 |
TagMaster
|
Boxarn
|
2002-05-04 17:03:19
|
|
|
Också detta pressmeddelandet från igår tycks ha gått panelen förbi. Företagets system har installerats som en del av ett parkeringskontrollsystem på ett fotbollsstadium i Korea där en del matcherna i fotbolls-VM kommer att spelas.
|
 |
Cashguard
|
Boxarn
|
2002-05-04 16:58:41
|
|
|
Man undrar snart vad det är som skall få skribenterna på Derank att reagera. I måndags meddelade företaget att man fått i uppdrag att genomföra två pilotinstallationer på OKQ8-stationer i Stockholmsområdet. OKQ8 har cirka 1.000 stationer i Sverige.
|
 |
Bedminster
|
Boxarn
|
2002-05-04 16:55:02
|
|
|
Någon som har någon kommentar till att den relativt nyutnämnde VD:n avgår. På egen begäran som det heter. En felrekrytering verkar det i vilket fall som helst ha varit.
|
 |
Affärsstrategerna
|
Boxarn
|
2002-05-04 16:48:31
|
|
|
Är det någon som vet när bolagsstämman kommer att äga rum?
|
 |
Boxarn
|
GodMan
|
2002-05-04 16:10:32
|
|
|
Håller med dig om att AFV måste räknas som den mest seriösa av ekonomi-blaskor.
Skräckexemplet är när tex Expressen och Aftonbladet skriver om aktier.
|
 |
GodMan
|
Boxarn
|
2002-05-04 16:06:39
|
|
|
Det är nog riktigt som du skriver att man bör lita på sig själv. Men människan lever inte i ett vakuum. De beslut man fattar bygger på den information man inhämtar från omvärlden.
När det gäller dina exempel så bör man naturligtvis vara MYCKET skeptisk, för att inte säga helt avfärdande. Men det är nog en viss skillnad på dessa aktietips och artiklar i Svenska Dagbladet och Affärsvärlden. Särskilt Afv har ett renommé som varande seriös. Och SvD:s artikel hade litet av sensationsjournalistik över sig. Så jag går på Afv:s linje i det här fallet.
|
 |
Boxarn, lita bara på dig själv
|
GodMan
|
2002-05-04 15:46:09
|
|
|
Man ska inte tro på nån annan än sig själv, det är i alla fall min fasta övertygelse.
Ett exempel:
Ta 10 ekonomitidiningar och du finner 10 olika tips på den mest köpvärda aktien, resp minst köpvärda. Blicka sen tillbaka efter några månader och du kommer finna att dom aktier som ratades, har blivit dom verkliga vinnarna i minst 50% av fallen och vice versa.
Så med egna värderingar/prognoser/analyser, sunt förnuft (nästan det viktigaste), och lite tur, har man alla chanser att slå dessa så kallade "experter".
Ps. Jag vill understryka att det absolut kan vara av värde att läsa så mycket ekonomitidningar man bara kan. Där får man mycket gratis i form av värderingar och hur företaget utvecklats. Men det ska bara vara vara en liten del av det totala "analysarbetet" som avgör om aktien ska köpas eller ej.
|
 |
IT-bolagen
|
Boxarn
|
2002-05-04 14:56:08
|
|
|
Vad ska man tro? Svenska Dagbladet kör med stora rubriker i spåren på fallissemanget för Icons dotterbolag i Sverige och varnar för att kassorna är på väg att ta slut för flera IT-bolag. Affärsvärlden däremot skriver om att orderingången för IT-konsulterna har vänt upp och att förhoppningar om stigande lönsamhet finns.
Ja, vad ska man tro?
|
 |
Getupdated
|
Boxarn
|
2002-05-04 11:34:14
|
|
|
Företaget säljer och hyr ut programvaror för automatisk omvärldsbevakning som hämtar individanpassad information från Internet eller företagens intranät/extranät och levererar denna information till anställda, kunder och leverantörer.
Intäkterna kommer från
a/ programlicenser
b/ drift och support
c/ kundanpassningar
Dessutom förser Getupdated företagen med programvara för internetbaserade enkätundersökningar i partnerskap med ZonderaCom.
Företaget är intressant såtillvida som att marknaden är intressant. Att det i en värld där mängden information ökar mycket kraftigt finns ett behov av system för en effektiv omvärldsbevakning är uppenbart. Frågan är bara om Getupdated kan göra sig gällande och utifrån behovet och sina produkter man tillhandahåller skapa ett lönsamt företag.
Hittills är resultatet nedslående. Under år 2001 hade man intäkter på mindre än 2 miljoner kronor. Förlusten uppgick till i runda tal 20 miljoner. Det ansamlade skattemässiga underskottsavdraget uppgår till cirka 100 miljoner. Det är kanske därför som företaget ändå värderas till 10-15 miljoner kronor.
|
 |
IDL Biotech
|
Boxarn
|
2002-05-04 10:04:14
|
|
|
Företaget saluför laboratorietester inom områdena:
a/ cancersjukdomar
b/ infektionssjukdomar
En tredje produktgren är på G:
c/ forskningsreagens
Företaget gjorde en förlust på en halv miljon kronor under år 2001. Kassaflödet var positivt. Likvida tillgångar uppgår till cirka 8 miljoner kronor. Företagets marknadsvärdet är i storleksordningen 25-30 miljoner, vilket ger ett P/S-tal på ungefär 3,5.
Även om värderingen inte kan sägas vara låg utifrån "fundamenta", så tycker jag IDL är intressant. Årsredovisningen för år 2001 andas optimism. Jag har inte där hittat något om förvärvsplaner, varför risken för en nyemission verkar liten.
Kanske något för de som skyr företag som går med förlust och där kassan är skral?
|
 |
KYLIS
|
Boxarn
|
2002-05-04 09:58:25
|
|
|
En eloge till dig som försökt "hålla grytan kokande" i en annars skral vecka när det gäller antalet inlägg!
|
 |
Hej Boxarn och co:
|
joje_
|
2002-05-03 21:06:34
|
|
|
Ni har hålt denna sidan intresant jag vill bara tacka för allt det ni har bifogat med här det är roligt att se att någon har orken att skriva under ett så lång tid på denna sida så ett stort tack från
|
 |
Sonesta Focal
|
KYLIS
|
2002-05-02 15:11:51
|
|
|
Affärsstrategerna har sålt ytterligare 84 000 aktier i Sonesta.
VD i Focal P har sålt 12 000 aktier
|
 |
Ericsson
|
KYLIS
|
2002-05-02 10:41:35
|
|
|
Ericsson: Ska hårdbanta inom FoU - Ny Teknik
Fel signal igen, med andra ord ser dom ett totalt mörker, ingen tillväxt eller vad tolkar man det som. Att Nokia tidigare tillkännagjort samma sak är oroväckande för Telecombranschen men inte minst för det otal konsultjänster som det säkert medfört. Att man måste skära är en sak men att skära på rätt ställen är en annan och den kortsiktighet som en börsnoterat företag har för att blidka aktieägare och analytiker för att nå snabba resultat är inte sunt, dom blir totalt missanpassade inför konjunktursvängningarna, totalt i ofas!
|
 |
SEB kontra Ericsson
|
KYLIS
|
2002-05-02 10:28:13
|
|
|
Egentligen två skilda fall och ingen direkt liknelse går att jämnställa på lika grund. Jo faktiske en likhet hittar jag för under denna tid satt styrelseordföranden Curt G Olsson kvar, liksom hela styrelsen i övrigt, och låtsades som ingenting. De menade att det var deras skyldighet att kvarstanna för att reda upp situationen. Ungefär där ser jag den enda likheten, för Ericssons styrelse vägrar lämna rodret trots att dom tydligen inte har den kompetens och management som krävs. Och att Ericsson ska studsa upp lika mycket som SEB gjort tror jag inte, kanske om konkursryktet får ner aktien till under 10 kr, då finns möjligheten men risken är väl knappast värd att ta då, utan bättre att vänta till definitiv vändning och kostar aktien då ex 30 spelar det väl mindre roll då man vet färdriktningen. Nu verkar det inte vara en speciellt organiserad organisation och en styrelse som kapar verksamheten för att blidka aktieägarna och analytiker har en fallenhet att kapa på fel ställen. Jag hoppas jag har fel om Ericsson för vi är allt för beroende av dom för att krisen skall escalera. Först kommer det nog storma kring emissionen, därefter kan man nog ta ställning om lösningen kommer bli till det bästa men även om framtiden finns för Ericsson har dom uthålligehet?, dvs finns behovet av 3G? (ännu)
|
 |
I/O
|
sixnine
|
2002-05-02 09:10:58
|
|
|
Jag förstår att servern kan se att nu har någon med min ip-adress kontaktat Derank. Men hur vet servern hur länge jag är "besökare på sidan"?
|
 |
I/O
|
SäkerPåSinSak
|
2002-05-02 08:02:11
|
|
|
Förstår din liknelse och håller delvis med. Men det finns ändå en skillnad mellan SEB då, och LME nu, för medan SEB verkligen hade en konkursvärdering, så värderas LME fortfarande - reallativt sett - ganska högt.
|
 |
Minnet...
|
I/O
|
2002-05-02 00:19:27
|
|
|
är visst fokuserat på vissa händelser, jag köpte några hundra för jag hadde precis löst in min 13 raders rätt på stryktipset. Köpte för 6,5-7 kr styck. Kommer faktiskt inte ihåg att de var nere under 4kr.
Hur som helst jag anser att Ericsson är i samma läge.
|
 |
I/O
|
SäkerPåSinSak
|
2002-05-01 13:43:50
|
|
|
Var t.om lägre än så.....skulle springa till banken och köpa när jag såg att dom stod i under 4kr. Sen till lunch hade dom stigit till 4:20 och jag avaktade. Sen vet vi historien. Tar man sen hänsyn till diverse emissioner så motsvarade dessa 4kr ungefär 2:50 i dåtidens kurs.
|
 |
Jag kommer ihåg...
|
I/O
|
2002-05-01 11:00:25
|
|
|
... när spekulationerna duggade tätt om SEBs konkurs, lägsta kurs var 6-7 kr.
|
 |
sixnine
|
I/O
|
2002-05-01 10:56:39
|
|
|
Det ganska så enkelt, alla uppkopplingar som finns mot en server registreras. Sedan är det en smal sak att skriva lite Scriptkod för att presentera det på t ex en sida.
|
 |
Nu är det bara sex som gäller
|
SäkerPåSinSak
|
2002-04-30 21:13:03
|
|
|
ja besökare alltså ;-)
|
 |
Besökare
|
Laban
|
2002-04-30 15:17:18
|
|
|
Jag tror många besökare läser inläggen utan att vara så aktiva skribenter. Det stämmer för undertecknad i alla fall. Nu 24 besökare
|
 |
Antal besökare
|
sixnine
|
2002-04-30 14:48:55
|
|
|
"För närvarande är 45 besökare på sidan!". Hur kan Derank veta det när man inte loggar in och ut????????
|
 |
Derank
|
sixten
|
2002-04-30 14:31:21
|
|
|
42 besökare så här på valborgsmässo afton - kan detta vara rekord mån tro?
|
 |
Rättelse
|
MiljöMagnus
|
2002-04-30 11:36:00
|
|
|
"Baturligtvis" ska vara naturligtvis vara naturligtvis :)
"koncekvenser på Sveriges ekonomi" ska vara koncekvenser FÖR Sveriges ekonomi
|
 |
Ericsson i konkurs
|
MiljöMagnus
|
2002-04-30 11:33:29
|
|
|
Jo jo, det vore nått. Även om det är högst osannolikt så kan det baturligtvis inte uteslutas till 100%. Undrar just vad det skulle få för koncekvenser på Sveriges ekonomi.
|
 |
Re Kylis
|
fge
|
2002-04-30 11:25:37
|
|
|
Du slår huvudet på spiken, det kan bli en mycket besvärlig situation för Telekom och speciellt Ericsson. En kurs på 15 kr kan snart vara ett faktum och inte ens Ericsson går fri från en ev konkursspekulationer.
|
 |
22 inloggade
|
MiljöMagnus
|
2002-04-30 11:23:13
|
|
|
Trevlig funktione Derank infört.
Håller med Boxarn om att det ser ut att vara fler läsare än man hade trott.
|
 |
Ericsson Worldcom osv
|
KYLIS
|
2002-04-30 10:38:26
|
|
|
Ja skräpobligationer finns det allt för mycket redan idag. Märker att det finns starka viljor runt hur aktierna röststarka vara eller icke vara. Dom hävdar att emissionen kommer vara så pass attraktiv att man inte ska kunna motstå den?!, frågan är då är det kurser runt 15 kr. Aktier har ju en viss förmåga att leta sig till emissionskurser så varför inte denna gång och vad skulle då vara attraktivt?
Rent generellt så är nu kanske Worldcom kanske på väg i KK, det som är det mest oroväckande är dess skuldbörda på hör och häpna 300 miljarder kr, Song Network får ursäkta med sina 5 miljarder i skulder och en tillika störtloppsliknande kurva neråt. Har svårt att se vad som ska stoppa fallet. Samma gäller en del Telecombolag, nu sätter jag inte Ericsson i det facket. Dom är på tok för starka på enskilda affärsområden får att ijnte kunna attrahera kapital men det kommer falla en och annan på vägen och ericsson som sa att dom skulle fynda för det kapital dom får in, dvs efter att ha betalat dyra lån kan då likt Telia köpa ett bolag i kris?! med en massa skulder. Nokia kan köpa bolag som är välmående och friska och då betala en högre prislapp, Microsoft köpte idag eller det ryktas väl att dom ska köpa Navision för 13 miljarder kr, förörigt ett mycket fint bolag. Frågan är om ericsson ska ha kapital att köpa något, kreditvärdigheten från S&P lär vara tillintetgjord och risken är att dom bara drar på sig bekymer. Det pratas nu om strukturaffärer men marknaden kommer vara än mer kritiskt granskande än vanligt, för styrelsen i ericsson har inte förtroende från marknadens aktörer.
Ser nu för övrigt att VD i Worldcom avgår enligt Ticker, Worldcom har 20 miljoner privatkunder och 80.000
anställda, men också 28 miljarder dollar i skulder. Bolagets
aktier har fallit med 84 procent sedan i januari och på senare
tid har spekulationer om att det kan bli tvunget att gå i
konkurs förekommit.
Ett stort antal av bolagets mer än 60 genomförda
förvärv granskas för närvarande av den amerikanska
finansinspektionen SEC. Kan dessvärre utlösa en ny Enronskandal med stora afterskalv. Be careful
|
 |
Ericsson, Ngm, Konjukturen, börsen etc
|
(real)SVULLO
|
2002-04-30 10:13:54
|
|
|
-12% i år och det ser inte speciellt mycket ljusare ut trots det.
Tänk vad skönt att man för en gångs skull gjort nått bra, nämligen att kliva av aktiemarknaden och istället satsat pengarna på frimärken.
Nu behöver det nödvändigtvis inte vara frimärken (det finns ju andra investeringsobjekt), huvudsaken är att man slipper ha ågren längre när man hör hur illa det går för börsen.
|
 |
ERICSSON
|
Loner
|
2002-04-30 10:07:03
|
|
|
Det finns rykten på marknaden om att skulderna som E har kommer att nedgraderas till så kallade skräpobligationer. Junk status!
|
 |
Sonesta
|
DuncansJourney
|
2002-04-29 16:34:32
|
|
|
Affärsstrategerna har tidigare meddelat att de på sikt tänker gå ur sina noterade innehav. De passar väl på när någon vill köpa en "större" post.
Så försäljningen, som var väldigt liten i förhållande till det totala innehavet, behöver inte spegla någon ny syn på Sonesta.
|
 |
Sonesta
|
KYLIS
|
2002-04-29 16:09:35
|
|
|
SONESTA: AFFÄRSSTRATEGERNA MINSKAR INNEHAVET
16:11
STOCKHOLM (Direkt) Affärsstrategerna säljer 64.000
B-aktier i Sonesta. Innehavet uppgår därmed till 2.861.800
aktier, motsvarande 9,9 procent av kapitalet och 7,2 procent
av rösterna i bolaget. Det framgår av ett
flaggningsmeddelande./PB
|
 |
NGM, Web-TV och differentiering
|
engeem
|
2002-04-28 21:44:48
|
|
|
Jag tror inte att Web-TV kostar NGM en enda krona utan att det är bolagen som för stå för hela kostnaden. Å ena sidan innebär detta inga extra kostnader för NGM, å andra sidan innebär det inte heller någon marknadsföring av bolagen från NGMs sida. Det man skapar är nya sätt för bolagen att betala för att marknadsföra sig själva.
Häromveckan var någon väldigt upprörd av att Mind kanske skulle noteras på NGM och detta skulle göra att börsstatusansökan inte skulle komma igenom. Motiveringen var att dåliga bolag inte skulle komma till NGM som då skulle blir en uppsamlingsplats av sk dålia bolag. Jag tycker inte alls idén är fel. Tvärtom. Detta är ett sätt att differentiera sig. Hur många bolag har det inte tufft idag? Kan man erbjuda en handelsplats i dessa och kanske kombinera med någon form av ”affärskonsultstöd” för dessa bolag kan man kanske erbjuda dessa bolag en nystart.
Detta snack börsstatus tycker jag är tröttsamt. Varför ska NGM får börsstatus? Jo, för att kopiera O-listan. Anledningarna som listas är desamma som när SBI skulle bli en av Finansinspektionen auktoriserad marknadsplats. Alla fonder skulle kunna handla fritt. Så skedde inte. Anledningen är naturligtvis att folk vill handa i intressanta papper. Exakt vilken status handelsplatsen har är av mindre intresse.
|
 |
27
|
Boxarn
|
2002-04-28 20:56:12
|
|
|
När jag var inne förra gången, någon gång vid 20-snåret, så var det 27 besökare. I skrivande stund är det 8. Tidigare idag så var det vid ett tillfälle 22 och vid ett annat endast 2 förtappade själar.
Eftersom folk självfallet är inne vid olika tider - även om "många" kanske tittar in då och då - så tyder det på att kanske inte så få i alla fall läser inläggen här på Derank. I alla fall för mig ser siffrorna bättre ut än vad trodde de var.
Detta med anledning av min diskussion med "Affekaffe" i detta ämne för en tid sedan.
|
 |
Irak
|
Boxarn
|
2002-04-28 19:07:52
|
|
|
New York Times skriver i en artikel om planerna på ett angrepp på Irak. Enligt tidningen är ett angrepp att vänta först i början av nästa år, självfallet med den reservationen att mycket kan hända innan dess som kan kullkasta planerna.
Inom administrationen verkar man nu vara överens om att en militärkupp eller att man genom stöd till kurderna i norr och shiiterna i söder skulle kunna bringa regimen på fall är mindre sannolika. Vad som istället planeras är en massiv insats av flyg- och markstridskrafter med mellan 70.000 och 250.000 man involverade.
Men först måste de rätta militära, ekonomiska och diplomatiska förutsättningarna etableras. På det politiska området gäller det att man någorlunda kommer tillrätta med den israelisk-palestinska konflikten innan man slår till. I nuvarande läge är känslorna så uppskruvade i arabvärlden att ett anfallskrig mot Irak skulle innebära ett mycket stort risktagande.
Vad avser de ekonomiska betingelserna så finns riskerna med tilltron till ekonomin bland konsumenter och företagare i bakgrunden. I nuvarande läge är den för "skör" för att man skall våga gå till aktion. När det gäller oljan beordrade president Bush i november att de strategiska oljereserverna skulle fyllas till full kapacitet, bland annat för att administrationen skall kunna "pytsa ut" olja på marknaden för att motverka alltför stora prisuppgångarn om ett anfall mot Irak skulle bli verklighet.
Man måste självfallet ta sådana här artiklar med en nypa salt, eftersom allt som sägs och skrivs kan vara ett led i en psykologisk krigföring. Man kan inte utesluta att Bushadministrationen avsiktligt läcker sådant här material med syfte att utöva en fortsatt press på Saddam Hussein. Å andra sidan så har jag personligen svårt för att se hur Bush skulle kunna avstå att agera militärt mot Irak. På mig verkar det som att man bundit upp sig mycket hårt för en sådan här aktion, och att man riskerar att andra länder ser svaghetstecken i det fall en aktion uteblir, något som en supermakt knappast har råd med. Detta skulle också kunna utnyttjas inrikespolitiskt mot Bush.
Det här ämnet tangerar väl kanske vad Derank anser som okay att behandla på den här diskussionssidan. Men jag anser att händelseutvecklingen när det gäller Irak kan få så stora konsekvenser på det ekonomiska området och på aktiemarknaderna att man som investerare inte bör negligera den, i synnerhet som jag inte utesluter att en sådan här artikel om angrepp först i början av nästa år kan vara en avledande manöver för att förbättra utsikterna om det yppar sig ett tillfälle att slå till inom de närmaste månaderna.
|
 |
Boxarn
|
GodMan
|
2002-04-28 13:45:16
|
|
|
Ingen fara. Jag är absolut inte sur. Jag har t.om en viss förståelse för att du tyckte som du tyckte.
MVH
|
 |
Antalet besökare
|
Boxarn
|
2002-04-28 13:19:50
|
|
|
Nu trillade poletten ned!
|
 |
GodMan
|
Boxarn
|
2002-04-28 13:17:14
|
|
|
Jag hoppas du inte blev alltför sur över mina små elakheter. Det är kanske som du skriver att man har en tendens till att tolka det som positivt som man VILL skall vara positivt. Kanske din röst därför till och med tjänar en funktion som motivikt till oss "positivister", även om jag som nämnts tycker att den upphävs med litet väl mycket automatik. Så vad du gör, så sluta inte med dina inlägg!
Var finns antalet inloggade? Jag ser inte någon siffra någonstans.
|