 |
>>Kylis<<
|
Rökta räkan
|
2002-01-03 11:06:54
|
|
|
Vad föredrar du för Bolag nu?
|
 |
Boxarn
|
Strindberg.
|
2001-09-15 10:18:26
|
|
|
I Sydsvenska Dagbladet och den artikeln refererades även i Dagens Industri.
|
 |
Måndag
|
Boxarn
|
2001-09-15 10:09:39
|
|
|
Det skall bli intressant att se om centralbankerna
samlar sig till en gemensam aktion under helgen
för att dämpa nedgångarna på de amerikanska bör-
serna på måndag.
SEC - den amerikanska finansinspektionen - försö-
ker att dra sitt strå till stacken. Man har anta-
git tillfälliga regler vad avser företagens möj-
ligheter att köpa tillbaka egna aktier. Lättat på
restriktionerna, alltså! Man har dessutom ändrat
på reglerna för fonders möjligheter att tillfäl-
ligt låna pengar för att möta uttag ur fonderna i
avsikt att dessa inte skall tvingas till stora ut-
försäljningar i det fall allmänheten gör stora ut-
tag.
|
 |
Lars Åke
|
Boxarn
|
2001-09-15 09:27:40
|
|
|
Jag tycker inte möjligheterna till bra aktieaffä-
rer blivit sämre på grund av terroraktionerna i
USA, snarare tvärtom. Litet konstigt att du tycker
att jag på senaste tiden skriver färre inlägg här.
De har istället blivit fler. Men som du kanske har
lagt märke till så begränsas mitt skrivande till
helgerna. Vardagarna är jag fullt upptagen med an-
nat.
|
 |
sixten
|
Boxarn
|
2001-09-15 09:24:10
|
|
|
Om jag inte missminner mig har jag också i ett in-
lägg en gång uppmärksammat det märkliga med värderingen av Optovent med tanke på innehavet i
OptoQ. Antingen är marknaden ute och cyklar eller
också är Skandia det.
|
 |
Strindberg.
|
Boxarn
|
2001-09-15 09:21:58
|
|
|
I vilken tidning stod artikeln om NGM:s planer på
en pannordisk tillväxtbörs att läsa?
|
 |
Mera Optovent
|
sixten
|
2001-09-15 01:25:56
|
|
|
Såg precis att Optovent själva gått ut med lite mera info...
Optovent: Försäljning av OptoQ ger reavinst på 9,1 Mkr (Ticker)
2001-09-14 15:54
Optovents försäljning av delar av
aktieinnehavet i dotterbolaget OptoQ
till Skandia ger moderbolaget en
reavinst på omkring 9,1 Mkr efter
försäljningskostnader och skatt.
Tillskottet kommer att användas till
att förstärka Optovents
försäljningsorganisation i Europa.
Investeringar kommer också att göras
vad gäller utveckling och
kommersialisering av nya
engångsprodukter.
Optovents kvarvarande innehav i
OptoQ är värderat till 64,4 Mkr vilket
innebär ett värde på knappt 13,30 kr
per aktie i Optovent.
Det framgår av ett pressmeddelande.
|
 |
Gunnebo
|
sixten
|
2001-09-15 00:59:39
|
|
|
Gunnebos huvudägare uttalar sig i DI: "Vi tänker förbli en stabiliserande långsiktig ägare i Gunnebo. Aktien är lågt värderad. Min bedömning är att den bör upp till 150 kronor ganska snart."
|
 |
Optovent
|
sixten
|
2001-09-15 00:51:18
|
|
|
Jag noterar att jag har gjort ett räknefel i min kommentar om Optovent: Optovents andel av OptoQ kommer uppgå till 56 % EFTER emissionen på 15 miljoner. Detta medför att OptoQ bör betinga ett värde på 115 miljoner och Optovents ägarandel bör således vara värt runt 65 miljoner och inte 56 som jag skrev. Lägger man till de 10 miljoner som Optovent erhåller kontant så kan man konstatera att Optovents rörelse fortfarande värderas till ett negativt värde! Se även nedanstående kommentar.
|
 |
*kikar lite*
|
Lars Åke
|
2001-09-14 22:32:48
|
|
|
God kväll gott folk. Här är aktiviteten låg må jag säga. Vore det inte för Boxarn, Sixten och ett fåtal personer till skulle det vara stendött (undertecknad bidrar sannerligen inte med mycket för tillfället).
Den stora frågan kvarstår: När vänder det? Tja, kan det vara så illa att t.om Boxarn ska ha tröttnat på aktier innan det vänder? ;))
|
 |
Optovent
|
sixten
|
2001-09-14 14:41:08
|
|
|
Optovent: 25 miljoner kronor till Optovent och OptoQ
Medicinteknikföretaget Optovent AB (publ) har tecknat ett avtal med Livförsäkrings AB Skandia. Avtalet ger ett tillskott på 10 miljoner kronor till Optovent och ytterligare 15 miljoner kronor till dotterbolaget OptoQ.
Avtalet består av två delar. Den ena är en överlåtelse av en del av Optovents aktier i dotterbolaget OptoQ uppgående till ett belopp av 10 miljoner kronor. I avtalets andra del har de båda företagen kommit överens om att genomföra en, av Skandia garanterad, nyemission i OptoQ som tillför företaget 15 miljoner kronor.
Efter överlåtelse och nyemission uppgår Optovents ägande i OptoQ till cirka 56 procent. Optovent genomför försäljningen för att kunna fokusera på sin egen kärnverksamhet.
Affären ovan genomförs till en värdering av OptoQ om 100 miljoner kronor före emissionslikvid. I och med avtalet kallar Optovent och Skandia till en extra bolagsstämma för att besluta om nyemissionen.
Kommentar: ser intressant ut - Optovents andel av OptoQ värderas med andra ord till 56 miljoner + att Optovent får in 10 miljoner i likvida medel + att man har sin verksamhet. Med dagens värdering på runt 50 miljoner (utifrån säljkursen) så värderas verksamheten till cirka - 20 miljoner. Kan detta vara rimligt?
|
 |
Tagmaster
|
Rondecorules
|
2001-09-14 10:52:49
|
|
|
Tror att Confidence ligger ännu närmare till
hands än Tagmaster,när flygbolagen letar efter
system att strama åt säkerheten med!
mvh
|
 |
Tagmaster
|
sixten
|
2001-09-14 00:28:21
|
|
|
Tagmaster med deras inpasseringssystem och parkeringssystem kan eventuellt gynnas av ett ökat säkerhetstänkande.
|
 |
Terror...
|
sixten
|
2001-09-14 00:21:01
|
|
|
När Japan 1993 drabbades av en jordbävning så påverkades försörjningen av elektronikkomponenter en hel del och detta spreds sedan som ringar på vatten. Själv hade jag precis köpt aktier i ett på den tiden relativt okänt bolag som hette Array Printers. Array kom sedan med en mycket dålig rapport och skyllde bland annat på jordbävningen i Japan. (Kanske var det bara ett svepskäl i Arrays fall men det var många andra bolag som också drabbades varför det var ett användbart argument oavsett hur det förhöll sig...)
|
 |
Terror...
|
sixten
|
2001-09-14 00:14:15
|
|
|
jag tror att det kommer ta ett bra tag innan den fulla effekten av terroraktionen kan överblickas. Med dagens "just-in-time" produktionstänkande så ökar också risken för produktionsstörningar. Som exempel kan nämnas att Autolivs VD Lars Westerberg varnar för ansenliga ekonomiska konsekvenser i spåren av terrorattackerna i USA. Enligt Autoliv verkar huvuddelen av produktionen hos Ford, Chrysler och GM stå stilla. Sånt lär märkas i statistiken. Även en ökad oro bland allmänheten kommer påverka ekonomin. Återstår att se hur riksbankerna runt om i världen klarar att parera dessa effekter med lägre räntor.
|
 |
Gunnebo
|
sixten
|
2001-09-14 00:06:01
|
|
|
Från DI: Gunnebo väntar ökad efterfrågan på säkerhetsdörrar
Säkerhetskraven på flygplatser runt om i världen kommer att skärpas efter tisdagens terrorattacker i USA. Nya säkerhetskontroller kommer att byggas inte bara på USAs cirka 15.000 flygplatser. A-listenoterade säkerhetsföretaget Gunnebo har utvecklat nya säkerhetsspärrar, som kan kompletteras med avancerad TV-övervakning.
Kommentar: Gunnebo har tagit på sig att gå i bräschen för en omstrukturering av den här delen av säkerhetsbranschen (med klara förebilder i Securitas och Assa-Abloy). Gunnebo är lågt värderad och även om det är fel att jämföra nyckeltal med Securitas så finns det definitivt ett utrymme för uppvärdering. Gunnebo växer dels genom en viss organisk tillväxt och dels genom uppköp. I och med att bolaget växer så bör bolaget värderas högre enligt principen att bolagets aktier blir mer likvida och därigenom mindre "riskabla" från fondförvaltarnas synvinkel. Då Gunnebo tidigare inte precis lever med någon "sexighetspremie" utan snarare tvärtom så tror jag att när uppvärderingen kommer så kan uppgången bli stor. Som jag ser det så är risken låg och så länge Gunnebo fortsätter sin renodling och tillväxt så kommer det säkert en omvärdering.
|
 |
COM2.COM finns på COM2.SE
|
Affekaffe
|
2001-09-13 02:38:54
|
|
|
Lite lustigt men så är det.
Kanske ett nytt Cash Guard företag ?
|
 |
COM2.COM
|
Affekaffe
|
2001-09-13 02:35:58
|
|
|
Ett mycket spännande företag som säljer kassapparater som eliminerar svinn i även de tuffaste krogmiljöer.
Tyvärr kan man inte köpa in sig ännu eftersom bolaget inte finns på börsen. I tidningen Hallands Affärer (bilaga till Hallands Posten) kunde man läsa idag att omsättningen 2000 var 0,8 MSEK och spås bli ca 12 MSEK 2001 !!! En nätt ökning med 1100%
|
 |
hts2000
|
SäkerPåSinSak
|
2001-09-13 00:10:01
|
|
|
Vad är det för larv
du håller på med?
Tjänar du mycket på
dina reklam-banners?
LÄGG AV!!!
|
 |
sixten
|
SäkerPåSinSak
|
2001-09-13 00:08:43
|
|
|
Ja det verkar som om
ju mer börsen går ner
ju mindre aktivitet här
på Derank.
|
 |
SäkerPåSinSak
|
sixten
|
2001-09-12 18:21:45
|
|
|
Jag var kanske inte helt allvarlig när jag skrev inlägget. Men det var ju kul att det gav någon respons - annars har det varit märkligt tyst här på Derank senaste dagarna...
|
 |
sixten
|
SäkerPåSinSak
|
2001-09-12 17:13:51
|
|
|
Möjligt, men föga troligt.
Att säkerhetsföretagen
gynnas av gårdagens
händelse är något
dom flesta är överens
om.
|
 |
HQ läser Derank?
|
sixten
|
2001-09-12 12:43:59
|
|
|
Gunnebo: Gynnas av ökat behov av säkerhetsprodukter, Köp (HQ.SE)
2001-09-12 11:56
Efter de tragiska händelserna i USA ökar efterfrågan på säkerhetsprodukter. Det gynnar Gunnebo som efter ett antal förvärv hgar lovande vinstutsikter de närmaste åren. Vi rekommenderar köp.
|
 |
Bedminster
|
Björn R
|
2001-09-12 10:43:01
|
|
|
Nynäshamnsposten fortsätter (11 sep) förfölja Bedminster genom försåtliga formuleringar och ensidigt negativa vinklingar och urval. Rubrik "Bedminster saknar tillstånd".
Därefter citerar som vanligt Radio Stockholm NP och "vässar" formuleringarna. Och fritar sig från ansvar genom att avsluta med "skriver Nynäshamnsposten". (suck).
Jag har talat med företagsledningen som kommenterar att det nu handlar om "hopkok på gammalt och nytt".
Bakgrund:
Bedminster har verksamhetstillstånd på 1000 ton/dygn. Men tillståndet gäller för på den slutliga permanenta platsen på hamnplanen. Tillståndet reglerar också hur inlastningen skall ske mm.
Den nuvarande driften - med alla tillstånd - sker på tillfällig plats nära den ursprungliga pilottrumman. I samband med Gotlandskontraktet i våras sökte Bedminster tillstånd om att utöka till 120 ton/dygn samt att öka öppettiderna för att anpassa till Gotlandsbåtens turlista.
Detta godkände inte Länsstyrelsen som är pressad av några röststarka grannars framgångsrika gnäll.
De klagande utgår från 1000-tonstillståndet och hävdar att dagens drift inte uppfyller alla detaljkrav som gäller för den slutliga anläggningen (troligen sant). Grannarnas anmälan gäller alltså "avvikelse från tillstånd".
Bedminster har överklagat avslaget på utökning. Där ligger ärendet nu.
Det viktiga är att Bedminster HAR alla tillstånd för dagens drift. Nynäshamnsposten rubrik är alltså missvisande eftersom den inte är sann.
---------------
Passade på att fråga om O-listan: Slutlig ansökan ÄR inlämnad enligt tidigare besked. Det är börsens skärpta krav på eget kapital och långsiktig uthållighet - samt det allmänna börsklimatet - som har fördröjt proceduren. Mer än så kommenterar man inte i dagsläget.
|
 |
Cahsguard
|
Mr Rockefeller
|
2001-09-11 17:20:24
|
|
|
Jag kan tipsa om att det nu går att komma över Cashguard för det facila priset av 8,05.
|
 |
Frimärken ????
|
glyssner
|
2001-09-11 17:12:43
|
|
|
Frimärken kan säkert kan säkert vara roligt att prata om. Men inte på den här sidan
|
 |
SK!T
|
(real)SVULLO
|
2001-09-11 16:39:41
|
|
|
BÖRS
Satsa på frimärken istället. Inte alls lika nervös marknad.
|
 |
Terror...
|
sixten
|
2001-09-11 16:24:17
|
|
|
För den som vill bottenfiska i mindre bolag typ fd IM-bolag så kan idag vara ett bra tillfälle - stor möjlighet att sälja på högre kurs om ett par dagar...
|
 |
Terror...
|
sixten
|
2001-09-11 16:18:45
|
|
|
Ska man försöka hitta någon börsvinnare på dessa tragiska händelser så kan man titta på säkerhetsföretag som Securitas och Gunnebo (tycker för övrigt att Gunnebo ser bra ut även i övrigt).
|
 |
Terrorattacker - börsen
|
sixten
|
2001-09-11 16:15:29
|
|
|
Det råder just nu stor oro på börserna efter terrorattackerna i USA - OMX ner ca 5 %. Bortsett från att det givetvis är en tragedi för de som drabbas så kan man spekulera i hur detta påverkar världsekonomin och börserna. Det råder sedan tidigare stor osäkerhet om ekonomin och finansmarknaderna och beroende vem som ligger bakom attentaten och vilka åtgärderna blir kan detta påverka på olika sätt. Det som utlöste nedgången 1991 var att Irak invaderade Kuwait så man ska inte bortse från hur sådana här händelser kan påverka. Skulle dessa attentat påverka oljepriser så kan det absolut få allvarliga konsekvenser. Att osäkerheten ökar kan också göra att företag blir mer sparbenägna vilket minskar tillväxten.
Ett positivt scenarie skulle kunna vara att händelsen inte får några stora konsekvenser och snabbt blåser över men att finansmarknaderna råkar ut för en så kallad "wash out" där priserna på marknaderna under kort tid faller kraftigt för att sedan bottna ur och börja stiga i en positiv spiral.
Sammanfattningsvis så känns läget mycket oroligt just nu men läget klarnar säkert något den närmaste tiden. Jag skulle dock inte gå in och köpa just nu snarare tvärtom.
|
 |
Loner
|
GodMan
|
2001-09-11 15:46:42
|
|
|
Planer och visioner när det gäller NGM, har visat sig
ligga ljusår från verkligheten dessvärre.
Stanna upp en minut och fundera på allt som "lovats"
under senaste dryga året, och vad som blivit verkl-
ighet.
Mycket snack och liten verksdad är väl det snällaste
man kan säga.
|
 |
NGM
|
Loner
|
2001-09-11 14:28:25
|
|
|
Någon som har några kommentarer till NGM:s nya planer?
|
 |
Hydropulsors veckobrev
|
Strindberg.
|
2001-09-10 19:00:52
|
|
|
Karlskoga 2001-09-10
Information vecka 37
Nordamerikansk komponenttillverkare
Under den gångna veckan har en omfattande testverksamhet genomförts för en nordamerikansk komponenttillverkare. Testerna har genomförts tillsammans med utvecklings- och produktionspersonal från det amerikanska företaget. Resultaten från proven har motsvarat företagets förväntningar. Under veckan pågick parallellt med provverksamheten ingående diskussioner om tekniken och företagets anskaffningsplaner av maskinsystem från Hydropulsor.
HVC-teknikens genombrott i USA
Som tidigare meddelats kommer Höganäs AB att presentera Hydropulsors HVC-teknik vid ett seminarium i USA under mitten av oktober 2001. Det verkliga genombrottet för Hydropulsortekniken kommer med mycket stor sannolikhet att inträffa i samband med att tekniken presenteras på ett stort internationellt seminarium i Orlando (USA) i juni 2002. Seminariet besöks vanligtvis av ett stort antal intressenter och kommer troligen att bidraga till det slutliga genombrottet på den amerikanska marknaden.
Ansökan till KK-stiftelsen
Som tidigare meddelats har Anders Skagerstrand från Hydropulsor startat sin doktorandutbildning på Örebro Universitet och Chalmers Tekniska Högskola. En projektansökan lämnas till KK-Stiftelsen i veckan. I projektet kommer Örebro Universitet, Hydropulsor och ytterligare fyra företag att delta. Projektledare är professor Allan Hede.
Installation av maskinsystem i USA
Ett amerikanskt företag planerar för tillfället sina lokaler så att de anpassas för installation av maskinsystem från Hydropulsor. I första hand avses maskinsystem för pulverkompaktering av metallpulver.
Utrustning för mycket höga hastigheter
Höghastighetstekniken har tidigare demonstrerats genom formning med hjälp av exempelvis explosionsteknik. Eftersom denna teknik inte kan anses vara industriellt användbar har nu Hydropulsor utvecklat en utrustning som möjliggör hastigheter upp till 100 meter per sekund. Avsikten med den nyutvecklade utrustningen är i första hand att undersöka vad som är industriellt uppnåeligt med den adiabatiska processen.
"FoU-centret" för polymera material
Arbetet med att etablera ett forsknings- och utvecklingscenter väcker fortsatt stort intresse. Under föregående vecka träffade Hydropulsor representanter från företagets ledning och styrelse för att tillsammans dra upp riktlinjerna för etableringen.
Målsättningen kvarstår att centrats verksamhet bildas och ägs av forskningsinstitut och företag verksamma inom plastområdet.
Parterna arbetar nu intensivt för att beslut om etableringen ska ske under andra halvåret 2001. Centrat kommer enligt planen att utrustas med en medelstor formningsmaskin med tillhörande kringutrustning.
Ett möte genomförs under veckan med representation från länsstyrelsen i den aktuella delen av landet.
Beställning av delsystem till maskinsystem för kapning
Som nämndes i föregående nyhetsbrev har Hydropulsor fått beställning på två nyutvecklade delsystem som komplement till redan levererat maskinsystem. Utöver detta har kunden lagt en beställning på stansningsverktyg och genomförande av stansningsprov. Avsikten är nu att kunden vid sitt besök under oktober på Hydropulsor skall kunna ta beslut om anskaffning av ytterligare ett komplett maskinsystem bestående av en kombinerad kap- och stansningsmaskin.
Styrelsemöte den 4 september
Hydropulsor har genomfört ett styrelsemöte den 4 september i Karlskoga. Vid mötet behandlades ingående bland annat strategiska marknadsförings- och försäljningsfrågor. Styrelsen gav sitt fulla stöd till företagets satsning på konstruktionsstyrning, styrning av inköp och produktion/montering samt satsningen på certifiering av företagets kvalitetssystem.
Lyckad test med rostfritt material
Under den gångna veckan har en rad lyckade formningsförsök genomförts, där rostfritt pulver kompakterats till mycket hög densitet. Kunden står inför ett anskaffningsbeslut av nya maskinsystem och de lyckade kompakteringsproven bidrar till att kunden kan fatta beslutet inom en snar framtid.
Förfrågan från stort amerikanskt företag
Ett amerikanskt företag har tagit kontakt med Hydropulsor efter att tagit del av information som förmedlats internationellt av Höganäs respektive Hydropulsor. Företaget har stor erfarenhet av kompaktering av bland annat järnpulver med hjälp av traditionella metoder och är nu mycket intresserat av att anskaffa en första maskin för pulverkompaktering med hjälp av Hydropulsortekniken.
info@hydropulsor.com
|
 |
NGM
|
Strindberg.
|
2001-09-10 17:08:34
|
|
|
NGM vill etablera nordisk börs i Malmö
Av Hans Widing 6 september 2001
En samnordisk tillväxtbörs kan komma att etableras i Malmö börshus. Visionen är att på samma lista varva svenska, danska, norska, finska och isländska bolag.
Bakom planerna står Nordic Growth Market (NGM), tidigare SBI, som skall satsa på Öresundsregionen och som primärt tänker sig att notera danska aktier.
- Malmö är den naturliga basen för en offensiv i den här stilen och långsiktigt tänker vi oss en mix av bolag från samliga nordiska länder, säger noteringschefen Torbjörn Nordlöf.
- Vi har kommit långt i förberedelserna för en pannordisk börs med tillväxtbolag. Vi räknar med att kunna dra in i Malmö börshus med vår verksamhet. Visserligen sker ju all handel elektroniskt, men ändå skulle huset med den etableringen bättre leva upp till sitt namn.
Om något år beräknas projektet vara startklart. Tidigare i år startade NGM ett kontor på Ideon Business Center i Lund, men det är till Malmö som en storskalig Nordensatsning lokaliseras. I den ses Öresundsområdet som en nyckelregion.
Nordic Growth Market är Sveriges näst största auktoriserade marknadsplats för aktiehandel under Finansinspektionens tillsyn. På de tre listorna förekommer totalt 60 bolag. Från den 1 oktober sker en koncentration till bara en lista. Försvinner gör Venture och väntelistan.
De senaste fem åren har NGM kanaliserat riskkapital till tillväxtföretag. Sammanlagt över sex miljarder kronor har slussats ut till främst små och medelstora företag.
Det kretsade på onsdagen kring NGM under det första seminariet i en höstserie på Ideon i Lund. Anslaget var "marknadsnotering - en väg till riskkapital". Om detta rapporterade Torbjörn Nordlöf, noteringsansvarig.
Relationerna till Ideonbolagen och landets andra teknikparker belystes, liksom vägen till en marknadsnotering.
|
 |
hts2000
|
Mandel
|
2001-09-10 13:45:02
|
|
|
Provade en gång i tiden nått liknande men inga pengar kom.
Den som möjligen kan komma tjäna lite pengar är väl du som finns överst på kedjan.
Ps. Derank borde omedelbart plocka bort detta spammande.
|
 |
Veckan som kommer
|
Boxarn
|
2001-09-09 20:30:41
|
|
|
Nedanstående gäller USA är det väl bäst att til-
lägga.
|
 |
Veckan som kommer
|
Boxarn
|
2001-09-09 20:28:40
|
|
|
Intressant statistik från flera områden är att vänta på fredag.
producentpriser
detaljhandelsförsäljning
industriproduktion
kapacitetsutnyttjande
konsumtionsviljan
Dessutom börjar tiden för vinstvarningar närma sig
med början den kommande veckan för att vara i full
gång veckan efter den kommande.
|
 |
Boxarn
|
(real)SVULLO
|
2001-09-09 20:28:12
|
|
|
Mycket kloka och tänkvärda ord
|
 |
(real)SVULLO
|
Boxarn
|
2001-09-09 19:32:08
|
|
|
Jag kan i viss mån förstå dig. Men det är enbart
destruktivt och lönlöst att ångra sig. Om man kan
skall man försöka undvika det. Vilket naturligtvis
kan vara lättare sagt än gjort. Likaså är det lätt
att säga att man bör höja blicken och skaffa sig
ett rimligt perspektiv på vad det här med aktier
handlar om. Likväl är det att rekommendera. Livet
är inte bara aktier och pengar även om det är fan
så intressant. Den dagen man drabbas av sjukdom
eller tvingas gå igenom andra svårigheter här i
livet så inser man det om inte förr. Det är också
en ringa och tvivelaktig tröst, det medges. Men
det finns ändå anledning att påminna oss om detta
när det är så mörkt som det är nu och kanske en
hel del drömmar och illusioner har krossats.
|
 |
Boxarn
|
(real)SVULLO
|
2001-09-09 19:19:17
|
|
|
Ja, men det känns tungt att se depån minska dag efter dag. Har tänkt i ett år nu att "inte sälja för det vänder snart". Idag ångrar man djupt att man inte sålde i våras.
|