 |
Re: Alla IM bolag har inte misslyckats
|
Boxarn
|
2003-09-06 14:26:46
|
|
|
Nej, alla IM-bolag kanske inte har misslyckats, men det är svårt att plocka fram någon riktig succé bland dem.
Hur som helst! I vilket fall som helst skriver i alla fall media om dessa företag då och då. I veckans nummer av Affärsvärlden får Cashguard en tvåspaltare där samarbetet med PSI tas upp. Artikeln antyder att samarbetet mellan de båda bolagen kommer att förstärkas.
|
 |
Re: Märklig uppgång på börsen
|
krillekillen
|
2003-09-06 13:56:23
|
|
|
även jag har slutat att läsa mr rockefellers inlägg...
|
 |
TagMaster
|
Boxarn
|
2003-09-06 13:43:03
|
|
|
Jag upptäcker just att företaget kom med en pressrelease i måndags, där man tillkännager ett samarbete med ett företag som ingår i Assa Abloy. Man skriver också att den första produkten som resulterat från detta samarbete kommer att lanseras inom kort.
Jag tycker det här är litet sensationellt och blir litet förvånad över att inte någon på Derank kommenterat det.
|
 |
Re: Märklig uppgång på börsen
|
Marie
|
2003-09-06 10:57:44
|
|
|
PS. Inte ens Warren Buffett kan säga nått säkert om framtiden (om nu nån skulle ha fått för sig det)
|
 |
Re: Märklig uppgång på börsen
|
Marie
|
2003-09-06 10:55:30
|
|
|
Ska och ska, kommer att och kommer att. Kanske på sin plats med lite mer ödmjukhet MrRockefeller och erkänna att dina prognoser varit käpprätt åt fanders. Vad vet Du och jag om framtiden?? Inte ett jota.
Kanske LME står i 50kr och dollarn i 10kr om två år, lika gärna som nått annat. Tro INTE att Du - lika lite som nån annan - kan veta nått om morgondagen.
Ursäkta om jag tar i lite, men du har hela tiden hårdnackat hävdat att dollarn ska sjunka och börserna ska sjunka medan det blivit precis tvärtom.
Tack för ordet.
|
 |
Re: Speldjävulen
|
KYLIS
|
2003-09-06 09:55:58
|
|
|
Ärligt talat så vet jag inta än idag vad orsaken till hyprallyt i konsulterna var mer än att dom just var konsulter och att allt som förknipades med dom skulle åka upp till skyarna, jag har ju tidigare själv spekulerat i att det kan finnas vinnare både på kort sikt och lång sikt i konsulter om vi går med i nuvarande omröstning till EMU/Euron och att det av den anledningen skulle kunna bli glädjerallyn. Nu har vi samma spekulationsbubbla i enskilda aktier igen, men ta inte miste på att den era dom förväntade sig under 1999-2000 nu defacto faktiskt är på väg att infinna sig (om man får gå händelserna lite i förväg) Sen ska man göra skillnad på aktier såsom ex Netinsight Obducat eller Switchcore som kan bli vinnare har "något" dvs en teknik som kanske många inte valt att implementera och av olika skäl inte bekostat men som nu uppenbarligen (för jag tror Intels uppgradering av prognos x2 tyder på att det kommer bli fart på marknaden) det kan bli snurr på och då kan extrema vinnare ex hittas bland de 3 ovan nämnda för det som tidigare varit ströorder kan nu komma snabbt till volymorder.
Sen sålde jag förvisso Framfab för tidigt, men det är i alla fall en sak jag lärt mig och det är att har man satt upp ett vinstmål och kan känna sig nöjd med den affären (och i affärsavslutets ögonblick gör man det) så är det en bra affär och något positivt man skall ta sig. Dessvärre det som många gör fel här och hamnar i en fälla är att dom då börjar jaga aktien igen och allt som oftast köper på den högsta nivån och sen då aktien backar fortsätter att snitta ner sig. Det är här småsparare bränner sig.
|
 |
TagMaster och Cellpoint
|
Boxarn
|
2003-09-06 09:07:49
|
|
|
Läs artikel under rubriken
Trafikskatt kan bli lyft för IT-branschen
på www.competencepress.com !
TagMaster och Cellpoint nämns i artikeln som exempel på företag som skulle kunna tjäna pengar på trafikskatter.
|
 |
Aros Quality Group
|
Boxarn
|
2003-09-06 09:01:51
|
|
|
Kommentarer till intervjun upp till höger? Var det inte "Mr Rockefeller" som rekommenderade aktien för något halvår sedan eller så?
|
 |
Speldjävulen
|
Boxarn
|
2003-09-06 08:55:10
|
|
|
Den onde själv verkar ha gripit tag i sinnena hos vissa av marknadens aktörer. Gissningsvis mest hos småsparande privatpersoner.
"SäkerPåSinSak" är inne på att det vi upplevt de 3 senaste åren åtminstone i någon mån lärt investerarna en läxa. "KYLIS" verkar tvivla på det. Själv trodde jag i min enfald att näsbrännan man fått skulle göra sig påmind litet mer och litet längre än t.o.m. "SPSS" verkar tro, alternativt ha trott. Men jag ha tydligen underskattat både förmågan att glömma och den spekulativa girigheten. Ja, t.o.m. "KYLIS" verkar ha underskattat den. Han sålde ju Framfab på 50 öre. I onsdags steg den till och med vid ett tillfälle till 84 öre.
I enskilda aktier är säkert värderingarna uppåt väggarna. - Det skulle vara belysande att veta vad varje anställd t.ex. i Framfab uppgår till räknat utifrån det totala marknadsvärdet på företaget. Liksom "Mr Rockefeller" ställer jag mig också tveksam till att Ericsson skulle vara värt 230 miljarder. Jag tror det företagets "comeback" kan bli besvärlig, men hoppas givetvis på det motsatta, då Ericsson har stor betydelse för svenskt näringsliv, både direkt och indirekt. - Men det kanske ändå finns visst fog för optimism. Jag tror inte man ska underskatta kraften i den revolution som IT och Internet medfört/kommer att medföra. Det kan faktiskt vara så att denna revolution under och genom den nedgångsperiod som följde i spåren på excesserna något har dolts, och att när vi nu går in i ett annat marknadsläge får se potentialen i den blomma ut i full kraft. Vilket också kan få en katapultartad effekt på vissa företag och dess aktier.
|
 |
Märklig uppgång på börsen
|
Mr Rockefeller
|
2003-09-05 21:50:16
|
|
|
Ericsson värderas till över 200 mdkr, vilket givetvis är alldeles för mycket. Även med ett p/e-tal på höga 20 måste de tjäna 10 mdkr efter skatt (just nu tjänar de inget) plus att en del av de närmaste vinsterna skall användas till att återställa det egna kapitalet. De säljer för 100 mdkr. Ericssonaktien är värd 7 -8 kr.
Hela börsen har gått upp för mycket och vi lär få se en rejäl korrigering framöver, men när den kommer är svårt att veta.
Jag var i Norge precis och där trodde en insatt person att S&P skulle ner med 30% närmaste halvåret och han uteslöt inte en halvering på sikt. Han menade att när hushållen i USA slutar låna kommer smällen.
Alla som är insatta vet att dollarn ska ner, framför allt mot de asiatiska valutorna, men även mot europa. En sänkt dollar sänker många svenska företags resultat rejält. Jag är minst sagt förvånad över börsens uppgång, men det är ju bara att sitta still och vänta på den rejäla nedgång som måste komma.
I våras när börsen stod som lägst presenterade Warren Buffett sin helårsrapport för Berkshire Hathaway, där han skrev att han hade (redan då) svårt att hitta aktier som han ens kunde känna ett milt intresse för. Sedan dess har börsen stigit rejält. Det är fel!
Men när nedgången tar fart igen kan man inte veta något om. Det kanske dröjer till 2005.
|
 |
Re: Parisab
|
Mr Rockefeller
|
2003-09-05 21:39:50
|
|
|
Parisabs orderstock var redan innan tillräcklig för att visa en fin vinst för 2003. Resultatet för halvår 1 var inte så lysande, men vi vet inte hur mycket av leveranserna som återstår att resultatavräkna.
Jag tror resultatet för Q3 blir bättre och att resultatet för helåret blir riktigt bra, beroende på om de hinner resultatavräkna Moelven eller inte.
Glädande är den fina eftermarknadsförsäljningen på 750.000 i månad (fina marginaler) och den hyfsade offertstocken.
Parisabaktien skall upp en bit, men det lär dröja tills resultatesiffrorna kommer in.
|
 |
Re: Ericsson
|
Kalle Anka
|
2003-09-05 21:11:22
|
|
|
Stämmer!
Vid Q2-rapporten (tror jag) så fanns det 57.000 anställda och det ska ner till 47.000 under 2004. Så 10.000 ska bort, varav ca. hälften i år. (Med reservation för mina ev. minnesluckor).
Suck...! När man äntligen kunde börja arbeta utan några uppsägningar hänga som tunga moln över sig...
Ja, ja sånt é livet.
Mvh.
|
 |
NGM
|
Gamblern
|
2003-09-05 10:17:18
|
|
|
95.000 köp på 60 öre. Köptrycket i aktien har successivt byggts upp.
|
 |
Re: Demoskop
|
Jodå
|
2003-09-04 14:54:30
|
|
|
Jo, 51+37 blir sällan 100. Så rätt så rätt.
Om du dock tittar riktigt, riktigt noga MM..;)..så ser du att det inte gör så mkt även om alla "osäkra" väljare (=12%) i TEMO's undersökning röstar JA...man får ändock enbart ihop 49%. Gör ju ingen JA-sägare glad...lr vad säger du.. ;)
Men det var inte alls det som var min mening med inlägget givetvis...trodde ironin skulle vara uppenbar.
Det handlar givetvis om att dessa oändliga undersökningar ej har ngt enskilt värde alls. Läggs dom ihop och undersöks tillsammans kanske man kan få en tämligen rättfärdigande bild. Kanske alltså. Men en och en är det bara som papperskorgsutfyllnad dom fyller ngn funktion.
VH
|
 |
Re: Demoskop
|
MiljöMagnus
|
2003-09-04 13:13:41
|
|
|
Om du syftar på summan som inte blir 100%, så stämmer det säkert.
Antalet osäkra väljare som inte tagit ställning än lär vara rätt stor.
MM som ska rösta JA!!!!!!!!
|
 |
Re: Demoskop
|
Jodå
|
2003-09-04 08:47:02
|
|
|
Är det verkligen så? ;)
TEMO igår:
Nej: 51%
Ja: 37%
VH
|
 |
Re: Parisab
|
-Hunger-
|
2003-09-03 19:23:40
|
|
|
Intäkterna för 2003 är väl redan säkrade med tidigare befintliga ordrar? De borde ju visa vinst med befintlig orderbok + eftermarknads fsg.
Är det någon som vet ungefär hur mycket de får för en Catech 1000 i försäljningsvärde?
|
 |
Re: Parisab
|
Framfond
|
2003-09-03 18:18:58
|
|
|
Då är bolagets intäkter säkrade ett halvår framåt sisådär.
Dags att kursen för upp börsvärdet över 10 Mille
|
 |
Re: NGM
|
Gamblern
|
2003-09-03 17:00:01
|
|
|
0,69 KÖP; 0,75 SÄLJ
Det är något lurt.
|
 |
Re: NGM
|
KYLIS
|
2003-09-03 16:56:03
|
|
|
JP nordiska som inbördes gjorde en affär med 972 000 aktier, därav omsättningen men inte lyftet.
|
 |
Re: NGM
|
SäkerPåSinSak
|
2003-09-03 15:27:51
|
|
|
Ja det är ovanligt mycket omsatta, men vad är skumt med att aktien inte stiger trots stor omsättning???
|
 |
Ericsson
|
Gamblern
|
2003-09-03 14:54:01
|
|
|
1.740 tjänstemän varslas, varav 1.340 i Sthlm. Tufft!
Är det varsel som var bestämda redan tidigare?
|
 |
Demoskop
|
Gamblern
|
2003-09-03 14:52:54
|
|
|
Nej till euron: 44%
Ja till euron: 39%
Ja knappar in.
|
 |
Re: NGM
|
Gamblern
|
2003-09-03 14:51:30
|
|
|
Antalet!
|
 |
Re: NGM
|
SäkerPåSinSak
|
2003-09-03 14:50:51
|
|
|
Och vad är det för skumt med det då????
|
 |
NGM
|
Gamblern
|
2003-09-03 14:38:50
|
|
|
Helskumt! Enligt aktielistan har nästan 1 miljon aktier handlats. Utan att aktien stigit!
|
 |
Parisab
|
Mr Rockefeller
|
2003-09-03 14:14:31
|
|
|
PARISAB: MOELVEN LÄGGER ORDER PÅ PARISAB
Parisab AB (publ) har erhållit en ny order för ett Catech 1000 kantningssystem. Beställare är Moelven Österdalsbruket AS och leveransen skall ske i årsskiftet 2003/2004.
Moelven driver cirka femton sågverk i Norge och Sverige och är därmed en av Nordens största sågverksoperatörer.
- Beställningen är mycket glädjande och kan betecknas som strategisk för Parisab, säger VD Rolf Tedestedt.
|
 |
Re: Minnet sviktar?
|
KYLIS
|
2003-09-03 09:54:12
|
|
|
Nocom gjorde mycket riktigt en botten vid 4,50, nu bör den ha stora förutsättningar att göra en ny resa, men förvisso vilka verkar inte det! det är hausse
|
 |
Retas lite bara.
|
Joje
|
2003-09-02 15:54:15
|
|
|
Nu far jag på semester i två häliga veckor
önskar alla lycka till med placeringarna. För nu lämnar jag det till er!"att göra BRA affärer."
|
 |
Re: Minnet sviktar?
|
KYLIS
|
2003-09-02 12:43:21
|
|
|
Nu gör jag Joje en tjänst och köpte lite Nocom ;-) som idag backar och det bara positivt i det långa perspektivet. Även kortsiktigt översåld samtidigt som
dess 10 dagars medelvärde inom kort
skall ha hunnit ifatt kursen. Målkurs 6 kr (mer än så får den ju inte gå då joje i stort sett mosar oss ;-)
|
 |
Re: Minnet sviktar?
|
SäkerPåSinSak
|
2003-09-02 12:15:30
|
|
|
Jo jag håller med dig i att människan är girig och spekulativt lagd. Men som sagt.....om det blir så extremt som det var för 3år sedan får väl tiden utvisa.
Om inte annat bevisades det att aktier faktiskt kan sjunka också, och det mycket kraftigt.
Borde rimligen få en och annan att tänka i banor som "inga träd växer till himlen" etc.
Jaja, tiden får utvisa hur det blir.
Grattis till vinsten på Framfab!!
|
 |
Re: Minnet sviktar?
|
KYLIS
|
2003-09-02 11:48:20
|
|
|
Tillkännages att jag köpte Framfab på 0,34 sålde ca 24 h senare på 0,50, men nu står den 3 h senare i 0,58 surt sa räven men man fick nöja sig med det lilla dvs +47% Åter till soparna, det kan finnas fynd som marknaden vill ta tag i :-))
|
 |
Re: Minnet sviktar?
|
KYLIS
|
2003-09-02 11:40:45
|
|
|
Jag tror förvisso du har fel då jag anser människan spekulativ i sin natur och där det psykologiska suget efter något som någon annan tjänar stora pengar på blir gemen sak dvs alla vill tjäna pengar på detta och då förlitar man sig ibland på sk råd eller så handlar man ovetande. Det är när man går till granngränsen och snackar aktieaffärer som det börjar ta för stora proportioner där man skryter om sina bravader och 25-30% uppgångar över dan, där är vi ej än men som sagt vi är extremister i det aveende då spel och dobbel kan slå fnurra på den etik och de regler man satt upp för sitt spel. Vi glömmer således väldigt lätt, till försvar för nuvarnade uppgång så tror jag faktiskt att marknaden är mogen för det elektroniska intåget och det kommer finnas fog för euforiska uppgångar i enskilda aktier. Detta sagt på sikt och då de bevisligen börjar visa att det går att göra vinster inom segmentet kommer led till nya spekulationer om framtida vinster och då är vi där igen, ovetandes eller inte så kanske det då är befogat då investeringarna börjar bära frukt, sent om sider.
|
 |
Re: Minnet sviktar?
|
SäkerPåSinSak
|
2003-09-02 11:29:18
|
|
|
Ja det är ordentligt drag nu, men det är lååångt kvar tills vi kan jämföra med 99-2000.
Glöm inte att uppgången är från extremt låga nivåer och då blir det lätt extrema rörelser. Men jag står fast vid vad jag tidigare sagt=jag tror att gemeneman lärt sig NÅTT från historien varför vi inte lär uppleva nått liknande (som 99-2000) på mycket läääänge.
|
 |
Minnet sviktar?
|
KYLIS
|
2003-09-02 10:51:40
|
|
|
De som sade att vi inte kommer gå i samma fälla har nog dom senaste dagarna haft kapitalt fel, se på ex Framfab Aspiro Mandator som har en euforisk uppgång utan att på något sätt backa upp det resultatmässigt.
Positivt att investerarna är tillbaka men frågan är om man är ute efter spel och d.. skall satsa slantarna i Boss media eller Bingolotto, men det är klart Bingolotto verkar ju bli en flopp så det är väl den kategorin som är inne och spekulerar ;-)). Intressant fenomen som för den förutseende ger stora förtjänster.
Senaste undersökningen (EMU/euro) gav förresten 49% Nej och 39% Ja, det kan bli hård kamp in i kaklet trots dess siffror. Tror Ja inom kort (dagar) har drygt 40% och som man i TA säger så är det psykologiskt viktigt och trenden pekar då upp vilket skulle innebära ner för Nej-sidan, detta bara sagt som lite kuriosa och att det pekar mot att det blir extremt jämt i valet (tror undertecknad).
|
 |
Daydream köper UDS
|
Poike
|
2003-09-01 23:47:34
|
|
|
Daydream har skrivit ett Letter of Intent avseende ett förvärv av UDS. Köpet, som skall ske med egna aktier, är villkorat av att en extra bolagsstämma i Daydream den 29/9 godkänner affären.
"Förvärvet av UDS tillför Daydream ett antal intressanta spelprojekt i olika utvecklingsfaser vilket ger oss kritisk massa och gör att hävstångseffekten på vår nya affärsmodell kommer tidigare. Vår säljförmåga och vår kompetens inom produktionsstyrning kan direkt appliceras på UDS’s projektportfölj", säger Daydreams styrelseordförande Gunnar Nilsson.
"Detta samgående tillför UDS betydande säljkraft och kompetens inom produktionsstyrning vilket ger oss bättre möjligheter att kapitalisera på vår produktportfölj och långa erfarenhet av spelutveckling" säger Staffan Samuelson styrelseordförande i UDS.
Förvärvet föreslås ske genom emittering av 1.199.070 b-aktier i Daydream varefter Daydreams nuvarande ägare kommer att kontrollera drygt 50 % av kapitalet. Affären är villkorad av en due diligence av UDS, samt att förvärvet godkänns vid en extra bolagsstämma i Daydream den 29 september 2003.
Historia
Daydreams nuvarande VD Peter Zetterberg var med och grundade UDS 1993. Han lämnade företaget i slutet av 2002 och startade Twine tillsammans med TA Capital. Peter Zetterberg ville bedriva spelproduktion på ett sätt som mer liknar filmbranschen. Twine skulle sköta säljprocessen och projektledningen. Själva produktionen, dvs den personalintensiva och kostsamma delen, skulle läggas ut på andra företag. Några månader efter Twines grundande tog Zetterberg och TA Capital över den kraschade spelutvecklaren Daydream. Allting som Daydream innehöll rensades bort och fylldes med Zetterberg och hans idé. Det man köpt var en börsplattform som ger möjlighet att ta in pengar från marknaden samt möjligheten att kunna förvärva företag med egna aktier som betalning. De möjligheterna använder nu Zetterberg när han köper det företag han en gång var med att grunda.
UDS idag och imorgon
Redan innan Zetterberg lämnade UDS hade nedbantningen av företaget påbörjats och den har sedan fortsatt. I dagsläget har UDS endast drygt 30 anställda. Vad som händer med UDS i framtiden är dock ovisst. När Dagens Industri pratar med Gunnar Nilsson på Daydream säger han nämligen att personalen kan komma att sägas upp och att de sedan erbjuds att arbeta vidare med spelprojekt som underleverantörer. "Daydream har en affärsmodell som bygger på outsourcing fullt upp", säger Gunnar Nilsson till DI.
Vad Daydream och UDS får ut av affären
- Daydream får flera varumärken och koncept.
- Daydream får ett par pågående projekt samt det färdiga spelet Futurama som lanseras i dagarna.
- Daydream får fler förlagskontakter.
- Daydream får en hel utvecklingsstudio som redan slimmats. Vilken möjligen görs om till underleverantör.
- Daydream får en omsättning.
- UDS ägare blir av med en huvudvärk.
- UDS ägare får betalt i aktier och slipper därför se svart på vitt att investeringarna inte var lyckade.
|
 |
Re: Alla IM bolag har inte misslyckats
|
Jimmie
|
2003-09-01 08:58:40
|
|
|
fortsättning...
Glycorex hankar sig fram fortfarande, och vad jag förstår har inte stött på några större motgångar. NGM, gamla IM, finns ju kvar och visar kanske snart noll resultat (redan?)
|
 |
Re: Alla IM bolag har inte misslyckats
|
Jimmie
|
2003-09-01 08:54:26
|
|
|
Gamla goda Flying Enterprise! Tagmaster är väl inte helt misslyckat heller.
Arcam ser ut att ha tagit sig igenom sin utvecklingsperiod och kan, fortfarande, tänkas bli riktigt stort. Sbt skulle fortfarande kunna bli en hit, och får nu chansen att visa vad de kan med lite pengar i kassan.
Paris går det hyggligt för. Biogaia följer jag inte men de har väl en hygglig omsättning och är noterade på O-listan (?). Obducat har ju ett ganska högt börsvärde (ca 180 mkr), om det nu skulle betecknas som något positivt...
|
 |
Re: Alla IM bolag har inte misslyckats
|
zanetti6
|
2003-08-31 22:33:21
|
|
|
Vad står IM för??
|
 |
Alla IM bolag har inte misslyckats
|
-Hunger-
|
2003-08-31 20:32:43
|
|
|
Försökte komma på bolag som inte misslyckats från IM och kom på följande:
New Wave (växt, överlevt, ny lista)
Cash Guard (växt, överlevt,ny lista)
Flygbolaget (har glömt namnet, gick med vinst och blev uppköpt)
Alltså har vi minst 3 lyckade bolag, massor som hankar fram och några konkurser. (Om jag inte har blandat ihop IM och SBI för något bolag)
Vore jättetacksam om någon någongång orkade gräva lite och göra en uppställning.
|