 |
MiljöMagnus
|
glyssner
|
2002-02-08 10:52:29
|
|
|
Det är nog inte ovanligt att diffen mellan köp och säljordrar är stor, speciellt på förmiddagen. Därför ska man inte bry sig så mycket vad som sker kl 10.00.
Jag är också helt säker på att "mina" banker Swedbank och Handelsbanken kan lägga ordrar på upp till en vecka.
|
 |
Glyssner - NGM
|
MiljöMagnus
|
2002-02-08 10:09:24
|
|
|
Kolla orderdjupet nu så ser du att det åter är nästan tomt på köpsidan, medan säljsidan är mycket stor.
Vet heller inte om man kan lägga in mer än dagsordrar, men detta kan stärka svullos misstankar.
|
 |
Obducat - prognos nanoteknologi
|
futureisnano
|
2002-02-08 02:40:48
|
|
|
BEBBB, skriver på Börssnack:
KEY CONCLUSIONS
• Venture capital investment in nanotechnologies will rise from $100
million in 1999 to more than $1.2 billion by 2003. We believe that
this growth curve will continue to increase rapidly over the next 3-5
years.
• Average revenues derived specifically from nanotechnology
initiatives today are less than $15 million, or about $45.5 billion in
total industry revenues today. We expect that industry-wide
revenues generated by nanotechnology initiatives to reach
approximately $225.5 billion by 2005.
• The markets feeding these revenues are likewise expanding
exponentially. As production of nano-products becomes easier,
faster and cheaper, every market sector will begin to feel the impact
of nanotechnologies. We therefore expect that the global market for
nanotech products will reach $700 billion by 2008.
http://nanobusiness.org/downloads/2001BusinessofNanotech.pdf
mvh
futureisnano@hotmail.com
|
 |
Mer Obducat
|
futureisnano
|
2002-02-07 23:23:49
|
|
|
Mycket intressant. Frågan är väl kanske då hur lång tid bolag som Obducat, Strand etc.. har på sig innan "giganterna" går om? Hur länge man vågar behålla aktien i hopp om en mera substansiella nyheter.
Men vilka är dessa nya lagringsmedium med högre kapacitet?
Mvh Futureisnano
|
 |
OBDUCAT igen...
|
TRGM
|
2002-02-07 20:37:50
|
|
|
Jag skrev det samma sak på derank: 98.99.2000.2001.
Hade Obducat verkligen något att komma med hade de för länge sedan varit uppköpta.(jag ägde Obducat vid intro på IM)
|
 |
Obducat/futureisnano
|
I/O
|
2002-02-07 20:07:27
|
|
|
Jag vet inte om du anser mig som mer rutinerad eller inte, men här är en synpunkt angående Obducat.
Jag tror liksom du att nano/micro teknik är ett nästa tekniskt skifte.
Obducats fördel är att de kan använda befintlig teknik för sina tillämpningar. Nackdelen är att de är ett litet bolag och har ingen direkt ekonomisk kraft.
Jag har skrivit tidigare (se inlägg)om "giganternas" ingång på detta område. Inom chips tillverkningen är t ex AMD på stark frammarsch.
Nya lagringsmedium med klart större kapacitet än Obducats är på gång, med mycket större påverkan på den tekniska utvecklingen samt ekonomiska och redan klara distrubutionsvägar.
Deras nackdel är att de även måste skifta färg på laserstrålen för att komma ner på dessa nivåer. Alltså, även annan befintlig teknik, t ex läsare måste introduceras.
Om vi kommer in på mina personliga värderingar av Obducat, så har jag ansett det som en av de mest intressanta bolagen från IM med ett klart tekniskt försprång.
Men Obducats historia har kantats av en hel del tomma löften om bättre tider, kanske är det så att de trodde att detta skulle underlätta för nyemissioner osv.
Personligen, jag tror flera här, har blivit lite trött på detta och vill invänta tills det kommer en nyhet av värde.
Om Obducat går ut med att ett sammarbete med Philips är igång för produktion. Då tror jag att Dimas blir nästa teknik inom lagringsmedia, om inte..........
|
 |
Obducat
|
sixnine
|
2002-02-07 15:39:04
|
|
|
Fram tills i år hade bolaget inom kärnverksamheten endast fått order från forskningsinstitutioner o.d. Men i januari annonserades den första kommersiella ordern, till ett schweiziskt bolag. Detta kan man kanske kalla ett genombrott.
Läs mer på Obducats hemsida www.obducat.com
|
 |
Mange
|
(real)SVULLO
|
2002-02-07 14:08:54
|
|
|
Kan bero på den "tröghet" som finns att få in ordrarna i systemet.
Föresten, går det fortfarande bara att lägga dagsordrar på NGM?
|
 |
glyssner
|
MiljöMagnus
|
2002-02-07 13:48:59
|
|
|
Fel? Nej inte alls.
Kul att det strömmat till köpare. Men när jag tittade så låg det faktiskt endast 7-8000st på köpsidan, medan säljsidan låg på 70-80 000st. Var ungefär det samma igår också.
|
 |
MiljöMagnus, vad är det för fel
|
glyssner
|
2002-02-07 13:27:37
|
|
|
på orderdjupet?
kl 13.28
109.000 köper och 29.000 säljer.
|
 |
Insider i NGM ?
|
MiljöMagnus
|
2002-02-07 11:28:16
|
|
|
Om det är insider i farten så verkar dom ha parkerat sig på säljsidan att dömma av orderdjupet.
|
 |
NCC mfl
|
insider
|
2002-02-07 10:38:06
|
|
|
Nu funderar fonderna på att sälja NCC för att de varit med i karteller. Bra. Det etiska ägandet kommer mer och mer. Företag som håller på med olagligheter och otrevligheter får inga ägare.
I USA får topparna i bolagen som begår kartellbrott sitta i fängelse, i Sverige får de sparken.
http://www.usdoj.gov/atr/public/press_releases/2001/8468.htm
|
 |
Rent anmärkningsvärt
|
SäkerPåSinSak
|
2002-02-07 09:16:00
|
|
|
hur vissa försöker hålla skenet uppe i fallet NGM-Holding (utan att nämna några namn).
Tycker......
|
 |
Obducat
|
sixten
|
2002-02-07 08:19:10
|
|
|
Jag tycker att även i Obducat så behövs det en aktiv ägarkrets som håller koll på vad ledning/huvudägarna håller på med. Själv så håller jag mig ifrån bolaget tills tydliga tecken på framgångar inom kärnområdena kommer (och inte bara en mass tomt snack samt att man säljer svepelektronmikroskop).
|
 |
Glyssner - NGM
|
sixten
|
2002-02-07 08:16:48
|
|
|
Jag tycker också att en stark internationell partner skulle vara mycket intressant men frågan är hur realistiskt detta är idag? Cederin har ju enligt egen utsaga undersökt denna möjlighet under en längre tid och uppenbarligen har resultatet uteblivit än så länge. Om NGM och AT skulle fusionera så blir de säkert mycket intressantare för utländska börser.
|
 |
Obducat och framtiden
|
futureisnano
|
2002-02-07 01:41:45
|
|
|
Jag har följt debatten kring Obducat den senaste tiden här. Jag gjorde bra vinst i företaget under uppgången vid millennieskiftet utan att egentligen veta så mycket om dem. Men nu är det nya tider, nu kan man inte göra pengar utan kunskap. Och därför vänder jag mig till er mer rutinerade:
Jag har hela tiden resonerat att micro- och nanoteknik är framtidsområden, och med hopp om att vi förr eller senare går mot bättre tider har jag känt att bolag som Obducat och Strand varit bra investeringar. Men av diskussionen här vill vissa mena att det skulle vara riktiga skruttbolag som bara lovar en massa men inte håller måttet, medan andra visar på tecken om ordrar och samarbeten hela tiden. Om det är någon som har några väl grundade synpunkter så får ni gärna dela med er.
futureisnano@hotmail.com
Lycka till med satsningarna.
Mvh. futureisnano
|
 |
NGM + AT
|
glyssner
|
2002-02-06 23:25:06
|
|
|
Själv tror jag inte på en fusion med AT för NGM:s del. Bolagen har helt olika uppbyggnad och ambitionerna är nog inte heller på samma nivå. Förståeligt är då att AT legat på om samarbete (fusion) under det senaste året. Vad NGM behöver är en starkare partner med större visioner än AT. Jag har under de senaste dagarna sökt kontakt med de styrande i NGM för en förklaring till de remarkabla courtageintäkterna under fjärde kvartalet vilket är synnerligen intressant. Återkommer med besked så fort jag får höra något.
Håller för övrigt med Mandel angående skribenters nöje att att vara missunsamma och gotta sig när något inte är bra. Att skriva ett vettigt och konstruktivt inlägg är säkert för svårt för dessa personer.
|
 |
NGM + AT
|
Bear
|
2002-02-06 22:42:49
|
|
|
Scenariot känns inte helt fel, NGM på "god" väg mot lönsamhet trots bistert klimat parar sig med Aktietorget och bildar den nya:
"Nordic Growth Market"
Synergifördelar och större bas ger ett intressant komplement till OM Stockholmsbörsen.
Comeback för Mr: H, Andersson ?
|
 |
Affekaffe
|
sixten
|
2002-02-06 22:26:24
|
|
|
Jag tycker att det skulle vara intressant att höra din syn på mitt inlägg angående Nordstrand/Cederin: har du förtroende för dessa båda herrar och om inte vad anser du man kan göra för att få en förändring till stånd.
Jag försöker inte klanka ner på NGM utan försöker komma med konstruktiva förslag som jag anser skulle göra NGM gott!
|
 |
Sen tycker jag
|
Mandel
|
2002-02-06 21:45:07
|
|
|
Det är dålig stil att göra sig rolig på bekostnad av att bolaget har problem. Kritik är högst befogad, men att narras är dålig stil.
|
 |
Re Marie
|
Mandel
|
2002-02-06 21:41:18
|
|
|
Tja, NGM är ju inte vilket bolag som helst. En viss skillnad om tex Target skulle gå i konkurs än om NGM gör det.
OBS: Lägger inga personliga värderingar i detta exempel, utan ska endast ses som en hypotetisk jämförelse.
|
 |
Otroligt
|
Marie
|
2002-02-06 21:27:19
|
|
|
Sidan kan vara mer eller mindre död under långa perioder, men så fort Ngm-Holding kommer på tal blir det en himla aktivitet.
Föklara det den som kan?
|
 |
TRGM
|
SäkerPåSinSak
|
2002-02-06 21:21:57
|
|
|
HA HA HA, ÅRETS BÄSTA !!!!
Ja frågan är om inte det skulle vara
att föredra?
Sämre än så här kan det knappast bli.
Jag tillhör den kategorin som också
tappat all tilltro till Ngm.
Håller med (real)Svullo om att man saknar IM (Krille Källström till trots).
|
 |
Dagens önskenyhet
|
TRGM
|
2002-02-06 21:14:44
|
|
|
Krister källström har köpt samtliga
A-aktier i NGM.Startar elektronisk börs i Egypten tillsammans med Refat
el sayed
|
 |
test
|
TRGM
|
2002-02-06 21:12:59
|
|
|
test
|
 |
Affekaffe
|
GodMan
|
2002-02-06 17:35:45
|
|
|
Om det vore så enkelt. Att sälja "allt på en gång" förutsätter att man har en mycket liten post NGM.
Titta på orderjupet....mer behöver inte sägas.
Ps. Skulle inte du köpa fler NGM om kursen gick ner mot 45 öre?
|
 |
Sälj NGM
|
Affekaffe
|
2002-02-06 17:13:34
|
|
|
Till alla skeptiker säger jag SÄLJ hela er innehav i NGM omgående. Helst allt på en gång så att kursen går ner under 0,10 kronor.
Vad ni gör då är att öppna för huvudägarna att köpa på sig mer aktier billigt. Om de tror på sitt företag kommer vi alltså då att se insiderköp. Ser vi inga insiderköp så ligger bolaget risigt till.
Detta är ett bra sätt att få reda på hur bra det egentligen går för NGM.
|
 |
NGM + Aktietorget
|
Bear
|
2002-02-06 16:41:57
|
|
|
Kolla denna: http://welcome.to/verkligheten
MVH/
|
 |
Rökta räkan
|
GodMan
|
2002-02-06 16:28:01
|
|
|
Förvisso, men risken finns att det blir som Sixten och Svullo nämt tidigare idag, nämligen att B.N lägger bud på NGM. Jag säger risk eftersom NGM är i den knipa dom är, vilket förmodligen får till följd att budpremien blir låg.
Se vad som hände med Flying och Texet. Inte gjorde dessa uppköp någon lycklig precis (rent ekonomiskt), och då var ändå deras läge gynsammare.
|
 |
>>God man<<
|
Rökta räkan
|
2002-02-06 16:15:02
|
|
|
Visst gör Parisab vinst, men bara under 4:de kvartalet. NGM var väl inte så pjåkiga då ändå om man jämför med många andra bolag? Visst kan man undra hur det sköts m.m, men det är ändå konkurs värdering på NGM, och det blir det då inte som det ser ut. B.N håller skeppet flytande.
|
 |
Parisab
|
GodMan
|
2002-02-06 14:39:36
|
|
|
Verkligen glädjande att se att det åtminstonde finns något bolag som mäktar med att visa vinst på NGM, trots sämre tider.
|
 |
Parisab
|
Mr Rockefeller
|
2002-02-06 14:27:11
|
|
|
Som jag tidigare skrivit om är resultatpotentialen i Parisab mycket stor. Sammanslagningen med Catech har sänkt de fasta kostnaderna med 30%.
Under fjärde kvartalet gjorde man ett resultat på 1,8 mkr. Det finns ingen anledning att tro att detta inte är en uthållig resultatnivå. Ett potentiellt helårsresultat för nästa år blir alltså 7,2 mkr eller 5,8 mkr efter schablonskatt, vilket gör 33 öre per aktie.
Med ett p/e-tal på 8 (resultatet är mycket konjunkturkänsligt) blir den motiverade riktkursen för Parisab-aktien 2:40 kr.
|
 |
>>Paris<<
|
Rökta räkan
|
2002-02-06 14:16:32
|
|
|
Inga dåliga siffror. orderingången var över 12 Mkr och bolaget hyser optimism om bättre konjunktur för produkterna.
|
 |
ROPEN SKALLA
|
(real)SVULLO
|
2002-02-06 14:11:07
|
|
|
IM åt alla, hi hi
|
 |
>>Paris<<
|
Rökta räkan
|
2002-02-06 14:09:48
|
|
|
***PARISAB 4 KV: RES E SKATT 1,8 MKR (-0,7)
***PARISAB 4 KV: OMSÄTTNING 11,7 MKR (4,8)
|
 |
I/O
|
GodMan
|
2002-02-06 14:05:54
|
|
|
Ord och inga visor, men helt rätt resonerat.
MVH
|
 |
NGM
|
I/O
|
2002-02-06 14:01:53
|
|
|
Att man aldrig slutar att förvånas av hur vissa människor tänker så långt som till när näsan slutar.
Detta återkommande inslag av att få nya tuppar på hönsgården, som styrs av sina egna instressen före de intressen som det borde ta hänsyn till.
Nu undrar jag inte om att de företag som kan, noterar sig på annnat håll.
Jag personligen hoppas detta, för det finns en del bolag kvar som förtjänar det bättre.
Hur tänker de företag, noterade på NGM, de betalat in dyra pengar för att få en "proffsig" skötsel, men det man får tillbaka är en lek på sandlåde nivå.
|
 |
AffeKaffe, nu har du allt tur!
|
GodMan
|
2002-02-06 13:54:54
|
|
|
För nu kan du fiska upp hela 29 000st NGM på 42öre. Ytterligare 6000 kan fås för 45 öre, så vad väntar du på?
"Den senaste månaden har kursen legat kring 50 - 60 öre och kanske kan man fiska upp fler aktier kring 45 öre om man har tur.
Affekaffe 2002-01-07 22:23:11"
|
 |
sixten
|
MiljöMagnus
|
2002-02-06 12:46:19
|
|
|
Dina farhågor om ett kommande uppköp tycker jag inte låter allt för orealistiskt.
Tycker Björn Nordstrands senaste utspel förstärker den bilden. Dessvärre lär det inte bli tal om någon större budpremie.
|
 |
Leonardo och Sixten
|
GodMan
|
2002-02-06 10:44:11
|
|
|
Det glädjer mig att även ni genomskådat NGM. Snabba med positiva nyheter för att locka till sig nytt kapital är verkligen ingen underdrift. Tänk bara på allt som lovats, och hur mycket av det som blivit verklighet? Vad blev det tex av med den derivathandel som skulle ha startats upp vid det här laget?
Under drygt ett år har jag gång på gång försökt ge en rättvis bild av NGM. Det har resulterat i att jag fått mycket ris, men jag noterar numera att allt fler nu tycks vara inne på samma linje som jag.
Sixtens förslag är sannerligen något som skulle behövas.
|