 |
>>Kylis<<
|
Rökta räkan
|
2002-01-03 11:06:54
|
|
|
Vad föredrar du för Bolag nu?
|
 |
Medirox (min köprekomendation nr 2)
|
Simon Lé Bon
|
2000-04-14 14:12:44
|
|
|
MEDIROX - MEDIROX: DELÅRSRAPPORT
Pressmeddelande från SBI Marknadsplats AB. Besök oss på http://www.sbi-marknadsplats.com där du även kan administrera ditt abonnemang.
Datum: 2000.04.14 Företag: MEDIROX
Du kan se hela pressmeddelandet på adressen: http://www.sbi-marknadsplats.com/online/default.asp?showRelease=2353
MEDIROX: DELÅRSRAPPORT
Medirox delårsraport januari-mars 2000
14 APRIL 2000
* Omsättning uppgick till 10,3 MSEK (7,9), en ökning med 29% mot föregående år.
* Rörelseresultat uppgick till 1 269 TSEK (135).
* Resultatet efter finansiella poster uppgick till 1 267 TSEK (89).
* Den starka resultatutvecklingen är beroende av god försäljningsökning i kombination med en gynnsam produktmix med stark utveckling för MediRox egenutvecklade laboratoriereagens.
* MediRox styrelse rekommenderar ordinarie bolagsstämma att ta beslut om förvärv av Global Hemostasis Institute MGR AB.
* ReoRox® 4, från MediRox strategiska forskning, har börjat prövas kliniskt såväl i Sverige som internationellt.
* Försäljningsprognosen för 2000 är dryga 40 MSEK.
Verksamheten MediRox AB är ett medicintekniskt företag som utvecklar och marknadsför produkter för laboratoriediagnos av cirkulations-sjukdomar samt driver distibutionsrörelse som förser svenska medicinska laboratorier med instrument och övrig diagnostisk utrustning. MediRox-koncernen består av tre helägda dotterbolag, ILS Laboratories Scandinavia AB (ILS), BioMed RK AB (BioMed) och Global Hemostasis International AB (GHI). De förstnämnda är verksamma på den svenska marknaden och GHI på den internationella. Forskning och utveckling bedrivs i samarbete med Global Hemostasis Institute AB (Forskningsinstitutet) med vilket MediRox har ett långsiktigt och exklusivt samarbetsavtal. MediRox AB noteras hos IM Marknadsplats AB på SBI listan.
MediRox har under en tid fört diskussioner med Global Hemostasis Institute MGR AB om det lämpliga i att slå samman de två verksamheterna. MediRox styrelse föreslår nu ordinarie bolagsstämma den 14 april att ta beslut om förvärv av Global Hemostais Intitute MGR AB. Information om förvärvet och dess fördelar har delgivits i ett tidigare pressmeddelande.
Försäljning och resultat Den positiva försäljningsutvecklingen för MediRox koncernen fortsätter. Försäljningen för första kvartalet uppgick till 10,3 (7,9) MSEK, en ökning med 29%.
MediRox försäljningsframgångar med egenutvecklade produkter, d.v.s. laboratoriereagens och kontroller för koagulation, fortsätter på såväl hemmamarknad som internationellt. Under första kvartalet har denna utveckling accentuerats och står för stor del försäljningsökningen. I Sverige har MediRox nu nått en mycket stark marknadsposition inom detta marknadssegment. Glädjande är att dessa framgångar nu börjar spridas till f.f.a. de nordiska länderna samt Tyskland. Samordningsfördelarna mellan MediRox disributionsrörelse och Forskningsinstitutets utveckling har därmed bekräftats.
Under kvartalet har ett OEM-avtal för distribution av MediRox egenutvecklade PT-Owren reagens tecknats med Dade-Behring. Avtalet täcker de nordiska länderna samt Baltikum. Dade-Behring är ett världsledande företag inom detta marknadssegment.
Distibutionsrörelsens stora marknadssatsning på robotisering och laboratorieautomation fortsätter. MediRox kan konstatera att intresset för denna typ av systemlösningar är mycket stort och att trenden är stigande. För att tillfredställa kundernas krav på helhetslösningar har MediRox nyligen träffat avtal med det Belgiska företaget Eurogenetics om distribution av företagets automatiserade immunkemiska analyssystem. Dessa system är anpassade att integreras med de system för laboratorie-automation som MediRox redan distribuerar i Sverige. Med denna sortimentvidgning kan MediRox nu erbjuda helhetslösningar inom laboratorieautomation för såväl större som mindre sjukhus.
Satsningen på "rutinkemi" med distribution av bl.a. Konelab instrument har under första kvartalet visat försäljnings-framgångar. Kombinationen av analys-instrument med förbrukningsreagens och laboratorie-automation har visat sig vara ett mycket starkt koncept.
Rörelseresultatet uppgick till 1 269 (135) TKR. Rörelse-resultatet för det första kvartalet anses mycket gott då helårsresultatet för 1999 slutade på 1 715 TKR. Den mycket goda utvecklingen beror främst på bra försäljning till en för företaget allt mer gynnsam produktmix. Försäljningsmarginalen har kontinuerligt förbättrats och blev för kvartalet 48,3% (46,5%). Försäljning av egenproducerade koagulationsprodukter har starkt bidragit till förbättrade marginaler.
Resultatet efter finansiella poster uppgick till 1 267 (89) TKR. Det förbättrade finansnettot beror till största delen på återbetalning av långfristiga skulder. Vinst per aktie efter schablonskatt uppgick till 1,28 (0,09) SEK.
Forskningsportföljen ReoRox® 4, ett system för att mäta patientens benägenhet för blödning eller trombos vid exempelvis kirurgi och intensivvård, är den produkt som ligger närmast lansering.
Produktion av instrument som skall användas i klinisk utvärdering pågår. De första ReoRox® 4 instrumenten finns nu utplacerade hos ledande forskare inom området. Utvärderingen kommer att f.f.a. ske på hemmamarknaden. MediRox har dock även kunnat knyta viktiga internationella forskarkontakter till utvärderingen. Instrument finns nu även i Tyskland, Belgien, Italien och Norge. MediRox förutsätter att viss instrumentförsäljning kommer att ske till dessa forskarkontakter under året.
Finansiell ställning den 31 mars,2000. MediRox-koncernens anläggningstillgångar, och om-sättningstillgångar var 2,2 (3,6) MSEK respektive 16,8 (16,0) MSEK, varav 6,9 (3,7) MSEK var likvida medel. Långfristiga och kortfristiga skulder var 1,8 (3,7) MSEK respektive 7,8 (9,1) MSEK. Det egna kapitalet var 8,9 (6,1) MSEK och soliditeten 46,8 (31,2)%. . Kommande information till ägarna Delårsrapport 25 augusti 2000 Delårsrapport 20 oktober 2000 Bokslutskommuniké 23 februari 2001
Denna bokslutskommuniké har ej varit föremål för granskning av bolagets revisorer.
Linköping den 14 april, 2000 Styrelsen i MediRox AB
För vidare information kontakta VD Jan Pilebjer. Tlf: 013 12 31 10 eller 031 93 72 03 e-mail: ghi2@ebox.tninet.se
|
 |
kylis
|
Junior
|
2000-04-14 14:00:48
|
|
|
Kan du förklara vad du menar med:
"Fortfarande min ståndpunkt att ska man köpa så teckna PP (lite smygreklam för IMÄ kanske) "
Dum fråga kanske, men vad är PP och vad är det man ska köpa??
|
 |
Multisimplex nyheter igen! SBI-online
|
KYLIS
|
2000-04-14 13:44:33
|
|
|
Fortfarande min ståndpunkt att ska man köpa så teckna PP (lite smygreklam för IMÄ kanske) Väldigt vilken aktivitet det blev från nyhetsflödet från Multisimplex ;-)
|
 |
VARNING VARNING VARNING
|
Fredrik H.
|
2000-04-14 13:38:59
|
|
|
IMI TR kommer aldrig att bli fulltecknad idag, så va beredda och sälj itid för att företaget kommer att dumpa stora mängder för att få emissionen fulltecknad
|
 |
Rondeco
|
expand
|
2000-04-14 13:26:51
|
|
|
Köpte för en tid sedan en liten post Rondeco för att ha som krydda i portföljen. Denna krydda är nu lite fadd i smaken och undrar om jag skall ta en förlust och sälja den? Är det någon som har lust att tycka till?!
|
 |
IMI TR
|
Analytiker
|
2000-04-14 13:11:26
|
|
|
IMI TR kommer inte att bli fulltecknad idag vilket gör att det kommer att dumpas enheldel IMI TR sista timmen och kursen kan hamna på 0,05kr om inte lägre
|
 |
IMI TR
|
Mäklaren
|
2000-04-14 12:21:43
|
|
|
Nu har köparna dykt upp snart drar kursen mot 0.18kr ändå billig
|
 |
IMÄ går från klarhet till klarhet.
|
IM-specialisten
|
2000-04-14 11:39:43
|
|
|
Emissionen i intosafety övertecknad
Nyemissionen i AP intosafety AB är övertecknad. Styrelsen i AP intosafety AB beslutar om tilldelning under nästa vecka.
Nyemissioner pågår för närvarande också i Multisimplex AB, Radco AB och SACS Medicinteknik AB.
De som är intresserade kan vända sig till:
Susanne Herbertsson eller Anna Maria Estensson
InnovationsMäklarna AB Emissionsavdelningen Email: invest@innovationsmaklarna.se Telefon 08-555 162 00 Fax 08-555 162 07 IMÄ 000414
|
 |
Wallenberg
|
Simon Lé Bon
|
2000-04-14 11:18:08
|
|
|
Tapper försök att få upp kursen.
|
 |
Wallenberg
|
Simon Lé Bon
|
2000-04-14 11:17:48
|
|
|
Tapper försök att få upp kursen.
|
 |
Re Wallenberg
|
per
|
2000-04-14 11:12:59
|
|
|
Du är inte direkt trovärdig!!
|
 |
PLURA
|
Dream Team
|
2000-04-14 11:00:10
|
|
|
Jag är nästan säker på att jag tidigare har läst att avtalet med bolaget bakom handelssystemet är utformat så att bolaget erhåller provision på handeln.
Om jag har förstått saken rätt så har inte SBI betalat eller åtminstone endast i ringa omfattning betalat för datasystemet, istället kommer VITS att erhålla provision på intäkterna.
|
 |
niceguydavid
|
Dream Team
|
2000-04-14 10:53:03
|
|
|
Om du har rätterna i din IM-depå måste du skicka in en teckningsanmälan som finns att ladda ner på www.robux.com . Anmälan ska vara insänd till den 19/4.
|
 |
insider
|
Dream Team
|
2000-04-14 10:49:58
|
|
|
Jag instämmer. För att få vara noterade på Stockholmsbörsen måste man ha ett börsvärde som klart överstiger vad IMI är kapabelt att bjuda.
IMI lär knappast köpa ett etablerat IT-företag. IMIs framtid ligger i att gå in mycket tidigt i IT-företagen och då krävs det inte så stora pengar och i inledningen kommer även IMIs kontaktnät till störst nytta.
|
 |
IMI TR
|
niceguydavid
|
2000-04-14 10:48:37
|
|
|
Måste man skicka in en teckningsanmälan eller räcker det med att ha pengar på depån hos IM? Iaf, var kan jag få tag på en anälningsblankett?
VH
|
 |
IMI
|
insider
|
2000-04-14 10:44:47
|
|
|
Wallenberg, vilket IT-företag som finns på börsen i dag kan man köpa upp med 40 miljoner aktier till ett värde av 30-50 öre? En köpeskilling på max 20 miljoner räcker inte långt.
Tänk lite, ditt inlägg faller på sin egen orimlighet.
|
 |
IMI Spekulation
|
Wallenberg
|
2000-04-14 10:37:25
|
|
|
Det ryktas om att IMI ligger i slut skedet om uppköp av ett IT företag som redan handlas på börsen och som kommer att underteckna köpavtalet nästa vecka, det betyder att IMI aktierna kommer att börja handlas på Börsen inom kort Mångdubblare inom en månad
|
 |
Re:Tunet
|
PLURA
|
2000-04-14 10:30:53
|
|
|
Den provision som du menar, tillfaller UNIVITS i egenskap av aktieägare i SBI-holding. UNIVITS är största ägaren i SBI-holding, vad jag vet så utgår provisionen i form av framtida aktieutdelningar i SBI-h. Kanske någon annan på den här sidan har en annan uppfattning. Ha´de...
|
 |
Univits - SBI
|
Tunet
|
2000-04-14 10:22:34
|
|
|
SBI har missat stora pengar pga förseningen av det elektroniska handelsystemet. Kapitalet har istället hamnat hos vissa market makers (fonkommisinärer). När nu Systemet kommer igång ska Univits ha provision på handeln. Min undran är hur SBI gottgörs för denna förlust? Vite, nedjusterad provision av handeln till Univits.
|
 |
Univits - SBI
|
Tunet
|
2000-04-14 10:13:29
|
|
|
SBI har missat stora pengar pga förseningen av det elektroniska handelsystemet. Kapitalet har istället hamnat hos vissa market makers (fonkommisinärer). När nu Systemet kommer igång ska Univits ha provision på handeln. Min undran är hur SBI gottgörs för denna förlust? Vite, nedjusterad provision av handeln till Univits.
|
 |
NASDAQ
|
KYLIS
|
2000-04-14 10:09:44
|
|
|
Enbart psykologi som styr nu, alla har präntat in att index skall ner mot 3500 till 3600? nånstans. Det är rent ut sagt vansinniga svängningar och sista timmen igår var inget undentag och även fast terminerna pekar spikrakt upp så har marknaden bestämt sig! Det är botten som skall tangeras sen kommer ett rally utan dess like och räkna med en rekordnotering rent % (under en handelsdag) då nedgången är avklarad. Tyvärr är det många belånade som varit gått till tvångsförsäljning och det visar bara att man inget skall ta för givet samt att regeln "Låna aldrig pengar till spekulationer" vilket är mer aktuellt än någonsin även fast många nu ser gyllene tillfällen så är det inte värt riskerna.
|
 |
Sonesta
|
Sonesta fans
|
2000-04-14 10:04:10
|
|
|
Jahepp, det är bara till och köpa på sig Sonesta för framtiden. :)
|
 |
Köp IMÄ istället
|
MiljöMagnus
|
2000-04-14 07:18:01
|
|
|
Fattar inte vaför man ska köpa IMI öht.
|
 |
IMI stor spridning
|
NightTradern
|
2000-04-14 02:14:02
|
|
|
Ett stort varde i IMI ar spridningen bland aktieagare. Inte att forakta. Jmfr Empire. Ett hett byte for den som vill via uppkop ta bakvagen in till borsen.
|
 |
IMI
|
Hjalle
|
2000-04-14 01:44:18
|
|
|
Billigt, ja matematiskt sett. Däremot kan man ha synpunkter på att företaget i dagsläget värderas till närmare 40 milj. Företaget förfogar över rättigheter till en programvara samt har idéer kring IT-startups med mera, men.....40 mille...
|
 |
IMI TR är billig
|
Analytiker
|
2000-04-14 00:12:44
|
|
|
IMI TR är så sorgligt billig, handlades på 013kr vilket innebär att man får aktien till 0,20+0,13= 0.33 kr och kursen på IMI är 0.53kr vilket man redan tjänar 60% på att köpa IMI TR och låta de bli till aktier
kommer att ladda ännu mer IMI TR imorgon, och om 2-3veckor så kommer kursen på IMI säkert att stå på minst 0.90kr vilket är en ökning med 200% på 2veckor
|
 |
IMI
|
Dream Team
|
2000-04-13 23:33:39
|
|
|
Glöm inte att fredag är sista dag för handel med teckningsrätterna. Om ni inte tänker teckna fullt är det bättre att sälja rätterna och få några ören styck än att låta dem bli värdelösa .
|
 |
TagMaster och Prognos
|
Sover oroligt mellan varven
|
2000-04-13 22:43:01
|
|
|
Dina siffror avseende säsongsvariationer baserat på en omsättning om 49,5 Mkr för året borde ha ett annat utseende. Nämligen:
Q1 2000: 11 Mkr Q2 2000: 14 Mkr Q3 2000: 13 Mkr Q4 2000: 16 Mkr
Den som fortfarande är vaken, ser att den summan blir 54 Mkr! Anledningen till detta är jag gjort bedömningen att Q4 1999 borde ha blivit 11 Mkr om man inte hade haft leveransproblem. De uteblivna 4 Mkr har jag flyttat över till Q1 2000 eftersom man i början av detta år löste alla leveransknutar. Av detta går att utläsa två saker: 1) TagMaster brukar ha ett dåligt Q1. 2) Q3 är svagare än Q2.
Om vinstnivån blir 3 Mkr har jag ingen åsikt. Tänker bolaget generera vinst eller tänker man växa? Företagets ledning/styrelse har redovisat en alldeles för luddig framtidsbild. Jag vill veta vad bolaget tänker göra! Hur ska man växa till 200 Mkr (eller mer) i årsomsättning? Kommer nyemissonen att spä ut min ägarandel pga att den riktas mot andra (ny storägare/styrelsen/annat bolag.....) än oss, eller får vi vara med?
Sedan oroar Bluetooth och personalflykten mig också.
Förresten så finns det inget optionsprogram eller liknande på TagMaster. Det var snack om att det skulle bli ett sådant sommaren 1999, men det blev inget. Och efter det att kursen gick från 20 öre till 2 kr och sedan ännu högre så har väl intresset svalnat, eller? Kan det också vara en anledning till att så många slutat?
Den 28:e April så måste TagMaster visa bra siffror!
|
 |
>> IMÄ <<
|
IM-specialisten
|
2000-04-13 22:00:38
|
|
|
Sonesson investerar i Optilink Sonesson investerar i Optilink
O-listenoterade Wilh. Sonesson Teknologi investerar 13,2 miljoner kronor i Optilink AB och tecknar nyemitterade aktier motsvarande 18 procent i bolaget. Optilink, ett bolag i Soft Center i Ronneby, har utvecklat en revolutionerande holografisk tredimensionell metod för datalagring som ökar lagringskapaciteten cirka tusen gånger. Under hösten kommer Optilink att genomföra en private placement riktad mot främst amerikanska investerare för att finansiera sin globala marknadssatsning. I slutet av nästa år planeras en notering på Nasdaqbörsen. Investeringen i Optilink är, enligt ett pressmeddelande, en följd av Sonessons förvärv av Soft Center och är det första steget i företagets ambition att göra direktinvesteringar i intressanta projekt er som uppkommer inom ramen för Soft Center.
IMÄ 000414
|
 |
>Prognos
|
Isv
|
2000-04-13 21:04:16
|
|
|
Dina beräkningar verkar väl rimliga. Jag tror ändå att vi inom något eller några år får se en mycket snabbare tillväxt i denna branch än vad vi gör nu. Jag tror också att man skall vara klar över att det tar tid och mycket marknadsbearbetning innan man kommer upp i volymer på en global marknad. Man måste sälja mycket och på många håll. Här får man inga jättebeställningar från en och samma kund. Bluetooth kan jag egentligen inte uttala mig om, jag har dock en känsla av att tekniken, ännu, inte stämmer med tillämpning där man är beroende av att kunna sälja billiga taggar i stora volymer. Därav mina raljanta skämt med signaturen Gammal Skåpmat. Vad gäller personaccess har du fel, titta på Tagmasters hemsida. Du har dock rätt på det viset att personaccess blivit ett mindre betydelsefullt segment för Tagmaster i och med den starka koncentrationen på parkering.
|
 |
TagMaster
|
Prognos
|
2000-04-13 20:31:42
|
|
|
PGA gjorde en liten uppställning för en tid sedan över bland annat omsättning per kvartal.
Q1 1999: 5 Mkr Q2 1999: 10Mkr Q3 1999: 9 Mkr Q4 1999: 7 Mkr
Tittar man på säsongsvariationer och räknar med en omsättning på 49,5 Mkr (30% högre än orderingången för 1999) för innevarande år så borde kvartalen kunna se ut som följer.
Q1 2000: 8 Mkr Q2 2000: 16 Mkr Q3 2000: 14,5 Mkr Q4 2000: 11 Mkr
Vad tror ni om en vinst på 3 Mkr för detta år? Två saker oroar dock! Bluetooth och personalflykten.
En kommentar till Isv om personaccess: TagMasters taggar används inte för att identifiera personer. Taggarna kan inte konkurrera mot dagens magnetkort och korthållsbrickor. Och att plocka ur taggen i bilen för att ta med sig för vidare identifiering på tex jobbet är för bökigt. Jag tror att identifiering av bilar, lastbilar, containrar, matvagnar (flyg) och industrivaror är TagMasters nisch och det är ju där man har lyckats!
|
 |
Nära 50% i vinst !!!
|
Simon Lé Bon
|
2000-04-13 18:37:03
|
|
|
På ett par veckor i warranten Skanska 275. Obesrvera att denna "bedrift" gjort vid en tidpunkt då börsen varit allt annat än positiv ;-) Gör om det *S*
Ps. Du "tage" eller vad du hette, köpte du?
|
 |
Nära 50% i vinst !!!
|
Simon Lé Bon
|
2000-04-13 18:34:04
|
|
|
Text saknas
|
 |
Cartesia
|
Milton
|
2000-04-13 16:53:53
|
|
|
Insiderförsäljningarna fortsätter, nu har VD sålt 5000 aktier.
|
 |
SBI
|
PLURA
|
2000-04-13 14:22:29
|
|
|
Jag läste en intressant sak i Privata Affärers tidning Placeringsguiden(artikel på två sidor om SBI)jag citerar: "...omsättningen under de senaste månaderna ökat från 500 milj per månad till 4-5 miljarder kr". Och denna höga omsättning med telefonhandel, vad kommer den att bli med elektronisk handel. Ha´de...
|
 |
Skanska tuffar på!!!
|
Simon Lé Bon
|
2000-04-13 11:27:18
|
|
|
Trots en vikande börs så stiger Skanska (vilket iofs är ganska logiskt, då en omviktning till substansrika företag fortsätter). Min köprekomendation att ta in warranten med lösen 275 har visat sig blivit en bra affär. Trots uppgången så anser jag Skanska (och då Warranten i synnerhet, om man vill ha hävstång) vara fortsatt mycket köpvärd.
|
 |
SBI-holding
|
PLURA
|
2000-04-13 10:44:45
|
|
|
Jaha, månadsskiftet maj/juni så är VITS igång.Finansinspektionen ska bara granska systemet. Bra. Dessutom är Erik Åsbrink nominerad till en plats i styrelsen. Ha´de...
|
 |
Hoppas att han har rätt...
|
Dream Team
|
2000-04-13 10:28:40
|
|
|
Nasdaq har nått botten - Ericsson står inför uppgång
Mats Jonnerhag, vd för analyshuset och fondkommissionären Börsinsikt, är övertygad om att den senaste tidens nedgång på dom internationella börserna inte förebådar en större börskrasch. Det säger han i veckans nya intervju på DI. Television. "Turbulensen handlar om en nödvändig tillnyktring bland investerarna. Men pratet om börsras är överdrivet. Alla konjunkturkurvor pekar fortfarande uppåt", säger han. Istället menar han att Nasdaq snart har rasat färdigt. "För den som placerar på lite längre sikt - med en horisont på ett år - kan den här svackan vara ett bra tillfälle att gå in på börsen". Bland Mats Jonnerhags egna aktiefavoriter nämner han speciellt Ericsson, men också SKF som han tycker är ett starkt alternativ inom "den gamla ekonomin". "Den som är ute efter en chans/risk-aktie kan med fördel titta på C Tech på Nya marknaden. Deras "läspenna" kan bli en verklig hit"!
|
 |
Gårdagens sifror!
|
markopolo
|
2000-04-13 09:57:29
|
|
|
516tusen kr.Här är självaste lungnet!
|