:21
|
|
|
Jag känner inte till CTT i någon större utsträckning men en viss skillnad gör det kanske att de är noterade på O-listan. Annars så håller jag med om att det finns stora möjligheter för Tagmaster. Samtidigt som vi kan glädjas åt en stark rapport för Q4 kan det dock vara bra att hålla i minnet att omsättningen för Tagmaster faktiskt sjönk från 47 till 38 MSEK. Visst, detta förklaras av Motorola ordern och det kan mycket väl komma både en och flera nya order av samma magnitud. Men ännu har vi inte sett dessa order.
Sammanfattningsvis så är jag dock positiv till Tagmaster som bolag och placering.
|
 |
TagMaster
|
TagMaster-nytt
|
2004-02-18 13:36:07
|
|
|
Den nuvarande värderingen är inte alls hög. Kan TagMaster hålla samma takt som de gjorde fjärde kvartalet, men över helåret 2004, blir det en omsättning på 60 mkr bara på småorder. Även om vi skulle räkna med en försiktigare orderingång kan en omsättning på småorder på 50 mkr lätt nås. Det är 25% tillväxt jämfört med orderingången för 2003. Bara det kan med en vinstmarginal på 10% ge en vinst per aktie efter schablonskatt på 10 öre. Med ett p/e-tal på 20 - 25 givet den höga tillväxten blir då värdet 2:- - 2:50. Tillkommer värdet av förlustavdragen (knappt 15 öre per aktie).
Om de dessutom kan ta två större order kan en omsättning från var och en av dessa på åtminstone 15 mkr nås under 2004. Och då är en omsättning på 80 mkr realistisk. Med en vinstmarginal på 12% (den kan bli högre) blir då vinsten 6,9 mkr efter schablonskatt eller 19 öre per aktie. Med ett p/e-tal på 25 givet genombrottet inom spårbunden trafik blir värdet då 4:75 kr per aktie. Med den enorma tillväxten på kanske uppemot 40% som TagMaster själv förutspår inom de RFID-segment där TagMaster är verksamt kan ett p/e-tal på 40 motiveras för TagMasters vinst. Och då blir ett motiverat värde på TagMaster-aktien 7:60 under året. Alltså 7:60!!!
Därför har jag sammantaget lite svårt att förstå dem som anser att TagMaster skulle vara högt värderat till en kurs på 2 kr. Det blir ju bara ett värde på 72 mkr för det RFID-bolag som kanske har den bästa tekniken i världen för applikationer med höga krav i tuff miljö. Jag ser det som på gränsen till rena utförsäljningspriset.
Jämför med CTT System som tillverkar luftkonditioneringsanläggningar för flygplan och som omsätter 20 mkr, gör en förlust på 16 mkr men ändå är värderat till 150 mkr. Det förefaller som om det åtminstone skulle vara tvärtom.
|
 |
Re: Ecovision
|
sixten
|
2004-02-17 12:01:04
|
|
|
Jag var kanske lite snabb att skicka iväg en köprekommendation i Ecovision - tydligen råder det viss prispress från kunderna för informationssystem men den uderliggande efterfrågan är dock god. Bedöm själva om bolaget är värt att satsa på. Annars så tror jag att Ecovision kan vara ett bolag som inte fått så mycket uppmärksamhet och att det därför kanske inte har så hög kurs.
|
 |
Re: Gexco till NGM
|
engeem
|
2004-02-17 11:54:41
|
|
|
Maken till tudelad affärsidé har världen sällan skådat.
Vägen till framgång bygger på fokusering, särskilt för mindre bolag. Tror tyvärr noteringen är till mer för de stora ägarna som vill få likviditet än för ev nytillkommande ägare.
|
 |
Re: NGM
|
sixten
|
2004-02-17 11:48:20
|
|
|
Såg precis att NGM ska notera Paynova så kanske har man beslutat sig för att öppna kranarna och släppa in ett antal bolag nu när finansmarknaderna kvicknat till?
När NGM beslutar sig för vilka bolag som man tar in så är det viktigt att NGM får in så bra bolag som möjligt. För ett bolag som driver en börs så är trovärdigheten och börsen rykte A och O. Det är detta som bestämmer hur pass attraktiv man är som noteringsplats. Och en börs trovärdighet och rykte är till stor del summan av de noterade bolagens trovärdighet och rykte. Så därför är det viktigt att det är bra bolag som man tar in.
Har inte hunnit kolla in Paynova direkt men det verkar inte som att de har hunnit få igång försäljningen ännu (Paynova = betalningsmedel för internet). Det är många bolag som försökt med liknande projekt utan att lyckas - kanske är tiden bättre idag för att lyckas eller så har Paynova bättre folk i ledningen? Vi får hoppas det för annars så kan det nog bli tufft...
|
 |
Ecovision
|
sixten
|
2004-02-17 11:36:17
|
|
|
Ett bolag som jag tycker är intressant är Ecovision. Aktien känns inte alls dyr på nivån 70 SEK. Bolaget har lyckats klara sig helskinnad igenom den svåra tiden på finansmarknaden (Ecovision arbetar med information mm ang aktiemarknaden). När nu läget förbättras på finansmarknaderna så borde det innebära bättre tider även för Ecovision, nedsidan känns väldigt liten i aktien då bolaget har stabila finanser och verksamheten känns mycket stabil.
Så långsiktigt köp rekommenderas...
|
 |
Re: NGM
|
sixten
|
2004-02-17 11:29:05
|
|
|
Jag delar i viss mån dina synpunkter - det känns inte riktigt som att NGM har de där eldsjälarna som behövs för att verkligen få fart på verksamheten. Men samtidigt så måste jag säga att de har varit duktiga på att hålla näsan ovanför vattenytan, trots motgångar och en vikande finansmarknad...
|
 |
Autofill
|
Muldrr
|
2004-02-17 11:22:27
|
|
|
Är det någon som har någon koll på gamla Autofill nuförtiden?
Såg att aktien noteras på bigcharts (http://bigcharts.marketwatch.com/intchart/frames/frames.asp?symb=SE%3A000057959&time=8&freq=1) , men deras hemsida är nere. Finns företaget fortfarande?
|
 |
NGM
|
glyssner
|
2004-02-17 02:05:09
|
|
|
Jag måste erkänna att det är jag som har pressat ned kursen på NGM de senaste dagarna genom att sälja 130.000 till kursen 1,35 - 1,39.
Som jag själv berättat på denna sida började jag handla ganska aktivt redan för ett och ett halvt år sedan vilket inte visat sig vara fel.
NGM:s styrelse borde också ha denna insikt i att det var på väg att vända uppåt.
Jag anser att NGM: styrelse inte på något sätt anpassat sitt arbete i relation till den aktuella situationen
Se på följande data som inhämtats från NGM:s hemsida:
15 april 2003.
NGM blir börs
1 Juli 2003
Net Fonds ny medlem (Norge)
30 Juli 2003
Info om cookies på hemsidan
15 augusti 2003
Omsättningsrekord på NDX
15 december 2003
NGM anordnar noteringsseminarium
30 januari 2004
NGM anorndar kapitalsmarknadsdagar 4 mars
Denna prestation borde inte innebära något styrelsearvode.
Nordic OTC har bara elva bolag kvar (Impe har just lämnat listan) och Inwarehouse (Ett av mina favoritbolag noteras i dag på Nya
Marknaden.
Som slutledning vill jag säga att NGM:S affärsidé är bra, men
ledningen verkar fullständigt hopplös.
Jag har ju fortfarande ett antal aktier kvar, vill någon betala 1,50 så nappar jag.
|
 |
Re: TagMasters rapport
|
TagMaster-nytt
|
2004-02-16 21:44:30
|
|
|
Ett resultat på 1,9 mkr på en försäljning på 12,9 mkr blir 15% i vinstmarginal. Den kan komma att öka nästa år sett på helåret. En omsättning på 100 mkr med en vinstmarginal på 18% blir 36 öre per aktie efter schablonskatt. Med ett p/e-tal på 28 kan aktien redan om ett år kosta över 10 kr, vilket ger ett börsvärde på 360 mkr.
Min prognos om 12 kr per aktie år 2006/2007 kan visa sig vara en kraftig underdrift.
|
 |
Re: TagMasters rapport
|
TagMaster-nytt
|
2004-02-16 21:24:24
|
|
|
En väl så stark rapport som jag hoppats på.
På faktureringen 12,9 mkr för sista kvartalet tjänade de 1,9 mkr. Orderingången under sista kvartalet var 15,9 mkr i småorderförsäljning. Denna kvartalsnivå kan man möjligtvis räkna med för hela nästa år, vilket blir 64 mkr.
Därtill kommer möjligheten till stora projekt, som får anses vara god. Antag två stora projekt inom spårbunden trafik och en fakturering på 20 mkr per projekt för dessa. Därmed kan TagMaster nå en omsättning på uppemot 100 mkr nästa år.
Min prognos om en försäljning på 200 mkr år 2006 förefaller inte längre orealistisk. I min prognos satte jag av försiktighetsskäl en tidsgräns på fyra år, det vill säga 2007, men kanske var det överdrivet försiktigt.
Ska sanningen fram föreslog jag faktiskt en omsättning på 300 mkr först för Magnus Rehn (baserat på 30 mkr i parkeringsförsäljning som dubblas till 60 mkr på tre år och sedan dubbelt upp för både Spårbunden Trafik och Logistik), varpå han kommenterade ordagrant "Ja, varför inte? Kontrakten är så pass stora".
Att de nu har så stark position inom Spårbunden trafik och nämner Logistik i tydligt positiva ordalag gör att prognosen om en omsättning på åtminstone 200 mkr för år 2006 inte förefaller fullkomligt orealistisk. Och därmed ett klart möjligt värde på 12 kr per aktie år 2006. Men risken att det ska bli sämre, kanske till och med mycket sämre, är naturligtvis stor. TagMaster är ett högriskbolag.
Att aktien skall fortsätta upp är dock helt klart. Frågan är bara med hur mycket.
|
 |
Eiab - Inför Q4-rapporten & år 2004
|
Framfond
|
2004-02-16 21:23:25
|
|
|
Rapportdags i morgon
1. År 2003
Q4 har varit Eiabs starka kvartal:
Q1-Q3 2001 2,8Mkr
Q4 2001 11,0 Mkr
Total 2001 13,8Mkr
Q1-Q3 2002 0,1Mkr
Q4 2002 1,5Mkr
Total 2002 1,6Mkr
Q1-Q3 2003 1,8Mkr
Q4 2003 ?
Total 2003 ?
Som vi märker ligger vi någonstans mellan år 2001 och 2002 om man tittar på Q1-Q3
Det vore ingen överraskning om Q4 blev mycket starkare än Q1-Q3 i alla fall.
2. Omsättningen år 2004
Eftersom det ofta är lite längre projekt som Eiab blir kontrakterade för så hamnar dagens orderingång ca 1-6 kvartal bort i bokföringen.
De senaste 2 kvartalen (Q3 & Q4) har gett en orderingång på 350-400 Mkr (synliga i pressmeddelanden). Detta i en inte allt för ljus industrikonjunktur. Blir Q1-Q2 2004 lika bra kommer således omsättningen 1-6 kvartal senare hamna runt 700-800 Mkr.
Utöver detta tar man över AEG Contracting med en årsomsättning runt 150Mkr.
Detta ger i mitt positiva scenario en årsomsättning runt 850-950Mkr
Eftersom bolagets börsvärde ligger runt 55-60Mkr, så hamnar p/s-talet runt 0,06-0,07 oavsett vilken av siffrorna man väljer.
3. Den svaga konjunkturen har lett till lågt kapacitetsutnyttjande och pressade priser. Enligt branschorganisationen Elinstallatörerna får vi en återhämtning av marknaden under 2004. Detta kan leda till högre marginaler (Framfond tror att Neas nettomarginaler ökar från 2,2% till ca 3-4% och att Eiabs nettomarginaler ökar från ca 0,5% (Q1-Q3) till ca 2-2,5%).
4. Fortsatta strukturförändringar är att vänta i branschen och Eiab brukar få äta mer av kakan vid alla förändringar på marknaden.
5. Hela branschen kan få en viss uppgång - NEA (på O-listan) kan uppvärderas från dagens p/s-tal på ca 0,5 och att Eiab flerdubblas från p/s=0,06-0,07 (räknat på år 2004).
6. Här kommer lite räkneexempel på vad resultatet hamnar vid olika nettomarginaler på en omsättning runt 850Mkr (scenario för år 2004):
0,5% nettomarginal - Res. 4,25Mkr - 2kr/aktie
1% nettomarginal - Res. 8,5Mkr - 4kr/aktie
1,5% nettomarginal - Res. 12,75Mkr - 6kr/aktie
2% nettomarginal - Res. 17Mkr - 8kr/aktie
7. Framfond har tagit en liten kaka av bolaget (köpt på ca 15kr/aktie), inte så stor p.g.a. att jag inte ännu lärt känna bolaget så väl.
|
 |
TagMasters rapport
|
TagMaster-nytt
|
2004-02-16 21:21:48
|
|
|
BOKSLUTSKOMMUNIKÉ
PERIODEN 2003-01-01 -- 2003-12-31
· Årets försäljning 37,9 MSEK (46,7 MSEK)
· Årets resultat 2,3 MSEK (1,5 MSEK)
· Årets orderingång 39,1 MSEK (33,3 MSEK)
· TagMaster utvärderas i ett antal större tågprojekt i Europa och i Asien
· Kraftfull satsning inom området logistik ger betydande intresse
· Investeringar i konceptutveckling för nya informationslösningar
Försäljning och resultat
TagMaster AB når en omsättning på 37,9 MSEK (46,7 MSEK) och ett resultat om 2,3 MSEK (1,5 MSEK) vilket motsvarar 0,06 kr per aktie. Orderingången nådde 39,1 MSEK (33,3 MSEK).
Det fjärde kvartalet gav en ökad fakturering och orderingång vilket pekar på att marknaden långsamt förbättras. Vår likviditet per 31 december, 2003, var 7,7 MSEK vilket innebär att bolaget med befintligt bankkreditutrymme förfogar över 16,6 MSEK. Vid årsskiftet var
kundfordringar 6,7 MSEK och leverantörskulder 4,9 MSEK. Varulagret har beräknats till
7,6 MSEK. Per 31 december, 2003, var orderstocken värd 7,9 MSEK.
Produktförsäljning
Bolaget tillhandahåller produkter och lösningar för tillträdeskontroll av fordon, identifiering av
spårbunden trafik samt effektivisering av logistiska flöden. Intresset för RFID som en säker och effektiv identifieringsmetod ökar. TagMaster erbjuder lösningar för krävande miljöer och behov. RFID-teknologin börjar även få spridning i enklare användningsområden, bl. a. inom
dagligvaruhandel, något som förväntas ge positiva effekter för TagMaster.
Behov av ökad säkerhet har inneburit att marknaden har vuxit speciellt för tillträdeskontroll för fordon och lastbilar. För att vidga vår marknad inom detta fält har vi även inlett ett tekniskt samarbete med HID som är den största leverantören i världen för passersystem. Vi har även utarbetat ett antal nya koncept baserat på vår grundteknologi för trafikinformation, parkeringstjänster och tillståndsgivning vilka kommer att lanseras under året.
Tack vare nya affärsmöjligheter både inom spårbunden trafik och inom logistik har vi under året haft möjlighet att knyta ytterligare samarbetspartners till oss. Flera av dessa är mycket starka på sina respektive marknader.
Vår förväntan var att vi under 2003 skulle teckna ett par större leveransavtal även om vi samtidigt indikerade att dessa normalt är mycket svåra att tidsbestämma. Av olika skäl har de utvärderingar som vi deltar i blivit mer omfattande än
beräknat.
Investeringar i produkt- och produktionsutveckling har fortsatt dels för att förbättra våra
marginaler och dels för att introducera nya produkter. Vi har utvecklat en ny läsare som utöver
att registrera vagnar även kan ange tågets färdriktning samt en s.k. CombiTag som kan läsas av både TagMaster-systemet och HID- läsare (d.v.s. både långt och kort avstånd).
Framtidsutsikter
TagMaster har nu positionerat sig för fortsatt expansion inom områdena tillträdeskontroll av fordon, identifiering av spårbunden trafik samt krävande logistiklösningar. Med en förstärkt marknadsorganisation, fler och bättre produkter för dessa applikationer, större partners och
med utökade resurser inom produktutveckling kan vi på ett mer effektivt sätt möta framtida krav.
Vår teknologi är idag kostnadseffektiv och vår strävan att leverera mer kompletta lösningar
med ett allt större tjänsteinnehåll fortsätter. Vi bedömer att RFID teknologin är ett viktigt fundament i den fortsätta utvecklingen av bolaget. Marknaden för våra produkter växer vilket ger oss och våra samarbetspartners möjligheter till en långsiktig stark tillväxt.
Rapportdagar för 2004
23 april 2004 delårsrapport 04-01-01 -- 04-03-31
20 augusti 2004 halvårsrapport 04-01-01 -- 04-06-30
22 oktober 2004 delårsrapport 04-01-01 -- 04-09-30
15 februari 2005 bokslutskommuniké 04-01-01 -- 04-12-31
Ordinarie bolagsstämma kommer att avhållas den 15 juni, 2004 kl. 15.00 i Kista.
|
 |
Gexco till NGM
|
sixten
|
2004-02-16 12:13:18
|
|
|
Kommentar: man kan ju inte säga att affärsiden är klockren precis - var ser bolaget synergierna mellan affärsområdena "Gruvor & Prospektering" samt "Ägarspridning"? Men det är ju roligt att det kommer nya bolag till NGM i alla fall...
---------------
Press release:
NORDIC GROWTH MARKET NGM AB: GEXCO AB NOTERAS PÅ NGM (NGNews)
2004-02-16 12:07
Nordic Growth Market har beslutat att notera Gexco AB på NGM Equity. Första handelsdag på NGM Equity blir den 23 februari.
Gexco har två affärsområden, Gruvor & Prospektering samt Ägarspridning. Inom Gruvor & Prospektering bedriver bolaget prospektering efter bas- och ädelmetaller. Inom ägarspridning erbjuder bolaget tjänster till bolag som önskar bli noterade på börs- eller aktielista. Gexco AB var tidigare ett helägt dotterbolag till Aurex AB. I april 2003 delades Gexco ut till aktieägarna i Aurex, i samband med att Aurex AB omvandlades till TITE AB. Gexco har drygt 2700 aktieägare.
|
 |
Eftersläntrare - potential för kurslyft?
|
sixten
|
2004-02-15 15:13:27
|
|
|
Kurserna har nu rusat i många av de mindre bolagen och DI skriver på nytt i sina löpsedlar om hur heta de mindre listorna är. Det finns dock säkert en hel del bolag som investerarna har "glömt bort" av olika anledningar och där det kan finnas en ganska god kurspotential kvar. Tex kan bolagen som inofficiellt (dvs utanför Aktietorget eller NGM) kanske lätt hamna i skymundan (jämför med hur det var förr i tiden när bolagen som handlades inofficiellt flyttade till dåvarande SBI) men det kan också handla om bolag som gnetar på och inte gör så mycket väsen av sig på InvestorRelations sidan.
Skulle vara intressant att höra om panelen har några tips för bra "eftersläntrare" att satsa på? Har för egen del inga bra tips på rak hand men återkommer om jag snubblar över något...
|
 |
Re: "Merger-mania" / telekomsektorns återhämtning
|
sixten
|
2004-02-15 14:50:15
|
|
|
Ytterliggare ett bolag som är ute till försäljning är ATT wireless, USAs tredje största mobiloperatör. Det finns många spekulanter varav Vodaphone och Cingular är två av de mest troliga köparna.
Telekomsektor har för övrigt definitivt tillfrisknat - operatörernas balansräkningar har i stor utsträckning sanerats och i den mån någon behöver fylla på med pengar så finns ju åter möjligheten att gå till börsen med pengahåven. Ericsson och de andra leverantörerna har slimmat sina organisationer hårt och kommer få ganska goda marginaler när det vänder (men Ericssons marginal på 41 % från Q4 rapporten känns märkligt hög). Och 3G näten börjar så sakteliga rullas ut.
Så det blir intressant att följa den fortsatta utvecklingen inom telekomsektorn...
|
 |
Re: "Merger-mania"
|
sixten
|
2004-02-15 14:42:03
|
|
|
Även Skandia ligger helt vidöppet för uppköp. Sampo som är största ägare idag har aviserat att de vill kliva ur sitt innehav och de som tidigare varit stora ägare har redan lämnat skeppet. Vet dock ej på rak hand vilka som köpt men om det kommer ett hyfsat bud så tror jag att det finns goda möjligheter att det kan gå igenom. Och det kan nog finnas en hel del synergier för ett ev köpande bolag - dels så är ju Skandias varumärke en belastning idag så att branda om fonder och övriga produkter till det köpande bolagets varumärke skulle kunna vara intressant och dels så finns det ju alltid kostnadssynergier i form av personalnedskärningar i den här typen av affärer. Möjliga köpare skulle kunna vara en svensk bank som vill åt Skandias svenska och utländska verksamheter men även utländska intressenter som vill etablera sig starkare i norden skulle kunna vara intressanta.
|
 |
"Merger-mania"
|
Boxarn
|
2004-02-15 10:10:12
|
|
|
Fusioner verkar börja bli "hett" stoff. Efter att Comcast lagt ett fientligt bud på Disney. Läkemedelsindustrin ska enligt bedömare vara en bransch som är "mogen" för uppköp och samgåenden. Likaså banksektorn.
Det kan nog bli en intressant tid framöver i det här avseendet.
|
 |
Re: Presidentvalet i USA
|
Boxarn
|
2004-02-15 09:50:55
|
|
|
Jag både tror och hoppas att John Kerry vinner presidentvalet i höst.- I den senaste opinionsundersökningen jag såg så leder J.K. över Bush med siffrorna 52% mot 43%, en siffra som emellertid måste tas med en viss försiktighet eftersom medias uppmärksamhet under den senaste tiden varit mycket inriktad på den förstnämnde. - Men i vilket fall som helst kan vi nog vänta oss en åtstramning på det ekonomiska planet. Dock blir det svårare för Bush att ta itu med obalanserna i ekonomin. Han är uppbunden av löften om skattesänkningar. John Kerry har däremot aviserat att han kommer att avskaffa skattesänkningarna för de som tjänar mest. Det skulle inte ligga helt fel i tiden med en åtstramning om konjunkturen om ett år fått ytterligare fart. Obalanserna i den amerikanska ekonomin bör inte öka mer.
|
 |
Re: TagMaster
|
Boxarn
|
2004-02-15 09:41:13
|
|
|
Jag instämmer i berömmet till "TagMaster-nytt". Faktiskt en av de bättre genomgångarna av ett företag som gjort här på Derank.
Det skulle verkligen vara skoj om "Taggen" lyckades. Det var ett av de absolut första företagen som introducerades på IM. Som väl de flesta andra IM-företag har också TagMaster haft sina kriser. Men sedan några år verkar man jobba på rätt bra. Jag har tidigare skrivit angående företaget att jag anser att både VD och SO ger intryck av att vara kompetenta och seriösa. TagMaster tillhör ett av mina större aktieinnehav i kategorin mindre företag.
Men som det mycket riktigt påpekas så bör man inte rusa i väg i tanken och alltför optimistiskt börja inteckna framtida framgångar. Det är lätt att göra det när man läser vad företaget har på G. "TagMaster-nytt" skriver: "I Kina har TagMaster som enda leverantör valts ut för en slutlig utvärdering i ett projekt med nationell potential." Kina är en jättelik marknad. Kinas invånarantal är väl vid det här laget upp mot 1 1/2 miljard. Någonstans läste jag att nästan var fjärde människa är kines. Den snabba tillväxten i ekonomin är på väg att göra Kina till en ekonomisk stormakt. Indien anses komma att bli nästa tillväxtfenomen. Med 800 miljoner invånare så kommer landet även det att bli en enorm marknad. Det är inte utan att det vattnas i munnen.
5% av 9 miljarder utgör dock en marknad på "bara" 450 miljoner. Den marknaden kan naturligtvis komma att öka i omfattning. Men det är ändå något man bör påminna sig för att inte drabbas av en alltför stor eufori. Ett annat "aber" är att TagMasters patent - om jag inte minns fel - går ut år 2007. Innan dess bör man ha etablerat sig genom att "muta in" tillämpningar. Gör man inte det så är det inte bra.
Vad gäller börsnotering så vet jag att man på TagMaster åtminstone tidigare har varit skeptisk till en sådan. Det är bara att hoppas att man så småningom ändrar sig på den här punkten.
|
 |
Derank All Share Open 2004
|
glyssner
|
2004-02-14 19:01:16
|
|
|
1. Kylis 228 616
2. Steget före 213 984
3. PGA 189 231
4. Leksandsfan 184 046
5. Boxarn 171 855
6. Jugge 170 414
7. Krillekillen 165 147
8. EllaK 161 840
9. Sixten 136 856
10. Njurunda 135 675
11. Glyssner 135 442
12. Poike 133 324
13. JL 128 911
14. Phantom V 126 122
15. Aktiepohlman 126 115
16. Rickard 120 938
17. Prompt 120 804
18. Per Wersén 115 344
19. Mr Rockefeller 114 901
20. Joje 113 314
21. Superboy 104 365
22. Namee 101 843
23. Framfond 101 262
|
 |
NGS
|
vonk 69
|
2004-02-14 10:34:44
|
|
|
Det kan kanske vara av intresse för panelen att hålla koll på NGS kommande vecka , dels så har kursen börjat röra på sig och sedan så kommer dom med sitt bokslut den 20:e februari.
Har deras prognos slagit in så kanske de börjar visa vinst.Lågt värderade är de just nu , tycker jag iallafall.
|
 |
Tävlingen!
|
glyssner
|
2004-02-13 21:40:56
|
|
|
Resultat kommer senare i helgen. Inga större omkastningar.
|
 |
Re: Ny VD i Starbreeze
|
sixten
|
2004-02-13 16:14:35
|
|
|
Johan Kristiansson verkar ha en intressant bakgrund så det ska bli spännande att se hur detta påverkar bolaget. Det första han måste göra är ju att se till att få personalen med sig samt att omedelbart börja söka nya uppdrag för Starbreeze. Hittills har Starbreeze inte presenterat några nya uppdrag vilket känts lite oroväckande. Intressant också att Starbreeze öppnar upp för strukturaffärer. Kan tänka mig att Starbreeze skulle kunna vara intressant för ett större utländskt förlag eller spelutvecklare för att säkra upp produktionskapacitet till en realtivt billig penning. Daydream (som har varit aggresiv genom att köpa upp fd UDS) ser jag inga direkta synergier med då de också har som största utmaning att sökra uppdrag från förlagen (jag kan dock inte Daydream särskilt väl). Frågan är dock om någon är beredd att betala 55 MSEK för Starbreeze idag? Det finns ju alltid en osäkerhet när man köper ett bolag att det inte blir samma engagemang från personalen i den nya ägarstrukturen och inom spelbranschen är denna risk än mera påtaglig. Så ett råd till en eventuell köpare skulle väl vara att lägga mycket tid på att säkra personalens fortsatta engagemang och motivation och inte enbart genom att binda upp personalen kontraktsmässigt.
|
 |
Ny VD i Starbreeze
|
sixten
|
2004-02-13 15:59:24
|
|
|
Styrelsen för Starbreeze AB (publ) har beslutat att utse Johan Kristiansson till ny VD för bolaget. Tidigare VD, Nichlas Dunham, kommer att övergå till sysslor förenade med hans tidigare befattning som marknads- och försäljningschef. Johan Kristiansson har civilingenjörsexamen (MSc) med inriktning mot industriell ekonomi vid Chalmers tekniska högskola. Johan har tidigare bland annat varit VD för investmentbolaget Adera Venture Zone, projektledare på reklambyrån Forsman & Bodenfors och managementkonsult på Arthur D Little.
Pressmeddelande 2004-02-13
"Styrelsen är mycket nöjd över att ha lyckats rekrytera Johan Kristiansson till Starbreeze. Johan har den profil vi letat efter och är rätt man för att leda Starbreeze i en internationell affärsmiljö när företaget nu går in i nästa fas av sin utveckling. Fokus för Johan kommer att ligga på att fortsätta arbetet för att Starbreeze skall återgå till lönsamhet under 2004. En viktig komponent i detta är att Johan med sin bakgrund ytterligare kan stärka våra relationer med globala kunder och samtidigt låta kostnadskontroll genomsyra hela Starbreeze organisation. Styrelsen i Starbreeze har även givit mandat till Johan att identifiera tänkbara strukturaffärer. Johan har en gedigen erfarenhet och hans kompetens och ledarskap kommer att betyda mycket för företaget", säger Peter Törnquist, styrelseordförande för Starbreeze.
”Jag är glad över att ha tillfrågats och ser med entusiasm och tillförsikt fram mot att leda Starbreeze in i nästa fas av bolagets utveckling. Jag ser stora möjligheter att utveckla bolaget och stärka dess marknadsposition”, säger Johan Kristiansson, ny VD för Starbreeze.
|
 |
Re: TagMaster
|
TagMaster-nytt
|
2004-02-13 13:03:46
|
|
|
Jag kan lägga till beträffande den prognos om omsättning som jag presenterade i min analys att den baserar sig på följande resonemang:
Tillväxtsiffrorna om 25% för Parkering och 40% för övriga områden tror jag kommer direkt från VD. Det var två månader sedan nu så jag kan ha glömt hur det var, varifrån jag fick dem. Uppgifterna om att TagMaster "på sikt" skall omsätta 20% inom Parkering och 40% inom övriga områden kommer direkt från VD.
Därav har jag gjort följande beräkning. Optimistiskt har jag ansett "på sikt" som tre år. Det är en tveksam slutsats och i analysen ändrade jag sedan mina avkastningsberäkningar att gälla utifrån fyra år. Men det kan naturligtvis ta längre tid än så.
Först har jag sagt att TagMaster har 30 mkr fsg inom Parkering. Med 25% avkastning per år blir det då 60 mkr på tre år. Om detta skall vara 20% av omsättningen blir då omsättningen för övriga områden 120 mkr. Därmed blir totala omsättningen 300 mkr på tre år. När jag presenterade dessa siffror för Magnus Rehn kommenterade han spontant med att "Ja, varför inte? Kontrakten är så pass stora".
I siffrorna i analysen justerade jag ner parkeringsandelen till 20 mkr, vilket leder till en totalomsättning på 200 mkr om tre år, enligt resonemanget ovan.
Marginalerna på 15 - 20% är bara en uppskattning om hur mycket som kan vara rimligt baserat på att bruttomarginalerna är 55 - 60% och att TagMaster lägger ut så pass mycket på underleverantörer. Det ligger inga beräkningar bakom dessa siffror. Det är dock svårt att hålla högre marginaler uthålligt, 15% kändes som en rimlig kompromiss.
Dock skall man varna för konkurrenter. Men en sak som jag tyckte (återigen, med risk för att minnas fel) framgick under besöket är att hittills har inget konkurrent kunnat presentera lika bra produkter som TagMaster. Fast uppgifterna kom iofs från en utvecklingskille, om jag kommer ihåg rätt. Men det är också viktigt att komma ihåg att TagMaster arbetar inom ett mycket litet segment av marknaden (5%) där konkurrensen är mindre.
|
 |
Translink
|
LUTON
|
2004-02-13 08:59:31
|
|
|
Vet nån om Translink fortfarande existerar? Handeln tycks ha upphört, och ingen kurssättning sker. Konkurs?
|
 |
Re: TagMaster
|
sixten
|
2004-02-13 00:49:50
|
|
|
Tack för uppföljningen - låter onekligen positivt!
|
 |
Re: TagMaster
|
TagMaster-nytt
|
2004-02-13 00:12:36
|
|
|
Beträffande de order som vankats inom "Spårbunden Trafik" frågade jag naturligtvis Magnus om dessa. Hans svar var, så vitt jag kommer ihåg det, att de hade fått mycket tydliga positiva indikationer, men att det ej var "pressreleasebart".
Tetra i Köpenhamn känner jag inte till, men det är ju inte säkert att det systemet är så stort där att de behöver köra radiotrafiken över flera frekvenser. Men jag är ingen expert på sådant.
Det absolut mest intressanta var Kina, inom Spårbunden Trafik. Men exakt vad det projektet går ut på är hemligt.
IBM borde vi pratat mer om, kommer ej ihåg varför jag glömde det. Men det verkade som om det fanns fler kontakter mellan de två företagen nu jämfört med innan. Det kräver stora resurser att arbeta mot IBM; kontaktytorna blir mycket större. Ett rekryteringsbehov uttrycktes för att klara av att arbeta mot/med IBM på ett effektivt sätt.
När jag pratade med övriga personalen verkade det som om sista kvartalet förra året hade varit starkare än de tidigare kvartalen. Det sades inte rakt ut, men det var ett bestämt intryck jag fick. Om inte annat borde det leda till att fjärde kvartalet, som normalt sett är det starkaste, blir ännu starkare i år än vad som är väntat. Bland annat borde ju leveranserna till bussföretaget i Kina betyda en del.
Jag tror på ett resultat på minst 1,5 mkr, kanske 2,0 mkr. Men där är osäkerheten total. Kan lika gärna hända att resultatet stannar under 1,0 mkr.
En ketchupeffekt kan inte uteslutas. Det är synd att TagMaster är noterat på Bequoted. Hade de åtminstone varit på Aktietorget hade det ju kunnat vara någon fart.
|
 |
Re: Presidentvalet i USA
|
sixten
|
2004-02-13 00:08:44
|
|
|
På http://www.drudgereport.com/mattjk1.htm kan ni läsa mer om anklagelserna. Tydligen avslöjade detta bolag/webbsida även Lewinsky-affären...
|