 |
Re: Man glömmer lätt
|
KYLIS
|
2003-06-16 21:04:17
|
|
|
Börjar dom visa vinster kommer vi ha samma hysteri kring kurser och uppgångar därefter. Vi är spekulativa i vår natur och glömmer lätt trots att vi erindrar varann om att vi inte kommer göra detta. Och det är inte bara rekyler vi nu ser utan mer spekulativa uppgångar utan substans (jo så är det ju) men vad bryr man sig om det, man vet om det och nyttjar det och då kan man ju lätt förstå hur det kommer se ut då dom faktiskt har botemedel mot Cancer i olika former och andra obotliga sjukdomar, nu handlar det om fas 1-2-3 osv på prestadiet. Samma sak med bolag verksamma i andra områden, då vinsterna kommer så kommer kurserna avsevärt högre än vad dom presterar för ett dylikt mätinstrument för vad bolagen skall värderas till finns ej för det är marknaden som bestämmer och med tanke på den spekulationsbenägenhet människan har i sin natur och vilket massmedialt intresse dom får så kommer det spelas som aldrig förr, dvs när eller om det vänder.
|
 |
Re: Reguard
|
Mr Why
|
2003-06-16 18:48:05
|
|
|
Låter som en möjlig och trolig väg...
Som Du vet så trodde jag på Reguard-Teletron på slutet, och har svårt att se att ingen skulle vara intresserad av en fortsättning.
|
 |
Re: Reguard
|
Mr Rockefeller
|
2003-06-16 18:27:40
|
|
|
Jag har ingen aning, men kärnkraftssidan (Frankrike) och SOS-avtalet borde kunna räcka för att ha något att bygga på inom bildöverföring. Och PBS lär ju växa med 50% om året.
Dessutom kan Reguard nog få en del order via Teletron, som väl antagligen någon kommer att köpa loss. Jag gissar att det är full fart framåt.
Inte omöjligt att någon städar ur Teletron på skulder (det var ju de gamla skulderna som knäckte Teletron) och sedan kanske gör ett nytt försäk att gå samman med Reguard, eftersom affären i sig var industriellt riktig och de borde känna varandra, men det är bara en vild spekulation (vet inte ens om man får göra så).
Men för att vara ärlig så vet jag faktiskt inte.
|
 |
Reguard
|
Mr Why
|
2003-06-16 17:57:48
|
|
|
Mr Rockefeller,
Vet Du något om vad som kommer att hända med moderbolaget Reguard nu när Teletron har tvingats till konkurs?
PBS kan väl knappast vara tillräckligt stort för att kunna driva Reguard med overheadkostnader?
|
 |
Re: Man glömmer lätt
|
SäkerPåSinSak
|
2003-06-16 17:38:48
|
|
|
En annan sak är att jag vidhåller bestämt att vi kan glömma den hysteriska uppgång som var 99.
Till det ska en helt ny generation som inte upplevt det som sen hände.
Visst, undantag finns ju alltid (som enskilda bolag), men inte som helhet.
Varför undrar säker du Kylis.
Jo helt enkelt för att "vi som varit med länge" må ha kort minne och vara giriga, men INTE så giriga som för 3-4år sedan, varför vinsthemtagningar kommer hålla tillbaka liknande hysteri.
|
 |
Re: Man glömmer lätt
|
SäkerPåSinSak
|
2003-06-16 17:27:06
|
|
|
Klart som korvspad att efter nedgångar så kommer uppgångar och viceversa. Det är väl inget nytt?
En helt annan fråga är om det verkligen är en bestående uppgång vi nu ser eller om det bara är frågan om en rekyl.
Ps.Går alltid att tjäna pengar på börsen om man har korta positioner.
|
 |
Man glömmer lätt
|
KYLIS
|
2003-06-16 16:41:09
|
|
|
Som jag tidigare förutspråkat så kommer rallyn tillbaka och vi glömmer att vi skapat luftslott och att vi sagt, detta kommer vi aldrig att göra om för nu har vi lärt oss läxan. Det är bara att inse där man kan tjäna pengar där kommer alltid spekulationerna att driva oss likt renar på väg mot grönbete i flock där alla suktar efter samma sak. De som passivt står vid sidan av mår allt sämre, förstår inte vad som sker och kastar sig sen in men då är allt det gröna slut och flocken drar till ett annat ställe. Exakt detta sker just nu i Biotech, det är hot business där en nyhet följs av 50-60% uppgång. Det är där det nu sker och sen blir det en annan bransch och så vidare. Sen stannar vi säkert av och ifrågasätter en del värderingar.
Om detta fortgår ser säkert en del småbolag också investerarnas lusta och möjligen är hösten en ny era för många bolag men först måste bolagen överbevisa den stora massan om att det inte är så djävligt som många vill få det till.
Nu är raketerna Oxigene Maxim Diamyd Biophausia osv så jag plockar redan nu in Pyrosequencing där jag kollade upp Maj månads insideraffärar och upptäckte upprepade köp vilket får mig att tro att nyhet kan vara i antågande och att det bör vara positivt och med tanke på reaktionerna inom denna sektor torde även Pyro få sig raketbränsle för en givande resa upp där tillika kassan är betydande (ca 12 kr/aktie). Kurs nu 8,10.
|
 |
Re: DI rekommenderar sälj Cashguard
|
SäkerPåSinSak
|
2003-06-16 12:40:31
|
|
|
Om och om? Märkligt resonomang.
|
 |
Re: DI rekommenderar sälj Cashguard
|
njurunda
|
2003-06-16 09:27:59
|
|
|
Undrar vad DI o andra förståsigpåare
hade skrivit om Cash erhållit en
skaplig order i Tyskland?!
|
 |
DI rekommenderar sälj Cashguard
|
sixten
|
2003-06-15 22:11:24
|
|
|
Från DI:
VECKANS AKTIE: Kontanthanteringsföretaget Cashguard har under året förvandlats från tillväxtkomet till krisbolag. Det har givetvis satt avtryck i aktiekursen, som dock gjort en kraftig uppryckning den senaste månaden.
Den senaste tidens kursupp- gång är obegriplig. Bolaget är långt ifrån ointressant, men på nuvarande kursnivåer bör aktien vara en självklar säljkandidat.
...
Dagens aktiekurs kring 3,10 kronor ger bolaget ett börsvärde på cirka 110 Mkr. Det är en hög värdering att försvara, med tanke på att bolaget de senaste kvartalen redovisat röda siffror och krympande omsättning.
Kommentar: jag delar DIs skepsism ang Cashguard och det är troligt att kursen kommer påverkas av DIs artikel. Hoppas dock att jag har fel och att Cashguard lyckas komma tillbaka till vinst och tillväxt...
|
 |
Re: Ingen sammanställning av tävlingen?
|
Mr Rockefeller
|
2003-06-15 15:26:18
|
|
|
Onödig insinuation. Glyssner gör ett fint arbete med att redovisa tävlingen. Om SPSS inte märkt det är det faktiskt sommar och glyssner har kanske vettigare saker att göra än att redovisa tävlingen varje vecka.
|
 |
Ingen sammanställning av tävlingen?
|
SäkerPåSinSak
|
2003-06-15 15:18:52
|
|
|
Trots att jag ej deltar tycker jag det är lite intressant att följa hur det går i tävlingen.
Beror avsaknaden av resultat denna vecka att Glyssners aktier backat?
|
 |
Medirox
|
dallas58
|
2003-06-15 14:06:04
|
|
|
Tack sign hunger!
Visst var den nu sparkade vd:n duktig forskare? Har de resurser kvar-alltså personella?
|
 |
Re: Medirox
|
-Hunger-
|
2003-06-15 13:40:06
|
|
|
Nej, dispyten är inte löst.
Den gäller att tidigare VD och en av grundarna inte fullföljde ett aktieavtal och mörkade forskningsresultat för styrelsen. Ingen rolig historia.
Nu är han sparkad och han har stämt bolaget för avskedandet. Dock är hans chanser till framgång där mycket begränsade. VDar har ingen större anställningstrygghet i lagen.
Osäkerheten ger dock ett utmärkt köpläge för de som vågar ta risker. Bolaget skall inrikta sig på sina produkter med mindre "tekniskhöjd" och större chans att lyckas. Den strategiska forskingen kommer antagligen att utlicensieras i framtiden. Om de inte känner att de har råd att genomföra den.
//
|
 |
Idl
|
dallas58
|
2003-06-15 12:58:51
|
|
|
Var det inte lite överraskande med VD-bytet? Strul? Fötretaget går hyfsat. Vart tog förre vd:n ( wiklund) vägen?
|
 |
Obducat
|
dallas58
|
2003-06-15 12:56:39
|
|
|
Hur långt fram i tiden kan man tänka sig ett genombrott?
Eller tror ni inte på nanoteknologi och O?
|
 |
Diamyd
|
dallas58
|
2003-06-15 12:53:39
|
|
|
Förlåt! Diabetesvaccin kommer från Diamyd och inte medirox!
|
 |
Medirox
|
dallas58
|
2003-06-15 12:52:04
|
|
|
Igår presenterades en studie i USA med mycket lovande resultat.Sannolikt finns risk för uppköp och intresset från de stora läkemedelsjättarna borde vara stort!
Tänk om vi kunde gå vidare och se om man också kunde förhindra uppkomst av typ 1 diabetes!?
|
 |
Medirox
|
dallas58
|
2003-06-15 12:47:50
|
|
|
Vad är det egentligen för strul i bolaget? Personliga motsättningar?
Är detta i så fall löst?
|
 |
Internetmäklarna
|
Boxarn
|
2003-06-15 10:00:37
|
|
|
Jag skrev för ett tag sedan om internetmäklarna. Amerikanska Ameritrade meddelade i fredags att man kommer att hamna i de övre regionerna av sina tidigare prognoser vad gäller intäkter och vinst. Privatinvesterarna återvänder och öppnar depåer och handlar mera. I jämförelse med april ökade handelsvolymen med 27% och i juni har volymen hittills stigit med 25% i jämförelse med maj.
|
 |
Kuriosum
|
Boxarn
|
2003-06-15 09:45:41
|
|
|
Biografintäkterna i USA har ökat med 40% i jämförelse med samma tid förra året.
|
 |
Statistik
|
Boxarn
|
2003-06-15 09:30:08
|
|
|
Före börsstarten på tisdag i USA kommer flera statistikrapporter gällande maj: konsumentprisindex; husbyggandet; realinkomsterna; industriproduktionen.
På torsdag kommer siffror över ledande ekonomiska indikatorer.
|
 |
Re: Medirox
|
-Hunger-
|
2003-06-15 00:03:19
|
|
|
Blev fel i inlägget.
2 st B-aktieägare skulle det vara.
|
 |
Re: Medirox, Boxarn
|
-Hunger-
|
2003-06-15 00:01:17
|
|
|
Japp, det är lite konstigt att A aktiern är den som småaktieägarna sitter på och är den som är mest omsatt. Vad jag kommer ihåg från ägarlistorna finns det bara 2 A-aktieägare.
Du har helt rätt i att ägarstriden har stor del i skulden till den låga värderingen, förutom marknadens nedvärdering av mindre bolag. Personligen tycker jag det är bra att bolaget inte drivs av forskarna utan av folk med vinstintresset i första hand. Utan vinst kan inte forskningen överleva i längden. Den stora frågan är hur mycket kunnande som försvinner med Rånby.
Risken är självklart större i Medirox än i Electrolux men de större vinstchanserna desto större. Här på Derank är ju riskvilligheten större än på andra sidor, ni snackar ju NGM, cashguard, tagmaster och andra högoddsare.
Själv tycker jag att de mest intressanta NGM aktierna är: Firefly, Parisab, Medirox och högoddsaren Impact Europe
|
 |
Re: Ericsson
|
Mandel
|
2003-06-14 18:55:30
|
|
|
Ja denna uppgång vi haft i LME senaste tiden är bara spekulationsstyrd. Borde rimligen innebära ett bra säljläge för dom som äger aktien, och eventuellt köpa tillbaka vid ett senare tillfälle
|
 |
Re: Deflation
|
Mandel
|
2003-06-14 18:53:52
|
|
|
Ligger väl alltid i deras intresse att inte skämma bort aktieplacerarna. Utan aktieköp, inga som köper tidningar heller.
Så jag delar din skepsis
|
 |
Re: Deflation
|
sixten
|
2003-06-14 18:44:55
|
|
|
Affärsvärlden hade nyligen en analys av daflation där man kom fram till att ur aktieägar perspektiv så är inte deflation så farligt (särskilt när man tar hänsyn till att deflationen innebär att pengarna blir mer värda). Jag förhåller mig dock skeptisk till denna slutsats även om den säkert är väl underbyggd med statistik sedan början av 1900-talet.
|
 |
Deflation
|
Boxarn
|
2003-06-14 16:17:28
|
|
|
Deflationsspöket vägrar att helt försvinna. Producentprisindex i USA sjönk med 0,3%, vilket var något mer än väntat. Minst 0,25% räntesänkning av FED är därför att vänta när man sammanträder om 10 dagar.
De flesta räknar dock inte med att USA skall gå in i en deflationsfas. Men att vissa har en liten olustkänsla kring det här står ganska så klart när man läser i internationella media i ämnet.
|
 |
Ericsson
|
Boxarn
|
2003-06-14 16:10:27
|
|
|
I måndags vinstvarnade Motorola. Bl.a. så underskattade man lagren av mobiltelefoner i Asien. "It's very clear there's a mad overproduction of cell phones," som en analytiker uttryckte sig. Dagen efter gick Nokia ut med besked om sämre försäljning på systemsidan och försäljningen av mobiltelefonerna kommer att hamna i de lägre regionerna av de tidigare estimaten. Och från Peking upprepade Ericssons nye VD att det fortsatt inte ser så ljust ut.
Vi får nog vänta ett bra tag till innan det kan skapas någon mera påtaglig optimism kring Ericsson.
|
 |
Re: Medirox
|
Boxarn
|
2003-06-14 13:29:51
|
|
|
Det är möjligt att du har rätt om värderingen av företaget. Men jag tror att marknaden är skeptisk på grund av att det förekommit missämja mellan huvudägarna och att denna missämja om jag har förstått det rätt inte är ur världen än. Ett intressant fenomen med aktien är att det knappast förekommit någon handel alls i B-aktien och att den ringa handel som förekommit har skett i A-aktien.
|
 |
Re: Ngm 31öre senast
|
Boxarn
|
2003-06-14 13:26:47
|
|
|
Jag tror aktien lyfter när/om NGM inför kvällshandel. Om kvällshandeln medför något större intäktstillskott är väl ännu för tidigt att uttala sig om. Men jag tror alltså att aktien kommer att lyfta oavsett vad det konkreta intäktsutfallet blir. Bara publiciteten tror jag kommer att ge en skjuts åt aktien. Åtminstone för en tid.
|
 |
Re: Vip färg?????
|
Boxarn
|
2003-06-14 12:59:26
|
|
|
Jag har vid ett flertal tillfällen argumenterat för att "VIP-färgen" skall tas bort. Enligt min mening tjänar den inte någon funktion och blå eller inte blå färg speglar heller inte kvaliteten hos de olika signaturernas inlägg.
|
 |
Vip färg?????
|
Mandel
|
2003-06-14 12:46:57
|
|
|
En fundering runt detta.
Kan det verkligen vara så att INGEN ny person gjort sig förtjänt av det dom senaste 2-3åren?????
Gör absolut inte anspråk på blå färg själv, men nog kan jag tycka att det finns dom som borde få det (om det nu ö.h.t ska finnas kvar).
I annat fall är det väl lika bra att skrota om det ändå inte sköts på ett riktigt sätt?
|
 |
Re: Mr Why fick rätt...
|
Mr Why
|
2003-06-14 09:55:41
|
|
|
En sak till...
Jag sade tidigare att jag började tro på företaget och skulle börja köpa aktier.
Detta gäller av naturliga skäl inte längre.
Jag tror inte att Reguard kommer att klara sig självt speciellt länge nu utan dotterbolaget Teletron.
|
 |
Medirox
|
-Hunger-
|
2003-06-12 21:01:06
|
|
|
Titta på Medirox på NGM listan.
Prognos 2003: Omsättning 45-50 MSEK, Vinst ca 3 MSEK
Börsvärde ca MSEK 15 vilket ger P/E-tal 5 och PS-tal 0.3
detta kombinerat med ca 10% tillväxt per år ger stora möjligheter till god avkastning.
Bolag har en distributionsrörelse som förser den egna forskningen med pengar. Bolaget forskar i bloddiagnos och har flera egna produkter som säljer bra.
Ett rimligt värde borde vara 50 kr per aktie minst vilket ger ett PS-tal på 1 och ett P/E-tal på runt 15.
|
 |
Re: Mr Why fick rätt...
|
Mr Why
|
2003-06-12 18:35:22
|
|
|
Det är alltid kul att ha rätt i vissa frågor, men jag beklagar mycket att jag fick rätt i frågan om Teletron och/eller Reguard.
Det enda vettiga nu vore om någon större aktör snabbt tar över verksamheten i Teletron, och det snabbt.
Det stora värdet i Reguard borde ju vara just Teletron och när dom nu är borta, så är det svårt att se vad som är det egentliga värdet i Reguard.
Tråkigt men sant....
|
 |
Mr Why fick rätt...
|
Mr Rockefeller
|
2003-06-12 14:41:34
|
|
|
Styrelsen i Reguard’s helägda dotterbolag Teletron har idag beslutat att till Tingsrätten i Varberg lämna in ansökan om konkurs
Styrelse och ledning har under de senaste 10 månaderna arbetat intensivt med att söka en lösning på koncernens svaga likviditet dels genom att söka externt kapital och dels alternativt genom att avyttra Teletron. Dessa ansträngningar har dessvärre inte varit framgångsrika och därför återstår inget annat alternativ än att lämna in dotterbolagets konkursansökan.
|
 |
Reguard
|
Gamblern
|
2003-06-12 11:00:47
|
|
|
Bolagets dotterbolag Teletron försatt i konkurs.
|
 |
Starbreeze
|
sixten
|
2003-06-12 09:59:25
|
|
|
Det är bra fart på Starbreeze idag - redan 120 000 aktier omsatt under stigande kurs...
|
 |
Ngm 31öre senast
|
Marie
|
2003-06-11 15:40:01
|
|
|
När ska aktien lyfta? *snyft*
|