 |
>>Kylis<<
|
Rökta räkan
|
2002-01-03 11:06:54
|
|
|
Vad föredrar du för Bolag nu?
|
 |
SBI HOLDING
|
Vilrådig
|
1999-12-03 13:15:12
|
|
|
Suveränt, bra ägare är guld värt. Nu vill dessa fondkommissionärer/ägare garanterat inte lista fler aktier på OM Stockholmsbörsen längre, istället kommer de att välja SBI - enkel matematik. Dessutom blir det en konkurrens mellan SBI Börsen och OM. Dags att fylla på fler aktier i påsen, billigare blir det inte.
|
 |
Ut och sprid IM-listans möjligheter.
|
Simon Lé Bon
|
1999-12-03 12:39:26
|
|
|
Uppmanar alla att skriva på andra sidor om listan. Nu har vi chansen att få folk intresserade. Märker redan ökat intresse på tex VCW. Hjälp till du med. Ut och predika om CG, TM, Sonesta mfl mfl. Det vinner vi alla på.
Trevlig helg till er alla.
|
 |
Re: Milton
|
BG
|
1999-12-03 12:29:42
|
|
|
Håller med dig totalt.
|
 |
Obducat
|
Nanotec
|
1999-12-03 12:17:10
|
|
|
5:50 senast betalt och en bit över 1 miljon aktier omsatta. Förra året fanns några sansade investerare som bedömde värdet med hänsyn till riskerna just då till ca 20:- per aktie, sedan dess har några nyemissioner skett. Obducats samlade teknologiska kunnande och de patent man fått sedan dess borde göra tiden mogen för nya analyser av värdet. Jag tänker kontakta några av dessa personer och tillsammans med dem få fram en ny bedömning.
Preliminärt ligger dagsvärdet med hänsyn till utspädningen som skett inte lägre per aktie. Håll hårt i erat innehav.
|
 |
JIPPIE
|
(real)SVULLO
|
1999-12-03 12:14:07
|
|
|
FY FAN VA SKÖNT ATT SITTA FULLBECKNAD I AKTIER PÅ IM! Grattis alla tålmodiga som inte gav upp när det som som mörkast ut.
Hur smakar rönnbären herr D_L_V, surt va ;-)
|
 |
IM-MÄKLARNA
|
MiljöMagnus
|
1999-12-03 12:11:57
|
|
|
Och substanvärdet bara ökar och ökar!
|
 |
Klipp från vcw
|
Till er tjänst
|
1999-12-03 12:03:26
|
|
|
Obducat och Innovationsmarknaden 1999-12-03 11:41 Många på den här sajten verkar förvånade över att det finns ett "oupptäckt" företag som Obducat att tjäna pengar på. Det vet vi som hängt med på Innovationsmarknaden sedan länge. Vi har dessutom kommit in i aktien på nivåer som man idag bara kan drömma om. Men min poäng är att det finns fler företag på IM där man kan tjäna stora slantar om man gitter kolla upp dem. T ex Sonesta, ett medicinsk-tekniskt företag med stora utvecklingsmöjligheter och jämförelsevis begränsad risk. ISEC, där man idag kan köpa 10000 aktier för 1800 kr och lägga i byrålådan, hög risk men kan bli ett nytt Obducat. Där finns Paris, ett företag som går med vinst och nyligen fick ordrar tre gånger så stora som hela företagets börsvärde, även här är risken begränsad stt till utvecklingsmöjligheterna. Här finns Texet, som jobbar med profilkläder, och gör god vinst, mycket låg risk och en kursdubblare så fort den "upptäcks". Alla dessa företag är synnerligen billiga. Varför inte "bli först att upptäcka" dem. Jag upptäckte Obducat första gången på 1,00 och senaste gången på 1,10. Känns bra idag. Kolla också in ett forskningsföretag vid namn IDL Biotech. Dom är redan på klar uppgång men fortfarande väldigt billiga. Kan gå hur långt som helst. / Espen Arnakke
SBI-holding 1999-12-03 11:34 Risken i aktien var likviditetskrisen. Nu har det löst sig så... Enligt deras progons skulle man göra en vinst på 0.50-1,00kr nästa år! Då räknade man med samma omsättning som var i sommras (läs nästan obefintlig). Nu har omsättningen nästan exploderad på SBI/IM. Visserligen sker en utspädning i antalet aktier, men...nog sjutton är SBI-holding en straffspark på nuvarande kurs runt 2kr. Funderar att sälja mina Obducat och köpa regält med SBI-holding. Kommentarer tack! /Lisa
|
 |
SBI Holding
|
Milton
|
1999-12-03 11:52:41
|
|
|
Glöm inte att det nu finns större fiskar i sjön än tidigare. Dessa har garanterat aktieägarnas nyteckning av aktier till kurs 1,35 kr.
Från och med nu kan vi vänta oss fler analyser av SBI och en klart högre omsättning. Förhoppningsvis kommer fler bolag att slussas till SBI-listan av dessa företag.
Varför skulle erfarna gamla rävar gå in i aktien om det inte fanns stora möjligheter?
|
 |
SBI
|
per
|
1999-12-03 11:30:47
|
|
|
Nu kan det bara gå uppåt, det tackar vi för. Bättre ägare och styrelsemedlemmar kan vi inte få, ni borde hoppa i taket allihop.
|
 |
Loner
|
(real)SVULLO
|
1999-12-03 11:22:09
|
|
|
Förstår inte vad du menar? Fanns det något allternativ igentligen eller hade du viljat se SBI i KK?????
|
 |
Rondeco
|
Björn R
|
1999-12-03 11:19:24
|
|
|
Samhällsutvecklingen går allt tydligare Rondecos väg - fast tempot lär inte hetsa upp investerarna på denna lista. Det handlar ju inte om "orders" i dagsläget.
TT meddelar i dag att "Avfallsskatt kan följas av förbränningsskatt". Miljöminister Kjell Larsson sade i riksdagen i går torsdag att den vid årsskiftet införda deponiskatten (250 kr per ton utöver tidigare avgifter) kan följas av förbränningsskatt på sopor.
Också Miljöpartiet har upptäckt att Sverige importerar alltmer hushållssopor för förbränning, vilket inte är förenligt med ett ekologiskt hållbart samhälle.
Också nationalekonomen professor Marian Radetzki har i dagarna fått publicitet kring sin utredning (till finansdep.) om miljövinsterna i förhållande till vad sopsorteringen kostar. Vinsten påstås årligen vara 400 miljoner och kostnaden 7,6 miljarder.
Radetzki är inte kritisk till återvinning som princip, men vill sätta ett pris även på miljövinsterna.
Sammantaget visar uppgifterna att Rondecos affärsidé är helt rätt i tiden.
Miljöminister Kjell Larsson verkar vara en klok karl - han var nyligen i Kina samtidigt med Rondeco. Fast det skriver inte TT.
|
 |
SBI Holding
|
BG
|
1999-12-03 11:03:07
|
|
|
Att Björn Nordstrand går in i SBI holding tyder bara på att VITS-systemet kommer antagligen bli en guldgruva.
|
 |
SBI
|
Loner
|
1999-12-03 10:57:52
|
|
|
Henrik A har än en gång blåst oss småaktie- ägare genom den låga emissionskursen och ut- spädningen som blir resultatet. Jag är chockad!
|
 |
SBI holding
|
BG
|
1999-12-03 10:31:41
|
|
|
För att uthålligt förstärka SBI Holdings kapitalbas och samtidigt skapa ett ändamålsenligt ägande i bolaget genomför SBI riktade nyemissioner till fyra fondkommissionärer, VITS och Svenska Metallindustriarbetare- förbundet. Parallellt genomförs en nyemission till nuvarande aktieägare. Bolaget beräknas SBI-noteras i början av nästa år. Nyemissionerna tillför SBI sammanlagt drygt 30 mkr före emissionskostnader. En nyemission om
6 700 000 A-aktier riktad till Visible Internet Trading System (VITS), som är leverantör till SBI av det nya handelssystemet, Metall och aktiefonden Farsalos tillför SBI drygt 9 MSEK.
Till fondkommissionärerna Aragon, Fischer Partner, Nordiska och Erik Penser riktas en emission om 4 400 000 B-aktier, vilken tillför bolaget knappt 6 MSEK. Dessa fondkommissionärer har svarat för ca hälften av alla SBI-noteringar de senaste tre åren.
Genom en nyemission till nuvarande aktieägare, där varje gammal A- eller B-aktie ger rätt att teckna en ny B-aktie, tillförs bolaget ca 15,5 MSEK. Denna emission garanteras av fondkommissionärerna.
Teckningskursen är i alla tre emissionerna l:35 per aktie. Emissionerna ökar antalet aktier i bolaget från 11 512 900 till 34 125 800. Bolagets egna kapital ökar från 18 MSEK till 48 MSEK.
Största ägare efter emissionerna blir Henrik Andersson (gnm bolag) med 7,9% av kapitalet och 9,2% av rösterna, VITS 6,8% (19,8%), Farsalos 5,5% (16%), Metall 4,4% (12,7%) samt de fyra fondkommissionärerna med vardera 3,2% (0,9%). Härutöver tecknar VITS aktier motsvarande 3% av kapitalet (8,5% av rösterna), vilken post kommer att snarast placeras.
Två förlagslån med vidhängande teckningsoptioner ges ut. Det ena till kommissionärerna, som får rätt att t o m den 15 november 2001 teckna 1 500 000 nya B-aktier till kursen 2 kr. I samråd med SBI skall teckningsrätterna sedan överlåtas på nyckelpersoner i bolaget. Det andra lånet tecknas av fondkommissionärerna och ger dem möjlighet att teckna tillsammans
2 000 000 nya aktier på samma villkor. Slutligen skall Henrik Anderssons bolag ställa ut köpoptioner omfattande sammanlagt 450 000 A-aktier till Metall, VITS och Farsalos. Lösenpriset är 2:70 kr per aktie och optionerna kan utnyttjas t o m den 15 januari år 2001.
VITS' ordförande Björn Nordstrand och förre Verkställande direktören och chefredaktören för Finanstidningen Raoul Grünthal kommer att föreslås bli nya styrelseledamöter i SBI Holding. I styrelsen ingår sedan tidigare Peter Egardt (ordf), Carl Johan Åberg
( v ordf), direktör Henrik Andersson, professor Lars Jonung och direktör Christer Salén. Den tidigare styrelsesuppleanten Kjell Andersson har avgått ur styrelsen i samband med att han lämnat sin befattning som VD i dotterbolaget IM Marknadsplats AB. Henrik Andersson blir kvar som VD i SBI Holding. I dotterbolaget - den auktoriserade marknadsplatsen - kommer en ny VD att utses efter tillförordnade Ove Sjöholm.
En extra bolagsstämma kommer att hållas den 3 januari.
Kontaktpersoner: Henrik Andersson, VD, SBI, tel 08 566 39018 Fredrik Gottlieb, VD, Erik Penser Fk, tel 08 463 8000
Olof Hedengren, VD, Fischer Partner Fk, tel 070 760 9558
Peter Mellbi, vVD, Nordiska Fk, tel 08 791 4837
Björn Nordstrand, ordf, VITS, 08 545 01150
Hans Olsson, Finanschef, Metall, tel 08 786 8000
Christer Villard, VD, Aragon Fk, 08 791 3500
|
 |
SBI
|
Nicke
|
1999-12-03 10:30:26
|
|
|
Företaget räddas genom tillförsel av 30 MSEK, men till priset av en tredubbling av antalet aktier. Emissionskurs: 1,35
|
 |
Per
|
BG
|
1999-12-03 10:21:21
|
|
|
om du loggar in
|
 |
Re BG
|
per
|
1999-12-03 10:18:03
|
|
|
Var ser du det?
|
 |
A-com / Adera ?
|
TK
|
1999-12-03 10:12:48
|
|
|
Senaste racet i Adera är imponerande, Bolaget A-com nyligen i introducerad på O-listan har samma inriktning ! Dock har marknaden "missat" denna, köpläge således...
|
 |
SBI holding
|
BG
|
1999-12-03 10:06:52
|
|
|
SBI holding har släppts nu 2.7
|
 |
PGA
|
BG
|
1999-12-03 09:52:21
|
|
|
Hur mycket tror du detta kommer påverka kursen.
|
 |
Håller med
|
BG
|
1999-12-03 08:46:00
|
|
|
Håller med dig per, änteligen ska man kunna tjäna sig en hacka. Lycka till i racet.
|
 |
SBI B
|
per
|
1999-12-03 08:28:48
|
|
|
Äntligen, då skall man få lön för mödan, sitter på ett antal tusen stycken. Vad tror ni 5 eller 10 kronor.
|
 |
SBI-HOLDING
|
(real)SVULLO
|
1999-12-03 08:03:16
|
|
|
Ingen som kan komentera vad som är på gång??
|
 |
Rondeco i skogen
|
Björn R
|
1999-12-02 23:13:32
|
|
|
Angående skogen och gödning är uppfattningen klar och vida spridd bland skogsfolk. Så här hänger det ihop:
Energisystemen kommer storskaligt att ställa om till mer biobränsle i form av odlad energiskog och framför allt tillvaratagandet av de hyggesrester som blir kvar i storskogen när virket tagits ut.
Enligt bedömningar grundade på fleråriga försöksodlingar kommer energiskog att kunna skördas ett år tidigare med hjälp av organisk gödning. Den ekonomiska vinsten blir därmed betydande.
Det nya är också att barrskogen MÅSTE gödas vid nyplanteringar när hyggena nu rensas på det material som hittills lämnats och stått för näringen. Handelsgödning (kemisk) är inte tänkbar eftersom den löses upp och "regnar bort" med kända miljöproblem som följd. Dessutom måste handelsgödning upprepas ofta vilket blir dyrt.
Organisk självdoserande icke-läckande gödning med Rondecopellets (patent efter 15 års forskning på Ultuna) är enda alternativet i dag. Detta är känt i skogskretsar, dokumenterat av ASSI Domän Skogforsk som även redovisat dramatiska (forskningschefens uttryck) tillväxtökningar. Dokumentationen finns att få via Rondeco
Energivinsten allmänt med biokretslopp - där organinsk växtnäring ingår - är flerfaldigt överlägsen "energiåtervinning" (där har "eldarna" lyckats med begreppet) vid bränning. Det kan handla om tio gånger högre utbyte. Denna insikt börjar bli känd bland energifolk. Men det handlar om storskalig omställning av energisystemen vilket tar tid - särskilt som kommunala icke-priskänsliga hundraåriga tröga monopol är inblandade.
Vissa energiresonemang finns på Rondecos hemsida, ibland annat i vd:s olika återgivna föredrag. Företaget bjuder på mer information. Lyssna gärna också med forskarna hos ASSI Domän och annat "skogsfolk".
Jag tror att just skogsbrukarna kan bli de första större köparna av gödningen när produktionen kommer igång på nyåret. Det "nya" behovet på grund av nya skördemetoder, tillsammans med de dokumenterade effekterna, lagringsbarheten, "självdoseringen" och priset väger tungt.
|
 |
Rondecopellets
|
Carola
|
1999-12-02 22:01:27
|
|
|
Har någon någongång hört sett neller läst att något skogsbolag tyckt att pellets är något för framtiden?
|
 |
Obducat
|
Nanotec
|
1999-12-02 21:53:01
|
|
|
Jag är glad att kursen nu är 4:- senast betalt och sista säljbudet låg betydligt högre.
Anledningen till kursuppgången bör vara den större uppmärksamhet aktien fått på andra håll än här på Derank. Skrivandet kommer givetvis från gamla ägare som förstått att Ruwelsammarbetet och DIMASordern är viktiga. Många har fortfarande en oklar bild av företaget. Ofta kommer uppgifter om att företaget sysslar med kretskort, vilket som de flesta här vet bara är en delmängd.
70 kronor i vår är en siffra många framför, men det tror jag dröjer ytterligare en tid. Först behövs nog stadiga royaltyintäkter. Tror inte att ett antal ytterligare DIMAS-order räcker till. Marginalen på de ca 10-15 Mkr en komplett DIMAS betingar är nog betydande, men orkar knappast i sig dra upp kursen till den nivån.
|
 |
Arcam
|
Acke
|
1999-12-02 15:46:38
|
|
|
De kunder jag känner till som väntar är inom plastbranschen (där jag jobbar). Dessutom har ju Ericsson och Volvo jobbat med bolaget länge nu, uppenbarligen för att få vara bland de första som får tillgång till tekniken. Tidigare i år fick ju Arcam t ex en halv mille från Ericsson för ett "testprojekt". Med tanke på statusen då måste det ha vart ren goodwill från Ericssons sida.
|
 |
Jag köpte precis 2000 sbi
|
Dr Glas
|
1999-12-02 15:14:22
|
|
|
Kan inte vara annat än positiva nyheter.
PGA har du tankat in aktien idag?
Mycket om Im och Obducat i dag på wcv.
Verkar som många fortfarande inte ens vet hur och var man handlar med aktien.
Kan Obducats fina uppgång ge nytt bränsle till övriga aktier på im?
Ja det tror jag definitivt, passa på och köp, rean är snart slut för gått.
|
 |
Du blir inte dömd
|
insider
|
1999-12-02 15:13:30
|
|
|
Att köpa på insiderkunskaper har hittills varit riskfritt, tyvärr. Det är dock fortfarande olagligt.
|
 |
PGA
|
Marie
|
1999-12-02 15:05:57
|
|
|
Jag tvivlar inte på din trovärdighet ang SBI men tror du det är positiva nyheter? Törs man köpa SBI-holding?
|
 |
SBI
|
PGA
|
1999-12-02 14:58:14
|
|
|
Presskonferans kommer utlysas imorgon kl. 10 hos SBI. Ägarförändringar på g. Fondkommisionärer och institutioner nya ägare?
Detta enligt säker källa.
|
 |
-> Acke
|
MiljöMagnus
|
1999-12-02 13:52:40
|
|
|
Utveckla gärna det där med att kunderna står på kö? Vad har du fått dom uppgifterna ifrån? Vilak kunder pratar du om??
|
 |
Arcam
|
Acke
|
1999-12-02 13:48:57
|
|
|
Kunderna står i kö, nu fattas bara produkter att sälja. Intrimning skulle ske i november, sluttester antagligen i december. Betyder det försäljning i januari? Isåfall ser vi kurser över 5:- i januari och rätt tid att köpa är nu.
|
 |
Fråga om Flying.
|
Simon Lé Bon
|
1999-12-02 11:30:02
|
|
|
Finns det någon här som kan uppskatta hur stort vinstbortfallet kan bli för Flying om nuvarande oljepris blir bes - tående? Talar vi om 10-20% lägre vinst, allt annat lika?
Sen undrar jag vart alla tagit vägen? Har ni tröttnat att skriva bara för att kurserna legat still ett par veckor?
|
 |
Cashguard
|
88:an
|
1999-12-02 07:45:26
|
|
|
Då jag igår besökte mitt "stamställe" ICA-metro vid ringen (skanstull), upptäckte jag att dom installerat CG i samtliga kassor. Det förefaller som om det lossnat ordentligt för CG. KUL!
|
 |
ISEC
|
manne
|
1999-12-01 20:21:49
|
|
|
Varför är det så tyst om ISEC? Den stora installationen i kärnkraftsverket bör väl vara klart. Stor order från Securitas,på sikt klanske ISEC blir uppköpta?
|
 |
Obducat
|
Vilrådig
|
1999-12-01 17:20:09
|
|
|
Som någon skrev på VCW: snart kan aktien stå i 70 kr, potentialen är enorm. Nanotec mfl har insett detta tidigt. Har själv tankat, tänker inte sälja innan tian.
|
 |
-> TagMaster
|
Rockefeller
|
1999-12-01 16:56:56
|
|
|
TM söker folk - fyra personer. Det kan man tolka på två sätt: antingen expanderar verksamheten så att man är tvungen att få tag på mer folk, eller är det Magnus Rehn som har dragit på sig spenderbyxorna igen, och i så fall får vi snart se sämre resultat eftersom de fasta kostnaderna ökar.
|
 |
>> Strand
|
Snilleblixten
|
1999-12-01 15:32:28
|
|
|
Varför så tyst?
Är inte potentialen i klass med Obducat?
Varför ligger börvärdet på endast 25 mille?
Är det så att vi i Strand har nästa VCW-favorit?
|