 |
SBT, vin eller vatten?
|
62:an
|
2002-05-20 08:53:09
|
|
|
Ett märkligt bolag, är inne på sitt 7:e år. Finns inte mycket till konkurrenter, utom Haldex.
Har kunder i ÖstEuropa, SydEuropa, England, USA, och kanske några fler ställen. Av nyhetsflödet tycks marknaden finnas. Men varför redovisas inte bättre siffror.
Intrycket av småordrar, låga volymer, svårarbetad marknad.
Exemplet USA verkar fortfarande
inte ge några större inkomster.
Det som inte får ske i ett litet företag har skett, att man inte kan betala sina leveravörer.
Något i styrningen är fel med bolaget. Penninga brist måste uppmärksammas på ett tidigare stadium.
|
 |
Boxarn
|
insider
|
2002-05-20 08:42:24
|
|
|
Tyvärr, jag har inte tid nu. En annan gång.
|
 |
Robux - Boxarn
|
sixten
|
2002-05-20 01:27:16
|
|
|
Såsom du beskriver Robux läge så håller jag med dig om att det kan vara värt en chansning. IT konsulterna har det tufft just nu och många av de gamla bolagen som under de "goda tiderna" lyckades dra på sig stora kostnader drar ner hårt på verksamheten och en del får kasta in handuken. Detta kan tyckas vara en vansklig tid att försöka bygga upp en verksamhet men det behöver inte vara så. För att ett företags ska kunna växa så behöver det dels kunna sälja och dels kunna producera. Just nu så är det tufft för IT-konsulterna att sälja men förhållandevis lätt att ordna produktionsresurserna, för två år sedan så var det precis tvärtom. Dvs, det kanske är lika lätt att växa idag som för två år sedan.
Som vanligt så kommer det avgörande för om Robux lyckas eller ej hänga på ledningen/huvudägare i bolaget. För egen del så känner jag inte till dessa personerna så väl men om Boxarns beskrivning är korrekt så kan det mycket väl vara värt en mindre satsning.
Vi ses om en vecka!
|
 |
insider
|
Boxarn
|
2002-05-19 17:26:24
|
|
|
För en tid sedan tolkade du min tystnad när det gällde ett debattämne som att jag var överens med dig. Skall jag tolka DIN tystnad i fallet Robux som att du har blivit övertygad om mina arguments giltighet?
|
 |
Jasså
|
Boxarn
|
2002-05-19 15:31:59
|
|
|
Är det allt ifråga om "motargument" som du har att komma med? "Förfallet" sprider sig!
|
 |
Boxarn
|
Jasså
|
2002-05-19 15:27:33
|
|
|
Jasså, du sitter tungt i Robuxen ;)
|
 |
Robux
|
Boxarn
|
2002-05-19 14:51:24
|
|
|
Det är naturligtvis vanskligt att rekommendera andra när det gäller investeringar. Särskilt som jag vad avser Robux ger en STARK sådan. Det finns alltid något som kan gå fel. Men jag hoppas ändå med min nedanstående "exposé" visa vilka starka skäl det finns för att deltaga i den konvertibelemission som företaget nu genomför.
Men först något kring ett ämne som kan tyckas ligga utanför ramen för en sådan här genomgång.
Det handlar om "gambling".
Alla som rört sig i spelarkretsar bland verkligt skickliga "gamblers" vet att dessa inte alltid satsar sina pengar på den häst eller det lag osv., som man tror kommer att vinna. Detta kan tyckas minst sagt förvånande för den som inte är "insatt" i detta med spel. Jag uppmanar nu läsaren att stanna upp och inte läsa vidare förrän han en stund har funderat varför det är på det här sättet!
"Lösningen på gåtan" är följande: En verkligt skicklig spelare satsar på det spelalternativ som är mest gynnsamt när det gäller relationen mellan vinstchanserna för en häst eller ett lag osv., och de odds som spelalternativet har.
Exempel: Låt oss anta att en häst har ett odds av 2 och av spelaren bedöms ha en 75%-ig chans att vinna sitt lopp. Låt oss också anta att det i samma lopp finns en häst som har 10 i odds och av spelaren bedöms ha en 25%-ig chans att vinna. Vilket alternativ tror ni den skicklige spelaren väljer? Jo, självfallet den häst som ger 10 i odds.
Det är här som den normale spelaren gör sitt stora misstag. Han satsar helt enkelt, utan att tänka sig för, på det spelalternativ som han tror kommer att avgå med segern. På detta sätt blir han i längden en förlorare.
På liknande sätt förhåller det sig när det gäller aktieinvesteringar. Här är det visserligen så att även den investering som har ett lågt odds - vilket oftast kan översättas med en "säker" investering i ett stort och väletablerat företag men vars uppgångspotential är begränsad - ger en värdestegring på sikt. (Undantag finns dock. Vi behöver bara gå till fallet Ericsson som av många för ett par år sedan sågs som en säker och trygg investering och vars aktie nu förlorat 90% av det värde den hade när kursen stod som högst.) Men den leder sällan till att den investerare som använder sig av denna "säkra" strategi skapar sig några större förmögenheter eller ens slår index.
Istället bör enligt min uppfattning följande strategi användas: Satsa på företag som är mera "osäkra" kort - jag anser dock att Robux inte är mera osäkert än att jag tillskriver företaget uppskattningsvis en 75%-ig möjlighet att överleva och hävda sig väl, vilket jag kommer att försöka belysa i den följande beskrivningen av företagets "förutsättningar" - men som har en stor uppgångspotential. Och med sin närmast "sanslöst" låga värdering så har Robux en enorm sådan uppgångspotential.
Och så över till själva företagets "förutsättningar".
Den nye VD:n i Robux - han tillträdde i december - har gjort en rivstart. Omsättningen har ökat med 50% under det första kvartalet i år jämfört med föregående kvartal. Det är minst sagt imponerande med tanke på att situationen på marknaden för IT-konsulter är kärv.
Ökningen hänför sig till det ena av de två dotterbolagen - Robux IT Solutions - som arbetar med terminallösningar och säkerhet. Det här är intressant. IT-säkerhet är en framtidsbransch. I internationella media läser man ständigt om de tilltagande säkerhetsproblemen som följer på det expanderande IT-användandet. Jag citerar också ur prospektet: "Efterfrågan på sårbarhetsanalyser, säkerhetspolicies, brandväggar och viruslösningar är ständigt växande. Säkerhet inom Robux IT Solutions kommer att bli ett prioriterat område." Och VD - enligt uppgifter som lär ha framkommit på bolagsstämman utvald bland ett 50-tal sökande - har om jag förstått det hela korrekt sin bakgrund just inom IT-säkerhet.
Det andra dotterbolaget - Robux IT Service - är av det mera "tråkiga" slaget. Man servar hårdvara. Men bland kunderna finns sådana företag som IBM och Siemens - och Christian Dior! - vilket ger en viss relief åt VD:s påstående om att det finns kompetens inom bolaget. Robux IT Service går också med ett viss överskott.
I bakgrunden "lurar" också IM-systemet - Innovationsmarknadens aktiehandelssystem. Jag citerar ur prospektet: "Systemet bygger på att man handlar direkt på marknadsplatsen och ej via banker och fondkommissionärer. Systemet är helt integrerat och är unik kombination av funktioner som förutom handel inbegriper clearing, settlement, aktiebok, depåer, emissionsmöjligheter mm. Vid en affär uppdateras således depå, kontoställning, aktiebok i realtid. Förenklat är detta en kombination av Stockholms fondbörs, VPC och fondkommissionär - allt i ett."
En utförlig beskrivning med möjliga användningsområden för detta system finns också på företagets hemsida.
En utförligare beskrivning av dessa tre "verksamhetsgrenar" finns att läsa i propektet som kan laddas ned från företagets hemsida www.robux.se
Det är alltså det här företaget som för närvarande värderas till mindre än 3,5 miljoner kronor, vilket väl torde motsvara värdet av de ansamlade förlusterna i form av latenta förlustavdrag. Om man utgår från emissionskursen - 40 öre - i den föreliggande konvertibelemissionen, och också utgår från att emissionen blir fulltecknad, vilket skulle leda till att antalet aktier i företaget skulle uppgå till 17 miljoner, så kommer de som går med i emissionen att ha köpt in sig i ett företag värderat till 7 miljoner.
Det är kanske inte så konstigt att huvudägarna plus VD garanterat den del - 1,4 miljoner - minst - som faller på deras lott.
Att lägga märke till är också att teckningskursen för de optioner som ställts ut på den nye VD:n är 1 krona. Och att konvertibellånen löper med 5% ränta - således överstigande bankräntan - och att dessa konvertibellån eventuellt kommer att noteras på en marknadsplats och bli föremål för handel.
Jag har tidigare skrivit om huvudägarnas och styrelseordförandens "ärlighet och redbarhet" och de personliga och ekonomiska insatser som gjorts av denna grupp för att rädda företaget. I dessa tider där en delvis ny faktor fått en mera framträdande roll vid val av investeringsobjekt, nämligen den som rör huruvida man kan lita på de som har det avgörande inflytandet på ett företags väl och ve, så är redogörelserna i prospektet exemplariska. Inget hymlande om förmåner här inte! Det redogörs istället klart och öppet för vilka löner och förmåner VD har och likaså för vad den tidigare tillförordnande VD:n hade, tillika med arvodet för styrelsen. När det gäller nedskrivningar har man heller inte sparat på krutet. Här gäller mycket konservativa och försiktiga värderingar.
Några uppgifter till kan vara av intresse.
Om man extrapolerar från omsättningen det första kvartalet - 2,5 miljoner - till årsbasis så blir P/S-talet mindre än 0,7 om vi utgår från att emissionen fulltecknas. Om vi tänker oss att omsättningen fortsätter att stiga - vilket inte är otänkbart mot bakgrund av VD:s "rivstart" och att vi av allt att döma är på väg uppåt i konjunkturen - så blir siffran självfallet än lägre.
Antalet aktieägare är enligt företaget 5.400. Det är en siffra som många betydligt större företag inte kan ståta med. Detta stora antal aktieägare är en tillgång - inte minst mot bakgrund av att företagets strategi inkluderar förvärv av andra företag och deltagande i den strukturrationaliseringsprocess som med all sannolikhet är nödvändig inom branschen för IT-konsulter.
Det finns också anledning att citera från VD:s skrivning i årsredovisningen: ".....det är min samt styrelsens fasta övertygelse att vi kommer att vända kassaflödet till det positiva."
Jag tror inte att småaktieägarna kommer att teckna fullt ut - alltför många har blivit "skotträdda" av det som hänt på aktiemarknaderna under de två senaste åren - vilket ger utrymme för hugade investerare utanför aktieägarkretsen.
Mitt råd blir alltså: Ta chansen! Åtminstone med en mindre summa pengar! Risken finns visserligen alltid att något kan gå snett. Men det pris till vilket deltagarna i emissionen köper in sig i företaget är så uppseendeväckande lågt att chansen bör tas.
|
 |
Mandel
|
Boxarn
|
2002-05-19 12:04:57
|
|
|
Tack för upplysningen! Här avslöjar man sin okunnighet må jag säga!
|
 |
Boxarn
|
Mandel
|
2002-05-19 11:26:24
|
|
|
Använd copy/paste så slipper du skriva krångliga adresser för hand.
För muspekaren på det du vill kopiera, sen högerklickar du på musen och väljer copy.
Klicka sen på "adress fältet" samt högerklicka på musen igen, och välj paste.
Volla, så har du adressen inskriven.
|
 |
Cashguard / SQS
|
Boxarn
|
2002-05-19 08:29:42
|
|
|
Som en lathund för de som inte orkar skriva den krånliga adressen till artikeln som "37" refererar till så citerar jag ur artikeln det som står om Cashguard: "SQS gjorde för någon vecka sedan upp med CashGuard om samarbete. CashGuard har en stor målgrupp i handeln och förtjänsten blir ömsesidig. CashGuard kan utveckla säkerheten, SQS får in en fot i detaljhandeln.
Vi kommer in i en ny marknad och jag räknar med att det kommer att ge oss en ordentlig skjuts. Våra första gemensamma produkter kommer att dyka upp till hösten, säger Wiklund."
|
 |
Cashguard
|
37
|
2002-05-19 05:26:26
|
|
|
Hittade en intressant sida där man beskriver SQS i Eskilstuna som sysslar med att tillverka säkra väskor för penningtransporter.
Dess samarbete med Cashguard näms också.
Ser inget hinder till varför det inte skulle kunna bli precis hur stort som helst, förutom eventuell konkurens naturligtvis. Hela idén verkar lysande och genomtänkt.
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=678&a=19319&previousRenderType=6
|
 |
Moral
|
Boxarn
|
2002-05-18 18:32:28
|
|
|
Förlåt mig Webmaster denna utvikning om moral! Jag läser i Finans Vision att Robert Aschberg tycker att de riktiga hjältarna inom sjöräddningen är de som verkligen rycker ut och räddar liv, inte det förmögna folk som donerar pengar till verksamheten. Det är nog riktigt. "Störande" är emellertid att Aschberg illustrerar artikeln när han framför en motorbåt i full fart, i det uppenbara syftet att bibringa läsarna uppfattningen att han är en som just rycker ut för att rädda liv och alltså inte bara sitter i styrelsen för sjöräddningsorganisationen. Rycker ut gör han med all sannolikhet inte, men Finans Vision ingår i den koncern där R.A. har sin verksamhet, och man försöker naturligtvis att "klia varandra" litet på ryggen inom koncernen.
I samma tidning står att läsa att Amelia Adamo har fått en gästprofessur i journalistik vid Göteborgs Universitet. Damen vet ju kantänka hur man kokar ihop veckotidningsskräp på lägsta nivå. Bl.a. har hon en gång sagt att hon, när hon tidigare i sin karriär var ansvarig för en frågespalt, hittade på "frågorna från läsekretsen" och själv besvarade dessa.
Att det i media skulle uppkomma en debatt om det journalistiska förfall som det ovan angivna speglar är nog att förvänta sig för mycket. Men jag kan ge mig tusan på att det kommer en moraldebatt om den mycket sexuellt utmanande "freak dancing" som nu sprider sig i Staterna - och väl i sinom tid även hit - och som får lambadan att framstå som något mycket oskyldigt. Det förhåller sig nämligen så att "freak dancing" innehåller sådana inslag som att tjejerna böjer sig fram och gnider sina rumpor mot killarnas framsida i takt till musiken, medan killarna har sina händer på tjejernas höfter och drar dessa till sig, och dylika övningar.
Dags för alla amatörmoralister och andra diverse moraltanter att vädra morgonluft och starta en ny debatt om "dansbaneeländet"!
|
 |
Obducat
|
Boxarn
|
2002-05-18 16:59:33
|
|
|
IBM har startat upp en liten grupp inom sin halvledardivision som skall arbeta med utvalda "start-ups" inom nanoteknologisektorn. Dels vill man ha en koll vad som händer på området och dels vill man hjälpa några få utvalda företag att komma bortom prototypstadiet.
Både IBM och Hewlett-Packad hävdar att nanoteknologin kommer att revolutionera datorindustrin. Men man betonar också att det kommer att ta tid. 10,15,20 år är tidsperspektiv som nämns.
Stora belopp satsas på forskning. USA, Japan och Europa har var för sig under år 2001 satsat flera miljarder.
Det är naturligtvis svårt att skaffa sig en uppfattning om Obducats möjligheter i det här sammanhanget. Risken att många investerare med tiden kommer att bli besvikna är stor. Skulle man däremot etablera sig som en intressant spelare så kan naturligtvis företaget bli något riktigt stort om man utgår från de förutsägelser som alltmer florerar i media.
|
 |
Dow och Nasdaq
|
Boxarn
|
2002-05-18 16:14:38
|
|
|
Dow Jones steg med 4,2% under veckan som var. I punkter räknat - cirka 400 - var det den största uppgången under en vecka sedan september förra året.
Nasdaq steg med 8,8%, den största uppgången under en vecka på över ett år. Notabelt är också att Nasdaq steg alla fem börsdagarna. Det är 7 månader sedan den steg 5 dagar i följd. Att ingen rekyl kom under någon dag tolkas av en del bedömare som att investerarna känner sig alltmer säkra på en förestående uppgång i ekonomin.
Orsakerna till uppgångarna är de allt tydligare tecknen att den amerikanska ekonomin är på G.
|
 |
Förlustavdrag
|
Boxarn
|
2002-05-18 13:01:58
|
|
|
"KYLIS" kommenterar detta med att nu verkar allt fler IT-bolag byta inriktning till fastighetsbolag efter att trenden var den motsatta för ett par år sedan. Det är nog inget djärvt antagande att anledningen till detta är de stora förluster som ansamlats i IT-bolagen och som har ett latent värde på grund av möjliga förlustavdrag/kvittning mot vinster. T.ex. så kan man fråga sig vad anledningen är till att en familj gått in med mycket kapital i flygsäkerhetsföretaget Confidence och tillskansat sig 1/5 av kapital och röster i bolaget. Tror man på verksamheten eller är det just förlustavdragen som är det intressanta? På liknande sätt i Getupdated som nu kallar till extra bolagsstämma en månad efter den ordinarie och där en nyemission genomfördes för bara ett par månader sedan, men där man aviserat nytt kapitalbehov i sommar. Den extra bolagsstämman skall bland annat besluta om en eventuell ny inriktning för företaget, eftersom bolagets huvudägare meddelat att man inte avser att skjuta till mer kapital till den nuvarande verksamheten. Getupdated har ansamlade förluster på cirka 80 miljoner kronor och har fortsatt att bränna cirka 1 miljon per månad. Trots dett har styrelserepresentanter, VD och ekonomichef köpt stora aktieposter under den senaste tiden. Varför kan man fråga sig? Var det för att man trots alla motgångar ändå trodde och hoppades på att man skulle "nå mållinjen" eller var det av andra orsaker?
|
 |
Sonesta
|
Boxarn
|
2002-05-18 12:36:07
|
|
|
Jag var inne på VCW och sökte på Sonesta. Enligt en signatur där som var på bolagsstämman, så blev avtalen med Hill-Rom ett misslyckande. Om detta stämmer så tycker jag nog att Sonesta borde ha informerat kring detta. Likaså tycker jag att "framfond" - som jag också vill berömma för hans alltför sällan förekommande inlägg - kunde ge oss en kommentar om han nu känner till VD:s uttalanden på stämman.
I övrigt tycker jag inte att det ser så dåligt ut för företaget. USA-marknaden var visserligen en besvikelse det första kvartalet, men Sonesta hävdar nu att en vändning kom i mars, vilket ligger i linje med den allmänna konjunkturuppgång som börjat skönjas "over there". Dotterbolaget Sonesta Health-Care har ökat sin omsättning något och samarbetet med COOP börjar komma igång med nya produktlanseringar i dess spår.
|
 |
ISEC/Teletron
|
Boxarn
|
2002-05-18 12:26:45
|
|
|
Eller kanske skall man skriva Teletron/ISEC? Eftersom jag tror att företaget vad det lider kommer att byta namn till Teletron, då det är detta företag som nu "tar makten" i/över ISEC.
Motivet för samgåendet kanske också - förutom ett bredare teknikutbud - står att finna i de förluster som ISEC samlat på sig under årens lopp och därmed följande möjligheter till framtida förlustavdrag. - Kanske "Mr Rockefeller" kan upplysa oss om omfattningen av dessa, nu när han omprövat sitt beslut att inte mera skriva på Derank, vilket är välkommet. Kanske "GodMan" får rätt åtminstone på den här punkten, dvs. att skribenterna kommer att återvända hit när börsklimatet blir bättre. Signaturen "Jodå" har ju återvänt, om än under en annan signatur. - I vilket fall som helst ser det nya företaget intressant ut. Man är i som jag tror en framtidsbransch och de två tidigare huvudkontoren blir nu regionkontor från vilka man kan täcka västra respektive södra Sverige. Teletrons regionkontor i Stockholm blir nu huvudkontor.
Skall bli intressant att följa den vidare utvecklingen av det nya sammanslagna företaget!
|
 |
beQuoted
|
Boxarn
|
2002-05-18 11:58:49
|
|
|
Intressant att detta företag kom upp. Jag vill absolut minnas att detta var ett företag som Innovationsmäklarna "tog fram" och hade bland sina innehav. Eller rättare sagt! Jag är säker på det.
|
 |
GodMan
|
Boxarn
|
2002-05-18 11:55:43
|
|
|
Din respons på inlägget av "framtid" ger intrycket att du i hastigheten blandat ihop två skilda "tvister", den med de privatpersoner som hade något "otalt" med Innovationsmarknaden och den "tvist" som var med Matteus Bank. Men kanske jag är påverkad av inläggen från "Jodå" som ifrågasätter ditt sätt att inhämta fakta!
|
 |
Bequoted
|
sixten
|
2002-05-18 00:27:37
|
|
|
Läste senaste nytt från Mind vilket inte var någon rolig läsning precis... Intressant var dock att se att de skulle handlas fortsättningsvis genom Bequoted.
Är det någon som har erfarenhet av Bequoted? Jag äger ett mindre antal aktier i Mind och överväger att sälja dessa, mest för att kunna utnyttja förlusten. Jag skulle helst avvakta med försäljningen framåt årsskiftet men vill samtidigt vara säker på att det finns ett enkelt sätt att sälja aktierna.
PS Jag kommer vara bortrest hela nästa vecka men kommer läsa ikapp när jag kommer hem.
|
 |
framtid
|
GodMan
|
2002-05-17 21:51:04
|
|
|
Bra!!
NGM behöver alla pengar man kan få. 450 000kr, hmmm, men som sagt....för NGM är det nog väl bekommet.
|
 |
Hej
|
joje_
|
2002-05-17 19:52:16
|
|
|
Vitec är ett glömt bolag
Vitec som en gång var på IM. Det verkar det som om ingen har upptäckt att dom tjänar pengar just nu. Med en vinst på första kvartalet på 0,891 miljoner kr så anser jag att detta bolag är mycket lågt värderat.
Lite uträkningar på Vitec
0,891* 4= 3,5 miljoner kr i vinst på ett år
enligt vad jag kan se så finns det bara 3 282 000 aktier
3,5/3,3=1,06 kr i vinst per aktie
med dagens pris på akten så ger det ett pe tal på
3,5/1.06=3,3 detta tycker jag verkar lågt men som sagt det finns nackdelar också extremt låg omsättning innebär att det kan bli svårt att köpa aktier i bolaget utan att trissa priset och dessutom blir det mycket svårt att kliva av om siffrorna visa sig vända
Tyvärr har jag inget intresse i Vitec så jag har ej följt bolaget så länge. Så jag kan ha fel i mångt och mycket. Jag var med i nyemissionen som gjordes på IM tiden. Men sen har jag avvecklat allt. Så nu har jag inga aktier där.
|
 |
Godman hmm
|
framtid
|
2002-05-17 17:21:13
|
|
|
NGM: VANN TVIST I TINGSRÄTTEN
15:55
STOCKHOLM (Direkt) NGM Holding har vunnit en tvist i
tingsrätten där två personer yrkat skadestånd av bolaget med
drygt 10 miljoner kronor. Målet har avsett händelser på en av
NGM:s föregångare IM Innovationsmarknaden 1996, enligt ett
pressmeddelande.
Personerna som stämde NGM 1998 har hävdat att IM
Innovationsmarknaden genomfört aktieaffärer på ett felaktigt
|
 |
>>NGM<<
|
Rökta räkan
|
2002-05-17 15:50:12
|
|
|
***NGM: VANN TVIST I TINGSRÄTTEN
|
 |
37
|
SäkerPåSinSak
|
2002-05-17 14:11:06
|
|
|
Och du hade rätt när det kommer till omsättningen.
Pinsamt låg !! Har den någonsin varit lägre ???
Tror till och med att gamla IM hade avsevärt högre omsättning.
|
 |
Bear
|
37
|
2002-05-17 09:07:50
|
|
|
Tack för länken.
Trodde faktiskt att den var nedlagd, men du har uppenbarligen bevisat motsatsen.
|
 |
Jodå
|
GodMan
|
2002-05-17 08:17:57
|
|
|
Tänker inte fortsätta denna diskussion. Du har din fulla rätt att tycka mig vara "patetisk", "bitter", "ha komiska inlägg", "inte ta reda på fakta", "inte kunna bolaget" osv.
Jag konstaterar bara att sen jag började skriva om NGM så har mycket av det jag lagt fram också blivit verklighet.
Har dessutom mina inlägg (som en motvikt till alla haussare som var i klar majoritet för 1-2år sedan) fått någon eller några att tänka till både en och två gånger innan ev köp gjorts, så är dessa bara att grattulera.
Visst, jag förstår nu att du vänder dig emot att jag drog en förhastad slutsat om att det rörde sig om en emission. Okey då, det var att dra för snabba slutsatser (ledsen för det). Men jag sätter fortfarande en stor peng på att det kommer en emission ganska snart.
Den som lever får se...
|
 |
GodMan
|
Jodå
|
2002-05-17 00:21:55
|
|
|
” Det är ju självklart att det är positivt ifall NGM startar upp en Nordisk börs. Har väl ALDRIG sagt motsatsen.”
och
” Sen påverkar naturligtvis omvärldsfaktorer som NGM inte kan styra över, men det hindrar ändå inte att man hade kunnat hoppas på mer efter alla dessa år med ständiga "löften".....DET MÅSTE VÄL T.OM DU HÅLLA MED OM.”
Dessa citat från Ditt föregående inlägg vittnar om att Du antingen:
1. Ej alls förstått vad jag försök påpeka(tycker dock att det är ett MKT klart budskap)
eller
2. Du försöker slingra Dig ur ngt vad Du insett vara helt fel.
Jag har inte ngnstans kommenterat Din reaktion på pressmedd. om att NGM skall försöka starta en Nordisk Börs. Du får gärna visa var Du fått missuppfattningen om att så är fallet.
Jag har inte heller försökt säga att Du i Din övertygelse att NGM är helt värdelösa är felaktig Även detta får Du försöka motbevisa om Du kan. Jag har inte ens intagit en officiell ståndpkt angående NGM som Du kan känna till. Trots detta försöker Du, enligt citat 2 ovan, kategorisera mig som en NGM-anhängare och tillika en som Du försöker come down on.
Det jag vände mig emot var Din omedelbara negativa reaktion på det pressmedd. som ”insider” (tror jag det var) la ut länk till. Ditt inlägg då var enbart baserat på att försöka hacka ner på NGM, utan att ha en susning vad det rörde sig om (Du trodde högst sannolikt att det rörde sig om en emission och inte om en vitesläggning). Detta sätt, i.e. att inte utvärdera en händelse innan man förkastar den(i det här exterma fallet: inte ens ha den blekaste aning om vad det kan röra sig), att försöka få fram en åsikt är, enligt sign, förkastlig och borde vara begränsad till dagis och de som bebor det samma.
Nej du, GodMan, Du får mkt svårt om Du skall försöka vända på detta så att det ser ut som om jag är ngn som går i bräschen för NGM-haussning här.
Stå för att Du inte had a clue om vad det handlade om utan kategoriskt ville/kände Dig tvungen att stampa fötterna i backen och omedelbart säga vad Du tyckte om det som var på gång, i.e. att Du tyckte det var dåligt.
Har läst dina inlägg förr med ett snett leende och tänkt att Du fått ett horn i sidan ang. NGM men att Du ändå kanske var övertygad att de inte kommer få bolaget på fötter p.g.a. slutsatser och analyser grundade på påläsning, fakta och teorier. Nu förstår jag att det inte är ngt av detta utan ren och skär illvilja, ignorans, stubbornhet (you name it) mot bolaget som driver Dig att kasta ut inlägg efter inlägg där Du spyr galla över bolaget.
Återigen. Patetiskt.
Mvh
Ps: Som sagt, ingen att försöka ”ge igen” nu med argument som att(har sett dig använda dessa förut), ”du är bara sur för att förlorat pengar på aktien”, ”man ska inte gifta sig med aktier” etc. etc. Det är INTE Din ståndpkt jag vänder mig emot, utan Ditt ignoranta sätt att föra fram den.
|
 |
Assar-NGM-statistik
|
Bear
|
2002-05-16 23:14:26
|
|
|
Hej.
Ni hittar omsättningsuppgifterna på:
http://medlem.spray.se/AssarBylund/SBI-oms.htm
MVH/
|
 |
Kappan efter vinden
|
KYLIS
|
2002-05-16 19:41:23
|
|
|
För inte allt för länge sen var det poppis att göra om allt från olje till fastighetsbolag till hypen kring IT, vindarna har nu vänt och Adcore gör tvärtom nu om IT till Fastighetsbolag, man häpnar! Förvisso finns Connectadelen kvar på nya marknaden men ändå.
Fattas väl bara nu att vi får en krasch kring dom "uppumpade huspriserna" det lär väl som vanligt börja i USA?
|
 |
>Marie
|
GodMan
|
2002-05-16 18:48:31
|
|
|
Klokt...mycket klokt.
|
 |
37
|
Marie
|
2002-05-16 16:30:28
|
|
|
Tusen tack för informationen.
Vi får hoppas på det bästa, men nog
känns det lite riskabelt att gå in
i aktien redan nu tycker jag.
Jag fortsätter nog att avakta då jag inte
är någon stor gambler.
|
 |
NGM
|
37
|
2002-05-16 15:50:08
|
|
|
Oavsett vad NGM har för motiv med den senaste pressreleasen, så har aktieomsättningen nästan totalt upphört. Helt otroligt liten omsättning sedan dess. Nära noll.
Antingen snackar dom goja, eller så är det en riktig turnaround på g.
Själv har jag för många i högriskportföljen sedan länge, annars hade jag nog gått in och köpt en mindre post.
Tycker mig se ett typexempel på 'vinn eller försvinn' nu.
Så har vi ju det där med börsstatus kvar också. Håhåjaja.
|
 |
Marie
|
37
|
2002-05-16 15:42:02
|
|
|
Sidan du saknar sköttes av Assar Bylund, men han tycks ha slutat med DEN sidan. Han bedriver dock övrig statistik fortfarande.
Sökte sidan tidigare, och hittade bara andra sidor. Idag kan jag inte hitta hans hemsida ens.
|
 |
Vinnare ?
|
Marie
|
2002-05-16 14:44:27
|
|
|
Hej "Vinnare". Om du läser Derank fortfarande
så är du inte glömd.
Trevligt om du kunde börja skriva
igen tycker
Marie
|
 |
Omsättningen på Ngm-listan?
|
Marie
|
2002-05-16 14:39:33
|
|
|
Fanns en bra länk som jag glömt adressen till, där
man kunde följa den totala
omsättningen dag för dag.
Någon som minns?
Har känslan av att omsättningen fortfarande
är mycket låg, men kanske
jag har fel.
Vore som sagt kul att veta vad snittet
ligger på idag.
|
 |
Framfond
|
Loner
|
2002-05-16 12:09:07
|
|
|
Beröm för en bra redogörelse!
|
 |
Parisab-stämman
|
Framfond
|
2002-05-16 09:53:09
|
|
|
Uppsnappat från Parisabstämman
Efter att ha köpt på sig Catech som hade produkter till en ny målgrupp (större sågverk) och ett agentnät worldwide, så har en stor potential öppnat sig. Hittills har det gett några fina feta order, men det är bara en mjukstart i förhållande till de möjligheter som finns.
Catech hade ju de bästa produkterna och ett starkt renommé på marknaden, men man gjorde inte mycket med den. Dels hade man ingen offensiv bearbetning av marknaden och dels fanns det ingen uppföljning på eftermarknaden. De gamla ägarna prioriterade inte de produkterna, som var lite utanför deras ”core business”.
Nu när Catech är i Parisabs ägo, som nyrekryterar för att hinna med att ta hand om den stora marknaden som finns ökar möjligheterna att få ett stort genomslag. De stora möjligheterna för nyförsäljning finns på det södra halvklotet och Parisab kommer att synas och höras där framöver. Under året kommer ”agenterna”ute i världen att tränas upp och sporras att göra resultat, för att bevisa att man duger. De som lyckas kommer att få längre kontrakt.
På samma sätt med eftermarknaden. De 150 system som finns ute i drift i världen ger idag inkomster runt 2Mkr/kvartal utan någon som helst bearbetning. Med lite påtryckning och med många nya tilläggsprodukter kan Parisab öka omsättningen märkbart framöver på eftermarknad/ersättningssidan. Dessutom kan man nu börja tjäna pengar på utbildning av sina system. Det finns kunder som är beredda att betala både för produkten och sedan utbildningen.
Det gamla Parisab + Catechs produkter har olika fördelar, men först nu har man plockat fram en produkt med fördelar från båda produktsortimenten. Dessutom kommer det nya Paris Vision att marknadsföras tungt framöver.
Parisab räknar med att hinna starta upp verksamhet på 2 nya marknader varje år framöver. Till att börja med siktar man in sig på ett par öststatsmarknader. De har stora förhoppningar på den gigantiska USA-marknaden, men lär inte ”gå in” än på ett år eller två. Räkna med storsatsning den dagen de tar steget helhjärtat, och attdet kommer att kosta en hel del.
När det gäller sifferdramatiken så är det lite mer komplicerat än jag tidigare skrivit. Kulorna för en order kommer utspritt under en lång period, då man skapar möjlighet för kunden att delbetala i etapper. Detta innebär också att man nu med en jätteorderstock, redan har tagit mer kostnader än man fått in för sina order, vilket gör att resterande kvartalsrapporter blir vackrare när pengarna från den stora orderingången börjar välla in.
Parisab har även skapat möjligheter för att köpa till sig fler innovationer som kan stärka produktsortimentet. Det har man gjort genom att ha klubbat möjlighet till emission. Att köpa upp någon konkurrent är inte så troligt, då det inte finns någon tydlig liten aktör med något att erbjuda Parisab som redan nu är etta i sin nisch i världen.
När det gäller utdelningspolitiken, så vet vi att det inte blev någon i år. Några har uttryckt sig som om det enbart är negativt. På kort sikt i aktieägarens plånbok är det ju negativt, men lite längre än så bör ju en aktieägare tänka.
Parisab har en chans att växa runt 100% organiskt i år, men sedan kommer det att behövas göra en hel del ansträngningar (i tid och pengar) för att erövra bl.a. den andra planhalvan av världsmarknaden (USA). Expansion kostar pengar och skulle man behöva ta in pengar av marknaden för det är det ju ett slöseri i tid att bolla pengarna fram och tillbaka som utdelning+nyemission innebär. Det är billigare både för aktieägaren och för företaget att kunna slippa de båda momenten i företagets utveckling eftersom det är mycket svinn i transaktionerna och en hel del tid som går till spillo som behövs ute på fältet. Parisab hoppas kunna ge ut pengar i framtiden, men jag tolkade det som att vi får vänta tills efter USA-satsningen är gjord. Å andra sidan så kan du ju räkna ut själv vad det skulle kunna bli när företaget får en omsättning runt 200Mkr och har marginaler på kanske över 15%.
Det finns mycket mer att säga, men det är allt jag har att yppa för denna gången. Vi ses på köpsidan!!
|
 |
Jodå
|
GodMan
|
2002-05-16 08:34:25
|
|
|
Det är ju självklart att det är positivt ifall NGM startar upp en Nordisk börs. Har väl ALDRIG sagt motsatsen.
Vad jag däremot skrev var:
1. Vi som följt bolaget är väldigt luttrade vid dylika uttalande om ditten och datten, utan att något som helst händer.
För att ta ett exempel (bland många), den derivanthandlen som skulle dras igång, vad hände med den???
Därför är det på sin plats att NGM börjar agerar också och inte bara snackar. Om man nu lyckas dra igån denna nordiska börs är dom bara att grattulera, men som jag skrev, jag är skeptsik med tanke på historien (och är säkerligen inte ensam om det).
Som Magnus Uggla sa "snacka går ju".
2. Återigen....vis av historien så brukar sådana uttalanden väldigt ofta följas upp med önskemål om att (på ena eller andra sättet) få in nytt kapital. Det skrev jag också, och det ser ju inte ut att ha varit en allt för djärv slutsats.
Nej sanningen är den att få bolag - tyvärr - kan mäta sig med NGM när det gäller "lova stort och hålla smått".
Sen påverkar naturligtvis omvärldsfaktorer som NGM inte kan styra över, men det hindrar ändå inte att man hade kunnat hoppas på mer efter alla dessa år med ständiga "löften".....det måste väl t.om du hålla med om.
Ha en bra dag
|
 |
GodMan
|
Jodå
|
2002-05-15 23:34:24
|
|
|
1. Hur kan man förutsätta att man skall viteslägga ett bolag genom att man går ut med en nyhet om att man skall starta en Nordisk börs?
Nja, tror nog att det var så att Du direkt drog slutsatsen att det var en emission på gång. Det är detta jag vänder mig mot, Ditt eviga tjatande och urskiljningslösa sågande av allt NGM går ut med. Kan inte heller förstå, om nu Du innan Ditt ironiska inlägg läst pressmedd., hur man kan tycka att det är en negativ nyhet, eller ngt att försöka få till ngt dåligt. Skulle det vara vilket annat bolag som helst, CG har jag för mig att Du nämnt ngn gång som lite favorit, hade Du säkert ställt Dig mkt positivt till händelsen. Det är inte på ngt sätt en försummbar summa för ett bolag av NGM’s storlek (för att inte tala om den ekonomiska situaion bolaget befinner sig i)
Mao, jag säger inte att Du har fel om NGM (inte heller att Du har rätt, alla har rätt till en åsikt), bara att det blir mäkta komiskt när Du, det här fallet är ett perfekt exempel, helt utan reflektion tolkar allt NGM gör/säger på ett för bolaget/aktieägarna negativt sätt.
Det är till detta som jag hänvisar till patetiskt i mina tidigare inlägg.
2. Jag gömmer mig inte alls bakom ngt. Skrev sporadiskt för ett bra tag en. Har dock läst inläggen på sidan med jämna mellanrum. När jag skulle lägga in inlägget fungerade ej min tidigare signatur och jag valde en ny. Enkelt. Eftersom jag ej kommer använda den förra längre kan den läggas till det preskriberade.
Mvh
|