 |
>>Kylis<<
|
Rökta räkan
|
2002-01-03 11:06:54
|
|
|
Vad föredrar du för Bolag nu?
|
 |
SBI (GodMan)
|
glyssner
|
2001-03-07 10:32:25
|
|
|
Nu är det slut med den här sidan !
|
 |
GODMAN,GODMAN
|
TRGM
|
2001-03-07 09:55:25
|
|
|
Du måste var ny på Derank.Jag är nog den mest ironiske människa här.Sen 97
|
 |
SBI
|
Rökta räkan
|
2001-03-07 09:45:37
|
|
|
2001-03-07 09:47:00
DIREKT: 2001-03-07 09:47:00 SBI: BJÖRN NORDSTRAND AVSER ATT ÖKA ÄGANDE - E24
SBI: BJÖRN NORDSTRAND AVSER ATT ÖKA ÄGANDE - E24
STOCKHOLM (Direkt) Björn Nordstrand avser att öka
sitt innehav i SBI.
"Jag ska själv gå in ytterligare i SBI", säger Björn
Nordstrand till E24./ST
|
 |
Till Insider
|
KALKYLEN
|
2001-03-07 09:31:29
|
|
|
Hej
Titta i förra årets bokslutskommunike (förteckning aktieinnehav).
Titta i årets dito.
Jämför och du kommer att se att de är storsäljare i många bolag.
|
 |
TRGM - SBI
|
GodMan
|
2001-03-07 09:20:16
|
|
|
Sbi holding mot 50 öre!
1.Nyemission som ger 80% utspädning (om den nu går igenom, då kursen är under emissionspriset)
2.Inga nya bolag till listan, sen i höstas.
3. Fortsatt bolagsflykt, där Metro var det senaste bolaget som försvan och där Konftel, Bedminster är på gång och säkert även Drax, Obducat och Strand på sikt.
4. Fortfarande ingen datadata-koppling.
5. Etc etc etc
Ser man inte vartåt det är på väg (åt h-lv-te), så är man antingen blind, dum eller naiv (förmodligen en kompination).
Enda rätta är att sälja Sbi holding och köpa kvalitet som Ericsson, Nokia, Boss, Skandia etc
|
 |
GODMAN!
|
TRGM
|
2001-03-07 09:07:22
|
|
|
Nej de ska stå i 20 kr de flera här sagt!
|
 |
IM-retro, Sixten
|
Bear
|
2001-03-07 02:03:52
|
|
|
Jo, Du har rätt, även Aktietorget är ju en bra bit på vägen jämfört med att starta på nytt.
Vem mäktar egentligen med att dra igång ett IM-Retro ?
Många av oss skulle bli starka men, men...
Har f.ö. en bekant inom Aktietorget, denne låter mig förstå att vissa "samarbetsproblem" får företagsgruppen att knaka i fogarna.
Övrigt: Tillhör dem som tror på SBI Holding.
|
 |
Stalltips - Sbi
|
GodMan
|
2001-03-06 23:38:21
|
|
|
KK innan året är slut
|
 |
Vanskligt att förutse framtiden - Sbi
|
GodMan
|
2001-03-06 22:55:54
|
|
|
SBI Holding - En bra investering på sikt 2000-10-14 23:15:41
(Vänligen ursäkta multipostningen, rättade inlägget efteråt). För att inte fler skall sälja SBI Holding av misstag lämnar jag härmed ut min egna lilla kalkyl över SBI's framtid. Q1, Q2, Q3 för innevarande år är hämtade ur SBI Holdings senaste rapporter. Källa: http://www.sbionline.nu
Q4 är uträknad som Q3*2 - Q2 (samma ökning i Q3-Q4 som Q2-Q3 antas).
År 2000: Q1 + Q2 + Q3 + Q4 = Summa för året
Courtage: 2690 + 2827 + 3216 + 4383 (*) = 13116
SBI-Online: 2218 + 5575 + 6832 + 8089 = 22714
Noteringsavg: 1832 + 3084 + 4866 + 6648 = 16430
Övriga int: 1520 + 1104 + 1780 + 2456 = 6860
Kostnader: 11613 + 19242 + 20836 + 22430 = 74121
VINST: (-3353) + (-6615) + (-4142) + (-854) = - 15001
(*) = Eftersom Metro stod för nästan hela omsättningsökningen och bolaget bara funnits på listan i en månad under Q3 så har courtageökningen tredubblats för att räkna ut courtaget för Q4.
År 2001: Q1 + Q2 + Q3 + Q4 = Summa för året
Courtage: 5550 + 6717 + 7884 + 9051 = 29202
SBI-Online: 9346 + 10603 + 11860 + 13117 = 44926
Noteringsavg: 8430 + 10212 + 11994 + 13776 = 44412
Övriga int: 3132 + 3808 + 4484 + 5160 + = 16584
Kostnader: 24024 + 25618 + 27212 + 28806 = 105660
VINST: 2434 + 5722 + 9010 + 12298 = 29464
TRETTIO MILJONER I VINST NÄSTA ÅR ALLTSÅ
Vinst per aktie 2001 blir 0,84 kr vilket med ett p/e tal på 25 ger riktkursen 21 kronor.
Nedan följer faktorer som kommer att påverka resultatet (hämtade ur Q3-rapporten). Räknar man in nedanstående framstår min kalkyl som pessimistisk.
* Minskade kostnader på årsbasis á 2.5 MSEK som Tellus skall medföra.
* Minskade kostnader på 5 MSEK eftersom 2000 belastades med engångskostnader (aveckling av IM-verksamhet & fallskärm till VD).
* I oktober påstås den s.k. data-data kopplingen bli klar mot de fyra storbankerna vilket kommer att öka handelsvolymen.
* OM Stockholmsbörsen har över 70 medlemmar, SBI har bara 27 st. Stor potential för ökning här alltså.
* Bolag som flytt till Nya Marknaden kanske återvänder enligt SBI's VD. Stämmer detta kan antalet bolag öka snabbare än väntat.
* Personal har rekryterats för kommande IT-utveckling och samarbetspartners. Nya tjänster och allianser att invänta alltså.
* Under juli månad har FK's tecknat sig för 600.000 aktier - de tror alltså på bolagets affärsidé. SBI tillfördes alltså 1.2 MSEK.
* Inga bolag lämnade listan under Q3. Dräneringen på bolag har alltså avstannat. Istället har 5 nya bolag tillkommit.
* Informationsverksamheten beräknas öka under slutet av 2000.
Jag meddelar härmed även ägare i Ericsson, Icon samt Framfab om denna kommande kursraket. SBI är just nu EXTREMT köpvärd.
Affekaffe
|
 |
SBI
|
sixten
|
2001-03-06 22:55:28
|
|
|
Från finanstidningen:
Att det blåst snålt kring IT-sektorn har knappast undgått någon och som vanligt är det inte bara sektorn som helhet som drabbats utan även relaterade verksamheter.
I den senare kategorin ingår bland annat SBI Holding som via sin aktielista agerat språngbräda för en strid ström av kapitalhungriga IT-bolag. Denna ström har nu av marknadsmässiga skäl sinat och intresset för aktiehandel i befintligt listade bolag minskat markant. En annan anledning till den minskade omsättningen på SBI:s aktielista är att fler och större bolag lämnar listan, samtidigt som nyintroduktionerna minskar i antal. Det har medfört att den finansiella situationen börjat bli ansträngd och att nytt kapital - återigen - behöver tas in inom en snar framtid.
Frågan är hur många villiga investerare det finns i dagsläget? Grundaren Henrik Andersson tillhörde skaran av tvivlare och sålde av hela sitt innehav i början av veckan. Signalen är tydlig och det krävs nog en strukturaffär av något slag för att trygga företagets fortsatta långsiktiga överlevnad. En ny partner eller att bolaget blir uppköpt är alternativ som skulle kunna frambringa denna för bolaget behövliga trygghet.
|
 |
SBI
|
sixten
|
2001-03-06 17:38:28
|
|
|
Hur tror panelen att Univits skulle ställa sig till ett eventuellt bud på SBI? Har Univits några andra referenskunder för sitt handelssystem? Om inte så finns det kanske en risk att Univits tackar nej till ett bud pga att man då kan mista en referenskund när den köpande börsen vill byta till sitt eget handelssystem?
|
 |
Räkan - sbi
|
SäkerPåSinSak
|
2001-03-06 16:15:40
|
|
|
Ser INTE bra
ut
|
 |
sbi-artikel
|
Rökta räkan
|
2001-03-06 15:25:53
|
|
|
http://ekonomi24.se/?ID=23358
|
 |
IMÄ - Försäljningar
|
insider
|
2001-03-06 14:41:41
|
|
|
Var ser KALKYLEN att IMÄ är en storsäljare? När jag läser ser jag att de skriver:
"Inga aktieförsäljningar av betydelse har gjorts under fjärde kvartalet."
|
 |
föregående inlägg
|
KALKYLEN
|
2001-03-06 13:55:17
|
|
|
Hej
Vi är väl alla fullköpta och alla ligger och väntar på att en köpare ska träda fram så vi kan sälj med vinst.
En storsäljare på marknaden är IMÄ kan man se i deras bokslutskommunike.
|
 |
Vad har hänt?
|
Mandel
|
2001-03-06 11:28:28
|
|
|
Helt tomt på köpsidan när det gäller Tagmaster och
Parsiab. Nästan tomt när det gäller Sonesta och
Sbi-holding.
|
 |
IM-retro, Bear
|
sixten
|
2001-03-06 09:05:53
|
|
|
Håller med dig i din analys av aktietorget. Vad jag menade var att det finns något att utgå ifrån istället för att börja från början. Sedan finns det säkert en hel del som kan förbättras när det gäller aktietorget.
|
 |
Turkronan
|
Bear
|
2001-03-06 01:13:04
|
|
|
Konstaterar att Turkronan, dels nyligen erhållit tillstånd från FI, dels öppnat hemsidan www.turkronan.se
Idag har även en korsaffär med Aktietorget offentliggjorts.
”Det finns mycket stora fördelar med ett fördjupat samarbete och vidgad ägargemenskap. Turkronan och AktieTorget bedriver verksamheter som kompletterar varann och vi har en gemensam grundsyn på småföretagens problem och möjligheter”, säger AktieTorgets vd, Patrik Engellau.
”Med denna emission ökar vårt aktiekapital till 10 MSEK och vi klarar kraven för anslutning till OM Stockholmsbörsen. Vår gemensamma ambition är att göra Turkronan och AktieTorget till en oslagbar kombination för små företag som vill utvecklas”, menar Turkronans vd, Tommy Liljeros.
Citatet saxat från www.turkronan.se
Ja, ambitionen är det inget fel på, om T.L. har samma "guts" som sin fruga Eva, kan detta nog gå vägen och bli riktigt bra.
Gissningsvis rivstartar Turkronan med att bli marketmaker, emissionsinstitut och Corp. F för merparten av de bolag som idag är noterade på Aktietorget.
Att familjemedlemmar korsbefruktar verksamheten kanske är positivt.
Turkronan har att skapa sig en profil som särskiljer dem från andra nätmäklare, brist på lönsamhet är numer dussinvara i nätmäklarbranschen.
|
 |
IM-retro, Sixten
|
Bear
|
2001-03-06 00:33:29
|
|
|
Aktietorget kommer upp ibland som förslag.
Jämfört med NGM har de dock ganska dålig fart på skutan, idag omsattes 10 av 26 noterade bolag, (Turkronan handelsstoppad).
Stora spreadar och volatila kurser lockar inte...
Den högt aktade fördelen med IM var ju dessutom direkthandeln, något som vi troligen ej skulle nå ens internt inom Offex...
Det finns lite olika listor, ingen utöver Aktietorget och NGM är auktoriserade.
|
 |
SBI - NGM
|
Ortodox
|
2001-03-05 22:42:28
|
|
|
Henrik Andersson är inte ensam om att ha sålt sitt innehav, även flera av fondkommissionärerna som gick in stort förra hösten har sålt av.
Min fråga är: Vilka är det som köpt dessa stora poster, vilka är storägare i SBI nu?
Jag är faktiskt positiv till att SBI kommer att lyckas inte bara med nyemissionen, utan att bygga just en nordisk börs för små- och tillväxtbolag. Detta är ju helt enkelt en lysande idé! Norden är en kulturell enhet, så barriärerna att investera i bolag i andra nordiska länder känns inte hindrande.
|
 |
>Rökta räkan
|
Joje
|
2001-03-05 21:03:45
|
|
|
Sorry rökta räkan jag kanse skulle ha uppdaterat sidan så då hadde jag ju sett att du redan hadde skrivit detta skulle vara taksam om webmaster tog bort mitt förra inlägg för uprepningar behövs ju inte
ska försöka skärpa mig
|
 |
detta är väll gamalt men?
|
Joje
|
2001-03-05 20:57:54
|
|
|
ni som suktar efter den gammla goda tiden ni kan ju altid försöka vara med på den nya listan som verkar ha hyfsat likadant tänkande som den gammla im nämligen svergelistan
detta är kopierat från thenberg & kinde som i dag driver göteborgs listan
THENBERG & KINDE: STARTAR NY LISTA FÖR ONOTERADE BOLAG (OTC Direkt).
Fondkommissionären Thenberg & Kinde startar inom kort sin planerade Sverigelista för onoterade bolag.
Listan kommer till en början att innehålla 5 till 10 bolag. "Vi kan starta omgående. Det finns helt klart ett intresse för onoterade aktier och vi får förfrågningar från bolag från olika delar av landet som vill vara med", säger Carl Magnus Kindal, VD för Thenberg & Kinde till OTC Direkt.
Fondkommissionärsfirman driver sedan 1995 Göteborgs OTC-lista, som i dag rymmer ett tiotal bolag från västra Sverige.
Med Sverigelistan ska Thenberg & Kinde ställa köp-och säljkurser i onoterade bolag från hela landet.
"Vi kommer att administrera Sverigelistan på samma sätt som Göteborgslistan", säger Carl Magnus Kindal. "Vi gör en genomgående granskning av bolagen.
De måste kunna visa svarta siffror inom 12 månader och får inte vara beroende av att gå ut och få in nytt kapital", säger Carl Magnus Kindal.
För Sverigelistan samarbetar Thenberg & Kinde med
bolaget Inofficiella aktier som driver webbplatsen inoff.nu.
Inofficiella aktier erbjuder aktieannonsering för
privatpersoner och andra som har innehav i onoterade bolag. "Inoff kommer att samla information kring bolagen på Sverigelistan", säger Carl Magnus Kindal.
Thenberg & Kinde beslutade på ett styrelsemöte i förra veckan att köpa 55 procent av bolaget Inofficiella aktier genom en emission i bolaget för motsvarande 500.000 kronor.
Finansinspektionen har gett tillstånd till förvärvet.
För ytterligare information, ring 031-745 5002.
Nyheter
www.sverigelistan.com
Förvisso vet man inte hur seriöst handeln kommer att bli men vem vet detta är kanske nå för er eller vad tror BOXARN och CO:?
|
 |
Synpunkter på Obducats bokslutskommuniké
|
Magnus J..
|
2001-03-05 19:08:17
|
|
|
Vid en jämförelse av rörelseresultatet efter avskrivningar per den 30/9 och den 31/12 har rörelseresultatet gått från –23,28 Mkr till –46,47 Mkr, dvs fördubblats. Att lönekostnaderna skulle skjuta i höjden på detta vis är osannolikt. Det som är mer sannolikt är att man rensat undan i balansräkningen i bokslutet. Bl.a. godwill-värdet vid Xicon förvärvet samt att företaget börjat skriva av på de aktiverade forsknings- och utvecklingsutgifterna. Det är väl inte helt ovanligt att en ny VD tar kostnader för att kunna visa upp en positiv utveckling senare? Det är bättre att kunna visa en förbättring i samband med en ev emission.
Omsättningen ökade med ca 5,5 Mkr under sista kvartalet trots att en Nil maskin är levererad samt att ytterligare order tagits. Det borde innebära att endast en del av orderna intäktsförts, de intäktsförs först vid avlämnande för att matcha kostnaderna med intäkterna. Det borde innebära att företagsledningen har starka belägg för att omsättningen kommer vara lika hög under det första halvåret som under hela år 2000 eftersom en del av höstens ordrar kommer intäktsföras under första halvan av 2001. Sammantaget bedömer jag att Obducat kommer att överaska positivt i kvartalsrapporten eftersom tidigare erhållna ordrar kommer intäktsföras samt att kostnaderna inte ökat lavinartat under de senaste kvartalet. Vid en omsättning på 15 Mkr under jan –mars borde Obducat kunna visa ett +/- resultat med inneliggande samt förväntade order. Med tanke på en ev emission är det viktigt att kunna luta sig på en stark kvartalsrapport. Det omvända att släppa en katastrofrapport i samband med en emission hade varit avsevärt mycket sämre.
Jag anser att Obducat mycket väl är ett intressant köp idag med tanke på vilken kompetens företaget besitter samt företagets spjutspetsteknologi. Att Obducat har 4 affärsområde gör även att risken minskar eftersom man har mer än 1 ben att stå på. Vid en jämförelse med Switchcore oavsett om man jämför börsvärde, burnrate, eller omsättning och potential så tycker jag att Obducat verkar vara en intressantare placering.
|
 |
Sbi-holding, det ser allt annat än bra ut
|
Lars Åke
|
2001-03-05 18:33:19
|
|
|
Bara att konstatera att Sbi-holding kommer få det mycket kämpigt att vända trenden. Trots den kraftiga nedgång som varit(eller kanske just därför, då nyemissionen kan vara i fara), så anser jag aktien vara högst spekulativ.
Den som ändå går i köptankar, bör nog tänka efter både en och två gånger.
Bättre att avakta läget, och eventuellt köpa när/om Sbi fått ordning på sin verksamet, även om det sker på bekostand av en högre kurs.
|
 |
TAGMASTER!
|
Minken
|
2001-03-05 17:39:34
|
|
|
Jag såg den (380000) flera gånger under förra veckan 0.90och 0.75.Jag sålde min innehav och få se hur långt nere Taggen kommer dyka? Kanske jag kommer tillbaks, men tillfället får någon anna äga taggen!
|
 |
HA
|
Strindberg.
|
2001-03-05 16:19:53
|
|
|
SBIs grundare
kommenterar fusket
2001-03-05
Martin Hammarström
Småbolagslistan SBIs grundare och tidigare VD Henrik Andersson vill ha hårdare regler för för att undvika framtida skandaler bland småbolagen. Körningar av kurser och falska affärsidéer hör till de skandaler DI har avslöjat.
"Det finns exempel på oegentligheter både på börsen och på SBI-listan, men det får man nog acceptera. Det är viktigt att utveckla regelverket för notering och övervakning", säger Henrik Andersson.
Själv väljer han att sälja hela sitt innehav, 450.000 A-aktier, i SBI Holding, som äger NGM Equity, vilket är SBI-listas nya namn. Innehavet motsvarar 3,9 procent av rösterna och 1,3 procent av kapitalet i bolaget.
"Jag har inte längre någon anknytning till verksamheten", förklarar Henrik Andersson (bilden) bakgrunden till försäljningen.
Han grundade SBI 1984 och har fått perspektiv på handeln med mindre bolag.
"Var sak har sin tid. SBI bidrog verksamt till att utveckla riskkapitalmarknaden. Då hade SBI en viktig funktion att fylla. I dag är den funktionen inte lika utvecklad. Jag hoppas ändå att det går bra för SBI eftersom det är viktigt med konkurrens på börsmarknaden", säger Henrik Andersson.
Han är diplomatisk när di.se ber honom kommentera SBI-listans namnbyte till NGM Equity.
"Känslomässigt gillar jag SBI, men om det är bättre med NGM har jag inga synpunkter."
SBIs största ägare är finansmannen Björn Nordstrands programvarubolag Univits, fackföreningen Metall och mäklarfirman Fischer Partners fondbolag Fischer Fonder. Samtliga har tidigare sagt till DI att de är öppna för att minska sina innehav. På en månad har kursen gått ned med över 40 procent.
|
 |
Ooooooops
|
Rökta räkan
|
2001-03-05 14:29:53
|
|
|
2001-03-05 14:33:00
THENBERG & KINDE: STARTAR NY LISTA FÖR ONOTERADE BOLAG - OTC
STOCKHOLM (OTC Direkt) Fondkommissionären Thenberg &
Kinde startar inom kort sin planerade Sverigelista för
onoterade bolag. Listan kommer till en början att innehålla 5
till 10 bolag.
"Vi kan starta omgående. Det finns helt klart ett
intresse för onoterade aktier och vi får förfrågningar från
bolag från olika delar av landet som vill vara med", säger
Carl Magnus Kindal, VD för Thenberg & Kinde till OTC Direkt.
Fondkommissionärsfirman driver sedan 1995 Göteborgs
OTC-lista, som i dag rymmer ett tiotal bolag från västra
Sverige. Med Sverigelistan ska Thenberg & Kinde ställa köp-
och säljkurser i onoterade bolag från hela landet.
"Vi kommer att administrera Sverigelistan på samma
sätt som Göteborgslistan", säger Carl Magnus Kindal.
"Vi gör en genomgående granskning av bolagen. De måste
kunna visa svarta siffror inom 12 månader och får inte vara
beroende av att gå ut och få in nytt kapital", säger Carl
Magnus Kindal.
För Sverigelistan samarbetar Thenberg & Kinde med
bolaget Inofficiella aktier som driver webbplatsen inoff.nu.
Inofficiella aktier erbjuder aktieannonsering för
privatpersoner och andra som har innehav i onoterade bolag.
"Inoff kommer att samla information kring bolagen på
Sverigelistan", säger Carl Magnus Kindal.
Thenberg & Kinde beslutade på ett styrelsemöte i förra
veckan att köpa 55 procent av bolaget Inofficiella aktier
genom en emission i bolaget för motsvarande 500.000 kronor.
Finansinspektionen har gett tillstånd till förvärvet.
Nils Sundström, 08-736 38 35
Nyhetsbyrån Direkt
|
 |
Återköp
|
sixten
|
2001-03-05 13:32:41
|
|
|
Från Paris rapport:
Likvida medel inklusive outnyttjade krediter uppgick på balansdagen till 3,7 Mkr (4,0). Det finns dessutom ett lånelöfte på 2,3 Mkr.
Kundfordringar med förfallodagar inom det första kvar-talet 2001 uppgår till 3,6 miljoner.
Kommentar: det är alltså inte så att Paris badar i pengar och återköp av aktier känns inte som ett alternativ i dagsläget. Bättre då att fortsätta växa, exempelvis genom förvärv (förutsatt att man gör ett bra köp osv). Just att växa och bli större är i stort sett enda vägen för små noterade bolag att lyckas riktigt bra och har man inte denna strategin så är det nog bäst för alla parter att bolaget inte noteras.
|
 |
Columna och SBI!
|
TRGM
|
2001-03-05 13:06:50
|
|
|
Är det bara jag som ser likheterna?
För mig är det spiken.
Vad säger Plura?
|
 |
>Kalkylen
|
Rökta räkan
|
2001-03-05 11:56:59
|
|
|
Nokia köper tex. tillbaka eller har köpt tillbaka sina egna aktier. Nasdaqbolag köper väldigt ofta tillbaks aktier, om det är rätt eller inte kan man alltid diskutera. Men att dra till med hjärnsläpp är väl då att ta i.
|
 |
IM aktier
|
KALKYLEN
|
2001-03-05 11:19:27
|
|
|
Hej
Varför köper ingen aktier i dessa bolag trots att flera går mycket bra och expanderar???
Till dig Rockefeller så måste du haft järnsläpp när du tycker att ett tillväxtbolag ska börja återköpa sina aktier.
Åteköp är något slöa storförtetagsstyrelser föreslår när de inte kan expandera sin verksamhet.
|
 |
SBI-Bra tajming
|
Rökta räkan
|
2001-03-05 11:14:49
|
|
|
SBI HOLDING: GRUNDAREN SÄLJER HELA SITT INNEHAV
STOCKHOLM (Direkt) SBI:s grundare och tidigare VD
Henrik Andersson har sålt hela sitt innehav, 450.000
A-aktier, i SBI Holding. Det framgår av ett
flaggningsmeddelande.
Innehavet motsvarar 3,9 procent av rösterna och 1,3
procent av kapitalet i bolaget./DD
|
 |
Värderingar
|
sixten
|
2001-03-05 00:01:34
|
|
|
Jag har inte riktigt hunnit följa utveckling i de gamla innovationsbolagen den senaste tiden. Det skulle vara intressant att höra vad panelen tycker om värderingen - vilka bolag är köpvärda?
Jag tyckte personligen att Tagmasters rapport borde ha föranlett en högre värdering än dagens dryga 20 miljoner kr för hela bolaget. Var det någon som såg om det var en säljorder på 380 000 aktier i veckan på 75 öre? I så fall lär aktien knappast gå upp på kort sikt. Kan det vara förre VDn som säljer av de aktier som han tidigare omvandlade till B-aktier? I så fall är det kanske ett dåligt tecken för han borde ha koll på bolaget. Men det kan givetvis vara någon annan som har det dåliga omdömet att lägga ut en så pass stor order i en post.
|
 |
NGM
|
sixten
|
2001-03-04 23:47:50
|
|
|
Bra att man uppgraderar sin webbsida, det borde man gjort för länge sedan! Jag har inte hunnit kolla igenom den så noga men jag hittade vid en snabb genomgång ingen information om börsvärde för de noterade bolagen. Hoppas att denna informationen kommer att finnas, annars skulle det vara en skandal från NGMs sida att man missar en så pass viktig information.
|
 |
NGM / Boxarn
|
sixten
|
2001-03-04 23:38:37
|
|
|
För att en värvningskampanj ska kunna bli framgångsrik så måste NGM (eller mäklarna eller var problemet finns) få handeln att fungera bättre. Åtminstone när man handlar via Nordnet så är det stenåldersteknik som gäller med manuell inläggning av order som kunden lagt via internet. Men när man löst dessa problem så skulle en sådan kampanj vara intressant.
|
 |
Strindberg ang Jiway mm
|
sixten
|
2001-03-04 23:33:33
|
|
|
Jag håller med dig att Jiway har stora problem - men det är samtidigt stora skillnader mellan Jiway och NGM. Bolagen som Jiway ordnar handel i är samtliga noterade på andra marknader. Jag tror att finansbranschen kommer internationaliseras betydligt de närmaste åren: dels tack vare införandet av en gemensam valuta i Europa och pga EU standardisering av olika regler för bolag, redovisning mm. Detta gör att det kommer bli väsentligt lättare att handla över gränserna. Men det är också imperativt att det finns god information om/från bolagen. Internet underlättar givetvis. Men dessa förändringar sker inte över en natt.
|
 |
Londonbörsen mm
|
sixten
|
2001-03-04 23:25:15
|
|
|
Från DI:
"Londonbörsen kommer till Stockholm i slutet av maj för att locka till sig svenska teknik- och tillväxtföretag som vill få tillgång till en större kapitalmarknad, via teknikmarknaden Techmark eller tillväxtföretagslistan AIM
"Vi tror att det finns många företag som kan vara intresserade av att få tillgång till kapital från eller via London. De svenska företagen bör göras uppmärksamma på Londons kvaliteter", säger Tim Ward i Londonbörsens ledning.
Till förändringarna hör också en full notering av börsens egen aktie lagom till 200-årsjubileet i år.
Deutsche Börse i Frankfurt noterades i februari och Euronext, som äger Paris-, Amsterdam- och Brysselbörserna planerar en notering i maj."
Kommentar: jag är övertygad om att vi kommer få se en hel del förändringar inom börsvärlden den närmaste tiden. Att börserna ovan + Nasdaq samtliga valt att notera sig själva är en förberedelse för att kunna gå på offensiven. En notering öppnar möjligheten för uppköp med hjälp av egna aktier eller nyemissioner (för uppköp eller marknadssatsningar). Den som blir vinnare i det här kriget kommer nog vara den som lyckas få högst värdering på börsen - hög värdering gör att det blir billigare att ge ut nya aktier oavsett om det sker i en apportemission eller som nyemission.
Intressant att London börsen kommer till Sverige för att marknadsföra sig. Vill man skaffa sig en rivstart så kan man ju köpa SBI/NGM, bolaget kostar inte så mycket just nu. Genom ett förvärv av SBI så skaffar man dels nya bolag inom den nisch som man intresserar sig för, teknik- och tillväxtföretag, och dels så skaffar man sig en lokal närvaro. För att kunna hantera ett större antal noterade svenska bolag så är en lokal närvaro en förutsättning - dels för att locka till sig bolagen och dels för att kunna övervaka att allt går rätt till. Om London börsen bedömer SBIs personal som kompetent så tycker jag att det nästan vore tjänstefel att inte fundera på ett uppköp! Sedan kan det givetvis även finnas andra spekulanter samt att man av taktiska skäl vill avvakta.
En sak är dock säker, framtidens börskarta håller definitivt på att förändras och nu är det inte längre bara prat som gäller.
|
 |
Countermine (DI)
|
Strindberg.
|
2001-03-04 22:06:05
|
|
|
Countermine
gick på en mina
2001-03-05
Roger Larsson
Minröjningsföretaget Countermine vill göra flera nyemissioner under 2001 för att fylla på den sinande kassan.
Havererade fordon och dåliga väderförhållanden i Kroatien satte stopp för försäljningen under fjolåret.
Under fjolåret fick SBI-noterade Countermine flera minsaneringskontrakt i forna Jugoslavien. Men sommarens regn satte stopp för minröjningen, samtidigt som det fordon som används drabbades av ett haveri.
Företagets omsättning för fjolåret stannade på 438.000 kronor, vilket är en åttondel av försäljningen året innan.
Samtidigt skenade kostnaderna iväg och förlusten före skatt nära trefaldigades till minus 12,3 Mkr.
Detta har gjort att Countermine i dag lider av akut kassabrist. En nyemission i somras gav inte det tillskott som bolaget behövde.
Trots att teckningstiden förlängdes flera gånger fick bolaget bara in hälften av de 22 Mkr det hoppats på.
Därför vill Countermine åter vända sig till marknaden i jakt på pengar. En extra bolagsstämma i slutet av mars ska fatta beslut om ytterligare nyemissioner för att ta bolaget genom krisen.
I samband med emissionen i somras handlades Countermineaktien i 23 kronor som mest.
Sedan dess har värdet mer än halverats och i dag handlas aktien för 10 kronor.
|
 |
Strindberg
|
Marie
|
2001-03-04 19:05:38
|
|
|
Dessvärre är det inte allt för ovanligt att en nyhet kommer 20,30 minuter efter att ticket pressenterat den samma.
|