 |
37
|
GodMan
|
2002-06-11 20:50:47
|
|
|
Riktigt. Jag har skrivit under en annan signatur tidigare. Anledningen till Godman är helt enkelt att jag glömde bort lösenordet till det förra. Mycket kortfattat, ja Källström såg till att han och hans kompanjoner fick köpa aktierna för 10öre, medan vi fick betala 1kr.
Ps. Hette tidigare Simon Lé Bon om du minns den signaturen.
|
 |
Godman
|
37
|
2002-06-11 18:15:14
|
|
|
Jag får ett intryck att du har varit med redan på den gamla goda tiden, men varför dök din signatur upp först på senare tid i så fall?
För det kan väl inte vara så illa att du har bytt signatur? Det finns ju ett flertal nedlagda signaturer i så fall som skulle passa väl in.
Angående prissättningen läste jag på lite olika ställen på den tiden, att Källström fixade medvetet billiga priser till något av IM-bolagen (Som senare avknoppades? Minns dåligt! Dagens Robux?) men vi 'Svensson' fick betala en hel kr styck, och 'gick på den lätte' och tyckte det var billigt. Detta svalde jag då med hull och hår, och har heller inte haft någon anledning att omprevidera, så den teorin håller för mig fortfarande än i dag.
Jag är säker på att några som har varit med sedan dess kan fylla i med lite kompleterande uppgifter här.
|
 |
I/O
|
GodMan
|
2002-06-11 17:33:15
|
|
|
Angående prissättningen så har du faktiskt en poäng i vad du skriver. Kanske var det så att priset (trots allt) var ganska rättvist utifrån dom förutsättningar som då fanns.
Däremot vill jag nog stå fast vid att många av dom bolag som noterade sig på IM, inte var av bästa kvalitet. Framförallt så var dom flesta bolag i ett mycket tidigt skede i sin utveckling, varför dom ej platsade på övriga börsen.
|
 |
(real)SVULLO
|
GodMan
|
2002-06-11 17:27:32
|
|
|
Måste du skrika?? Nej, jag var också skeptisk till börsen, så var lagom mallig.
|
 |
UPPGÅNGEN DRÖJER !!!!!!!!!!!
|
(real)SVULLO
|
2002-06-11 11:42:48
|
|
|
LÄSTE FÖR ETT TAG SEDAN ATT DOM FLESTA SPÅDDE UPPGÅNG OCH ATT DET BÖRJADE SE LJUST UT IGEN (INTE MINST BOXARN).
SEN DESS HAR BÖRSEN BACKAT MED YTTERLIGARE 5-6%.
TÄNK ÄNDÅ ATT ORDSPRÅKER "DET ÄR ALDRIG FÖRSENT" FORTFARANDE GÄLLER.
VISST SÅLDE JAG FÖRSENT, MEN SER MAN TILL VAD KURSERNA STÅR IDAG OCH FÖR ETT ÅR SEDAN ÄR DET VERKLIGEN BINGO.
ATT SEN PRISERNA PÅ FRIMÄRKEN FORTSÄTTER ATT ÖKA ÄR BARA BONUS.
HEJ HOPP ALLA TAPRA "AKTIEKLIPPARE"
|
 |
sista..
|
I/O
|
2002-06-11 02:00:22
|
|
|
.. inlägget. jag har inte bara stavat som en kratta idag, utan även utelämnat ord.
meddelandet till Godman och 37:an
avslut borde vara .. vissa kan INTE.
Nä, i morgon (idag) är det fotboll och det är ett par viktiga matcher att kolla. Så nu ska jag gå till sängs.
Ha det!
|
 |
37
|
I/O
|
2002-06-11 01:56:01
|
|
|
frågan gäller givetvis dig också.
Jag hoppas att vi har grävt ner stridsyxan.
Ser nu efteråt att vi har, precis som du säger, skrivit om varandra.
Med de konsekvenser det får.
|
 |
GodMan
|
I/O
|
2002-06-11 01:50:27
|
|
|
Nu när jag kikat igenom dina tre punkters lite mera ser jag att mycket överensstämmer.
Men både du och 37:an har tyckt nu i efterhand att priset på bolagen var satta för högt. Jag skulle gärna vilja veta mera om tankarna bakom detta.
Som jag skrev tidigare så tycker jag att ett nytt bolag ska ha lite handlingsfrihet och därmed få kanske lite mer pengar än vad företaget är värt.
Med risken att vissa företag inte kan hantera denna situation, och andra kan.
|
 |
Risk
|
37
|
2002-06-10 17:16:38
|
|
|
Jag antar att den undersökningen som 'Godman' syftade på är densamma som jag läste om för ca 3 år sedan och åsyftade AMERIKANSKA företag, då ankdammen Sverige är för pluttigt helt enkelt.
Alltså att var 10e företag överlever, men i gengäld går dessto bättre, så att en investerare i snitt har lite extra tillbaka som kompensation för den ökade risken detta medför gentemot dom större etablerade företagen.
Om man nu räknar på detta, med det ynkans lilla statistiska underlaget vi har ifrån IM och med lite fingertoppskänsla ifrån andra noterade småbolag på övriga listor, förefaller det mig som om vi har Cashguard som vinnare och kanske även att (idag) eventuellt Obducat och någon mer skulle ha 'klarat biffen' och ytterligare några till bör klara av det snart, så verkar väl 10% vara 'normalt'.
Avkastningen däremot har dock absolut inte varit bättre än 'stora marknaden' under samma tid. (Delar av detta kan vi nog tacka Källström för.)
Å andra sidan är inte sista ordet sagt ännu, exempelvis går ju småbolag ner mer än stora bolag på en vikande marknad, och nu tycks det komma ett uppsving varpå dom små bör tar igen mycket av den förlorade marken.
|
 |
Tid att köpa Åhus Glass?
|
Kalaskulan
|
2002-06-10 17:12:23
|
|
|
Svensken äter glass i stora lass
Landets glassförsäljare gnuggar händerna. Glassförsäljningen har ökat kraftigt under den varma våren och alla kurvor pekar uppåt visar en rundringning som TT gjort.
Ökningen beror dock inte bara på värmen. De senaste åren har glassför-säljningen tappat till det allt större utbudet av chips, läsk och godis. Därför har branschen satsat hårt på marknadsföring och nya produkter i år.
Toppåret 1997 såldes 125,5 miljoner liter glass. År 2000 hade det minskat till 107,1 miljoner liter, visar siffror från Jordbruksverket.
|
 |
IM
|
I/O
|
2002-06-10 16:17:48
|
|
|
..tiden var kul och lärorik.
Jag har funderat många gånger varför så mycket lät trovärdigt, eller var det hägringen av att tjäna de stora pengarna, ( det var ju nästan svårt att misslyckas i början).
Men jag undrar om det var priset egentligen som satte allt ur spel.
Jag är väl av den åsikten att det är bra att ett nytt företag får in en del pengar i början, så att de ska slippa genomföra en nyemission inom ett halvår.
Visst priset för företaget, just då, blir för mycket, men tycker att det ska finnas ett visst spelrum.
Det jag funderar på är om inte IM var lite för slapphänta i den information som gavs vid introduktionerna, "ALLT" var ju så lysande, inga konkurrenter, geniala produkter osv....
En annan sak är nog att många företag slösade bort en hel del pengar, när de tidigare hade fått snåla och slita, kom det nu hur enkelt som helst ett antal miljoner som överlyckliga riskkapitalister öste in utan att blinka.
|
 |
SBT - misslyckas med emissionen
|
Kalaskulan
|
2002-06-10 16:07:41
|
|
|
Teckningen av aktier i SBT:s företrädesemission har inte blivit fulltecknad. Av den anledningen har SBT:s styrelse beslutat att även inbjuda investerare utanför den nuvarande ägarkretsen att deltaga i emissionen. För att dessa skall kunna sätta sig in i erbjudandet har styrelsen beslutat att förlänga teckningstiden med två veckor till den 25 juni. Principen om företrädesrätt för nuvarande aktieägare kvarstår oförändrad.
Landskrona 2002-06-10
Styrelsen
KOMMENTAR:
Som jag trodde - sätter man emissionskursen över börskursen så får man skylla sig själva. Med en så usel ledning kommer SBT alltid att trampa i klaveret och aldrig att bli något.
|
 |
SBT
|
Kalaskulan
|
2002-06-10 16:06:45
|
|
|
Som jag trodde - sätter man emissionskursen över börskursen så får man skylla sig själva. Med en så usel ledning kommer SBT alltid att trampa i klaveret och aldrig att bli något.
Teckningen av aktier i SBT:s företrädesemission har inte blivit fulltecknad. Av den anledningen har SBT:s styrelse beslutat att även inbjuda investerare utanför den nuvarande ägarkretsen att deltaga i emissionen. För att dessa skall kunna sätta sig in i erbjudandet har styrelsen beslutat att förlänga teckningstiden med två veckor till den 25 juni. Principen om företrädesrätt för nuvarande aktieägare kvarstår oförändrad.
Landskrona 2002-06-10
Styrelsen
|
 |
Obducat order 3M
|
framtid
|
2002-06-10 15:49:01
|
|
|
STOCKHOLM (Direkt) Obducat har fått en order på en
Nil-maskin för industriell testproduktion från en av världens
ledande halvledartillverkare.
Ordern är värd drygt 3 miljoner kronor
(Och förhandlingar pågår)
|
 |
Visst var det kul då
|
37
|
2002-06-10 15:28:45
|
|
|
Så var det ja. Han hette Källström. Tack för det, herr Godman.
(Troligtvis inte att förväxla med signaturen Källström som vid åtskilliga tillfällen har uttryckt mindre vänligt om just IM och dess efterföljare NGM.)
|
 |
Men kul var det
|
GodMan
|
2002-06-10 15:04:29
|
|
|
Måste få tillägga att, säga vad man vill om IM och Källström, det var det en kul och lärorik tid.
|
 |
37
|
GodMan
|
2002-06-10 15:00:36
|
|
|
Och du hann komentera priset på 1kr, innan jag hann posta mitt inlägg ;-)
|
 |
37
|
I/O
|
2002-06-10 14:58:44
|
|
|
Smaken är som baken - delad.
Jag skrev att det inte var ett personligt påhopp, utan jag skrev om "nyheten" i sig.
Om du sedan tar åt dig personligt av vad min generella åsikt angående VCW,
det kan jag inte göra någonting åt.
Jag ville definitivt inte framställa dig som en lögnare, om det uppfattades så, får jag be så hemskt mycket om ursäkt.
En en gång det var innehållet i nyheten, (och den skrev du inte).
|
 |
I/O
|
GodMan
|
2002-06-10 14:57:50
|
|
|
Ja statistiken säger 10%, men mig veteligt har ännu inget bolag från gamla IM-tiden lyckats fullt ut. Cashguard är väl på god väg, men än är det för tidigt att säga att bolaget tillhör dom där 10%:en.
Då kan man fråga sig vad är felet? Min teori - så här i efterhand - är:
1. Tiden: Kanske man måste ge den typen av bolag ännu längre tid, även om man allt hade hoppats på mer efter så pass många år.
2. Dom bolag som noterade sig på IM var inte tillräckligt "bra", för att ge en rättvis bild av snittet.
3. Det pris som sattes var helt enkelt för högt (inte i kronor räknat, men väl i börsvärde).
Prognoserna till sist:
Ja säga vad man vill, men riktiga glädjekalkyler var det allt. Hade prognoserna slagit in till hälften hade vi kunnat lägga på ett par nollor på kurserna överlag vid det här laget.
|
 |
I/O och Godman
|
37
|
2002-06-10 14:55:24
|
|
|
Genast, till och med innan jag han skriva klart har I/O varit klar med uppgiften att föregå med gott exempel. Kul!
Personligen tror jag att ni båda missar att det var i stort sett Vad-det-nu-vad-han-hette-som-drog-igång-IM (Kjell... något) som lurade oss (inklusive mig) att tycka att 1 kr per aktie är billigt, men priset borde då snarare ha varit 15 öre eller så, överlag.
Tack vare detta/honom kom handeln igång snabbt och såg ut att bli något, men marknaden började sänka kurserna och sedan stannade nästan handeln av helt osv...
Med en vettigare (lägre) prissättning redan ifrån början hade nog IM (Just det) varit kvar ännu. (Det inbillar jag mig i alla fall.)
|
 |
I/O
|
37
|
2002-06-10 14:47:14
|
|
|
Du klankar på andra.
Försök och skriv något vettigt, och därmed föregå med gott exempel själv istället.
Det är mycket möjligt att du har/kommer att få rätt i sak, dvs Obducats kommande kurs, men du kunde gott ha uttryckt dig lite bättre. Jag framstod ju (nästan i alla fall) som en lögnare, eller godtrogen idiot, trots att jag skrev lite skeptiskt om nyheten själv och inte bara tindrade med ögonen. Därav så och mitt 'försvarstal'.
|
 |
Obducat- IM aktier
|
I/O
|
2002-06-10 14:43:59
|
|
|
Swingcut de hade jag glömt bort ;-)
Som tur var så hade jag de aldrig.
Tänkte på en sak då GodMan, vi har dock varit medvetna, statistiskt, om att endast 10% av IM-aktierna skulle ha chansen att bli något.
Men visst håller jag med till fullo att det var många och glada prognoser.
Det man kan fundera över är att en del av dem gick man på!?
|
 |
I/O - Obducat
|
GodMan
|
2002-06-10 14:23:36
|
|
|
Kan bara instämma med dig I/O. Historien har lärt oss oräkneliga gånger att det är skillnad på förhoppningar och verklighet. Tänk ändå så mycket positivt som kommit genom åren när det gäller fd IM-aktier, och vad lite som egentligen har hänt.
Rekordet måste nog Swingcut ha, som deklarerade att man skulle börja sälja sina "klippers" borta i USA efter ett stort genombrott/samarbete med ett multiföretag.
Det tog inte ens ett halvår så var Swingcut försatt i konkurs.
Jag jämför naturligtvis inte Swingcut med Obducat, men nog väntar jag att applådera tills dessa orders verkligen är i hamn. Visst kan man köpa några Obducat som krydda, men jag är långt ifrån säker på att denna nyhet är ett kvitto på att Obducat är en riskfri placering.
|
 |
37
|
I/O
|
2002-06-10 14:18:27
|
|
|
Ok, då får jag förklara mig lite.
Jag har varit inne på VCW några gånger och läst de inlägg som skrivits.
Min totala bild av chatten är att det är en ankdam. Många inlägg som inte har någon substans, det finns rena person påhopp som har varit värre än något jag har sett på Derank, där sakfrågan totalt är bortkopplad.
Av det stora antal inlägg som finns på VCW, så kan jag inte säga om jag har läst alla skribenters inlägg.
Så visst kan man argumentera för om hur riktigt det är att dra alla över en kam.
Men det väsentliga, för mig, är den totalbild jag får av VCW, och den är inte positiv.
Min högst personliga åsikt. Andra kanske tycker att VCW är toppen.
För det andra så var det väl
ett antagande utifrån den "nya" informationen i början och sedan var det ett inklipp?
Detta skrev jag inget om.
Jag kommenterade inte det skrivna i sig utan innehållet som nyhet.
|
 |
I/O
|
37
|
2002-06-10 13:54:33
|
|
|
"37, sorry men jag litar definitivt inte på någon skribent från WCV"
Du litar alltså inte 'kortlång' eller övriga skribenter ifrån WCV.
(Jag skriver där också ibland fast under signaturen 'TrettioSju' då WCV sedemera tvingade mig med flera att använda bokstäver enbart utan den minsta ursäkt. Alltså tvingades att regga om sig INNAN någon snor ens egna signatur så att säga.)
Att du klankar ned på Obducat har jag FULL förståelse för, men varför ge mig och samtliga övriga ifrån WCV skit?
Vad det något jag skrev som du inte kan lita på?
|
 |
Obducat
|
I/O
|
2002-06-10 13:35:00
|
|
|
37, sorry men jag litar definitivt inte på någon skribent från WCV.
Inlägg som detta, har man sett för.
Samma gamla visa.
Det jag fortfarande motsätter mig är att det "amerikanska" företaget är hemligt.
Gamla nyheter används igen och igen och igen...........
Detta sätt att återanvända gamla nyheter har varit en mycket tillämpad taktik från ledning, vill nu se resultat.
Tycker fortfarande inte med den information som givits att något fundamentalt har hänt för Obducat.
Om Obducat lyckas, så hinner man nog hoppa in....
|
 |
test
|
DuncansJourney
|
2002-06-10 13:15:52
|
|
|
test
|
 |
Obducat - IDAG DET STORA GENOMBROTTET?
|
37
|
2002-06-10 13:09:47
|
|
|
Besynnerligt att ingen ens har kommenterat detta extremt viktiga avtal för Obducat, så jag tar dessutom och klipper in det nedan.
Det enda vi vet med säkerhet är att en NIL-maskin till är såld för ynkans 2 mille, men att det KAN bli kanonvinster snart för Obducat del, det råder det ingen tvekan om.
Jag citerar 'kortlång' på WCV...
"Med licensintäkter på runt 100 mille efter kostnader, så ligger börsvärdet i sådana fall på 2,5 miljarder, vilket delat med runt 165 miljoner aktier blir en kurs på 15 kronor :o) " /Slut citat./
Någon mer som kan räkna och kommentera efterlyses.
=================================
OBDUCAT: OBDUCAT HAR TECKNAT SAMARBETSAVTAL (JOINT DEVELOPMENT AGREEMENT) MED ETT AV USA:S STÖRSTA FÖRETAG
Målsättningen för amerikanarna är massproduktion, där Obducats teknologi ingår som en hörnsten. Massproduktionen är tänkt att komma igång medio 2003. Obducats VD Patrik Lundström kom sent i fredags (7/6) från USA med ett undertecknat avtal i bagaget i enlighet med den principöverenskommelse, som annonserades i Obducats senaste kvartalsrapport.
”Avtalet är en strategisk milstolpe, som bekräftar Obducats tekniknivå på världsmarknaden vad gäller bolagets huvudproduktområden NIL (nanoimprintlitografi) och EBR (electron beam recorder).” säger Patrik Lundström.
Avtalet innebär i stort följande:
* Marknadsföring och licensiering av amerikanarnas produktkoncept kommer att ske i deras egen regi och riktas till olika världsledande märkesproducenter. Av de licensintäkter som amerikanarna kan komma att erhålla har Obducat avtalat att få del av.
* Intäktspotentialen för Obducat, när massproduktion startat, kan uppskattas till 100-150 MSEK per år under 5-10 år inom det aktuella applikationsområdet.
* I enlighet med avtalet är Obducat i nuvarande skede p.g.a. omfattande sekretessklausuler förhindrade att ge mer detaljerad information. I samband med att den amerikanska avtalsparten kommer att delge marknaden sitt produktkoncept, vilket bedöms ske till hösten, kommer också Obducat att kunna ge ytterligare information.
* Avtalet innebär att Obducat efter semesterperioden skall leverera en första industriell NIL-maskin till ett värde av drygt 2 MSEK. Maskinen kommer att användas för processoptimering och förserieproduktion under hösten.
Osäkerhetsparametrar i avtalet utanför Obducats kontroll:
* Att amerikanarnas produktkoncept uppnår världsmarknadsacceptans.
* Att uppställda tidsramar hålls från olika inblandade parter.
Obducats tekniska chef Babak Heidari säger: ”Avtalet betyder att Obducats teknik definitivt satts på världskartan och att vi är ett av få bolag som idag behärskar möjligheten till massproduktion av nanostrukturer. Jag ser verkligen fram emot samarbetet.
|
 |
Konftel
|
EllaK.
|
2002-06-09 22:54:26
|
|
|
Jag har bara ett mindre antal kvar, för dem tänker jag teckna. Även om det skulle gå att köpa för 3.- eller strax därunder så tillkommer courtage (med de små volymer som handlas numera så kan det bli flera delköp innan man har önskat antal om man inte vill gå upp till säljkursen som jag inte tror kommer att sjunka under 3.-)
|
 |
Boxarn
|
insider
|
2002-06-09 21:48:57
|
|
|
Så du trodde jag skrev under en annan signatur?! Det vore under min värdighet.
|
 |
Loner
|
insider
|
2002-06-09 21:46:18
|
|
|
Du har mitt stöd. Det känns bra att derank stöder yttrandefriheten. Att nya signaturer här bespottar dig visar bara på deras egna bristande argument.
|
 |
Boxarn ang Konftel
|
hårdvaluta
|
2002-06-09 18:58:28
|
|
|
Har hyfsat många aktier i Konftel och tror på bolaget på lite sikt, men är osäker på om jag ska teckna i nyemissionen för 3:- per aktie. Emissionstiden går ut på onsdag och för närvarande går det att handla aktien för runt 3:- på börsen.Vad tror du om Konftel, Boxarn? Är det nåt att satsa på och ska man teckna sig i emissionen eller avvakta? Om alltför många låter bli att teckna sig är det knappast bra för företaget, men jag vet inte hur illa det är. Om någon annan än Boxarn har synpunkter kring teckna - eller inte teckna aktier i Konftel är jag tacksam för kommentarer.
|
 |
NGM
|
Mighty
|
2002-06-09 17:59:13
|
|
|
Hmmmmmm
Det har du rätt i men det går fortfarande att prenumerera om man klickar på NG-News i den dumma rullande menyn :-)
|
 |
NGM
|
Gamblern
|
2002-06-09 17:50:41
|
|
|
Jag tänkte närmast på att pressmeddelandena har försvunnit från hemsidan.
|
 |
NGM
|
Mighty
|
2002-06-09 17:28:26
|
|
|
Jag fick nyhetsmeddelande från NGM så sent som i torsdags så jag har inte märkt något om indragning av den tjänsten.
|
 |
Bot och bättring?
|
Boxarn
|
2002-06-09 16:47:28
|
|
|
Merrill Lynch har gjort en uppgörelse med åklagarämbetet i New York som kostar företaget 100 miljoner dollar. Detta för att komma undan anklagelser om att investmentbankdelens intressen har påverkat kvaliteten på företagets aktieanalyser. Som en del av förlikningen kommer Merrill Lynch i fortsättningen att betala analytikerna löner som i en viss grad är avhängiga av respektive analytikers träffsäkerhet i prognoserna. Tidigare har det varit så att analytikernas löner - om jag har fattat det rätt - påverkats av investmentbankdelens bedömningar av de olika analytikernas arbete.
Företaget reducerar också sina rekommendationer från fyra till tre alternativ. Nu gäller endast köp, behåll eller sälj. Tidigare - även här om jag förstått det rätt - så fanns en särskild långsiktig bedömning av aktierna.
Varje "rating" kommer också att bedöma risken i tre steg: låg, medel eller hög. En aktie med låg risk och där köprekommendation ges skall stiga med minst 10% på ett år. Motsvarande siffra för aktie med hög risk är 20%. Klara och tydliga regler skall det vara.
"So far, so good!"
Allt det här beror på att Wall Street är under press från den allmänna opinionen i spåren av dot.com-kraschen och allmän nedgång på aktiemarknaderna - och de därtill kopplade felaktiga analyserna - i ett par års tid. Opinionen har fått myndigheterna att agera. Aktörerna på finansmarknaderna är på defensiven.
Men jag är skeptisk. Historien visar att när pengar är med i spelet så är människor mycket uppfinningsrika för att på ett eller annat sätt sko sig.
|
 |
NGM
|
Gamblern
|
2002-06-09 15:30:49
|
|
|
Har ni märkt att NGM tagit bort tjänsten pressmeddelanden? Kan det betyda att man börjat tagit betalt för tjänsten?
|
 |
"Wireless Trends"
|
Boxarn
|
2002-06-09 10:49:23
|
|
|
Spekulationer om hur mobiltelefonerna kommer att förändras i funktionalitet och utseende m.m. dyker då och då upp i media. De här spekulationerna är rätt så vilda. En förståsigpåare tror att mobiltelfonerna kommer att ersättas med små manicker som t.ex. sys in i kläderna eller blir en del av ett smycke. Ska man tro det här så gäller det verkligen för t.ex. Nokia att vara på alerten.
|
 |
Börsutvecklingen
|
Boxarn
|
2002-06-09 10:34:19
|
|
|
I fredags sjönk kurserna i USA ganska så ordentligt i inledningen efter Intels vinstvarning, men återhämtade sig så småningom. Nedgångarna har nu pågått tre veckor i rad. Dow Jones har gått ned med nästan 5% i år och Nasdaq har sjunkit med över 20%. Osäkerhet om den ekonomiska återhämtningen - även om de flesta nog anser att den ändå är på väg -, rädsla för vad som kan hända i Mellanöstern - konflikten mellan Israel och Palestina, men också Irak där representanter för Bushadministratione återigen under den gångna veckan antydde att ett angrepp inte skall uteslutas - och mellan Indien och Pakistan, plus dålig fart på vinstutvecklingen i företagen samverkar till att trycka ned humöret. Till detta kan läggas rädslan för nya terrorattacker fortfarande finns i bakgrunden. Att dollarn sjunker och att en räntehöjning väntas i September dämpar också. Med historiska mått och sett i förhållande till företagens vinster så kan aktier dessutom fortfarande inte betraktas som billiga utan istället dyra.
Säck och aska, alltså!
Men det är en annan faktor som av många ses som den verkliga boven i dramat. Det är den misstänksamhet mot finansmarknaderna och mot företagens bokföring som spridit sig bland annat efter skandalen i Enron och även på grund av vad som hänt i Tyco där VD:s korrupta framfart på företagets bekostnad nu lett till åtal. Media vädrar blod och försöker leta fram nya skandaler. Och många tror att mera korruption kommer att avslöjas. Detta kommer att ha en dämpande effekt på aktiemarknaderna och motverka eventuella uppjusterade vinstprognoser som lär komma när ekonomin återhämtar sig.
|
 |
Nokia
|
Boxarn
|
2002-06-09 09:51:31
|
|
|
I fredags föll Nokias kurs till den lägsta på tre år. Det som påverkade kursen nedåt var bl.a. en vinstvarning från Intel, men framför allt en annan vinstvarning, nämligen från en av företagets viktigaste underleverantörer.
På tisdag väntas Nokia komma med en uppdatering av sin verksamhet. Marknaden tror att företaget trots lägre försäljning i stort kommer att rapportera vinst i linje med tidigare förutsägelser. Det investerarna mer kommer att se på är vilka försäljningsprognoser Nokia kommer att ge för framtiden. Marknaden börjar alltmer tveka om mobiltelefonmarknaden är den tillväxtsektor som man så länge har betraktat den som.
|