 |
Derank All Share/Small Cap Open
|
Boxarn
|
2003-04-19 16:31:52
|
|
|
Men tanke på hur mina aktier gått så har jag varit tacksam för att "glyssner" verkar ha tagit en "time out" vad gäller uppdateringarna av läget i tävlingarna. Men nu börjar jag bli litet mera karsk. NGM har stigit rätt så kraftigt de senaste dagarna. Och när det gäller Optovent kan som det framskymtat ett bud vara på G, vilket var något som jag spekulerade i när jag valde den aktien. Confidence har jag inte så mycket hopp kvar i. Order borde med tanke på det världsläge som varit redan ha kommit. Focal Point tror jag som en del andra här kan komma att "tuffa på" rätt bra när(om) konjunkturen skjuter fart. Det är ett litet välskött företag. Och Robux tror jag kan komma att göra en bra "deal" med ett annat företag av nedan nämnda orsaker.
|
 |
Robux
|
Boxarn
|
2003-04-19 16:17:33
|
|
|
Många av de bolag som när noterade på NGM har en mycket begränsad - och förlustbringande - verksamhet. Vad som ändå ger dessa företag ett värde är de ackumulerade förluster som de under årens lopp samlat på sig med åtföljande potentiella förlustavdrag. I en del fall har dessa bolag också ett inte föraktligt antal aktieägare, vilket faktisk också kan vara intressant.
En tredje faktor som ger dessa företag ett värde är att de är noterade på en marknadsplats. När denna marknadsplats nu omvandlas till en börs så blir de än mer intressanta för företag som "bakvägen" vill bli noterade.
Robux står i begrepp att utnyttja dessa faktorer. Och jag tycker inte det finns någon anledning för företaget ha bråttom. Jag misstänker nämligen att intresset för den här typen av företag nu i och med NGM:s börsstatus som nämnts kommer att tillta.
Robux har om jag inte missminner mig 17,5 miljoner i ansamlade förluster. Om vi gör en försiktig värdering och antar att dessa skall värderas till 20% - fast här är jag osäker; kanske det är brukligt med en större "rabatt" - så får vi ett värde på 3,5 miljoner, vilket i sin tur ger ett värde på 20 öre per aktie om vi också antar att konvertibelinnehavarna omvandlar sina konvertibler till aktier. (Vilket emellertid inte, det skall medges, är helt säkert.)
Till det här kommer att Robux har 5.000 aktieägare. Det är inte så litet!
Och nu kommer man alltså om några dagar vara noterade på en börs! Vad det här kan antas betinga i värde är jag också osäker på. Men som sagt. Jag har en känsla av att vi med en stigande konjunktur kommer att få se en tilltagande vilja från en hel dels företags sida att vara noterade.
|
 |
NGM
|
Boxarn
|
2003-04-19 15:54:54
|
|
|
Nyheten om erhållen börsstatus togs här på Derank emot med en hel del skepticism. I spetsen gick som vanligt "SäkerPåSinSak". Trots att jag själv tror en hel del på NGM så tycker jag denna skeptiska inställning är befogad. Allt fler bolag ställer sig frågan om det är värt kostnaderna att vara noterade. Det finns också en risk att de stringentare krav som följer av notering på en börs accelererar avnoteringarna.I pressmeddelandet framhåller VD Ulf Cedering att man kommer att öka krav på de noterade bolagen. Det kan komma att slå tillbaka mot NGM. Det var visserligen positivt att Handelsbanken låter notera 8 Warrants, men samtidigt är det att lägga märke till att man sammanlagt noterade 24 Warrants. Prövar man bara noteringar hos NGM?
Men grunden har lagts för ett ökat antal noteringar och också för något större bolag. NGM talar om "europaanpassade priser", vilket väl får tydas som att man kommer att priskonkurrera med Stockholmsbörsen. Det blir intressant om detta kommer att ge något utslag. Däremot så håller jag med dessa som påpekar att institutionerna knappast kommer att bli så mycket mer intresserade av att investera i bolagen på NGM bara på grund av att de nu är noterade på en börs. Det är kvaliteten på bolagen som här är det avgörande.
Jag kan dock inte låta bli att försöka ge spjuvern "SäkerPåSinSak" ett litet nålstick. Inlägget från i onsdags vid 21-tiden ger intrycket att han börjat vackla något och bli litet nervös. Alltså "SPSS"! Är det verkligen säkert att du inte "smygköpt" aktier i NGM under de senaste dagarna?
|
 |
TagMaster
|
Boxarn
|
2003-04-19 15:34:59
|
|
|
Man undrar litet över varför det börjat skrivas om företaget på flera håll. Har företaget "serverat" uppgifter till nyhetskällorna? Eller var det bara så att någon startade och de andra tyckte det såg så intressant ut att man följde efter? I vilket fall som helst så har kursen fördubblats. För en tid sedan stod kursen i 30-40 öre. Senast såg jag att köpkursen är 60 öre och säljkursen 75 öre.
|
 |
Re: Optovent
|
Berra
|
2003-04-18 16:36:46
|
|
|
Allt positivare ton på Wall Street
2003-04-17
Bengt Göransson
I går hörde jag flera analytiker förklara att tonen i marknaden håller på att förändras i positiv riktning.
Men nu måste investerare och mäklarhusen sluta upp att sälja av så fort det blir ett rallyförsök, annars riskerar den försiktiga hoppfullheten att snabbt falna igen, menade en chefsanalytiker.
Under onsdagens handel var det många som valde att plocka hem vinster inför påskhelgen. De tycktes inte riktigt tro på de optimistiska signaler som ledningarna för Intel och Microsoft gav vid analytikermötena efter rapporterna i tisdagsnatt, även om Nasdaq-börsen med nöd och näppe lyckades hålla sig på plussidan.
Förväntningarna växer nu snabbt att de rapporterande bolagen åtminstone ska antyda försäljningsökningar och inte enbart basera sina "bättre än väntade" rapporter på kostnadsbesparingar, det ger ju ingen riktig "driving force". Dessutom saknas nästan helt visibiliteten hos de företag som hittills publicerat sina kvartalsresultat.
Efterbörsen verkade sent i natt välja att ta tidig påskhelg. Det var en mycket stillsam handel där framför allt teknologaktierna fick stryk. Ericsson gick emot strömmen och stängde i natt upp 0,29 procent under ytterst blygsam volym.
Sist men inte minst...
...hörde jag också i natt från en av mina bankkällor att svenska Optovent nu tycks mycket nära att bli uppköpt av ett amerikanskt bolag. Ordförande Staffan Persson vill på direkt fråga varken bekräfta eller dementera.
|
 |
Re: NGM tappar bolag
|
SäkerPåSinSak
|
2003-04-18 13:50:21
|
|
|
Ja som sagt. Nog är det fint på pappret att NGM erhållit börsstatus.
Men viktigare är nynoteringar, samt att man får behålla sina bolag.
Hur man ska kunna lyckas med det ska bli intressant att följa.
Tror det kommer bli riktigt knepigt.
|
 |
Re: Optovent
|
EllaK.
|
2003-04-17 22:52:14
|
|
|
Bengt Göransson skrev i sin krönika i DI i dag om uppköpsrykten som gick på Streetan
|
 |
Optovent
|
kapsylen
|
2003-04-17 20:02:46
|
|
|
Det fd. IM-bolaget Optovent handelsstoppades idag. Besked Lämnas nästa vecka. Man kan undra vad som är på gång?
|
 |
NGM tappar bolag
|
Berra
|
2003-04-17 18:32:32
|
|
|
Svenska Kaolin vill
lämna NGM-listan
2003-04-17
Aktieägare som representerar 30,3 procent av kapital och röster i Svenska Kaolin har aviserat ett förslag om att bolaget avnoteras från NGM Equity.
Styrelsen ställer sig bakom förslaget.
Det framgår av kallelsen till bolagsstämman.
Av kallelsen framgår även att ett bemyndigande om nyemission söks avseende högst 3.000.000 aktier om nominellt 0,10 kronor. Den totala utspädningseffekten vid fullt utnyttjande uppgår till 29 procent av kaptial och röster. (Direkt)
|
 |
Re: - Mr Rockefeller
|
Mr Rockefeller
|
2003-04-17 16:38:08
|
|
|
Jag slog en signal till företaget (vill inte ligga och fundera på detta över påsk) och fick intrycket av att ryktena var felaktiga. "Ingen ko på isen" lät budskapet.
Beträffande Kabe tror jag inte på 50% på ett halvår, Kabe har alltid varit lågt värderat. Om kursen skulle gå över 90 skulle jag vara oerhört nöjd. Men en uppgång till 85 kr tror jag på. Att sedan aktien är värd 120 kr är en annan sak.
Det är riktigt att Kabe skall börja sälja Adrias sortiment inom fritidsbåtar, ett lågprissortiment ungefär som för husvagnar.
|
 |
Re: - Mr Rockefeller
|
KYLIS
|
2003-04-17 12:23:26
|
|
|
Mr Why: Var det Kabe som skulle ge sig in i båtbranschen? Beror det på att dom ser en avmattning inom nuvarande nisch eller ett steg i en vidare etablering inom ett bredare spektra?
Den initiala kostnaden i en sådan etablering bör väl ändå påverka resultatet negativt. Du kanske kan klargöra läget för mig, icke ägare men som med intresse givetvis följer alla slags aktier/bolag.
|
 |
Re: Focal Point - keep going
|
engeem
|
2003-04-17 10:47:04
|
|
|
Vad säger dina vänner på Ericsson om Focal Point?
|
 |
Re: - Mr Rockefeller
|
Mr Why
|
2003-04-16 22:50:04
|
|
|
Hej igen,
Mitt uttalande "det börjar se ut som om Reguard är på rätt väg" bygger på att mina kontakter för första gången på länge nu ser att marknaden för dessa system nu kommer att öka.
Jag tror att detta i första hand rör Teletron, men det spelar ju ur aktieägarperspektiv ingen större roll.
Jag har, som Du vet, trott på säkerhetsmarknaden under en lång tid, men blivit besviken mer än en gång, och hoppas att det äntligen ska släppa ordentligt på denna undervärderade marknad...
Problemet är väl att snarare bedöma när detta ska ske.
Jag trodde på Q3 i år, men f-n vet, kanske Q4 eller Q1 nästa år är en bättre gissning....
Hoppas Du får fram något från Reguard.
Kabe +50% till i oktober, verkar väl vara en bra gissning, eller...?
|
 |
Re: - Mr Rockefeller
|
Mr Rockefeller
|
2003-04-16 21:22:49
|
|
|
Jag har inte hört något om detta, men jag har skickat ett mail till bolaget och ställt en fråga nu ikväll. Får se om de svarar.
CSI och Reguard (ISEC) har ju inte gjort något annat än tjafsat i snart ett och ett halvt år. Snacka om ett omaka par. Vi får väl hoppas att det löser sig till slut. Förra gången presenterade ju signaturen "CSI" sin version av hur det stod till, på denna sidan dessutom. Vi får väl se om denne kan göra det igen.
För övrigt skrev du något som fångade min uppmärksamhet: "Det såg ut som om Reguard var på rätt väg...". Är det uttalandet baserat på någon speciell information som du fått ta del av via dina kontakter (dvs att det skulle ha börjat gå riktigt bra för Reguard nu)?
Ja, Kabe är fortfarande kraftigt undervärderade. Personligen anser jag att ett p/e-tal på 10 på årets vinst är en låg värdering. Men det skulle ändå innebära att aktien skall upp till 120 kr.
Får se om Skistar börjar gå ned nu när sommaren nalkas. I så fall kan det nog bli ett fint köptillfälle där för kanske 115 kr eller något liknande.
|
 |
Re: SäkerPåSinSak om NGM
|
SäkerPåSinSak
|
2003-04-16 21:03:37
|
|
|
Jo det har du ju rätt i.
Menade inget illa mot dig. Är bara så trött på alla löften när det gäller NGM och många andra noterade bolag på listan också för den delen. Visst är det kul med börsstatus och derivathandel. Det ska dom ha en eloge för, och att det tog längre tid än prognos kan man ju acceptera. Fortsättningsvis så får väl se hur det blir. Vill till att nynoteringarna tar ordentlig fart också om NGM ska kunna bli någorlunda lönsamt. Kanske det är dags nu? Who knows.
|
 |
SäkerPåSinSak om NGM
|
Affekaffe
|
2003-04-16 20:24:06
|
|
|
Visst är det väl så att man inte är helt objektiv när man har intressen i bolaget man skriver om. Jag har dock alltid poängterat att jag har aktier i NGM.
NGM noterar instrument varje dag just nu och i kombination med börsstatusen och NDX har de faktiskt uppfyllt de flesta av sina löften nu. Att nynoteringarna inte kommer i den takt man hoppats på kan ju knappast ledningen i NGM lastas för. Det är ju marknaden som styr.
|
 |
- Mr Rockefeller
|
Mr Why
|
2003-04-16 19:40:10
|
|
|
Fick höra ett rykte idag att Reguard än en gång har konkursansökts...
Jag vet inte om det är sant, men det sägs att Reguard inte kommit till en uppgörelse med kk-förvaltaren av CSIs konkursbo och därför har bolaget än en gång hamnat i tingsrätten beträffande en obetald skuld.
Tråkigt om det skulle vara sant, eftersom det såg ut som om Reguard äntligen var på rätt väg efter sju sorger och åtta bedrövelser.
Om Du har kontakt med företaget så kan Du väl kolla om ryktet är sant.
Vi är överens om en sak i alla fall, Mr Rockefeller, och det är att jag är "fulltankad" i en av Dina andra favoriter, nämligen Kabe, och det beror inte enbart på att jag längtar till sommaren, utan även på att bolaget verkar kunna bli en vinnare på 6-12 månaders sikt.
Mitt råd blir således (om Du ursäktar) Sälj Reguard och Köp Kabe.
Lev väl.
|
 |
Re: ÅTTA Nynoteringar på NDX
|
SäkerPåSinSak
|
2003-04-16 18:16:03
|
|
|
Affe!!
Detta med derivat lovade NGM att införa redan hösten 2001 (eller om det t.om var 2000). Sen blev det väldigt TYYYYYST. Facit blev istället våren 2003=NGM i ett nötskal.
Sen...vem har snackat om noteringar av derivat? Det handlar TROVÄRDIGHET och i detta exemplet, nynoteringar av aktier. Och återigen är det en herrans massa lovord från NGM om att 15-20 bolag ska noteras under bla bla bla.
Facit=i bästa fall 7-8 bolag.
Snälla Affe. Måste man vara "icke aktieägare" för att se sanningen?
Eller är det så att man "som aktieägare" väljer att blunda för fakta, och hoppas på...."ja vad vet jag"?
|
 |
Push Development
|
Gamblern
|
2003-04-16 17:20:38
|
|
|
Pressmeddelande om att bolaget med 5.000 aktieägare noterar sig hos NGM.
|
 |
Re: ÅTTA Nynoteringar på NDX
|
Helloworld
|
2003-04-16 17:13:06
|
|
|
Ganska kul att de noterar warranter på OMX-index...
|
 |
Focal Point - keep going
|
Gekko
|
2003-04-16 16:37:14
|
|
|
Måste säga att detta gäng har gjort ett bra jobb. Även om de inte omsätter så mycket så lyckas de sälja mer och mer för varje kvartal. Har en vän som kört dem på /// och han sa att det är en superb produkt. Keep going Focal P., jag följer er nära
|
 |
ÅTTA Nynoteringar på NDX
|
Affekaffe
|
2003-04-16 16:01:54
|
|
|
Ni som klarar på det låga antalet nynoteringar. Här kommer åtta stycken. NGM kommer nu slag i slag. Snart behöver man inte vara aktieinnehavare i NGM längre för att kunna se det positivt.
Den 17 april 2003 noterar Handelsbanken Capital Markets ytterligare åtta hitwarranter på Nordic Derivatives Exchange (NDX ). Underliggande aktier är ABB, AstraZeneca, Ericsson B och OMX™ index. Fyra warranter är av typen hitwarrant-upp och fyra är av typen hitwarrant-ner. Tillsammans med de tidigare noterade hitwarranterna kommer det nu att handlas 14 hitwarranter på NDX. För prospekt och mer information om Hitwarranter hänvisas till www.handelsbanken.se/warranter och www.ndx.se.
|
 |
Stille
|
Mr Rockefeller
|
2003-04-16 14:32:04
|
|
|
Stille (fd Sonesta) har beslutat att öka koncentrationen
på kärnverksamheten, egenutvecklade instrument och
specialbord för operation och undersökning, för att
säkerställa lönsamhet. Det skriver Stille i ett
pressmeddelande.
En svagare efterfrågan i kombination med betydande
satsningar på utveckling och lanseringar av nya produkter
har bidragit till negativa resultat sista två åren.
Stille genomför nu ett besparingsprogram som ska sänka
kostnader med 6-7 miljoner kronor på årsbasis. Antalet
anställda kommer att minskas med 8 tjänster.
"Vår bedömning är att vi med de nya produkterna och
detta åtgärdsprogram har goda förutsättningar att nå våra
finansiella mål för 2003", säger VD Peter Follin i en
skriftlig kommentar.
Rapporten för första kvartalet tidigareläggs till den 6
maj.
|
 |
Re: NGM
|
SäkerPåSinSak
|
2003-04-16 13:16:12
|
|
|
Hej Gamblern
Såg inte det inlägg förens nu.
Jo så måste det naturligtvis vara. Glyssner behaga skämta Aprillo med oss ;-)
|
 |
Re: NGM
|
SäkerPåSinSak
|
2003-04-16 13:12:55
|
|
|
Jag är inget surkart, men kan svara dig ändå ;-)
Vi kan ju - för att nämna ett exempel - ta antalet FAKTISKA nynoteringar, och ställa det mot antalet ulovade. Ja då ska man vara en hejdundrande felräknare för att få det att gå ihop *S*
Hur årets prognos kommer att utfalla vet bara gudarna. Vi andra får vänta 7 månader till.
Pinsamt hur NGM har skött sina utlovade åtaganden så här långt.
|
 |
NGM:s börsnotering nämndes i TV
|
Affekaffe
|
2003-04-16 11:54:04
|
|
|
Hej!
Tom SVT:s A-ekonomi och TV4:s ekonominyheterna uppmärksammande NGM:s börsstatus.
Detta kan ju inte vara fel för NGM:s kvalitétsstämpel.
När konjukturen vänder kommer nog NGM:s höjda kvalité att attrahera en större andel av bolagen som skall börsnoteras.
Vem sa något om att man inte skulle hoppas på en uppgång i aktien? från 30 öre till 50 på två dagar är väl inte så dåligt. Det kan vara en tillfällighet precis som när NDX offentliggjordes men sammantaget kan nyheterna om Börsstatus samt NDX dra kursen en bit uppåt även på lång sikt. Det bästa är dock ett förbättrat resultat.
|
 |
Re: NGM
|
Gamblern
|
2003-04-16 11:41:20
|
|
|
Menar du på skoj eller allvar, glyssner?
|
 |
Stille på gång?
|
LUTON
|
2003-04-16 11:13:12
|
|
|
Finns någon bedömare här som kan avgöra hur stor betydelse Stilles nya avtal med Philips i Holland kan få? Är Philips en stor aktör i dessa sammanhang?
|
 |
NGM
|
glyssner
|
2003-04-15 21:27:30
|
|
|
Jag vill verkligen påpeka att NGM det senaste året levt upp till de utlovade målsättningar som bolaget gått ut med i media. Om någon surkart påstår annat så är det bara upp till bevis.
|
 |
Re: NGM BLIR BÖRS
|
Mandel
|
2003-04-15 11:50:15
|
|
|
Ja man får säga grattis till Ngm.
Dock tror jag att dom som tror på en kraftig uppgång för aktien blir besvikna.
Det är "upp till bevis" även resultatmässigt, innan en bestående uppgång kan ta vid.
|
 |
Re: NGM BLIR BÖRS
|
sixten
|
2003-04-15 11:36:34
|
|
|
För egen del hade jag trott att NGM skulle få problem att bli godkända av FI som börs så helt diskonterat var det säkert ej. Men visst, detta innebär inte någon jätte skillnad över natten för NGM och för intresset i de noterade bolagen. Fonderna är ju generellt sett inte kända för sin framsynthet och initiativkraft så jag tror inte att fondförvaltarna sitter och analyserar bolagen på NGM nu.
Men på lång sikt så kan detta vara oerhört betydelsefullt. Jag har sagt det många gånger tidigare: för en börs så är förtroende A och O! Att NGM får börsstatus innebär givetvis en stor kvalitetstämpel. Jag ser detta som en pusselbit som faller på plats och där övriga viktiga element är flera och bra bolag, förbättra handelsmöjligheterna (går det att handla online överallt idag?), arbeta målmedvetet mot institutionerna för att öka deras intresse för att agera på NGM samt att förbättra information och analys av de noterade bolagen. En viktig målsättning måste vara att öka likviditeten som ju är helt borta. När det gäller informationsspridning och analys så tror jag att Derank och andra tipssidor fyller en stor funktion tillsammans med tidningar som Börsinsikt och Börsveckan. Ett löpande informationsflöde/rykten mm utöver bolagets egna pressreleaser behövs för att skapa intresse för att handla i bolagen. När det gäller att öka antalet bolag som är noterade så tror jag fortsatt att en sammanslagning med Aktietorget skulle vara bra med uppdelning av bolagen i olika kvalitetsklasser (typ A-listan, O-listan etc).
För första gången på länge tycker jag att NGM börjar kännas intressant som investering. Bolaget har förbättrat kassaflödet kraftigt, klarat sig ur en svår nedåtgående trend och (förhoppningsvis) stabiliserat läget / att det börjar vända uppåt (detta trots att finansbranschen befinner sig i kris) och nu får man alltså börsstatus. Det stora osäkerhetsmoment som jag ser är kopplingen till Univits och det bolagets huvudägare. Det kan givetvis vara en tillgång också men i min värld skapar det i alla fall en osäkerhet inte minst med tanke på hur intäkterna från börshandeln fördelas bolagen emellan.
|
 |
NGM
|
Mr Rockefeller
|
2003-04-15 11:16:28
|
|
|
Jag brukar inte kommentera NGM eftersom jag anser att jag inte begriper mig på branschen. Jag vill dock säga grattis till dem som hoppats på NGM efter dagens besked. Detta måste väl vara det bästa som hänt NGM på länge.
|
 |
TagMaster - artikel på beQuoted
|
Mr Rockefeller
|
2003-04-15 10:54:00
|
|
|
TagMasters RFID-teknologi bland de bästa i världen
TagMaster är väg att få sitt genombrott. Detta konstaterar Börsveckan och BörsInsikt i varsin analys av bolaget.
TagMaster tillverkar utrustning för identifiering av föremål. Företaget har utvecklat en avancerad teknologi som baseras på radiofrekvenser och kallas RFID - radiofrekvensbaserad identifiering. Systemet består av en id-bricka, så kallad "tag" och en läsare. Brickan kan fästas på vilket föremål som helst. RFID-teknologin skiljer sig från andra teknologier genom att den inte kräver fysisk kontakt eller en rak siktlinje mellan läsaren och objektet. TagMasters läsare kan identifiera objekt på 10 meters håll (det vanligaste kravet är 4-6 meter) och som rör sig i hastigheter uppåt 400 km i timmen.
Frost & Sullivan och VDC, två erkända marknadsinstitut, bedömer att marknaden för så kallade RFID-lösningar uppgår till cirka 12 miljarder kronor per år samt att tillväxten kommer att uppgå till cirka 30 procent per år. TagMaster befinner sig i high-end-segmentet, där företaget är en av de sex största aktörerna med en marknadsandel strax under 10 procent. Konkurrenterna är framför allt Transcore (US), Balogh (France), Baumer Ident (Germany), Sharp (Japan) och i viss mån Nedap (Holland).
Under de senaste åren har TagMaster fått ett antal viktiga ordrar som bekräftar bolagets ställning på RFID-marknaden. Till exempel fick bolaget i samarbete med Motorola en stororder 2001 för övervakning av tunnelbanan i London. Systemet ger kontinuerlig information om tågets (eller bussens) ankomsttid vid olika terminaler eller hållplatser. En läsare från TagMaster finns installerad på varje tåg som i sin tur är ansluten till Motorolas tågradiosystem. Ordern var värd 20 miljoner kronor. Motorolas plan är att offerera denna gemensamma lösning till andra städer i Europa.
En annan viktig order tecknades nyligen med Arizona State University om leverans av en parkeringslösning. Leveransen sker tillsammans med Federal APD som är USAs största leverantör av parkeringssystem (betalautomater, bommar och administrativa system). Arizona State University är USAs tredje största universitet med 50.000 studenter, 6.000 anställda och med 18.000 parkeringsplatser. För parkeringsoperatören innebär lösningen att hanteringen av in- och utfarter blir smidigare, vilket ger parkeringsgästerna bättre service med mindre köer och bättre kontroll över antal lediga parkeringsplatser. Lösningen baseras på TagMasters AVI-system (Automatic Vehicle Identification) och består huvudsakligen av 18.000 id-brickor av kontokortsstorlek och ett antal läsare. TagMaster räknar med följdorders från Fedral ADP då det finns ett stort antal universitet i USA som kan utnyttja liknande system. Parkeringssystemet finns redan installerat i Sverige på flera platser. Till exempel på personalparkeringen på Arlanda där 9.000 fordon passerar dagligen.
Under 2002 ökade försäljningen med 55 procent till 46,7 miljoner kr (30,1 Mkr). Resultatet efter finansnetto vände upp och blev positivt, 1,5 Mkr (-5,4 Mkr). BörsInsikt bedömer att årets försäljning stiger ca 20% till 56 Mkr. TagMaster bedöms kunna leverera en småorderförsäljning på drygt 45 Mkr. Till detta kommer 10 projekt med potentiella ordervärden på 10 Mkr och uppåt som kan komma in under slutet av året. BörsInsikt räknar med att en sådan order trillar in. Resultatet bedöms hamna mellan 4 och 5 Mkr. Med en försiktig värdering motiverar detta en kurs på 1 krona enligt tidningen.
Börsveckan är också positiva utan att ange några siffror. Bland annat ser man att parkeringsproblemet i storstäderna måste lösas samtidigt som trafikinformationen för kollektivtrafiken behöver förbättras. Nyligen infördes trängselavgifter i London med lyckat resultat. I Stockholm ser det också ut att bli trängselavgifter under högtrafik. TagMaster har anmält intresse för att vara en av leverantörerna. RFID-systemet är överlägset det som installerades i London. TagMasters RFID-system utnyttjar inte registreringsskyltar som ju ställer krav på rena, isfria skyltar och TagMasters debiteringshantering blir därmed mer tillförlitlig.
Rapporten för första kvartalet kommer 24 april.
Fakta om TagMaster
TagMaster utvecklar och marknadsför avancerad utrustning för radiofrekvensbaserad identifiering (RFID)
Bildades 1994
Handlas inofficiellt hos Stockholm Fondkommission sedan januari 2003.
Marknadsvärdet är ca 18 Mkr.
Under 2002 uppgick försäljningen till 46,7 Mkr (30,1 Mkr) och resultatet efter finansnetto blev 1,5 Mkr (-5,4 Mkr).
|
 |
Re: NGM BLIR BÖRS
|
MiljöMagnus
|
2003-04-15 10:34:56
|
|
|
Ja det var ju på tiden, och nått annat var väl knappast tänkbart om listan skulle överleva på sikt?
Så detta borde redan vara diskonterat får man anta.
Personligen instämmer jag i det Kylis och Säkerpåsinsak skrev.
En sak är vad NGM kallar sig för, en helt annan sak är viljan att handla på listan.
|
 |
Re: NGM BLIR BÖRS
|
SäkerPåSinSak
|
2003-04-15 10:26:33
|
|
|
Kylis:
Precis vad jag tänkte skriva.
Vem f-n bryr sig vad NGM har för status? Det är ju bolagen som är noterade på listan som har betydelse. Och tyvärr är det mest "second-hand"-bolag där.
Kommer inte betyda ett jota för omsättningen. Det enda som kan höja den är nynoteringar av intressanta företag. Dessvärre har man gång på gång bevisat att det mest är snack när det gäller ny-noteringar (hm, går från klarhet till klarhet????)
20-30 nynoteringar, brukar bli 3-4 på sin höjd. Och nästan lika många brukar försvinna så nettot blir i stort sett oförändrat.
|
 |
Re: NGM BLIR BÖRS
|
KYLIS
|
2003-04-15 10:19:23
|
|
|
Ett steg i rätt riktning, definitivt. Tyvärr så är standarden på bolagen inte förenligt med vad samfunden önskar placera i så att tro på större insatser i befintliga bolag är nog att tro för mycket. Ex Obducat som aviserat flytt borde väl nu egentligen inte behöva ansöka om detta om man nu skall anse att renomen är den samma för NGM eller kommer bli så inom dom närmsta åren. Jag tror att dom behöver plocka in några kvalitetsaktier innan man accepterar dess status, det är en sak att ha det på papper och en annan sak att övertyga marknaden om statusen.
|
 |
Re: NGM BLIR BÖRS - AffeKaffe
|
SäkerPåSinSak
|
2003-04-15 10:16:35
|
|
|
Ja sicken tur va. Och vilken tur att du köpte NGM redan för 3år sedan. Och vilken tur att du under dessa 3år, gång på gång fyllt på depån med nya fyndköp (i alla fall enligt dig själv) till kurser avsevärt högre än dagens.
Ja du AffeKaffe. Det är allt bra tur att du är en sådan optimist. Annars hade du väl deppat ihjäl dig vid det här laget.
|
 |
Re: NGM BLIR BÖRS
|
Helloworld
|
2003-04-15 10:04:54
|
|
|
Riktigt imponerande arbete från NGMs sida faktiskt - trots ständigt ifrågasättande av deras existens kör de träget vidare - skam den som ger sig!
|
 |
NGM BLIR BÖRS
|
Affekaffe
|
2003-04-15 09:34:21
|
|
|
NGM går från klarhet till klarhet och laddar kanonen inför framtiden när lågkonjukturen vänder. Tur att man inte sålt av en enda aktie de senaste två åren.
Idag har Finansinspektionen beslutat att tilldela Nordic Growth Market, NGM, börsstatus. Finansinspektionens beslut innebär att det för första gången finns två börser i Sverige med likvärdiga regler för såväl medlemmar som de noterade bolagen. Det är en unik händelse i svensk börshistoria eftersom det för första gången på 140 år nu finns ett alternativ till Stockholmsbörsen.
|
 |
Starbreeze nyemission säkerställd
|
Poike
|
2003-04-14 16:19:57
|
|
|
Starbreeze nyemission säkerställd och prospekt offentliggjort
Styrelsen i Starbreeze har upprättat och offentliggjort ett emissionsprospekt vilket kan hämtas under adress www.starbreeze.com, alternativt erhållas av Mangold Fondkomission AB under tfn 08-454 96 50. I prospektet finns infogat en delårsrapport avseende perioden 1 juli 2002 till 28 februari 2003.
Starbreeze har nu även erhållit förbindelser och avsiktsförklaringar för teckning av hela emissionsbeloppet om 12,8 miljoner kronor.
Bland garanterna finns befintliga aktieägare samt externa investerare som inte är aktieägare före denna emission. Garanterna har förbundit sig att teckna aktier i den mån dessa inte tecknas av aktieägare som erhållit företrädesrätt.
|