 |
>>Kylis<<
|
Rökta räkan
|
2002-01-03 11:06:54
|
|
|
Vad föredrar du för Bolag nu?
|
 |
JL
|
Ulla Drak
|
1999-12-29 15:00:02
|
|
|
Resultatet från alla mäss-aktiviteter i höst. Dom signalerna jag fått säger att det varit "lindrigt sagt" en stor succé.
Angående tidigare rapporter så kan man väl inte säga annat än att dom varit starka. Man har - år efter år - lyckats öka omsättningen med ca 50%. Det är sannerligen inte dåligt.
Nu kan man börja fokusera sig på resultatet efter kostsamma marknadsföringar.
|
 |
IMÄ substansvärde med en nypa salt
|
Kalkyl
|
1999-12-29 14:55:15
|
|
|
Hej IMÄ har gett sin VD Rolf Tedestedt minst 30% av sin portfölj i option. Dvs han tar hela vinste om portföljen stiger kraftigt som den gjort nu. Övriga anställda har en mindre option i de bolag som de ansvarar för. DVS ca 40% av värdestegringen tillfaller personal och ledning och inte aktieägarna och spekulanterna på denna lista. Av värdet 7kr som angivits nedan är 60%*7kr = 4,2kr/aktie substans och därefter ska latent skatt dras bort dvs ytterligare 28% och då blir SUBSTANSVÄRDET ~3kr som ska ställas mot kursen 5kr. Glöm inte att venture capital biten som till idag ständigt förlorar pengar.
|
 |
> Ulla Drak
|
JL
|
1999-12-29 14:51:49
|
|
|
Jag tycker mej ha hört den kommentaren från dej vid tidigare rapporttillfällen ang. Sonesta. Har du mer kött på benen denna gång? Jag tror oxo på Sonesta så jag hoppas att du har rätt.
Ha de'
|
 |
->klas
|
Rockefeller
|
1999-12-29 14:32:59
|
|
|
Är prospekts på 250 mkr bara en och annan maskin. Förresten, skulle det vara fel och sälja "en eller annan maskin" om försäljningen av dessa ger stora vinster per aktie, som är fallet med Paris?
Jag investerar gärna i ett företag som gör en ordentlig vinst per aktie intjänad på att sälja sågverksmaskiner.
Fast jag håller med dig om att Flying är värd 60:-.
|
 |
Flying och Sonesta
|
Ulla Drak
|
1999-12-29 14:23:05
|
|
|
Dessa är i mitt tycke aktierna man får mest för pengarna, i förhållande till risk (som är mycket låg).
Har själv tankat frisk i dessa bolag på bekostnad av bla Strand och Glycorex som har mycket kvar att bevisa.
Sonesta och Flying ger trygghet med potential.
Angående Sonesta så säger jag bara - vänta tills rapporten pressenteras - Kommer bli en mycket trivsam läsning.
GOTT NYTT ÅR TILL ER ALLA!
|
 |
Lite allmänt
|
KYLIS
|
1999-12-29 14:11:31
|
|
|
Ser att det har blivit lite missförstånd? en del utger att jag köpt in Cashguard som dubblare, lite fel men jag har den som en spekulativ placering angående rewe,s utvärdering. Och angående Flying så har jag kollat runt lite, men i och med att jag tidigare inte haft nån koll alls så är jag fel person att bedöma bolagets möjligheter, men visst ser det bra ut resultatmässigt så ni aktieägare kan säkert se fram emot rapporten i februari med tillförsikt. Aktien ser dessutom riktigt billig ut, men att plocka in den som dubblare vore att ta vatten över huvudet då jag långt ifrån är lika insatta som vissa andra skribenter här på sidan, men potentialen till densamma finns. Trevlig fortsättning....
|
 |
klas
|
Ny här
|
1999-12-29 13:54:24
|
|
|
Jag är inne på samma spår som du. Tycker Flying är häpnadsväckande lågt värderat. Finns inget företag på IM som tjänar så mycket pengar som Flying. Aktien förtjänar att stå i det dubbla, minst.
|
 |
En liten fråga
|
klas
|
1999-12-29 13:38:39
|
|
|
Är jag helt ute och cyklar när jag värderar FE till 100 miljoner= 60 kr/aktie??
Jag säljer sirap. Bolaget saknar möjligheter att bli riktigt stort utan verkar nöja sig med att sälja en och annan maskin. Jag söljer också Rondeco 240 miljoner verkar högt värderat för en komposterings tunna. Synd att det har blivit så kraftig utspädning i SBT annars kanske man skulle köpa där.
|
 |
Sälj Paris / Köp Konftel
|
Klarsynt
|
1999-12-29 13:20:57
|
|
|
För mycket sirap i maskineriet. Stora sälordrar tonar upp. För pengarna innhandlas Konftel och eventuellt Sonesta.
|
 |
Obducat
|
Till er tjänst
|
1999-12-29 11:35:43
|
|
|
Pressmeddelande från SBI Marknadsplats AB. Besök oss på http://www.sbi-marknadsplats.com där du även kan administrera ditt abonnemang.
Datum: 1999.12.29 Företag: OBDUCAT
Du kan se hela pressmeddelandet på adressen: http://www.sbi-marknadsplats.com/online/default.asp?showRelease=1404
OBDUCAT: OBDUCAT TECKNAR AVTAL MED DISTRIBUTÖR I KOREA
Som ett led i arbetet att introducera sina produktlinjer för optiska minnesmedia på Asienmarknaden har Obducat knutit ytterligare en distributör till sig. Asien är den snabbast växande marknaden för CD och DVD och är därför ett prioriterat område.
Inom affärsområdet DIMAS utvecklas, tillverkas och marknadsförs produktionssystem för industriell framställning av optiska minnesmedia, främst CD och DVD, och därtill hörande produkter. DIMAS-systmet skapar avsevärda kundfördelar i en förenklad och förkortad tillverkningsprocess av sk. matriser. Mastrisen är ursprungsmallen för massproduktion av CD och DVD.
Asien är den snabbast växande marknaden för CD och DVD. Det är därför ett viktigt led i affärsområdets strategi att etablera sig som en ledande leverantör av masteringsystem för optiska minnesmedia där. Den nya försäljningskanalen i kombination med den nyligen genomförda affären med Taiwans största industriutvecklingsinstitut ITRI (Industrial Technology Research Institute) då exponeringsdelen i DIMAS-systemet förvärvades, har gett Obducat ett bra fotfäste i Asien.
"Vi söker pålitliga och duktiga partners med branscherfarenhet och bra kundbas. Det är lätt att förstå fördelarna med DIMAS-konceptet och därför har vi snabbt lyckats skapa bra kontakt med etablerade distributörer" kommenterar Markus Nilsson, ansvarig för affärsområde DIMAS.
I Korea finns idag 19 företag som tillverkar CD och DVD med en samlad kapacitet om drygt 400.000 skivor per dygn.
Idag finns ca 500 CD/DVD-tillverkare i världen, varav hälften i Asien. Totalt tillverkas drygt 8 miljarder CD/DVD-skivor årligen. Världsmarknadstillväxten för optiska minnesmedia är ca 8%. Tillverkningsmarknaden är totalt värd ca 140 miljader kronor.
För ytterligare information, v g kontakta Markus Nilsson, tel 040-36 22 80
Obducat är en innovativ utvecklare och leverantör av teknologier och processer för produktion och analys av mycket små strukturer. Obducats MicroNano Process, MNP, är nyckelteknologier för IT-samhällets ständiga krav på ytterligare kapacitet på allt mindre yta. MNP riktas till expansiva företag inom datalagrings-, halvledar-, kretskorts- och sensorindustrierna. Obducats MNP-teknologier omfattar egenutvecklad och patenterad etsteknik (EFAACE), elektronstråleteknik samt nanoimprintteknik. Obducat finns i Sverige, Storbritannien och USA och har huvudkontor i Malmö. Aktien är noterad på SBI-listan. Läs mera på www.obducat.com
|
 |
SBT/TagMaster
|
Rockefeller
|
1999-12-29 11:33:01
|
|
|
Tveksamt om inte SBT börjar bli övervärderad i förhållande till TagMaster. SBT kommer att ha ca 45 miljoner aktier efter emissionerna, vilket ger ett marknadsvärde på 38 mkr. De är en underleverantör till fordonsindustrin med liten omsättning, dålig likviditet och fortfarande visar de förluster.
TagMaster har ordentlig omsättning, stark och uthållig tillväxt, visar vinst och hör till en gren av den högvärderade IT-branschen. TagMaster borde upp till åtminstone 4-5 kronor.
|
 |
Focal
|
(real)Goliat
|
1999-12-29 11:20:18
|
|
|
Aktien är övervärderad. Dom har ju ingen omsättning för bövelen.
|
 |
im-belle har nu följande på hemsidan
|
löjligt
|
1999-12-29 11:12:23
|
|
|
Focal Point som deltog vid Planet 99 i Las Vegas och presenterade själv sig inför 4000 personer, kommer eller har just fått en inbjudan att delta när Planet 2000 kommer till europa eller rättare sagt till Wien i Österrike, Focal har ännu inte tagit ställning till förslaget men jag förutsätter att dom deltar.
|
 |
Texet
|
Dragos
|
1999-12-29 10:56:59
|
|
|
Är lite förvånad över att Texet inte följt med i den övriga kursutvecklingen på IM och att det verkar vara ett stort säljtryck i aktien. Har själv ett litet antal aktier som jag trodde skulle utveckla sig bra särskilt efter börsstoppet i höstas. Jag har alltid uppfattat Texet tillsammans med Paris som ett av de säkraste placeringarna på IM. Det har ju framkommit att FI utreder ev insiderbrott i smb med börsstoppet. Finns det någon som vet mer om vad det ev insiderbrottet bestått av och har det de facto påverkat bolaget och dess resultat negativt,el är det bara ett uttryck för allmänt dåligt förtroende för bolagets insiders som gör att kursen står stilla?
|
 |
IMÄ
|
Loner
|
1999-12-29 10:37:09
|
|
|
Mycket märkligt agerande från IMÄ:s sida. Riktad emission för 3 kronor per aktie! Är det någon som förstår?
|
 |
Bobby
|
(real)SVULLO
|
1999-12-29 10:30:11
|
|
|
Der är inte bara i Rondeco det ser oroväckande ut. Kolla även in Tagmaster. Föresten, kolla in samtliga bolag. En markant övervikt på säljsidan.
|
 |
>> RONDECO <<
|
bobby
|
1999-12-29 10:22:36
|
|
|
Orderdjupet ser oroväckande ut.
|
 |
enligt
|
tage
|
1999-12-29 09:55:38
|
|
|
IM-belle så har IMÄ nu genomfört den emission som var planerat, nu fått ett tillskott motsvarande 1,75 milj aktier tror jag han sa (lite osäker) emissionen i mediweb pågår och kommer att få ett stort dolt värde på två/tre dubbla emissionsstorleken, ni vet ju hur internetaktier värderas så det är väl i underkant, men en dubbling drygt så IMÄ är värd över 10 kroner per aktie.
|
 |
SBT
|
Simon Lé Bon
|
1999-12-29 09:51:55
|
|
|
Köpsidan ökar hela tiden. Mot kronan idag eller i morgon!
|
 |
Arcam
|
morten hage
|
1999-12-29 08:49:01
|
|
|
Ledning för Arcam skriver bl.a i sitt senaste informationsbrev (nr:9, se Arcams hemsida)att,"intresset från markanden ökar snabbt och vi ser fram emot ett mycket spännande år 2000.Utan tvekan kan vi nu säga att Arcam är på väg in i den kommersiella fasen."
|
 |
Lägger in detta från SBT´s senaste bokslut!!!!
|
Simon Lé Bon
|
1999-12-29 08:36:34
|
|
|
1999-08-24 SBT DELÅR Delårsrapport perioden 1999-01-01-1999-06-30
Verksamheten
Försäljningen under första halvåret har utvecklats bättre än tidigare år. Omsättningen under första halvåret 1999 motsvarar mer än hela föregående års försäljning. Resultatet har förbättrats och förutsättningarna för att under år 2000 börja visa positiva siffror är goda. Lokala försäljningskanaler har efterhand etablerats runt om i Europa vilka bidragit till periodens ökade försäljning och kommer därmed att utgöra grund för den fortsatta expansionen. Därutöver har leveranser av betydelse inletts utanför Europa, bl a leveranser till Sydafrika och testorder till USA. Den potentiella totalmarknaden i Nordamerika beräknas uppgå till ca 11 miljoner tunga fordon. Bolagets satsning på utveckling av produkter för dragfordon och bussar har blivit framgångsrik. Dessa produkter, som har bättre marginaler än det övriga sortimentet, har börjat marknadsföras under våren i liten skala. Responsen från marknaden har varit mycket positiv. Av inneliggande orderstock består 35% av det nya sortimentet. För den fortsatta exploateringen av detta marknadssegment krävs kompletterande marknadsaktiviteter. Denna marknadssatsning förutsätter kapitaltillskott. Mot denna bakgrund har styrelsen föreslagit att en nyemission genomförs för att skapa finansiellt utrymme för denna satsning.
Utveckling av resultat och ställning
Omsättningen under första halvåret har uppgått till 5 622 tkr (3 449) och resultatet till -1 652 tkr (-4 960).
Bruttoinvesteringar i maskiner och inventarier har under perioden uppgått till 174 tkr (214). Investeringar i immateriella anläggningstillgångar i form av balanserade utvecklingskostnader har uppgått till 320 tkr (0). Likvida medel inkl outnyttjad checkkredit uppgick per 30/6 till 1 968 tkr (5 113). Bolagets soliditet var 70%.
Rapporten har ej varit föremål för särskild granskning av bolagets revisor. Delårsrapport för perioden januari-september 1999 kommer att avges 10 november 1999.
|
 |
SBT
|
Simon Lé Bon
|
1999-12-29 08:31:55
|
|
|
Idag tas SBT in i portföljen.
|
 |
Mer om IMÄ
|
Snilleblixten
|
1999-12-29 08:27:44
|
|
|
Om substansvärdet är 7kr så förefaller IMÄ vara snudd på övervärderad.
|
 |
IMÄ (Ny uppdatering idag)
|
Snilleblixten
|
1999-12-29 08:26:10
|
|
|
Värdepappersportföljen Totalvärde: 51,6 milj SKR Värde/IMÄ-aktie : 7,10 SKR
Ps. Var inte substansvärdet över 9kr igår????
|
 |
Focal (Jag är skeptisk)
|
Till er tjänst
|
1999-12-29 07:54:01
|
|
|
Re: Focal Point - vad händer? Tveksamma rekar 1999-12-28 21:05:27 Focal Point: Fakta 5 anställda. snart 6. Antal aktier 2.7 miljoner knappt. Omsättning senate bokslut 3 miljoner. resultat minus 296000. Skall till 50:- enligt skojaren Im Belle. Skall ett företag på 5 anställda med en omsättning på 3 miljoner som desdsutom går med förlust till 50 kronor vilket skulle ge ett börsvärde på 135 miljoner. Löjeväckande haussning.
|
 |
focal i gott sällskap eller vad sägs
|
focalfan
|
1999-12-29 02:03:51
|
|
|
About PLANET99: PLANET99, with over 250 breakout sessions and over 100 companies presenting, will continue its mission to help companies become more profitable and successful. An estimated 5,000 people are projected to attend this groundbreaking summit, which will focus on achieving high velocity business strategies. Platinum sponsors include Andersen Consulting, Compaq, Deloitte Consulting, Ernst & Young, Hewlett-Packard, i2 Technologies, IBM, KPMG LLP, Microsoft Corporation, Sun Microsystems and PricewaterhouseCoopers. Gold sponsors are Arthur Andersen, CSC, Grant Thornton and Ryder. If PLANET99 does not provide you with value you may receive a full refund of your money. For more information about registering for PLANET99, please visit our Web site at http://planet.i2.com or call the PLANET99 hotline at 1-877-4-PLANET.
Nu ska Focals produkt (integrerad under i2 namn) visas för första gången då Planet 2000 kommer till europa och Wien Österrike i maj, gissa om det är ett guldägg.
|
 |
Red Bull
|
Dream Team
|
1999-12-29 00:05:12
|
|
|
Jag har letat efter bolagets hemsida, men utan resultat. Jag har dock fått fram vad bolaget heter "®Red Bull Energy Drink is a trade mark of Red Bull GmbH Austria".
Bolaget är även omnämnt i marknadsföringsbibeln Principles of Marketing -Kotler sid 452 "Red Bull, a soft drink made by a small Austrian company, is a huge success in Germany and is rolling out across Europe. According to its sales director:"We don´t want to be compared with the soft drin market. Of course, Red Bull has quite a key position in the market, but it is mainly a sports drink". Red Bull´s origin is in the huge Japanese market for energy drinks. Each can has 80 milligrams of caffeine, a third more than the equivalent amount of Coca-cola. This has made the drink poular with teetotaller young ravers who can consume several cans a night."
|
 |
Tack ....
|
PLURA
|
1999-12-28 23:01:54
|
|
|
....till Dream Team ! Min svåger att fått infon om att Red Bull tillverkades av Magic av sin mäklare. Vilken mäklarfirma det var vill jag inte säga utom att man INTE kan handla IM-aktier genom den mäklarfirman. Och det är väl tur det, när dom inte har koll på vad dom olika bolagen sysslar med.
Ha´det.....
|
 |
PLURA
|
Dream Team
|
1999-12-28 22:26:32
|
|
|
Du har rätt. RED BULL tillverkas och ägs av Österrikare, jag vet inte om ägarbolaget också heter RED BULL. Hur som helst Magic House har inget med RED BULL att göra. Till skillnad mot Magic är RED BULL dessutom ett mycket framgångsrikt företag.
|
 |
Mera om focal
|
löjligt
|
1999-12-28 22:23:39
|
|
|
hos im-belle, kommer nog att bli drag en tid framöver.
|
 |
Magic House
|
PLURA
|
1999-12-28 20:34:30
|
|
|
Jag o min svåger hade en diskusion om Magic House. Han påstår att det är Magic House som ligger bakom Red Bull. Jag tror INTE det, utan att dom enbart är iblandade i drycken Magic. Är det någon HÄR som kan reda ut begreppen.
TACK!!!!!!
Ha´det....
|
 |
Focal Point
|
löjligt
|
1999-12-28 20:24:20
|
|
|
undrar just va Focal står i mogonkväll?? känns som att det blir en extrem kurssrusning. Stockpicker hade 30 kronor lågt räknat på ett p/e tal på 15 vilket dom ansåg vara för lågt så kanske kurser över 45 innan inträde till SBO för det är väl dit dom ska?
|
 |
IM-belles sida
|
Dragos
|
1999-12-28 18:01:13
|
|
|
Har hittat adressen i tidigare inlägg.
|
 |
IM-belles sida
|
Dragos
|
1999-12-28 17:56:10
|
|
|
Är det någon som kan hjälpa mig med adressen till ovanstående sida,som nämns rätt ofta i tipsen.
|
 |
SBI och IMI
|
Sara
|
1999-12-28 17:52:55
|
|
|
Skulle gärna vilja ha Era synpunkter på SBI:s extrastämma med dess föreslagna nyemmission. Vad tycker Ni(gamla IM-aktieägare) om: 1) Den kraftiga utspädningen 2) Det stora antalet nyemmitterade A-aktier som innebär att Metallindustriarbetareförbundet, VITS, och aktiefonden Farsalos (Fischers) för drygt 9 milj. kronor (6,7 milj. A-aktier) köper 67 milj. röster. 3) Att bolagets nuvarande aktieägare får för drygt 15,5 milj.kronor 11 milj. 512 tusen 900 röster 4) Att Aragon, Fischer, Nordiska och Penser får ett förmånligt optionsprogram. 5) Att ett fackförbund (det torde strida mot deras principer)och en aktiefond ska ha A-aktier Jag anser att detta är ett klart missbruk av lagens möjlighet att frångå huvudregeln om nuvarande aktieägares företrädesrätt. Allt bara för att rädda spillrorna av SBI efter HA:s och den nuvarande styrelsens vanskötsel av verksamheten i vårt bolag under det senaste året. Jag anser att priset är för högt
IMI:s bolagsstämma blir antagligen i februari och ett prospekt kommer då att framläggas. Låt oss vänta på det innan vi talar om stor utspädning. Jag tror inte att den behöver bli så stor. Rekonstruktionen innebär inte att IMI får tillgång till IM:s handelssystem i Sverige. Möjligheterna att Holländarna nu fullföljer affären med IMI är goda.
|
 |
Rondeco
|
Björn R
|
1999-12-28 17:16:18
|
|
|
Pejo: Dina "källor" pratar i nattmössan alt. tomteluvan.
Ränta är låg: Tack för förtroendet. Det värmde.
|
 |
IMI Ångest!
|
TRGM
|
1999-12-28 17:01:49
|
|
|
20 öre ,,vad fan ska man tro egentlingen en j,,,, utspädning.eller vad tycker Ni? det kan bli gott om TR samtidigt som SBI ska emmitera med .
|
 |
Förlåt mig, på Torsdag menar jag förståss.
|
88:an
|
1999-12-28 16:38:38
|
|
|
Okey då, bara en ytterligare dag för att positionera sig inför år 2000 ;-)
|
 |
Sista handelsdagen för år 1999 i morgon!
|
88:an
|
1999-12-28 16:35:21
|
|
|
Vill inte på något sätt måla fan på väggen, men...tänk på att många gjort stora vinster på I-listan. Jag tror snacket bland många går i stil med "Jag väntar till nästa år med försäljning och skjuter på reavinsten ett år" Skulle förvåna mig mycket om vi inte får se (och nu talar jag kortsiktigt, för jag vet att många älskar att trada på denna lista) kurser som är 10-30% lägre än dagens. Tiden får utvisa om jag får rätt, men för er som köper och säljer flitigt kan det vara på sin plats att tänka på detta. Personligen tror på fortsatta uppgångar för vissa bolag. I alla fall långsiktigt. Nu önskar jag er alla ett riktigt gott nytt år, och på återseende. Ps. Det är aldrig fel att ta hem en vinst
|