 |
Svullo
|
Boxarn
|
2002-05-05 13:29:48
|
|
|
Du har rätt. Det ser på flera sätt inte så ljust ut på aktiemarknaden för närvarande. Och jag önskar dig naturligtvis lycka till med ditt samlande. Men jag är också fundersam över om du verkligen är så övertygad om att frimärken osv. är ett bättre investeringsalternativ än aktier. Är det inte möjligen så att det snarare är dig själv som du försöker övertyga än oss andra? Varför annars dessa ständiga uppmaningar på denna aktiechatsida?
|
 |
Det ser bara mörkare och mörkare ut
|
(real)SVULLO
|
2002-05-05 13:14:45
|
|
|
Ni trogna aktiefantaster förtjänar all beundran ska villigt erkännas.
Men allvarligt talat,,,varför kasta pärlor efter svin?
Satsa på något värdebeständigt, som dessutom är vackert. Frimärken, vykort, mynt osv är både roligt, vackert och berikande samt är på uppgående rent prismässigt. Inom frimärken som ligger mig varmast om hjärtat slås ständigt nya rekord på auktionerna. Trots det så är det långt kvar till toppnoteringarna från 80-talet.
|
 |
i-mode, Java2ME och 3G
|
sixten
|
2002-05-05 12:38:47
|
|
|
Fick lite bråttom på slutet vid förra inläggaet - kontentan är dock att 3G näten kommer nog behövs, deet kan dock ta tid innan de uppnår stora marknadsandelar av trafiken. Ett användningsområde för 3G näten, som kanske till och med blir det viktigaste, är taltrafik.
|
 |
i-mode, Java2ME och 3G
|
sixten
|
2002-05-05 11:02:53
|
|
|
Jag kan mycket väl tänka mig att innehållsleverantörerna tycker att det är intressant att leverera till e-plus. Marknaden för innehållsleverantörerna har ju inte precis utvecklats som aktörerna hade hoppats så alla intiativ är säkert välkomna. Alternativet idag är inte att ta fram content för UTMS näten (detta är för långt fram i tiden) utan alternativet för contentproviders idag är Java2ME. Många av terminaltillverkarna kommer lägga in Java2ME (en nedbantad variant av Java) i sina kommande terminaler vilket gör att man kan skriva enklare applikationer typ övervakning av börskurser, spel mm.
Det har hela tiden funnits skeptiker till 3G näten som inte trott att de kommer bli verklighet. Det är lite oroväckande att antalet skeptiker verkar ha ökat på sista tiden samtidigt som lanseringen närmar sig. Tittar man på prognoser för hur utrullningen av 3G näten kommer näten kommer ske så ser det ut som att det kommer ta några år innan en markant del av trafiken går över UMTS näten. Till det positiva hör dock att de vanliga mobilnäten idag är hårt belastade samtidigt som en minoritet av trafiken går över mobila nät och merparten av trafiken går över fasta nät. På 5 - 8 års sikt kommer detta förhållandet var det omvända dvs merparten av all trafik kommer gå över mobila nät. Detta skapar ett mycket stort behov av ny kapacitet och därför tror jag själv att 3G näten kommer ta fart men "the killer application" kanske blir taltrafik!
Det stora problemet som fortsätter att hämma telekommarknaden är operatörernas dåliga ekonomi.
|
 |
i-mode
|
Boxarn
|
2002-05-05 10:09:56
|
|
|
Jag läser i en artikel om introduktionen av i-mode i Tyskland, vilken under mycken möda och vånda förberetts under ett och ett halvt år. Det gäller tydligen att tjänsten verkligen får ett stort genombrott - och det relativt snabbt. UMTS väntar i kulisserna med sina större möjligheter, och innan denna kommer måste i-mode ha etablerat sig ordentligt. Vilket har lett till stora annonskampanjer, bland annat i TV. Det kanske också var därför som E-Plus som tillhandahåller tjänsten lät projektet gå under kodordet "Storm".
Den stora frågan, om jag har uppfattat det rätt, är huruvida innehållsleverantörerna kommer att hoppa på tåget. E-Plus hävdar nu att man lyckats med den sidan av projektet. När potentiella innehållsleverantörer såg att projektet var på väg att realiseras ville plötsligt "alla" vara med, hävdar företaget.
De tjänster det skriv om är, tycks det mig, emellertid fortfarande ganska "banala". Det är det gamla "köret" med nyheter, väderprognoser, börskurser o.dyl. En ny tjänst såg jag dock som jag tycker verkar litet intressant, nämligen visning av biografernas repertoar. Kanske snuttar ur filmer för att locka biobesökare kan ge ett lyft åt trafiken i näten?
|
 |
The almighty dollar
|
Boxarn
|
2002-05-05 09:34:52
|
|
|
Återhämtningen i den amerikanska ekonomin haltar. Arbetslöshetssiffrorna som kom i fredags var sämre än väntade. Likaså var bland annat siffrorna från servicesektorn mindre bra. Den tillväxt i ekonomin som var under det första kvartalet - 5,8% - förklaras framför allt av att företagen fyllde på lagren och att federala myndigheter och myndighterna på delstats- och lokal nivå spenderade frikostigt.
Tillsammans med USA:s stora underskott i bytesbalansen gör detta att allt fler tror att dollarn kommer att börja svaja. I fredags sjönk den amerikanska valutan till sin lägsta nivå på 6 månader. En ytterligare orsak till nedgången är att marknaden hos Bushadministrationen nu tycker sig börja märka att man inte kommer att hålla fast vid en "strong dollar policy". Det är bara att hoppas att fallet - om det blir något - kommer successivt. Ett snabbt fall skulle vara mycket negativt för återhämtningen i den globala ekonomin.
|
 |
Cellpoint
|
Boxarn
|
2002-05-05 09:28:27
|
|
|
Jag äger en mycket liten post aktier i Cellpoint, en post som mindre är att betrakta som en investering - då även en kraftig uppgång i aktien inte skulle innebära någon stor finansiell vinst för mig - än som ett sätt att hålla mig underrättad om ett företag som ligger i teknikens framkant.
Frågan är emellertid om inte denna teknik ser mer spännande ut på papperet än vad gäller kommersialiseringsmöjligheterna. Jag tror att det finns en avsevärd risk att tekniken plockas upp av något annat bolag som köper ut den ur Cellpoint när företaget tvingas slå vantarna i bordet.
|
 |
Cellpoint
|
joje_
|
2002-05-04 21:55:43
|
|
|
Ett It bolag som är i en MYCKET stor kris som jag tror att det ska vända för. Det är ju Cellpoint risken är dock stor att dom inte lyckas få in dom miljoner dom behöver. Men om dom lyckas med det så kan dom stiga med 200-400 % på ett halvår och ännu mer på längre sikt..
|
 |
>GodMan
|
joje_
|
2002-05-04 21:49:44
|
|
|
Jag håller med dig att Ericsson är viktig för Sverige. Men tyvärr är det inte Ericsson som är problemet i Sverige utan att näst intill alla större bolag jag vet av redan har stuckit. Exempel på bolag som mer eller mindre har stuckit.
SKF, Volvo, Saab, Assidomän, Sandviken ,OSV. Vist har många av dessa kvar fabrikerna men all vinst går till utlandet och tror ni att något kommer tillbaka till moder svea nix. Utan att enda vi kan hoppas på är att vi får nya företag som väljer att ha forskning samt huvudkontor i Sverige. Jag hoppas dock att det finns en chans att det kan bli så men det ska nog bli värre innan det blir bättre tyvärr.
|
 |
Boxarn
|
GodMan
|
2002-05-04 19:44:52
|
|
|
Bara att titta på den statistik som WHO (eller vad dom nu heter) publicerar varje år, och som mäter hur rikt ett land är.
För 25-30år sedan låg vi i absoluta toppen. Idag är vi väl på 17:e plats.....i EUROPA!!!!
Inget snack om att LME betyder mycket för Sveriges väl. Därför (och där är jag måhända allt för pessimistisk) ser jag dessvärre fortsatt mörkt på aktieutvecklingen.
|
 |
Telekom
|
Boxarn
|
2002-05-04 18:03:03
|
|
|
När man läser i internationella media så blir man mer och mer mörkrädd för sektorns utsikter. Det är nästan så att man tror att det finns en risk för att Ericsson skall gå i kk. Men så långt lär det väl ändå inte gå. Däremot kan det nog komma konsolideringar där Ericsson kanske kommer att vara med på ett hörn.
Jag såg förrresten att 90% av alla uppsagda i Kista - Sveriges Silicon Valley - var civilingenjörer och tjänstemän. (Om jag nu uppfattade det hela korrekt.) Och det rör sig om flera tusen personer. Och det är inte slut än!
Jag såg också att hushållen i Sverige har lägre levnadsstandard än de svarta/den afro-amerikanska befolkningen i USA. Den här jämförelsen lär inte utfalla bättre till svenskarnas fördel om Ericsson fortsätter att åka kana, även om vi inte skall överdriva betydelsen av detta företag för svensk ekonomi.
Nog kan man säga att det gått utför för Moder Svea under de senaste 25 åren - åtminstone i relativa tal - på det ekonomiska planet.
|
 |
TagMaster
|
Boxarn
|
2002-05-04 17:03:19
|
|
|
Också detta pressmeddelandet från igår tycks ha gått panelen förbi. Företagets system har installerats som en del av ett parkeringskontrollsystem på ett fotbollsstadium i Korea där en del matcherna i fotbolls-VM kommer att spelas.
|
 |
Cashguard
|
Boxarn
|
2002-05-04 16:58:41
|
|
|
Man undrar snart vad det är som skall få skribenterna på Derank att reagera. I måndags meddelade företaget att man fått i uppdrag att genomföra två pilotinstallationer på OKQ8-stationer i Stockholmsområdet. OKQ8 har cirka 1.000 stationer i Sverige.
|
 |
Bedminster
|
Boxarn
|
2002-05-04 16:55:02
|
|
|
Någon som har någon kommentar till att den relativt nyutnämnde VD:n avgår. På egen begäran som det heter. En felrekrytering verkar det i vilket fall som helst ha varit.
|
 |
Affärsstrategerna
|
Boxarn
|
2002-05-04 16:48:31
|
|
|
Är det någon som vet när bolagsstämman kommer att äga rum?
|
 |
Boxarn
|
GodMan
|
2002-05-04 16:10:32
|
|
|
Håller med dig om att AFV måste räknas som den mest seriösa av ekonomi-blaskor.
Skräckexemplet är när tex Expressen och Aftonbladet skriver om aktier.
|
 |
GodMan
|
Boxarn
|
2002-05-04 16:06:39
|
|
|
Det är nog riktigt som du skriver att man bör lita på sig själv. Men människan lever inte i ett vakuum. De beslut man fattar bygger på den information man inhämtar från omvärlden.
När det gäller dina exempel så bör man naturligtvis vara MYCKET skeptisk, för att inte säga helt avfärdande. Men det är nog en viss skillnad på dessa aktietips och artiklar i Svenska Dagbladet och Affärsvärlden. Särskilt Afv har ett renommé som varande seriös. Och SvD:s artikel hade litet av sensationsjournalistik över sig. Så jag går på Afv:s linje i det här fallet.
|
 |
Boxarn, lita bara på dig själv
|
GodMan
|
2002-05-04 15:46:09
|
|
|
Man ska inte tro på nån annan än sig själv, det är i alla fall min fasta övertygelse.
Ett exempel:
Ta 10 ekonomitidiningar och du finner 10 olika tips på den mest köpvärda aktien, resp minst köpvärda. Blicka sen tillbaka efter några månader och du kommer finna att dom aktier som ratades, har blivit dom verkliga vinnarna i minst 50% av fallen och vice versa.
Så med egna värderingar/prognoser/analyser, sunt förnuft (nästan det viktigaste), och lite tur, har man alla chanser att slå dessa så kallade "experter".
Ps. Jag vill understryka att det absolut kan vara av värde att läsa så mycket ekonomitidningar man bara kan. Där får man mycket gratis i form av värderingar och hur företaget utvecklats. Men det ska bara vara vara en liten del av det totala "analysarbetet" som avgör om aktien ska köpas eller ej.
|
 |
IT-bolagen
|
Boxarn
|
2002-05-04 14:56:08
|
|
|
Vad ska man tro? Svenska Dagbladet kör med stora rubriker i spåren på fallissemanget för Icons dotterbolag i Sverige och varnar för att kassorna är på väg att ta slut för flera IT-bolag. Affärsvärlden däremot skriver om att orderingången för IT-konsulterna har vänt upp och att förhoppningar om stigande lönsamhet finns.
Ja, vad ska man tro?
|
 |
Getupdated
|
Boxarn
|
2002-05-04 11:34:14
|
|
|
Företaget säljer och hyr ut programvaror för automatisk omvärldsbevakning som hämtar individanpassad information från Internet eller företagens intranät/extranät och levererar denna information till anställda, kunder och leverantörer.
Intäkterna kommer från
a/ programlicenser
b/ drift och support
c/ kundanpassningar
Dessutom förser Getupdated företagen med programvara för internetbaserade enkätundersökningar i partnerskap med ZonderaCom.
Företaget är intressant såtillvida som att marknaden är intressant. Att det i en värld där mängden information ökar mycket kraftigt finns ett behov av system för en effektiv omvärldsbevakning är uppenbart. Frågan är bara om Getupdated kan göra sig gällande och utifrån behovet och sina produkter man tillhandahåller skapa ett lönsamt företag.
Hittills är resultatet nedslående. Under år 2001 hade man intäkter på mindre än 2 miljoner kronor. Förlusten uppgick till i runda tal 20 miljoner. Det ansamlade skattemässiga underskottsavdraget uppgår till cirka 100 miljoner. Det är kanske därför som företaget ändå värderas till 10-15 miljoner kronor.
|
 |
IDL Biotech
|
Boxarn
|
2002-05-04 10:04:14
|
|
|
Företaget saluför laboratorietester inom områdena:
a/ cancersjukdomar
b/ infektionssjukdomar
En tredje produktgren är på G:
c/ forskningsreagens
Företaget gjorde en förlust på en halv miljon kronor under år 2001. Kassaflödet var positivt. Likvida tillgångar uppgår till cirka 8 miljoner kronor. Företagets marknadsvärdet är i storleksordningen 25-30 miljoner, vilket ger ett P/S-tal på ungefär 3,5.
Även om värderingen inte kan sägas vara låg utifrån "fundamenta", så tycker jag IDL är intressant. Årsredovisningen för år 2001 andas optimism. Jag har inte där hittat något om förvärvsplaner, varför risken för en nyemission verkar liten.
Kanske något för de som skyr företag som går med förlust och där kassan är skral?
|
 |
KYLIS
|
Boxarn
|
2002-05-04 09:58:25
|
|
|
En eloge till dig som försökt "hålla grytan kokande" i en annars skral vecka när det gäller antalet inlägg!
|
 |
Hej Boxarn och co:
|
joje_
|
2002-05-03 21:06:34
|
|
|
Ni har hålt denna sidan intresant jag vill bara tacka för allt det ni har bifogat med här det är roligt att se att någon har orken att skriva under ett så lång tid på denna sida så ett stort tack från
|
 |
Sonesta Focal
|
KYLIS
|
2002-05-02 15:11:51
|
|
|
Affärsstrategerna har sålt ytterligare 84 000 aktier i Sonesta.
VD i Focal P har sålt 12 000 aktier
|
 |
Ericsson
|
KYLIS
|
2002-05-02 10:41:35
|
|
|
Ericsson: Ska hårdbanta inom FoU - Ny Teknik
Fel signal igen, med andra ord ser dom ett totalt mörker, ingen tillväxt eller vad tolkar man det som. Att Nokia tidigare tillkännagjort samma sak är oroväckande för Telecombranschen men inte minst för det otal konsultjänster som det säkert medfört. Att man måste skära är en sak men att skära på rätt ställen är en annan och den kortsiktighet som en börsnoterat företag har för att blidka aktieägare och analytiker för att nå snabba resultat är inte sunt, dom blir totalt missanpassade inför konjunktursvängningarna, totalt i ofas!
|
 |
SEB kontra Ericsson
|
KYLIS
|
2002-05-02 10:28:13
|
|
|
Egentligen två skilda fall och ingen direkt liknelse går att jämnställa på lika grund. Jo faktiske en likhet hittar jag för under denna tid satt styrelseordföranden Curt G Olsson kvar, liksom hela styrelsen i övrigt, och låtsades som ingenting. De menade att det var deras skyldighet att kvarstanna för att reda upp situationen. Ungefär där ser jag den enda likheten, för Ericssons styrelse vägrar lämna rodret trots att dom tydligen inte har den kompetens och management som krävs. Och att Ericsson ska studsa upp lika mycket som SEB gjort tror jag inte, kanske om konkursryktet får ner aktien till under 10 kr, då finns möjligheten men risken är väl knappast värd att ta då, utan bättre att vänta till definitiv vändning och kostar aktien då ex 30 spelar det väl mindre roll då man vet färdriktningen. Nu verkar det inte vara en speciellt organiserad organisation och en styrelse som kapar verksamheten för att blidka aktieägarna och analytiker har en fallenhet att kapa på fel ställen. Jag hoppas jag har fel om Ericsson för vi är allt för beroende av dom för att krisen skall escalera. Först kommer det nog storma kring emissionen, därefter kan man nog ta ställning om lösningen kommer bli till det bästa men även om framtiden finns för Ericsson har dom uthålligehet?, dvs finns behovet av 3G? (ännu)
|
 |
I/O
|
sixnine
|
2002-05-02 09:10:58
|
|
|
Jag förstår att servern kan se att nu har någon med min ip-adress kontaktat Derank. Men hur vet servern hur länge jag är "besökare på sidan"?
|
 |
I/O
|
SäkerPåSinSak
|
2002-05-02 08:02:11
|
|
|
Förstår din liknelse och håller delvis med. Men det finns ändå en skillnad mellan SEB då, och LME nu, för medan SEB verkligen hade en konkursvärdering, så värderas LME fortfarande - reallativt sett - ganska högt.
|
 |
Minnet...
|
I/O
|
2002-05-02 00:19:27
|
|
|
är visst fokuserat på vissa händelser, jag köpte några hundra för jag hadde precis löst in min 13 raders rätt på stryktipset. Köpte för 6,5-7 kr styck. Kommer faktiskt inte ihåg att de var nere under 4kr.
Hur som helst jag anser att Ericsson är i samma läge.
|
 |
I/O
|
SäkerPåSinSak
|
2002-05-01 13:43:50
|
|
|
Var t.om lägre än så.....skulle springa till banken och köpa när jag såg att dom stod i under 4kr. Sen till lunch hade dom stigit till 4:20 och jag avaktade. Sen vet vi historien. Tar man sen hänsyn till diverse emissioner så motsvarade dessa 4kr ungefär 2:50 i dåtidens kurs.
|
 |
Jag kommer ihåg...
|
I/O
|
2002-05-01 11:00:25
|
|
|
... när spekulationerna duggade tätt om SEBs konkurs, lägsta kurs var 6-7 kr.
|
 |
sixnine
|
I/O
|
2002-05-01 10:56:39
|
|
|
Det ganska så enkelt, alla uppkopplingar som finns mot en server registreras. Sedan är det en smal sak att skriva lite Scriptkod för att presentera det på t ex en sida.
|
 |
Nu är det bara sex som gäller
|
SäkerPåSinSak
|
2002-04-30 21:13:03
|
|
|
ja besökare alltså ;-)
|
 |
Besökare
|
Laban
|
2002-04-30 15:17:18
|
|
|
Jag tror många besökare läser inläggen utan att vara så aktiva skribenter. Det stämmer för undertecknad i alla fall. Nu 24 besökare
|
 |
Antal besökare
|
sixnine
|
2002-04-30 14:48:55
|
|
|
"För närvarande är 45 besökare på sidan!". Hur kan Derank veta det när man inte loggar in och ut????????
|
 |
Derank
|
sixten
|
2002-04-30 14:31:21
|
|
|
42 besökare så här på valborgsmässo afton - kan detta vara rekord mån tro?
|
 |
Rättelse
|
MiljöMagnus
|
2002-04-30 11:36:00
|
|
|
"Baturligtvis" ska vara naturligtvis vara naturligtvis :)
"koncekvenser på Sveriges ekonomi" ska vara koncekvenser FÖR Sveriges ekonomi
|
 |
Ericsson i konkurs
|
MiljöMagnus
|
2002-04-30 11:33:29
|
|
|
Jo jo, det vore nått. Även om det är högst osannolikt så kan det baturligtvis inte uteslutas till 100%. Undrar just vad det skulle få för koncekvenser på Sveriges ekonomi.
|
 |
Re Kylis
|
fge
|
2002-04-30 11:25:37
|
|
|
Du slår huvudet på spiken, det kan bli en mycket besvärlig situation för Telekom och speciellt Ericsson. En kurs på 15 kr kan snart vara ett faktum och inte ens Ericsson går fri från en ev konkursspekulationer.
|
 |
22 inloggade
|
MiljöMagnus
|
2002-04-30 11:23:13
|
|
|
Trevlig funktione Derank infört.
Håller med Boxarn om att det ser ut att vara fler läsare än man hade trott.
|