 |
EMISSIONEN I NGM STOPPAS !!!!!!!
|
Lars Åke
|
2002-11-05 09:44:46
|
|
|
Står att läsa i dagens DI.
Egen komentar.
Nu är bolaget ute i blåsväder igen.
Vad händer nu? Likviditetskris?
|
 |
ICM Logistik
|
sixten
|
2002-11-04 23:04:58
|
|
|
Är det någon här som har koll på ICM Logistik? Derank har tydligen gjort en intervju med bolaget nyligen och efter att ha kollat upp bolaget lite grand tycker jag att det ser ganska intressant ut.
För att sammanfatta - så är ICM ett "modernt transport och logisik bolag med specifik inriktning på oemballerat och ömtåligt gods". Bolaget omsätter ca 140 MSEK på årets 9 första månader och värderas till runt 13 MSEK. Gör man ett p/s-talsvärdering (ett av mina favorit mått när det gäller att hitta riktiga vinnare) så blir det i samma nivå som ABB hade innan dagens handel, dvs runt 0.06.
Jag kan dock inte så mycket om bolaget och skulle uppskatta om någon annan har koll på vilka det är som står bakom etc. Handeln i aktien verkar vara sporadisk vilket kanske förklarar den möjligtvis mycket låga värderingen.
|
 |
SBT
|
Mr Rockefeller
|
2002-11-04 19:49:55
|
|
|
Glädjande för SBT att de löst likviditetskrisen. Det löser dock inte krisen med det egna kapitalet, som jag tidigare pekat på. Eget kapital var vid årsskiftet negativt (-923 tkr). Enligt aktiebolagslagen har ett bolag åtta månader att återställa det aktiekapitalet (646 tkr), annars blir det lividation. Konvertibellånet löser inte detta. Endast om investerarna kan förmås att i förtid konvertera sitt lån till aktier kan det lösas, men varför skulle de göra det, då förlorar de ju räntan. Det behövs konvertering av 2000 tkr för att även motverka de förluster som SBT kan antas ha gjort under tredje och fjärde kvartalet.
|
 |
Re: SBT - Pressrelease
|
Mr Why
|
2002-11-04 19:38:47
|
|
|
Hej Mark Stovert,
Ja jag fick en post också....
Nu får vi se om det blir dags att köpa fler vid senare tillfälle.
|
 |
nu kom den
|
Joje
|
2002-11-04 19:04:35
|
|
|
Ledande Telekomleverantör väljer CellPoints positioneringslösning
En stor internationell mobilutrustningsleverantör har valt Cellpoints mjukvarubaserade system som sin positioneringslösning. Avtalet har tillkommit för att tillgodose snabbt ökande kommersiella och legala
krav på mobiloperatörer att tillhandahålla tjänster där positionering ingår. Cellpoint bedömer att avtalet kommer att generera intäkter redan under innevarande räkenskapsår.
Systemleverantören har även utsett CellPoints MLS (Mobile Location System) att ingå i leverantörens 3G-lösning. CellPoints positioneringslösning kommer att kunna erbjudas för i stort alla typer av mobilnätverk såsom GSM,
GPRS, CDMA, TDMA, iDEN, CDMA2000 and UMTS. Systemleverantören har i dag system installerade hos mobiloperatörer över hela världen. CellPoint kommer att uppbära licensintäkter för varje installation samt löpande
intäkter från kapacitetslicenser, uppgraderingar och underhåll.
“Det här innebär ett jättekliv för CellPoint”, säger Carl Johan Törnell, President för CellPoint ”Våra försäljningskanaler mångfaldigas i ett slag genom att vi når kunder som har vår partner som leverantör. Avtalet
skapar också trygghet för potentiella kunder när det gäller vår fortsatta ställning som tekniskt ledande positioneringsleverantör.”
I avtalet ingår dessutom att CellPoints produkt MLB (Mobile Location Broker) kommer att erbjudas alla kunder för att möjliggöra egenskapsrika applikationer och i-Mode liknande miljö.
CellPoints lösning är unik på marknaden genom att den erbjuder ett flertal nyckelegenskaper. För operatörer är det viktigt att positioneringslösningen fungerar oberoende av nätverkstyp (GSM, CDMA, 2,5G, 3G etc.) och
oberoende av positioneringsmetod (A-GPS, Cell-Id, EOTD eller övriga metoder). Dessutom fungerar CellPoints lösning i leverantörsblandade nätverk, dvs. nätverk med system från olika leverantörer. CellPoints lösning har
gränsöverskridande roamingfunktion. Systemet uppfyller viktiga krav som till exempel positionering i såväl aktivt som passivt läge och sekretessmöjlighet för slutanvändaren. Operatören kan välja att köpa till mer kapacitet och
funktioner efterhand som användandet ökar. Lösningen är brandväggsskyddad så att utomstående applikationsleverantörer själva kan tillåtas svara för underhåll och innehåll. Systemets höga kapacitet gör vidare att CellPoints
lösning är mycket hårdvarusnål och därmed kostnadseffektiv. Genom tyska e-Plus är systemet väl beprövat. Sammantaget har bland annat dessa egenskaper bidragit till erkännandet från en av världens ledande
telekomleverantörer.
|
 |
SBT - Pressrelease
|
Mark Stovert
|
2002-11-04 17:21:17
|
|
|
SBT's senaste pressrelease om hur teckningen av de konvertibla förlagslånen gick och som tidigare har debatterats friskt här på Derank.
--
SBT I LANDSKRONA: SBT I LANDSKRONA AB TAR IN 4,7 MKR I KONVERTIBELEMISSIONEN
Vid teckningstidens utgång kunde konstateras, att SBT’s emission av ett konvertibelt förlagslån visat sig attraktivt för investerarna. Resultatet, 4,7 MKR, låg i paritet med styrelsens förväntningar och utgjorde 87% av hela emissionen.
”Kapitaltillskottet ger oss möjligheter att öka intensiteten i vår offensiva satsning på exportmarknaderna”, säger styrelsens ordförande Sam Sjöberg.
Landskrona 2002-11-04
Styrelsen
SBT i korthet
SBT i Landskrona AB utvecklar, tillverkar och marknadsför produkter och system för lastbilar, släpvagnar och bussar. Bolagets automatiska bromsjusterare ger minskade servicekostnader, längre drifttid och bättre bromsfunktion vilket bidrar till säkrare trafik. Bolaget är noterat på NGM Equity.
--
Idag fick jag även reda på att jag tilldelades den post som jag tecknade mig för.
- Mr Why ! Fick du din(a) post(er)?
MVH
|
 |
Re: Gunnebo / Cashguard
|
sixten
|
2002-11-04 14:46:39
|
|
|
Från DI:
Gunnebo lanserar nytt
säkerhetssystem för kontanter
2002-11-04
Jan Wäingelin
Säkerhetskoncernen Gunnebo, noterad på Stockholmsbörsens A-lista presenterar i samband med sin kapitalmarknadsdag i Stockholm i dag, måndag 4 november, ett nytt världsunik säkerhetssystem för detaljhandeln. Det är ett "idiotsäkert" system för hantering av kontanter.
Enligt Dick Malmlund, säkerhetsansvarig hos branschorganisationen Svensk Handel är förväntningarna i detaljhandeln stora på Gunnebos nya produkt.
"Systemet ska nu testas hos Ica Focus i Göteborg. Håller systemet vad Gunnebo lovar kan det bli en mycket framgångsrik produkt. Vi tycker att det är bra att Cash Guard får konkurrens", säger Dick Malmlund.
Gunnebos nya kontanthanteringssystem, Safe Pay, kan hantera flera olika valutor och har dessutom ett inbyggt system för automatisk äkthetskontroll av sedlar. Mynten äkthetskontrolleras också och sorteras.
Pay safe är rånsäkert. Det är ett viktigt krav från bland annat Svensk Handel. Antalet butiksrån är nu uppe i cirka 800 per år.
"Det är en dubbling sedan slutet av 1980-talet. Trenden är att butiksrånen sprider sig över hela landet. Det är inte längre ett storstadsfenomen", säger Dick Malmlund.
Gunnebo har investerat cirka 25 Mkr i att utveckla Safe Pay, ett arbete som skett i nära samarbete med detaljhandeln.
Gunnebos koncernchef Bjarne Holmqvist säger till di.se att han räknar med att Safe Pay om fem år ska komma att säljas för uppemot 500 Mkr per år.
|
 |
Gunnebo / Cashguard
|
sixten
|
2002-11-04 14:20:32
|
|
|
Inte helt oväntat kommer konkurrenter när ett innovationsbolag hittat en nisch som visar sig lönsam...
|
 |
Konkurrens för Cashguard från Gunnebo
|
sixten
|
2002-11-04 14:19:26
|
|
|
GUNNEBO: LANSERAR SAFEPAY SOM SPÅS OMS 400-500 MKR OM 5 ÅR (Direkt)
2002-11-04 14:04
STOCKHOLM (Direkt) Gunnebo kommer under november 2002
att lansera ett kontanthanteringsystem för detaljhandeln med
namnet Safepay.
Gunnebo räknar med att Safepay om fem år kommer att
omsätta 400-500 miljoner kronor.
I sina kalkyler för den europeiska marknaden har
Gunnebo räknat på att det finns 1-1,5 miljoner kassaplatser
som kan utrustas med slutna och säkra kontanthanteringssystem.
Bolaget pekar dock på att detta är en konservativ siffra.
Gunnebo uppskattar de första serieleveranserna kan ske
under andra kvartalet 2003. Den totala utvecklingskostnaden
för Safepay kommer att bli cirka 25 miljoner kronor.
Det framgår av ett pressmeddelande.
?nligt Gunnebo har Safepay ett "gediget" skydd genom
patent i EU, USA och Kanada.
Gunnebo uppger att det är för tidigt att precisera
vilka marginaler som Safepay kommer att ge, men ger samtidigt
en fingervisning.
"Våra förkalkyler pekar på marginaler klart över
snittet för Gunnebo Security", sade Gunnebos VD Bjarne
Holmqvist vid måndagens kapitalmarknadsdag./MT
|
 |
Human Care förvärvar Kalea Specialhissar AB
|
Mr Rockefeller
|
2002-11-04 10:48:40
|
|
|
Medicinteknikföretaget Human Care har i dag förvärvat samtliga aktier i Kalea Specialhissar AB.
Kalea Specialhissar AB, som utvecklar, tillverkar och marknadsför specialhissar för rörelsehindrade, förstärker Human Cares produktportfölj och ligger i linje med Human Cares långsiktiga ambition att bli en heltäckande leverantör av hjälpmedel för en åldrande befolkning. Förvärvet ger ett positivt bidrag till vinst per aktie efter full utspädning redan under innevarande år.
- Kalea är ett mycket välskött företag, och vår intention är att det ska behålla sin unika identitet även som en del av Human Care , säger Per Nilsson, VD för Human Care. Vi kan utnyttja varandras kontaktnät samt samordna marknadsföringen vilket kommer att innebära stora fördelar för båda företagen. Det kommer också att innebära ökade möjligheter till internationell spridning av produkter genom Human Cares exportkanaler. Även för marknaden kommer detta att få betydelse. Vi förutser strukturförändringar på hjälpmedelsmarknaden och vi kommer att spela en aktiv roll
i dessa.
Kalea väntas år 2002 omsätta cirka 80 miljoner kronor med god lönsamhet. Företaget utvecklar, tillverkar och
marknadsför specialhissar för rörelsehindrade. Försäljningen sker främst i Sverige. De viktigaste exportmarknaderna är Tyskland, England och Polen. Kalea har en stark ställning på marknaden och redovisar en kraftig försäljningsökning de senaste åren. Företaget ligger i Göteborg och har totalt 40 anställda. Tillverkningen är modern och kostnadseffektiv och bedrivs i egna ändamålsenliga lokaler.
Förvärvet av Kalea bedöms ge en positiv resultateffekt redan under innevarande år. Köpeskillingen erläggs dels kontant och dels genom nyemission av 400 000 aktier i Human Care. Därtill kommer en resultatberoende tilläggsköpeskilling. Antalet aktier efter nyemission uppgår till totalt 2,6 miljoner.
Mer information om Kalea finns på www.kalea.se. För ytterligare information var god kontakta Per Nilsson, vd Human Care AB, på tfn 046-189175 eller 0703-252594 eller se www.humancare.se .
|
 |
Insiderköp i NGM
|
Affekaffe
|
2002-11-04 10:06:25
|
|
|
NORDIC GROWTH MARKET NGM HOLDING AKTIEBOLAG
Anmälare, befattning
WOLRATH, BJÖRN, Styrelseledamot, Styrelseledamot dotterbolag
Innehavare, Ändringens art, Typ och slag av finansiellt instrument, Datum, Ökning/Minskning
Eget, Köp, Aktie B, 2002-10-23, +30.000 st
Totalt anmält innehav eget och närståendes efter ändring (anmälan).
Innehavare, Typ och slag av finansiellt instrument, Antal/Antal underliggande aktier
Eget, Aktie A , 220.900 st
Eget, Aktie B, 102.550 st
Eget, Köpoption A, 100.000 st
Wolrath fortsätter tydligen att köpa på sig småposter och många små har tydligen blivit en ganska stor post.
Wolrath har nu ca 400.000 aktier vilket motsvarar 1% av ägandet i NGM.
Nu i 09:39 morse köpte någon 20.000 aktier á 39 öre till varpå det är slut på säljare i orderdjupet.
|
 |
Re: ->Mr Why
|
Mr Why
|
2002-11-03 21:54:09
|
|
|
Mr Rockefeller,
Det är oerhört svårt att veta vad Reguard kommer att omsätta nästa år.
Det beror inte bara på hur fusionen mellan Teletron och ISEC utvecklas, utan än mer av hur marknaden i allmänhet i det här produktsegmentet utvecklas.
Alla i branschen trodde för ett år sedan att 11 september skulle innebära en fantastisk utveckling under 2002, men så blev det ju bevisligen inte.
Förtag skjuter på investeringar som inte omedelbart går att räkna hem som vinst.
Nybyggnationen har mattats av och antalet konkurrenter har snarare ökat än minskat.
Jag skulle tro, men det är bara en gissning, att Reguard kan komma att omsätta ca 35-38 milj och kanske visa en liten vinst.
Men som sagt jag är ingen spågubbe och därför är jag kanske negativ i överkant.
Om Reguard satsar på att sälja direkt till slutkund så kommer marginalerna att öka betydligt, men då tvingas man överge sin gamla strategi till förmån för en ny och ännu inte etablerad.
Reguard är en lottsedel, men som sådan så fungerar den ju bättre än BingoLotto, eftersom man förhoppningsvis hinner sälja den innan den blivit värdelös.
|
 |
Ericsson och Nokia
|
Boxarn
|
2002-11-03 18:46:13
|
|
|
Ni kan läsa en historisk jämförelse - kanske inte alltför seriös - på
http//www.msnbc.com/news/829303.asp
|
 |
->Mr Why
|
Mr Rockefeller
|
2002-11-03 18:45:21
|
|
|
Hur mycket tror du Reguard omsätter nästa år och vilket resultat tror du att de visar upp (rensat för goodwillavskrivningar)?
|
 |
Cell Network
|
Boxarn
|
2002-11-03 18:25:43
|
|
|
Är det någon som vill/kan ge en bedömning av företagets framtidsutsikter? Man påstår sig ha fått ordning på verksamheten. Turnaroundkandidat?
|
 |
GetUpdated
|
Boxarn
|
2002-11-03 18:12:46
|
|
|
Ytterligare ett bolag som har haft det minst sagt kämpigt. Läget är ansträngt. Intäkterna imponerar inte. Man har nu emellertid genomfört kostnadsreducering och beräknar att nå "break-even" sista kvartalet (positivt kassaflöde) Det där ställer jag mig tveksam till.
En av huvudägarna har avyttrat sitt innehav till ett bilaktiebolag. ( Det låter inte förtroendeingivande.) En ny tillförordnad VD har tillträtt.
Kan det här företaget ändå vara intressant? Ja, kanske, kanske. Man genomför nu en nyemission till en kurs av 20 öre per aktie. Efter emissionen kommer det att finnas cirka 50 miljoner aktier i företaget, vilket innebär att investerarna köper in sig till ett marknadsvärde om 10 miljoner. Vad är då poängen med detta? Jo, att företaget har åsamkat sig förluster om drygt 100 miljoner kr. Potentiella förlustavdrag, således.
|
 |
Re: --> Jodå - SBT
|
Mark Stovert
|
2002-11-03 17:19:19
|
|
|
Jodå !
Jag kan hålla med om att det kanske låter konstigt men det är inte alltid att vinster varje månad eller kvartal leder till summerade vinster sett över hela året. Därav min försiktiga bedömning "..kommer att göra en liten vinst nästa år"
Jag kanske också är lite tagen av stundens allvar över det som diskuterats om SBT här på derank och på VCW den sista tiden.
1."Intressant också det som skrivs att SBT är nära breakeven på månadsbasis.
Ja det står t.o.m. även på kvartalsbasis.
"
- Detta var en kommentar jag gjorde på ett tidigare inlägg och som stod i Direkt.
2. "Jag bedömer att SBT inte har långt kvar till breakeven och att de nästa år kommer att kunna göra en liten vinst."
- För att försöka förtydliga mitt inlägg så är min bedömning är att SBT kommer att kunna visa upp vinst för vissa månader under årets första hälft. Därmed tror jag också att vissa kvartal kommer att kunna ge positiva resultat, precis som det stod i Direkt. De sista sex månaderna nästa år kommer med största sannolighet att visa plus även om jag av VD fått reda på att Juli och Augusti historiskt sett alltid varit "svåra" månader för SBT.
Jag tror att du överreagerar på mitt inlägg. Det var menat som ett svar på ett tidigare inlägg där jag försökte korrektera lite ev missuppfattningar, men det blev kanske fel.
För att vara mera tydlig så vill jag säga att jag tror SBT gör en hyffsad vinst för 2003 och att vissa månader i början av året visar plus. De sista sex månaderna (2003) kommer för varje enskild månad med största sannoliget visa positiva resultat.
Tack för din reaktion, jag tar det positivt. Det är bra om samtals tonen kan hållas lågmäld och konkret även i fortsättningen.
Det är en av anledningarna till att jag hellre är aktiv på Derank än på VCW.
MVH
|
 |
Asbest - igen!
|
Boxarn
|
2002-11-03 15:50:06
|
|
|
I USA har 60 företag lämnat in konkursansökan som ett resultat av asbestrelaterade skadeståndsanspråk. De tre biljättarna (the Big Three) - General Motors, Ford och DaimlerChrysler - drabbas nu av 15.000 anspråk från bilmekaniker. Dessa företag går nu samman för att försvara sig.
|
 |
Re: -> Mr Why
|
Mr Why
|
2002-11-03 15:02:11
|
|
|
Varför kan man inte jämföra en försäljningsavdelning, med en annan, när de arbetar mot samma marknad??
Oavsett om produkten tillverkas av Partnertech, som i ISECs fall eller i Portugal och Taiwan, som i fallet med CSIs produkter, så är det samma marknadssegment som man vänt sig till.
Jag håller med Dig om att ISEC har nya produkter, men Philips kommer med nya produkter inom HighTech varje månad och har så gjort under flera år.
Problemet är ju hur marknaden tar emot produkterna och vilket behov som finns, de säljer sig ju inte själva som Du vet...
Att CSI var ett handelsbolag gjorde ju dom bara flexiblare, dom hade inga stora fasta kostnader som Reguard har mm, utan dessa stod Philips för.
Dessutom har Du fel, CSI har inte tappat möjligheterna att sälja Philips/Bosch.
Philips har bara tagit beslut om multidistribution via flera kanaler och detta gjordes långt innan Bosch köpte Philips CCTV-division.
Vem inom branschen ska vi enligt Ditt förmenande jämföra Reguard med Mr Rockefeller?
Oavsett vem Du väljer så kan jag påvisa att detta företag har stora problem och att risken är hög.
De som överlever är de som har mycket pengar bakom sig och de som verkar direkt mot slutkundssegmentet. Att sälja via återförsäljare är definitivt inte lönsamt och den delen av Reguards verksamhet kostar bara pengar.
Jag önskar naturligtvis Reguard lycka till med nya friska aktieägarpengar, men som Du vet så satsar jag hellre i två helt andra branscher, dels SBT och dels, som Du också sagt i Kabe.
|
 |
Mr Rockefeller
|
Boxarn
|
2002-11-03 12:03:12
|
|
|
Jag hänvisade till "Vissa bedömare". Det är inte jag själv som gör den här bedömningen. Jag har inte de kunskaper som krävs för det. Dessutom är USA:s kraftiga underskott i bytesbalansen så att säga inkluderat i den skakiga dollarn.
Jag skrev också "på den ekonomiska fronten". Det innebär att det finns andra faror för den amerikanska ekonomin. De två viktigaste är väl terroristhotet och faran med ett angrepp på Irak.
|
 |
-> Mr Why
|
Mr Rockefeller
|
2002-11-03 12:02:19
|
|
|
Du kan inte jämföra CSI med ISEC/Teletron. CSI var ett handelsbolag med agenturprodukter där de dessutom tappade agenturen eftersom Phillips såldes till Bosch.
Jag har aldrig sagt något annat än att risken är hög i Reguard. Men uppsidan är också ganska stor.
|
 |
->Jodå, Boxarn
|
Mr Rockefeller
|
2002-11-03 11:57:51
|
|
|
Boxarn: Du glömde den farligaste parametern för USA: de har ett bytesbalansunderskott som inte är av denna världen.
Jodå: Reguards prognoser kan man ta ganska lätt på. De har tittat på hur mycket marknaden växer och satt samma tillväxttakt för sig själv. Med tanke på att de har nya produktlinjer som tredubblar marknadspotentialen, att de skall satsa mer på eftermarknaden och att de inte haft någon fsgavdelnig på ISEC gör att jag tror det blir mycket bättre. Marknaden kan drabbas av en ketchupeffekt och då är inte 80 mkr för år 2004 omöjligt.
Men antagligen blir det inte riktigt så bra, det erkänner jag med, lite önsketänkande finns det med. I mina tidigare värderingsberäkningar har jag också utgått från mera realistiska tal.
|
 |
Reguard
|
Mr Why
|
2002-11-03 11:54:03
|
|
|
Mr Rockefeller,
Jag slutar aldrig att förvånas över Ditt sätt att se på Reguard.
Fram till i våras så hade Teletron produkter och säljavdelning som i flera år hade sålt mellan tjugo och trettio milj i omsättning.
Nu prognoserar Du volymer inom några år på 60, 80 eller t.o.m 100 milj kronor...
Det enda nya som har skett är en ny VD och delvis nya produkter från ISEC.
Hur kan man tro att omsättningen ska dubblas bara för att Teletrons gamla säljavdelning ska marknadsföra ISECs produktprogram?
Enligt personer inom Teletron så har processen att sammanföra företagen endast påbörjats i liten skala och ingen har ännu sett någon förändring.
En stor del av emissionslikviden ska också användas till att betala bort ackordsuppgörelsen för Teletron och lån för ISEC.... var ligger aktieägarvärdet i ett sådant förfarande?
CSI Communication, en konkurrent till ISEC och Teletron, gick i konkurs senaste veckan.
Troligtvis beroende på dålig lönsamhet, trots att också dom gjorde ett underhandsackord i somras.
Dina prognoser är inte realistiska och risken i aktien är mycket, mycket stor, men för den som vill ta stora risker kan det naturligtvis bli en spännande framtid det närmaste året.
En så snabb uppgång som Du Mr Rockefeller förutspår, kommer att kosta enormt mycket i likviditet och därför kommer det att behövas många nya emissioner med utspädning som följd, och därför kommer aktiekursen att tryckas ner ordentligt.
Jag har varnat för ISEC tidigare, och jag fortsätter varna nu... se på CSI som ISEC skulle gå ihop med i början av året.
|
 |
Asbest
|
Boxarn
|
2002-11-03 10:47:26
|
|
|
Jag tror att det kommer mycket kraftig lobbyverksamhet för att genom lagar försöka begränsa möjligheterna till skadestånd. En mängd företag kan drabbas. Svenska sådana är Alfa Laval och Trelleborg. Försäkringsbolagen ligger också illa till, t.ex. brittiska Royal & Sun Alliance.
Skadeståndsanspråk sprider sig som en prärievind. För personer som kan ha drabbats och advokater hägrar stora pekuniära ersättningar och arvoden. Jag läste idag en artikel att till och med kraftigt överviktiga personer avser att eventuellt stämma sådana företag som MacDonald och CocaCola för att dessa inte informerat om att hamburgarna och cocacolan innehåller sådant som man kan bli tjock av. Man häpnar.
|
 |
ABB och asbets
|
sixten
|
2002-11-03 10:33:54
|
|
|
Under fredagen drabbades stockholmsbörsen av asbetsfrossa. Och det är väl inte så konstigt att denna fråga får stort genomslag på börserna - omfattningen av asbets stämmingar är så stor att man i USA diskuterar huruvida man från nationell instans ska gå in och reglera.
För ABBs del så hotar asbetsstämmningar från det 1989 köpta dotterbolaget Combustion Engineering att stjälpa hela koncernen. (Märkligt i och för sig att denna risk inte identifierades i samband med Due Dilligence processen vid köpet.) ABBs strategi är nu att försöka begränsa stämmningarna till CE genom att söka skydd under Chapter 11 i USA. Men historien visar att det kan vara svårt att avgränsa risken på detta sätt. Det är dock mycket svårt att avgöra vad som gäller här. Och vad ABB själva säger bör man inte lita allt för mycket på - för inte allt för länge sedan gick nye VDn Dormann ut med information att läget var under kontroll för att kort därefter gå ut med ett helt annat budskap. Huruvida kommunikationspolicyn har påverkats av olika aktörers intressen av att bli av med aktier (exvis den post som Ebner satt med) ska jag låta vara osagt men märkligt är det.
Osäkerheten runt ABBs framtid är med andra ord stor men om bolaget lyckas reda ut situationen så är uppsidan mycket stor. ABB omsätter drygt 200 miljarder SEK och värderas idag till runt 12 vilket ger ett p/e-tal på runt 0.06! Så för den riskvillige kan det kanske vara intressant att titta närmare på ABB bara man kommer ihåg att det även finns ett scenarie där ABB är värdelöst om 6 månader.
|
 |
Rekapitulation
|
Boxarn
|
2002-11-03 10:32:47
|
|
|
Den 9:e oktober sjönk Dow Jones till 7.197, Nasdaq till 1.108 och S&P 500 till 768. I fredags slutade Dow på 8,517, Nasdaq på 1.360 och S&P 500 på 885.
Kommer rallyt att hålla i sig? Vissa bedömare menar att på den ekonomiska fronten så är följande fyra svagheter i den amerikanska ekonomin oroväckande:
a/ de höga priserna på och de högt intecknade bostadsfastigheterna.
b/ de amerikanska hushållens höga skuldsättning.
c/ den skakiga dollarn.
d/ konsumenternas sjunkande förtroende för ekonomin.
Den sista punkten är den mest avgörande. Den amerikanska ekonomins aktivitet utgörs till 2/3 av privatkonsumtion. Börjar konsumenterna att dra i bromsen så är det fara å färde.
|
 |
NGM - statistik
|
Boxarn
|
2002-11-03 09:20:13
|
|
|
Om man jämför september och oktober så kommer man fram till att antalet transaktioner har ökat med drygt 25% och att omsättningen ökat med cirka 60%.
|
 |
Jodå
|
Boxarn
|
2002-11-03 07:47:22
|
|
|
Jodå, Jodå! Dina reflektioner kring handeln på/hos NGM stämmer. Litet oroande är emellertid att det finns en del företag bland de noterade som löper risk att gå i KK eller att göra som Konftel, konstatera att det är för liten handel i aktierna och att det därför inte är mycket bevänt med att ha dem noterade. Vi kan dock även konstatera att köpkursen i aktien under den senaste tiden sakta vandrat uppåt en liten bit. Jag anser - med hänvisning till mina tidigare "analyser" - att aktien, trots det negativa som kan plockas fram, definitivt kan bli en vinnare och att den chansen är värd att ta.
|
 |
--> Mark Stovert ang. SBT
|
Jodå
|
2002-11-03 07:04:39
|
|
|
1."Intressant också det som skrivs att SBT är nära breakeven på månadsbasis.
Ja det står t.o.m. även på kvartalsbasis.
"
2. "Jag bedömer att SBT inte har långt kvar till breakeven och att de nästa år kommer att kunna göra en liten vinst."
Å ena sidan skriver du att du tycker det är intressant att man kanske kan visa upp positivt resultat på månadsbasis, kanske tom kvartalsbasis. I nästa inlägg gör du bedömmningen att man kommer visa upp ett positivt resultat för hela året!
Att endera tycka det verka bra att man kommer göra positivt resultat periodvis, av vilket givetvis dras slutsatsen att årsresultatet blir negativt (annars skulle man ju säga annat), och sedan skriva att man tror på ett positivt helår verkar lite tudelat tycker jag.
Eller? Rätta mig gärna om jag missförsått ngnting Mark, möjligt att det Du menade ej kom fram i mina ögon.
Det är väldigt viktigt att man som läsare av ett inlägg tror på att den som skrivit det verkligen tror på det denne skriver och inte bara hafsar ur sig ngt i "stridens hetta" för att "få till ngt bra".
Flera exempel av detta har funnits och finns bland skribenterna här ikring.
VH
|
 |
Handel
|
Jodå
|
2002-11-03 06:38:29
|
|
|
Konstigt at det inte kommit upp här redan.
Statstik påvisar att handlandet med aktier tagit fart under okt. Det har ökat stadigt under hela månaden.
Detta måste anses som mkt positivt för oss småbolagsaktieägare.
Möjligt att jag är ngt färgad, men har det inte varit högre omsättning på NGM under senare tid? Inga rekordnivåer givetvis, men tycker man ser att fler aktieslag handlas till, tja, några till högra omsättning än tidigare och andra handlas överhuvudtaget.
Positiva tongångar är vad vi behöver. Alltid ngt.
VH
|
 |
Reguard
|
Jodå
|
2002-11-03 06:31:24
|
|
|
I veckan damp prospektet ner i lådan. Ska läsas under nu helgen.
Skall tilläggas, vilket jag tycker är MKT dåligt, att det finns ett företag i Holland som heter just Reguard. Givetvis tycker jag inte att det är dåligt i sig att det finns ett företag i Holland som heter reguard, men att f.d. ISEC ej kunnat uppbåda ett namn som ej redan finns - och är copyrightat -anser jag vara MKT svagt.
Detta kan mkt väl ställe till problem iom EU.
Och så har vi Mr Rockefeller som positiv som få hypar och hypar i bästa di.se-anda. Skärpning.
"OM Reguard får fart på verksamheten kan de omsätta 60 mkr nästa år och kanske 80 mkr år 2004 vid ett gynnsamt utfall. Värdet på bolaget vid ett uppköpsbud kan då möjligtvis gå upp till 100 mkr, vilket skulle motsvara nästan 20 kr per aktie, om emissionen fulltecknas. Den som är lite våghalsig köper aktier idag för 4 kr stycket och håller sedan tummarna."
Denna "prognos", om vi kan kalla den det, undrar man vida om det finns ngn som helst grund för. Ren gissning/önsketänkande kanske?
Läser som hastigast nu prognoserna i prospektet, som förmodligen får tas med en stor nypa salt:
2003: 50M (60M)
2004: 58M (80M)
2005: 67M
Värdet inom parentes är det "Mr Rockefeller" "prognosticerar" för, dvs vida mer än ett förmodligen ganska så optimistikt scenario som bolaget själv ritar upp.
Kan det tas på allvar?
Givetvis inte.
Att sen "Mr Rockefeller" försöker få oss att hålla tummarna för att bolaget blir uppköpt för en kurs motsvarande 20sek gör att det hela tenderar bli ganska så patetiskt.
Ser också i bolagets prognos att man aviserar en turn-round från ca. -5M (2002) till ca. 4M(2003).
Möjligt? Jovisst.
Troligt? Inte särskilt.
Nu inte sagt att jag är negativ till budet. En ngt pessimistikt utgångspkt har man nog allt. Men inte sämre än att man kan ändra sig om man gillar det man ser/läser. Dock ter sig "Mr rockefeller"'s hypinlägg ngt out of bounds måste jag säga.
VH
|
 |
Re: I/O -> Mr Rock
|
I/O
|
2002-11-02 23:22:34
|
|
|
Har kollat på de tre IM aktier som jag har och är aktuella för nyemission.
Arcam, Konftel och Obducat.
Arcams teknik och ide är bra, mycket bra, det är något som kommer att bli hur stort som helt. Men jag börjar att fundera om de är i samma sits som Obducat. "Före", men ändå inte, små bolag som ska hinna att befästa sin teknik och vara med när standarden sätts. Arcam verkar vara som t ex SBT, Cashen, har haft få emissioner, vilket verkar för att de har anställda som jobbar hårt och försöker hitta luckor för att lösa sina problem istället för att be om nytt kapital.
Obducat har också en teknik som kommer att komma, det är bara en tidsfråga. Men det kommer att dröja en 5-10 år innan tekniken är kommersiell. De har dock en tendens at bränna pengar i rasande fart, och är de med när standarden sätts?
Så har vi Konftel, vilket jag nog har försökt att förstå mig på. Får inte nyemissionen på 4.3 miljoner att räcka speciellt länge, finns det någon som kan ge en vettig förklaring på denna ekvation.
Konftel hade även en större nyemission i somras som, och vad jag kan se så är dessa pengar i stort sett borta.
Denna aktie ligger risigt till, jag tror inte att jag kommer med mer pengar till de, jag måste trots allt selektera och Konftel har nog minst potential (rent produktmässigt) om man jämför dessa tre.
Så Mr Rock, söndagen var delvis avsatt för att kika på Reguard. Så jag återkommer. En fråga vad anser du är den nya ledningens styrka som ska ersätta ett inte allt för imponerande "trackrecord"?
Min signatur är en data term Input/Output, tog denna för att visa en del av min personlighet, och yrke.
Men valde det även för att det är kärnan i våra liv, att ha ett in och utflöde. (utan att låta för kvasi djup ;-))
|
 |
Skistar, Nibe och Elektronikgruppen
|
Mr Rockefeller
|
2002-11-02 19:59:10
|
|
|
Ni som följde mina köpråd i ovanstående aktier kan skatta er lyckliga. Fast jag får erkänna att jag inte riktigt förstått varför Elektronikgruppen sprungit iväg så MYCKET som den gjort, tror att den kan gå neråt igen, liksom börserna i stort (framför allt USA). Men jag är bättre på att spå enskilda aktiers utveckling än utvecklingen för börserna.
Just nu är bästa köpet Kabe, en helt överlägsen aktie på ett halvårs sikt.
Reguard är sannolikt också ett kap, men risken är högre.
|
 |
Boxarn
|
Mr Rockefeller
|
2002-11-02 19:53:23
|
|
|
Att Krister Källström var en skandal för IM är ingen överdrift (även om jag inte inser varför det är intressant att diskutera det nu, så här många år efteråt). En professor i materialteknik från LuTH skall inte vara VD för en finansiell marknad. Därför gick det också som det gick. Fel man på fel plats.
|
 |
I/O
|
Mr Rockefeller
|
2002-11-02 19:50:04
|
|
|
Vad har du kommit fram till om Reguard? Varifrån kommer din signatur?
|
 |
Boxarn
|
Mr Rockefeller
|
2002-11-02 19:47:12
|
|
|
Minsta teckningspost är en (1) aktie. Är det något konstigt med det?
|
 |
Björn R
|
Boxarn
|
2002-11-02 16:36:08
|
|
|
Jag har många gånger här på Derank ondgjort mig över odugliga journalister - ofta lika odugliga som delar av den svenska byråkratin. Det du skriver bara bekräftar min uppfattning.
|
 |
Bedminster
|
Björn R
|
2002-11-02 16:32:33
|
|
|
Om stämningen mot Bedminster från Max Return Ltd (stavningen?). Som jag fattat det alltså:
Inför finansieringen av första etappen i Stora Vika diskuterade Bedminster (då Rondeco) flera tänkbara lösningar. De svenska representanterna för Max R. förespeglade förmånliga utländska lån – något som snabbt visade sig vara önsketänkande.
Lösningen blev i stället bland annat nyemission och lån från Skandia och Industrifonden (minns jag rätt?).
Samtidigt som emissionsprospektet gavs ut stämde Max R Bedminster på 6 miljoner SEK i skadestånd för påstådda uteblivna inkomster (arvode) eftersom de inte fick uppdraget att ordna finansieringen. Ett uppdrag de enligt Bedminster aldrig haft.
Min tolkning är att tidpunkten inte var en slump. Antagligen hoppades skojarna (min beteckning) att Bedminster i tystnad skulle göra upp i godo för att undvika den negativa publicitet som följer av en polisanmälan - hur utsiktslös anmälan än är.
Ärendet lär avgöras i Tingsrätten i dagarna. Min bedömning är att Bedminster självklart vinner. Skall bli intressant och se hur mycket Max R. döms att betala för Bedminsters processkostnader.
Sedan tror jag inte att skojare (min beteckning) av denna kaliber någonsin kommer att betala. De lär försvinna genom kk eller annan skojarmetod.
Enligt rykten pågår flera tvister och processer med samma personer inblandade i liknande ärenden.
Förresten: har någon sett eller hört Nynäshamnsposten, ABC-nytt eller Radio Stockholm meddela att de klagande grannarnas (genom Länsstyrelsen) anmälan av Tingsrätten uppfattades som trams: ”Avförs från vidare handläggning” som utslaget är formulerat.
Om tystnad råder anser jag att redaktionernas fleråriga, ensidiga och vällustiga förmedling av klagomålen – utan att meddela det rättsliga resultatet – är vilseledande och inte överensstämmande med mediernas uppdrag.
Trevlig helg önskar
|
 |
Scenario
|
Boxarn
|
2002-11-02 16:23:27
|
|
|
Scenariot för början av nästa vecka på börserna i USA - och vi vet att Stockholm leker följa John - är att det kommer en uppgång initialt på måndag. - Börserna steg "after hours". Microsoft steg från 53 dollar till 56.( Ericsson hamnade väl på ungefär nivån 7,60, betydligt över slutnivån i Stockholm.) - Därefter kommer man att invänta beslutet från FED på onsdag. En faktor som inte tros komma att få så stor betydelse är kongressvalet på tisdag. Men skulle republikanerna få majoritet i både senaten och representanthuset så kan det påverka börserna positivt, eftersom detta parti anses mera näringslivsvänligt än demokraterna.
|
 |
USA-börserna
|
Boxarn
|
2002-11-02 15:46:37
|
|
|
Steg för 4:e veckan i rad. Trots erbarmlig statistik. Som trots att den var svag inte var så svag som många hade fruktat. Men tillräckligt svag för att de flesta tror att FED sänker räntan kommande vecka. Vilket kan få till följd att räntor sänks av flera centralbanker i världen.
Efter börsernas stängning kom det positiva utslaget för Microsofts del, vilket gjorde att aktien gick upp "after hours". Efter stängningsdags kom också en uppgörelse i hamnkonfliken på den amerikanska västkusten.
Uppgången för Dow Jones under oktober månad är den största för en månad på 16 år.
|