 |
Re: EMU kan få fart på affärerna!
|
Jodå
|
2003-08-24 00:52:50
|
|
|
Visst kommer "efter-valet-vaken" få fart på affärerna.
Grejen är väl så här:
Blir det JA i omröstningen kommer många (tänk framförallt på banker, låneinstitut, mäklare etc) investera stora summor på att "euro"-anpassa sin verksamhet.
Blir det NEJ, kommer antagligen(med MKT stor sannolikhet, anledning framförs nedan) samma totalsumma investeras i andra ändamål.
Helt enkelt är det så att väldigt många företag/institut håller igen med investeringar fram till man vet hur bäst man skall distribuera dessa (dvs EFTER folkomröstningen om införandet av Euro lr ej).
Slutsats: Vare sig det blir Ja lr NEj i omröstningen så komkmer STORA summor sättas i omrörelse. Detta pga att man hållit tillbaka med investeringar för att veta hur bäst dessa kommer till nytta. Enkelt egentligen,..och framförallt förnuftigt.
Det skulle, för undertecknad, vara ganska intressant att veta hur skribenterna på Derank kommer att rösta i frågan om euron. Givetvis är det en högst personlig fråga som man på intet sätt behöver svara på.
Undertecknad kommer rösta NEJ. Detta pga av flera olika anledningar. Inte minst att vi är just olika. Vill andra på siten dela med sig av sina tankar o åsikter i frågan? Det är ju av HÖGSTA VIKT för våra bolag inför framtiden hur det blir. JA lr NEJ till Euron. Det är alltså frågan.
VH
|
 |
EMU-oddset
|
KYLIS
|
2003-08-23 21:33:15
|
|
|
Vadslagningsfirmor tror på euro-nej.
Det är inte bara opinionsmätningarna som tyder på att det kommer bli ett nej i EMU-folkomröstningen om tre veckor. Också vadslagningsfirmorna blir allt mer övertygade om att svenskarna kommer säga nej. Många av bolagen har sänkt oddsen för ett nej de senaste veckorna. Unibet har odds 2,3 för ett ja, 1,5 för ett nej. Liknande siffror hos Ladbrokes och Expekt.
Jag tror man satsar en slant på ett JA i alla fall mot vad expertisen säger, tror det kommer bli extremt jämt men att "apparaten" till ja-sidans fördel kommer fälla slutligt avgörande.
|
 |
EMU kan få fart på affärerna!
|
KYLIS
|
2003-08-23 21:28:34
|
|
|
Lästa en kommentar från Sigmas VD.
En uppgång i branschen kommer, även om den troligen inte blir lika kraftfull som under 1990-talet. Det finns flera drivkrafter för en uppgång. Inom offentlig förvaltning kommer större krav att vara tillgänglig för medborgarna dygnet runt.
Samtidigt sker en stor, naturlig personalavgång om några år när många ska pensioneras inom förvaltningarna. IT-systemen kommer att bli allt viktigare under dessa förutsättningar. EMU-omröstningen och ett eventuellt ja till inträde i EMU kommer också att driva behoven att anpassa olika IT-system. Delvis genom direkta effekter vid eurokonvertering men också baserat på vår erfarenhet som säger att många kundföretag passar på att se över andra system vid samma tillfälle. Redan nu behöver företagen påbörja studier av effekter av ett inträde i EMU för att vara förberedda.
Slut citat: Ja och det intressanta då, det är att dom lämnar prognoser som förutsätter att vi säger nej till inträde i EMU! Så det kan bli en rätt intressant utveckling i aktier bla Sigma som redan nu är mycket lågt värderat sett till bransch speciellt som dom vänder trenden. Så om man i nästa SIFO-undersökning ser ytterligare tecken på att JA-sidan knapprar in så kan det nog börja röra på sig rejält. Jag tror på en knapp vinst för Ja-sidan oavsett vad vi idag har för preliminära resultat som säger att Nej vinner, Ja-sidan har en hel apparat (skillnad stor mellan ja-nej)igång och den kommer nog övertyga många ovissa sistaminutenväljare.
|
 |
Viktig fråga om NordNet
|
Lelle
|
2003-08-23 16:37:20
|
|
|
Ang. SBT TR.
Nordnet har sista teckning och inbetalningsdag 31 aug 2003.
MEN enligt prostectet är sista inbetalningsdag 5 sep 2003.
Fråga1: Kan NordNet den 1 sep 2003, ta alla av depåkunder ej tecknade SBT TR och själv teckna sig för köp av dessa?
Handel med SBT TR t.o.m. den 2 sep 2003.
Fråga2: Kan NordNet den 3 sep 2003, ta alla av depåkunder ej tecknade SBT TR och själv sälja dessa till exempelvis Mangold eller till klient hos Mangold FondKommission AB?
|
 |
Dollarn
|
Boxarn
|
2003-08-23 16:08:15
|
|
|
Trots prognoser om att dollarn - på grund av obalanser i den amerikanska ekonomin - skulle fortsätta att sjunka kraftigt gentemot euron, så har det omvända blivit fallet. I går nådde dollarn den högsta nivån på 4 månader.
Gentemot kronan så förutspåddes av vissa en nedgång till 5-6 kronor. Men kursen vände i stället på 7,60- nivån (har jag för mig) och ligger nu kring 8,50.
Det är den bedrövliga ekonomiska tillväxten i Europa och allt starkare siffror från USA som ligger bakom den här utvecklingen. Men om tillväxten i Europa kommer igång - vilket dock är osäkert med tanke på politikernas ovilja att genomföra nödvändiga strukturella reformer - så kan nog dollarns återtåg ta sin början igen.
|
 |
Re: Ericson
|
Boxarn
|
2003-08-23 15:57:07
|
|
|
Tack EllaK!
Jag vet inte om det anses "tillåtet" att räkna så här, men vi kan ändå konstatera att den som ägde en aktie vid nyemissionen, och deltog i den, nu har två aktier värda sammanlagt 26 kronor efter senaste betalkurs. Om vi drar bort vad vår tänkte aktieägare betalade för den nya aktien, 3,80 kronor, så kan man, om man tänjer litet på resonemanget, säga att den ursprungliga aktien nu står i en kurs på 22,20 kr.
Det var min lilla räkneövning.
|
 |
Ericson
|
EllaK.
|
2003-08-23 15:50:59
|
|
|
Emissionskursen var 3.80
|
 |
Ericsson
|
Boxarn
|
2003-08-23 14:59:22
|
|
|
Vad var emissionskursen? Var den 3,60? Jag behöver uppgiften för en liten räkneövning.
|
 |
Livbolagen
|
Boxarn
|
2003-08-23 13:55:07
|
|
|
I veckans Afv finns en artikel om en grupp namnkunniga livsförsäkringssparare som tänker dra livförsäkringsbolagen inför domstol. Jag tycker inte att det är obefogat. Vem minns inte hur Skandia i en internaffär mellan sakförsäkringsbolaget och livbolaget sålde/köpte fastigheten/huvudkontoret på Sveavägen under fastighetskrisen kring 1990, en affär där många menade att livförsäkringstagarna "blåstes" för att sakförsäkringsbolaget skulle kunna uppvisa bättre siffror.
|
 |
Corporate Finance
|
Boxarn
|
2003-08-23 13:28:40
|
|
|
På tal om Carnegie! Jag tror att det snart kan vara dags med en ökad aktivitet på "corporate finance"-fronten. Stigande aktiekurser talar för det. Vi kan nog förvänta oss att ett ökat antal företag aviserar nyemissioner.
|
 |
Insiders
|
Boxarn
|
2003-08-23 13:26:23
|
|
|
Jag ser att Jim Liebel, en av de ursprungliga huvudägarna (amerikan och verksam i Kalifornien) har sålt litet aktier. Om jag inte minns fel så har det här hänt vid tidigare tillfällen. Är det någon som känner till hur det går för det gamla IM-bolaget Glycorex? Det var längesedan jag tog del av några nyheter från detta företag.
Dessutom så fortsätter insiders att sälja i Carnegie. Vad nu det kan betyda. Kanske det kan vara någon tröst för "KYLIS". Eller också är det så att man även här drar marknaden vid näsan genom att man har bättre information om Carnegies utveckling.
|
 |
Optovent
|
Boxarn
|
2003-08-23 13:03:15
|
|
|
Det ser ut som det bara vara en lycksökare som lade bud på företaget. Mycket tveksamt om det kommer till stånd en affär. Se pressmeddelandet!
|
 |
Re: Derank All Share Open
|
Boxarn
|
2003-08-23 10:14:53
|
|
|
Uppgångar sedan årsskiftet:
SAX.............20,5%
OMX.............21.1%
DERANK..........21.3%
Kommentar: Vi har således lyckats sega oss förbi. Kanske är det så - trots vad jag skrev tidigare i dag - att småbolagen har börjat röra på sig i jämförelse med de större bolagens aktier.
|
 |
Derank All Share Open
|
glyssner
|
2003-08-23 09:54:17
|
|
|
1. Kylis 15864 (14823) 2.
2. Joje 14853 (12559) 4.
3. Glyssner 14748 (14993) 1.
4. Mr Rock. 13574 (13402) 3.
5. Boxarn 12088 (11249) 5.
6. Sixten 11649 (11165) 6.
7. Axel 10489 (10331 7.
8. Framfond 10039 (9481) 8.
-----------------------------------
9. Krillek. 9049 (9356) 9.
10. Njurunda 8913 (8297) 10.
|
 |
DI
|
Boxarn
|
2003-08-23 09:02:46
|
|
|
I gårdagens DI finns en stort uppslagen artikel - plus megabild av den intervjuade valutahandlaren - där den senare uttalar sig för att Sverige ska vänta med att gå över till euron. Tacka tusan för det! Hur naiv får man vara? Valutahandlaren har naturligtvis ett egenintresse av att Sverige behåller sina valuta. I annat fall slås ju fötterna undan på den intervjuade eftersom han är chef för Deutsche Banks handel med svenska kronor.
|
 |
Re: Stora drar små medelstora stampar
|
Boxarn
|
2003-08-23 08:48:40
|
|
|
Jag är också av den uppfattningen att marknaden så småningom i högre grad kommer att börja snegla mot mindre bolags aktier. Men jag har blivit litet mindre optimistisk i det här hänseendet. Alltför många har bränt sig på småbolag, och då i synnerhet så kallade förhoppningsbolag. Och så länge kurvan pekar uppåt för större bolags aktier så tror jag det kan dröja. Jag hoppas dock att jag får fel. Jag tänker bl.a. på aktietävlingen. :-)
|
 |
Re: NGM
|
Boxarn
|
2003-08-23 08:44:54
|
|
|
Av vem har Ulf Cederin köpt? Jag har inte någon ägarförteckning tillgänglig men min minnesbild är att det inte finns någon annan än Björn Nordstrand/Univits som innehar A-aktier. Varför har man valt att sälja? Jag blir faktiskt litet fundersam. Det är väl inte så att Ulf Cederin - med hjälp av uppbackare - planerar att lägga ett bud på företaget? Det vore ytterst beklagligt i så fall. Det skulle ge många som varit med i vått och torrt och upplevt sju sorger och åtta bedrövelser med NGM och dess föregångare en "knäck". Många skulle bli än mer tveksamma att köpa aktier i små bolag. Jag skulle vara en av dessa.
|
 |
Re: Ngm
|
Boxarn
|
2003-08-23 07:44:46
|
|
|
www.ngm.se
|
 |
Ngm
|
Lordberg
|
2003-08-23 07:15:51
|
|
|
Hej
en liten dum fråga, men varifrån hämtar ni kursuppgifterna för NGM. Skulle vara kul att följa då jag nyligen köpte ett antal aktier för 0.2
|
 |
Re: NGM
|
Mandel
|
2003-08-22 18:22:24
|
|
|
Nu vill jag inte låta negativ igen, men "säkert" skriver du glyssner.
Vad har du för belägg för det? Trots allt så krävs det inga enorma summor för att "köra" en kurs på listan när det gäller dom flesta bolagen. Hoppas dock att du har rätt, men känner mig långt ifrån säker. Kanhända för att jag är för luttrad vid det här laget.
|
 |
NGM:s VD har köpt 100.000 aktier
|
Affekaffe
|
2003-08-22 17:49:58
|
|
|
Nedan syns orsaken till dagens kursrusning i NGM, dagens insiderlista från Finansinspektionen (www.fi.se). Ulf Cederin har köpt 100.000 st A-aktier. Han har alltså köpt av någon inom bolaget som ville sälja och alltså inte köpt över NGM-börsen. Hur mycket insyn säljaren hade den 19:e augusti vet vi ej och ej heller aktiekursen för köpet, därmed är det svårbedömt om detta motiverar dagens kursuppgång.
NORDIC GROWTH MARKET NGM HOLDING AB
Anmälare, befattning
CEDERIN, ULF, VD , VD dotterbolag
Innehavare, Ändringens art, Typ, Datum, Ökning/Minskning
Eget, Köp, Aktie A, 2003-08-19, +100.000 st
|
 |
NEO dammsuger i Oxygene
|
Affekaffe
|
2003-08-22 17:25:09
|
|
|
Den senaste timmen har fondkommissionären NEO varit ensam på köpsidan i Oxygene. Undrar varför? Är det någon som hört nått?
Kanske snart ett nytt ryck uppåt på gång så att man skall gå in igen. Stödet kring 80 kr verkar stabilt eftersom det var på den nivån som Nyemissionen sattes.
|
 |
Re: NGM
|
Affekaffe
|
2003-08-22 17:22:30
|
|
|
Idag passerar omsättningen 2 miljoner på NGM. Inte så mycket men omsättningsökningen visar att botten är nådd och roligare tider stundar. Den kraftiga uppgången idag tyder på att något är på gång. Nästan 50% uppgång på en dag är för mycket för att vara ett rykte. Insiderläcka är mest troligt. Kul är det i alla fall. Vi är nog många som väntat i snart två år på NGM återställning av aktiekursen. Härligt att vara break-even igen :-)
Kanske har ett datum för start av kvällhandel fastställts eller kanske har NGM fått tillstånd att bedriva handel med aktierna på A-listan utanför börsens stängning? Detta nämndes som ett delmål i halvårsrapporten.
|
 |
NGM
|
glyssner
|
2003-08-22 16:32:12
|
|
|
Att något börjar läcka är nu helt säkert. Senast 0,69.
|
 |
Re: NGM
|
Gamblern
|
2003-08-22 16:16:24
|
|
|
50.000 köp på 60 öre. Jag undrar igen om inte ngt är i faggorna.
|
 |
Re: Stora drar små medelstora stampar
|
KYLIS
|
2003-08-22 15:11:09
|
|
|
Ja om det nu är ett trendbrott som är bestående med pauser i uppgången så kommer nog mindre bolag få sin häftiga resa också, det är dock uppenbarligen så att i takt med ökat intresse så ser en del möjligheten att släppa aktier som det tidigare ej varit möjligt att göra i alla fall inte i den omfattningen. Sen verkar det för en del inte spela roll hur värderingen ser ut för det skall möbleras om helt enkelt. Dock så gäller tålamod i detta avseendet för det kommer var så säkra. Intel glädjer tydligen marknaden idag.
|
 |
Re: NGM
|
Mandel
|
2003-08-22 14:20:57
|
|
|
glyssner, ber om ursäkt. Var verkligen inte min avsikt att låta negativ.
Mitt svar var direkt riktad mot om det eventuellt var nått nytt på gång i bolaget.
Ingen vet säkert, men ofta brukar "läckor" avslöjas genom extremt stor omsättning, därav mitt påpekande.
Självklart hoppas jag att Ngm-Holding och övriga bolagen på listan ska lyckas då jag själv varit med från början.
|
 |
Re: NGM
|
glyssner
|
2003-08-22 13:46:38
|
|
|
Mandel!
Nu låter du precis som MM och SPSS!
Det verkar inte vara tillåtet att någon ska få glädja sig. Inte ens åt det lilla. Tråkigt!
|
 |
Re: NGM
|
Mandel
|
2003-08-22 11:22:24
|
|
|
Aktier omsatta för 6000kr.
|
 |
Re: NGM
|
Gamblern
|
2003-08-22 11:05:25
|
|
|
Köp nu på 60 öre. 20.000. Är ngt i faggorna?
|
 |
NGM
|
Gamblern
|
2003-08-22 10:41:26
|
|
|
Senast bet 60 öre. Köpkurs 55 öre.
|
 |
Re: Stora drar små medelstora stampar
|
Mandel
|
2003-08-22 10:01:53
|
|
|
Kylis, det är ju precis som väntat. När börsen vänder upp är det först dom på A-listan som sticker iväg. När folk sen blir lite "varma" i kläderna och gjort sig en hacka kommer dom att söka sig till dom mindre bolagen. Håller med "godman" att det först nu börjar bli dags att vikta över så smått till dom mindre bolagen.
|
 |
Oljan
|
Joje
|
2003-08-21 22:40:08
|
|
|
Oljan verkar vara på väg upp detta är dock normalt för årstiden.
Däremot att brenten ligger på 28 dollar och mer nu det bådar inte gott.
Risker med för högt oljepris är att den hämmar en uppgång i USA och EUROPA.
Jag hoppas därför att dom lyckas hålla Brenten under 35 dollar i vinter "jag tror också det men man vet inte" om inte så lär det ta kål på många sektorer.
|
 |
Nocom
|
Joje
|
2003-08-21 18:45:48
|
|
|
Nocom fortsätter i den goda stilen dom har haft delårsrapporten var i paritet vad jag trodde men marknaden verkar överraskad.
Kvartal 1. Hadde dom en vinst på 2,1 miljoner kr
Kvartal 2 Fick dom en vinst på 2,4 miljoner kr
På halvåret har dom en vinst på 4,5 miljoner kr
Jag gissar att resultatet för i år blir ca: 7-8 miljoner pluss, och att nästa kvartal kommer att generera ca:1,2-1,5 miljoner.
Trots att Nocom har stigit extermt kan man inte säga att dom har högt PE tal. DVS om dom hamnar på ca:8 miljoner i vinst i år, så är pe talet på 10-14.
detta kan anses som lågt när bolaget snabbt kan 10 dubbla vinsten anser jag.
Spännande bolag anser jag.
|
 |
Stora drar små medelstora stampar
|
KYLIS
|
2003-08-21 17:34:29
|
|
|
Lokomotiven drar till väders där ex ABB Ericsson inte verkar kunna vika neråt medans mindre bolag verksamt på dom mindre listorna nu förvisso omsätts mycket mer än normalt men dom har svårt att göra aktieägarna glada, rapporterna som dessa kommer med gör väl inte en gladare även om förlusterna minskar så gör ju omsättningen det också vilket inte är någon skillnad generellt om man jämför stora/små då olönsamma delar är avecklade. Dagens förlorare hittar vi blande de som rapporterade där Ledstiernan Nexus Semcom Sigma ligger högt på minuslistan, i Sigmas fall har jag lite svårt att förstå det då dom uppenbarligen är på väg ur krisen.
Så den reaktionen är underlig i mitt tycke. Semcon vinstvarnade och föll dryga 20% där är nog läget mer akut då dom aviserar möjligheten att nyttja checkräkningskrditer, emission mycket trolig inom kort.
|
 |
TYK
|
Joje
|
2003-08-20 22:29:13
|
|
|
På jordanfonden`s hemsida.
Mycket preliminärt den 16 sept i Stockholm, presentation av TANGANYIKA OIL som led i en serie presentationer inför senhöstens "högsta fart" på utvecklingen av fältet i Syrien.
Dom ska upp med kursen det är bra det. Hoppas att dom har det ekonomiska under kontroll, jag tror då det i alla fall:-)
MVH
|
 |
Human Care
|
Gamblern
|
2003-08-20 10:04:39
|
|
|
Huvudägare säljer. Enligt DI.
|
 |
Re: Har TITE undgått skribenterna?
|
Jodå
|
2003-08-19 15:20:04
|
|
|
Tja..då står man där me struten. ;)
Det var alltså f.d. Aurex (vet nog en del, men inte jag innan alldeles nyss) som under nytt namn, dvs Tite AB, åternoterades på NGM Equity.
Så är det. Varken mer lr mindre. Ganska lite dock ;)
VH
|
 |
Marknad i medgång ger konstiga effekter ;-)
|
KYLIS
|
2003-08-19 13:14:24
|
|
|
"RESCO - Aktien rusar efter reprispressmeddelande
STOCKHOLM, Aug 19 (Reuters) - IT-konsulten Resco RESCb.ST
rusar på Stockholmsbörsen efter att bolaget på morgonen återigen
skickat ut ett pressmeddelande om att bolaget blivit certifierat
av Microsoft.
"Konstigt att aktien stiger, förra gången blev det inte en
sån kraftig reaktion, det är ju inte en vansinnigt stor nyhet",
säger Pia Leden, på Rescos IR-avdelning.
Skandiabanken, Remium och Avanza är några de mäklare som
handlar i aktien på tisdagen men på Avanza har man inte sett
någon nyhet.
"Vi har inte skickat ut någon analys och jag har inte sett
någon nyhet idag. Jag har faktiskt ingen aning varför den
stiger. Våra kunder handlar ju själva", säger Tomas Krüger på
Avanza.
Resco hävdar att de inte medvetet skickat ut
pressmeddelandet en andra gång.
"Det har verkligen blivit något fel. Vi har fått den
engelska översättningen idag som skulle läggas på den engelska
sajten", säger Pia Leden
Det var den 12 augusti som bolaget informerade markanden om
att det utnämnts till certified Business Solutions Partner av
Microsoft för affärssystemet Axapta. På tisdagen kom alltså
pressmeddelandet igen , denna gång på engelska.
Kl. 12.30 stiger Resco 23,4 procent eller 54 öre till 2,85
kronor. "
|
 |
Re: NGM
|
Gamblern
|
2003-08-19 10:59:48
|
|
|
Avslutat köp visas fortfarande på listan.
|