 |
USA-börserna
|
Boxarn
|
2002-08-17 15:38:10
|
|
|
Börserna i USA steg för andra vecka i följd. Det har inte inträffat på 5 månader. Lättnad över att inte fler
bokföringsskandaler uppdagat anses som en av orsakerna. Många tror nu att vi har gått igenom bottenfasen på aktiemarknaderna.
|
 |
Irak
|
Boxarn
|
2002-08-17 15:25:33
|
|
|
Irakfrågan fortsätter att påverka marknaderna, om än inte som varande den mest betydelsefulla. I fredags steg oljepriset i New York för sjunde dagen i följd mot bakgrund av spekulationer om ett angrepp på Irak från USA:s sida till drygt 29 dollar per fat. Det är den högsta nivån sedan den 14 maj och en 10%-ig uppgång under den gångna veckan.
Nu börjar emellertid röster göra sig hörda som menar att ett krig mot Irak inte är oundvikligt. Dessutom har den senaste tiden allt fler ledande republikaner - däribland flera som var knutna till den "gamle" president Bush´administration - börjat tvivla på om det är så klokt att nu ta itu med Saddam bland annat med tanke på att flera av USA:s allierade är negativt inställda till en sådan här aktion. Uttalandena och skriverierna bär prägel av en samordnad framstöt. Jag är förvånad över att inte ha sett några spekulationer om att framstötarna KAN ha initerats av president Bush själv för att ge honom täckning för en "reträtt". Jag har fått en känsla av att han inte är så pigg på ett anfall längre. Jag har också en känsla av att han och kretsen kring honom gärna vill "spara" ett sådan här angrepp till hösten 2004 för att öka hans chanser till omval. Inte heller en sådan spekulation i internationella media har jag upptäckt vilket också är anmärkningsvärt.
Några konsekvenser om det blir ett krig kan nämnas. Den globale aktiestrategen på Credit Suisse First Boston tror att det vid en utdragen konflikt kommer en dramatisk uppgång i oljepriset, högre pris på guld, en svagare dollar och negativ utveckling både på aktie- och obligationsmarknaderna. Ett krig "strikes fear into hearts of investors" som någon uttryckte sig.
|
 |
ISEC
|
Mr Rockefeller
|
2002-08-16 22:18:44
|
|
|
Det är riktigt att det bästa en
ISEC-ägare kunde göra 1997 var att
sälja aktierna i ISEC och sedan inte
ägna en tanke åt dem.
Men nu tror jag det blir annorlunda.
Och jag kan företaget ganska väl. Jag
hade inte satsat så mycket som jag
har gjort i ISEC om jag inte kännt
att det finns en stor potential, för
det finns det. Kanske till och med
mycket stor. Och varför skulle
erfarna företagare som de som nu gått
in som huvudägare i ISEC ha satsat så
mycket om inte de trott på företaget.
Just nu kan man köpa till i stort
sett samma kurs, 4 kr, som de
gjort, och förhoppningsvis bli ganska
rik på två års sikt.
|
 |
TRGM
|
Lars Åke
|
2002-08-16 20:31:59
|
|
|
Ja G:son kunde får fart på både Isec och Obducat, he he
|
 |
ISEC
|
TRGM
|
2002-08-16 20:25:21
|
|
|
Joo.. Långsiktigt.ja! hade jag behållit de sen 97 så hade jag varit minst lika fattig! Det bästa som hände ISEC var G.Son.
|
 |
TagMaster
|
Mr Rockefeller
|
2002-08-16 19:57:28
|
|
|
Sveg rapport från TagMaster; sjätte
förlustkvartalet i rad, verkligen
inte bra.
Det som var bra var två saker: de
spår stärkt resultat andra halvåret
och anser att behovet av en
nyemission är lägre nu än tidigare.
Kontraktet med LSG.Skychefs verkar
dröja.
|
 |
TagMaster delårsrapport
|
HPD
|
2002-08-16 18:09:19
|
|
|
TagMaster har lämnat sin delårsrapport. Finns att ladda ner från hemsidan.
Ökad omsätting, fortfarande förlust, positivt kassaflöde. 1.6 miljoner i kassan. Tydliggörande att de har 5 miljoner i outnyttjade krediter. Positiv framtid.
Andra kommentarer?
//HPD
|
 |
ISEC
|
Mr Rockefeller
|
2002-08-15 23:58:55
|
|
|
Inte alls omöjligt att ISEC-aktien är
iskall det närmaste året. ISEC är en
aktie som man bör äga långsiktigt.
15 mkr för bolaget är dock för lite.
Nu har bolaget en bra ledning, det
har man aldrig haft tidigare, trots
det har man ändå lyckats ta
prestigeordrar som Forsmark och
liknande. Jag tror på ISEC, men
tålamod behövs. Självklart är det
också som så att jag HOPPAS på ISEC
eftersom jag satsat mycket pengar
där.
|
 |
Mr Rockefeller
|
Marie
|
2002-08-14 20:01:59
|
|
|
Har nu läst debatten på VCW mellan dig och varför, och den var intressant.
Måste dock fråga dig hur du kan rekomendera Isec så starkt? Tycker nog "varför" hade många poäng i sitt resonomang, och själv har jag aldrig riktigt fastnat för aktien, vilket jag också är glad för.
Men vem vet, det kanske ska vända nu äntligen, men nog känns den rätt "sval" trots allt, eller?
|
 |
Mr Rockefeller
|
Marie
|
2002-08-14 19:44:39
|
|
|
Tack så mycket för det.
Ska ta och titta närmre på dom bolagen du räknade upp.
Mvh Marie
|
 |
-> Marie
|
Mr Rockefeller
|
2002-08-14 17:31:31
|
|
|
KÖPTIPS:
Isec så klart. Där finns det en helt
enorm potential, även om vändningen
kan ta ett år och man inte kan
utesluta en nyemission under tiden.
Läs gärna dialogen mellan mig och en
branschexpert på www.aktietips.com.
TagMaster - finns en del positiva
rykten på www.aktietips.com
Skistar - växthusklimatet slår mot
många anläggningar nere på
kontinenten. Efterfrågan
på "skidtjänster" stiger och
skidanläggningar är inte så lätta
att anlägga, jämfört med hur lätt
det är att anlägga nya fabriker om
efterfrågan på en vanlig produkt
stiger. Skistar äger över 50% av
anläggningarna i Skandinavien tror
jag, vilket är en guldsits som få
förstått värdet av ännu så länge.
ITAB - fint företag som värderas för
lågt.
Kabe - dito. Husvagntrenden lär
hålla i sig. Avkastning på EK efter
skatt ca 14%. Avkastningskrav 8%,
ändå värderas företaget inte mycket
över eget kapital.
Klippan - de svåra åren är förbi.
P/E-talet ligger på 5 - 6.
Human Care - alltid en vinnare på
sikt.
Aros Quality Group - aktietorget. EK
per aktie 30 kr. Mycket god
räntabilitet, aktien borde kosta
minst 55 kr.
Bylock & Nordsjöfrakt. Omsättning
1800 mkr, börsvärde 250 mkr. Sysslar
inte med oljetransporter. En
chansning visst, men kan gå hem.
Direktavkastning 8%.
SÄLJTIPS:
Sonesta - se motivering nedan.
|
 |
Mr Rockefeller
|
Marie
|
2002-08-14 17:09:40
|
|
|
några köptips?
|
 |
-> Rondecorules
|
Mr Rockefeller
|
2002-08-14 16:29:50
|
|
|
...eller är det just sopor som bitr.
miljöministern skulle arbeta med att
sortera... ;-)
|
 |
Uppdrag Granskning
|
Rondecorules
|
2002-08-14 16:10:30
|
|
|
Bedminster fick en hård granskning,
av reportrarna, tyvärr gjorde deras
arbete, att det väsentliga åter igen får komma i skymundan, -nämligen att med vissa finjusteringar, så är kanske detta den utmärkta processen,vi behöver för
sophanteringen...!!
Om "huvuden ska rulla" må vara hänt,
bara processen rullar vidare..:O)
med mer sopor att ta hand om...!!
bitr. miljöministern gjorde ett opåläst intryck, hon skulle inte få sortera mina sopor iaf.
mvh.
Rondecorules
|
 |
Uppdrag granskning
|
insider
|
2002-08-14 09:21:13
|
|
|
Vinklingen var den att Bedminster gör två STORA fel och ett antal små.
De stora är:
1 Bedminster tänker tjäna pengar på sopor.
2 Bedminster kräver inte att alla sorterar allt hushållsavfall.
De små var lukten, att bryta mot tillstånd, ljuga etc.
Personligen tycker jag inte att de två stora felen är fel utan rätt, men jag är ju kapitalist.
|
 |
Bedminster
|
KYLIS
|
2002-08-13 22:03:57
|
|
|
http://www.svt.se/granskning/main.htm
Där kan ni chata om ämnet om ni känner för det eller bara läsa vad som avhandlades i programet, en del direkta anknytningar till Bedminster, tyvärr ej så bra vinklat för fd IM-Bolaget Rondeco (nu Bedminster)
|
 |
Bedminster
|
KYLIS
|
2002-08-13 21:58:34
|
|
|
Bedminster på "Uppdrag granskning" TV 1
Någon kommentar, av Deranks insatte skribent?
|
 |
Sonesta
|
KYLIS
|
2002-08-13 21:45:27
|
|
|
Stilles aktieägare kommer efter det genomförda samgåendet att ha cirka 86 procent av kapitalet och rösterna i bolaget genom den apportemission som nu sker. Då det inte handlar om några större tillväxtprognoser så finns det nog inte så många anledningar att rekommendera bolaget i dagsläget, nog bäst att låta företaget ta form och se vad effekterna blir. Sonestas resultat har ju pendlat på 1 mille när, upp eller när så namnet STILLE! är rätt passande och fortsättningsvis så lär nog ingen dramatisk vändning i avseende av detta ske.
|
 |
SäkerPåSinSak
|
DuncansJourney
|
2002-08-13 16:00:43
|
|
|
Du har helt rätt. Men vad jag avsåg angående resultat var det nya Sonesta/Stille, dvs för tidigare år en summering av bolagens resultat. Och i det nya bolaget väger Stille betydligt tyngre än gamla Sonesta.
|
 |
DuncansJourney
|
SäkerPåSinSak
|
2002-08-13 12:04:14
|
|
|
Du vet lika bra som oss andra att Sonesta hela tiden pendlar mellan vinst och förlust på 1-2Mkr.
Bolaget har nu varit noterat ett antal år, och fortfarande blir det ingen fart på vinsterna, trots att man "lovade" vinst redan för 4-5år sedan.
Sonesta är säkert en tryggare placering än tex Obducat, men potentialen är också oerhört mindre.
|
 |
Sonesta
|
DuncansJourney
|
2002-08-13 11:30:58
|
|
|
Förlustgivande i år ja, men 2003 ska det enligt prospektet bli svarta siffror (det har det även varit tidigare år). Man kan väl inte basera en värdering på bara resultatet under 1 år? Ta t.ex. Obducat, som värderas till gissningsvis 10 gånger årets omsättning. Det bolaget har aldrig gått med vinst och kommer inte att göra det i år heller (men förhoppningsvis senare).
Har inte prospektet för Sonesta/Stille till hands, så jag kan inte komentera dina siffror om det egna kapitalet. Men att man tar upp kostnader man haft för att utveckla en produkt som en tillgång är inte ovanligt, och jag ser inget fel i det.
Vad jag egentligen vänder mig mot är ditt tvärsäkra uttalande om värdet på Sonesta, som du inte alls motiverat.
|
 |
Sonesta
|
Mr Rockefeller
|
2002-08-13 11:06:31
|
|
|
Skälet är naturligtvis att denna
omsättning är förlustgivande, vad
trodde du? Det är ju i prospektet som
jag hämtat dessa uppgifter.
Dessutom spelar det väl roll att det
egna kapitalet är utraderat.
|
 |
Sonesta
|
Mr Rockefeller
|
2002-08-13 11:06:11
|
|
|
Skälet är naturligtvis att denna omsättning är förlustgivande, vad trodde du? Det är ju i prospektet som jag hämtat dessa uppgifter.
Dessutom spelar det väl roll att det egna kapitalet är utraderat.
|
 |
Sonesta
|
DuncansJourney
|
2002-08-13 11:02:15
|
|
|
Mr Rockefeller, för mig är det obegripligt hur du utan vidare kan fastslå att värdet på Sonesta ska var max hälften av din för året uppskattade omsättning. Utan att ha någon aktuell statistik så är jag övertygad om att ett genomsnittsbolag på börsen värderas högre än omsättningen.
Dessutom brukar man ju blicka litet längre framåt än ett knappt halvår.
Jag föreslår att du läser prospektet som kom igår (om du inte redan gjort det) och återkommer med en motivering som man kan förstå.
|
 |
Sonesta, forts
|
Mr Rockefeller
|
2002-08-12 22:57:47
|
|
|
Efter att ha tittat närmare på
siffrorna ser jag att efter avdrag
för goodwill och aktiverat arbete för
egen räkning är faktiskt det egna
kapitalet nere på 100.000 spänn.
Förra gången tittade jag på hur det
var vid årsskiftet; sedan dess har
bolagen förlorat rejält med pengar.
Ja, Framfond har nog varit den
ivrigaste förespråkaren av Sonesta.
Vi fåt hoppas att han har rejält med
Parisab som kan äta upp förlusten på
Sonesta.
|
 |
Mr Rockefeller
|
SäkerPåSinSak
|
2002-08-12 21:34:21
|
|
|
Och vad säger Framfond som nog varit den mest ivriga förespråkaren för Sonesta ?
|
 |
ISEC
|
Mr Rockefeller
|
2002-08-12 19:04:20
|
|
|
Rätt så intressant diskussion på www.aktietips.com mellan undertecknad och en branschkännare med signaturen "varför", för den som är intresserad av ISEC.
|
 |
Sonesta-aktien värd högst 25 öre.
|
Mr Rockefeller
|
2002-08-12 18:20:37
|
|
|
Sonesta-aktien är inte värd mer än
max 25 öre. Efter samgåendet med
Stille finns det drygt 200 milj
aktier i bolaget. Eget kapital uppgår
till 6 mkr, när man dragit ifrån
goodwill och aktiverat arbete.
Rörelsen omsätter 100 mkr men visar
ett negativt resultat. Summa
summarum, värd max 50 mkr, vilket
blir knappt 25 öre per aktie.
Vi har sålt det sista vi hade idag.
Vad säger dallas58?
|
 |
God Man
|
sixten
|
2002-08-11 21:43:31
|
|
|
Jag uttryckte mig lite klumpigt tidigare - vad jag menade var att jag vill investera i verksamheter som jag tycker är sunda/roliga/intressanta etc. Skandia har visserligen varit mycket framgångsrika (även om de haft det lite knackigt på sista tiden) så de skulle kunnat kvalificera som tillväxtbolag men jag har valt att passa just pga att jag tycker att det finns alldeles för mycket fonder, investmentbolag etc och för lite direktägande.
|
 |
sixten
|
GodMan
|
2002-08-11 14:47:29
|
|
|
Investmentbolag som tex Investor eller Svolder kan ses som att "köpa aktiefonder".
Skandia däremot förvaltar sparares pengar, vilket dom tar betalt för.
Det där vet du ju såklart redan, men ditt svar kunde nästan tolkas som om du undvek Skandia eftersom du inte gillar att fondspara, och då blir det lite bakvänt så att säga.
Förövrigt håller jag med dig om att "själv är bäste dräng", därför undviker även jag - i princip - att spara pengar i aktiefonder.
Dom enda fonder jag har är så kallade tillväxtmarknader, som Kina, Ryssland osv. Detta pga enkelheten att via fonder, kunna vara "med" på dom marknadena, samt att man kan för lite om dessa bolag. Man har nog med att försöka hålla koll på dom Svenska bolagen.
|
 |
God Man
|
sixten
|
2002-08-11 13:33:54
|
|
|
OK, jag håller med dig i mycket av det du skriver - jag är inte heller övertygad om att vi sett botten ännu men jag tror ändå att det redan idag finns en hel del som är billigt. Själv har har jag dock för lite tid för att leta fram guldkornen varför jag tänkte försöka få lite tips...
Beträffande Skandia så kan jag inte bolaget - jag gillar inte fonder allmänt sett utan tycker att direktägande är sundare och jag försöker investera lite grand med hjärta också.
Lycka i alla fall med dina investeringar och kom gärna med tips till oss andra om du känner för det...
|
 |
sixten
|
GodMan
|
2002-08-11 11:10:05
|
|
|
Av princip så ger jag ogärna konkreta aktietips (även om det faktiskt hänt).
Anledningen till mitt citat "Å andra sidan finns det mycket som är billigt", ska mer ses som att man INTE ska göra misstaget att "fastna" för en specifik aktie.
För att ta ett exempel:
Många småsparare tycks ha fått Ericsson på "hjärnan". Visst, aktien har gått ner mycket från ATH, och den kanske t.om är köpvärd idag, men....börserna består faktiskt av 1000-tals aktier så innan man köper Ericsson, bör man åtminstonde titta på allternativa placeringar.
Då jag fortfarande har en något tveksam inställning till börsen, så har jag inte heller så mycket tips att dela med mig....inte i dagsläget i alla fall, men.....Skandia tycker jag ser mycket attraktiva ut på nuvarande nivå, och jag har faktiskt passat på att köpa några poster.
Skulle tex definitivt välja Skandia före Ericsson.
När det gäller Ngm-listan, så har jag ju tidigare nämt Konftel. Det har ju inte heller varit någon lysande placering, men trots allt så står jag fast vid att som krydda så är Konftel klart intressant.
Tror faktiskt det bolaget kan bli något riktigt stort på sikt.
När jag själv anser det börjar bli dags för köp rent allmänt, kommer också mina köprekar att bli fler.
|
 |
Oroande
|
Boxarn
|
2002-08-11 10:57:50
|
|
|
På onsdag löper tidsfristen ut för 700 företag att komma in med försäkringar till SEC - den amerikanska finansinspektionen - om att bokföringen har varit korrekt. (Närmare 200 företag har en senare "deadline".) Det litet märkliga och oroande är att endast 100 av dessa företag redan har lämnat in sina "statements". Varför kan man fråga sig?
|
 |
sixten
|
Boxarn
|
2002-08-11 10:35:20
|
|
|
Vi skall väl inte vara alltför stygga mot GodMan, men om jag minns rätt så har det ständigt låtit så från dennes sida utan att han pekat ut vilka dessa aktier är. Ingen kan emellertid ta ifrån "GodMan" att han har haft mycket rätt. Det skall han ha "credit" för.
När det gäller den utpekade författaren så har jag kontrollerat. Det rör sig om den legendariske Peter Lynch - förvaltaren som under en längre tidsperiod var överlägsen andra förvaltare vad avser "track record" - och som skrev böckerna "One Up on Wall Street" och "Beating the Street".
|
 |
God Man - billiga aktier
|
sixten
|
2002-08-11 10:18:45
|
|
|
God Man, sitt inte där och tjuvhåll på dina guldklimpar utan dela med dig till oss andra av dina aktietips.
Från ditt inlägg nedan: "Å andra sidan finns det MYCKET som är billigt idag."
|
 |
H & M
|
sixten
|
2002-08-11 10:14:16
|
|
|
Jag tror att en av de största anledningarna till att HM blivit så framgångsrikt är att bolaget har en stark och uppenbarligen mycket duktig huvudägare som tills för några år sedan hållit i rodret själv. Som jag tidigare har påpekat vid ett antal tillfällen så är personerna bakom ett bolag oerhört viktiga, inte minst i snabbväxande/nystartade bolag.
|
 |
H & M
|
sixten
|
2002-08-11 10:07:56
|
|
|
De logistiska kostnaderna står ofta för en stor del av en varas kostnad och här finns det alltså pengar att tjäna för de bolag som kan optimera denna del. Ofta räknar man med att de logistiska kostnaderna står för runt 1/3 av en varas kostnad men variationen är givetvis stor beroende på vad det är för typ av produkt. Ett bolag som har varit helt exceptionellt framgångsrika tack vare just en genial logistik är för övrigt IKEA!
Jag levde själv på studiemedel på den tiden som HM börsintroducerades och det var således inte aktuellt för mig att delta. Beträffande vad killen hette som Boxarn reflekterade över så antar jag att det är Warren Buffet som han syftar på?
|
 |
Boxarn
|
GodMan
|
2002-08-10 23:09:24
|
|
|
Alla aktier som jag tror kan bli en bra investering är intressanta (och det gäller så klart även Ngm).
Men jag har inte köpt några än, och jag kan inte påstå att det "kliar" så speciellt mycket i fingrarna heller.
Vi får se framöver. Jag tänker under alla omständigheter avakta nästa rapport. Visar den på fortsatta förbättringar så kan det kanske bli aktuellt att börja titta närmre.
Å andra sidan finns det MYCKET som är billigt idag.
|
 |
Procenträkning
|
Boxarn
|
2002-08-10 17:55:25
|
|
|
Det är märkligt hur svårt de stora mediajättarna har för procenträkning. Mina siffror nedan är hämtade från MSNBC. Går man till Bloombergs och Reuters så är motsvarande siffror för Dow 5,2% och för Nasdaq 4,7%. Det är långt ifrån första gången som det finns sådana här diskrepanser mellan de olika nyhetsmedia. Mycket märkligt!
|
 |
Focal Point
|
Boxarn
|
2002-08-10 17:26:59
|
|
|
Jag är långt ifrån någon bokföringsexpert, men jag tycker ändå att siffrorna ser konstiga i halvårsrapporten. För det första kvartalet var det positiva kassaflödet 73.000 kr. För halvåret som helhet är siffran plötsligt 2.145.000 kr! Kanske har det något med att företaget börjat ta betalt i förskott.
Jag gillar inte riktigt att företaget aktiverar kostnader och att dessa hamnar på tillgångssidan. Än mera suspekt tycker jag är att dessa kostnader tagits upp som intäkter om jag förstått det rätt, under "Aktiverat arbete för egen räkning". Eller är jag just nu för trött och fullständigt gått vilse i labyrinterna?
På den positiva sidan måste sättas att den likvida handlingsberedskapen - kassan om jag förstått det hela rätt - uppgår till drygt 5 miljoner.
|