 |
>>Kylis<<
|
Rökta räkan
|
2002-01-03 11:06:54
|
|
|
Vad föredrar du för Bolag nu?
|
 |
Omsättning NGM
|
Helloworld
|
2001-12-19 12:33:00
|
|
|
Det verkar som omsättningen åtminstone har tagit fart något. Från en lägsta nivå på under 200 avslut till idag 5-600 avslut per dag. Omsättningen har gått från mindre än 1000 kSEK till 5-6000 kSEK. Det är fortfarande mycket låga nivåer men de börjar närma sig samma nivåer som tidigare(givetvis frånskillt Metro).
|
 |
Derank
|
Loner
|
2001-12-19 10:31:13
|
|
|
Det verkar faktiskt som om debatten i helgen har skärpt till aktiedebatten på Derank. Flera kvalitetsinlägg nu än tidigare!
|
 |
Tagmaster/Mr Rockefeller
|
Aktiepohlman
|
2001-12-18 23:36:01
|
|
|
Jag har øgnat igenom det som skrivits om Tagmaster sedan 4-5 år, men vågar mig inte på några kalkyler av det slag du efterlyser. Har gått på att de fått Motorola-ordern på 20 milj och att børsværdet ær c:a 18 milj. År 2000 omsatte de dryga 30 milj. Sedan i somras har de fått 2 parkeringshus i Stockholm. Dessutom har de många partners i værlden som tror på TM och satsar tid och pengar på att sælja in løsningar till sina kunder.
Många små orders antyder en stabil basomsættning. Jag tror att sign Origo næmnde før något år sedan att det fanns en eftermarknad på drygt 20 milj/år.
Trodde før några år sedan att GPS skulle ta hela marknaden med ett enhetligt system, men det ær tydligt att det finns en ekonominisch med RFID-løsningar som en del i paketet, åtminstone om man ska tro Translogics koncept. GPS har ju inte tæckning øverallt.
Tycker inte att kursen føljt den dramatiska omsvængning på chans/risk-sidan som Motorola-ordern rimligen borde medføra.
Mitt eget beslutsunderlag inkluderar tyværr bara en intuitiv sammanstællning av ovanstående.
|
 |
Web-trend
|
I/O
|
2001-12-18 22:49:44
|
|
|
Innehållsportalerna har funnits ett tag, där man mot en avgift får tillgång till viss service.
AOL var en men de fick backa pga av kunders ovilja att betala för något som man kunde få gratis på annat håll.
MicroSoft har gett sig in i leken och jag kan tänka mig att de har en god chans att lyckas, precis som andra stora mediabolag kommer att göra.
Men håller med dig om att det kommer att bli de största distributörerna av de mest intressanta tjänsterna som kommer att lyckas.
Däremot ska man inte underskatta de alternativa uppstickarna. Även de alternativa nät som redan är under uppbyggnad.
Om man tittar på telekom branschen och den stora förhoppningen av 3G, handlar även detta i slutändan om service och tjänster.
Som jag har sagt förut,börjar bli en klyscha nu ;-)
Internet har bara börjat!
|
 |
O3 Games
|
I/O
|
2001-12-18 22:28:46
|
|
|
Verkar ha lärt sig av tiden som var.
Det var bl a utvecklingskostnaderna som tog död på många spelbolag.
Har du tittat något på om de förskott de får täcker utvecklingskostnaderna?
Helt klart så verkar de som om O3 Games har kommit ett steg längre.
Du har inte möjligtvis någon kunskap om vilka spel de har utvecklat?
Som du märker är jag lite skeptisk, men det är en svår marknad och det är så många som vill, men så få som lyckas.
Ska dock tillägga att du har väckt mitt intresse. Kommer att kika lite närmare på detta.
|
 |
->Aktiepohlman
|
Mr Rockefeller
|
2001-12-18 21:12:28
|
|
|
Kan du pass mycket om branschen
respektive marknaden respektive
Tagmaster som företag att du vågar
dig på att göra en prognos över
omsättning/resultat för TagMaster
för de närmaste fem åren? Hur stor
är potentialen? Hur stora är
riskerna?
|
 |
NGM Sixten
|
KA
|
2001-12-18 21:10:47
|
|
|
Tack för synpunkten. Jag blir mer än glad för 2.50:-
|
 |
Tagmaster ser lovande ut igen
|
Aktiepohlman
|
2001-12-18 20:37:32
|
|
|
Nær Tagmaster stod i 0,25 - 0,30 SEK før drygt en månad sedan var det væl nærmast att betrakta som en konkursværdering med vissa tillæggschanser.
En sådan slog ju in med besked i och med ordern från Motorola på 20 milj.
Dagens kurs på 0,50 - 0,55 SEK tycker jag uttrycker, førutom stor oro før det allmænna læget dær smålistorna alltid tar mest stryk, tvivel på att man ska lyckas leverera enligt order. Gamla taggisdiggare har kanske amerikaordern før en 4 år sedan i færskt minne. Den annullerades ju sedan man inte løst problemet med kræm till læsarna som skulle sitta på stolpar længs jærnvægen. Nu har man vænt på detta och sætter læsaren på loket och brickorna på stolparna.
Kan tænka mig att den tyngsta delen i utvecklings-fasen består i att gøra læsaren mer stryktålig utan att prestanda førsæmras. Hær torde TM sjælva ha stællt upp specifikationerna och den periodvis i TM-aktier høgt månadssparande utvecklingschefen ær sækert vælmotiverad att gøra ett gott jobb.
Kundnyttan ligger ju i att ett ytbyggt system kan
hålla anslutande lastbilschauffører och passagerare ajour via SMS eller internet. Med rullande lager i hela Europa, (før att inte sæga hela værlden),
just-in-time-leveranser och dyrbara væntetider blir sækra prognoser før ankomst av stor betydelse.
Dessutom slipper man att læsa av km-ræknare
i tågen før att planera 1000-mila-service, stræckan ræknas i stællet ut via avlæsta positioner.
Nær man køper en aktie køper man också en
sannolikhet. Jag tycker att den ser mycket
gynnsam ut efter att man visat att man klarar
att skapa førtroende, offerera och ro hem
en order av denna dignitet från Motorola.
Dærmed finns førutsættningar fortsætta att
ta stora orders på en gigantisk marknad.
|
 |
O3 Games
|
sixten
|
2001-12-18 19:37:08
|
|
|
Jag kan tillägga att pga O3 Games goda rykte så står spelförlagen i kö för att anlita O3 Games som utvecklare. Detta gör att O3 kan ta bra betalt och att man kan växa i den takt som man tycker passar bolaget. Man är dock försiktig från bolagets ledning och har för avsikt att växa under kontrollerade former och under lönsamhet.
|
 |
O3 Games
|
sixten
|
2001-12-18 19:33:24
|
|
|
O3 Games utvecklar dataspel för samtliga större platformar: Playstation 2, PC, X-box, Gamecube och Gameboy Advance. Faktum är att de är ensamma i sverige att täcka samtliga stora platformar (möjligt att Dice kommit i kapp nu?). O3 Games får betalt i förskott för att utveckla spel åt spelförlagen, säljer spelet bra så får man även royalty över en viss nivå. Dvs, risken är ganska låg men uppsidan stor. O3 Games har haft en svag likviditet men har nu börjat visa vinst varför detta inte borde vara något större problem. Bolaget har även stor ambitioner att växa och med tanke på det förtroende som jag fick för bolagets ledning vid deras bolagsstämma för några månader sedan är jag övertygad om att de kommer att lyckas. Spelbranschen uppvisar även en stark tillväxt i sig, inte minst i sverige, vilket inte gör förutsättningarna sämre.
På lång sikt så tror jag starkt på O3 games, på kort sikt så kan dock aktien vara volatil.
|
 |
Internet trend
|
sixten
|
2001-12-18 19:24:33
|
|
|
Jag tror att betal-internet mycket väl kan få en struktur som påminner om kabel TV. Dvs, man köper ett abbonnemang, möjligtvis med ett visst basutbud, och till detta kan man lägga olika 'kanaler' med innehåll. Det är bökigt för de olika internet tjänsterna att hantera många olika kunder, betalningar, marknadsföring mm. Därför känns det naturligt att man samarbetar genom distributörer som sköter denna del.
Stämmer min teori så får vi troligtvis se en stor strukturomvandling bland innehållsleverantörerna (åtminstone de innehållsleverantörer som inte tidigare ingår i ett större sammanhan/koncern) där man går mot större enheter. Är man inte tillräckligt stor så kommer man inte med i dessa 'kanaler' som distributörerna erbjuder.
|
 |
O3 Games
|
I/O
|
2001-12-18 19:23:15
|
|
|
Sixten, tillverkar de dataspel eller casinospel?
|
 |
O3 games
|
sixten
|
2001-12-18 19:14:47
|
|
|
O3 games har nu rekylerat från 5 kr till 3.63 kr senast betalt. Det börjar nu bli starkt köpläge igen i O3! Bolaget kom med en mycket stark rapport och fortsätter de i samma takt så finns det en stor potential i bolaget. O3 har ett mycket gott anseende inom spelbranschen, en bransch som faktiskt trotsar lågkonjunkturen och är mycket välmående. I sverige har spelföretag hämmats av ett antal misslyckade börsnoteringar där bolagen huassats upp men inte lyckats leverera. Granskar man bolagen lite mera noggrannt så upptäcker man dock att spelföretag mycket väl kan vara lågrisk företag. Det man ska titta noga på är dels bolagets ledning och dels vad man har för affärsmodel: Digita Illusions (Dice) exempelvis har sina anställda uppbokade lång tid framöver med hygglig marginal och royalties som uppsida om något av spelen blir en succe. Dice har även en mycket kompetent ledning. Således är verksamhetsrisken låg.
Efter senaste rapporten så tycker jag att O3 är attraktivt värderat på 3.60 och fortsätter rekylen ner mot 3 kr så rekommenderar jag starkt köp!
|
 |
Loner - VCW/Nordnet/Ekonomi24
|
I/O
|
2001-12-18 19:05:14
|
|
|
Joo, Folke hade några ideer om detta.
Så spånade jag lite om ett typ liknande upplägg, men då om nya Innovativa bolag som faller lite mer in på Deranks profil.
Jag tror att det är helt rätt det som VCW/Nordnet/Ekonomi24 gjort, att samla så mycket information som möjligt på en och samma plats. Det var väl just detta som jag tyckte kunde vara av stor vinst för NGM/Derank/nya aktieägare till nya (gamla) innovativa bolag.
Deras sammarbete kan bli något stort, men med risk att den nya web-trenden kan urholka det hela.
Med den nya webtrenden, menar jag att webplatserna har upptäckt att reklambanners inte ger så mycket pengar. Nu ska man då försöka ta betalt för sitt innehåll av de som besöker sidan, typ Ekonomi24.
Vilka ska ha 5 kronor per dag för att ta del av deras innehåll. Vilket jag personligen finner är en för tilltagen summa, för det innehåll de erbjuder.
Vi kommer att få se mycket mera av detta i framtiden att de som skapar innehållet på "nätet" vill ha betalt för det, vilket jag fullständigt kan förstå.
Men jag tror att det kommer att ta några år innan pris/innehåll och kunder möts. Även ett mostånd att vi är vana med att få informationen på "nätet" gratis.
Därför tror jag även att de telekom bolag som bara erbjuder uppkoppling osv inte kommer att gå så bra i framtiden. De kan omöjligen ta så mycket betalt för en uppkoppling då man som kund inte automatiskt har tillgång till innehållet.
Det skulle inte förvåna mig om vi inom några år ser portaler som erbjuder verktyget, uppkoppling, gratis mot ett årligt abonnemang.
Då finner jag nya bolag som kan ge ny Internetteknik, som är applicerbart för hela "nätet" mera interessant. Boxarn gav tips om ett för någon vecka sedan, men det är något jag kommer att återkomma till senare.
|
 |
Boxarn
|
sixten
|
2001-12-18 19:01:19
|
|
|
Jag noterade att du, bortsett från helgens heta debattämne, även har skrivit aktierelaterade inlägg. Jag har alltid läst dina inlägg med stort intresse och jag beundrar din stilistiska förmåga och din argumentationsteknik. Jag tror dock att både du och de flesta andra är överens om att helgens debatt inte passar på en aktietipssida som Derank!
|
 |
NGM - KA
|
sixten
|
2001-12-18 18:52:24
|
|
|
0 eller 5 kr för NGM kanske är fel frågeställning. 0 eller 2.50 kr kanske är mer rimlig förhoppning (även om 5 kr givetvis inte är helt orimlig så är det åtminstone osannolikt). Personligen så anser jag dock inte att NGM är en utpräglat binär placering, dvs det finns även ett mellanläge - NGM lyckas lösa sina problem men det sker till ett högt pris (=dyr riktad emission eller lågt bud).
|
 |
PWT
|
insider
|
2001-12-18 18:51:19
|
|
|
Hur kan man vid niotiden på morgonen släppa ett pressmeddelande om att man ska presentera ett pressmeddelande 16.00 samma dag, och sen inte göra det? Klockan närmar sig 19.00...
Kunde de inte ha struntat i att ge ut det första pressmeddelandet?!
|
 |
Derank
|
sixten
|
2001-12-18 18:45:34
|
|
|
Till skillnad från vissa andra skribenter så deklarerar jag härmed att jag kommer fortsätta att skriva på Derank!!! På grund av en längre och synnerligen välbehövlig kommande semester så kommer jag dock att vara frånvarande mellan jul och 20 januari.
Jag beklagar att helgens debatt tagit de proportioner som den gjort och jag kommer bla annat att sakna signaturen Strindberg och eventuella andra skribenter som slutar. Hur som helst så önskar jag Strindberg mfl lycka till med sina aktier framöver.
|
 |
NGM
|
KA
|
2001-12-18 18:41:29
|
|
|
Hur ser likviditeten ut hos NGM? Räcker kassan eller behövs det mer pengar? Hur löser man detta isåfall på bästa sätt? Vad tror panelen om framtiden? 0 eller 5kr...
|
 |
NGM
|
sixten
|
2001-12-18 18:40:23
|
|
|
Ytterliggare en pressrelease från NGM som är 'aningen flummig' och som i värsta fall skulle kunna tyda på att NGMs ledning äganar sig åt 'småsaker' i stället för att inse situationens allvar och tar ett övergripande tag om bolagets situation och försöker lösa de fundamentala problemen som bolaget har. Det kanske är lätt som utomstående att kritisera när man inte själv har alla fakta? Men jag känner mig långt ifrån säker på att man har sjukdomsinsikt och recept för att tillfriskna. Hade man det så skulle man strunta i att skicka ut pressreleaser med kommentar av typen "NGM etablerar sig i Ideon" och "NGM satsar på kvinnliga innovatörer" (lovvärt initiativ i och för sig men känns lite grand som lyx om bolaget balanserar på ruinens brant). I stället skulle man ge signaler på att man försöker lösa NGMs problem på ett grundläggande sätt.
Jag har inte hunnit sätta mig in i detalj i vad senaste samarbetet med Planit Media innebär och det är säkert bra i sig. Det som oroar mig är alltså att det inte händer något beträffande utländska ägare mm som NGM tidigare pratat om utan det enda som man faktiskt lyckas åstadkomma är småsaker som inte löser bolagets situation. All kraft från NGMs ledning borde i detta läge gå till att lösa frågan om NGMs överlevnad.
|
 |
Konftel
|
I/O
|
2001-12-18 18:33:49
|
|
|
BETYDANDE ORDRAR TILL KONFTEL
Konftel Groups helägda dotterbolag Impact Europe i Sverige har fått ett antal betydande ordrar och serviceavtal. Det totala ordervärdet uppgår till ca 14 miljoner kronor.
Bland kunderna kan nämnas Uppsala Domkyrka, Norrlandsoperan, Tetra Pak, Novo Nordisk och SPP.
Ted Samuelsson, vd och koncernchef för Konftel Group: Vi noterar med tillfredsställelse att Konftel än en gång valts som partner till ett antal nya intressanta projekt inom AV/IT-området. Genom att leverera mervärdestjänster och ständigt öka tjänsternas innehåll knyter vi kunderna närmare till oss.
Från AffärsVärlden
|
 |
Derank
|
Loner
|
2001-12-18 17:24:53
|
|
|
VCW/NordNet och ekonomi24 startar samarbete med information till den aktieintresserade allmänheten. Fanns det inte liknande tankegångar kring Derank som forum för företagsinformation en gång? Läs pressmeddelande på Affärsvärldens hemsida!
|
 |
Kaolin på NGM
|
Helloworld
|
2001-12-18 16:54:34
|
|
|
Nordic Growth Market NGM har beslutat att notera Svenska Kaolin AB (publ) på NGM Equity. Svenska Kaolin har cirka 5 000 aktieägare och bolagets finansiella rådgivare vid noteringen är Thenberg & Kinde Fondkommission AB. Första noteringsdag på NGM Equity blir den 21 december 2001.
Svenska Kaolin, som till 69,5 procent ägs av Tricorona Mineral AB, har bearbetningskoncession för en större kaolinfyndighet i Billinge i Skåne. Fyndigheten är klassad såsom varande av riksintresse för exploatering. Miljödomstolen nekade i januari i år miljötillstånd, men bolaget har överklagat beslutet till Miljööverdomstolen.
Ordförande i Svenska Kaolins styrelse är Lars Ransgart, styrelseordförande i Tricorona Mineral, Svensk Grundämnesanalys AB, Analytica AB, Geo Vista AB och Communicado AB samt ledamot i Mirab Mineralresurser AB. Verkställande direktör är Paul Hammergren.
|
 |
NGM
|
framtid
|
2001-12-18 16:08:24
|
|
|
SVENSKA KAOLIN AB
NOTERAS PÅ NGM EQUITY
|
 |
Björn R
|
Mr Rockefeller
|
2001-12-18 12:01:11
|
|
|
Länge sedan vi hörde något från
Björn R. Hur har den senaste
utvecklingen på Bedminster varit?
Jag vet att företaget varit i färd
med att anställa säljare (behövs om
det ska bli några affärer och
licensintäkter). Hur har det gått
med det?
|
 |
Loner
|
(real)SVULLO
|
2001-12-18 11:39:50
|
|
|
Intressant teori som jag inte reflekterat över tidigare, men som tycks vara ganska trolig.
Vem minns inte D_L_V, och vem minns inte Strindbergs med sina tidigare signaturer här på Derank som han öppet erkänt att han hade tidigare.
Hur som helst är det rena rama sandlådenivån att likt en 5åring som inte får sin tablett-ask, tjura och skrika "jag vill, jag vill".
|
 |
NGM
|
Loner
|
2001-12-18 11:19:32
|
|
|
Kan det här vara början på en ny vår för NGM? Saker kommer att hända. Var så säkra!
|
 |
NGMS AFFÄRSOMRÅDE NG NEWS SKAPAR KOMPLETT PRESSMEDDELANDESER
|
Helloworld
|
2001-12-18 11:16:51
|
|
|
Nordic Growth Market NGMs verksamhetsområde NG News och Planit Media AB (publ), har slutit ett återförsäljaravtal i avsikt att kunna erbjuda ett mer komplett sortiment inom området informationsdistribution.
Avtalet innebär att Planit Media kompletterar sitt produktsortiment genom tillgång till NG News kunnande inom distribution av finansmarknadsinformation. Samtidigt kompletterar NG News sitt produktutbud genom tillgång till Planit Medias kunnande inom distribution av pressmeddelanden med fokus på produktinformation i hela Europa.
- Detta ger kunderna fantastiska möjligheter att samtidigt utnyttja vår gemensamma erfarenhet och vårt kunnande inom distribution av information, säger Colm Barry, CEO i Planit Media.
- Genom samarbetet får NG News ta del av Europas största databas för tidningar och magasin. Det gör oss till en mer komplett samarbetspartner i frågor rörande informationsdistribution inom produkt- och finansinriktad information, säger Ulf Cederin, NGM.
|
 |
Aktiv IT
|
Loner
|
2001-12-18 11:13:49
|
|
|
Planerar notering på NGM under 2002. Jag läste om det på VCW.
|
 |
NGM
|
Loner
|
2001-12-18 11:11:05
|
|
|
Nu börjar det hända saker. NGM sluter avtal med Planit Media. Gå in på Affärsvärldens hemsida och läs pressmeddelanden.
|
 |
Loner
|
Folke
|
2001-12-18 11:06:12
|
|
|
Helt rätt att du bröt tystnaden. Själv har jag varit så enormt förbannad över att man gjort så här med (mot)Derank.
Strindberg skall dock inte bära hela ansvaret.
Själv tror jag att jag gör uppehåll i skrivandet en stund.
|
 |
Nu bryter jag tystnaden
|
Loner
|
2001-12-18 10:51:34
|
|
|
Jag har länge hållt käft om det här men nu kan jag inte tiga längre. Strindberg är ett under av falskhet. På BS har han ojat sig över ubåtar, såna som använder sig av flera signaturer. Jag har tigit om det däröfr att han varit en värdefull signatur och lugnat ner sig. Men nu är han tillbaka på samma sätt som när han skrev under bl.a. signaturen Den Långa Vägen. Han använde då också signaturen ÅSA då och då, en signatur som han nu tar till igen på samma sätt som han gjorde då efter att han hotat med att sluta. Han kommer att komma tillbaka med andra signaturer efter det här. Var så säkra! Far och flyg, Strindberg!
|
 |
skatt
|
insider
|
2001-12-18 10:25:35
|
|
|
http://www.di.se/Scripts/Main/ReadMe.asp?ID=2001\12\18\38146
|
 |
HUR I HELA FRIDENS NAMN
|
GodMan
|
2001-12-18 08:22:09
|
|
|
Har helgens diskussion kunnat ta dessa horibla propoptioner??
Att man INTE är överens, behöver väl
inte betyda att man för den skull "hotar" med det ena och det andra?
Affekaffe och jag har aldrig dragit jämt, men INTE sjutton tänker jag sluta skriva här på Derank för den skull.
Med all respekt för dig Strindberg (som tillhör/de en av mina favoriter), VARFÖR ska du sluta skriva på Derank bara för att det finns folk som inte delar din uppfattning?
Vill minnas att det INTE är första gången du "hotat" med att sluta skriva här (när det funnits folk som inte delat din uppfattning), bara för att efter en tid åter tagit till "pennan".
Hoppas verkligen att du tar ditt förnuft till fånga, och INTE gör en höna av en fjäder.
Till ALLA andra: Var gärna tuffa i diskussionerna. Stå för er åsikt, och var inte rädda för att oskådligagöra dessa, MEN....acceptera det fakto att alla INTE kan vara överens om allt.
|
 |
Fel rubrik...
|
Mr Rockefeller
|
2001-12-18 00:45:48
|
|
|
...inget av de bolag jag nämnde i första inlägget är säkert. Rubriken på andra inlägget skall därför vara: "Ett säkert bolag..."
|
 |
Ytterligare ett säkert bolag...
|
Mr Rockefeller
|
2001-12-18 00:28:38
|
|
|
...att investera i är NIBE. Allt
fler upptäcker den goda
totalekonomin i att installera
värmepump, vilket är NIBEs största produkt. Fabriken i Markaryd går för
fullt. Tillväxten är mycket god i
företaget och marknaden är stabil.
Ledningen är mycket kompetent
(träffade VD:n för det andra
affärsområdet rörelement för en dryg
vecka sedan - mycket kompetent
kille) och de vet vad de håller på
med. Inte tal om att de kommer att
outsourca produktion eller liknande;
de fattar att ju mer man gör själv,
desto mer pengar tjänar man.
Rörelementdelen har på över femtio
år aldrig gått med förlust och har
aldrig behövt kapitaltillskott utan
klarat sig på de 5.000 som följde
med när man startade aktiebolaget.
Det kallar jag stabilitet.
NIBE kommer inte att tredubblas på
ett år, men en uppvärdering med 50%
är befogad (upp till p/e 20
åtminstone) och kommer antagligen
att inträffa nästa år. Hur som helst
är det svårt att förlora pengar på
NIBE.
|
 |
För ovanlighets skull på den här sidan (nu för tiden)...
|
Mr Rockefeller
|
2001-12-18 00:13:29
|
|
|
...ett aktietips.
Nästa år kan mycket väl bli
avgörande för Cashguard.
Eurosamarbetet drar igång och
Cashguard måste in på marknaden.
Målet måste vara att få till
ordentliga referensinstallationer i
helst två länder hos två olika
kedjor. Lyckas man med det så kommer
Cashguard antagligen att bli lika
populärt på kontinenten som i
Sverige och Norge och då tror jag
att orderna kan börja droppa in (men
det kan dröja till slutet på nästa
år). Och då ska Cashguard också få
en helt annan värdering. När
aktiemarknaden börjar räkna på hur
mycket euromarknaden egentligen är
värd och inser att man faktiskt kan
rulla ut samma system i samtliga
länder eftersom alla har samm valuta
(en mental aha-upplevelse) så kommer
aktien att åtminstone fördubblas,
troligtvis att tredubblas.
Tänker aktiemarknaden sedan ett steg
till och kommer på att det som kan
lyckas i Europa också kan lyckas i
USA (där brottsligheten gör behovet
ännu större) kan aktien få en skjuts
till. Men det dröjer nog till 2003 -
2004 nästa år innan det händer.
Skönt att "trouble-maker" Strindberg
försvinner. Beträffande debatten om,
ja ni vet väl vad jag menar vid det
här laget, så tror jag personligen
att precis som den enorma och
jämfört med omvärlden
oproportionerliga vänstervågen i
Sverige, från början av
sjuttiotalet, till slut lade sig
(efter att man varit nära att köra i
diket totalt) kommer också den
extrema och helt oproportionerliga
feministvågen, som nu sveper fram
och ibland tar sig ganska bisarra
uttryck, till slut att lägga sig och
då kommer man också att få en mindre
onyanserad syn på saken. Där brister
det idag, men det hör ju tyvärr till
vanligheterna i Sverige, där i alla
fall jag tycker det är extremt lågt
i tak i den politiska debatten. Har
man inte politiskt korrekta åsikter
så hänvisas man till chatsidor av
det här slaget.
Kan avslutningsvis konstatera att
IFS idag fått en stororder på 30
MSEK i licenser. Normalt brukar det
droppa in många order mot slutet av
året och den ologiska aktiemarknaden
brukar då köra upp kursen, dock ej
idag. Jag jämförde Intentias och IFS
aktiekurs de senaste tre månaderna
och kan konstatera att IFS släpar
efter rejält. Inte omöjligt att det
kan bli ett ryck uppåt igen de
närmaste månaden, med start de
närmaste dagarna.
En aktie som däremot är kortsiktigt
övervärderad är Clas Ohlson, som
precis som H&M fått sig ett ryck
uppåt inför julhandeln (och kommer
att få ett ryck neråt efter nyår).
På samma sätt brukar glass- och
ölaktierna få sig ett ryck uppåt när
första sommarvärmen kommer i maj.
Det förbluffar mig ofta att sådana
irrationella beteenden är så
seglivade, men det beror väl på att
det hela tiden dyker upp nybörjare
som får lära sig läxan den hårda
vägen. För oss som redan lärt oss
läxan är det bara att tacka och ta
emot.
|
 |
STRINDBERG
|
Folke
|
2001-12-17 22:29:23
|
|
|
Hur kan man så brutalt förstöra denna sida?
Var det inte detta du skrev för dryga veckan sen till mig och MiljöMagnus kanske?
--------------------------------------------------------------------------------
MiljöMagnus och Folke
Kan ni inte sköta era kontakter per mail istället?
Det är en sak om något eller några inlägg handlar om annat än aktier, men er dialog hade ni väl kunnat föra per mail, den har knappast något allmänintresse.
Lycka till med ert schackspelande och aktiespekulerande
Strindberg. 7 dec 2001 23:35;30
Du fattar väl? (Fan vet?)
|
 |
I/O
|
Strindberg.
|
2001-12-17 21:59:45
|
|
|
Jag vidhåller att jag inte har hotat någon, men om han/du har uppfattat det som ett hot ber jag om ursäkt för formuleringen!
|